6) Laki pakkokeinolain 4 luvun muuttamisesta
Petri Neittaanmäki /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kuopion käräjäoikeus
kumosi 26. marraskuuta 2003 poliisin tekemän takavarikkopäätöksen,
jonka mukaan törkeään rattijuopumukseen
tuomitun miehen auto olisi määrätty rikoksentekovälineenä menetetyksi
valtiolle. Oikeuden mukaan auton menetys olisi ollut vastaajan kannalta
kohtuutonta, vaikka sama henkilö oli syyllistynyt aiemmin noin
kymmeneen rattijuopumukseen. Oikeuden päätös
on mielestäni käsittämätön,
sillä maassamme tapahtuu vuosittain noin neljäsataa
liikennekuolemaa, joista noin neljännes on rattijuoppojen
aikaansaannoksia.
Päihtyneen kuljettajan kiinnijäämisriski
on yleensä hyvin alhainen, ellei lähes olematon.
Tavallisin syy on liikenneonnettomuus ja sen yhteydessä tehty
puhallus. Rattijuoppoja jää jonkin verran kiinni
vihjepuhelimien kautta. Tieratsioissa tavataan keskimäärin
1—2 päihtynyttä kuljettajaa jokaista
tuhatta ajoneuvoa kohden. Tämä merkinnee sitä,
että esimerkiksi jossain tiekohdassa, jossa päivittäin
kulkee 20 000 ajoneuvon virta, seassa ajaa kenenkään
tietämättä 30—40 rattijuoppoa.
Vaikka liikennesäännöt kieltävät
päihtyneenä ajon, päihtyneenä kuitenkin
ajetaan. Tämän vuoksi seuraamuksia onkin mielestäni
kovennettava. Yksi pikaseuraamus voisi olla, että rattijuopon
auto passitetaan välittömästi kiinnijäämispaikalta
kunnalliseen säilytykseen. Se ei tarkoita omaisuusesineen
pysyvää takavarikointia, vaan siirtoa väliaikaisesti
kunnalliseen säilytykseen. Vastaava järjestelmä toimii
jo pysäköinninvalvonnassa: liikennettä haittaava
auto, ja niinhän se on päihtyneenkin auto, siirretään
kunnalliseen säilytykseen. Järjestelmän
kautta käsitellään vuosittain tuhansia
autoja. Esimerkiksi Jyväskylässä passitetaan
kunnalliseen varastoon runsaat 200 autoa vuosittain, Turussa 600
ja Joensuussa 150. Mitään uutta organisaatiota
ei siis tarvitse maahan tämän vuoksi rakentaa.
Ajoneuvon siirto kunnalliseen säilytykseen rattijuopumukseen
syyllistyneiltä voisi toimia kiinnijäämisriskiä vahvempana
ajon esteenä, koska päihtyneen oma harkintakyky
yleensä heikkenee sen suhteen, jättääkö ajon
väliin vai ei. Kun uhka ajoneuvon menettämisestä päihtyneenä ajon
seurauksena tulisi laajasti yhteiskunnassa tietoisuuteen, myös
läheisten rooli omaishoitajina ja ajonestäjinä korostuisi.
Tämä keino saattaa olla myös tehokkaampi
ja halvempi kuin esillä ollut alkolukko. Samalla se on
lievempi kuin auton määrääminen
kokonaan rikoksentekovälineenä valtiolle menetetyksi,
vaikka tämänkin keinon tulisi olla poliisin käytössä törkeimmissä tapauksissa.
Tästä asiasta tein lakialoitteen edellisellä vaalikaudella.
Myös tuore tieto New Yorkista tukee täydellisen
takavarikon käyttöä: rattijuopumustapaukset
ovat pudonneet siellä peräti 40 prosenttiin aikaisemmasta.
Toteutettu alkoholiverouudistus tulee lisäämään
monien arvioiden mukaan suomalaisten alkoholinkäyttöä.
Tämä altistaa ihmisiä yhä enemmän
tilanteisiin, joissa saatetaan tarttua päihtyneenä rattiin.
Siksi lainsäädäntöämme
tulisikin pikaisesti uudistaa päihtyneenä ajon
seurausten osalta. Ajoneuvon väliaikainen takavarikko olisi nopea
ja halpa keino tämän toteuttamiseksi.
Arvoisa puhemies! Toivonkin tälle aloitteelle nopeaa
ja myönteistä käsittelyä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Petri Neittaanmäki on tehnyt
aloitteen, joka toivottavasti synnyttää hyvän
keskustelun siitä, kuinka me saisimme rattijuopot pois
liikenteestä ja näin ollen turvallisuutta liikenteeseen.
Olen aiemminkin sanonut, että liikenneraittius on kaikkein
halvin ja kaikkein tehokkain tapa estää liikennekuolemia
ja -onnettomuuksia. Näin ollen kaikki keinot, millä raittiutta
voitaisiin edistää liikenteessä, tulee
voida ottaa käyttöön. Esimerkiksi promillerajan
laskeminen nykyisestä 0,5:stä 0,2:teen on ollut
usein esillä. Se olisi edelleen yksi harkitsemiskelpoinen
keino. Näin yhteiskunta antaisi signaalin siitä,
että alkoholi ei kuulu liikenteeseen. Mutta sitten tietysti
kovempi signaali olisi tämä ed. Neittaanmäen
aloitteessaan tuoma esitys ajoneuvon ottamisesta, tässä tapauksessa
väliaikaisesti, talteen, vaikkapa kunnalliseen säilytykseen,
kuten aloitteessa on tuotu esille, tai muulla tavalla pois liikenteestä.
Tämä on hyvä ajatus harkittavaksi,
ja mielestäni tulisi harkita myös sitä,
että törkeässä rattijuoppoustapauksessa
ajoneuvo menetettäisiin pysyvästi yhteiskunnalle.
Ongelmaksi tässä tietysti nousee se tilanne, että rattijuopoissa
on hyvin paljon kaikista lainsäädännöistä piittaamattomia
henkilöitä, jotka ajavat myös kauppa-arvoltaan
arvottomilla autoilla, romukuntoisilla autoilla, jotka usein ovat
myös katsastamattomia, ja tällaisen auton menettämisestä ei
sitten kovinkaan suuri tuo sanktiovaikutus olisi. Nämä tapaukset
tulisi selvittää muulla menettelyllä,
vaikka ehdottomalla vankeudella. Näin ollen tässä tapauksessa
sitten yhteiskunta myös antaisi selkeän signaalin,
että alkoholi ei kuulu liikenteeseen.
Se, että noin sata henkilöä kuolee
rattijuoppouden seurauksena, usein syyttömät henkilöt, on
aivan liian paljon. Rattijuopumus aiheuttaa myös onnettomuuksia,
joissa vammaudutaan, ajoneuvot menevät rikki, ja me kaikki
maksamme pakollisten liikennevakuutusten kautta ja myös
vapaaehtoisten liikennevakuutusten kautta ja yhteiskunnan verojen
kautta rattijuoppouden hintaa. Tämän vuoksi yhteiskunnan
tulisi ottaa entistä tehokkaammat keinot käyttöön
rattijuoppouden estämiseksi, ja nimenomaan nyt, kun on pelättävissä alkoholiongelman
ryöstäytyminen myös liikenteeseen alkoholiverouudistuksen seurauksena.
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Neittaanmäen laatima lakialoite
pureutuu valitettavan ajankohtaiseen ongelmaan. Näin aivan aluksi
on todettava, että kannatan yleisesti kaikkia ehdotuksia
ja aloitteita, joiden tähtäimessä on tieliikenneturvallisuuden
parantaminen. Tässä pitää kuitenkin
muistaa, että koko ongelma on erittäin laaja ja
monisyinen — alkoholin vaikutuksen alaisena ajamista ei
yhdellä hallintolain muutoksella täysin estetä — mutta
nyt, ennen kuin alkoholiverotuksen uudistus on suoritettu loppuun
ja käytäntöön saatettu, on aika
keskustella näiden päätösten
aiheuttamista käänteisistä puolista ja
siitä, miten niitä voitaisiin parhaiten torjua.
Rattijuoppouden ehkäiseminen mahdollisimman tehokkaasti
on kaikkien yhteiskunnassa toimijoiden yhteinen asia. Usein tämän
tavoitteen merkitystä ei ymmärretä ennen
kuin rattijuoppo on aiheuttanut liikenneonnettomuuden tarpeeksi lähellä omaa
perhepiiriä. Alkoholiverotukseen tehdyillä ratkaisuilla
sekä Alkon omilla toimilla on suora yhteys tieliikenteen
turvallisuuteen. Vuonna 1969, kun keskiolut vapautui ja puhtaan alkoholin
nettokulutus per capita kasvoi noin 50 prosenttia, myös
rattijuoppojen aiheuttamien liikennekuolemien lukumäärä tuplaantui.
Myös 80-luvun lopulla tapahtui paljon uudistuksia: alkoholimyymälät
nykyaikaistettiin itsepalvelumyymälöiksi ja ostorajoituksia
poistettiin. Alkoholin kulutus näiden takia nousi. Tämän
seurauksena rattijuopumuskuolemat jälleen nousivat useita
kymmeniä prosentteja.
Kolmen viime vuoden aikana ovat rattijuoppojen aiheuttamat kuolemat
olleet selvässä kasvussa, vaikka varsinaiset liikennekuolemat
ovat laskusuunnassa. Joka viides kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus
on rattijuopon aiheuttama. Joka neljännessä kuolemaan
johtaneessa liikenneonnettomuudessa on yhtenä osapuolena
henkilö, joka on alkoholin vaikutuksen alaisena. Tämä käsittää myös
autojen alle konkoilevat pubista palaavat jalankulkijat sekä polkupyöräilijät.
Rattijuoppoja jää vuosittain kiinni 25 000
eli siis 75 rattijuoppoa joka ikinen vuoden päivä.
Tuomion näistä saa 18 500 eli kolme neljännestä.
Liikennevirrasta joka sadas on nauttinut alkoholia ja yli 0,5 promillen
rangaistavassa humalatilassa ajaa joka 480:s autoilija. Jos puhutaan
Uudestamaasta, Pääkaupunkiseudusta, täällä luku
on vielä synkempi: täällä joka
360:s on rattijuoppo elikkä tuhannesta joka kolmas, melkein.
Nämä luvut ovat tuoreista Liikenneturvan tutkimuksista.
Nyt on työn alla valtioneuvoston toimesta ohjelma,
jonka tavoitteena on kerätä eri hallinnonaloilta
paras keinovalikoima siitä, miten kasvavaan kulutukseen
ja sen mukanaan tuomiin lieveilmiöihin tultaisiin parhaiten
puuttumaan. Tähän ohjelmaan ja siihen sisältyviin
ehdotuksiin on eduskunnan kyllä syytä perehtyä aikanaan huolella.
Alkolukko on eräs tulevaisuuden laiteinnovaatio, jonka
vaikutuksia meidän tulisi myös käytännössä seurata.
Tottahan toki pakkokeinolain muutosesityksessä, niin
kannatettava kuin se onkin, on myös paljon selvittämättömiä seikkoja,
kuten esimerkiksi harvaanasutuilla seuduilla ne tapaukset, joissa
rattijuopoilta takavarikoitua ajoneuvoa käyttävät
myös muut henkilöt. Miten käy tuurijuopon
perheenisän lasten harrastusten, jos ainoa ajoneuvo on
takavarikoituna eikä äiti voi kuskata lapsiaan
esimerkiksi urheiluharrastuksien pariin? En harrasta sukupuolten
välistä stereotypiaa tässä esimerkkitapauksessa;
aivan sattumalta mies sattuu olemaan se juoppo ja nainen se äiti. Toinen
tutkittava seikka on se, että pakkokeinolain 4 luvun 1 §:n
takavarikon edellytykset eivät tunne ehdotetun kaltaista
väliaikaista takavarikkoa.
Arvoisa puhemies! Kaikkein tehokkain keino ehkäistä rattijuopumusta
on lisätä kiinnijäämisriskiä.
Tämän ohella tarvitaan myös lukuisia muita
keinoja, kuten esimerkiksi edellä mainitun alkolukon käyttöönotto.
Tarkoin harkittu muutos pakkokeinolakiin voisi myös olla
yksi hyvä keino.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lähtökohtaisesti
kaikki ne toimenpiteet, joilla pyritään vähentämään
suomalaista rattijuopumusta ja törkeää rattijuopumusta,
ovat oikeat. Keinoista kiistellään ja monesti
niistä ollaan myöskin eri mieltä.
Ed. Petri Neittaanmäen tekemä esitys siitä, että rattijuopumukseen
liitettäisiin tällainen konfiskaatio tai takavarikko
ajoneuvon ottamiseksi viranomaisten haltuun, ei välttämättä ole
se kaikkein oikeatyyppisin tapa Suomessa. Nimittäin me
kaikki tiedämme elävästä elämästä,
että rattijuoppo, joka ajaa esimerkiksi jatkuvasti päihtyneenä,
voi käyttää moottorikäyttöistä laitetta,
hän voi käyttää mopoa, hän
voi käyttää moottoripyörää,
hän voi käyttää traktoria, henkilöautoa,
pakettiautoa, linja-autoa, monta eri välinettä,
tähän tekoon. Ja, niin kuin tiedätte,
aika useassa perheessä ajoneuvoja löytyy useita
ja useita ajoneuvolajeja. Periaatteessa ammattimaiselta rattijuopolta
pitäisi takavarikoida kaikki moottorikäyttöiset
laitteet pihamaalta, ja luultavasti myöskin hänen
tyttöystävältään, hänen
lapsiltansa ja kuka ties vielä naapuriltakin.
Tämä ei ole se oikea ratkaisu, jolla me saamme
estettyä, että rattijuoppo ei esimerkiksi uusi omaa
tekoaan. Vaikeuksia tulee myöskin silloin, jos ajoneuvon
omistaa joku muu kuin tämä tekoon itse syyllistynyt
henkilö. Aina on vaikea arvioida, onko syytä epäillä tai
pelätä, että tämä joku
muu henkilö sitten luovuttaa tämän ajoneuvon
kaikesta huolimatta myöskin jatkossa tämän rattijuopon
käytettäväksi. Sen johdosta olen kyllä henkilökohtaisesti
sitä mieltä, että tämä ei
ole se oikea tapa, jolla pystytään puuttumaan.
Tämä tulee aiheuttamaan enemmän hallinnollisia
ongelmia ja jatkuvia oikeusriitoja siitä, onko kohtuullista,
että tässä tapauksessa esimerkiksi tyttöystävän
omistuksessa oleva ajoneuvo olisi otettu haltuun sen takia, että poikaystävä käyttää
sitä päivittäin
ym. ym. Sen johdosta suhtaudun tähän lakialoitteeseen
hieman epäillen.
Petri Neittaanmäki /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille.
En yritäkään väittää,
että tällä aloitteella voitaisiin poistaa
rattijuopumus kokonaisuudessaan tästä maasta,
mutta mielestäni kaikkia varteenotettavia keinoja on käytettävä tai
ainakin niitä on kokeiltava, jotta nähdään,
mikä niitten keinojen teho on.
Ed. Oinoselle totean, että tämä esitykseni
ei tietenkään poista muita, laissa jo säädettyjä sanktioita
rattijuopumuksesta. Eli — kun viittasitte siihen, että jos
henkilö esimerkiksi ajaa romuautolla, jolla ei ole mitään
arvoa, ja sen menettää, niin tämä sanktio
ei tunnu missään — muutkin sanktiot pysyvät
edelleen voimassa.
Sitten ed. Salolle ja ed. Salovaaralle totean, että aloitteeni
lakipykälässä totean, että mikäli ajoneuvon
omistaa joku muu tai se on jonkun muun hallinnassa kuin sitä kuljettaneen
eikä ole vaarana, että hän luovuttaisi
ajoneuvon takaisin sitä kuljettaneelle, ajoneuvo voidaan
luovuttaa omistajalle tai haltijalle näistä aikarajoista
riippumatta takaisin. Eli täällä on olemassa
tällainen lievennyspykälä.
Kuitenkin edelleen ed. Salolle haluan todeta, että on
kai kuitenkin nyt niin, että useimmilla ihmisillä,
perheilläkin, on käytössään
vain yksi moottoriajoneuvo, ei siis näitä mopoja,
traktoreita, puhumattakaan linja-autoista. Eli kyllä näen ja
koen, että tällainen sanktio, mitä tässä esitän, olisi
useimmissa tapauksissa riittävä sanktio siihen,
että rattijuopumukseen ei toistuvasti enää syyllistyttäisi.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Neittaanmäen lakialoitteen
paras asia on se, että hän ottaa esille — normaalibudjettikeskustelun
ja muiden asioiden sivussa aikana, jolloin yleensä rattijuoppoudesta
ei puhuta — yhden keinon, jolla sitä toivottavasti
voitaisiin selvästi rajoittaa. Joitain tämän
suuntaisia pakkokeinoja minusta olisi kyllä syytä oikein kohdennettuna
toteuttaa, sen verran paljon minäkin olen tätä käytännön
kenttää 30 vuoden lääkäriaikana
nähnyt. Mutta toivoisin tietysti, että muistettaisiin
se, että suurin osa näiden ongelmien aiheuttajista
on suurkuluttajia ja osa on myöskin selviä alkoholisteja.
Pelkästään rangaistuskäytäntö ei
riitä; siihen täytyy liittää mukaan muita,
myöskin hoidollisia, asioita, ja voi olla, että siellä jopa
pakkohoito kyseisen kuljettajan osalta sitten tulee kyseeseen. Mutta
tämä on rakentava tapa pitää tämä asia
esillä meidän yhteiskunnassamme.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Avatakseni vielä omaa ajatteluani
otan esimerkin ihan lähinaapurista, noin kilometrin päästä omasta asuinpaikastani,
jossa on henkilö, joka on syyllistynyt noin kymmenkunta
kertaa rattijuopumukseen. Hän on syyllistynyt rattijuopumukseen
useita kertoja mopolla, hän on syyllistynyt moottoripyörällä ja
useita kertoja traktorilla, koska hän on ammattimainen
viljelijä. Aikaisemmin hän on lisätöikseen
myöskin tehnyt linja-autonkuljettajan tehtäviä ja
ehtinyt silläkin syyllistyä, mutta suurin osa
näistä tapahtumista on tehty henkilöautoilla
ja pakettiautoilla, joista osa on maatilan nimissä, osa
hänen vaimonsa nimissä ja osa hänen nimissään.
Kysyisinkin vaan ed. Neittaanmäeltä: Mitkä näistä ajoneuvoista
takavarikoitaisiin tai mitkä jätettäisiin
takavarikoimatta tässä tilanteessa? Kysymyksessä on
aivan toistuviin tekoihin syyllistynyt henkilö.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ymmärsin toki sen, mitä ed.
Neittaanmäki sanoi, että muitakin sanktioita yhteiskunnalla
edelleen tulee olla ja sen lisäksi, mitä tässä esitetään,
mutta tämä nyt on yksi semmoinen konkreettinen, että useimmat
ajoneuvon kuljettamiseen ryhtyvät tajuavat, että jos
nyt tämän ajoneuvon tässä menettää,
niin aika nolo tilanne, vaikka niitä kulkupelejä saattaisi
sitten olla muitakin saatavana. Eli kyllä tämä on
semmoinen konkreettisesti pelottava tilanne, että nyt ajoneuvo
menee, jos nyt ei välttämättä kokonaan
pois, minkä minusta senkin pitäisi olla mahdollista
törkeässä tapauksessa, niin ainakin määräajaksi;
se on semmoinen, mikä koskettaa kyllä ihmistä ehkä enemmän
kuin pikkuinen sakko tai poliisin huomautus. Kyllä tämä ihan
harkitsemiskelpoinen idea on, mutta sitten pitää olla
näitä muitakin keinoja. Lähtökohtana
olisi se, että se väline, millä teko
on suoritettu, menetettäisiin, eli sitten sieltä lähtisi
niitä välineitä, jos on enemmän,
sitä mukaa kuin tekoon syyllistytään,
ja sitten tulisi muita sanktioita lisäksi. Kyllä on
paitsi rattijuopot saatava kiinni muutenkin rattijuoppous saatava
kuriin.
Petri Neittaanmäki /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Salolle toteaisin, että tietysti
jo kaikista asioista voi löytyä tällaisia
yksittäistapauksia, joihin ei mikään
lainsäädäntö päde,
mutta ei niiden perusteella pidä lähteä tyrmäämään
sitten keinoja, mitkä ehkä tepsisivät
kaikkiin muihin tai ainakin suurimpaan osaan näistä rikoksentekijöistä.
Tässä tapauksessakin, jos tämän
esimerkkitapauksen henkilö olisi menettänyt esimerkiksi
moottorikäyttöisen autonsa valtiolle tai tilapäiseen
takavarikkoon, ehkä hän sitten olisi ottanut siitä opikseen — kukapa
sitä varmaksi voi tietää. Mutta todella
yksittäistapausten perusteella ei pidä lähteä koko
esitystä mielestäni tyrmäämään.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Tämä ed. Neittaanmäen
tekemä lakialoite, varmasti voisi sanoa tästä näin,
on oikeansuuntainen. Tämäntapaisia keinoja pitää harkita,
mutta en ainakaan näin ensilukemalta pysty sanomaan mitään
siihen, voidaanko tällä todella nopeasti ja tehokkaasti
rattijuoppoutta vähentää. Mutta varmasti
näitä keinoja pitää miettiä.
Mitä ed. Salo toi esille tämmöisiä esimerkkejä,
näitä tietenkin löytyy varmasti eri puolilta maata,
mutta kyllä toisaalta myöskin on niin, näin
tavallisena kansalaisena sanoisin, ja päättäjänäkin,
että tuntuu siltä, että rangaistuskäytäntöä — nimenomaan,
mikä koskee rattijuopumusta ja siinä aiheutettuja
vahinkoja — pitäisi koventaa, jos sillä koventamisella
voidaan rattijuoppoutta vähentää. Mutta
löydämmekö me semmoisia tasapainoisia
keinoja, jotta ne olisivat sitten kaikille oikeudenmukaisia ja että ne
eivät olisi kohtuuttomia? Minusta on hyvä, että ed. Neittaanmäki
on tehnyt lakialoitteen, jolla hän pyrkii, näin
ymmärrän, tätä ongelmaa ratkaisemaan.
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan liikenneturvallisuuden parantamisesta,
pitäisi muistaa aina se, että liikenne ei muutu
turvallisemmaksi siten, että rangaistuksia kovennetaan.
Jos se olisi oikea tie, niin siinähän tapauksessa
USA:ssa ei olisi lainkaan rikollisuutta. Haluaisin korostaa kaikessa
liikenneturvallisuuskeskustelussa ed. Akaan-Penttilän esille
ottamaa hoitoa vakavissa päihderiippuvuustapauksissa sekä tehokasta
liikennevalvontaa. Ennalta ehkäisevä hoito ja
valvonta ovat tehokkain tapa edistää turvallisuutta
liikenteessä.
Keskustelu päättyy.