1) Hallituksen esitys eduskunnalle Helsingissä toimivan
Palestiinan edustuston asemasta Palestiinan kanssa tehdyn sopimuksen
hyväksymisestä ja laiksi sen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Esitys Palestiinan edustuston aseman korottamisesta
on linjassa Suomen päätöksen kanssa äänestää Palestiinan
jäsenyyden puolesta Unescossa marraskuussa 2011 ja tarkkailijajäsenyyden
puolesta YK:ssa marraskuussa 2012. Kaikki nämä päätökset
vahvistavat osaltaan Suomen sitoutumista palestiinalaisten poliittisten
oikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutumiseen ja Israel—Palestiina-konfliktin
ratkaisemiseen oikeudenmukaisella tavalla.
Näiden hyvän tahdon eleiden rinnalle tarvitaan
kuitenkin konkreettisia toimia. Tosiasia on, että tällä hetkellä ei
itsenäistä Palestiinaa ole olemassa — on
vain itsenäinen Israelin valtio ja sen miehittämät
palestiinalaisalueet. Viime vuosina Israel on vain kiihdyttänyt
siirtokuntien laajentamista ja palestiinalaisten kotien tuhoamista
miehitetyillä alueilla. Rauhanneuvotteluilla tai YK:n tuomitsevilla
lausunnoilla ei ole ollut vaikutusta. Gazan saarto, jonka muun muassa
Punainen Risti on todennut kansainvälisen humanitaarisen
oikeuden vastaiseksi, on tiukentunut entisestään. YK:n
parin vuoden takaisen raportin mukaan Gazasta, jossa asuu 1,7 miljoonaa
ihmistä, tulee elinkelvoton vuoteen 2020 mennessä.
Arvoisa puhemies! Israel—Palestiina-konflikti ei vaikuta
vain palestiinalaisten ja israelilaisten elämään,
vaan sillä on suuri merkitys koko Lähi-idälle
sekä Lähi-idän ja länsimaiden suhteille.
EU onkin nimennyt sen ratkaisemisen ensiarvoiseksi strategiseksi
tavoitteeksi. Valitettavasti huomattavasta rahallisesta panostuksesta huolimatta
ei rauha ole nyt yhtään lähempänä kuin
sukupolvi sitten. Ongelmaa valaisee 19 ex-vaikuttajan viime vuoden
huhtikuussa julkaisema avoin kirje. Allekirjoittajien joukossa ovat muun
muassa Alankomaiden, Irlannin, Italian ja Ranskan entiset pääministerit
sekä EU:n yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan entinen
korkea edustaja Javier Solana. Kirjeessä todetaan, että Oslon
rauhanprosessilla ei ole enää mitään annettavaa
ja että EU:n politiikka itse asiassa tukee Israelin miehitystä.
EU:n tulisikin siirtyä sanoista tekoihin ja tehdä selväksi
Israelille, että EU ei hyväksy laittomia siirtokuntia.
Huhtikuun jälkeen EU:n Israel—Palestiina-politiikassa
onkin tapahtunut suunnanmuutos, osittain kansalaisyhteiskunnan paineen
seurauksena. Uusi ohjeistus kieltää EU:n instituutioita rahoittamasta
Israelin laittomissa siirtokunnissa tapahtuvaa toimintaa ja suosittaa
samaa käytäntöä myös
jäsenmaille. Lisäksi EU harkitsee siirtokunnista
tulevien tuotteiden asianmukaista merkitsemistä; tällä hetkellä osa
siirtokuntatuotteista merkitään virheellisesti
Israelin alueelta tuleviksi.
Suomen ulkopolitiikka on noudattanut Israelin—Palestiinan-kysymyksessä kiitettävästi
EU:n
linjauksia. Jäsenmaana voisimme kuitenkin myös
oma-aloitteisesti jouduttaa kehitystä. Esimerkiksi Iso-Britannia
julkisti joulukuussa varoituksen yrityksille liikesuhteista Israelin
laittomien siirtokuntien kanssa, ja Saksa ilmoitti tammikuussa soveltavansa
EU:n siirtokuntaohjeita kansallisesti. Siirtokuntatuotteiden merkitseminen
kansallisesti Alankomaiden, Ison-Britannian ja Tanskan esimerkkiä noudattaen
olisi sekin hyvä askel. Tosin voidaan kysyä, miksi Suomeen
ylipäänsä pitäisi saada tuoda
tuotteita, joita on valmistettu siirtokunnissa, jotka ovat Suomen
virallisen kannan mukaan laittomia.
Arvoisa puhemies! Merkittävin asia, jonka Suomi voisi
yksin tehdä, on vilkkaan asekaupan lopettaminen. Pelkästään
tänä vuonna Suomi on ilmoittanut jo 50 miljoonan
euron arvosta asehankintoja Israelista yhtiöiltä,
jotka omankin ilmoituksensa mukaan ovat testanneet aseitaan miehitettyjen
alueiden palestiinalaisiin, mukaan lukien siviileihin. On moraalisesti
ja taloudellisesti kestämätöntä yrittää edistää rauhaan
tähtäävää prosessia
ja samaan aikaan tukea toisen osapuolen aseteollisuutta.
Israelilaisten aseiden hankkiminen on myös kyseenalaista
Puolustusvoimien toimintakyvyn kannalta. Jos nimittäin
Israel laitetaan jälleen asekauppakieltoon, jollainen oli
Euroopassa voimassa vuoteen 1994 asti, voi laitteiden huoltaminen
osoittautua vaikeaksi. Jos Suomi ilmoittaisi keskeyttävänsä asekaupat
Israelin kanssa, kunnes se lopettaa miehityksen ja siirtokuntapolitiikan,
tämä olisi Euroopassa ja maailmanlaajuisesti huomattava
ennakkotapaus.
Jörn Donner /r:
Arvoisa puhemies! Tämä asiahan on sinänsä aika
pieni ja vähäpätöinen, joten
pitemmittä puheitta pysyn aika lyhyessä puhemuodossa.
Siinähän esittelytekstissä lukee, että sopimuksen
tekeminen ei merkitse Palestiinan valtion tunnustamista, ja kukapa
sen nyt sitten tunnustaisi.
Nythän on niin, että kysymys palestiinalaisvaltiosta
on ollut ajankohtainen oikeastaan vuodesta 1967, jolloin Israel
valloitti Gazan, niin kutsutun Länsirannan ja Itä-Jerusalemin.
Se on ollut ilmassa, mutta mitään ei oikeastaan
ole tapahtunut. Usein on keskusteltu siitä, millä tavalla
sopimus tästä valtiosta voisi syntyä,
ja tietysti Euroopassa on useita, kuten tässä äsken
puheenvuorossa mainittiin, jotka odottavat jonkunlaista ratkaisua.
No, henkilökohtaisesti en usko siihen ennen kuin Israelin
kanta tähän kysymykseen on muuttumassa tai muuttunut.
Nimittäin pitkään ei voida jatkaa sitä miehitystä ja
sortoa, joka tällä hetkellä on ajankohtainen
Länsirannalla ja sekä Gazassa että Itä-Jerusalemissa.
Toivoisin näin, että molemmat osapuolet vähitellen,
palestiinalaiset ja israelilaiset, pääsisivät, mahdollisesti
Yhdysvaltain välityksellä, jonkunlaiseen edistykseen.
Mutta koska olen seurannut tätä kehitystä yli
30 vuoden ajan, olen vähitellen tullut pessimistiksi, paitsi
mitä tulee ihmisoikeuksiin ja siihen todellisuuteen, jonka
kohtaa Jerusalemin alueella ja Israelin ja Palestiinan rajalla. Toivotaan,
että voidaan saada aikaan inhimillinen ratkaisu, joka myöskin
vaikuttaisi ympäröivään Lähi-itään,
koska se on kytköksissä myöskin Libanonin
tilanteeseen, Syyriaan, Jordaniaan ja Egyptiin ja muihin Lähi-idän
maihin. Parasta toivoen tämä pieni edistys Suomessa
jollakin millimetrillä edes auttaa asiaa.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Hämmästyin tässä alussa
puhetta kuunnellessa, kun edustaja Kontula mainitsi tämän
ostoboikotin esimerkiksi appelsiinien osalta, elikkä jos
Israelista tuotaisiin appelsiineja, niin kannatit sitä ostoboikotin
laajentamista tai ylipäätänsä käyttöönottoa
enemmänkin. Sitähän jossain määrin Suomessa
yritetään toteuttaa. Mutta eihän tämänkaltainen
politiikka johda mihinkään hyvään
lopputulokseen: että me rupeamme tällä tavalla
yhtä kansanryhmää boikotoimaan tai vainoamaan
sen tähden, että he neuvotteluteitse eivät ole
päässeet Lähi-idässä sopimukseen
Palestiinan valtion kohtalosta. Meidän tulisi tässä salissa
ymmärtää se, että rakentamalla
muureja me emme saa rauhaa aikaiseksi. Meidän tulisi purkaa
nimenomaan niitä muureja, ja tästä varmasti keskustellaan
tänä iltana vielä lisää.
Mutta, arvoisa puhemies, se, mitä haluan tähän
hallituksen esitykseen sanoa, on, että Suomen rakentava
rooli toteutuu Lähi-idän rauhankehityksessä tukemalla
neuvotteluratkaisua osapuolten välillä. On jossain
määrin erikoinen ajatus, miten yhtä osapuolta
rohkaisee jatkamaan neuvotteluita se, että heille etukäteen
ulkopuolisten taholta myönnetään sellaista,
mikä heidän tulisi saavuttaa juuri neuvotteluteitse — tässä tapauksessa
valtiolle kuuluvia tunnusmerkkejä ja valtiollisen protokollan
lisäämistä, jotka kuuluvat valtiolle.
Valtiolliset tunnusmerkit ja protokolla kuuluvat valtioille. Palestiina
ei ole vielä valtio. Nämä muotoilut ehdotuksessa
irrottavat valtiokehityksen rauhanneuvotteluista, vaikka ne tähän
saakka ovat kuuluneet yhteen. Elikkä tämän
johdosta en voi kannattaa tätä esitystä.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Tuosta, mistä edustaja Niikko lopetti,
on hyvä jatkaa.
Minun mielestäni on erittäin hyvä asia,
että Suomi yhdessä muiden Pohjoismaitten kanssa vahvistaa
edustustoaseman ihan vastaavaksi kuin mikä on asema suurlähetystöillä,
ja hyvä, että se on ihan auki kirjoitettu tähän
hallituksen esitykseen. Se tukee Palestiinan valtion rakentamispyrkimyksiä.
Minun mielestäni Suomen pitäisi ottaa aktiivinen
rooli siinä, että myöskin Suomi tunnustaa
Palestiinan valtion. Sen on tehnyt jo pitkästi toistasataa
valtiota, ja sitten kun ajattelee, mitkä valtiot eivät
ole tunnustaneet — Suomi, Yhdysvallat, Israel. Ja Suomellahan
on aika tuoreet asekauppasopimukset Yhdysvaltain ja Israelin kanssa
ja myöskin tämän hallituksen ajalta sopimukset,
joilla se asekauppa voidaan salata myöskin Israelissa niin,
että kun Israelissa laitetaan salainen-leima asiakirjaan,
niin se pätee myöskin Suomessa. Ja minun mielestäni
sentyyppiset sopimukset ja harjoitettu asekauppa eivät
ainakaan paranna tilannetta tuolla alueella, päinvastoin
voivat johtaa entisestään sen kärjistymiseen,
jos se vielä siitä voi kärjistyä.
Eli tärkeä askel oikeaan suuntaan, mutta pitäisi
olla se lopullinen maalikin mukana, joten kyllä minä näen,
että Palestiinan valtio pitää tunnustaa
ja totta kai alueelle pitää saada rauha.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kuuntelin mielenkiinnolla tätä alkanutta keskustelua,
joka tietysti lainehtii nyt pikkasen ulkopuolella ihan sen virallisen
tekstin, jonka tässä maan hallitus meille esittää käsittelyyn
ja hyväksyttäväksi.
Tässä jossakin puheenvuorossa taidettiin luetella
aika monta maata tämän asian ja ongelman ympärillä,
ja täytyy kuitenkin todeta, että aika monessa
niissä maissa oleviin valitettaviin tilanteisiin Israelilla
ei ole kyllä minkäänlaista syyllisyyttä.
Ja täytyy myöskin muistaa, että ihan
muut tekijät ja maat hallitsivat näitä alueita,
joista nyt puhutaan, Palestiinan alueita, vuoteen 67 asti. Silloin
ei ollut kovin suurta kiirettä muuttaa ja parantaa tämän
väestönosan asioita.
Arvoisa puhemies! Tässä taustalla on tietysti, koska
tätä suurta kuvaakin joudutaan katsomaan, kuitenkin
se tosiasia, että tällä alueella, Lähi-idässä laajasti
ymmärrettynä, on edelleenkin hyvin monia, useita
maita, jotka eivät hyväksy YK:n tekemiä päätöksiä Israelin
valtion olemassaolosta, Israelia juutalaisvaltiona ja kaikkea sitä,
mitä tähän liittyy. Se on aika valitettava
tilanne. Myöskin keskustelussa näkyy senkaltainen,
näkyy tietysti hyvin monia ajatuksenpäitä, mutta
näkyy myöskin sellaista ajattelua, että oltaisiin
muodostamassa Palestiinan valtiota, joka on sitten lähinnä muille
kuin juutalaisille. Samalla vaaditaan monikansallista, aidosti monia
eri näkemyksiä sisältävää Israelin
valtiota. Tässä jää se tuntu,
että tässä ei pariteetti elikkä asioiden keskinäinen
tasapaino ole oikein mukana.
On tietysti valitettavaa, että monet palestiinalaiset
ovat jääneet ikään kuin tilanteen
panttivangeiksi, ja hyvin valitettavaa on myöskin se tuntuma — en
voi mitään sille tuntumalle, joka tätä asiaa
40 vuotta seurattuani minulle on jäänyt — että neuvotellaan,
pitää neuvotella ja tulee neuvotella mutta jos
neuvotteluissa ei ole tulosta, niin lähtökohtaisesti
Israel on siihen sitten syyllinen. Tätä asennevammaa,
joka minusta maailmalla on nähtävänä,
en pidä hyvänä asiana.
On myöskin tosiasia, että Euroopan unionissa on
näissä viime aikojen äänestyksissä tämän
asian ympärillä ollut erilaisia linjauksia. EU:han
ei ole näissä pystynyt yksimieliseen päätöksentekoon.
On ollut maita, jotka ovat myöskin pidättäytyneet.
Kristillisdemokraattien mielestä Suomen linjaksi olisi
myöskin se käynyt näissä eräissä äänestyksissä.
Nythän on olemassa se tilanne, että vielä ei
olla sillä lailla neuvottelupöydässä asian
ympärillä, että voitaisiin todella osoittaa, että näistä asenteista
on luovuttu ja ollaan avoimella mielellä todella neuvottelemassa
rauhan ratkaisusta. Liian kovia lausuntoja kuulemme edelleenkin.
Tässä hallituksen esityksessä on
hyvää sen tosiasian toteaminen, että Suomi
ei tässä vaiheessa eikä näillä päätöksillä tunnusta
Palestiinan valtiota. Sehän ei olisi millään
tavalla johdonmukaistakaan tässä tilanteessa.
Toisaalta tässä esityksessä on tiettyä kiiruhtamisen
makua, kun ei vielä todellisesti, tosissaan olla neuvottelupöydässä.
Kun taustalla on tämä suuri kuva, jossa monet
maat suhtautuvat valitettavan kielteisesti Israelin valtion olemassaoloonkin,
niin tässä tilanteessa tämän
sopimuksen kanssa jo nyt kiirehtiminen tuntuu todella hieman hätäilyltä. Ehkä tämä
pohdiskelu
ja ratkaisu sopimuksen allekirjoittajien nimien kirjoittamistavasta
juuri kertoo tästä asetelmasta.
Tässä edustaja Donner aivan oikein toivoi — nyt
jo ilmeisesti salista poistunut — että tähän asiaan
saataisiin ratkaisu. Rauhan ratkaisu on tietysti oikein ja hyvä,
että niin kaikki toimimme ja kaikkialla toimitaan rauhan
puolesta. Saattaa kuitenkin olla, että tässä vähän
meitä ihmisiä suurempia vaikuttajia tai voimia
tarvitaan ihan oikeasti, jotta me ihmiset myöskin tuolla
alueella eläisimme keskenämme rauhassa.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Jatkokeskustelun aikana toivoisin, että asian terävin
fokus olisi kuitenkin itse tässä asiassa, mitä nyt
käsitellään.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Helsingin Sanomien kulttuurisivuilla tämän
päivän lehdessä on iso otsikko "Israel
ei kuulu vain juutalaisille". Kulttuurisivun isossa jutussa esitellään
uuden polven israelilainen kirjailija Nir Baram. Työväenpuoluetaustasta
tulevan israelilaiskirjailijan mukaan Israelin ja palestiinalaisten
välinen konflikti tulisi ratkaista siten, että Israel luopuisi
juutalaisvaltioideologiastaan. Hän sanoo: "En voi hyväksyä ajatusta
puhtaasta juutalaisvaltiosta. On väärin, että vain
juutalaiset ovat oikeutettuja Israelin kansalaisuuteen. Israel kuuluu
kaikille niille, jotka asuvat Israelissa — riippumatta
heidän etnisestä tai uskonnollisesta taustastaan."
Nyt käsillä olevan Suomen hallituksen esityksen
ajatustapa on toinen kuin tämä. Hallitus esittää Helsingissä olevan
palestiinalaisedustuston aseman korottamista. Sopimuksella Suomi
haluaa omalta osaltaan tukea palestiinalaisten pyrkimyksiä oman
valtion synnyttämiseksi. Lisäksi sopimus antaa
pontta neuvotteluille Israelin valtion kanssa kahden valtion ratkaisun
saavuttamiseksi. Suomen näkemys on johdonmukaisesti ollut,
että kestävä ratkaisu Lähi-idän
vaikeaan konfliktiin olisi saatavissa kahden valtion mallin pohjalta.
Päämäärään
tulee pyrkiä keinoin, jotka toteuttavat kaksi olennaista
asiaa: ensinnäkin sen, että päämäärää kohti
koko ajan edetään, toiseksi sen, että menettelytavat
vahvistavat luottamusta kaikkien osapuolten kesken.
Toimiva ja kestävä kahden valtion ratkaisu
ei voi syntyä kansainvälisen painostuksen tuloksena
siten, ettei eri osapuolten intressejä otettaisi kohtuudella
huomioon. Niinpä: vaikka Suomi pitää kahden
valtion mallia päämääränä,
emme ole toistaiseksi tunnustaneet Palestiinan valtiota. Nyt esitetty
Helsingissä olevan palestiinalaisedustuston aseman korottaminen
ei merkitse Palestiinan valtion tunnustamista, mutta ei se myöskään merkitse
sitä, että Suomi ilman muuta hyväksyisi
sen siirtokuntarakentamistoiminnan, mitä Israel tekee palestiinalaisalueella,
ja pitäisi sitä oikeana. Täytyy ymmärtää,
mitä tunnustamme ja mitä emme hyväksy.
Arvoisa puhemies! Esitetyn sopimuksen myötä palestiinalaisedustustolle,
sen henkilökunnalle ja perheenjäsenille myönnetään
Wienin yleissopimuksen ja kansallisen lainsäädännön
mukaiset erioikeudet ja vapaudet Suomessa. Nykytilaan verrattuna
keskeisiä uusia oikeuksia olisivat vapautus välillisistä veroista,
tulleista ja autoverosta, edustuston henkilöstön
loukkaamattomuus ja lainkäyttövapautus. Sopimuksen
voimaantultua palestiinalaisedustustoa aletaan kutsua Suomessa Palestiinan
edustustoksi. Sopimus edistää näin Palestiinan
valtioperspektiivin vahvistumista ja raivaa tietä kohti
tuota kahden valtion ratkaisua Lähi-idän konfliktiin.
Palestiinalaiset ovat yli 20 vuoden ajan pyrkineet oman valtion
synnyttämiseen neuvottelujen kautta. Taustalla on vuoden
1993 Oslon sopimus. Neuvotteluissa eteneminen on ollut hidasta ja
palestiinalaisten näkökulmasta tietysti turhauttavaa.
Kansainvälistä asemaansa palestiinalaiset ovat
pyrkineet kohentamaan hakemalla jäsenyyksiä erilaisissa
kansainvälisissä järjestöissä sekä tavoittelemalla
vahvempaa statusta edustustoilleen eri maissa.
Suomi on suhtautunut toiveisiin ymmärtäväisesti.
Suomi on tukenut Palestiinan tarkkailijavaltioasemaa YK:n piirissä.
Aiemmin on palestiinalaisedustuston asemaa täällä Helsingissä parannettu
kahdesti, vuosina 2010 ja 2011. Nyt on vuorossa seuraava askel.
Matka kohti kahden valtion ratkaisua jatkuu, ja Suomi tukee tätä matkaa.
Perillä ei vielä olla. Nyt tehtävän
sopimuksen jälkeenkään Suomi ei ala Palestiinan
kanssa asioidessaan käyttää nimeä Palestiinan
valtio.
Päättäväisten neuvottelujen
on jatkuttava, jotta inhimillinen, oikeudenmukainen ja kestävä ratkaisu
konfliktiin syntyy, kahden valtion mallin mukainen kaikille osapuolille
turvallinen ratkaisu.
Silvia Modig /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kantola puhui niin hyvin, että ajatukset
ovat nyt hänen puheenvuorossansa.
Minun mielestäni tämä esitys on askel
oikeaan suuntaan. Se tukee palestiinalaisten valtion rakennuspyrkimyksiä.
Tämä on olennaista, jotta alueelle saadaan rauha
ja järjestys. Laittomissa siirtokunnissa tuotettujen tuotteiden
aseman olisi oltava se seuraava askel. Me emme voi toisaalta tukea
rauhanpyrkimyksiä ja toisaalta sallia laittomissa siirtokunnissa
tuotettujen tuotteiden myyntiä. Rauhan aikaansaamisen tälle
alueelle tulisi olla se kaikkein tärkein pyrkimys meillä kaikilla.
Itse näen, että kahden valtion ratkaisu olisi
rauhan kannalta se, mihin meidän tulisi pyrkiä.
Sen takia olisi paikallaan pohtia, tulisiko Suomen tunnustaa Palestiinan
valtio.
Minä haluan lopuksi lainata Anna Politkovskajaa, murhattua
venäläistä toimittajaa, joka kirjoitti
kriittisesti Tšetšenian sodasta. Kun häneltä kysyttiin,
kuka siellä tekee enemmän pahaa toistansa kohtaan,
hän sanoi: "Minä en aio ottaa puolia. Se ei ole
olennaista, vaan olennaista on se, että sota loppuu."
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen mukaan "Palestiinan
edustustolle ja sen lähetetylle henkilökunnalle
ja perheenjäsenille myönnetään
erioikeudet ja vapaudet, jotka vastaavat täysivaltaiselle
suurlähetystölle myönnettäviä erioikeuksia
ja vapauksia" ja niin edelleen.
Ensinnäkin olisi kysyttävä, miksi,
koska näiden toimien pitäisi olla vain niin sanotuille
itsenäisille valtioille. Täällä ei
ole ministeri Tuomiojaa, mutta olisin kysynyt, onko Palestiina itsenäinen
valtio. Eli siinä mielessä ihmettelen tätä esitystä.
YK:n yleiskokous päätti 2012 myöntää Palestiinalle
tarkkailijavaltion aseman. Selkeä enemmistö, mukaan
lukien Suomi, äänesti puolesta. Suomi antoi siihen
kohta selityksen, ettei puolesta äänestäminen
merkinnyt Palestiinan valtion tunnustamista. Vuodesta 95 lähtien
Palestiina, tai PLO, on saanut sitten edustuston tukea 160 000—170 000
euroa. On kysyttävä, ovatko muut tämänlaatuiset,
jotka eivät ole itsenäisiä valtioita,
saaneet tätä samanlaista tukea.
Eli mielestäni erityiskohtelu Palestiinan edustustolle
on kaksiteräinen miekka: sillä tavallaan annetaan
etukäteen viesti, että Palestiinalla on oikeus
itsenäistyä. (Välihuutoja vasemmalta)
Mutta ihan tämmöinen periaatteellinen kysymys: onko
Palestiina nyt erikoisasemassa, kun sille myönnettäisiin
edellä mainitut erikoisoikeudet ja vapaudet? Ja kysyisin
edelleen: kenelle muille niin sanotuille ei-itsenäisille
valtioille Suomessa ollaan myönnetty erioikeudet ja vapaudet?
Ymmärrän, että itsenäisen valtion
tunnusmerkit ovat: siellä on asukkaat, on määritellyt
rajat, sekä valtiolla tulee olla kyky pitää yllä suhteita
toisten valtioiden kanssa sekä myös hallitus.
Nythän palestiinalaisalue käsittää Gazan
ja Länsirannikon.
Tiedän myös sen — täällä on
moitittu Israelia — että on myös sellaisia
henkilöstöjä ja kansoja, jotka haluavat,
että Israel tuhoutuu. Mutta hyvin tämmöisenä arkisena
ihmisenä sanon, että myös meidän
on aina muistettava Raamatun sanat, että Israel on Jumalan
silmäterä ja joka tähän koskee, myös
saa sitten seuraukset tuntea.
Kun tämä lähetetään
nyt ulkoasiainvaliokuntaan, niin kyllä toivoisin, että näistä asioista
keskusteltaisiin hyvin perin pohjin ja otettaisiin selväksi,
mikä on itsenäinen valtio, onko se nyt Palestiina,
josta täällä puhutaan, että kaikki
nämä edellä mainitut oikeudet sille myönnettäisiin.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Aikoinani nuorena kansanedustajana, ensimmäistä kertaa
vasta 45-vuotiaana täällä ollessani jouduin
Max Jakobsonin kanssa sanaharkkaan siitä, että pidin
Jeesusta vähän, voisiko sanoa, omituisena lintuna
ja narrihahmon esikuvana sille, että noustaan esivaltaa
vastaan, mikä on hyvin tieteellinen ja monien arvostettujen
tahojen tulkinta siitä, mitä on, kun puuttuu äärimmäisen
vakaviin mustavalkoisiin asioihin, eli kuinka sitä voi lähestyä.
Sen takia minä vähän tunnen itseni hölmöksi,
kun täällä meilläkin puhutaan
sillä tasolla kuin oltaisiin jostain keskiajalta.
Suomen aikoinaan kuuluisin maalaus silloin, kun me emme olleet
itsenäisiä, oli, kun ei kaksiteräinen
miekka lävistä meitä ja halkaise vaan kaksipäinen
kotka on Suomi-neidon kimpussa ja Suomella on tämä lex,
laki, puolellaan. Tämä koko juttuhan on kiinni
nyt siitä, mikä on laillista. Tässähän
on lähdetty siitä, että Länsirannan nämä jutut,
niin kuin suuressa maailmassa on todettu moneen kertaan, ovat laittomia.
Kaikkien pitäisi olla samalla viivalla. Jos ollaan oikeudenmukaisia
ja kun on Jumala sillä lailla, että Jumala on
kaiken oikeudenmukaisuuden mitta, niin minkä takia sen
täytyisi olla täällä meidän
eduskunnassa yhtäkkiä Jehova-tyyppinen mustavalkoinen
jumala, vanhatestamentillinen?
Kun tässä lähestyy pääsiäinen
ja kaikkea, niin se on jotenkin tavallaan laitonta, että Suomen valtio,
joka lain kautta on isoa, vaikeata tapausta vastaan taistellen saavuttanut
aikoinaan itsenäisyytensä — ja vielä vaikeampaa
tapausta, joka aikoinaan rasistisesti leimasi Suomen vielä mongoleiksi
ja piti sitä vielä kauan aikaa sillä tasolla, että Suomi
ei ole edes samassa tasossa ihmisinä saavuttanut tätä itsenäisyyttä — täällä tulee
sitten tuomitsemaan joitain kahta pikkuvaltiota, jotka keskenään
vääntävät jostain. Toisella
on hirvittävä rahan mahti, toisella joku... Kaksi
jumalaa, erilaista jumalaa. Alue, joka on hyvin pieni, josta on
aina kiistelty, jopa niin pitkälle, että tutkijat
nykyään, ei ainoastaan joku Ahmed Osman vaan älyttömän
monet tutkijat, ovat Qumranin kirjakääröjen
jälkeen todenneet, että kaikennäköiset
historiankirjoitukset asioista, jotka oikeuttavat tietynlaiseen
näennäistieteelliseen juttuun suhteessa Palestiinaan
tai Israeliin, ovat yllättäen aika kummallisesti,
voisiko sanoa...
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Anteeksi, edustaja Virtanen, milloinka lähestytte tätä sopimusta?
No, minä tästä oikeudenmukaisuudesta ja
laista puhun koko ajan. — ...aika kummallisella tavalla
omaan napaan tuijottelua.
Eli väitän tässä, arvoisa
puhemies, että Suomen lainkuuliaisena ja myöhäisenä itsenäisenä valtiona
pitäisi olla tämän kaiken yläpuolella,
ei nyt ihan jumalan asemassa mutta kuiteskin tämmöisessä inhimillisessä demokraattisessa
asiassa, ja tajuta näitten molempien osapuolten herkkyysaste
käsitellä tätä. Se, että Raamatussa
sanotaan, että autuaita ovat rauhantekijät, ei
tarkoita ilmeisesti minun mielestäni sitä, että rauhaa
tehdään näennäisesti kymmeniä vuosia,
50 vuotta, eikä kuiteskaan tehdä mitään
rauhaa. Kyllä se rauhanteko varmaan, arvoisa puhemies,
tarkoittaa vähän Uudessa testamentissa eri asiaa,
että siitä tulee joskus tuloksiakin. — Kiitoksia.
Pertti Salolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä ei ole mikään
pieni erillinen tapahtuma, vaan tässä on kysymys
siitä, että Suomi yhdessä muiden Pohjoismaiden
kanssa on päättänyt omaksua saman linjan
palestiinalaisiin nähden, ei siis palestiinalaisen valtion
tunnustamiseen, vaan palestiinalaisten edustautumiseen Pohjoismaissa.
Tästä tässä on kysymys, yhteispohjoismaisesta
linjasta.
Vuosien myötä, täytyy myöntää,
on tullut kyllä äärettömän
pessimistiseksi rauhanneuvottelujen onnistumisen suhteen. Jokainen
Yhdysvaltain presidentti on yrittänyt jotain asian osalta tehdä,
mutta aina on tullut ikäviä vastoinkäymisiä ja
asiat ovat siirtyneet. Tällä hetkellä on
käynnissä vakava pyrkimys presidentti Obaman toimesta,
ja tätä projektia vetää ulkoministeri
Kerry. Pieniä signaaleja siitä, että jotain
positiivista olisi tapahtumassa, on ollut nähtävissä.
Muun muassa se, että Israel on vapauttanut palestiinalaisvankeja,
on ollut pieni signaali.
Mutta tärkein signaali on jäänyt
puuttumaan: se, että tämä laittomien
siirtokuntien rakentaminen olisi ehdottomasti saatava päättymään.
Tässä ei Suomi ole yksin. Yhdysvallat, EU, käytännöllisesti
katsoen kaikki, myöskin YK, ovat vaatineet, että laittomien
siirtokuntien rakentaminen on keskeytettävä. Ja
miksi? Sen vuoksi, että mitä pitemmälle
siinä siirtokuntien rakentamisessa mennään,
sitä etäämmäksi siirtyy mahdollisuus saada
kahden valtion ratkaisu. Kahden valtion ratkaisu löytyy
vain sitä kautta, että palestiinalaiset, ja arabimaat
yleisemminkin, tunnustavat Israelin valtion. Se on täysin
välttämätöntä, ja siitä päästään
eteenpäin kahden valtion politiikkaan. Se ei ole mikään
helppo ratkaisu, mutta se on ainoa tie.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että keskustelu
on hyvin maltillista täällä, ja tietysti
tärkeätä on, että kun pyritään
järjestämään rauhaa, pitää asettaa
vaatimuksia kummallekin osapuolelle, ei vain toiselle osapuolelle.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että Israelin
ei pidä rakentaa enää mitään
siirtokuntia: se hankaloittaa rauhanprosessia. Kuitenkin täytyy
sanoa, että olennaista on myöskin se, että jotta
rauha voi syntyä, kaikkien pitää ehdottomasti
tunnustaa Israelin oikeus omaan valtioon. Siitä päästään
vasta liikkeelle.
Mitä tulee rauhaan, niin oikeastaan se voi perustua
vain demokratialle ja ihmisoikeuksille. Jos me katsomme Pohjois-Afrikkaa
ja Lähi-itää, niin oikeastaan alueella
on vain yksi valtio, jossa on toimiva demokratia, jossa ihmisoikeuksia kunnioitetaan
ja jossa on myöskin oikeusvaltioperiaate käytettävissä.
Meillä oli Euroopan neuvostossa kaksi viikkoa sitten keskustelua — koska
Palestiinalla on tarkkailijavaltion asema Euroopan neuvostossa — niistä velvoitteista,
joita ihmisoikeuksien suhteen Palestiinalla on, ja täytyy
sanoa, että valitettavasti Palestiinassa ei ole toimivaa
demokratiaa. Kovasti siellä kokouksessa vedottiinkin, että pitäisi
mahdollisimman nopeasti Palestiinassa järjestää demokraattiset
vaalit, sekä presidentin että myöskin
edustuksellisen elimen, parlamentin, osalta.
Mutta ihmisoikeudet ovat kaikkein tärkeintä, ja
täytyy sanoa, että tältä osin
Gazan tilanne on äärimmäisen huolestuttava.
Me näemme Gazassa jatkuvasti laittomia rangaistusluonteisia
teloituksia, ihmisiä murhataan, ja tietysti se, että ihmisiä tapetaan,
ei ole missään olosuhteissa sallittavaa. Jonkinlainen
järjestys sinne Gazan alueelle kaiken kaikkiaan pitäisi
saada. Vilpittömästi uskon siihen, että jos
näitä demokratian ja ihmisoikeuksien piirteitä vahvistettaisiin
koko alueella, se loisi paremman dialogin, keskustelun, kaikkien
osapuolten välille ja sitä kautta myöskin
paremmat edellytykset rauhaan.
Olen sitä mieltä, että sinänsä on
hyvä, että palestiinalaisten edustus saa diplomaattiset
oikeudet täällä. Se on meiltäkin
tavallaan osoitus siitä, että me haluamme vahvistaa
kahden valtion periaatetta, haluamme sitä dialogia, mutta
se myöskin antaa paremman oikeutuksen meille asettaa vaatimuksia
myöskin palestiinalaisten suhteen.
Silvia Modig /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Mäkipäälle
olisin halunnut sanoa, että mielestäni sekä YK:ssa
tehty päätös että tämä esitys, meillä täällä käsittelyssä oleva,
tukevat kehitystä kohti itsenäistä Palestiinan
valtiota. Juuri siksi se on niin tärkeä. Seuraavan
signaalin tulee olla laittomien siirtokuntien vastustaminen ja tuomitseminen.
Minä uskon itse, että rauhan aikaansaaminen tällä alueella
on mahdollista vain kahden valtion ratkaisulla. Ja minä toivon
tälle alueelle rauhaa, rauhaa niin palestiinalaisille kuin
israelilaisille, ja sitä kahden valtion ratkaisu tarkoittaa: molemmat
valtiot tunnustetaan ja saavat elää ja voivat
elää yhdessä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuten edustaja Sasi, minäkin
olen tyytyväinen siitä, että keskustelu
tästä sinänsä tulenarasta alueesta
maailmassa on täällä Suomen parlamentissa
käyty hyvin maltillisissa merkeissä, ja se hyvin
tänne sopii, koska mehän olemme täällä pohjoisessa
rauhallisia luonteeltamme ja maltillisia.
Haluan myös yhtyä edustaja Sasin näkemykseen
siitä, että kun me vaadimme alueelle rauhaa ja
edistystä rauhanprosessissa, niin vaatimuksia pitää esittää molemmille
osapuolille. Täällä ovat olleet vahvasti
esillä vaatimukset Israelin puolelle siirtokuntarakentamisen
pysäyttämisestä, enkä minäkään
ole sitä mieltä, että nämä siirtokuntarakentamiset
millään tavoin edistäisivät
rauhanprosessia tai edes siihen sopisivat. Mutta samalla meidän
pitää myös vaatia palestiinalaisosapuolelta
esimerkiksi Israelin valtion tunnustamista, sen oikeutta olemassaoloon,
ja esimerkiksi Gazaa hallitseva Hamas-liike ei tätä vaatimusta
ole hyväksynyt.
Kun puhutaan ihmisoikeuksista, niin ihmisoikeudet ovat tärkeitä kaikkialla
maailmassa. Israelissa on länsimaiset ihmisoikeudet ja
demokratia, Israelin naapurivaltioissa valitettavasti ei ole. Suomen
media on erittäin aktiivinen ja ahkera kertomaan Israelissa
olevista ihmisoikeusongelmista, mutta enpä ole nähnyt
kovin montaa dokumenttia esimerkiksi Gazan alueelta, missä todellakin
yhteistoiminnasta Israelin kanssa epäiltyjä ihmisiä murhataan,
ruumiita vedetään pitkin kylien raitteja varoituksena
muille ja niin edelleen.
Mutta tässähän ei ole mitään
uutta. Suomessa vuosikymmeniä kannettiin huolta Israelin
ihmisoikeuksista ja samalla isä-Assadin terrorihallinto Syyriassa
ei saanut osakseen minkäänlaisia moitteita.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Haluaisin tästä hallituksen
esityksestä nostaa tämän yhden lauseen
esille, jossa sanotaan näin, että tällä sopimuksella
"Suomi haluaa omalta osaltaan tukea palestiinalaisten valtionrakennuspyrkimyksiä".
Elikkä tämähän on selkeä poliittinen
signaali siitä, mikä tämän hallituksen
esityksen tarkoitus on.
Ja nytten kun tässä salissa puhutaan esimerkiksi
niinkin vaikeista asioista kuin Lähi-idän kriisistä,
mitä ei ole saanut kukaan ratkaistua, niin minä ihmettelen
esimerkiksi sitä, että edustaja Salolainen, joka
on valiokunnassa ja jonka pitäisi tietää ne
asiat paremmin, puhuu näistä laittomista siirtokunnista
ikään kuin se olisi yksisuuntainen totuus.
Me tiedämme senkin, jos me vähän
läksyjä olemme lukeneet, että esimerkiksi
vuonna 2013, viime vuonna, YK hyväksyi 22 Israelia tuomitsevaa
päätöslauselmaa ja vain 4 päätöslauselmaa, jotka
koskivat joitain muita kuin Israelia, ja valtioita kuitenkin oli
190. Jos tämä ei ole tekopyhyyttä tai
valikoivaa politisointia, niin mikä sitten on? Miten YK
on esimerkiksi puuttunut Syyrian tilanteeseen, jossa presidentti
al-Assad on murhannut yli 100 000 oman maan kansalaista, tai
paljon enemmänkin tänä päivänä?
Montako päätöslauselmaa on tuomittu Syyrian
tekemisistä? Tai esimerkiksi kun valittiin vuonna 2013
niitä uusia jäseniä, niin sinne tuli
semmoisia maita — joita on nykyään mukana
toki siellä — kuin Saudi-Arabia, ja siellä on
Kuuba, Venäjä, Kiina. Nämä valvovat
ihmisoikeuksien toteutumista maailmassa.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Edustaja Niikko, tekin olette aika kaukana tästä sopimuksesta.
No, arvoisa puhemies, tämä liittyy siinä mielessä sopimukseen...
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
No aika löyhästi.
...että kun täällä on keskusteltu
nimenomaan sopimuksen taustoista, niin me emme tunne Israelin historiaa
ja Lähi-idän historiaa — joten tämä meni
tämmöiseksi historian luennoksi.
Mutta, arvoisa puhemies, haluan vielä tähän lopuksi
muistuttaa siitä, että myös 1930-luvun alussa
oli juutalaisten tuotteiden ostoboikotti, ja mihin se johti? Se
johti myöhemmin, marraskuussa vuonna 38, kristalliyöhön
ja juutalaisten vainoon, aina holokaustiin saakka. Kyllä meidän täytyy
ymmärtää sitä, mitä politiikkaa
me tässä talossa ajamme, meillähän
on nyt tähän ostoboikottiin lähtenyt
mukaan SOK ja sitten myös Kesko. Minä en hyväksy
semmoista politisointia, että ruvetaan rauhaa rakentamaan
siten, että asetetaan nämä valtiot vastakkain
tässä salissa.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Hyvät edustajat, nyt minä esitän
todella vakavan vetoomuksen: lähestytään
tätä meidän päiväjärjestyksemme
asiaa, tätä sopimusta, ja tämmöinen ajankohtaiskeskustelu
Lähi-idän ja vähän laajemmastakin
maailmanpoliittisesta tilanteesta ja historiasta päättyy
nyt tähän. Olemmeko asiasta samaa mieltä?
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Täällä edustajat
Sasi ja Zyskowicz muun muassa viittasivat tähän
demokratia-asiaan. Israelin valtion demokraattisia järjestelmiä lähdettiin
kehittämään 1890-luvulta asti. Valitettavasti muuten
Lähi-idässä ollaan tässä aika
kesken. Sehän on olennaista, että demokraattiset
yhteisöt tekevät sopimuksia keskenään.
Arvoisa puhemies! Pakko kuitenkin sanoa näistä ytimien
ytimistä vielä, miksi meillä on ongelmia.
Israelin henkinen ja reaalinen vakaus ja varmuus siitä,
että heidän olemassaoloaan ei uhata, sen saaminen
on kaiken rauhan edellytyksen perusfundamentti.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Tämä sopimus on tärkeä,
myönteinen askel. On todellakin aika nostaa Palestiinan
edustuston asema muiden suurlähetystöjen rinnalle.
Tämä tukee kahden valtion ratkaisua ja edesauttaa
myös Palestiinan valtion rakentamista.
Israelissa ja Palestiinassa, siinä sisäisessä konfliktissa,
tärkeimpiä rauhan esteitä on kaksi. Ensinnäkään
Israel ei tahdo luopua miehityksestä, se haluaa pitää kaikki
miehitetyt alueet ja siirtokunnat itsellään. Neuvottelut
palestiinalaisten kanssa eivät tapahdu vilpittömässä mielessä.
Israel tahtoo joko pitää miehityksen yllä siirtokuntien
avulla tai pidättäytyä neuvottelemasta
kokonaan. Tämä on ollut asetelma jo kauan. Toinen seikka
tietysti liittyy Israelin sisäpolitiikkaan. Israelin sisällä ei
ole suuria paineita miehityksen lopettamiseksi, vaan jollakin tavalla
tuo luonnoton, laiton tilanne on Israelin sisällä hyväksytty. On
kysymyksessä itse asiassa apartheidpolitiikan kaltainen
tilanne.
Usein sanotaan, että Israel haluaa rauhaa ja yrittää ainoastaan
puolustaa itseään, mutta todellisuus on tietenkin
aivan toinen. Palestiinalaiset hyväksyivät kahden
valtion ratkaisun eli tunnustivat Israelin virallisesti jo vuonna
1988. Jos Israel todellisuudessa haluaisi rauhaa ja turvallisuutta,
se olisi voinut saada ne 25 vuotta sitten. Ilmeisen selvästi
jotain muuta on meneillään. Israel on miehitetyillä alueilla
tuhonnut lähes 30 000 palestiinalaista kotia,
pitää yllä kauppasaartoa ja on rakentanut
yli 200 siirtokuntaa. Israelin viranomaiset ovat myös kiskoneet
juuriltaan ja tuhonneet 2 miljoonaa oliivi- ja hedelmäpuuta.
Oikeastaan mitkään Israelin toimet miehitetyillä palestiinalaisalueilla
eivät liity suoraan Israelin turvallisuuteen. Jos Israel
todella olisi huolissaan turvallisuudestaan, se luopuisi miehitetyistä alueista
ja antaisi vakaan palestiinalaisvaltion kehittyä. Koko
Arabiliitto on sanonut tekevänsä rauhan Israelin
kanssa, jos se luopuu miehityksestä. Kyse ei ole siis Israelin
turvallisuudesta vaan siitä, että Israel haluaa
pitää koko Länsirannan ja Itä-Jerusalemin
hallussaan rauhan kustannuksella.
Puhemies! Tämä sopimus on tietysti vaatimaton
Suomen hallituksen toimi, vaikka erittäin oikean suuntainen
ja perusteltu. Suomen valtion pitäisi noudattaa myös
pohjoismaista esimerkkiä: vetää sijoituksia
pois israelilaisista yrityksistä, ennen kaikkea aseyhtiöistä.
Norjahan on vetänyt eläkerahastonsa sijoitukset
pois näistä yhtiöistä. Suomen
tulisi myös ehdottomasti lopettaa asekauppa Israelin kanssa.
Oikeastaan kansainvälinen yhteisö kyllä kritisoi
Israelia, koska se toimii kansainvälisten ihmisoikeussopimusten
ja kansainvälisen lain vastaisesti, mutta ei mene sen pidemmälle.
Israel saa edelleen vuosittain Yhdysvalloilta lähes 4 miljardin
dollarin arvosta sotilaallista avustusta, ja myös EU katsoo
Israelin ihmisoikeusrikkomuksia ja sotarikoksia sormien läpi.
Yhdysvalloilla, EU:lla ja Natolla olisi valtaa, armeijoita ja mahdollisuus
kohdistaa taloudellisia pakotteita Israeliin, mutta näin
ei haluta tehdä. Miehitystä on nyt jatkunut 45
vuotta ilman merkityksellisiä yrityksiä ratkaista
konflikti tai painostaa Israelia. Oslonkaan rauhanprosessin aikana
Israelia ei estetty rakentamasta siirtokuntia tai jatkamasta miehityksen
vahvistamista. Nämä ovat ne rauhan suuret kynnyskysymykset,
joihin kansainväliset ponnistukset kompastuvat, ja avaimet
niihin ovat Israelilla.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä on käytetty
useita puheenvuoroja, joissa Israelia ja Palestiinaa käsitellään
ikään kuin kahtena tasasuhtaisena osapuolena tässä konfliktissa.
Minä itse vähän vierastan tätä lähestymistapaa
tilanteessa, jossa valta ja resurssit ovat niin selvästi
toisella puolella. Minusta tämä ei ole kauhean
hedelmällinen lähestymistapa tässä tilanteessa.
Kuitenkin on hyvä muistaa, että tämä edustuston
aseman korottaminen omalta pieneltä osaltaan vie lähemmäksi
kohti sitä tilannetta, jossa me voisimme puhua kahdesta
jollakin lailla tasasuhtaisesta neuvottelukumppanista.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Yrttiahon puheenvuoro oli loistava
osoitus siitä, mistä aikaisemmin mainitsin, eli että vaatimuksia
tässä konfliktissa asetetaan vain toiselle osapuolelle
eli Israelille. Jos edustaja Yrttiaho todellakin kuvittelee, että rauha
olisi saavutettavissa näin yksinkertaisesti, että Israelilta
vain vaaditaan, ja palestiinalainen osapuoli kaikkinensa olisi ollut
jo vuosia sitten valmis hyväksymään Israelin
valtion olemassaolon jatkumisen ja rauhanomaisen rinnakkainelon
Israelin valtion kanssa, niin edustaja Yrttiaho on kyllä näissä käsityksissään
täysin metsässä.
Omalta osaltani haluan lopuksi vain todeta sen, että minunkin
mielestäni kahden valtion ja kahden kansakunnan malli on
ainoa kestävä malli, jolla rauha tuolle alueelle
voidaan rakentaa.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Olisin myös halunnut kiinnittää huomiota
tähän edustaja Yrttiahon puheeseen, jossa todellakin
historian tuntemus ja todellinen tilanne ovat jääneet
kokonaan selvittämättä. Jos me vain yksipuolisia uutisia
tai asioita otamme tähän keskusteluun, niin eihän
tästä mitään muuta synny kuin
asenne jotain kohtaan, ja se pysyy.
Siinä mielessä toki tunnustan myös
sen, että me tarvitsemme, tai emme me tarvitse vaan he tarvitsevat
siellä Lähi-idässä, rauhanneuvotteluihin
erilaisia välineitä ja muitten valtioitten mukaantuloa.
Mutta emme me voi täältä lähteä neuvomaan,
miten se tulee toteuttaa. Ilman neuvotteluita sinne ei rauhaa synny,
sen me ymmärrämme jokainen, ja yksipuolinen sanelu
millä tahansa poliittisella tavalla vain lisää ristiriitoja.
Mitä tulee Arabiliittoon, että se haluaa tunnustaa
Israelin ja rauhaa suoda sille alueelle, niin sitä saanen
epäillä. Ensimmäinen teko olisi toki
näille arabivaltioille, jotka piirittävät
Israelia, tunnustaa Israelin olemassaolo, ja sitä ne eivät
tee, koska siellä on uskonnollinen ideologia taustalla.
Jos me emme ymmärrä tätä uskonnollista
ideologiaa juutalaisuuden ja islamin välillä,
niin meidän on aivan turha puhua näistä rauhanpyrkimyksistä.
Ne eivät ole todellisia.
Israelin kansalaiset, juutalaiset, ovat asuneet siinä Palestiinan
alueella lähes 5 000 vuotta enemmän tai
vähemmän koko ajan. Se maa kuuluu juutalaisille,
ja se ollaan hyväksytty aikanaan toisen maailmansodan,
holokaustin jälkeen, joten siitä lähtökohdasta
asiaa pitää tarkastella ja yrittää löytää toki
ratkaisu siihen palestiinalaisten kriisiin, mikä siellä tällä hetkellä on.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti vain, kun edustaja Niikko arvioi
edustaja Yrttiahon puhetta historiattomaksi ja asiantuntemattomaksi,
vaikka tämä ei olisikaan ryhmätoveri,
sanon kyllä päinvastoin, että edustaja
Yrttiaho omassa puheessaan osoitti juuri sen, että hän on
perehtynyt asiaan. Jos ajatellaan, että tämä edustuston
aseman vahvistaminen on tavattoman pieni ele, vastaantulo näiden
jättimäisten ongelmien rinnalle ja jos siihen
rinnalle ottaa sen, mitä muuta on tehty toisen osapuolen
suuntaan elikkä Israelin suuntaan, niin kyllähän
se, että Suomi on hyväksynyt asekaupan Israelin kanssa
ja myös sen asekaupan salaamisen yksipuolisella päätöksellä,
on jo toisen mittaluokan kysymys. Siitähän ei
pääse mihinkään, että nämä miehitykset
on kuitenkin todettu laittomiksi. Se on se konkreettinen ongelma.
Ja en minä nyt ihan toivoton ole senkään
suhteen enkä usko, että se on sitten puhdasta
naivismia, että jos miehityksestä ilmoitetaan
luovuttavan, niin sekä Israelin että palestiinalaisvaltion
tunnustaminen on sitten paljon lähempänä.
Minulle nämä ovat aika lailla vieraita, kun
en itse kuulu kirkkoon ja olen aika lailla vieraantunut kaikista
uskonnoista — kuitenkaan en ole mikään
uskontovihamielinen, jokainen on uskossaan autuas — mutta
kyllä se, jos sanotaan, että joku kansa, kansakunta,
valtio on Jumalan silmäterä, tai Raamatusta haetaan
tämän päivän ongelmiin sitten
ne ratkaisut, on varmin tapa viedä keskustelua siihen suuntaan,
että nämä isot tavoitteet eivät
kyllä edisty yhtään.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Korjaisin vielä pari keskustelussa
esiin noussutta epätarkkuutta.
Ensinnäkin Raamatusta tutun Israelin kansan geneettiset
jälkeläiset ovat ilmeisesti nykyisiä palestiinalaisia.
Tämä on hyvä muistaa silloin, kun historiaa
käytetään eri asioiden oikeutuksena.
Toinen asia: puhe Israelin ihmisoikeusloukkauksesta.
Israel on sekä YK:n että kansainvälisesti
arvovaltaisimpien ihmisoikeusjärjestöjen mukaan
syyllistynyt toistuvasti vakaviin ihmisoikeusrikoksiin,
sotarikoksiin ja mahdollisiin rikoksiin ihmisyyttä vastaan.
Kansainvälisen lain asiantuntijoiden keskuudessa niin Suomessa
kuin ulkomailla vallitsee myös yksimielisyys Israelin räikeistä ihmisoikeusrikkomuksista
ja
kansainvälisen lain loukkauksista. Tästä voin toimittaa
edustaja Zyskowiczille paljon aineistoa.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Kansainvälisen oikeuden taustassa
on tietenkin puhuttava selkeästi miehityksestä,
jonka Israel kieltää. On siis vain yksi miehittävä taho,
eikä tässä konfliktissa ole mitään
symmetriaa. Tämä ei tietenkään
tarkoita, että palestiinalaisilla ei olisi minkäänlaisia
velvollisuuksia. Mutta on selvää, että valtiolta,
joka miehittää, joka on syyllistynyt kansainvälisen
oikeuden loukkauksiin, on vaadittava enemmän. Sitä on
vaadittava lopettamaan miehitys.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kontulan puheenvuoro pakotti minut
vielä pyytämään tässä asiassa
puheenvuoron.
Edustaja Kontula, tiedän, mitä traditiota
te ja myös teidän vasemmalla puolellanne oleva
vasenryhmä edustatte näissä asioissa.
Vuosikymmeniä ette nähneet mitään
ongelmia minkään muiden Lähi-idän
osapuolten tekemisissä kuin Israelin tekemisissä,
mutta ei mennä siihen historiaan. Jokainen voi itse tykönänsä tutkailla
menneitään.
Jos tänä päivänä,
edustaja Kontula, haluatte todellakin arvioida, tai halutaan arvioida,
Israelia demokratian kannalta, ihmisoikeuksien kannalta suhteessa
vaikka sen naapurimaihin Syyriaan, Egyptiin, Jordaniaan ja Libanoniin,
puhumattakaan sitten kauempana olevista maista, Iranista ja niin
edelleen, niin, edustaja Kontula, minä en ainakaan tarvitse
yhtään kansainvälisen oikeuden professoria
enkä yhtään YK:n ihmisoikeuselintä todetakseni,
että meidän länsimaisen demokratian kannalta,
YK:n ihmisoikeuksien julistuksen kannalta ja Euroopan neuvoston
ihmisoikeussopimuksen kannalta Israel on tuolla alueella ainoa maa,
jossa on toimiva monipuoluejärjestelmä, jossa
on vapaa lehdistö, jossa on kokoontumisvapaus, jossa ihmiset
ovat vapaita. Se, että YK ei ole tuominnut esimerkiksi
Syyriassa tapahtuvia ihmisoikeusloukkauksia, kertoo varmasti enemmän
YK:n päätöksentekojärjestelmästä kuin
siitä, että Israel olisi esimerkiksi ihmisoikeusloukkauksien
ja demokratian mittapuulla mitaten jotenkin Syyriaa pahempi valtio. Ette
kai te, edustaja Kontula, itsekään voi tuota uskoa?
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän, että tässä tulisi
käydä keskustelua tästä sopimuksesta,
joka Suomen valtion...
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ei tulisi, kun tulee.
Tulee, joo. (Naurua) — Kuitenkin haluan vain lyhyesti
todeta sen, että ihmettelen sitten suuresti sitä,
että täällä salissa luetaan
Israelin valtion ja israelilaisten pitkää syntilistaa
ja ikään kuin unohdetaan, mikä se toisen
osapuolen rooli on ollut pitkin historiaa.
Aivan niin kuin edustaja Zyskowicz tuossa mainitsi, tuolla alueella
Israel taitaa olla ainut valtio, missä on toimiva demokratia.
Se kertoo omaa kieltään. Tutustukaa vähän
tarkemmin, miten arabimaailmassa hoidetaan ihmisoikeuskysymyksiä,
ennen kuin syytätte ainoastaan yhtä osapuolta.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Huomauttaisin edustaja Zyskowiczille, että vaikka
aina, kun aletaan puhua Israel—Palestiina-konfliktista,
vedätte mukaan jotkut hämärät
viittaukset vuosikymmenten takaiseen traditioon, niin oman ikäni
vuoksi en voi katsoa olevani vastuullinen kaikista niistä asioista,
joita te olette nuoruudessanne kokenut. (Ben Zyskowicz: Edustatte
hyvin sitä traditiota, edustaja Kontula!)
Meidän demokratiakäsityksemme eroavat siinä,
että minä ajattelen, että demokratia
ei ole on—off. Sitä on enemmän tai vähemmän.
Kieltämättä sitä on Israelissa
enemmän kuin sen naapurimaissa. (Ben Zyskowicz: Ohoh!)
Mutta mikään demokratia, edes se täydellinen
demokratia — demokratia on ihannetila, johonka Suomikaan
ei yllä — ei oikeuta ihmisoikeusrikkomuksia, ei
oikeuta kansainvälisen lain loukkauksia, ei Israelissa,
ei Suomessa eikä missään päin
maailmaa, (Ben Zyskowiczin välihuuto) ei myöskään Syyriassa,
joka nyt tähän keskusteluun ei kyllä liity
yhtään millään lailla.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Vaikka keskustelu on lainehtinut kuin Punaisenmeren
aallot parhaina päivinään, niin täytyy
todeta, että eihän täällä kritiikkiä itse
asiassa esitetä sopimusta vastaan, joka tehdään
Palestiinan edustuston asemasta Suomessa. Erinomainen asia. Tämä on
erinomainen hallituksen esitys, ja lähdetään
tältä pohjalta liikkeelle.
Keskustelu päättyi.