Täysistunnon pöytäkirja 10/2004 vp

PTK 10/2004 vp

10. TIISTAINA 17. HELMIKUUTA 2004 kello 14

Tarkistettu versio 2.0

4) Laki rikoslain 20 luvun 9 §:n muuttamisesta

 

Marja Tiura /kok(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Parituksesta langetettavat tuomiot ovat liian lieviä. Itse asiassa tuomioita on langetettu varsin vähän. Syynä on osittain ollut myös se, että tällaista rikollisuutta on hyvin vaikea paljastaa. Tänä päivänä parituksen osalta kyse on hyvin pitkälti järjestäytyneestä rikollisuudesta, johon liittyy myös muuta rikollisuutta, esimerkiksi ihmiskauppaa ja huumausainerikollisuutta. Kyse onkin pääsääntöisesti ammattimaisesta paritustoiminnasta. Lisäksi paritustoiminnasta saadut rahalliset voitot ovat tänä päivänä todella huomattavia.

Tällä hetkellä alueellamme toimii lukuisia suomalaisia, virolaisia, Viron venäläisiä ja venäläisiä parittajia, jotka työskentelevät suoraan joko Viron tai Venäjän rikollisryhmittymien alaisuudessa. Näillä liikemiesmäisen ja hierarkkisen toimintatavan omaksuneilla rikollisryhmittymien johtajilla on Suomessa eriasteisia parittajarenkejä. Osa heistä toimii päällikkötasolla maajohtajina, osa kenttätasolla esimerkiksi rahankerääjinä ja suojelumiehinä. Jälkimmäiset käyttävät fyysistä voimaa eli erittäin kovaa väkivaltaa. Ammattimaisesti toimivat paritusorganisaatiot ja parittajarengit ovat toiminnassaan erittäin raakoja. Paritusorganisaatiot saattavat rajoittaa alaisuudessaan toimivien ulkomaalaisten prostituoitujen liikkumisvapautta uhkailemalla, väkivallalla tai voimakeinoin, esimerkiksi lukitsemalla heitä huoneistoon tai takavarikoimalla passin. Keskusrikospoliisin arvioiden mukaan Pääkaupunkiseudulla toimii tällä hetkellä ainakin viisisataa ulkomaalaista prostituoitua. Suomessa vierailee saman arvion mukaan vuosittain noin 10 000—15 000 prostituoitua. He tulevat pääasiassa Virosta ja Venäjältä, nykyisin pieneltä osin myös Latviasta ja Liettuasta. Näiden lisäksi Suomessa toimii jonkin verran tietysti myös kotimaisia prostituoituja.

Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä sovellettavissa olevat rangaistusasteikot ja poliisin käytettävissä olevat pakkokeinot eivät ole olleet kaikilta osin riittäviä paritusrikollisuuden torjunnassa. Viimeksi rikoslain kokonaisuudistuksen yhteydessä lievennettiin parituksen seuraamuksia. Kun vielä kuusi vuotta sitten parituksesta maksimirangaistus oli neljä vuotta, nyt se on vain kolme. Pelkät sakotkin ovat tänä päivänä mahdollisia.

Oikeusministeriössä on istunut työryhmä, joka tulee esittämään seksipalvelujen oston kriminalisointia. Pelkkä oston kriminalisointi ei kuitenkaan tätä ongelmakenttää auta eikä ongelmaa ratkaise. On syytä tarttua ongelman takana vallitsevaan raakaan järjestäytyneeseen rikollisuuteen ja kiristää paritusta koskevaa rangaistusasteikkoa. Tämänhetkisen rangaistusasteikon mukaan paritusrikoksesta vallitseva rangaistusasteikko on sakkoa tai vankeutta enintään kolme vuotta. Ei ole oikein, että paritusrikoksesta voi selvitä tänä päivänä pelkällä sakolla. Siksi lakialoitteessani lähdetäänkin siitä, että maksimirangaistus nostettaisiin kuuteen vuoteen vankeutta.

Lopuksi, arvoisa puhemies, kansainvälisesti toimivat paritusorganisaatiot syyllistyvät yleensä myös muihin vakaviin rikoksiin. Toimintaan liittyy ihmiskauppaa, huumeita ja väkivaltaa. Jos seuraamuksia kiristetään, rikolliset harkitsevat entistä tarkemmin riskejä. Nyt valitettavasti kiinnijäämisen ja vankeusrangaistuksen riski on aivan liian pieni. Sakkorangaistus ei tunnu nykyajan rikollisella missään.

Oikeusministeri Johannes Koskinen

Herra puhemies! Ed. Tiuran lakialoite edustaa tavallaan ennakoivaa edunvalvontaa. Hallitushan on valmistelemassa, tai oikeastaan viimeistelemässä, ehdotustaan, joka pitää sisällään paitsi ihmiskaupan ja lapsipornografian levittämisen vastaisen tiukemman sääntelyn myös paritusrikoksien ankaroitetut rangaistusasteikot. Siinähän tulisi uusi tekomuoto, törkeä paritus, jossa sitten rangaistusasteikkoa riittäisi muistaakseni ehdotuksen mukaan juuri samaan kuuteen vuoteen, jota tässä esitetään tavallisen parituksen rangaistuksen laventamisalueeksi. Näitä tehostettuja toimia tarvitaan aloitteessa selostetuista syistä, mutta muutoinkin, että entistä selvemmäksi tulee se laajassa mielessä ihmiskaupan vastainen työ, jota tarvitaan yli rajojen kautta Euroopan ja kautta maailman, jotta nämä ihmisarvoa loukkaavat ilmiöt saataisiin supistumaan ja poistumaan.

Tuohon lakiesitykseen sisältyy sitten myös tehostettuja poliisin tutkintakeinoja, erityisesti törkeiden paritusten osalta telekuuntelu, joka sitten huomattavasti helpottaisi näiden rikosliigojen kiinnisaamista, avartaisi myös yhteistyötä muiden maiden poliisiviranomaisten kanssa, koska tässä tarvitaan juuri sellaista yhteistyötä, jotta päästäisiin itse niihin isomman potin pyörittäjiin kiinni. Ei riitä pelkästään kansallisella tasolla tehtävä työ, vaan tarvitaan tehokasta poliisiyhteistyötä, myöskin syyttäjäyhteistyötä yli rajojen, jotta näitä liigoja saadaan kiinni. Kysymys on tämmöisestä tehostetusta sekä käytännön toiminnasta että lainsäädännön kehittämisestä, niin että paritusrikollisuus kaikkinensa saadaan tehokkaammin kiinni ja siitä myös sitten tulisi asianmukaisen tiukka seuraamus tekijöilleen.

Rosa Meriläinen /vihr:

Arvoisa puhemies! Kuten ministeri Koskinen totesi, tämä asiakokonaisuus on ollut pitkään valmistelussa. Tämä valmistelu on myöskin hyvin pitkällä, ja on tulossa paitsi muutoksia asteikkoihin myös uusia rikosnimikkeitä. Pidän sitä sinänsä ihan hyvänä, että tämä Palermon sopimuksen täytäntöönpano toteutetaan huolella, niin että nämä parituksen eri muodot ja ihmiskauppa tulevat siinä selkeästi esiin. Sinänsä minun mielestäni olisi tärkeätä, kun puhutaan parituksesta, ottaa esiin tämä koko prostituutioon liittyvä asiakokonaisuus, johon paitsi liittyy mahdollisesti tännekin tuleva esitys seksin oston kriminalisoinnista myöskin järjestyslaki.

Meillähän on edellinen eduskunta viisaudessaan järjestyslain puitteissa kieltänyt häiritseväksi koetun seksin oston ja myynnin julkisissa tiloissa, niin että julkiset tilat tarkoittavat katutilan lisäksi myös esimerkiksi ravintoloita, eli ikään kuin missään julkisessa tilassa ei voi periaatteessa laillisesti prostituutiota oikein harjoittaa. Jonkin verran sakkolappuja tästä on ilmeisesti tullut sekä ostajille että myyjille. Mutta sitten toisaalta meillä on tämä parituksen määritelmä ollut sen tyyppinen, että käytännössä ihan jo pelkästään huoneen vuokraaminen on ollut paritukseen rinnastettavaa. Jos kuitenkin lähdetään siitä, että vaikka tässä yhteiskunnassa prostituutiota ei varmasti pidetä kovin hyväksyttävänä tai toivottavana ilmiönä, niin prostituutiota on ja tulee aina olemaan, ja minun näkökulmastani ensisijaisinta tai kaikista tärkeintä olisi miettiä, miten näitten naisten, jotka ovat usein erittäin kehnossa asemassa, turvallisuutta ja hyvinvointia parhaiten voitaisiin parantaa. Kysymys ei ole yksinkertaisesta asiasta eikä varmasti ainoastaan lainsäädännöllä korjattavissa.

Toivon, että kun ministeriössä tätä kokonaisuutta mietitään, samalla myöskin käytäisiin keskustelua enemmän vielä esimerkiksi sosiaali- ja terveysministeriön kanssa siitä, että Pro-tukipisteen tyyppisiä palveluja, siis erityisesti prostituoiduille suunnattuja sosiaali- ja terveyspalveluita, voitaisiin laajentaa paitsi Pääkaupunkiseudulla myös varsinkin valtakunnallisesti ja että niitä olisi saatavissa useammilla kielillä. Lisäksi kulttuuritulkkeja tarvittaisiin lisää, enemmän resursseja poimi ja pelasta -tyyppiseen toimintaan. Luulen, että tämmöisillä keinoilla voitaisiin auttaa pitkälle niitä prostituoituja, Suomen varsin vähäisestä lukumäärästä kaduilla toimivia prostituoituja, joista esimerkiksi osa on alaikäisiä ja varsin merkittävä osa vakavasti päihdeongelmaisia. Miten heille saataisiin apua perille, tämä on siinä oleellista.

Paritusrikosten selvittämisen osalta kysymys on tietenkin myös resursseista. Sellaisia naisia, jotka ovat tosiaan jopa seksiorjan tyyppisessä asemassa, siis käytännössä vangittuina, ei tietenkään oikein muuten kuin poliisin toimesta pystytä tavoittamaan. Mutta jos tavoitteena on se, että ne paritusorganisaatiot saadaan kiinni, jotka toimivat kaikista härskeimmin, ja kun on varmasti yhteinen tärkeä tavoite näiden kuriin saaminen, niin kannattaa myöskin sitten kevään kuluessa miettiä, edesauttaako esimerkiksi seksin oston kriminalisointi näiden rikosten selvittämistä, jos asiakkaista ei enää voi olettaa, että heillä on yhteistyöhalua tässä asiassa.

Tietenkin olisi kauhean kivaa, että voisi todeta, että jollakin lakihankkeella saataisiin ainakin ne prostituution ikävimmät ilmiöt poistettua ja vain tämmöinen mystinen kutsumushuoran käsite jäisi elämään, mutta minä en usko, että näin koskaan pääsisi tapahtumaan. Minua kiinnostaa eniten se, miten tosiaan voitaisiin auttaa niitä prostituoituja, jotka ovat kaikista heikoimmassa asemassa.

Lauri Oinonen /kesk:

Arvoisa puhemies! Ed. Tiura on tehnyt hyvin kannatettavan aloitteen, ja oli oikein hyvä kuulla, että oikeusministeriössä on valmisteilla jo pitkällä tästä asiasta hallituksen lakiesitys. Sopii toivoa näille vain myötätuulta mahdollisimman nopeasti asianomaisessa lakivaliokunnassa, jossa minulla on tilaisuus myös näitä käsitellä.

On aivan oikein, että kiinnitetään huomiota nopeasti laajentuneeseen rikollisuuden muotoon ja siitä annettaviin rangaistuksiin. Sakkorangaistustahan näissä ei rangaistukseksi mielletä eikä ehdonalaista vankeuttakaan enää oikein rangaistuksena koeta, joten lakialoitteessa ja hallituksen esityksessä ilmeisesti tulevat rangaistusten korotukset. Nämä ovat omiaan ehkäisemään rikollisuutta, aivan kuten uskon, että tämä seksipalvelujen oston kriminalisointikin tulee olemaan signaali suomalaisen yhteiskunnan tahtotilasta.

Petri Salo /kok:

Arvoisa herra puhemies! Ed. Tiura jo viime syksynä, alkusyksyllä, teki tätä lakialoitetta, ja varmasti pitää paikkansa, että siinä on myöskin ennakoitu edunvalvontaa, koska on pitkään julkisuudessa puhuttu, että ministeriössä olisi harrastusta tuoda tätä koskeva törkeä rikosmuoto myöskin tänne eduskunnan käsiteltäväksi.

Minun mielestäni on oikein positiivista, että ministeri Koskinen kertoi, että työ on loppusuoralla ja seksuaalirikosten kriminalisointi myöskin siltä osin paranee, että törkeä rikosmuoto tuodaan ja sitä kautta myöskin korkeampi rangaistus meidän ratkaistavaksemme tänne ja tuomioistuimille sovellettavaksi.

Probleema vaan näissäkin asioissa on se, että näyttökysymykset näissä seksuaalirikoksissa ovat erittäin vaikeita. On erittäin vaikea näyttää toteen siitä huolimatta, että uusia tutkintamenetelmiä, kuten telekuuntelu, tulee uuden lainsäädännön kautta voimaan. Esimerkiksi on jo pelkästään kielivaikeudet. Kun tiedetään, minkälaisia kieliä mahdolliset syylliseksi epäillyt käyttävät, niin on vaikea suomalaisen poliisin normaalikielitaidollaan pysyä perässä, mistä on kulloinkin kysymys, ja näyttää tosiasiallisesti se, kuinka laajamittaisesta ammattimaisesta ja törkeästä rikollisuudesta on kysymys, koska törkeä rikosmuoto yleensä voidaan tuomita vain silloin, kun teko on myöskin kokonaisarvostellen törkeä ja syyttäjällä on myös riittävä näyttö, että näin on tosiasiallisesti tapahtunut.

Sinänsä pidän myönteisenä, mikäli ministeriöstä ihan lähiaikoina saamme myöskin tämän lainsäädännön lakivaliokuntaan, koska nyt työtilannekin mahdollistaisi nopean käsittelyn.

Lyly Rajala /kok:

Arvoisa puhemies! On ihan kannatettava lakiehdotus, minkä ed. Tiura on tehnyt, ja oikeaoppisesti ymmärretty, ja toivottavasti myöskin tuolla oikeusministeriössä ymmärretään lakien ja hallitusten esitysten valmistelussa se, että koska kuitenkin prostituutio elikkä niin sanottu maailman vanhin ammatti säilyy ihan vuorenvarmasti, se tulee olemaan myöskin maailman vanhin ammatti, semmoiseen oston kriminalisointiin on turha ryhtyä, koska silloin se karkaa käsistä, silloin se karkaa kauas.

Ed. Tiura on ymmärtänyt aivan hyvin: ihmisen perusoikeuteen ei voi puuttua, eli oman ruumiinsa myynti ei ole kiellettyä, mutta toisen myynti on kiellettyä. Tämä on kannatettava lakiesitys tässä muodossa.

Marja Tiura /kok:

Arvoisa puhemies! Olen todella iloinen tästä ongelmasta käydystä keskustelusta täällä tänään. Ilolla totesin sen, että oikeusministerimme on täällä paikalla. Hyvä asia on se, että oikeusministeri on kiinnittänyt tähän asiaan huomiota ja hallituksen esitys tältä osin on valmisteilla. Syksyllä, kun valmistelin tätä omaa lakialoitettani, tiesin kyllä, että tämän kaltaisia suunnitelmia on olemassa, mutta en tiennyt, mikä se maksimirangaistusmäärä tulee olemaan.

Ed. Meriläiselle ihan sen verran haluaisin kommentoida, että itse olin viime eduskuntakaudella säätämässä tätä järjestyslakia ja on aivan oikein, että missään julkisessa tilassa ei prostituutiota saa harjoittaa. Se oli sen lain lähtökohta, ja se on aivan oikea asia.

Totta kai on itsestäänselvää se, että tämä on hyvin monimutkainen problematiikka ja hyvin monimutkainen ongelmakenttä ja pelkästään paneutumalla sen yhteen puoleen me emme tätä ongelmaa tule ratkaisemaan.

Tosiasia on myöskin se, että seksin ostoa kriminalisoimalla, aivan kuten ed. Rajala täällä puheenvuorossaan sanoi, tämä ongelmakenttä ei todellakaan ratkea. Sillä ei ratkaista mitään ongelmia. Siitä syystä itse lähdinkin siitä, että tämä taustalla oleva rikollisuus on se, mihin meidän pitää pureutua. Sillä me tähän prostituutio-ongelmaan, jossa liikkuvat suuret rahat — tässähän on suuri taloudellinen rikollinen hyöty taustalla — pystymme pureutumaan.

Kiitoksia kaikille keskustelijoille!

Keskustelu päättyy.