Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Miksi Suomen hallitus ei muiden Pohjoismaiden ja useiden EU-maiden tavoin ota terrorismin uhkaa tosissaan, vaan meillä keskitytään pelkästään ennaltaehkäisyyn tehokkaiden lakivalmistelujen sijaan. Hallitus on ottanut tavaksi vedota myös muiden maiden lainsäädäntöihin, kun on kyse oman maan terrorismirikosten rangaistavuudesta. Strategioita löytyy, mutta lainsäädäntöä ei tahdota saada ajan hengen mukaiseksi. Nyt hallitukselta on tullut esitys terrorismin rahoitukseen liittyen, mutta se ei riitä. Terrorismirikoksiin liittyvät rikoslain säännökset on tarkastettava laajamittaisesti nopealla aikataululla ja saatettava vastaamaan tämän päivän haasteita. Ei pidä unohtaa, että Supolla on tälläkin hetkellä tarkkailun alla n. 400 mahdollista turvallisuusuhkaa eikä lukumäärä varmaankaan tulevaisuudessa tule laskemaan ilman kattavaa lainsäädäntöuudistusta.
Nykyisessä Suomen rikoslaissa on kriminalisoitu mm. terroristiryhmän johtaminen, terroristiryhmän toiminnan edistäminen, terrorismin rahoittaminen ja värväys terrorismirikoksen tekemiseen, mutta laki terroristijärjestön toimintaan osallistumisesta rikoslaista puuttuu. Norjassa, Tanskassa, Kanadassa ja Ranskassa terroristijärjestön toimintaan osallistuminen on jo kriminalisoitu. Kaksoiskansalaisuuden poistaminen lailla tällaisten henkilöiden kohdalla olisi myös tehokasta terrorismin ennaltaehkäisyä.
Edellä olevan perusteella ehdotan,