4) Laki rikoslain 20 luvun 9 §:n muuttamisesta
Marja Tiura /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Parituksesta langetettavat tuomiot ovat liian
lieviä. Itse asiassa tuomioita on langetettu varsin vähän.
Syynä on osittain ollut myös se, että tällaista
rikollisuutta on hyvin vaikea paljastaa. Tänä päivänä parituksen
osalta kyse on hyvin pitkälti järjestäytyneestä rikollisuudesta,
johon liittyy myös muuta rikollisuutta, esimerkiksi ihmiskauppaa
ja huumausainerikollisuutta. Kyse onkin pääsääntöisesti
ammattimaisesta paritustoiminnasta. Lisäksi paritustoiminnasta
saadut rahalliset voitot ovat tänä päivänä todella
huomattavia.
Tällä hetkellä alueellamme toimii
lukuisia suomalaisia, virolaisia, Viron venäläisiä ja
venäläisiä parittajia, jotka työskentelevät
suoraan joko Viron tai Venäjän rikollisryhmittymien
alaisuudessa. Näillä liikemiesmäisen
ja hierarkkisen toimintatavan omaksuneilla rikollisryhmittymien
johtajilla on Suomessa eriasteisia parittajarenkejä. Osa
heistä toimii päällikkötasolla
maajohtajina, osa kenttätasolla esimerkiksi rahankerääjinä ja
suojelumiehinä. Jälkimmäiset käyttävät fyysistä voimaa
eli erittäin kovaa väkivaltaa. Ammattimaisesti
toimivat paritusorganisaatiot ja parittajarengit ovat toiminnassaan
erittäin raakoja. Paritusorganisaatiot saattavat rajoittaa
alaisuudessaan toimivien ulkomaalaisten prostituoitujen liikkumisvapautta
uhkailemalla, väkivallalla tai voimakeinoin, esimerkiksi
lukitsemalla heitä huoneistoon tai takavarikoimalla passin. Keskusrikospoliisin
arvioiden mukaan Pääkaupunkiseudulla toimii tällä hetkellä ainakin
viisisataa ulkomaalaista prostituoitua. Suomessa vierailee saman
arvion mukaan vuosittain noin 10 000—15 000
prostituoitua. He tulevat pääasiassa Virosta ja
Venäjältä, nykyisin pieneltä osin myös
Latviasta ja Liettuasta. Näiden lisäksi Suomessa
toimii jonkin verran tietysti myös kotimaisia prostituoituja.
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä sovellettavissa
olevat rangaistusasteikot ja poliisin käytettävissä olevat
pakkokeinot eivät ole olleet kaikilta osin riittäviä paritusrikollisuuden
torjunnassa. Viimeksi rikoslain kokonaisuudistuksen yhteydessä lievennettiin
parituksen seuraamuksia. Kun vielä kuusi vuotta sitten
parituksesta maksimirangaistus oli neljä vuotta, nyt se
on vain kolme. Pelkät sakotkin ovat tänä päivänä mahdollisia.
Oikeusministeriössä on istunut työryhmä, joka
tulee esittämään seksipalvelujen oston
kriminalisointia. Pelkkä oston kriminalisointi ei kuitenkaan
tätä ongelmakenttää auta eikä ongelmaa
ratkaise. On syytä tarttua ongelman takana vallitsevaan
raakaan järjestäytyneeseen rikollisuuteen ja kiristää paritusta
koskevaa rangaistusasteikkoa. Tämänhetkisen rangaistusasteikon mukaan
paritusrikoksesta vallitseva rangaistusasteikko on sakkoa tai vankeutta
enintään kolme vuotta. Ei ole oikein, että paritusrikoksesta
voi selvitä tänä päivänä pelkällä sakolla.
Siksi lakialoitteessani lähdetäänkin
siitä, että maksimirangaistus nostettaisiin kuuteen
vuoteen vankeutta.
Lopuksi, arvoisa puhemies, kansainvälisesti toimivat
paritusorganisaatiot syyllistyvät yleensä myös
muihin vakaviin rikoksiin. Toimintaan liittyy ihmiskauppaa, huumeita
ja väkivaltaa. Jos seuraamuksia kiristetään,
rikolliset harkitsevat entistä tarkemmin riskejä.
Nyt valitettavasti kiinnijäämisen ja vankeusrangaistuksen
riski on aivan liian pieni. Sakkorangaistus ei tunnu nykyajan rikollisella
missään.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Herra puhemies! Ed. Tiuran lakialoite edustaa tavallaan ennakoivaa
edunvalvontaa. Hallitushan on valmistelemassa, tai oikeastaan viimeistelemässä,
ehdotustaan, joka pitää sisällään
paitsi ihmiskaupan ja lapsipornografian levittämisen vastaisen
tiukemman sääntelyn myös paritusrikoksien ankaroitetut
rangaistusasteikot. Siinähän tulisi uusi tekomuoto,
törkeä paritus, jossa sitten rangaistusasteikkoa
riittäisi muistaakseni ehdotuksen mukaan juuri samaan kuuteen
vuoteen, jota tässä esitetään
tavallisen parituksen rangaistuksen laventamisalueeksi. Näitä tehostettuja
toimia tarvitaan aloitteessa selostetuista syistä, mutta
muutoinkin, että entistä selvemmäksi
tulee se laajassa mielessä ihmiskaupan vastainen työ,
jota tarvitaan yli rajojen kautta Euroopan ja kautta maailman, jotta
nämä ihmisarvoa loukkaavat ilmiöt saataisiin
supistumaan ja poistumaan.
Tuohon lakiesitykseen sisältyy sitten myös
tehostettuja poliisin tutkintakeinoja, erityisesti törkeiden
paritusten osalta telekuuntelu, joka sitten huomattavasti helpottaisi
näiden rikosliigojen kiinnisaamista, avartaisi myös
yhteistyötä muiden maiden poliisiviranomaisten
kanssa, koska tässä tarvitaan juuri sellaista
yhteistyötä, jotta päästäisiin
itse niihin isomman potin pyörittäjiin kiinni.
Ei riitä pelkästään kansallisella
tasolla tehtävä työ, vaan tarvitaan tehokasta
poliisiyhteistyötä, myöskin syyttäjäyhteistyötä yli
rajojen, jotta näitä liigoja saadaan kiinni. Kysymys on
tämmöisestä tehostetusta sekä käytännön
toiminnasta että lainsäädännön
kehittämisestä, niin että paritusrikollisuus
kaikkinensa saadaan tehokkaammin kiinni ja siitä myös
sitten tulisi asianmukaisen tiukka seuraamus tekijöilleen.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kuten ministeri Koskinen totesi, tämä asiakokonaisuus
on ollut pitkään valmistelussa. Tämä valmistelu
on myöskin hyvin pitkällä, ja on tulossa paitsi
muutoksia asteikkoihin myös uusia rikosnimikkeitä.
Pidän sitä sinänsä ihan hyvänä,
että tämä Palermon sopimuksen täytäntöönpano
toteutetaan huolella, niin että nämä parituksen
eri muodot ja ihmiskauppa tulevat siinä selkeästi esiin.
Sinänsä minun mielestäni olisi tärkeätä, kun
puhutaan parituksesta, ottaa esiin tämä koko prostituutioon
liittyvä asiakokonaisuus, johon paitsi liittyy mahdollisesti
tännekin tuleva esitys seksin oston kriminalisoinnista
myöskin järjestyslaki.
Meillähän on edellinen eduskunta viisaudessaan
järjestyslain puitteissa kieltänyt häiritseväksi
koetun seksin oston ja myynnin julkisissa tiloissa, niin että julkiset
tilat tarkoittavat katutilan lisäksi myös esimerkiksi
ravintoloita, eli ikään kuin missään
julkisessa tilassa ei voi periaatteessa laillisesti prostituutiota
oikein harjoittaa. Jonkin verran sakkolappuja tästä on
ilmeisesti tullut sekä ostajille että myyjille.
Mutta sitten toisaalta meillä on tämä parituksen
määritelmä ollut sen tyyppinen, että käytännössä ihan
jo pelkästään huoneen vuokraaminen on
ollut paritukseen rinnastettavaa. Jos kuitenkin lähdetään
siitä, että vaikka tässä yhteiskunnassa
prostituutiota ei varmasti pidetä kovin hyväksyttävänä tai
toivottavana ilmiönä, niin prostituutiota on ja
tulee aina olemaan, ja minun näkökulmastani ensisijaisinta tai
kaikista tärkeintä olisi miettiä, miten
näitten naisten, jotka ovat usein erittäin kehnossa
asemassa, turvallisuutta ja hyvinvointia parhaiten voitaisiin parantaa.
Kysymys ei ole yksinkertaisesta asiasta eikä varmasti ainoastaan
lainsäädännöllä korjattavissa.
Toivon, että kun ministeriössä tätä kokonaisuutta
mietitään, samalla myöskin käytäisiin
keskustelua enemmän vielä esimerkiksi sosiaali-
ja terveysministeriön kanssa siitä, että Pro-tukipisteen
tyyppisiä palveluja, siis erityisesti prostituoiduille
suunnattuja sosiaali- ja terveyspalveluita, voitaisiin laajentaa
paitsi Pääkaupunkiseudulla myös varsinkin
valtakunnallisesti ja että niitä olisi saatavissa
useammilla kielillä. Lisäksi kulttuuritulkkeja
tarvittaisiin lisää, enemmän resursseja
poimi ja pelasta -tyyppiseen toimintaan. Luulen, että tämmöisillä keinoilla
voitaisiin auttaa pitkälle niitä prostituoituja,
Suomen varsin vähäisestä lukumäärästä kaduilla
toimivia prostituoituja, joista esimerkiksi osa on alaikäisiä ja varsin
merkittävä osa vakavasti päihdeongelmaisia.
Miten heille saataisiin apua perille, tämä on siinä oleellista.
Paritusrikosten selvittämisen osalta kysymys on tietenkin
myös resursseista. Sellaisia naisia, jotka ovat tosiaan
jopa seksiorjan tyyppisessä asemassa, siis käytännössä vangittuina,
ei tietenkään oikein muuten kuin poliisin toimesta
pystytä tavoittamaan. Mutta jos tavoitteena on se, että ne
paritusorganisaatiot saadaan kiinni, jotka toimivat kaikista härskeimmin,
ja kun on varmasti yhteinen tärkeä tavoite näiden
kuriin saaminen, niin kannattaa myöskin sitten kevään
kuluessa miettiä, edesauttaako esimerkiksi seksin oston kriminalisointi
näiden rikosten selvittämistä, jos asiakkaista
ei enää voi olettaa, että heillä on
yhteistyöhalua tässä asiassa.
Tietenkin olisi kauhean kivaa, että voisi todeta, että jollakin
lakihankkeella saataisiin ainakin ne prostituution ikävimmät
ilmiöt poistettua ja vain tämmöinen mystinen
kutsumushuoran käsite jäisi elämään,
mutta minä en usko, että näin koskaan
pääsisi tapahtumaan. Minua kiinnostaa eniten se,
miten tosiaan voitaisiin auttaa niitä prostituoituja, jotka
ovat kaikista heikoimmassa asemassa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiura on tehnyt hyvin kannatettavan aloitteen,
ja oli oikein hyvä kuulla, että oikeusministeriössä on
valmisteilla jo pitkällä tästä asiasta
hallituksen lakiesitys. Sopii toivoa näille vain myötätuulta
mahdollisimman nopeasti asianomaisessa lakivaliokunnassa, jossa
minulla on tilaisuus myös näitä käsitellä.
On aivan oikein, että kiinnitetään
huomiota nopeasti laajentuneeseen rikollisuuden muotoon ja siitä annettaviin
rangaistuksiin. Sakkorangaistustahan näissä ei
rangaistukseksi mielletä eikä ehdonalaista vankeuttakaan
enää oikein rangaistuksena koeta, joten lakialoitteessa
ja hallituksen esityksessä ilmeisesti tulevat rangaistusten
korotukset. Nämä ovat omiaan ehkäisemään
rikollisuutta, aivan kuten uskon, että tämä seksipalvelujen
oston kriminalisointikin tulee olemaan signaali suomalaisen yhteiskunnan
tahtotilasta.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Tiura jo viime syksynä,
alkusyksyllä, teki tätä lakialoitetta,
ja varmasti pitää paikkansa, että siinä on
myöskin ennakoitu edunvalvontaa, koska on pitkään
julkisuudessa puhuttu, että ministeriössä olisi
harrastusta tuoda tätä koskeva törkeä rikosmuoto
myöskin tänne eduskunnan käsiteltäväksi.
Minun mielestäni on oikein positiivista, että ministeri
Koskinen kertoi, että työ on loppusuoralla ja
seksuaalirikosten kriminalisointi myöskin siltä osin
paranee, että törkeä rikosmuoto tuodaan
ja sitä kautta myöskin korkeampi rangaistus meidän
ratkaistavaksemme tänne ja tuomioistuimille sovellettavaksi.
Probleema vaan näissäkin asioissa on se, että näyttökysymykset
näissä seksuaalirikoksissa ovat erittäin
vaikeita. On erittäin vaikea näyttää toteen
siitä huolimatta, että uusia tutkintamenetelmiä,
kuten telekuuntelu, tulee uuden lainsäädännön
kautta voimaan. Esimerkiksi on jo pelkästään
kielivaikeudet. Kun tiedetään, minkälaisia
kieliä mahdolliset syylliseksi epäillyt käyttävät,
niin on vaikea suomalaisen poliisin normaalikielitaidollaan pysyä perässä,
mistä on kulloinkin kysymys, ja näyttää tosiasiallisesti
se, kuinka laajamittaisesta ammattimaisesta ja törkeästä rikollisuudesta
on kysymys, koska törkeä rikosmuoto yleensä voidaan
tuomita vain silloin, kun teko on myöskin kokonaisarvostellen
törkeä ja syyttäjällä on
myös riittävä näyttö,
että näin on tosiasiallisesti tapahtunut.
Sinänsä pidän myönteisenä,
mikäli ministeriöstä ihan lähiaikoina
saamme myöskin tämän lainsäädännön
lakivaliokuntaan, koska nyt työtilannekin mahdollistaisi
nopean käsittelyn.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! On ihan kannatettava lakiehdotus, minkä ed.
Tiura on tehnyt, ja oikeaoppisesti ymmärretty, ja toivottavasti
myöskin tuolla oikeusministeriössä ymmärretään
lakien ja hallitusten esitysten valmistelussa se, että koska
kuitenkin prostituutio elikkä niin sanottu maailman vanhin
ammatti säilyy ihan vuorenvarmasti, se tulee olemaan myöskin
maailman vanhin ammatti, semmoiseen oston kriminalisointiin on turha
ryhtyä, koska silloin se karkaa käsistä,
silloin se karkaa kauas.
Ed. Tiura on ymmärtänyt aivan hyvin: ihmisen
perusoikeuteen ei voi puuttua, eli oman ruumiinsa myynti ei ole
kiellettyä, mutta toisen myynti on kiellettyä.
Tämä on kannatettava lakiesitys tässä muodossa.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Olen todella iloinen tästä ongelmasta
käydystä keskustelusta täällä tänään.
Ilolla totesin sen, että oikeusministerimme on täällä paikalla.
Hyvä asia on se, että oikeusministeri on kiinnittänyt
tähän asiaan huomiota ja hallituksen esitys tältä osin
on valmisteilla. Syksyllä, kun valmistelin tätä omaa lakialoitettani,
tiesin kyllä, että tämän kaltaisia suunnitelmia
on olemassa, mutta en tiennyt, mikä se maksimirangaistusmäärä tulee
olemaan.
Ed. Meriläiselle ihan sen verran haluaisin kommentoida,
että itse olin viime eduskuntakaudella säätämässä tätä järjestyslakia
ja on aivan oikein, että missään julkisessa
tilassa ei prostituutiota saa harjoittaa. Se oli sen lain lähtökohta,
ja se on aivan oikea asia.
Totta kai on itsestäänselvää se,
että tämä on hyvin monimutkainen problematiikka
ja hyvin monimutkainen ongelmakenttä ja pelkästään
paneutumalla sen yhteen puoleen me emme tätä ongelmaa
tule ratkaisemaan.
Tosiasia on myöskin se, että seksin ostoa
kriminalisoimalla, aivan kuten ed. Rajala täällä puheenvuorossaan
sanoi, tämä ongelmakenttä ei todellakaan
ratkea. Sillä ei ratkaista mitään ongelmia.
Siitä syystä itse lähdinkin siitä,
että tämä taustalla oleva rikollisuus
on se, mihin meidän pitää pureutua. Sillä me
tähän prostituutio-ongelmaan, jossa liikkuvat
suuret rahat — tässähän on suuri
taloudellinen rikollinen hyöty taustalla — pystymme
pureutumaan.
Kiitoksia kaikille keskustelijoille!
Keskustelu päättyy.