Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Valtatie 3 kuuluu Suomen päätieverkon ykkösluokkaan. Sille asetettu laatutavoite ei tällä hetkellä toteudu Tampereen ja Vaasan välisellä osuudella. Laatutavoitteen saavuttamiseksi laadittiin vuonna 2015 kehityskäytäväselvitys, jossa on määritelty ensimmäisen vaiheen toimenpiteet. Parannuksia on tehty, mutta edelleen monet ensimmäisen vaiheen toimenpiteet odottavat rahoitusta. Juustoportin kohdan tiesuunnitelma on valmistunut jo vuonna 2009, ja se on osa valtatien 3 parantamista välillä Rajalanmäki—Koskue Kurikan Jalasjärven eteläosassa. Suunnittelualue koostuu kolmesta eri kohteesta: Juustoportin liittymäalue, Rajalanmäen ohituskaistaosuus, sekä Koskuen ohituskaistaosuus.
Juustoportin liittymäalueen tiesuunnitelma vaatii päivitystä ennen kuin se voidaan hyväksyä. Suunnittelukohde on kuitenkin nopeasti päivitettävissä ja hyväksyttävissä. Juustoportin liittymälle myönnettiin vuoden 2020 budjettiin 150 000 euroa. Myönnetyllä summalla laadittiin liittymän rakentamissuunnitelma. Tarkemmassa suunnittelussa hankkeen kokonaiskustannukset nousivat 450 000 euroon.
Valtatie 3 on osa Suomen pääväyläverkkoa, jolla tulee taata pitkämatkaisen liikenteen toimivuus ja turvallisuus. Juustoportin kohdassa valtatie 3:n vuorokausiliikenne on n. 6 500 ajoneuvoa. Juustoportissa vierailee vuodessa noin 0,5 milj. asiakasta, mikä on merkittävä osuus valtatien päivittäisestä liikenteestä. Juustoportin liittymän kohdalla nopeusrajoitus on 100 km/h. Juustoportille kääntyvä, erityisesti raskas liikenne aiheuttaa vaaraa sekä kääntyvälle että ohittavalle liikenteelle. Lähellä risteystä on myös yksityistieliittymä ja kaksi bussipysäkkiä, jotka ovat omiaan haittaamaan kuljettajien havainnointia. Liittymän liikenneturvallisuustaso ei ole päätieverkon väylältä vaadittavalla tasolla. Juustoportti tarjoaa Suomessa harvinaisen hyvät mahdollisuudet sähköautojen lataukseen sisältäen yli kymmenen latauspistettä kaikentyyppisille latausstandardeille.
Hankkeella parannetaan liittymäalueen liikenteen turvallisuutta sekä taataan hankealueella päätieverkolle asetettu laatutasovaatimus ja pitkämatkaisen liikenteen toimivuus.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,