2) Hallituksen esitys pohjoismaisen sosiaaliturvasopimuksen hyväksymisestä ja
laiksi sopimuksen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Vaikka Pohjoismaiden kesken on tiivistä yhteistyötä ja
pitkä yhteinen historiakin myös sosiaaliturvan
kehittämisen osalta, eräitä selviä epäkohtia
on kuitenkin olemassa. Mainitsen kaksi, joihin pitää huomiota
kiinnittää.
Kun Ruotsissa töissä ollut ja siellä työttömäksi
joutunut palaa Suomeen, täällä ei pääsekään työttömyyseläkkeelle,
koska nämä säädökset ovat
tässä jarraamassa. Kyllä odottaisin paljon suurempaa
huomiota eduskunnassa myös sille kaksoisverotukselle, jota
tosiasiallisesti on edelleen olemassa paluumuuttajien verotuksen
osalta.
Ruotsiin joutui aikoinaan lähtemään
hyvin paljon suomalaisia työn perään.
Moni haluaisi palata, mutta nyt todellisena esteenä on
se, että Suomeen paluu merkitsee sitä, että Ruotsista
ja Suomesta saatava eläke on täällä käteen
jäävänä pienempi kuin se on
Ruotsin puolella. Tilanne ei silloin ole oikein ja vaatii korjauksia.
Vähintä, mitä Suomi voi tehdä,
minusta on se, että taataan todellinen paluumahdollisuus
ilman, että eläkkeessä häviää,
jos kotimaahan palaa.
Minä odotan tässä kyllä eduskunnalta
ja myöskin asianomaiselta valiokunnalta, joka tätäkin
lakia on käsitellyt, todellisia toimia. Tämä asia
ei hautaudu. Se nousee aina ja aina vaan uudelleen esille ja vaatii
ratkaisuja. Vähintä, mitä pitää tehdä heti,
on se, että Suomi ei verota sosiaaliturvamaksulla Ruotsista
saatavaa eläkettä, mihin myös EU:n päätös
minusta selvästi Suomea velvoittaa.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Tennilä puuttui hyvin ajankohtaiseen
asiaan. Olen tässä kansanedustajan tehtävässä toistuvasti
joutunut sen asian eteen henkilöiden osalta, jotka ovat
tehneet päivätyönsä Ruotsissa
ja muuttaessaan Suomeen joutuneet epäoikeudenmukaisen vero-
ja sosiaaliturvakohtelun kohteeksi. Tässä asiassa
on nimittäin muistettava sekin, että kun Suomen
ja Ruotsin valtio siirtää näitä eläkemaksuja,
siinä samalla otetaan joku erikoinen maksu, joka myös
osaltaan pienentää käteenjäävää osuutta.
Näkemykseni on saman suuntainen kuin ed. Tennilällä:
tämä asia on nyt kerta kaikkiaan selvitettävä — myös
jatkoselvitettävä — ja luotava mahdollisuudet,
koska myös Ruotsi kuuluu Euroopan unioniin, niin kuin Suomikin,
niin että tämä vapaa liikkuminen tältä osin
voi myöskin toteutua.
Mikko Elo /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan niin kuin ed. Olin totesi, ed. Tennilä kiinnitti
huomiota erittäin tärkeään asiaan,
joka jatkuvasti tulee meidän kansanedustajien tietoon,
ja tämä koskee erityisesti Ruotsista Suomeen muuttavien
eläkeläisten verokohtelua. Ed. Olin, joka on ollut
aivan merkittävän aikaa täällä eduskunnassa,
kertoi, että toistuvasti on otettu yhteyttä. Kun
itse olen ollut vuodesta 1979 alkaen, niin voin sanoa, että tämä asia
on todella jatkuvasti eläkeläisten harmina, jotka
haluavat muuttaa Suomeen, ja väittäisin, että monia
eläkeläisiä ei myöskään Suomeen
muuta, koska he pelkäävät tätä epäoikeudenmukaista
verokohtelua.
Itse asiassa voisin toivoa, että ministeri Wideroos,
jos hän on paikalla, myöskin kertoisi, mikä on
valmistelutilanne tällä hetkellä. Me
kaikki kansanedustajat tiedämme, että tästä on
muun muassa oikeusasiamiehelle monta kertaa valitettu, mutta oikeusasiamies
tietysti ei ole oikea henkilö aloittamaan tämän
lain uudelleenvalmistelua, vaan me tarvitsisimme siihen nimenomaan veroministerin
aloitteen. Siksi, puhemies, toivonkin tosiaan, että jos
ministeri Wideroos on täällä paikalla,
hän kertoo sen, missä vaiheessa tämä asia
tällä hetkellä on.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Minäkin puuttuisin tähän
kaksoisverotukseen. Siitä tulee paljon yhteydenottoja kansanedustajille,
ja muistuttaisin, että silloin kun nämä ihmiset
lähtivät Ruotsiin töihin, 300 000—400 000
suomalaista, olisi ollut jo tällainen työttömyys,
kuin tänä päivänä on
Suomessa, elleivät he olisi vapaaehtoisesti lähteneet,
lainausmerkeissä, maanpakoon, ja näitä ihmisiä pitää nyt
kohdella, kun he haluavat tulla takaisin Suomeen, tasapuolisesti
ja niin, että heillä on mahdollisuus. Heitä on Haaparannassa
tuhansia, taitaa olla kymmeniätuhansia, odottamassa Suomeen
paluuta. Eli tässä on vähän
semmoisesta niin kuin kunniavelastakin kysymys. Toivon, että ministeri
Wideroos mahdollisimman nopeasti valmistelisi tällaisen asian
ja toisi tänne ja päätettäisiin
tämä, että tulisi kuntoon.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tämän
lähetekeskustelun yhteydessä Ruotsista Suomeen
palaavien kaksoisverotus nousee esille. Olen eri asioissa muutoinkin
edustanut sitä periaatetta, että samasta verokohteesta ei
saa verottaa kahteen kertaan, ja näin ollen tämä epäkohta
tulisi voida korjata mahdollisimman pian. Monet näistä Suomeen
palaavista muuttaisivat myöskin maaseudulle entisiin koteihinsa
ja kotikyliin, ja näin myöskin maaseutu saisi
takaisin paluumuuttajia. Toivon, että valiokunnassa tämä kaksinkertaisen
verotuksen epäkohta mahdollisimman tehokkaasti korjataan.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä asia on ollut vuosikausia
esillä, ja muistan, kun ed. Skinnari oli toinen valtiovarainministeri ja
Kokkolassa järjestettiin tilaisuus, jolloin silloinen ministeri
lupasi hoitaa tämän asian virkamiestensä kautta — en
muista virkamiehen nimeä, jonka tehtäväksi
tämä annettiin — ja yhä edelleen
tämä on kesken. Ongelmahan on se, että Ruotsi
perii lähdeveron ja Suomessa eläkkeen bruttotulo
lisätään Suomen-tuloihin, jolloin tulee
korkeampi marginaaliverotus, ja sitten vero vähennetään
verosta ja siltä osin on kaksinkertainen verotus. Ihmettelen,
että ministeri Wideroos on, käsitykseni mukaan
viimeksi 4.12., ilmoittanut, että hänen mielestään
asiassa ei ole ongelmia. En usko, että nämä paluumuuttajat
ovat väärässä tässä;
jotakin hämärää täytyy
olla.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Itsekin puhun samasta asiasta, mistä ed.
Tennilä aloitti tämän keskustelun. Periaatteessa
siinähän ei ole kyse kaksoisverotuksesta, vaan
Ruotsi ei noudata pohjoismaista sopimusta, siitähän
siinä on kyse. Jos Suomi lisää Ruotsista
tuotavan eläkkeen tämän progression päälle,
siinä kohdellaan Suomessa olevaa eläkeläistä,
onpa se Suomesta tuleva eläke tai Ruotsista tuleva eläke,
samalla tavalla. Siis meidän pitäisi tehdä semmoinen
linjaratkaisu tämän jutun kanssa, että Ruotsista
tuleva eläkeläinen olisi kepposemman verotuksen piirissä.
Jos me haluamme tehdä semmoisen, se on eri asia, mutta
nyt pitäisi saada se aikaan, että Ruotsi noudattaisi
pohjoismaista sopimusta, jolloin ei tämmöistä tilannetta
tule. Ruotsi käy tässä verokilpailua.
Se tämä idea on, ja sen takia meidän
pitäisi puhua oikeilla termeillä eikä puhua siitä,
että tällä hetkellä on kaksoisverotus.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Täytyy nostaa hattua ed. Esa Lahtelalle.
Hän on tutustunut asiaan ja tietää, mistä puhuu,
ja puhuu oikeilla termeillä tästä asiasta.
Minusta on epäreilua ihmisiä kohtaan, että puhutaan
kaksinkertaisesta verotuksesta silloin, kun Ruotsi nimenomaan perii
lähdeveron ja se sitten vähennetään tästä Suomen
kokonaisverotuksesta, mikä on peritty. Mutta toki tässä on
ongelmia, ja se ongelma on se, että verrataan sitä verotusta,
mikä täällä Suomessa on ja mikä se
olisi Ruotsissa. Sen sijaan minusta pitäisi verrata myöskin
sitä, mitä suomalaiset eläkeläiset
maksavat ja mitä Ruotsista tullut eläkeläinen
maksaa. Se olisi oikeudenmukainen vertailu, ja toivon, että jos
siinä on joitakin ongelmia, ne korjaukset tehtäisiin.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä asia
on epäilemättä tärkeä,
varsinkin rajaseutujen asukkaille ja myöskin laajemminkin
Suomessa niille, jotka aikoinaan Ruotsiin ovat muuttaneet ja nyt
harkitsevat takaisinmuuttoa. Siis tässä on todella
aihetta tähän perusteellisesti paneutua tämän
asian ratkaisemiseksi. Todellakin tästä voidaan
puhua vain niin sanottuna kaksoisverotuskysymyksenä; sosiaaliturvamaksun
osuuden verran tuo verotus käytännössä on sitten
Suomessa korkeampi, ja siltä osin voitaisiin ja tulisi
se muutos saada aikaan.
Tässä yhteydessä nostan esille myöskin
toisinpäin tämän verotuskysymyksen. Ruotsihan
verottaa 25 prosentin lähdeverolla niitä suomalaisia,
jotka aikoinaan ovat muuttaneet Ruotsiin. Siellä on muun
muassa muutamia, jonkun verrankin veteraaneja, he saavat pienen
veteraanieläkkeen, ja heidän lähdeverotuksensa
täällä Suomessa on 35 prosenttia. Ruotsinsuomalaiset ovat
kiinnittäneet huomiota myöskin siihen, että näinkin
päin Suomi voisi hieman tätä asiaa pohtia
ja katsoa, että se verotus olisi kohtuullinen myöskin
heidän kohdallaan.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On erinomainen asia, että ed.
Tennilä nosti tämän asian tässä ensimmäisen
käsittelyn puheitten listalle, ja näyttää olevan
niin, että eduskunnan suuri sali ymmärtää tämän
asian kokonaisuutena erinomaisen hyvin. Itse omakohtaisesti tunnen
ja tiedän, kun erään havaintotilan talonmies on
ollut kymmenen vuotta Ruotsissa töissä ja sieltä palatessaan
aina pitänyt huolta asiasta, että tämä asia
ei ole kunnossa. Vaikka en niin hyvin ole perehtynytkään
asiaan kuin ed. Esa Lahtela, niin ymmärrän ja
käsitän kyllä perusteet, että tässä on
suuri epäkohta. Tämä on häpeä suomalaiselle
yhteiskunnalle siinä, että vanhempaa veteraaniväkeä näin
kaltoin verotuksellisesti kohdellaan.
Mutta, herra puhemies, tässä on ollut monta semmoista
hallitusta, jotka olisivat voineet panna tämän
kuntoon. Ei ole vaan tullut järjestystä, vaikka
väri on muuttunut sinne tänne, aina sama meno
jatkuu. Nykyinen hallitus ja ministeri Wideroos, minä toivon,
että te panette tämän asian kuntoon ja
järjestykseen ja tästä keskustelusta tulee
loppu.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on erinomainen
asia, kiitoksia ed. Tennilälle. Hän varmasti niin
kuin minäkin pohjoisen ihmisenä ymmärtää,
että suurin osa noista nimenomaan Ruotsiin muuttaneista
ihmisistä oli tuolta pohjoisemmasta kotoisin. Yhteydenottoja on
tullut hillitön määrä, muun
muassa henkilöltä, joka on perustanut ihan tämmöisen
Paluumuuttajat-yhdistyksen, rekisteröidyn yhdistyksen,
ja varmasti ymmärtää näistä jonkun
verran. Kiinnittäisin ministeri Wideroosin huomiota siihen
vastaukseen, minkä hän on antanut ed. Vistbackan
kirjalliseen kysymykseen. Olisin itse tehnyt samasta aiheesta, mutta
havaitsin, että ed. Vistbacka oli tehnyt kysymyksen aiheesta
tuossa viime vuoden loppupuolella. Minun täytyy sanoa,
jos ministeri Wideroos on paikalla, että se kahden sivun
vastaus, jonka te annoitte, ei ainakaan minun aivoihini tarttunut.
Tuskin se silloin tarttuu myöskään asianomaisiin.
Itsekin olen paluumuuttaja, mutta olen palannut Ruotsista jo alle
kouluikäisenä, joten ihan työ- eikä eläketuloja
minulle ei sieltä ole kertynyt, mutta tämä koskee
suurta määrää suomalaisia, ja
osa heistä jopa joutuu olemaan kirjoilla Haaparannassa,
jotta voivat asustella siellä vanhassa kotimökissään jossain
päin Pohjois-Suomea.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Tämä asia on todellakin
ollut monen hallituksen aikana esillä, ja aikoinaan ministeri
Alho ollessaan toisena valtiovarainministerinä teki tässä korjauksen,
joka hieman auttoi tilannetta, mutta kyllä tässä on
käsitteissä myös selventämistä,
niin kuin täällä on todettu, niin sanotussa
kahdenkertaisessa verotuksessa. Kyseessä on sairausvakuutusmaksun osalta
maksu, joka kerätään niiltä,
jotka Suomessa saavat nämä palvelut. Eli jos nämä eläkeläiset eivät
maksaisi sairausvakuutusmaksuja, niin se tarkoittaa sitten sitä,
että muiden pitäisi heidän osaltaan kattaa
näitä sairausvakuutusrahaston rahoja. Verotuspuoli
kuuluu ministeri Wideroosille, en siihen mene tarkemmin, mutta halusin
kertoa tämän historian. Näitä asioita
on lukuisia kertoja selvitetty, mutta tämän asian
selittäminen ja ainakin sen asian ymmärtäminen
oikeudenmukaiseksi, siinä ei ole yleisesti onnistuttu.
Jos eduskunta nyt löytää tähän
jonkun paremman ratkaisun, niin sehän on ihan hyvä asia,
mutta me emme ole tähän asti hyvää ratkaisua
löytäneet.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Pohjoismaiden neuvoston hyvinvointivaliokunnan
puheenjohtajana haluaisin todeta sen, että tämä on
asia, joka aiheuttaa erittäin paljon ongelmia pohjoismaisessa
yhteistyössä. Sosiaaliturvamaksut todella estävät
liikkuvuutta Pohjoismaiden välillä. Ymmärrän
hyvin sen, että jos Ruotsista muuttaa Suomeen, niin suomalaisia
eläkeläisiä ei saa asettaa huonompaan
asemaan kuin Ruotsista Suomeen muuttavia. Mutta toisaalta on erittäin
ihmeellistä, että Ruotsista kotimaahan muuttavat
joutuvat maksamaan sosiaaliturvamaksua, joka koetaan aidosti epäoikeudenmukaisena.
Tässä tulisi neuvotella Pohjoismaiden välillä sopimuksesta,
jossa valtioiden välillä sosiaaliturvamaksu voidaan
jakaa siten, että se ei rasita yksityistä Suomeen
palaavaa eläkeläistä.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Kuten täällä on
moneen kertaan todettu, itse kukin meistä, varsinkin ollessaan
valiokunnan puheenjohtaja, on joutunut selvittämään
tämän asian ja yhteydenotot ovat aktiivisia. Kyllä yhdyn
niihin, jotka ovat täällä tuoneet myös
sen ajatuksen, että meistä jokaisen, joka käyttää tämän
maan ja meidän yhteisistä verovaroista kustannettuja
palveluja, täytyy olla osallinen niiden maksamisessa.
Kun sosiaalivaliokunta käsittelee tätä,
niin toivon, että tätä epäkohtaa
kuitenkin ja tätä esiin tuotua ongelmaa selvitetään
myös siltä osin, että pohjoisessa esimerkiksi
Nuorgamin tasolla ei ole vaihtoehtoja siinä, missä käydään
töissä. Töitä tulee vain Norjan
puolelta — kävellen mennään yli
rajan — mutta eläke kertyy kahdesta maasta, ja
siinä syntyy epäkohtia. Kannattaa katsoa tätä vähän
laajemmin, ehkä myös sitä, mitä voisimme
tehdä sille joukolle, joka lepää Espanjassa, käyttää kansainvälisen
sopimuksen mukaan Suomen palveluja, jotka me kaikki maksamme. Kyseessä ovat
huomattavasti merkittävämmät summat.
Jouko Skinnari /sd:
Puhemies! Kun itsekin olen tämän asian kanssa
paljon ollut tekemisissä, niin minun mielestäni
tämä ongelma on se, että Ruotsi ottaa
tämän 25 prosentin lähdeveron eläkkeestä suomalaiselta,
joka asuu Suomessa. Miksi se ottaa sen? Tämä on
minun mielestäni se oikeudenmukaisuuden kysymys. Miksi
Ruotsi ottaa tämän 25 prosentin veron eläkkeestä?
Vastaus on se, että heillä ulkomaalaisia on niin
paljon, että kerroin on satojatuhansia, esimerkiksi entisen
Jugoslavian alueelta sekä monista muista maista. Suomi
on tietysti merkittävin alue, ja tästä seuraa
se, että tämä asia on ollut esillä pääministeritasolla,
muun muassa Lipposen hallituksen aikana pääministerien
Perssonin ja Lipposen välillä — siihen
ei tullut ratkaisua — ja on ollut Pohjoismaiden neuvoston
osalta esillä. Mutta tässä on kysymys
siitä, että tässä on Ruotsille niin
suuri etu ottaa jokaisesta eläkkeestä 25 prosenttia
eläkeläiseltä, joka ei asu Ruotsissa
eikä pysty käyttämään
niitä palveluita.
Minä ymmärrän sairausvakuutusmaksun
ottamisen täältä, ja tässä tulee
se ongelma, että Suomessa joutuu jokainen maksamaan veroa
kokonaistulosta. Tässä tulee se käytännön
ongelma. Minun mielestäni tämän ongelman
ydin on siinä, että Ruotsi siirtotyöläisiä vastaanottavana
maana pitää edelleen kiinni siitä, että jokaisen
eläkkeelle jääneen siirtolaisen eläkkeestä otetaan
25 prosenttia rahaa. Ruotsissa, jossa on ollut toisenlainen eläkejärjestelmä työeläkkeissä
kuin
meillä — ei yksityisessä vakuutuslaitoksessa
niin kuin meillä, vaan enemmän yhteiskunnan toimintaa — se
on valtiolle iso lovi, jokainen sen voi laskea. Tästä on
kysymys.
Bjarne Kallis /kd:
Herra puhemies! Tuosta ei ole kysymys, ed. Skinnari, ei missään
nimessä. Verotuksessa on varmasti monen mielestä erilaisia
virheitä, mutta joka tapauksessa pitäisi ensin
päättää, mihin pyritään:
maksaako rivitalon toisessa päässä asuva
suomalainen henkilö, joka saa koko eläkkeensä Suomesta,
enemmän vai vähemmän veroa kuin rivitalon
toisessa päässä asuva henkilö,
jolla on justiin yhtä paljon tuloa, mutta osa tulee Ruotsista,
osa tulee Suomesta. Tähän pitäisi ensin
vastata.
Jos vastaus on, että on oikein, että maksavat yhtä paljon
veroa, silloin meidän ei tarvitse lainsäädäntöä oikeastaan
ollenkaan muuttaa. Mutta jos me katsomme, että noudatetaan
sitä sopimusta, mikä on Pohjoismaissa tehty, että verotetaan vain
kerran, ja jos lähdevero on 25 prosenttia ja eläkeläinen
lähtee ulkomaille, niin se on se 25 prosenttia ja sitä ei
veroteta sitten toisessa maassa.
Ed. Puisto otti tämän Suomi—Espanja-kysymyksen
esille. Se on joittenkin mielestä oikea ratkaisu, että näin
menetellään, ja joittenkin toisten mielestä se
on väärin. Minun mielestäni se on väärin.
Tässä paluumuuttajien kohdalla mielestäni meidän
tulisi toimia niin kuin muut Pohjoismaat eli hyväksyä se,
että lähdeverotetaan ja sillä sipuli.
Jos Suomi ottaisi tämän kannan, niin kyllä me jonkin
verran verotuloa menettäisimme, mutta kyllä me
saisimme lisää paluumuuttajia, ja kyllä me
saisimme äärettömän paljon sympatiaa.
Me olisimme just silloin samassa asemassa kuin muut Pohjoismaat.
Suosittelen ministeri Wideroosille paneutumista asiaan noudattamalla
niitä periaatteita, joita äsken yritin tuoda esille.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kalliksen johdattelu meni vähän
hakoteille, mutta noinkin voi ajatella. Kyse on kuitenkin siitä,
kun katsotaan suomalaista ihmistä, joka on Suomesta ansainnut
tulonsa ja asuu siellä rivitalon toisessa päässä,
ja Ruotsista tulevaa eläkeläistä, joka
asuu rivitalon toisessa päässä, jotta niitä ei
veroteta yhtä lailla. Samanarvoinen vero siitä pitää mennä,
että he saman verran saavat käteen. Näin
minusta tässä pitää ajatella.
Tietysti voidaan, jos ollaan valmiit sillä tavalla tekemään,
houkutella sillä, jotta sen Ruotsista tulevan eläkeläisen
ei tarvitse maksaa sairausvakuutusmaksua, jolloin muut suomalaiset
maksavat sen jutun. Jos otetaan semmoinen linja, niin okei, mutta
se on poliittinen linjaratkaisu. Mutta siinä toisessa päässä oleva
suomalainen kaveri, se eläkeläinen, joka on Suomessa
tehnyt ikänsä töitä, käy
kyllä napisemaan aika nopeasti ja tulee tänne
lähetystönä ja sanoo, jotta hei miksi
minulla on tämmöinen maksu ja naapurilla ei ole
sitä. Sen takia tämä on oikeudenmukaisuuskysymys.
Olen paljon selvittänyt näitä juttuja,
ja tällä hetkellä se ongelma on enemmänkin
siinä, että meidän sosiaaliturvamme on
vaan toisenlainen kuin Ruotsissa. Siellä on huomattavasti
parempi sairauden osalta turva, lääkkeitä korvataan enemmän,
ja kaiken kaikkiaan se yhteiskunta on vähän sosiaalisempi
yhä edelleen kuin Suomi. Monet näistä paluumuuttajista
sanovat sen suurimmaksi syyksi; siksi he eivät muuta Suomeen. Nyt
tällä hetkellä tämä on
enemmänkin täällä eduskunnassa
ja Suomen päättäjien ongelma näköjään,
sanotaan, että on kaksinkertainen verotus, mikä ei
muuten pidä paikkaansa.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Suomesta Ruotsiin aikoinaan työn
perässä muuttaneet ja nyt siellä eläkkeellä olevat
saavat siis käytännössä lähes
kaikki eläkettä kahdesta maasta, Ruotsista ja
Suomesta. Nyt tilanne on näitten maitten verojärjestelmien
erilaisuuden vuoksi se, että jos eläkeläinen
asuu Haaparannalla, hän saa käteen enemmän
rahaa kuin hän niistä samoista eläkkeistä saa,
jos hän siirtyy Tornioon, siis rajan yli puoli kilometriä,
kilometriin, ja käteen jäävä tulo
putoaa. Tämä on se kysymys, tämä on
se epäkohta.
Tässä on minusta selvästi myös
EU:n perimmäisen idean, niin kuin he sanovat, vapaan maastamuuton,
este: ei voikaan palata. Jos palaa, niin häviää käteen
jäävässä tulossa. Tämä johtuu
verojärjestelmien erilaisuudesta. Suomen käytäntö johtaa
siihen, että 1 000 euroon saakka aina häviää tänne
tuleva; se on selvää kaksoisverotusta. Me olemme
ajaneet kaikilla tietokoneen vaihtoehdoilla joka 10 sentin välein
tämän läpi, ja näin siinä käy.
Mutta ylipäätään tässä pitää saada
perusratkaisuja aikaan siinä, haluammeko me mahdollistaa
paluun ilman että häviää rahassa.
Nyt häviää, ja sitä en voi hyväksyä koskaan.
Tähän pitää tulla ratkaisu.
Euroopan unioni on kieltänyt Suomea perimästä sairausvakuutusmaksua
silloin, kun saa pelkästään Ruotsista
eläkettä ja asuu Suomessa. Miksi yleensä saa
Ruotsista maksettavasta eläkkeestä periä Suomen
sairausvakuutusmaksua? Eihän se kuulu tähän
palveluideaan ollenkaan. Sehän on Ruotsin maksamaa eläkettä,
josta Suomi kuitenkin saman perii. Tähän on EU
jo puuttunut ja kieltänyt tämän.
Minä tunnen teidät, ed. Skinnari, erinomaisen innokkaana
EU-ihmisenä. EU on kieltänyt tämmöisen
järjestelmän, ja sitä Suomi kuitenkin
sitten tosiasiassa puliveivaten vielä käyttää.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tilanne on käytännössä se, että tässä tulee
osittain tällainen kahdenkertainen verotus, ja se minusta
johtuu siitä epäoikeudenmukaisuudesta, että jos
suomalainen työntekijä on Ruotsissa töissä ja
hän on kerännyt siellä eläkettä,
niin pitäisi olla Euroopan unionin säännösten
mukaan yks hailee, missä Euroopan unionin alueella hän
asuu, ja hän saisi eläkkeensä siihen
maahan ja siinä maassa se verotetaan. Sen takia Suomen
ja Ruotsin välillä oli aikoinaan sopimus kahdenkertaisen
verotuksen estämisestä, jotta tällaista
ei tapahtuisi, mutta liittyessämme Euroopan unioniin kaikki
nämä kahdenkeskiset sopimukset poistettiin. Nyt
me olemme tässä tilanteessa, jossa tämä ratkaisun
avain on Suomen ja Ruotsin hallitusten käsissä.
Tästä ei ole päästy eteenpäin.
Tämä on ollut monta kertaa esillä Pohjoismaiden
neuvoston osalta, ja vaikka Ruotsissa Persson jatkaa ja täällä pääministerit
vaihtuvat, tähän asiaan ei ole saatu ratkaisua.
(Naurua)
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pääministereitä on salissa
ilmeisesti useampiakin, jotka varmasti ovat asiaan perehtyneet ja
yrittäneetkin tätä ratkaista. Tässä Ruotsi
ei varmasti tule muuttamaan käytäntöjä.
Jotta me voimme mahdollistaa paluun näille Suomesta sinne
joskus joutuneille ilman että he häviävät
rahassa, Suomen pitää muuttaa käytäntöjään
ja mennä erilliseen verotukseen Ruotsin mallin mukaan.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! 1960-luvulla maassamme oli paljon pahempi
muuttoaalto kuin se on ollut viime vuosina ja tänä päivänä.
Muutettiin pohjoisesta etelään, ja jos etelästä ei
löytynyt työtä tai asuntoja, muutettiin lahden
yli Ruotsiin. Näin sinne meni 100 000 ihmistä nostamaan
Ruotsin hyvinvointia. Suomalaiset olivat kasvattaneet 20—30
vuotta ihmisiä, jotka menivät sitten työkykyisinä ihmisinä todella
rikastuttamaan Ruotsia, se pitää muistaa.
Samaan aikaan — kun muistellaan noita aikoja Suomessa — meillä oli
kovia vaikeuksia, suurempia vaikeuksia kuin tänä päivänä.
Silloinhan luotiin termi "unohdettu kansa" jnp. Pelkästään jo
tämän vuoksi, historiallisista syistä johtuen, olisi
aivan kohtuullista, että näihin paluumuuttajiin
Ruotsista Suomeen suhtauduttaisiin huomattavasti positiivisemmin
kuin suhtaudutaan. Ei riitä, että puhutaan pelkästään
kaksinkertaisesta verotuksesta; pitää puhua sosiaali-,
terveys- ym. asioista siihen tyyliin, että me otamme heidät kohteliaasti
vastaan, kun he ovat kerran joutuneet tästä maasta
lähtemään. Minä tiedän
tämän vallan hyvin, koska olen elänyt
20 ensimmäistä vuottani pohjoisempana kuin ed.
Esko-Juhani Tennilä. Eivät he sinne vapaaehtoisesti
lähteneet 5—7 lapsen kanssa.
Nyt minä toivoisin vain, että todella tämän keskustelun
jälkeen suhtauduttaisiin vielä vakavammin tähän
asiaan, tosissaan tähän asiaan, ja vaikkapa niin,
että jos meillä on omalta osaltamme peiliin katsomisen
varaa, niin tarkistamme myöskin Suomessa omia kannanottojamme.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä Ruotsista paluumuuttaneiden
verotus- ja sosiaaliturvakysymys tuntuu olevan semmoinen ikuisuuskysymys,
johon ei ratkaisua ole löytynyt. Vaikka Pohjoismaiden välillä on
rajaesteiden poistamista käsittelevä Norrbackin
raporttikin tehty, mitään konkreettista ei kuitenkaan
tapahdu. Minä luulen, että vähin, mitä siinä voisi
saada aikaan, koska sosiaaliturvamaksun verran he häviävät
vähintään, kun muuttavat tänne,
on, että kun Ruotsi ei lähdeveroa kerran suostu
muuttamaan ja perii sen itse, niin ruotsalaisten pitäisi
korvata se sosiaaliturvamaksu. Se olisi yksi vaihtoehto tähän.
Siinä ei kovin monesta prosenttiyksiköstä ole
kysymys. Toivottavasti tähän nyt kuitenkin saadaan
joku ratkaisu. Kun tämmöisiä rajaesteasioita
pohditaan, niin on kummallinen juttu, ettei tätä voida
ratkaista. Minä luulen, että suomalaisten kannattaa
heidät kyllä tänne haluta. He maksavat
aika paljon arvonlisäveroa sitten täällä kuluttajina,
joten Suomen valtio saa sitä kautta tuloja takaisin.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis täällä ehdotti,
että verotettaisiin vain yhden kerran. Sehän tarkoittaisi
sitä, että näillä Ruotsista
tulleilla eläkeläisillä olisi progressiivinen
verotus alhaisempi kuin Suomessa koko työuransa tehneillä eläkeläisillä.
Sekö olisi sitten oikein? Kyllä eläkeläiset
osaavat verrata tilinauhojaan keskenään. Minun
mielestäni se ei olisi oikein, että Suomessa työtänsä tehneellä eläkeläisellä olisi
korkeampi progressio kuin Ruotsista tulleella, ja sitähän
tämä teidän ehdotuksenne tarkoitti. (Ed.
Kallis: Sitä se ei muuten tarkoittanut!) — Kyllä se
juuri sitä tarkoittaa, jos asiaa selvitätte hieman.
Minun mielestäni tässä ainoa ratkaisu
on nyt se, että Ruotsin kanssa yhä edelleen neuvotellaan,
koska jos tätä neuvottelua ei tehdä tai
me rupeamme tekemään omia ratkaisuja täällä eli alentamaan
esimerkiksi sairausvakuutusmaksua, jossa meillä on tällä hetkellä muutenkin
paineita — meillä on työryhmä istumassa
ja esittämässä, että meidän
pitää nostaa sairausvakuutusmaksua — sehän
tarkoittaa käytännössä sitä,
että suomalaiset eläkeläiset ja palkkatyöläiset
joutuisivat maksamaan sen, että tänne tulisi 100
000, tai kuinka paljon tulisi sitten, jolloin paineet vielä enemmän
nousisivat sairausvakuutusmaksun korottamiseen, mitä enemmän
tänne tulisi sellaisia henkilöitä, jotka
eivät olisi valmiita sitä maksamaan. Kysymys on
juuri siitä, mitä ed. Esko-Juhani Tennilä äsken
sanoi, että on ero sillä, paljonko käteenjäävä tulo
on Ruotsissa ja paljonko se on Suomessa, ei niinkään
siitä, paljonko Suomen eläkeläinen saa
ja paljonko Ruotsista tullut eläkeläinen saa.
Jos siinä on eroa, niin se on vähän ongelma,
mutta se ei ole kovin iso, koska se on vain sen muutaman prosenttiyksikön
korkeintaan. Mutta hehän vertaavatkin sitä, mitä he
saavat nyt Ruotsissa ja mitä he saisivat täällä.
Pystymmekö me menemään esimerkiksi lääkekorvausjärjestelmässä siihen,
mitä Ruotsissa on ja mitä ed. Esa Lahtela juuri äsken
tuossa selvitti? Epäilenpä, että tämäkään
Vanhasen hallitus ei siihen kykene, tai sitten pitää löytää ylimääräinen
rahamassi jostakin.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Esillä olevassa mietinnössähän
ei puhuta lainkaan tästä ongelmasta, mistä nyt
täällä keskustellaan. Ministeri Mönkäre
sanoi, että ministeri Alhon aikana tähän
tehtiin pieni korjaus. Muistan, että keskusta teki silloin
vastalauseen, jolloin sosiaaliturvamaksun olisi voinut vähentää veroista,
vähän monimutkaisella tekniikalla, mutta silloin
tämä ongelma olisi ollut mahdollista tavallaan
siinä yhteydessä ratkaista.
Olen samaa mieltä, että tämä vaatii
Suomen ja Ruotsin välillä kyllä keskustelemista,
sopimista, jos näitä järjestelmiä muutetaan.
Suomen kannalta tietenkin on oleellista kyllä myöskin
se, että täällä asuvilla eläkeläisillä on
tasavertainen verotus. Kyllä kai se kuitenkin on Suomen
lähtökohta, kun verotusta täällä kehitetään.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä kuulostaa uskomattomalta puheelta,
mitä tässä kuuntelee. Ed. Tenniläkin,
jonka pitäisi olla vähäosaisen puolustaja,
te puolustatte näitä Ruotsista tulevia eläkeläisiä,
joittenka pitäisi saada paremmin rahaa kuin suomalaisten
eläkeläisten. Ei mene minun järkeeni
ollenkaan tämä järjestelmä.
Puhutaan siitä, että tässä on
kaksinkertaista verotusta, mikä on täysin väärä kuvitelma.
Olen myöskin selvittänyt muutamalle ihmiselle
tätä asiaa ja olen tullut siihen tulokseen, että nykyinen
järjestelmä on ihan hyvä. Jos eläkeläinen asuu
Haaparannan puolella tai Tornion puolella, niin siinä on
myöskin se oleellinen ero, että kun hän
asuu Haaparannan puolella, niin hän hakee terveyspalvelunsa
ym. sosiaalipalvelut sieltä Haaparannan puolelta eikä ole
kuormittamassa Tornion järjestelmää,
jolloinka jos hän muuttaa Tornion puolelle, hän
joutuu maksamaan tämän savamaksun, mikä on
täysin oikeutettua. Minusta tässä ei
ole mitään ongelmaa muuta kuin muutamilla ihmisillä täällä salissa
ja joillain eläkeläisillä, jotka eivät
halua maksaa veroa ja tulla kohdelluiksi tasapuolisesti kuten suomalaiset
eläkeläiset. Minä en ainakaan ole valmis — enkä usko,
että moni muukaan on valmis — nostamaan omia verojaan
sen takia, että saadaan Ruotsista paluumuuttajia.
Jos täällä ruvetaan puhumaan, kuten
ed. Vielma, tippa silmässä siitä, että on
joutunut hakemaan töitä jostain Ruotsista joskus
kymmeniä vuosia sitten, niin sitten me voimme samalla periaatteella
ruveta myöskin kaikkia pohjoisesta etelään
ja Helsinkiin muuttaneita kohtelemaan samalla lailla, että niitten
täytyy saada elää siellä pohjoisen
kunnissa samalla kunnallisverolla, esimerkiksi Kauniaisten kunnallisverolla,
kun siellä pohjoisessa on 19 prosenttia, jos tässä lähdetään
tälle linjalle.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ehkä ensin vastaan ed. Huotarille.
On aivan oikein sanoa, että jos järjestelmä olisi
se, että ainoastaan noudatetaan Pohjoismaitten sopimusta niin
kuin se on kirjoitettu ja niin kuin muut maat käyttäytyvät,
lopputulos olisi kyllä se, että henkilö,
jolla on vähän eläkettä, joutuisi
maksamaan enemmän veroa kuin vastaavalla tulolla Suomessa
asuva joutuu maksamaan, sen takia, että se lähdeveroprosentti
on korkeampi. Mutta kun siihen eläkkeeseen liittyy myöskin
vapaa osa, osa, jota ei Ruotsissa veroteta, se ero ei loppujen lopuksi
niin tavattoman suuri ole.
Kun ed. Skinnari esitti, että Ruotsi luopuisi vero-oikeudesta,
niin hän ilmeisesti oletti, että sillä se
tilanne paranisi. Minulla on kuitenkin se käsitys, ja luulen
olevani oikeassa ja tiedän olevani oikeassa, että se
ei kyllä tilannetta oikeastaan lainkaan muuttaisi. Nimittäin
nyt kun Ruotsista saadusta eläkkeestä maksetaan
lähdeveroa, niin se eläke lisätään
sitten kyllä täällä kaikkiin muihin
tuloihin ja katsotaan, paljonko menee veroa, ja sitten hyvitetään
se, mitä henkilö on Ruotsiin maksanut. Eli tapahtuisi
juuri sitä, mitä ed. Skinnari peräänkuuluttaa.
Se olisi vain sillä erolla, että koko vero menisi
Suomeen, mutta eläkeläinen kyllä maksaisi
yhtä paljon veroa kuin tänä päivänä.
Minä olen ymmärtänyt ja olen täysin
varma siitä, että näitä eläkeläisiä,
näitä paluumuuttajia, jotka tulevat, pännii
se, että muissa Pohjoismaissa tyydytään
siihen, että lähdeverotetaan ja sillä sipuli.
Tästä hyötyvät tanskalaiset.
Paljon tanskalaisia on käynyt Ruotsissa töissä,
ja he pääsevät sitten sillä 25
prosentin verolla. Ihan niin kuin ed. Tennilä sanoi, Haaparanta,
Tornio, kumman valitsen? Jos valitsen Haaparannan, niin silloin maksan
siitä yhdestä osasta, Ruotsista saadusta osasta,
vain 25 prosenttia, mutta jos tulen toiselle puolelle, niin se ehkä nousee
30 prosenttiin. Ymmärtää, että rajaseudulla
näin ajatellaan.
Kun ed. Ranta-Muotio sanoi, että ratkaisua pitää hakea,
niin meillä on ratkaisu, meillä on voimassa oleva
järjestelmä, ja se periaatteessa asettaa kyllä kaikki
eläkeläiset, Suomessa asuvat eläkeläiset,
samaan asemaan. He maksavat saman verran veroa, paitsi ihan pienen
eläkkeen saajat, ne, joilla ...
Puhemies:
Pyydän edustajaa siirtymään tänne puhumaan.
... on vähän eläketuloa Ruotsista
sen takia, että ei palauteta liikaa maksettua.
Puhemies:
Ed. Kallis, täältä voi jatkaa.
Kiitos.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä keskustelu on
nyt aika hyvin valaissut, missä tilanteessa ollaan, ja
ed. Kallis tuossa veti hyvin yhteen tätä tilannetta.
Tässä on kyse Suomen verojärjestelmästä,
voimmeko me alentaa veroa. Haaparanta—Tornio ... Koska
Suomessa me emme voi asettaa ihmisiä kuitenkaan eriarvoiseen
asemaan keskenään, se tarkoittaa, että meidän
pitää Suomessa alentaa eläkeläisten
verotusta, jos halutaan, tai sitten Ruotsin pitää saada
toinen menettely aikaan. Tällä hetkellä ei
ainakaan valmiutta ole hirveästi ollut alentaa eikä ole
varaakaan, niin kuin tiedetään, jos aiotaan tämä palveluvarustus
pitää taikka rautateitä kunnostella,
niin kuin on tarvetta, teitä ja infraa panna kuntoon. Se
on nyt se pohdinnan paikka.
Meidän ei pidä puhua kaksinkertaisesta verotuksesta — yhä edelleen
tuolla ihmiset hokevat, niin kuin tässä salissakin
alun perin tänä päivänä hoettiin,
kaksinkertaisesta verotuksesta — koska kyse ei ole siitä.
Kyse on vain siitä, että meillä on toisenlaiset
verokannat ja sillä sipuli. Eikä anneta väärää viestiä myöskään
niille paluumuuttajille, joita mahdollisesti kesäloma-aikaan
tai pääsiäisvapailla sattuu tapaamaan;
ei pidä antaa viestiä, että kyllä meillä on
kaksinkertainen verotus, vaan puhutaan oikeilla termeillä,
jolloin ne ihmiset voivat aistia aidosti, että kyllä tämä juttu
Suomessa on korjattu, se ei ole kaksinkertainen vero vaan Suomessa
on korkeampi verotus. Meidän poliitikkojen tehtävänä olisi
tietysti pyrkiä semmoiseen asetelmaan, että saataisiin
se tasaan, mutta pitkä on tie siinä näköjään.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Esa Lahtela viittasi tähän
Suomen kalliimpaan verotukseen. Sikäli kuin muistan näitä keskusteluja
viime viikolta, niin ainahan tässä puhutaan veronalennuksista,
ja ehkä nyt, kun tätä keskustelua käydään,
tähänkin löytyy lääke. Mutta
ed. Vielma puhui "sorretun kansan ja unohdetun kansan asemasta".
Sikäli kuin oikein ymmärrän, niin tämä on
edesmenneen valtiopäivämiehen, ed. Vennamon mielilauseita,
ja sen pohjalta voisi todeta, että nykyinen eduskuntakin
on siirtymässä tähän sorrettuun
kansaan ja sen puolustajaksi, niitten eläkeläisten
etujen hoitajaksi ja valvojaksi, ja tällä pohjalla
katsottuna kyllä tästä hyvä tulee.
Mutta suuresti ihmettelen suuresti arvostamani ed. Rönnin
näkemystä tästä asiasta. Ed.
Rönnin puheenvuoro oli vähän niin kuin
eri maailmoista. Ei tuntenut minkään näköistä parempiosaista
eläkeläistä. Jos ed. Rönnin
puheesta voisi tämmöisen kuuleman perusteella
jotain todeta, niin siinä oli vähän sellainen
henki, että kaikille vähän, mieluummin
ei kenellekään yhtään mitään.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Wideroos vastasi joulukuussa esittämääni
kirjalliseen kysymykseen kaksi ja puoli, lähes kolme, sivua
ja hyvin perusteellisesti, mutta eräässä kohdassa
vastauksessa todetaan nimenomaan se, mistä johtuen Suomesta
saatuun eläketuloon kohdistuu korkeampi vero kuin jos kyseessä olisi
ansiotulojen kokonaismäärä. Tämä johtuu
juuri siitä, niin kuin täällä eräät edustajat
ovat tuoneet esille, että Ruotsi verottaa lähdeveron,
mutta Suomen verottaja lisää Ruotsista saadun
tulon bruttomääräisesti Suomessa olevaan
tuloon, jolloin progressioaste nousee, ja se vaikuttaa nimenomaan
siihen, että paluumuuttajat eivät halua muuttaa
Suomeen, koska kokonaisveroaste nousee. He tulkitsevat myöskin niin,
että kun Ruotsissa on jo kerran verotettu lähdevero
25 prosenttia, niin on väärin, että Suomessa
sitten se lisätään brutto siihen, niin
että progressioaste on korkeampi, ja se estää paluumuuton
nimenomaan.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Rönni käytti minusta
rehellisen suomalaisen miehen puheenvuoron. Hän ei halunnut
millään tavalla mielistellä ketään,
ei sen kummemmin ruotsinsuomalaisia eläkeläisiä kuin näitä suomalaisiakaan
eläkeläisiä. Itse olen samoilla linjoilla.
Minun mielestäni pitäisi EU:n harmonisoida eläkkeiden
verotus sillä tavalla, että verotetaan siinä maassa,
missä eläkeläinen sitten eläkevuotensa
viettää.
No, Ruotsi esimerkkinä: Olen sitä mieltä,
että jos tämä harmonisointi tapahtuisi,
kaikki sosiaaliturvamaksut, mitkä työhistorian
aikana vieraassa maassa henkilö on maksanut, pitäisi
palauttaa siihen valtioon, missä eläkeläinen
eläkevuotensa viettää. Ei ole oikein,
että minäkin olen lähes 50 vuotta työelämässä ollut
ja sitten tulee joku Ruotsissa vastaavan työelämän
suorittanut Ruotsin puolelta tänne ja sanoo, että en
halua maksaa sairausvakuutusmaksua, tulee niin kuin käenpoika minun
pesääni tänne. Ei ole oikein, koska ruotsalaisten
pitäisi sairausvakuutusmaksu tämän henkilön
työhistorian ajalta siirtää meille, jolloin
tätä ongelmaa ei olisi.
Kunnioitan muutenkin ed. Rönniä. Hänen
puheenvuoronsa ovat olleet hyvin rikastuttavia aina täällä eduskunnassa.
Jatkakaa samalla linjalla!
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Minä toivon, että ed. Rönni
tulisi pitämään tuon puheenvuoron vaikkapa
Haaparannalle, jossa useita satoja suomalaisia eläkeläisiä odottaa mahdollisuutta
palata Suomeen. Kyllä he osaavat laskea, että kun
he asuvat siellä Haaparannan puolella, he saavat käteen
niistä kahdesta eläkkeestä, Ruotsin ja
Suomen eläkkeestä, enemmän kuin silloin,
jos he siirtyisivät kilometrin verran itään
eli Tornioon. Se tulee näitten verojärjestelmien
erosta. Ruotsi on eri järjestelmässä,
ja meidän pitää mennä samaan
järjestelmään, jos me haluamme, että niillä ihmisillä on
oikea mahdollisuus valita asuinpaikkansa. Ei kukaan valitse sellaista
asuinpaikkaa, jossa häviää rahassa. Nyt Suomi
on tässä asemassa. Siellä on satoja,
siellä on kenties tuhansia, ihmisiä, jotka ovat
jumissa tämän kysymyksen vuoksi. Minä näen
tämän suurena periaatteellisena asiana myös
EU:n piirissä sikäli, että tässä on
tämä vapaa maastamuutto nyt sitten uhattuna. Tähän
myös Euroopan unionin tuomioistuin on ottanut kantaa, ja
nyt komissio tutkii, onko Suomen käytäntö nyt
tämän vapaan liikkuvuuden mukainen. Minä aavistelen,
että vastaus on se, että jotakin Suomen pitää tehdä.
Eihän voi olla niin, että kun kahdesta maasta saa
eläkettä, niin kilometri asuinpaikassa vaikuttaa
siihen, paljonko se käteenjäävä tulo
on. Nyt tämä ero on selvä. Suomen puolella
käteenjäävä tulo on pienempi,
ja tämä on se vääryys.
Sitten kun tässä puhutaan, että Ruotsi
on jotenkin veroparatiisi, niin kyllähän Ruotsi
yleensä veroja ottaa selvästi enemmän
kuin Suomi, mutta tässä suhteessa, tässä konkreettisessa
tapauksessa, Ruotsin puolella asuva voittaa, ja se on paluumuuton
este. Minä haluan, että ne ihmiset, jotka sieltä haluavat
palata kotimaahan, voivat sen tehdä, ja olen varmasti tässä pienituloisten ihmisten
asialla.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Minäkin olen pienituloisten ihmisten
asialla, nimittäin niitten ihmisten, jotka asuvat täällä Suomessa,
ovat tehneet täällä työnsä,
saavat täältä eläkkeen tai maksavat
tänne tuloveroa. Raja-alueella aina tulee semmoinen tilanne.
Vaikka on kahden kunnan rajalla, niin toisessa on korkeampi kunnallisvero
kuin toisessa. Sekään ei ole mikään liikkumisen
este. Jokainen valitsee sitten, kummassa asuu. Valtioitten rajalla
se voi olla ihan samalla tavalla, eli eihän siinä mitään
estetä. Siinä jokainen tekee omat laskelmansa.
Joku arvostaa enemmän sitä, että tulee
asumaan Suomeen, vaikka ehkä joutuu vähän
enemmän siitä maksamaan, kun ei saa sellaisia
etuisuuksia, mitä aikaisemmin on saanut.
Ed. Esa Lahtela sanoi, että Suomessa on kalliimpi verotus.
Minä sanoisin, että Suomessa on erilainen verotus,
koska nimenomaan tasainen lähdevero, joka on 25 prosenttia,
on se ongelma, koska monissa Suomen eläkkeissä verotus
on alle 25 prosenttia, jos on pienet tulot. Sen takia ei voi niin
yksinkertaisesti tätä sanoa, mutta minä toivon,
että tämä keskustelu on nyt avannut sen, että kysymykseen
ei ole olemassa helppoa ratkaisua. Jos jollakin on se ylimääräinen
rahamassi, niin sitten voi löytyä ratkaisuja,
mutta muutoin jos tässä ruvetaan tasaamaan verotuksen
eroa Ruotsissa asuvan eläkeläisen tullessa Suomeen, niin
silloin pitää joko nostaa täällä maksuja
ja veroja tai sitten leikata palveluja. Minun mielestäni se
ei ole oikein. Minusta on rehellisempää kertoa täällä ja
erityisesti myöskin siellä kentällä,
mistä on kysymys. Kyllä minunkin luokseni on vihaisia
ihmisiä tullut, kun he eivät halua tätä ymmärtää,
ja varsinkin, jos he sanovat, että soitin ed. Tennilälle
ja hän oli eri mieltä, hän oli sitä mieltä,
että tämä on väärin,
ja minä sanon, että tämä on
oikein, että Suomessa työnsä tehnyt ja
tänne veronsa maksanut eläkeläinen ei
joudu tästä kärsimään.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! On ihan selvää, että verotus
ohjaa käyttäytymistä. Ruotsin rajalla
asuvat norjalaiset hakevat elintarvikkeensa Ruotsista, suomalaiset
hakevat pian viinan Virosta ja polttoaineet Venäjän
puolelta, ruotsalaiset käyvät Suomessa ostoksilla
jne. Kyllä tämä kaikki vaikuttaa.
Mutta nyt kun tullaan eläkkeisiin, niin sillä, valitaanko
Haaparanta vai Tornio, on suurempi merkitys kyllä kuin
prosenttiyksikkö tai kaksi. Nimittäin jos tämä eläkeläinen
jää Haaparantaan, niin silloinhan häntä verotetaan
Ruotsissa asuvana eläkeläisenä, mikä tarkoittaa
sitä, että siinä on vapaaosa, ihan niin
kuin Suomessa tehdään eläkeläisvähennykset
eläketulosta. Näin se vero tippuu huomattavasti.
Mutta jos hän muuttaa ulkomaille, silloin häntä lähdeverotetaan,
ja se lähdevero on sitten se 25 prosenttia. Mutta kyllähän
me olemme valinneet linjamme, ja linjamme on se, että yhtä suurista
tuloista maksetaan yhtä paljon veroa. Se on meidän
linjamme tänä päivänä.
Kun ed. Kuosmanen halusi, että siirrytään
sellaiseen järjestelmään, että veroa
maksetaan vain asumisvaltiolle, niin minä olen kyllä vahvasti
eri mieltä. Kyllä minun mielestäni sillä,
joka maksaa osingon tai koron tai eläkkeen tai palkan,
on ensisijainen oikeus veroon. Tämä ed. Kuosmasen
malli olisi kyllä aika epäisänmaallinen.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on nyt monelta kannalta
jo asiaperusteita haettu tähän ja ratkaisujakin
etsitty ja kelvollisia suuntaviittoja näytetty siihen suuntaan,
että tämä on ratkaistavissa, tämä on
tahdon kysymys. Olen monessa asiassa ollut ed. Rönnin kanssa
ihan samaa mieltä, mutta tällä kertaa
täytyy kyllä sanoa, että ed. Tennilän
kanssa, jonka kanssa olen ollut erittäin harvoin samaa
mieltä, tällä kertaa olen samoilla linjoilla
siinä, että kyllä tämä semmoisena
tahdon asiana on tärkeä asia. Siis näitä käytännön
ratkaisuja löytyy siihen, jos löytyy tahtoa ajatella
tämä asia loppuun saakka, mitä se merkitsee.
Ei sieltä satojatuhansia ihmisiä ole tulossa yhtäkkiä tänne
Suomeen, mutta esimerkiksi Pohjois-Suomessa rajaseudulla — pelkkä Suomen
ja Ruotsin raja on kuitenkin 550 kilometriä Tornio—Haaparanta-seudulta
Kilpisjärvelle — se ei ole ainoastaan Tornion—Haaparannan
kohdalla, se on kaikkien muitten pitäjien kohdalla sama
asia. On täysin luonnoton tilanne, että ihmiset
pitävät Ruotsin puolella asuntoa ja silti kuitenkin
Suomen puolella heillä on olemassa kotitalo, jota he mielellään
kunnostaisivat ja asuisivat siinä, toisivat silloin verorahat
tänne Suomeen, hankkisivat palvelut Suomen puolelta. Kyllä paikalliset
kunnat siellä ihan kuntina ovat sitä mieltä,
että meidän täällä eduskunnassa
tulisi tehdä sellainen ratkaisu, että tämä vapaa
rajan ylittäminen myöskin paluumuuttajille olisi
mahdollista, ja siinä tämmöinen Euroopan
unionin ihanne ja tavoite, ihmisten vapaa liikkuvuus, ei vain pääomien
ja tavaroiden, vaan ihmisten vapaa liikkuvuus, toteutuisi.
Tahdon asia. Toivon, että valiokunnassa paneudutaan
tästä näkökulmasta myönteisesti
tämän asian ratkaisuun.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aivan lyhyesti vaan totean sen, että tämä on
kumminkin asia, joka koskettaa eri puolilta Suomea aikoinaan Ruotsiin
muuttaneita eläkeläisiä. Täällä tulee
hyvin korostuneesti jatkuvasti esiin tämä Haaparanta—Tornio-kysymys,
mutta tämä koskettaa muun muassa Keski-Suomesta
ja Etelä-Pohjanmaaltakin muuttaneita henkilöitä,
jotka lähtökohtaisesti kokevat tämän
nykyisen tilanteen epäoikeudenmukaiseksi. Koska siitä on myöskin
pääministeritasolla keskusteltu, tehty useita
kirjallisia kysymyksiä, jopa lakialoitteita viime kaudella,
edelleen minulle jää semmoinen käsitys,
että tämä nykyinen tilanne ei edelleenkään
tyydytä eduskunnan enemmistöä, vaan siihen
haluttaisiin korjaus.
Selvästi huomaa myöskin sen, että tässä verokeskustelussa
ed. Kallis, te olette ylivoimainen; te olette selvästi
perehtynyt tähän tilanteeseen, niin että pystytte
argumentoimaan myöskin, mistä nämä kaikki
ongelmat tässä johtuvat ja mistä johtuu
tämä progression erotus, kun se lisätään bruttotuloihin
myöskin siitä huolimatta, että tuloa
on aikaisemmin jo verotettu toisessa maassa. Siitähän
on kysymys. Kysymys on tietysti myöskin poliittisesta tahdosta,
miten tämä korjataan. Ratkaisuasemassa ovat pääministereiden
lisäksi myöskin Pohjoismaiden yhteistyöministerit.
Toivoisin, että heillä olisi kykyä ja
halua nostaa tämä asia vielä kerran pöydälle
ja katsoa, löytyykö tällä vaalikaudella
tilanne, jolloin meidän ei tarvitse vuosikymmeniä tästä samasta
epäoikeudenmukaisesta tilanteesta enää täällä puhua.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu on siinä mielessä ollut hyvä,
että tässä kuitenkin on tullut selväksi
nämä peruskäsitteet ja erotettu se, mikä tilanne
oli ennen vuotta 97, joka on nyt sitten korjattu, samaten vakuutetun
sairausvakuutusmaksusta tehty EY-tuomioistuimen niin sanottu Rundgren-päätös,
mikä ei ole kyllä ed. Rundgrenin päätös, vaan
sen nimisen kansalaisen päätös.
Ed. Rundgren sanoi kyllä hyvin painavan asian tuossa,
että niitä paluumuuttajia tulisi hyvin paljon
muualle kuin pelkästään länsirajan
pintaan. Niitä tulisi Itä- ja Pohjois-Suomeen,
Keski-Suomeen. Jos katsotaan kokonaisverokertymää, voi
olla jopa niin, että jos näitä paluumuuttajia
on useita tuhansia, valtion kokonaisverotulot kasvaisivat. Palveluilla
olisi käyttäjiä, ja sitten näille
alueille, jotka kärsivät muuttotappioista, saataisiin
lisää asukkaita, paluumuuttajia. Kyllä niillä ihmisillä,
joita on käynyt Haaparannalla esimerkiksi eläkeläisten
tilaisuuksissa, on palava halu palata synnyinmaahansa ja tulla viettämään eläkepäiviään
niille alueille, miltä joskus ovat pakon edestä joutuneet
lähtemään.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Salo totesi, jotta haluttaisiin
korjaus. Semmoista hyvää korjausesitystä ei
vielä tämän veroratkaisun ja yhdenvertaisuuden
osalta ole tässä salissa nyt tänään
tullut kuitenkaan, miten tätä Suomen
järjestelmää pitäisi muuttaa,
jotta se olisi yhdenvertainen Suomen sisällä.
Siitähän pitää lähteä.
Ei voi olla niin, jotta on joku etuoikeutettujen joukko, joka voisi
olla keppoisemman kohtelun kohteena. Sen takia tähän
pitäisi löytää kyllä ratkaisu
ihan oikeasti, joka mahdollistaisi sen, mitä ed. Mustajärvikin
totesi, että sieltä on tulossa porukkaa Suomeen.
Se on varma. Ei pilvin pimein. Siellä jos puoli miljoonaa suomalaista
tällä hetkellä on, niin niitä voisi
olla tulossa muutama kymmenentuhatta enintään, koska
kyllä ne juuret on aika tiukasti nyt jo Ruotsissa. Mitä on
itsekin käynyt siellä, niin siellä on todettu,
että se on heidän kotimaansa nyt ja he ovat juurtuneet
ja lapset ovat siellä menneet naimisiin, ja monet
haluavat, että ovat sitten siellä, kun ovat työnsäkin
tehneet. Mutta kyllä siellä löytyy semmoisia,
joilla on kotimaan kaipaus ja kaiho tulla juurilleen.
Sen takia tähän on ainoa lääke,
että meidän pitäisi sitten saada suomalaisten
eläkeläisten verotusta alennettua. Myös
kokoomuslaiset yleensä ovat rahan päälle
ymmärtäneet ainakin aikaisemmin. Siihen pitäisi
löytää nyt ratkaisu kanssa. Nimittäin
se olisi viime kaudella ollut, taikka kaksi kautta tässä oltiin,
hyvä löytää, mutta etsittäisiin nyt
vaikka tämän punamultahallituksen nimissä, koska
tässä hyviä ajatuksia löytyy.
Mutta se on ehto siinä, jotta meidän pitäisi
katsoa, että se on yhdenvertainen, mutta sen lisäksi
katsoa myös sosiaaliturvalainsäädäntöä,
mikä tarkoittaa, että siellä on paljon
kohentamista, nostaa se yhdenvertaiselle tasolle. Odottaisi, jotta
aikanaan kun kokoomus joskus saa vaalivoiton, ovat myös
sillä sosiaalisella mielellä, että köyhemmille
ihmisille tulee kanssa sosiaalitulonsiirtoja, eikä ole semmoinen
kuppauslinja, niin kuin tässä aikaisemmin ainakin
on ollut menneinä vuosina kuultavissa puheissa ainakin.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Minä haluan täsmentää puheenvuoroani
siltä osin, että minä en suinkaan tarkoittanut,
että eläkeläisten kesken pitäisi
järjestellä epätasa-arvoa, paluumuuttajien
ja meidän nyt jo maassa olevien eläkeläisten
osalta. (Ed. Huotari: Sitä se käytännössä tarkoittaa!)
En luonnollisestikaan tarkoittanut sitä.
Mutta nyt täytyy muistaa, että paluumuuttajissa
on myöskin työikäistä väestöä.
Paitsi että sieltä tulee eläkeläisiä,
sieltä voi tulla työikäistä väestöä.
Ei näköjään muisteta sitä,
että 80-luvulla oli vielä ihan oma asuntolainajärjestelmä Ruotsista
kotimaahan palaavien muuttajien osalta. Heille annettiin ihan omilla
ehdoilla rahaa, asuntolainoja, sen takia, että heillä oli
Ruotsissa korkeammat tulot kuin Suomessa eivätkä mahtuneet
suomalaiseen järjestelmään sisälle.
Silloin ajateltiin asiaa näin, että me tarvitsemme
työikäistä väestöä.
Nyt kun tässä salissa on puhuttu monta kertaa siitä,
että meillä tulee työvoimapula, kuinka
me tarvitsemme työvoimaa muistakin maista, ja valiokuntakäsittelyssä olevan
ulkomaalaislain yhteydessä puhutaan juuri siitä,
tehdäänkö helpoksi ja kuinka helpoksi
pitää tehdä tänne muuttavien
osalta, niin kyllä ensisijainen velvollisuutemme on silloin
muistaa myöskin, että meillä on suomalaisia
Ruotsissa, joitten tänne muuttaminen pitää turvata.
Pitää muistaa, että vaikka he ovat Ruotsin
kansalaisia ja Ruotsissa työtä tehnyttä väestöä,
niin he ovat iäti suomalaisia, jotka haluavat tulla Suomeen.
Ed. Rönni kun sanoi, että ed. Vielma puhui tippa
silmässä, niin minä haluan, ed. Rönni,
että menette tuonne Haaparantaan ja sinne pohjoiseen rajalle
keskustelemaan; siellä länsipuolella on tippa
silmässä ja täällä se
pitää muistaa.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä on
täysin vapaa oikeus muuttaa Ruotsista Suomeen. Jokainen
arvioikoon sen sitten, miten oma tulotaso vaikuttaa. Mutta ainoa
oikeudenmukainen ratkaisu tässä olisi se, että Ruotsi luopuisi
tästä omasta lähdeverostaan ja täällä Suomessa
verotettaisiin niin kuin muitakin eläkeläisiä sekä Suomen
eläketulosta että Ruotsin eläketulosta.
Se olisi se oikea. Silloin suomalainen eläkeläinen
ja Ruotsista tullut eläkeläinen maksaisivat samanlaisen
veron ja samanlaisen sairausvakuutusmaksun. Mutta nyt nämä muut esitykset,
mitä ed. Tennilä esimerkiksi esitti, aiheuttaisivat
tilanteen, jossa Ruotsista tullut eläkeläinen
maksaisi vähemmän maksuja Suomeen, vaikka hän
olettaisi tietenkin saavansa vähintäänkin
samat palvelut kuin suomalainen eläkeläinen.
Kysymys on oikeudenmukaisuudesta. Tämän saman
asian olen valmis kertomaan myöskin niille lähetystöille,
jotka ovat tulleet tänne, ja olen myöskin sen
kertonut. Monetkaan eivät ole sitä tietenkään
mielellään halunneet kuulla. Minuun on otettu
yhteyttä, että joku henkilö esimerkiksi
maksaa 50 prosenttia veroa. No, sitten kun on ruvettu käymään
läpi sitä, paljonko hän todellisuudessa
maksaa, niin ei se ole mitään 50:tä. Mutta
jopa kansanedustajat puhuvat kaksinkertaisesta verotuksesta, antavat
ymmärtää, että tältä ihmiseltä todellakin
otetaan kaksi kertaa — ensin se 25 prosenttia ja sitten
se koko progressiivinen verotus — vaikka siinä jo
vähennetään se Ruotsista peritty, Suomen
verottaja vähentää sen, niin että silloinhan
sitä ei tapahdu kahta kertaa. Toivon, että nyt
me kaikki kansanedustajat kuitenkin vastaisimme samalla tavalla
näille ihmisille, etteivät he koe, että tässä on
joku sellainen takana, etteikö haluttaisi tätä asiaa
ratkaista, ja sitten ne neuvottelut jatkuvat yhä edelleen
tuolla Ruotsin ja Suomen välillä, mistä sen
ratkaisun pitää löytyä.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on todettu
aikaisemmin viisas toteamus, että kyllä verotuksella
ohjataan ihmisten käyttäytymistä. Tässä asiassa
sillä todella ohjataan.
Haluan enää vain ed. Vielman puheenvuoron jälkeen
todeta, että siinä oli kyllä järkipuhetta. Ihmisethän
tekevät näitä paluumuuttopäätöksiä jo
silloin, kun ovat vielä työelämässä,
ajatellen myöskin sitä, miten heidän
kohdallaan tulee olemaan tilanne sitten, kun he ovat eläkeiässä.
Tiedän sen tuolta omasta ympäristöstäni,
että kun näitä paluumuuttajia tuli tuossa
80-luvulla pohjoiseen, kun tiettyjä etuja heille annettiin,
niin siellä on tullut erittäin hyviä yrittäjiä muun
muassa tästä porukasta. He ovat hakeneet kokemusta
ja itseluottamusta ja tällaista, ja kielitaitoa, ja käyvät
nyt yrittäjinä kauppaa Norjaan ja Ruotsiin. He
ovat käyttäneet hyväksi ja hyödykseen tämän
Ruotsissa-oloaikansa. Tälläkin hetkellä, kun
me puhumme mahdollisesta työvoimapulasta tietyillä aloilla,
tämä on erittäin varteenotettava näkökulma.
Huomaa kyllä — niin kuin tuossa ed. Vielma totesi,
että hän on vähän pohjoisempana
syntynyt — että kyllä sieltä pohjoisesta
todella näitä asioita saattaa nähdä kirkkaasti.
Onnittelen, ed. Vielma, tähän keskusteluun tuomastanne
näkökulmasta.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kallis ei hyväksynyt sitä tai
piti varmasti hyvin kalliina, että EU:n alueella eläkkeet harmonisoitaisiin
sillä tavalla, että missä maassa eläkeläinen
asuu, verotuskäytäntö olisi sen mukainen.
Minun mielestäni tähän suuntaan EU:ssa pitäisi
toimia direktiivitasolla. Minusta on väärin todella,
että Ruotsi pidättää sen 25
prosentin lähdeveron suomalaisilta, jos he ovat muuttaneet tänne
asumaan. Kuitenkin se lopputulos on plus miinus nolla.
Itse kun äsken laskin tätä asiaa,
tulin siihen tulokseen, että maksimissaan 1,5 prosenttia
tässä ruotsinsuomalainen joutuu enemmän
maksamaan veroa Suomessa sen jälkeen, kun hän
on muuttanut Ruotsista, vaikka Ruotsissa lähdevero vähennetäänkin.
Sairausvakuutusmaksu on sikäli ongelmallinen, kun meillä on
1 200 000 omaa eläkeläistä Suomessa.
Jos Ruotsista muuttaa joku 50 000 ruotsinsuomalaista tänne,
niin ennen kaikkea meidän pitää huolehtia
niistä eläkeläisistä, jotka
ovat suuren elämäntyön tehneet täällä Suomessa.
Ei ole oikein, niin kuin nytkin punamultahallitus suunnittelee sillä tavalla,
että sairausvakuutusmaksua korotetaan. Palkansaajat ovat etuoikeutetussa
asemassa, ja he voivat vähentää sen korotetun
sairausvakuutusmaksun palkkatulostaan, mutta ei taas eläkeläiset.
Miksi kansanedustajat sortavat eläkeläisiä?
Tämä hyvinvointi on rakennettu nimenomaan eläkeläisten
ansiosta.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä asia
nyt on kohtuullisen hyvin selvitetty — ed. Huotari tuossa äsken
asian selvitti. Tämä vastauksena muutamiin kysymyksiin. Olen
kyllä valmis lähtemään vaikka
minkälaiseen porukkaan Haaparantaan taikka mihinkä Kolariin
tahansa selvittämään asian. Olen tämän muutamalle
tuonne meidän suuntaan muuttaneelle Ruotsista tulleelle
ihmiselle selvittänyt, ja kukaan ei vielä ole
tuonut paperia ja argumenttia eteen siitä, että olisi
kärsinyt epäoikeudenmukaisuutta siinä.
Kun verrataan siihen tavalliseen mänttäläiseen
veronmaksajaan, joka on siellä koko ajan Suomesta tienannut
eläkkeensä, niin he ovat täysin tasaviivalla,
myöskin palvelunkäyttäjinä he
ovat tasaviivalla.
Haluatteko te, että Kolarissa on kahdenlaisia eläkeläisiä?
Esimerkiksi jos eläkeläiset, jotka ovat koko ikänsä Suomessa
tehneet töitä ja saavat Suomesta eläkettä,
ovat menossa terveyskeskukseen ja siinä samalla luukulla
istuu vieressä Ruotsista huomattavasti pienemmällä eläkeverotuksella
oleva ihminen — palvellut kuitenkin — niin hyväksyykö hän
sen, että joutuu nyt odottamaan, koska maksaa tähän
kuntaan vähän vähemmän tuota
veroa, joutuu odottamaan siinä vieressä sen aikaa,
että tämä Suomessa eläkkeensä tienannut,
joka enemmän maksaa, pääsee etukäteen
ja etuoikeutetusti. Minun mielestäni tässä on
kyse tasapuolisuudesta ja siitä, että kaikkia kohdellaan
tasapuolisesti. Myöskin he käyttävät niitä palveluita
aivan samalla lailla, ja se hoito, niin lääkärin
kuin kaikkien muittenkin hoitaminen, maksaa ihan saman verran, oli
se ihminen sitten kotoisin mistä tahansa ja tehnyt päivätyönsä missä vaan.
Tasapuolisuudesta nimenomaan on kyse.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Tuon tähän myöskin
uuden näkökulman. Tämä hallituksen
esityshän tähtää myöskin
tulevaisuuteen. Veikkaanpa, että tälläkin
hetkellä tänäkin päivänä suomalaisia
matkustelee töihin ulkomaille. Nykyisin on vapaa liikkumisoikeus
ennen kaikkea EU:n alueella, mutta myöskin sitä käytetään siten,
että suomalaista osaamista viedään jatkuvasti
rajojen ulkopuolelle. Tähtäänpä pitkälle
tulevaisuuteen ajatuksena, ovatko nämäkin ihmiset
sellaisia, joita emme koskaan haluaisi, joiden emme koskaan haluaisi
palaavan tänne Suomeen joskus tulevaisuudessa. Se on merkittävä asia, mitä tässä on
moneen kertaan tullut, että puhutaan tosiaan niin sanotusta
kaksoisverotuksesta. Se on juuri sen progression eron verran. Se
on niin sanottua kaksoisverotusta.
Täytyy huomioida sitten vielä yksi seikka. Noille
pohjoisen, ennen kaikkea pohjoisen, kunnille ihan varmasti nuo paluumuuttajat,
ovatpahan eläkeläisiä tai vielä työikäisiä,
ovat vuorenvarmasti tervetullutta väestöä.
Uskoisin, että myöskin kuntaministeri ymmärtää tämän.
Hehän sitten niistä eläkkeistään,
tai muista tuloista, maksavat myöskin palveluita, ostavat
ruokaa jne., käyttävät kaikennäköisiä palveluja,
ja tulevat sitäkin kautta kyllä Suomellekin hyödyksi, maksavathan
sitten omista jo verotetuista tuloistaan myöskin arvonlisäverona
kaikista palveluista.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Rönni arveli, että suomalainen
eläkeläinen ei hyväksy sitä,
että muualta Suomeen muuttanut eläkeläinen
pääsisi pienemmälle verolla. Voi olla,
että ed. Rönnin kaverit ajattelevat näin — en minä osaa
sanoa. Mutta sen minä tiedän, että Tanskassa
sitä ei veroteta toista kertaa, vaan tyydytään
siihen lähdeveroon, joka menee Ruotsiin, enkä minä ole
huomannut, että Tanskassa tanskalainen eläkeläinen
valittaisi sitä, että Ruotsista Tanskaan palannut
pääsisi ehkä pienemmällä verolla — joskus
ehkä maksaa enemmän kuin eläkeläinen
Tanskassa. Eli kysymys on vain siitä, minkä mallin
me valitsemme: valitsemmeko me tämän mallin, jota
muut Pohjoismaat soveltavat, verotetaan vain lähdeverona
siinä yhdessä maassa, vai sovelletaanko sitä järjestelmää,
mikä meillä tällä hetkellä on.
Tämä ed. Kuosmasen malli, että maksettaisiin
veroa vain asumisvaltiolle, johtaisi kyllä, niin kuin aikaisemmin
sanoin, monessa tapauksessa, kohtuuttomuuksiin tai ainakin poikkeaisi
kyllä siitä periaatteesta, mitä yleisesti
noudatetaan, että se, joka maksaa, se saa ainakin osan
verosta, ja ed. Kuosmanen, se on aika hyvä periaate. Sitä sovelletaan
Suomessa korkojen osalta, osinkojen osalta, palkkojen osalta. Oikein
hyvä periaate.
Yleiskeskustelu päättyy.