2) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus oikeuskanslerin virkatoimista
ja lain noudattamista koskevista havainnoista vuodelta 2003
Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oikeuskanslerin kertomus vuodelta 2003 on
tehty yleisen kaavan mukaisesti niin, että se käsittää yleiskatsauksen
Oikeuskanslerinviraston toimintaan ja sen lisäksi tekee
selkoa valtioneuvostoon kohdistuvasta valvonnasta, perusihmisoikeuksien
valvonnasta, laillisuusvalvonnasta sekä asianajolaitoksen
valvonnasta.
Pääosa oikeuskanslerin toiminnasta on kuitenkin
kanteluasioitten ratkaisua, ja se näkyy myöskin
tässä kertomuksessa. Vuonna 2003 käsiteltäväksi
tulleiden kanteluasioiden määrä oli lähes yhtä suuri
kuin edellisvuonna eli kaiken kaikkiaan 1 454. Ratkaistujen kantelujen
määrä kasvoi, mikä oli sinänsä hyvä asia.
(Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Sasi, ihan pieni hetki. — Arvoisat edustajat, todella
toivon, että istuudutte alas ja käytte ne välttämättömät
keskustelut salin ulkopuolella. Täällä on
aivan liian kova hälinä. Odotetaan ihan hetki,
että sali hiljenee. — Nyt ed. Sasi voi jatkaa.
Kiitoksia, arvoisa puhemies. — Kanteluasioissa tehtyjen
toimenpideratkaisujen osuus oli 17 prosenttia vuonna 2003, kun se
edellisvuonna oli ollut 12 prosenttia. Yleisin seuraamus näissä ratkaisuissa
oli käsityksen tai ohjeen antaminen, eli 81 tapauksessa
oli näin. Kantelujen keskimääräinen
käsittelyaika hieman piteni, ja keskiarvo oli 30 viikkoa.
Perustuslakivaliokunta ei ole erikseen arvioinut oikeuskanslerin yksittäisiä ratkaisuja
tai kannanottoja tai niitten sisältöjä tässä yhteydessä.
Mitä tulee oikeuskanslerin suorittamaan perus- ja ihmisoikeuksien
valvontaan, voidaan todeta, että aiheeseen liittyviä tapauksia
on selostettu ryhmiteltyinä tässä kertomuksessa,
ja on syytä todeta, että samantyyppiset kysymykset pysyvät
jatkuvasti, vuodesta toiseen asialistalla. Kaikkein merkittävin
näistä ongelmista, joka esiintyy, on jokaisen
oikeus saada asiansa käsitellyksi ilman aiheetonta viivytystä,
samoin kuin myöskin hyvän hallinnon takeitten
vaatimus, jotka kumpikin tulevat perustuslaista.
Tästä syystä valiokunta toistaakin
jo aiemmin lausumansa, että on syytä pyrkiä asioiden
käsittelyaikojen lyhentämiseen. Tällä hetkellä ne
ovat kohtuuttoman pitkiä, ja kuten voimme havaita, muun
muassa eräissä korkeimman oikeuden ratkaisuissa,
kun prosessit ovat venyneet, henkilöitä ei ole
enää tuomittu rangaistukseen ja myöskin
suuri osa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisuista, jotka
koskevat Suomea ja jotka ovat langettavia, koskevat nimenomaan käsittelyaikojen
pituutta. Haluan tässä yhteydessä todeta,
että perustuslakivaliokunnalla on tämän
kevään aikana tarkoitus erityisesti paneutua juuri näiden
käsittelyaikojen pituuksiin ja pyrkiä miettimään
sitä, millä keinoilla näitä käsittelyaikoja voitaisiin
kattavasti pyrkiä lyhentämään,
jotta kansalaisten oikeusturva toteutuisi.
Arvoisa puhemies! Valiokunta kiinnittää myöskin
huomiota poliisitoimen laillisuusvalvontaan. Tältä osinhan
apulaisoikeuskansleri Jaakko Jonkka teki selvityksen, jossa hän
totesi merkittäviä puutteita. Tältä osin
perustuslakivaliokunta toteaa, että on syytä arvioida
mahdollisuuksia kehittää poliisin, myöskin
suojelupoliisin, valvontaa niin, että se toimisi mahdollisimman
asianmukaisella tavalla.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Ensinnä täytyy todeta se,
että ei tuolla perustuslakivaliokunnassa ilmeisesti kovinkaan
paljon arvoa tällaiselle laillisuusvalvontasysteemille
anneta, kun nyt mennään vuodessa 2006 ja kertomus
on vuodelta 2003. En tiedä, onko työtahti niin
kova ja millä tavoin asioita priorisoidaan siellä,
mutta joskus tuntuu vähän kaukaiselta, että kolme
vuotta vanhoja asioita ikään kuin täällä puidaan
tai hieman vähemmän vanhoja tietysti sikäli,
minä aikana tämä tuli tänne
eduskuntaan.
Hyvin lyhyesti. Tässä on käsitelty
näitä vuoden 2003 tapauksia. Muistan, että valiokunnan puheenjohtaja
tämän vaalikauden alkupuolella eräässä lähetekeskustelussa
painotti sitä, että valiokunnassa voitaisiin käsitellä joku
yksittäinen tapaus, josta on tullut erittäin paljon
kansalaiskirjeitä, uskoisin, että joistakin tapauksista
kaikillekin valiokunnan jäsenille, ja myös monelle
muulle kansanedustajalle, vaikka kyse ei ole valiokunnan jäsenestä.
Mutta se, mihin valiokunnan puheenjohtaja puuttui ja myöskin
tässä mietinnössä on puututtu,
on tämä asioitten viivästyminen. Kyllä minun täytyy
valitettavasti hämmästellä sitä leväperäisyyttä — tai
onko sana ehkä väärä — että oikeuskansleri
ei painota valtioneuvoston jäsenille sitä, että rahaa
pitää saada, että asiat pitää saada kuntoon.
Minulla on tässä edessä perustuslakivaliokunnan
mietintö vuoden 2002 kertomuksesta. Siellä todetaan
eräässä kohdassa — kun puhutaan
siitä, että asiat ruuhkautuvat suuren työmäärän
johdosta eri instansseissa — valiokunnan mietinnössä vuodelta
2002 kertomuksen osalta vuodelta 2002: "Asioiden tällaiseen
tilaan voidaan vaikuttaa lähinnä talousarviota
koskevilla päätöksillä." Ja
nyt taas samaan asiaan puututaan. Minä en oikein ymmärrä sitä,
vaikka täällä muutaman vuoden olen ollut,
mitä merkitystä tällaisilla mietinnöillä ja
niiden sisällöllä on, jos kerran oikeuskansleri
ei puutu ja opasta taikka sano valtioneuvoston jäsenille,
että eihän tästä tule mitään.
Ja täällä on kertomuksessa vuodelta 2003
muun muassa sivulla 64 asumistukiasian viipymisestä, valituksen
käsittelyn viipymisestä, omaishoidon tukihakemuksen
käsittelyn viipymisestä, ympäristökeskuksessa
asioiden käsittelyn viivästymisestä jne.
Täällä on pitkä luettelo näitä viivästymisiä vuodesta
toiseen, ja mitään ei tapahdu.
Arvoisa puhemies! Minä kysynkin sitä, eikö oikeuskanslerilla,
ylimmällä laillisuusvalvojalla, ole minkäänlaista
sananvaltaa ja painoarvoa valtioneuvoston jäsenten suhteen,
kun tällaisia asioita on jatkuvasti vuodesta toiseen myös
kertomuksessa ihan oikein, niin kuin on, mutta se tilanne ei muutu
siitä miksikään. Jotenkin tuntuu turhauttavalta
se, että täällä yritetään
puuttua näihin epäkohtiin, tuoda niitä esiin,
ja valtioneuvoston jäsenet ovat täysin kuuroja
näille asioille. Itse en osaa mitään
muuta keinoa kuin sen, että tietysti hallituspuolueet täällä voisivat äänestää lisää
määrärahoja
näihin määrättyihin kohteisiin,
(Ed. Soini: Pyörii EU:n ympärillä koko
ajan!) ja osa ongelmista tietysti on kunnan systeemeissä,
eli siellä ei ole riittävästi tullut
määrärahoja määrättyihin
toimiin. Mutta täällä on ongelmia oikeuskäsittelyssä niin
esitutkinnan, syyttäjien kuin tuomioistuintenkin osalta.
Ja erityisesti, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja täällä totesi,
Suomi on saanut jo muutamia tuomioita EY-tuomioistuimessa ja ihmisoikeustuomioistuimessa
ja on määrätty korvauksia juuri sen johdosta,
että asiat ovat viipyneet liian pitkään.
Arvoisa puhemies! Minä vaan toivon, että oikeuskansleri
nyt ainakin selvittää allekirjoittaneelle ja ehkä muillekin,
jotka ovat kiinnostuneita asiasta, onko todella tilanne niin, että oikeuskansleri
ei voi puuttua millään muulla tavoin kuin tuoda
kertomuksessa ilmi, että asiat viipyvät, tuoda
esiin sivukaupalla näitä esimerkkejä, ja
sitten valtioneuvoston jäsenet ovat kuuroja näille
asioille, eivät seuraa niitä sillä tavoin
kuin pitäisi minun mielestäni. Eli eikö kenelläkään
ole mitään vastuuta lopullisesti sitten?
Valtioneuvoston oikeuskansleri Paavo Nikula
Arvoisa rouva puhemies! Perustuslakivaliokunta on vuoden 2003
kertomuksestani laatinut hyvin suunnatun ja oivaltavan mietinnön. Kiitän
koko viraston puolesta valiokuntaa niistä huomioista, joita
se on kertomuksesta tehnyt ja jotka pyrimme parhaamme mukaan ottamaan varteen
laadittaessa vuoden 2005 kertomusta, joka kyllä tosin on
aika viime vaiheessa.
Ed. Vistbacka kysyi, eikö oikeuskansleri painosta hallitusta
ottamaan talousarvioon tarpeeksi rahaa, jotta viivytyksistä päästään.
Olen ed. Vistbackan kanssa samaa mieltä, että taloudellisilla
panostuksilla näistä viivästyksistä voidaan päästä.
Jaan myös hänen huolensa siitä, mitä tämä viivästyminen
merkitsee kansalaisille, mutta kaikella kunnioituksella palautan
mieliin, että edellisessä asiassa äänestettiin
siitä, olenko painostanut valtioneuvostoa tekemään
päätöksen. Tässä mielessä palautan
mieliin, että oikeuskansleri on lausunnonantaja. Lausunnot
eivät sido eivätkä suojaa päätöksentekijöitä.
Tässä mielessä olen kyllä pyrkinyt
pitämään tätä asiaa esillä esimerkiksi,
kun on keskusteltu tuottavuusohjelmasta, joka muuten hyväksyttiin
vuoden 2006 talousarviossa tässä salissa, ja muillakin
tavoin, mutta en voi puuttua valtiontalouden tarkoituksenmukaisuusratkaisuihin,
jotka ovat poliittisesti vastuunalaisissa ja luottamustehtävissä olevien
asia.
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta mietinnössään
nostaa esiin kysymyksen, että kertomuksessa tulisi käsitellä erilaisia
temaattisia kokonaisuuksia, jotka viime aikoina ovat osoittautuneet
ajankohtaisiksi ja tärkeiksi. Tästä on
ollut perustuslakivaliokunnan kanssa aikaisemminkin keskustelua,
ja olen pyrkinyt esittämään, että meillä ei
ehkä ole semmoista tuntumaa kuitenkaan tähän
kokonaisuuteen, että voisimme näitä tuoda
esiin, koska niihin helposti liittyy juuri sellaista kannanottoa,
joka sitten nostaa painetta poliittisella tasolla. Mutta, arvoisa
puhemies, tulemme kyllä tämän mietinnön kohdan
hyvin huolellisesti tutkimaan ja pyrkimään siihen,
että ainakin jollain tavoin me voimme vastata tähän
perustuslakivaliokunnan hyvin tärkeään
ohjeeseen, kun viime vuoden kertomus tänne saatetaan.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun oikeuskansleri viittasi edellisessä asiassa
käytyyn äänestykseen, niin omana käsityksenäni
siitä sanoisin, että mikäli ministeri
Manninen olisi toiminut taikka ilmoittanut toisin, niin saattaa
olla, että ainakin allekirjoittanut olisi äänestänyt
toisella tavoin. Siinä katson, että oikeuskansleri
oli hieman yli-innokas.
Mutta on eräs asia, mihinkä oikeuskansleri juuri
puuttui ja totesi sen: miten voi olla mahdollista sitten, kun tässä kertomuksessa
vuodelta 2003 on kerrottu lukuisia tapauksia, on saatettu oikeuskanslerin
käsitys asiasta asianomaiselle virkamiehelle ja asianomaiselle
instanssille, että nämä virkamiehet ovat
ikään kuin oikeussuojattomia kanteluja vastaan
silloin, kun heillä ei ole resursseja, että he
ehtivät hoitaa kaikkia asioita sillä tunnollisuudella
kuin virkamieheltä vaaditaan? Tämä on
se, mitä minä en jaksa ymmärtää, että virkamiehet
näissäkin tapauksissa saavat oikeuskanslerilta
käsityksen, että asia olisi pitänyt nopeammin
hoitaa. (Puhemies: Minuutti!) Hehän ovat aivan oikeusturvattomia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin aikatauluista: Tietysti
nyt on vuosi 2006, ja käsittelemme vuotta 2003 ja havaintoja tuolta
vuodelta. Varmasti tässä päästään
nopeammin eteenpäin, ja kuten oikeuskansleri täällä jo
hyvin totesi, on valmisteilla vuoden 2005 kertomus. (Ed. Taipale:
2003 johtuu Rusista ja DDR-listasta, että se viivästyi!)
Sitten edelleenkin tähän itse asiaan, perustuslakivaliokunnan
mietintöön. Tämä perusoikeuksien
valvonta on tietysti tärkeä asia, ja kun perustuslaissa
22 § toteaa julkisen vallan turvaavan perusoikeuksien ja
ihmisoikeuksien toteutumisen, niin samalla myöskin 19 § pitää sisällään
oikeuden jokaiselle riittäviin sosiaali- ja terveyspalveluihin.
Näin ollen tämä terveysongelma on sellainen,
josta tulee yhä enemmän varmasti yhteydenottoja
viranomaisiin, niitä menee myös sekä oikeuskanslerille
että eduskunnan oikeusasiamiehelle. Kun terveydenhoito
on muuttumassa, sen rakenteita muutetaan, niin ihmisten pääsy
terveyden- ja sairaanhoitoon ja asianmukainen näiden
palvelujen saanti tulee varmasti tulevaisuudessa olemaan erittäin
tiukka ja kipeä kysymys, ja tässä mielessä on
mahdollisuus yhä useammin viitata myös perustuslakiin.
Näin ollen pyytäisin arvoisan oikeuskanslerin
käsitystä tästä asiasta, onko
tässä mahdollisesti tulevaisuudessa alue, jossa
ihmiset voivat ja heillä on oikeus vedota myös
perustuslain 19 §:ään ja 22 §:ään.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Pyysin puheenvuoron siksi, että ed.
Vistbacka arveli, ettei perustuslakivaliokuntaa kiinnosta perustuslakivaliokunnalle
uskottu oikeuskanslerin valvontatehtävän suorittaminen,
kun nyt olemme käsittelemässä vuoden
2003 kertomusta. Näin ei todellakaan ole. Uskon, että valiokunnan
kaikki jäsenet allekirjoittavat näkemyksen siitä,
että valvontatehtävä on äärimmäisen
tärkeä ja on myöskin kansalaisten oikeusturvan
kannalta tärkeää, että tämä valvontatehtävä suoritetaan
asianmukaisesti. Tähän on kuitenkin muutamia syitä,
jotka haluan todeta, miksi käsittelemme vasta nyt tätä kertomusta.
Ensinnäkin siihen liittyy ensimmäinen tämän päiväjärjestyksen
asia, joka liittyi kanteluun oikeuskanslerin virkatoimista, ja eräät
muut asiat. Eli siis valiokunnalla on ollut periaatteessa valmius
tuoda tämä asia aikaisemmin, mutta poliittisista
syistä on jätetty sitten asia tähän.
Tätä voi valittaa, mutta siitä ei voi
kuitenkaan sellaista johtopäätöstä tehdä,
ettemmekö kokisi, etteikö tällainen valvontatehtävä ole äärimmäisen
tärkeä ja etteikö siihen pitäisi
aina raivata valiokunnan työtilanteessa riittävästi
aikaa.
Sitä vastoin voin olla samaa mieltä ed. Vistbackan
kanssa siitä, että kyllä oikeustoimessa
pitkät käsittelyajat alkavat olla aikamoinen ongelma.
Kun sitten samaan aikaan voimme lukea myöskin julkisuudesta
paineista vähentää ja tehostaa työpanosta
niin, että on väläytelty, että oikeushallinnostakin
pitäisi saada virkasäästöjä, niin
kyllähän nämä merkitsevät
sitä, että jossain vaiheessa täytyy myöskin
parlamentarismin nimessä katsoa sitä, miten ja
millä resursseilla voidaan turvata kohtuullinen oikeuskäsittely.
Tässä suhteessa, kun jonoja on purettu muualla,
niin kyllä niitä pitää purkaa
myöskin oikeuslaitoksessa.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Minäkin olisin puuttunut tähän
asioiden viivästymiseen. Esimerkiksi nyt, kun pari viikkoa
sitten soitin vakuutusoikeuteen, niin siellä on
tällä hetkellä yksi vuosi kaksi
kuukautta käsittelyaika, ja se on kyllä liian
pitkä aika ihmisten odottaa päätöksiä,
kun kyseessä on monta kertaa esimerkiksi työkyvyttömyyseläkevalitus,
jolloin ihmiset vuosikausia joutuvat olemaan erittäin pienellä toimeentulolla,
työmarkkinatuella, työnhakijoina, vaikka he eivät
ole kykeneviä mihinkään työhön.
Samanaikaisesti joudutaan jatkuvasti pyytämään
uusia lääkärintodistuksia, kuntoutuslääkärit
joutuvat ja fysiatrit ja muut erikoislääkärit
kirjoittamaan näitä todistuksia uudelleen ja uudelleen.
Vaikka heillä olisi työtä ihan hoitotakuun purkamisessakin,
näissä leikkauksissa ja muissa, he joutuvat tekemään
ikään kuin turhaa paperityötä sen
takia, että nämä systeemit eivät
toimi.
Nyt perustuslakivaliokunta toteaakin tässä, että asioiden
ruuhkautuminen johtuu paitsi työvoima- ja henkilöstöresursseista,
myös käytetyistä työmenetelmistä ja
menettelytavoista. Esimerkiksi nyt näissä työkyvyttömyysarvioissa, jotka
aika paljon työllistävät näitä eri
valituselimiä, Kelan asiantuntijalääkäri
Antti Huunan-Seppälä on tehnyt Kelan valtuutettujen
pyynnöstä selvitystyötä, ja
hän on tehnyt ehdotuksen myöskin, miten voitaisiin
näitä menettelytapoja yksinkertaistaa, mutta jotenkin
nämä nyt eivät ole riittävän
nopeasti edenneet, vaikka tämä selvitystyö aloitettiin
jo useita vuosia sitten. Nyt toivoisinkin, että oikeuskanslerikin
voisi jouduttaa tätä menetelmätapojen
kehittämistä niin, että ihmisten ei tarvitsisi
vuosikausia pyöriä valitusrumbassa.
Ensimmäinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään ja sitä jatketaan
ensi keskiviikon istunnossa.