5) Laki rangaistusten täytäntöönpanosta annetun
lain 2 luvun 13 §:n 1 momentin kumoamisesta
Marja Tiura /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nykyinen oikeusjärjestelmämme
on kansalaisten mielestä sekava. Ehdonalaisen vapauttamisen
nykysäännöt ovat vaikeasti ymmärrettäviä.
Miten on esimerkiksi mahdollista, että ensikertalainen
istuu pääsääntöisesti
aina tuomiostaan vain puolet? Jopa vuosienkin tuomion voi tänä päivänä joissakin
tilanteissa suorittaa muutaman viikon istumisella esimerkiksi jäännösrangaistuksen
osalta. Kun henkilö on ensin puolet istuttuaan päässyt
ehdonalaiseen vapauteen ja tekee uuden rikoksen, Suomen lainsäädännön
mukaan jäännösrangaistus on aina saman
suuruinen, tasan yksi kuukausi.
Käytännön esimerkin valossa: Jos
ensikertalainen mies tuomitaan kahdeksaksi vuodeksi vankeuteen,
hän pääsee ehdonalaiseen vapauteen istuttuaan
siitä puolet eli neljä vuotta. Jos hän
ehdonalaisessa syyllistyy uuteen rikokseen ja saa siitä tuomion,
tästä neljän vuoden suorittamatta jääneestä aikaisemmasta
rangaistuksesta tulee, lainausmerkeissä, lisäistumista
vain yksi kuukausi. Voikin siis perustellusti kysyä, onko tämä oikein.
Jäännösrangaistuksen mittaamistavat ovat
tuottaneet päänvaivaa, ja jopa käräjäoikeuksiemme
päälliköt eli laamannit ovat puuttuneet
tähän asiaan ja toivovat mittaamiseen enemmän
suhteellisuutta ja selkeyttä.
Tähänkin esimerkkiin viitaten vankien ehdonalaisen
vapauttamisen nykyiset säännökset pitäisikin
mielestäni muuttaa ja siirtyä niin kutsuttuun
päivästä päivään
-järjestelmään eli reaalirangaistusjärjestelmään,
jossa vanki kärsii koko hänelle määrätyn
määräaikaisen vapausrangaistuksen. Nykyisin
vangit pääsevät ehdonalaiseen vapauteen
suoritettuaan kaksi kolmasosaa tai ensikertalaiset suoritettuaan
puolet rangaistuksesta. Nuoret rikoksentekijät pääsevät
ehdonalaiseen vapauteen suoritettuaan kolmasosan rangaistuksestaan,
ja näin myös jatkossa tulee olla, että säilyisi
mahdollisuus kohdella nuoria rikoksentekijöitä lievemmin.
Elinkautisvankeja uudistus ei myöskään
koskisi. Aloitteella ei puututa elinkautisvangin armahtamista koskevaan
sääntelyyn.
Arvoisa puhemies! Aloitteessa otetaan lähtökohdaksi
se, että todellista rangaistustasoa ei huomattavasti korotettaisi
nykyisestään. Todellisen rangaistuksen määräisi
asteikon ja muiden rikoslaista ja muusta lainsäädännöstä ilmenevien lieventämis-
ja ankaroittamisperusteiden mukaisesti tuomioistuin. Tuomioistuimen
asema rangaistusta määrättäessä tulisi
siis korostumaan. Tuomioistuimen itsenäinen asema ja riippumattomuus
on taattu perustuslaissa ja kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa.
Tuomioistuimen harkintavalta takaakin mielestäni parhaimmin sen,
että yksittäistapauksessa tulevat kaikki merkitykselliset
olosuhteet otetuiksi huomioon. Tuomioistuimet kykenevät
korkeatasoiseen ja yksittäiset olosuhteet huomioon ottavaan
rangaistuksen mittaamiseen. On myös kyseenalaista, jos hallinnollinen
järjestelmä päättää todellisesta rangaistuksen
pituudesta.
Arvoisa puhemies! Kansalaisten on hyvin vaikea ymmärtää sitä,
että tuomioistuimen määräämät
rangaistukset todellisuudessa pienenevätkin mekaanisten
laskukaavojen myötä. Vankilamatematiikassa 1 + 1
ei siis olekaan 2. Minkä takia, jos tuomioistuimessa tuomari
ilmoittaa tuomitulle hänen saavan kahdeksan vuoden tuomion,
se sitten hyvän käytöksen ja hymyn myötä onkin
todellisuudessa vain neljä vuotta? Eikö olisi
kaikkien edun mukaista, että sekä vangittu että asianomistaja,
molemmat, ovat alusta lähtien tietoisia todellisesta rangaistuksen
kestosta?
Päivästä päivään
-järjestelmä on niin ikään tarpeen
ulkomaalaisten Suomessa vapausrangaistukseen tuomittujen vankien
palauttamiseksi suorittamaan rangaistustaan kotimaassaan. Nyt eri
maiden eri ehdonalaisjärjestelmistä voi seurata,
että palautettava vanki kärsii kotimaassaan ankaramman
rangaistuksen kuin Suomessa, jos vanki pääsee
aikaisemmin ehdonalaiseen vapauteen.
Rikoksentekijän, uhrin ja yleisen lainkuuliaisuuden
sekä oikeusvarmuuden kannalta on tärkeää tietää etukäteen
todellinen vankilassaoloaika silloin, kun rikoksentekijä tuomitaan
määräaikaiseen vankeusrangaistukseen.
Tämä aloite siis parantaa epämääräistä nykytilaa.
Myös rangaistusasiat tulevat läpinäkyviksi
ja jokaisen kansalaisen ymmärrettäviksi.
Lopuksi, arvoisa puhemies, tällä lakialoitteella
on tarkoitus herättää keskustelua ehdonalaisen vankeuden
tarpeellisuudesta ja sen toimivuudesta. Vain lakimuutoksella voidaan
nykyistä rangaistuskäytäntöä muuttaa
siihen suuntaan, minkä kansalaiset kokevat oikeudenmukaiseksi,
ja sen täytyy olla myös demokraattisen valtion
lainsäädännön peruskivi. Tähän
ongelmakenttään liittyen julkisuudessa onkin aivan
viime päivinä käyty keskustelua jäännösrangaistuksesta,
joten keskustelu varmasti jatkunee täällä salissa
ja jatkunee vielä julkisuudessakin.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Jäännösrangaistuksista
itse käynnistin keskustelun jo toista vuotta sitten. Vankeuslakikomitea
ei ehdottanut siihen muutosta; sen sijaan itse annoin jatkotoimeksiannon, että tämä
jäännösrangaistusmenettely
pitää muuttaa. Nythän siis, niin kuin
ed. Tiura totesi, jos on rangaistuksesta jäänyt
suorittamatta yksi kuukausi taikka vaikkapa viisi vuotta, siitä uuden
teon jälkeen, ehdonalaisessa vapaudessa tehdyn teon jälkeen,
tulee sama yksi kuukausi täytäntöön
pantavaksi, ja sehän ei ole mitenkään
järkevä systeemi. Tähän vain
on Suomessa jostakin syystä totuttu aikaisempina aikoina.
Nyt todennäköinen ehdotuksen linja on se, että rangaistuksen
pituus tulisi sitten tuomioistuimen ratkaistavaksi. Siinä yhteydessä,
kun siitä uudesta teosta tuomitaan rangaistus, myös
ratkaistaisiin, kuinka pitkä aika jäännösrangaistuksesta
tulee panna täytäntöön.
Muutoin, mitä edustaja-aloitteeseen tulee, tätä niin
sanottua reaalirangaistustahan on käsitelty monessa yhteydessä.
Euroopan unionin maista sellaisen uudistuksen on käytäntöön
kait ainoana pannut Itävalta, jossa samassa yhteydessä sitten leikattiin
rangaistusasteikkoja aika tuntuvasti. Käytännössä sitten
ne uudet reaalirangaistukset siitä siirtymästä eteenpäin
ovat suunnilleen sen pituisia kuin siihen saakka oli täytäntöön
pantu osuus aiemmin tuomituista rangaistuksista ollut. Jollei näin
tehdä, silloin ed. Tiuran pitäisi tähän aloitteeseen
kytkeä raha-asia-aloite, jolla rahoitettaisiin noin 2 000
vangin lisäys kunakin päivänä täytäntöönpantaviin
rangaistuksiin. Hintalappu on siellä 100 miljoonan euron
luokkaa per vuosi, rakennushankkeet ehkä päälle.
Mutta joka tapauksessa tähän ongelmaan myös
pitää vankeuslain uusimisen yhteydessä kiinnittää huomiota.
Kun ed. Tiura korosti, että pitää olla
ennalta tiedossa suunnilleen täytäntöönpanorangaistuksen
pituus, niin tämähän on käytännössä mennyt
siihen, että tosiaan tulee jokseenkin automaattisesti puolikkaan
jälkeen ensikertalaiselle ja kahden kolmasosan jälkeen uusijalle
ehdonalaiseen vapauteen päästäminen eikä,
niin kuin alkujaan sitä systeemiä on perusteltu,
että näin tapahtuu vain, jos käyttäytyy
hyvin ja rangaistuksen toimeenpano sen henkilön kohdalta
osoittaa, että edellytykset vapaudessa elämiseen
ovat olemassa. Jonkun verran sinne pitäisi kyllä nähdäkseni
tätä harkinnanvaraa jättää, että on
motivaatiota osallistua koulutukseen, työtoimintoihin
rangaistuksen aikana, ja jos määrätietoisesti
pullikoi kuria ja järjestystä vastaan, niin olisi mahdollista myös päivästä
päivään -täytäntöönpano
tämän uudistuksen jälkeenkin.
Mutta tosiaan, jos sitten kautta linjan siirryttäisiin
päivästä päivään
-täytäntöönpanoon, silloin pitäisi
varautua todella laajoihin kustannuksiin, lisähenkilöstöön,
lisätiloihin, enkä tiedä sitten, missä määrin
se todellisuudessa rikollisuutta vähentäisi. No,
ainakin tietysti sen ajan, minkä henkilöt ovat
vankilassa, jonkun verran, mutta yleisesti verrattunahan meillä rangaistukset
ovat suunnilleen eurooppalaista keskitasoa, joissakin rikostyypeissä lievemmästä päästä,
joissakin keskitasoa. Mutta tämmöistä tarkempaa
arviota vankeusrangaistuksen pituuden vaikutuksesta rikollisuuteen
ja ennaltaestävyyteen pitää kaiken aikaa
tehdä, ja on selvästi sellaisia rikollisuuden uusia
muotoja, joissa pitää tuomioistuinten nykyistä selvästi
laveammin käyttää myös rangaistusasteikon
yläpäätä eikä rajoittua
niin orjallisesti niin sanottuun normaalirangaistusajatukseen, että samasta
teosta tulee suunnilleen sama sieltä asteikon alimmasta
kolmanneksesta valittu rangaistus, olipa sitten kuinka törkeästä tai
tavallisesta teosta tahansa siinä rikostyypissä kysymys. Tuommoista
avarampaa arviointia ja rangaistusasteikon käyttöä tarvitaan,
jotta ennalta estävä vaikutus rangaistuksilla
olisi tehokkaampi.
Mutta tosiaan siis tähän aloitteen peruslinjaan ei
voida näillä reunaehdoilla Suomessa mennä; sen
sijaan tuo jäännösrangaistusongelma,
josta ed. Tiura lähti liikkeelle, on ratkeamassa, tai ainakin
yksi ratkaisumalli tulee vankeuslakiehdotuksen yhteydessä.
Marja Tiura /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitän oikeusministeri Koskista siitä,
että hän osallistuu tähän keskusteluun.
Oikein hyvä, että tämä jäännösrangaistusmenettely
tullaan uudistamaan. Toivon, että siitä ei tule
samanlaista automaatiota kuin on tullut näitten ehdonalaisten
vankeuksien osalta, että aina ensikertalainen pääsee
puolella ja sen jälkeen päästään
kahdella kolmasosalla.
Mutta mitä tulee tähän omaan lakialoitteeseeni,
niin oikeusministeri ei varmasti kuullut omaa puhettani riittävän
selkeästi. Minun tarkoitukseni oli nimenomaan se, että tämä järjestelmä olisi samankaltainen
kuin Itävallassa. Tämä ei tule kiristämään
meillä oleellisesti rangaistusasteikkoja, vaan kun tuomioistuimet
langettavat rangaistuksen, siinä tilanteessa otetaan huomioon
nämä eri seikat, kun rangaistus langetetaan. Tältä osin, jos
me perustelemme tätä päivästä päivään
-järjestelmään menemättä jättämistä sillä,
että kyse on taloudellisesti suurista realiteeteista, niin
siitä ei tässä kyllä nyt ole
kysymys.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tällä kertaa en oikein
ymmärrä ed. Tiuran lakialoitetta, mutta
joka tapauksessa se on synnyttänyt hyvän keskustelun.
Mielestäni on todella epäkohta, jos vanki päästessään
vankilasta ehdonalaiseen suorittaa jäännösrangaistusta
vain kuukauden riippumatta siitä, minkä verran
olisi vankeutta jäljellä, jos hän rikkoo
ehdonalaisena aikana lakeja vastaan. Mielestäni silloin
jos ehdonalaisessa oleva vanki rikkoo lakeja vastaan, hänelle
pitäisi palauttaa koko jäljellä oleva
rangaistus takaisin. Näen kyllä hyväksi
tämän nykyisen käytännön,
jossa annetaan ankarammat rangaistukset. Se mahdollistaa tuomiot,
joissa voidaan antaa sanktiota asianmukaisesti ja samalla sitä kautta
kehottaa lainkuuliaisuuteen. Sitä vastoin se, että meillä on
automaatti päästää tietyn ajan
jälkeen vangit ehdonalaiseen, pitäisi kyseenalaistaa
ja pitäisi olla todella peruste, että vanki on
osoittanut selkeitä yhteiskuntakelpoisuuden taipumuksia,
että hän voi päästä ehdonalaiseen.
Tätä päivästä päivään
-järjestelmää en voi pitää hyvänä sen
mukaan kuin ed. Tiura Itävallan mallin mukaan esittää.
Näen nykyisen käytännön parempana
ja sillä muutoksella, että tämä vangin
ehdonalaisessa tekemä rikos palauttaisi koko rangaistuksen
takaisin lisättynä sillä rikoksella,
mihin hän on syyllistynyt.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Olen pitkään toiminut tuolla
Oulun käräjäoikeudessa niin sanottuna
maallikkotuomarina eli lautamiehenä ja toimin edelleenkin.
Olen ihmetellyt alusta lähtien tuota käytäntöä:
miksi tuomitaan vankeutta, joka muuttuu yleensä sitten
viimeistään puolessavälissä ehdolliseksi.
Käsittääkseni vankeus on aina vankeutta.
Oikeus sen määrää sitten mahdollisesti
ehdolliseksi. Miten siis ehdoton vankeus muuttuu automaattisesti
puolessavälissä tuomiota ehdolliseksi, sitä en
ole koskaan ymmärtänyt. Minun mielestäni
se, joka tuomitaan ehdottomaan vankeuteen, istuu päivästä päivään.
Näin minun oikeustajuni sen sanoisi. En ymmärrä käytäntöä.
Toinen on semmoinen asia, mitä en myöskään ymmärrä.
Se ei liity tähän lakialoitteeseen, mutta ihmettelen
niin sanottua tukkualennusta: Perusrikolliset päivästä päivään
tekevät samoja rikoksia, ja mitä useampia, sen
suurempi tukkualennus. En oikein ole ymmärtänyt
sitäkään asiaa, mihin perustuu tuo tukkualennus.
Käsittääkseni tuo Itävallan
mallikaan ei ole mikään hyvä. Minun mielestäni,
aivan oikeutetusti, ei niitä tuomioita tarvitse ... Silloin
pitäisi muuttaa koko Suomen lakikirja uuteen uskoon. Siellähän
on kaikki ylä- ja alarajat, mitä mistäkin rikoksesta
voidaan antaa. Vaikka ministeri Koskinen sanoikin, että ed.
Tiuran pitäisi tehdä myöskin raha-asia-aloite — kysyinkin
tätä asiaa Rikosseuraamusviraston pääjohtajalta
Markku Salmiselta, joka on entinen poliisimies, niin kuin ministeri
Koskinen tietää — minulla olisi hyvä ehdotus
tähän Suomen rikollisuuden lopettamiseen aika
lyhyessä ajassa: Suorittakaamme koko vankilapalvelu ostopalveluna
Venäjältä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Aikoinaan kun tämä järjestelmä luotiin, niin,
uskoisin, silloin ne periaatteet olivat ihan oikeat, eli silloin
kun ehdonalaiseen vapauteen päästettiin, katsottiin,
millä tavoin vanki käyttäytyi. Myöskin
ehdonalaisvalvontajärjestelmä oli suhteellisen
tehokas. Mutta nyt tästä on tullut automaatti
eli aina — se on sama, mitä tuomitaan — puolet,
jos on ensikertalainen, ja oli kuinka paatunut rikollinen hyvänsä,
sitten kaksi kolmasosaa, ja vapauteen. Nyt ehdonalaisvalvontajärjestelmä käsitykseni
mukaan ei ainakaan kaikkialla toimi sillä tavoin kuin aikaisemmin,
koska lainsäädäntö on monelta
osin muuttunut. Itse olen ollut useampia kertoja niin sanottuna
ehdonalaisvalvojana, ja muun muassa aikoinaan oli tilanne se, että jos
riittävän monta kertaa tuli juopumuspidätyksiä ja
muuta vastaavaa, niin voitiin panna harkintaan sitten, joutuuko
sitä jäännösrangaistusta sovittamaan.
Mutta nyt kun nämä kaikki järjestelmät
ovat muuttuneet, niin minun mielestäni meidän
olisi tehtävä joka tapauksessa jotakin tälle
järjestelmälle, nimenomaan siksi, että kansalaiset
ymmärtäisivät tämän
tosiasiallisen tilanteen, koska jos tuomitaan, niin kuin ed. Tiura
sanoi, kahdeksaksi vuodeksi ensikertalainen, niin hän on
automaattisesti neljän vuoden päästä vapaana,
käyttäytyy hän vankilassa miten hyvänsä.
Eli kun olosuhteet ja järjestelmät ovat muuttuneet,
niin myös tämä järjestelmä pitäisi minun
mielestäni muuttaa.
Petri Neittaanmäki /kesk:
Arvoisa puhemies! Mielestäni ed. Tiura on tehnyt erinomaisen
hyvän lakialoitteen. Nykyisessä käytännössä ei
ole mielestäni mitään järkeä,
että tuomioistuimet tuomitsevat näistä rikoksista
rangaistusasteikkojen alapäästä ja sitten
niitä edelleen muutetaan ehdonalaisiksi rangaistuksiksi
ja tätä kautta todella tuo varsinainen rangaistus
jää hyvin mitättömäksi
ja myöskin näitä rangaistuksia sitten uusitaan.
Mielestäni oikeusministerikin on kiinnittänyt
huomiota siihen, että rangaistusasteikoissa voitaisiin
käyttää joskus myöskin näitä yläpäitä hyväksi.
Jos tämä johtaa sitten siihen, että kustannukset
nousevat, niin lisätään rahaa sinne.
Ei tämä voi olla rahakysymys. Tämä on niin
vakava asia, että tällaiseen pitää rahaa
valtiolta löytyä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat! Tämä on
uskomattoman suuri lakiesitys suomalaisessa kriminaalipolitiikassa,
jos tämä joskus tulisi toteutumaan. Tämä muuttaisi paljonkin
suomalaisten käsitystä siitä, mikä on tuomio
ja mikä on oikeudenmukainen tuomio ja mikä on
läpinäkyvää ja mikä on
ennustettavaa. Huomaa vaan tässäkin keskustelussa,
että tässä salissa vilisevät
sanat "ehdollinen" ja "ehdonalainen" sekaisin, jotka tietenkin tarkoittavat
jo aivan eri käsitettä. Meillä on ehdollisia
tuomioita, ja sitten meillä on ehdonalaista vapautta; meillä on
yhdyskuntapalvelua jne. Näihin asioihin tällä esityksellä tulisi
olemaan myöskin merkittävä parannus.
Huomasi kuitenkin, että oikeusministerin perustelut
lähinnä nyt tässä vaiheessa
olivat sen suuntaiset, että tämä olisi
jotenkin kustannuksia lisäävä muutos.
Totta kai, jos me ehdollisista tuomioista tai yhteiskuntapalvelusta
luopuisimme, se tietäisi tietenkin vankimäärän
lisäystä. Kun tässä aloitteessa
ei tavoitella nykyisten rangaistusten pidentämistä,
niin jää miettimään, mistä se lisäkustannus
loppujen lopuksi sitten tulee. Mutta tietenkin tämä vaatisi
nykyisiltä tuomioistuimilta ja myöskin lautamiehiltä aivan
erinomaisen hyvää harkintaa, koska se heidän
antamansa tuomio olisi myöskin tavallaan lopullinen tuomio,
joka sitten kärsittäisiin päivästä päivään. Aivan
niin kuin oikeusministeri jo täällä totesi: jos
meillä joku noudattaa vankilassa lakia, järjestystä ja
esimerkiksi osallistuu koulutukseen, on päihteetön,
tekee töitä, niin kuin me toivoisimme kaikkien
vankien myöskin tekevän ja integroituvan yhteiskuntaan,
niin kyllähän silläkin täytyy olla
joku porkkanansa. Mutta voidaan kysyä tietenkin, onko porkkana
kaksi vuotta tai neljä vuotta tai jotkut tällaiset
luvut vai voisiko tämä porkkana olla esimerkiksi
muutama kuukausi hyvästä käyttäytymisestä verrattuna
tähän päivästä päivään
-tuomioon. Vankilaviranomaiset hallintoviranomaisina nimenomaan
arvioisivat sen, onko vanki omalla käyttäytymisellään,
säännöksiä noudattamalla tai
kouluttautumisella, ansainnut tämän alennuksen.
Nythän tämä alennus, joka saattaa olla
kahdeksan vuoden tuomiosta jopa neljä vuotta, tulee käytännössä jokaiselle, joka
neljä vuotta siellä vankilassa on ollut, ainakin
ensikertalaisten osalta. Tiedämme myöskin, että rikosten
uusijoitten kohdalla ei läheskään aina
myöskään toteuteta tätä kahden
kolmasosan periaatetta sanan varsinaisessa merkityksessä.
Minä luulen kyllä, että rikosten
ennaltaestämisen kannalta silloin, kun tehdään
törkeitä rikoksia, joista vankeustuomio annetaan,
olisi varmasti parempi, että jos me näemme lehdestä,
että jokin käräjäoikeus on tuominnut
esimerkiksi useista tahallisista rikoksista vuoden vankeustuomion ehdottomana,
niin voisi olettaa, että tämä henkilö ei
esimerkiksi puolen vuoden päästä jälleen ole
tuossa meidän viereisessä talossa tekemässä esimerkiksi
uusia pahoinpitelyjä tai törkeitä pahoinpitelyjä,
koska lehdessä nimenomaan kerrottiin näin, että hän
sai siitä vuoden tuomion. Eli mihin oikeusjärjestelmään
perustuu tämä alennus? Samoin luulen, että mikäli
tällaiseen reaalirangaistusmaailmaan mentäisiin
myöskin Suomessa Itävallan tapaan, ehkä vieläkin
perusteellisemmin oikeusistuimet ja lautamiehet miettisivät,
mikä on todella se oikeudenmukainen kokonaisrangaistus
tästä teosta, ottaen huomioon entisyyden ja aikaisemman
rikollisuuden ja tapauksen kokonaisuutena.
Jo pelkkä tietoisuus siitä, että ensikertalaiselle voidaan
antaa kovaltakin näyttävä tuomio, joka muuttuu
sitten puolikkaaksi, vääristää selvästi näitä kuvioita.
Varmasti monille meistä edustajista toreilla ja turuilla
useinkin sanotaan, kun ihmiset näkevät törkeitä rikoksia
tehtävän ja sitten katsovat tätä tuomiota,
että kiristäkää tuomioita, tehkää jotakin.
Me kerromme tietenkin, että rangaistusmaksimissa riittää kyllä edelleen
vielä lisäysmahdollisuutta, mutta oikeusistuimet
vain soveltavat tällaista käytäntöä.
Aivan lopuksi katson kuitenkin, että kyllä tässä reaalirangaistusmaailmassa
järkeä olisi. Huomasin, ettei myöskään
oikeusministeri missään vaiheessa aivan ehdotonta
tyrmäystä tällekään asialle
antanut, mutta varmasti olisi parempi, että Pohjoismaissa
ja meidän naapurimaissamme olisi kaikissa samanlainen järjestelmä.
Kun nyt puhutaan esimerkiksi rikoksentekijöitten luovuttamisesta
eri maihin, monesti on törmätty siihen problematiikkaan,
että se ei ole mahdollista sen takia, kun järjestelmät
eivät tunne toisiaan. Sen takia ed. Marja Tiuran tekemä lakialoite
on aivan oikean suuntainen.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Salo, joka on hyvä ystäväni,
pieni opetus: Puhuitte tuossa äsken, että tuomioistuimen
antama tuomio, jos se olisi päivästä päiväänkin,
olisi lopullinen. Eihän se ole lopullinen. Tässä aloitteessahan
ei puututa valitusoikeuteen millään tavalla. Kaikista
tuomioista on oikeus valittaa. Samalla toteaisin, kun on semmoinen
harvinainen hetki, että ministeri Koskisella on aikaa kuunnella,
että sen verran olen ihmetellyt myöskin käytäntöä — joka
ei nyt liity välttämättä tähän
lakiin, mutta kun on asiantuntija paikalla — että käräjäoikeuksissa
on erikoinen suhtautuminen näihin valituksiin. Käräjätuomarit
pelkäävät sitä, että ei
voi antaa pitkiä tuomioita, ei uskalla antaa semmoisia tuomioita,
joita Suomen laki oikeuttaa antamaan, sen vuoksi, että ei
halua omaa nimeään esimerkiksi Rovaniemen hovioikeuteen
monta kertaa, koska juttu palaa sieltä taas suttina takaisin.
Käräjätuomarit oikeasti pelkäävät
tätä. He eivät uskalla antaa kunnon tuomioita.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää edustajia
hyvistä puheenvuoroista. Aivan kuten ed. Salo omassa puheenvuorossaan nosti
esille, niin en ymmärrä — tietysti olen maallikko
enkä juristi — vaikka kuinka pyörittelen
tätä asiaa, mistä johtuu se, että jos
tämmöiseen reaalirangaistukseen siirryttäisiin,
mutta jos rangaistukset eivät kuitenkaan kiristy, niin
sitten lähdetään siitä, kuin
tämä olisi jonkinnäköinen budjettikysymys.
Toisaalta taas täytyy muistaa, että jokainen meistä maksaa
veroja tässä yhteiskunnassa, eikö niin?
Ja yksi asia: kun kansalaisilta on kysytty, mikä on teidän
mielestänne yksi tärkeimmistä asioista
elämässä, niin se on turvallisuus, eikö niin?
Oikeusvaltiossa meidän tulee suojata kansalaisia ja nimenomaan
rikollisuudelta. Kyllä minä näen tämän
asian myöskin niin, ja siltä näyttää,
että rikollisuus meillä jatkuvasti raaistuu ja
lisääntyy. Huumausainerikoksista annetaan tänä päivänä todella
pitkiä tuomioita, ja jos tarve vaatii tulevaisuuden osalta,
jos meidän turvallisuutemme sitä vaatii ja näin
on, että meidän täytyy rakentaa tähän
yhteiskuntaan yksi vankila lisää, niin minä lähden
siitä, että olen veronmaksajana valmis siihen,
että rakennetaan, aivan kuten ed. Neittaanmäki
sanoi. Mutta kyllä lähtökohta on se,
että meillä pitää olla mahdollisuus elää turvallisessa
yhteiskunnassa, ja siksi toisekseen ei tämän lakialoitteen
tarkoituksena ole ollut kiristää rangaistustasoa
vaan tehdä meidän oikeusjärjestelmästämme
läpinäkyvämpi ja ymmärrettävämpi.
Jos tuomioistuin langettaa neljän vuoden vankeusrangaistuksen,
se on silloin neljä vuotta. Tuomioistuin ottaa huomioon
nämä eri seikat.
Se, mitä ed. Salo esitti tästä parin
kuukauden perälaudasta, on ihan hyvä asia. Varmasti
sitten, jos lopulliseen muotoon lakialoitetta lähdetään viemään,
tämmöiset kaikki asiat ilman muuta otetaan huomioon,
mutta yksittäisenä kansanedustajana on tietysti
mahdotonta sorvata sellaista lakialoitetta, jossa kaikki nämä erilaiset
seikat on huomioitu.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Olen aivan samaa mieltä, että jos
rikollisuuden kehitys sitä vaatii, niin uusia vankiloita
on rakennettava. Toivon, että myös tämä talo
sitten antaisi rahat siihen. Jo nykyisten rangaistusten täytäntöönpanon
hoitamiseen on ollut aika vaikea saada riittävää rahamäärää käyttöön.
Se, minkä takia tuollaisenaan tehtynä ed. Tiuran
lakialoite johtaisi 2 000 lisävankiin, on se, että siinä ei
ehdoteta muutettavaksi itse näitä perusrangaistussäännöksiä.
Jotta se tehtäisiin Itävallan malliin, sehän
edellyttäisi sitä, että kolmanneksella
leikattaisiin rangaistusasteikkoja, ainakin maksimeja, mutta osaksi
myös minimejä. Ja esimerkiksi kun nyt ehdolliseen
on mahdollisuus tuomita kahden vuoden vankeuteen saakka ja kahden
vuoden vankeushan tässä uudessa järjestelmässä vastaisi
kolmen taikka neljän vuoden, ensikertalaisella neljän
vuoden, nykyistä tuomiota niin jos sen tapaisia säännöksiä ei
muutettaisi, niin itse asiassa paljon nykyistä kovemmista,
törkeämmistä teoista voisi päästä ehdollisella
vankeudella, ja sitä ei varmaankaan tarkoitettu. Tämä vaatisi
hyvin laajaa koko rikoslainsäädännön
perkaamista, jos todella lähdettäisiin siirtymään
tähän reaalirangaistukseen. Se olisi sellainen
suuri kertauudistus, ja siihen vaadittaisiin varmaan useamman vuoden
valmistautumisaika. Mutta sen sijaan voidaan toteuttaa tosiaan tämä muu
osa, mihin alussa kiinnitin huomiota, että se jäännösrangaistuksen
kohta pitää oikaista järkevämmäksi
ja kriminaalipoliittisessa keskustelussa kiinnitettäisiin
huomiota siihen, että rangaistusasteikkoja käytettäisiin
tuomioistuimissa laveammin sen rikostyypin sisällä teon
törkeyden ja vakavuuden, teon luonteen, mukaan. Siinä saattaa
olla tämän tyyppisiä ongelmia ihan tuomioistuimen
toiminnassa, joihin ed. Rajala viittasi. Pelätään
sitä, että sitten hovioikeus lieventää.
Tähän valitusalttiuteen on tulossa kyllä muutos
sen takia, että viime syksynä tuli voimaan tämä niin
sanottu vastavalitusoikeus. Kun on ollut taipumusta, että varsinkin
kovemmista rikostuomioista asianajajat ja henkilöt itse,
vastaajat, valittavat suorastaan säännönmukaisesti
hovioikeuteen, niin tänä päivänä on
jo riski, että kun tällaisen valituksen tekee,
niin syyttäjä sen havaitessaan voi tehdä vastavalituksen
sen varsinaisen muutoksenhakuajan umpeen mentyäkin ja tuloksena
voi olla kovempi rangaistus hovioikeudessa. Tämän
pitäisi kyllä tehokkaasti hillitä sellaista
säännönmukaista hovioikeuteen valittamista
ja kohdentaa valitustilanteetkin semmoisiin asioihin, joissa todellista
uudelleenarvioinnin tarvetta muutoksenhakuasteessa on.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Lauri Oinonen /kesk:
Herra puhemies! Ed. Tiuran aloite on synnyttänyt hyvän
keskustelun. Kaiken kaikkiaan koen, että meillä tulisi
käyttää rangaistuksissa enemmän
rangaistusasteikon yläpäätä ja
tiukentaa myöskin rangaistuksia. Tuo ehdonalainen vankeus,
mitä annetaan, on kyllä oikeastaan yhtä tyhjän
kanssa niitten henkilöitten kohdalta, jotka siihen tuomitaan.
Itsekin olen muutaman kerran ollut ehdonalaisen valvojana ja voin
sanoa, että se ei kyllä ole mikään
rangaistus. Onneksi en ole alaisena ollut, mutta valvojana muutaman
kerran. Se on kyllä ihan kuollut kirjain näitä henkilöitä kohtaan.
Ennen kerrottiin entisestä miehestä, että kun
meni kansalaisluottamus, hän sanoi, ettei hän
ole tiennyt semmoista olevankaan. Elikkä ehdonalainen vankeus
on käytännössä samanlainen sanktio,
ikävä kyllä.
Mutta näkisin, että on todella kuten ministeri toi
esiin, että jouduttaisiin erittäin suureen rikoslainsäädännön
muuttamiseen, jos mentäisiin reaalirangaistuksiin. Sitten
toivon, että tämä vankeudesta ehdonalaiseen
siirtäminen ei olisi mikään automaatti,
niin kuin se nyt on, vaan että se todella liittyisi siihen,
että on käyttäytynyt hyvin ja osoittanut
yhteiskuntakuntoisuutta.
Mitä vankiloihin tulee, niin minulla on ollut monta
kertaa jo aloite valtioneuvoston kerran päättämän
Haapamäen vankilan toteuttamisesta. Toivon, että se
vihdoin viimein voisi toteutua. Sitä varten ovat piirustukset
ja tontti jo olemassa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! On ihan miellyttävää keskustella
näinkin suuresta asiasta ja lakialoitteesta täällä,
kun oikeusministeri on ollut paikalla ja osallistunut aktiivisesti
tähän keskusteluun. Lähtökohtaisesti
sanoisin näin, että oikeusministeri Koskisen aikana
on tuotettu hyvin herkällä korvalla oikean tyyppistä lainsäädäntöä eduskuntaan,
joka on myöskin lait hyvin nopealla aikataululla käsitellyt,
ja ne ovat olleet tarpeen.
Lisäisin siihen, että kyllä tämänkin
tyyppinen lakialoite, joka tässä on, on asia,
johon varmasti on saatavissa yli sadan kansanedustajan allekirjoitus,
jos tämä nykyinen problematiikka kaikille avataan.
Mielenkiintoista on myöskin se, että kyllähän perustuslain
lähtökohdista jos lähdetään
miettimään kansalaisen, myöskin rikollisen,
oikeusturvaa, niin on odotettavissa, että tuomion, joka
saadaan lainvastaisesta teosta, nimenomaan antaa itsenäinen,
riippumaton tuomioistuin, kun nyt suuriakin armahduksia tai vankeusajan
lyhennyksiä toimitetaan tällä hetkellä hallinnollisella
menettelyllä eli vankilaviranomaiset päättävät
esimerkiksi useamman vuoden rangaistuksen pituuden lyhentämisestä.
Minä pitäisin kyllä paljon parempana,
että sen ratkaisun tekisivät itsenäiset
ja riippumattomat tuomioistuimet, joiden päätöksistä aina
luonnollisesti voi valittaa korkeimpaan oikeuteen asti, ja ne käyttäisivät
sitä ratkaisuvaltaa, mikä niille kuuluu.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vähän saman tyyppinen
kuin ed. Salon asia. Presidentti Halonenhan puuttui myöskin
tähän asiaan, että kun tuomioistuin määrää elinkautisen vankeusrangaistuksen,
niin tuomioistuin sen myöskin armahtakoon, jos sellainen
ajatus tulee mieleen, eikä sitä annettaisi presidentille.
Olen ihan samaa mieltä, että tuomioistuin tuomitkoon.
Ministeri tuli takaisin. Ministeri Koskinen: Ihmettelin aluksi,
mihin perustuu se, että ed. Tiuran täytyisi tehdä myöskin
raha-asia-aloite. Eikö oikeuslaitos silloin, jos ihminen
tuomitaan vankeuteen vaikka neljäksi vuodeksi, ole varautunut
siihen, että ihminen on siellä neljä vuotta?
Te siis todistitte äsken, että te oletattekin
oikeuslaitoksessa, ja se on Suomen lakiin nähtävästi
jo kirjattu, että se tuomio on vain kaksi vuotta tai korkeintaan
kolme. Siihenkö perustuu se teidän olettamuksenne,
että siitä tulisi runsaasti enemmän kuluja?
Eikös se pitäisi kirjoittaa silloin suoraan Suomen
lakiin, että näin on, että automaattisesti sieltä pääsee
aiemmin pois?
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Rajala tuossa loppukaneetissaan vei sanat
suustani. Nimenomaan tätä tuossa itse paikalla
istuessani mietin: onko todella niin, että me laskemme niin,
että ensikertalainen tulee aina puolella ulos ja sitten
sen jälkeen kaksi kolmasosaa ja tätä kautta
tulee ikään kuin tällaista säästöä.
Eikö olisi helpompi noin budjettiteknisestikin ajatella, että me
tiedämme etukäteen, kuinka pitkään
tämä porukka oikeasti ja faktisesti on vankilassa? Minä ajattelen
tämän myöskin uhrin näkökulmasta.
Jos on esimerkiksi joku törkeä rikos, joka kohdistuu
henkilöön, ja syyllinen laitetaan rangaistusta
kärsimään rangaistuslaitokseen, niin kyllä minun
mielestäni on sen uhrin kannaltakin oikein, että rikoksen
uhri tietää, koska tämä henkilö tulee
vankilasta ulos, hän tietää päivän,
milloin tämä vanki vapautuu. Tänä päivänähän
me emme sitä voi sanoa, lopullisesti. Jos vanki hymyilee
ja käyttäytyy hyvin vankilassa, hänellä on mahdollisuus
päästä paljonkin aikaisemmin pois vankilasta
tekemään uusia rötöksiä ja
uusimaan näitä tekeleitänsä.
Sitten vielä haluan tässä lopuksi
nostaa sen asian esille, että kun tein tätä lakialoitetta,
niin minun lähtökohtani ei ollut mikään
puhdas Itävallan malli, todellakaan, vaan tämmöinen
sovellettu Itävallan malli, ja toivoinkin, että tästä asiasta
nousisi tämmöinen oikein kipakka keskustelu täällä salissa.
Tuossa Salon Petrin kanssa keskustelimme, ja kun varmasti ed. Salo
tulee tässä konsultoimaankin, niin jospa vaikka
sitten ryhtyisimme tuumasta toimeen ja soveltaisimme vielä tämän
keskustelun pohjalta tätä ja keräisimme
kaikkien keskustelijoiden nimet alle ja keräisimme sen
toistasataa nimeä, ja jatketaan sitten vielä keskustelua.
Lopuksi kiitoksia oikeusministerille siitä, että hän
on ollut täällä kommentoimassa tänä iltana paikalla.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Herra puhemies! Kiitollisuudella ministeri ottaa vastaan, jos
eduskunta muun toimen ohella myös lainvalmisteluosaston
tehtäviä hoitaa niinkin laajassa mitassa kuin
ed. Tiura ja ed. Salo tässä lupasivat.
Tuosta ed. Rajalan kysymyksestä: Nythän tämä on
pitkään jatkunut käytäntö.
Sen alkupohja oli lainsäädännöllisesti
aika hutera. Kun mahdollistettiin se, että puolikkaan jälkeen
ensikertalainen ja kahden kolmasosan jälkeen uusinut rikoksentekijä voidaan
päästää ehdonalaiseen vapauteen,
niin siitä sitten muodostui, se oli varmaankin jo 70-luvulla,
varsin poikkeukseton käytäntö, ja sitä ei
tavallaan koskaan tuotu lainsäätäjän
päätettäväksi, että sellaisesta
harkinnanvaraisesta tulikin tämmöinen lähes
automaattinen linja. Se tulee oikeastaan nyt vasta tämän vankeuslain
yhteydessä selvemmin eduskunnan päätettäväksi;
se on ollut osakysymyksenä useassakin vaiheessa lainsäädäntöä uusittaessa,
mutta siihen ei ehkä sitten tältä kannalta
ole huomiota kiinnitetty.
Mutta juuri sen takia, että se on lähes poikkeukseton
käytäntö ollut, arvioidaan kaikkien osalta,
että se vapautuminen ehdonalaiseen vapauteen tapahtuu näiden
murtolukusääntöjen mukaan. Ja sehän
on ihan yhtä selvä sitten päivämääränä kuin
se olisi silloinkin, jos olisi päivästä päivään
-systeemi. Se voidaan merkitä näihin vankitietokortteihin
ja merkitäänkin tietojärjestelmään
todennäköisenä vapautumispäivänä. (Ed.
Tiura: Se pitäisi uhrin saada tietää!)
Sama koskee rikoksen uhria, että hän saa tämän
tiedon halutessaan, ja nythän on ollut pari vuotta voimassa
velvoite Rikosseuraamusvirastolle antaa tieto sellaisessa tilanteessa,
jossa on erityisesti uhkaava vaara asianomistajan uhrin kannalta henkilön
vapautumisesta, vielä juuri henkilökohtaisesti
antaa se tieto.
Tämä siis on voitu näissä vankimäärälaskelmissa
ottaa huomioon, ja jos sitten siirryttäisiin ilman muita muutoksia tähän
päivästä päivään -systeemiin,
niin se tekisi ihan matemaattisesti noin 40 prosentin lisäyksen
päivittäiseen vankilukuun. Se olisi huomattavan
iso muutos. Tätä vankilukuahan ei muutenkaan pystytä kovin
tarkasti arvioimaan sen takia, että riippumattomat tuomioistuimet
päivittäin ratkaisevat asioita, että lähetetäänkö joku
henkilö suoraan vangittuna rangaistustaan suorittamaan
vai jääkö se sitten erikseen täytäntöön
pantavaksi ja milloin sitten taas ulosottoviranomaiset, poliisi,
saavat henkilön kiinni, kun tulee näitä vankilaanilmoittautumisajankohtia
ja niitä ei noudateta. Siellä on useita kymmeniä,
useita satoja, koskeva ailahtelu tuossa vankiluvussa vuoden mittaan
ja vuosien mittaan. Sitä on hyvin vaikea eksaktisti arvioida,
mutta, niin kuin nyt näkyy, tämä jatkuva vankimäärän
nousu näyttäisi taittuneen. Tällä hetkellä se
on tasaantunut; jo muutaman kuukauden tilanne on ollut tasaantumassa,
ja siinä mielessä tällainen kolmen vuoden
jatkuva nousu on katkennut.
Mutta tästä eteenkinpäin on hyvin
vaikea antaa tarkkoja ennusteita siitä, mihin suuntaan
vankimäärä kehittyy, koska niitä itse
rikoksia tehdään päivittäin.
Ei voi tietää, miten pahoja ja kuinka useita tapahtuu
ja mikä on sitten poliisin selvitysprosentti, miten suuri
osa tekijöistä saadaan kiinni, syytetyksi ja tuomiolle,
ja sitten kun tuomiot on annettu, koska tulee se lainvoimainen tuomio
ja milloinka se päästään panemaan täytäntöön.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lopuksi vielä sen verran,
että varmasti on aivan totta, että meidän
on vaikea käytännön syistä johtuen
arvioida, paljonko ensi vuonna tai sitä seuraavana vuonna
on tosiasiallisesti vankeja vankiloissa, ja yhdyn niihin mielipiteisiin,
että eduskunnan on myöskin budjettivaltaa käyttävänä poliittisena
päätöksentekoelimenä huolehdittava
siitä, että meillä on riittävästi
vankiloissa tilaa, ja myöskin, että vangeilla
on siellä sellaiset inhimilliset olosuhteet, mihin muukin
maailma meitä velvoittaa. Korostan myöskin oikeusministerille,
että, kuten varmaan panitte merkille, nyt tämän
vuoden budjetista lakivaliokunnan lausunto, budjettilausunto, kosketti
nimenomaan tätä asiaa ja siihen myöskin
saatiin eduskunnalta lisää varoja. Pidän
kyllä tärkeänä, että jos
uusia vankiloita tarvitaan ja määrät
jostakin syystä lähtevät lisääntymään,
niin siihenkin meidän täytyy varautua.
Sen verran totean vielä tästä uhrin
asemasta, mikä aina tässä rikollisuudessa
unohtuu, että on vain monesti niin, että silloin
kun on törkeä väkivaltarikollinen tai
sellainen rikollinen, joka esimerkiksi kohdistaa rikollisuutta nuoriin
tai lapsiin, niin kuin tänä päivänä on,
niin kyllä nämä rikolliset herättävät
pahennusta, pelkoa ja levottomuutta hyvinkin laajalla alueella,
jopa kokonaisessa kaupunginosassa, koska he ovat monesti arvaamattomia,
jopa sairaitakin henkilöitä, ja jos tällainen
henkilö on saanut pitkän tuomion ja hän yllättäen
ilmestyykin siihen katukuvaan hyvin nopeasti, niin kyllä se
saa aikaan kysymyksen, onko Suomi enää oikeusvaltio.
Ed. Tiuran lakialoite kumminkin tähtää siihen,
että tämäkin korjattaisiin. Meillähän
on kokemusta myöskin siitä, että täällä on
joskus jopa omiakin lakialoitteita sattunut menemään
läpi.
Tony Halme /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ministerin huomautus tuossa kyllä kävi
minullekin vähän korvaan. Kun 40 prosenttia tulee
lisää aikaa, jos nämä pidetään
päivästä päivään
sisällä, niin ei se saa olla tekosyy sille, että ei
pidetä vankeja päivästä päivään
vankilassa. Rakennetaan lisää vankiloita sitten
jos niitä tulee sen verran lisää.
Päinvastoin minä luulen, että kun
päivästä päivään
-järjestelmää ruvetaan konkreettisesti
käyttämään, niin vangit kyllä vähenee,
koska silloin tiedetään, että hetkinen,
kun minä teen tämän rikoksen, niin tulee
päivästä päivään.
Minäkin kumminkin kun tiedän noita kavereita sun
muita, niin kuin minäkin tässä katson
ehdollista vankeutta, niin kyllä minä tiedän,
missä se raja menee, ettei tee mitään
niin pahaa, niin ettei tule sitä rangaistusta. Väkivalta
ja pahennus vähenee sillä, kun tiedetään,
että tulee päivästä päivään
tämä rangaistus. Kyllä kaikkien murhaajien,
pedofiilien, raiskaajien ja kaikkien täytyy saada suora päivästä päivään
-rangaistus, ei mitään muuta mahdollisuutta niille.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Todellakin, se on aivan totta — näen
asian samalla tavalla kuin ed. Halme täällä — tällä on
myöskin ennalta ehkäisevä vaikutus rikollisuuteen,
koska kyllä rikolliset tänä päivänä osaavat
matematiikan, taitavat sen erittäin hyvin. He laskevat
todella tarkasti, mikä on se määrä,
mistä sitten oikeasti mennään istumaan.
Toisaalta itse olen myöskin toiminut käräjäoikeuden
lautamiehenä tuolla Tampereen käräjäoikeudessa,
ja kyllä tosiasia on myöskin se, että meillä on
tiettyjä rikollisia, jotka näin syksyn tullen,
kun tulee vähän pakkasta ja tulee kylmä,
hakeutuvat vankilaan tekemällä pieniä rikoksia
tai useampia pieniä rikoksia. He laskevat hyvin tarkasti,
kuinka pitkään he ovat vankilassa niin sanotusti
kiven sisällä, muurien sisäpuolella.
Sitä taustaa vasten myöskin minä näen
tämän päivästä päivään
-järjestelmän, tämän reaalirangaistusjärjestelmän,
sillä tavalla, että se on meidän kaikkien
kannalta positiivinen asia, koska me tiedämme oikeasti,
kuinka paljon vanki istuu vankilassa, ja myöskin sen rikoksen uhrin
osalta se on ihan selkeä parannus.
Kiitoksia kaikille keskustelijoille täällä tänä iltana.
Keskustelu päättyy.