7) Hallituksen esitys laeiksi kestävän metsätalouden
rahoituksesta annetun lain 22 §:n väliaikaisesta
muuttamisesta ja kestävän metsätalouden
rahoituksesta annetun lain muuttamisesta annetun lain voimaatulosäännöksen
muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jos ei tästä ilmastokeskustelusta
yhdistettynä EU-hommaan mitään muuta
ole hyötyä, niin on ainakin nyt se, että komissio
näkyy pikkuhiljaa saatavan järjestykseen, kun
pitäisi uusiutuvan energian osuutta käytetystä energiasta
kohottaa sinne 20 prosenttiin. Suomen eduskunta on ollut näissä asioissa äärimmäisen
edistyksellinen, ja siellä edistyksellisyyden kärjessä ovat
läsnä olevista edustajat Rajamäki ja
Pulliainen olleet tässä reilun kymmenen vuotta,
ja saimme aikaan sen, että myöskin metsälakia
ruvetaan oikealla tavalla käytäntöön
soveltamaan. Tässä oli vielä taustalla
semmoinen yksityiskohta, että eräs valtiovarainministeri
Niinistö kiinnitti kerran puheessaan huomiota siihen, että kun
on kysymys tämmöisestä yksityisomaisuuden
käytöstä, niin eikö lain pitäisi
velvoitukseltaan olla niin velvoittava, että hommat hoitaantuu
ilman valtion tukia, ilman että tarvitaan sivutuupparia,
kannustinta koko ajan. No sitten käytäntö selvitysten jälkeen
osoitti, että ei, että vaikka on kuinka selvä asia
periaatteessa, vaikka lain kirjain on kuinka selvä tahansa,
niin ei sitten kuitenkaan.
Metsälait antavat hyvin selvän ohjeen siitä, mitä pitää tehdä.
Metsät pitää hoitaa silloin, kun on talousmetsistä kysymys.
Nyt kun on siirrytty energiapolitiikassa todella uuteen aikakauteen, jossa
jokainen tietää, että niin sanottu peak
oil elikkä raakaöljyn käytön
huippu on ohitettu, ollaan menossa sitä laskusiltaa pitkin
ja täytyy siirtyä uusiutuvien energian lähteitten
käyttöön, niin silloin tietysti kaikki
se yhteyttämistoiminta, se mahdollisuus, mikä luonnossa
on, että auringonvaloa kemiallisesti sidotaan orgaaniseksi
aineeksi, jota voidaan käyttää energian
lähteenä, se mahdollisuus täytyy järkevällä tavalla
pystyä käyttämään.
Jo vuonna 1996 tässä suhteessa tehtiin aloitteita,
tehtiin lakialoite ja tehtiin talousarvioaloite, ja eduskunta myöskin
suhtautui näihin aloitteisiin myötämielisesti,
ja saatiin sitten vielä asianomainen rahoituslain muutos
ja kaikki siihen liittyvät toimenpiteet valmiiksi.
Mutta sen jälkeen siinä ei ole ollutkaan mitään
muuta kuin nikottelua nikottelun jälkeen. Kun 1.1.95 siirryttiin
EU-jäsenyyteen, niin kaikki vaikeutuikin yllättäen
tavalla, jota on ollut vähän vaikea ymmärtää.
Tässä on nähty kilpailupoliittisia ongelmia,
joidenka kilpailupoliittisten ongelmien vuoksi ei sitten voitaisikaan
hoitaa sitä omaisuutta, velvoittaa, kannustaa hoitamaan oikealla
tavalla, niin kuin tiede ohjeeksi on systeemin rakentanut.
Niin kävi viimeiselle, uusimmallekin rahoituslain uudistukselle.
Pakkohan se oli viedä notifioitavaksi komissiolle, ja ei
kun alkoi uusi nikottelukausi vaan. Nyt sitten luojanlykky — saako täällä nyt
niin Luojaan vedota ja julistaa, mutta joka tapauksessa luojanlykky
sanon, ja kun ed. Kankaanniemi tuli paikalle, niin sain siunauksen,
että saa käyttää luojanlykky-ilmaisua — kävi
sillä tavalla, että komissio joutui nyt katsomaan,
että sittenkin jos asetetaan selvät velvoitteet
jäsenvaltioille siirtyä uusiutuvan energian osuudessa
reippaasti uuteen aikakauteen, niin silloin tietysti tämmöinen
kuluttajaoikeudellinen ja kilpailuoikeudellinen niuhottaminen on
nyt kerta kaikkiaan lopetettava.
Ja niin minä olen nyt tämän viimeisen
ratkaisun tulkinnut, että nyt se niuhottamisen aika loppui,
ja nyt sitten joulukuussa tuli ratkaisu, joka mahdollistaa erittäin
mielenkiintoisen lainsäädännöllisen
toimenpiteen, elikkä nyt on siirrytty kahdella vaihteella
toimivaan järjestelmään. Siinä on
yksi vaihde eteen ja yksi taakse, elikkä jotta saataisiin
vedettyä yksi eteen, niin vedetään yksi
taas ja sitten taas otetaan noin, ja nyt sitten otetaankin vuoden
96 laki avuksi — niin minä olen tulkinnut tämän
hallituksen esityksen — ja sen avulla vekslataan nyt sillä tavalla,
että sitä, mitä eduskunta tuoreeltaan
päätti, niin sitä voidaankin käyttää sitten
haketustuen maksamiseen.
Mikä merkitys tällä on käytännön
tasolla? Tällä on se merkitys, että tällä hetkellähän
se metsäenergiaosuus tulee erikoisesti kuusimetsien päätehakkuusta,
josta saadaan näitä kuuluisia havutukkeja, ja
lisäksi juurikäävän torjumiseksi
käytetään ne kannotkin. Tässä suhteessa
ministeriö on ollut hiukan horjuvalla kannalla. Välillä puhutaan
voimakkaasti ja sitten välillä peruutetaan taas.
No tänä päivänä oli
tieto siitä, että 45 miljoonaa euroa on vahinkoja
tällä hommalla saatu aikaiseksi, niin että siinä suhteessa
nyt nokanvalkaisuaika ministeriön eräillä virkamiehillä on koittanut.
Mutta nyt on sitten kysymys siitä muusta osuudesta. Se
on ollut muutamia satojatuhansia kiintokuutiometrejä vaan,
mutta sillä on metsänhoidollisesti mitä suurin
merkitys talousmetsissä, ja nyt sitten tämä hallituksen
esitys on tarkoitettu mahdollistamaan tämä viiden
vuoden lailla. Siihen saakka tämä EU-ratkaisu
kestää. Tämä on ihan hyvä asia.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva hallituksen
lakiesitys on hyvä ja kannatettava. Se takaa jatkuvuuden
haketustuelle ja edistää siten bioenergian käyttöä. Meidän
on mahdollista lisätä puun käyttöä energiantuotannossa,
mutta samalla on turvattava metsäluonnon monimuotoisuus.
Onhan eteläisen Suomen metsistä vain alle prosentti
täyden suojelun piirissä.
Haluaisin tässä yhteydessä nostaa
kriittiseen tarkasteluun nykyisen metsälain. Lain pitäisi
turvata lajien rikkaus myös suojelualueiden ulkopuolella.
Uhattuja lajeja voi suojella talousmetsissä säästämällä niiden
asuinpaikat. Metsälaki määrää,
että arvokas puro, lehto, korpi tai jyrkänne pitää hakkuissa
käsitellä niin, että sen ominaispiirteet
säilyvät. Tuoreen tutkimuksen mukaan tämä ei
ole toteutunut. Monia arvokkaita alueita on jätetty huomiotta
tai arvokkaista alueista on rajattu suojeluun vain pieni osa.
Ja jos metsälakialueen ympäristö hakataan, niin
avohakkuualueen reunavaikutus ulottuu kymmeniä metrejä alueen
sisälle. Kritisoin nykyistä metsälakia
myös siitä, että se suosii avohakkuutta,
vaikka luonnonmukaisen metsänhoidon pitäisi olla
metsänomistajalle varteenotettava vaihtoehto. Jatkuvan
kasvatuksen periaatteella maisema jää kauniimmaksi
ja jäljelle jäävät siemenpuut
hoitavat uudistuskylvön.
Arvoisa puhemies! On entistä tärkeämpää lisätä suojelualueita.
Metso II on hyvä hanke, mutta on nykyisillä ehdoilla
riittämätön. Metsähallituksen
maita pitää osoittaa huomattavasti enemmän
suojeluun, jotta suojelualueet olisivat riittävän
laajoja ja muodostaisivat verkoston. Vain riittävän
laajat ja keskenään kytkeytyvät suojelualueet
takaavat uhanalaisten lajien säilymisen. Myös
suojelun pitkäjänteisyys vuosisadoiksi eteenpäin
on tärkeää, eikä sitä voi
taata vain vapaaehtoisuuteen perustuvalla suojelulla.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Karimäki oli substanssin osalta
ihan oikeassa, kaikki nuo ovat arvokkaita asioita jnp. Mutta nyt
vaan ei metsälakia tuosta voi syyttää.
Kysymys on pelkästään siitä minun
ymmärtääkseni, että valvonta
on kerta kaikkiaan pettänyt, ja se koskee nimenomaan metsäkeskusten
viranomaisyksiköitä. Näihin asioihin
on kiinnitetty jo aikaisemmin huomiota, ja nyt sitten tämä tuore
selvitys täältä eteläisimmästä Suomesta
osoitti, että epäilykset ovat olleet aiheellisia.
Siis toisin sanoen nykyinen metsälaki on näiltä osin
erittäin hyvä, kunhan sitä vaan noudatetaan.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Karimäki täällä kantoi
huolta metsänsuojelusta. En puutu tähän metsälainsäädäntöön,
mutta totean kyllä, että vastuuta täällä eduskunnassa
kannattaa kantaa myös Suomen menestymisestä, työllisyydestä ja puuraaka-aineen
saannista. Meillä on hyviä esimerkkejä siitä,
että olemme Venäjän tuontipuusta riippuvaisia,
ja mitä enemmän me suojelemme ja rajoitamme omien
metsien käyttöä, sitä enemmän
meillä on työttömyyttä ja sitä vähemmän
rahaa jakaa vähäosaisille, joita varmasti ed. Karimäkikin
mielellään auttaisi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On tietysti vähän koomista
asettaa vähäosaiset ja suojeltavat lajit vastakkain,
niin kuin se olisi joku vaihtoehto. Suomi on sitoutunut biodiversiteetin,
luonnon monimuotoisuuden, suojeluun ja allekirjoittanut tämän
suojelusopimuksen. Se on aivan oikea tapa hoitaa asia.
Puhemies! Tämä hallituksen esitys HE 11/2008
on tietysti oikean suuntainen. Se on myös sen takia tärkeä,
että me tarvitsemme bioenergiaa, koska me olemme sitoutuneet
EU:n uusiutuvan energian tavoitteeseen, eli jokaisesta megawatista,
jota ydinvoimalobbari tänne eduskuntaan lobbaa, 380 kilowattia
pitää olla uusiutuvaa energiaa. Ja nythän
täällä Suomessa on menossa tällaisen
kolmen ydinvoimalahankkeen karuselli ja joka niemeen, notkoon, saarelmaan
pitäisi nyt ydinvoimala saada. Se on tämän
päivän henki.
Tässä takana on aika tavalla ilmastonmuutoskysymys.
Olemme havahtumassa siihen, jopa talouselämä on
havahtumassa siihen. Ja näin ollen vastausta etsitään
ydinvoimasta, joka ei kuitenkaan ole oikea vastaus, vaan uusiutuvat
ja energiansäästö. Tähän
hallituksen esitykseen 11 liittyy aivan oikein edelleen puheenvuoro
siitä, että pitää katsoa, miten
metsälain 10 § toteutuu, ja siellä on
todettu erityistä suojelua tarvitsevat biotoopit, jotka
ed. Kariluoto tuossa luetteli: purot, lehdot, korvet, jyrkänteet
jne.
Todella tämän päivän Helsingin
Sanomissa on selvitys tutkija Juha Pykälän tutkimuksesta.
Hän on Suomen ympäristökeskuksen tutkija,
joka on tutkinut siis Lohjalla tämän tilanteen,
miten metsälain 10 § toteutuu. Mielestäni
tässä on, aivan niin kuin ed. Pulliainen sanoi,
metsäkeskusten osaamisen ja aktiivisuuden vajeesta kysymys,
ja ympäristökeskusten ja Suomen ympäristökeskuksen
asiantuntevuus osoittaa, että tässä on
selvä ristiriita. Emme ole täyttämässä näiden
erityisten elinympäristöjen suojelun vaatimusta,
mitä metsälain 10 §:kin edellyttää.
Tässä mielessä on tietysti — ja
kun täällä on arvoisa ministeri Anttila
paikalla — tässä tilanteessa tärkeätä nyt
puuttua siihen ministeri Anttilan aloitteeseen, että maa-
ja metsätalousministeriö ja ympäristöministeriö yhdistettäisiin, koska
näen, että se on aika ristiriitainen aloite. Siinä ikään
kuin laitettaisiin kettu ja kanatarha yhteen, ja tässä tapauksessa
kyllä ketun suihin joutuviksi kanoiksi jäisivät
esimerkiksi nämä biotoopit, joiden suojelusta
on nyt kysymys. Näin ollen ei ole viisasta mennä tuollaiseen
Venäjän-malliin, jossa olisi luonnonvaraministeriö,
jonka alla ovat sitten ympäristökysymykset aliarvostetussa
asemassa. Näin pelkään, että tällainen
ajatus veisi eteenpäin, jos se lähtisi todella
liikkeelle.
Mutta vielä tähän hallituksen esitykseen.
Tämä on siis hyvä, ja on tietysti, niin
kuin ed. Pulliainen hyvin tuossa laajasti kertoi, hyvä,
että olemme päässeet tästä EU:n
pakkopaidasta tältä osin, ja ilmastonmuutos positiivisella
tavalla vaikuttaa tässä. Siellä komissiossa
ymmärretään, että on annettava
tilaa bioenergialle mutta ei niin paljon eikä sillä tavalla,
että se vakavasti uhkaa tai yleensäkään
uhkaa luonnon monimuotoisuutta. Se ei ole tarkoituksenmukaista.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti ed. Tiusasen puheenvuoron johdosta:
En ole ollut esittämässä, että ympäristöministeriö ja
maa- ja metsätalousministeriö mahdollisesti yhdistetään,
vaan olen avaamassa keskustelua siitä, että meillä on
tiettyjä yhteisiä toimintoja, joita me yhdessä tulosohjaamme.
Ja nyt kun meillä on niin kovat tulostavoitteet olemassa,
että lähes 900 virkaa pitää lähimmän
kahdeksan vuoden aikana meidän hallinnonalaltamme löytyä,
niin pakko on miettiä rakenteita uudelleen. Siitä tässä on
kysymys, ei mistään ministeriöitten yhdistämisestä. Älkää menkö asioiden edelle.
Minä olen halunnut avata vaan keskustelua asiasta.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys on aika mielenkiintoinen, kuten ed. Pulliainen ensimmäisessä puheenvuorossaan
selvitti. Tuntuu jotenkin oudolta se, että suuri työ täällä eduskunnassa
tehdään rahoituslain osalta, sitten se viedään
notifioitavaksi EU:hun ja tämän haketuksen osalta
se siellä nyt oli maaliskuusta joulukuuhun ja sitten tuli
lupa siltä osin, että Suomi voi palata siihen vanhaan
lakiin, mikäli itse ymmärsin oikein tämän
hallituksen esityksen, eli vuoden 96 rahoituslain mukaiseen tukeen.
Mutta mielenkiintoiseksi minun mielestäni asian
tekee myös se, että täällä hallituksen
esityksen perusteluissa todetaan nimenomaan se, että uuteen
rahoituslakiin on tarpeen tehdä muutoksia useampaan pykälään,
eli ennakoidaan ikään kuin se, että EU
tulee näin edellyttämään, mikäli
itse olen ymmärtänyt oikein hallituksen esityksen
perustelut. Jäin vaan pohtimaan sitä, onko tämä todella
niin byrokraattista, että kun eduskunta tekee suuren työn hallituksen
esityksen pohjalta ja kuulee asiantuntijoita jne., niin sen jälkeen
kun se viedään notifioitavaksi EU:hun, meneekin
uusiksi lähes joka pykälä, en tiedä,
kuinka monta pykälää, mutta tässä sanotaan,
että tulee muutoksia useampaan pykälään.
Eli eikö sitä pystytä mitenkään
etukäteen ennakoimaan, mitä sieltä EU:sta
tulee?
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä nyt en ole mikään vastaaja
tässä yleensäkään,
mutta sen minä sanon vaan, että kun nyt näitä ratkaisuja
on seurannut tämän kymmenen vuotta, tätä notifiointiprosessia
nimenomaan metsälakien soveltamisen ja rahoituslain soveltamisen
osalta, niin kyllä ei pienintäkään
biologista tietämystä komission virkamiehillä ole
eivätkä ole onnistuneet palkkaamaan yhtään
ainutta biologia sinne hommaan, joka kertoisi näille suurille
päättäjille ja suunnittelijoille sen,
mikä on luonnon kannalta mahdollista ja mikä ei.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti. Euroopan unionissahan erittäin
tarkkaan tutkitaan valtiontukiyksikössä juuri
tämän tyyppiset tuet. Täällä jo
muistaakseni ed. Pulliainen puheenvuorossaan tai joku muu totesi
sen, että tämä on hyvin paljon tämmöinen kilpailun
vääristämisen näkökulma
eli halutaan varmistaa, ettei näillä tuilla vääristetä kilpailua yhteisön
alueella. Sen takia on ihan totta, että ajaudutaan helposti
väärälle raiteelle eikä pohdita
sitä perusasiaa, mikä täällä on
taustalla.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä ehdotettu laki on
ihan tarpeen ja hyvin valmisteltu. En voi kilpailla ed. Tiusasen kanssa
ympäristötietoudesta, mutta siitä olen kyllä vakuuttunut,
että jos ed. Tiusanen ei yhdistä tuottavuutta
ja sitä kautta meidän perusteollisuuttamme, puunjalostusteollisuutta
yhteiskuntamme hyvinvointiin, niin joku oppi on jäänyt
lukematta. Siis vastaisin siihen, kun täällä ed.
Karimäki totesi, että tulisi enemmän
vielä suojella, että tämä suojelu
on nähtävä myöskin laajemmin laatutyönä,
jossa varmistetaan oikealla tavalla Suomen metsävarojen
hyödyntäminen eikä pelkästään
suojelun vuoksi suojella.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys HE 11/2008 vp
on hyvä, niin kuin täällä on
eri tahoilta todettu, ja siitä kiitos ministeri Sirkka-Liisa
Anttilalle.
Kysymys bioenergiasta on hyvin tärkeä, ja kun
on kyse metsän antamasta bioenergiasta, niin siinähän
meillä on alati uusiutuvat luonnon mahdollisuudet, ja aivan
oikein tässä hallituksen esityksessä on
tuotu kaikki se myönteinen ja mahdollisuus, mikä meillä tässä asiassa
on. Hyvin hoidettu metsä on parasta luonnonsuojelua. Hyvin
hoidettu metsä tuottaa myös taloudellista tulosta,
ja samalla hoidettu metsä on myös riistalle ja
kaikelle metsän kasvillisuudelle ja eläimistölle
suotuisa ympäristö. Sen takia haluan tuoda esille
sen, että metsätalous ja järkevä luonnonsuojelu
kulkevat aivan hyvin luontaisesti yksityismetsänomistajien
ajatusmaailmassa pääsääntöisesti
mukana.
Metsälain 10 §, johon täällä on
muun muassa viitattu, sisältää juuri
näitä niin sanottuja lakikohteita. Toivoisin,
että kun tätä pykälää sovelletaan, niin
harkittaisiin, mikä on mielekästä. Hieman tuntuvat
oudoilta jossakin pienen metsäpuron reunalle jätetyt
vanhat kuusimetsäkaistaleet, olisiko jotain kymmenkunta
metriä puron molemmin puolin. Jos ympärillä on
aukkoa, ne ovat erittäin herkkiä kaatumaan tuulella.
Ehkä siinä joku pehmeämpi menetelmä voisi
olla, jolla tämä luonnon monimuotoisuus, sinänsä tärkeä asia
ja välttämätön asia, saataisiin
säilymään. Ehkä tuommoisen kaavamaisuuden
sijaan tulisi löytää joka tapauksessa
myös ne ratkaisut, joilla voidaan käyttää metsän
taloudellisia mahdollisuuksia hyväksi mutta myös
turvata se, mitä siellä halutaan säästää.
Itse olen luonnon ystävä ja luonnon suojelija. Olen
tosin epäonnistunut. Yritin aikoinaan suojella vanhoja
1700-luvun tervahautoja mailla, joihinka minulla piti olla täysi
vaikutusvalta, mutta siitä huolimatta vain metsäautotie
tuli oikaisemaan ja kaivamaan ojat noihin 1700-luvun tervahautoihin.
Sitten korostaisin sitä, että tuota metsälain 10 §:ää pitäisi
soveltaa mielekkäällä tavalla. Nykyisin
on monia keinoja, joilla voidaan puita korjata myös ekologisesti,
luontoa mahdollisimman vähän särkien.
Se saattaa olla jossakin tapauksessa hyvinkin paikallaan, että ei
jätetä siihen kaatumaan puita ja tuommoista maisemallisesti
hieman outoa ilmiötä, että puron varrella
on puuta mutta jokainen, joka näkee, niin näkee,
että tämä nyt ei ole yhdenmukainen ympäröivän
maaston kanssa. Tämmöinen havainto minulla on
joskus ollut.
Korostan, että luonnon monimuotoisuus on tärkeä asia,
mutta korostan, että pääsääntöisesti yksityismetsänomistajat
sen itse parhaiten tietävät. Onneksi suomalainen
metsä on siitä ihmeellinen, että vaikka
ihminen tekisi virheitä, niin pitkässä ajanjuoksussa — puhun
vuosikymmenistä — luonto aivan eräitä kaikkein
ankarimpia olosuhteita lukuun ottamatta yleensä korjaa
ihmisen tekemät virheet. Se on meidän suomalaisten
etuoikeus.
Mutta samalla todella haluan kunnioittaa sitä pyhää luontoa,
jossa ilmenee luonnon alku- ja elinvoimaisuus. Mutta korostan sitä,
että kun meillä nyt on puuhuollon ongelmat tässä maassa,
niin meidän pitää järkevällä tavalla
metsätalous myös soveltaa tässä.
Minä uskon, että sen toteuttamiseen löytyvät
hyvät ratkaisut.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Edellinen edustaja käytti mielekäs-sanaa
ja monimuotoisuus—biodiversiteetti-sanaa aika paljon tuossa.
Tuli vaan siitä mieleen, että sitten kun siihen
yhdistetään tämä järkevä suhteessa EU:hun
ja suomalaiseen politikointiin, niin ilmeisesti meidän
joskus täytyisi keskustella siitäkin, koska saavutetaan
se suojelun tai laatukriteerien raja, että varsinkaan hallituspuolueissa
ei aina pari pikkupuoluetta, on se sitten Rkp aina tai joku muu
pakollinen pikkupuolue, pystyisi tavallaan kiristämään
sillä, että vieläkään
tämä viisas tai mielekäs suomalainen
metsänhoitaja, joka on aina vaalinut niitä juttuja,
ei ole koskaan välittänyt koko metsästä mitään
ja on hoitanut sitä huonosti eikä ole ymmärtänyt
mitään luontaistaloudesta.
Eli tavallaan me käytämme täällä suvereenisesti
koko ajan, kun joku edustaja sanoo, että ei tiedetä siellä EU:ssa
biologiasta mitään, joskus tuntuu, että psykologiasta
kyllä tiedetään se, että käytetään
kaikki nämä kauniit sanat tavallaan koko ajan
tietynlaisen poliittisen sektorin kaventamiseen niin, että meidän
täällä pitäisi järkevästi
tajuta ja loogisesti tajuta se, kuinka me saamme helpoimmalla tavalla
Suomeen se sertifikaatti, että maailmalla hyväksyttäisiin
meidän metsänhoitomme semmoiseksi, että meidän
metsäämme ja kaikkea vastaavaa ostettaisiin, ja
sitten tavallaan kiristää — ei tässä olekaan
nyt sen yhden puolueenkaan edustajia — jatkuvasti hyvin
pieni ryhmä. Niin kuin eilen esimerkiksi MOT:ssa kerrottiin
tästä fosforikuormituksesta Itämereen,
niin hyvin mitättömillä argumenteilla annetaan
se kuva, että asioita ei olisi hoidossa tai että aivan
niin kuin kohta Suomi on tässä yhdessä asiassa
pahin häiritsijä, kohta Suomi on maailman välinpitämättömin
ja saastuttavin maa, vaikka ne asiat ovat yllättävän
pitkälle olleet kunnossa tässä maassa.
Tässä pitäisi välttää näitä ylilyöntejä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Erikoisesti ed. Lauri Oinosen ja myös
ed. Pertti Virtasen ja etenkään ed. Karimäen
puheenvuoron johdosta en voinut olla tulematta tänne pönttöön
vielä muistuttamaan eräästä hyvin
merkittävästä asiasta, millä tavalla
metsälainsäädäntö 90-luvun
jälkipuoliskon alkupuolella toteutettiin. Sehän
oli ainutlaatuinen lainsäädäntökokonaisuushanke,
jossa samanaikaisesti olivat luonnonsuojelulaki ja metsälait
käsittelyssä ja ne kytkettiin toisiinsa. Asioita
käsiteltiin samanaikaisesti maa- ja metsätalousvaliokunnassa
ja ympäristövaliokunnassa, ja se käsittely
tapahtui sillä tavalla, että pystyttiin viittaamaan
ristiin lainsäädäntöön
elikkä luotiin kokonaisuus, jonka taustalla järjestöpuolikin
oli aivan vain tukemassa sitä, että näin menetellään.
Siinä ajassa näin syntynyt lainsäädäntökokonaisuus
on koko maapallolla ainoalaatuisen edistyksellinen.
Mitä muun muassa tänä aamuna on lehdistössä ollut
luettavissa, se kaikki kohdistuu siihen, että valvonta
on pettänyt pahemman kerran. Kysymys ei ole siitä,
ettei metsälain 10 § olisi hirmuisen hyvin ja
selkeästi kirjoitettu, etteivät sen 10 §:n
perustelut olisi eduskunnan vastauksessa, mukaan lukien se, mitä hallituksen
esityksessä on sanottu, kohdallansa ja ettei myöskään
ministeriön ja Tapion antama ohjeistus tämän
vaikean kohdan soveltamiseen käytäntöön
olisi kohdallaan. Ei, vaan metsäkeskusten viranomaisyksikön
toteuttama valvonta on pettänyt, ja nyt sitten siinä rupeaa
menemään jo lapsi pesuveden mukana.
Elikkä toisin sanoen asia on aivan oikea, nämä sisällölliset
tavoitteet, mitkä ed. Karimäki totesi täällä,
ovat aivan oikeat, mutta siinä johtopäätöksessä on
se pieni yksityiskohta, mikä on se varsinainen pieleen
mennyt osuus, ja se nimenomaan on se, että valvonta on
pettänyt.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Todellakin viime vuosikymmenen jälkipuoliskolla
metsälainsäädäntö uudistettiin
ja tämä tapahtui niin kuin ed. Pulliainen sanoi,
hyvässä yhteisymmärryksessä ympäristönäkökulman
kanssa eli talous- ja suojelunäkökulmat otettiin
huomioon. Minäkin uskon, että lainsäädäntö ja
sitä täydentävät kansainväliset
ja muut sopimukset ovat meillä varsin hyvässä mallissa.
Ja se on erittäin tärkeää, koska
se antaa pohjan sille, että meillä koko metsävarallisuus
on lainsäädännön piirissä,
ja tällä tavalla hoidetaan kaikkia metsiä järkevällä tavalla.
Mutta pelkään myös, niin kuin edellä kuulimme,
että valvonta meillä ei ole ajan tasalla. Kun ministeri
mainitsi hallinnonalan saneerauksista tuottavuusohjelman nimissä jne.,
niin se luo vielä ongelmia siihen, että meillä tämä puoli
on otettava hyvin vakavasti. Eli kun lainsäädäntö on kunnossa
ja siellä otetaan huomioon taloudelliset näkökulmat
ja suojelunäkökulmat, niin perusta meillä on
hyvä.
Mutta nyt ollaan tietysti uudessa tilanteessa muun muassa ilmastonmuutoksen
takia eikä varmaan voida ihan niin sanoa kuin ed. Lauri
Oinonen sanoi, että luonto korjaa sen, minkä ihminen tuhoaa.
Näin ei enää taida valitettavasti kaikilta osin
olla ilmastonmuutoksen osalta eikä myöskään
biodiversiteetin osalta, ja siksi tarvitaan myös tehokkaita
suojelutoimenpiteitä.
Mutta en kyllä voi yhtyä siihen, että meidän
pitäisi valtavia alueita suojella koko maassa lisää, vaan
tulisi ottaa huomioon tämä voimassa oleva lainsäädäntö ja
noudattaa sitä ja valvoa sen toteutumista, jolloin koko
suomalainen metsäluonto on hyvän ja vastuullisen
hoidon ja käytön alla.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tuossa ministeri Anttila vastasi allekirjoittaneelle,
kun toivoin, että hänen aloitteensa maa- ja metsätalousministeriön
ja ympäristöministeriön yhteenviemiseksi,
yhdistämiseksi, ei etenisi. Hän totesi, että tällaista
hän ei ole esittänyt. Olen iloinen siitä,
että tämä uutisointi on tältä osin
ollut, voisiko sanoa, niin kun hän itsekin vähän
sanoi, asian edelle kiirehtimistä. Toivon mukaan se ei
ole myöskään pitkän tähtäimen
tavoitteena ministeri Anttilalla. Se ei olisi edullista Suomelle
eikä meidän luonnollemme eikä myöskään
meidän maa- ja metsätalouspolitiikallemme.
Ed. Kankaanniemi aivan oikein kiinnitti huomiota ilmastonmuutoskysymykseen
ja biodiversiteettiin. Kansainvälisellä tasolla
meillä on kaksi isoa YK-sopimusta ja kolmas vielä on
sitten vastaavan tyyppinen, aavikoitumissopimus. Näiden
kahden sopimuksen, biodiversiteettisopimuksen ja ilmastosopimuksen,
yhteensovittaminen on erittäin tärkeää,
että emme tekisi ilmastonmuutosta hillitäksemme
sitten vahinkoa biodiversiteetille. Tämä on myös
paikallisesti aivan sama asia. Se on sovellettavissa myös
tänne suomalaiseen ympäristöön.
Ja mikä liittyy sitten maa- ja metsätalousvaliokunnan
ja ympäristövaliokunnan yhteistyöhön 95,
96 ja 97, kun säädettiin metsälakeja
ja silloin luonnonsuojelulaki, niin nämä olivat
lausunnolla aina ristikkäin eri valiokunnissa, mietinnöntekovaliokunnan
lisäksi aina sitten yhteistyövaliokunnassa, ja
saatiin yksimieliset mietinnöt.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Keskustelu päättyi.