Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Esi- ja perusopetuksen oppilailla on oikeus kunnan järjestämään maksuttomaan koulukuljetukseen koulumatkan ylittäessä viisi kilometriä yhteen suuntaan tai jos se muutoin on oppilaan ikään tai olosuhteisiin nähden liian vaikea, rasittava tai vaarallinen. Esiopetuksen ja perusopetuksen oppilaiden koulumatkalla tarkoitetaan oppilaan kodin ja koulun välistä matkaa. Koulukuljetukset järjestetään tai korvataan vain kodin ja koulun väliselle matkalle. Kunnat järjestävät koulukuljetuksen vain väestörekisteriin merkityn kodin osoitteeseen.
Koulukyytien järjestäminen tapahtuu väestörekisterin mukaisen osoitteen perusteella. Monilla suomalaisilla lapsilla on kuitenkin käytännössä kaksi osoitetta, joissa he säännöllisesti asuvat. Usein taustalla on esimerkiksi vanhempien ero. Tilanne, jossa esiopetuksen tai perusopetuksen oppilas asuu kahdessa osoitteessa, aiheuttaa monille suuria käytännön haasteita koulumatkoihin liittyen, koska koulukyyti järjestetään vain väestörekisterissä olevan osoitteen perusteella. Kunnilla ei ole myöskään velvoitetta joustaa tämän käytännön suhteen.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: