Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Sosiaali- ja terveysuudistuksen aloitus käynnistyi hyvin nopealla aikataululla. Uudistus vaikuttaa hyvinvointialueilla voimakkaasti mm. ruokahuoltoon. Monessa kunnassa sama keittiö on tuottanut ruokapalveluita niin sote-puolelle kuin esimerkiksi koulupuolelle. Nyt nämä kuitenkin uudistuksen myötä joudutaan erottamaan erillisiksi.
Useissa kunnissa esimerkiksi Pohjois-Savossa on herättänyt ihmetystä, ettei tässä uudistuksessa ole huomioitu riittävää siirtymäaikaa. Useat kunnat ovat vasta rakentaneet toimivia yhteiskeittiöitä, jotka toimittavat ruokaa niin kouluille kuin esimerkiksi vanhustenhoitoon. Nyt nämä toimivat systeemit käytännössä pitää hajottaa melko nopealla aikataululla.
Lähipalvelut keittiötasolla voivat olla vaarassa mm. nopeasti alkavien kilpailutusten vuoksi. Hankintaosaamisella on iso merkitys siihen, voivatko pien- ja paikallistuottajat osallistua kilpailutuksiin. Asialla on merkitystä myös lähiruokapalveluiden osalta. Samoin tilanne voi muodostua hyvin epäselväksi henkilökunnan ja kuntien osalta.
On pikaisesti lainsäädännön keinoin luotava riittävän pitkä siirtymäaika, että hyvinvointialueille ei tulisi kohtuuttoman kiire järjestää ruokahuoltoa ja purkaa toimivia systeemejä. Nykyinen lainsäädäntö ei mahdollista riittävän pitkää siirtymäaikaa.
Edellä olevan perusteella ehdotan,