Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on aika iso
asia. Ymmärtääkseni asian koko tähänastisessa
täysistuntokäsittelyssä tästä ei
ole käytetty ensimmäistäkään
puheenvuoroa. Toisekseen, koska tämä on sellainen
esitys, jossa minä kernaasti voin myöskin henkilökohtaisesti
olla vahvasti hallituksen esityksen takana, ja niitä esityksiä ei
niin hirveän paljon tässä salissa kuitenkaan
ole ollut, niin sitä suuremmalla syyllä muutaman
ajatuksen ja sanan lausuminen tässä on perusteltua
ja paikallaan.
Kysymys on siitä, että meillä Suomessahan tällä hetkellä sijoitusrahastotoiminta
on sinänsä ihan merkittävää bisnestä,
kaiken kaikkinensa erilaisissa sijoitusrahastoissa meillä on
vissiin yli 60 miljardia euroa rahaa. Minne se on sijoitettu? Ei
yksistään suomalaisiin yrityksiin, enenevässä määrin
Suomen rajojen ulkopuolelle.
Sijoitusrahastojen, tavanomaisten, toimintaa säädellään
erillisessä sijoitusrahastolaissa. Tämän
lisäksi kuitenkin sijoitusmarkkinoilla meillä on
erilaista sijoitusrahastotoimintaa, ja noita rahastojen toimintoja
eivät säätele tällä hetkellä juurikaan
minkäänlaiset lakitasoiset säädökset. Nyt
tällä esityksellä hallitus toimeenpanee
EU-direktiivin, ja lainsäädännöllä ja
direktiivillä nyt sitten otetaan myöskin nämä niin
sanotut vaihtoehtoiset sijoitusrahastot jonkunlaisen sääntelyn piiriin,
jonkunlaisen ihan hyvän sääntelyn piiriin.
Mitä ovat nämä vaihtoehtoiset sijoitusrahastot?
Niihin kuuluvat ensinnäkin tällaiset erikoissijoitusrahastot,
sen lisäksi niitä ovat myöskin erilaiset
pääomasijoitusrahastot, erilaiset kiinteistörahastot.
Tällä hetkellä esimerkiksi kahta viimeistä kategoriaa
elikkä pääomasijoitusrahastoja, joissa
on noin 6 miljardia euroa, tai kiinteistörahastoja — minä en
tarkkaan tiedä, paljonko siellä on rahastoitu,
joku miljardi kuitenkin — ei säätele
mikään säädöstö.
Niitten ei tarvitse raportoida toiminnastaan esimerkiksi Fivalle,
Finanssivalvonnalle, ja siitä syystä esimerkiksi
tarkkoja määriä, mikäli ne eivät
itse ilmoita näitten rahastojen mittaa, ei itse asiassa
ole virallisissa tilastoissa olemassa. Näitä ovat
nämä erilaiset vaihtoehtoisrahastot.
No, nyt tällä esityksellä siis myöskin
nämä vaihtoehtorahastot tulevat tämmöisen
vissinlaisen sääntelyn piiriin. Sääntely
on vähän erilaista kuin näitten varsinaisten
sijoitusrahastojen, esimerkiksi sillä tavalla, että raportointivelvollisuus,
niin kuin sanottu, koskee näitä kaikkia, mutta
näitten vaihtoehtoisten sijoitusrahastojen kohdallahan
kysymys on siitä, että ne pääsääntöisesti
tähtäävät joihinkin nimenomaisiin
sijoituskohteisiin verrattuna siihen, mikä on näitten
varsinaisten sijoitusrahastojen rooli. Niiden sijoitusportfoliot
pitää hajauttaa, ja ne voivat sijoittaa sekä pörssiin
että yksityisiin yrityksiin, ja monella muullakin tavalla
näiden välillä on selkeä ero.
Arvoisa puhemies! Käymättä tätä eroa
nyt enemmän tässä läpi voin
vielä todeta, että valiokuntakäsittelyssä nimenomaan
näitten vaihtoehtoisten sijoitusrahastojen osalta valiokunta
teki pienen muutoksen, jossa se laski tätä vähimmäissijoituksen
rajaa aina tuonne 500 000 euroon saakka, kuitenkin niin,
että tämä vähimmäispääoma
pysyy, niin kuin hallituksen esityksessäkin oli, tuossa
2 miljoonan euron suuruusluokassa.
Arvoisa puhemies! Oikein pelkistetty viesti on siis tässä,
vielä kertaalleen: Myös nyt sitten nämä erilaiset
erikoissijoitusrahastot, nämä pääomasijoitusrahastot,
kiinteistörahastot ja vastaavat tulevat samantyyppisen
sääntelyn piiriin. Ne tulevat raportointivelvollisuuden
piiriin, niiden sijoitustoimintaa seurataan myöskin viranomaisten toimesta
vähän tarkemmin kuin tähän saakka
on tapahtunut.
Tämän asian, tämän lakiesityksen,
jatkeeksi voisi sanoa vielä sen, että nyt tämä hallituksen esitys
tietyllä tavalla parantaa myös mahdollisuuksia
vastata suomalaisen talouden päivänkohtaisiin
ongelmiin. Erilaiset kasvurahastot, pienten ja keskisuurten yritysten
oman pääoman ehtoisen rahoituksen huolto tai sitten
infrastruktuuri-investoinnit — sellaiset, mihinkä valtion
velkaraha budjetin kautta ei riitä — näiden
tämäntapaisten tarpeitten rahoittamiselle monta
kertaa juuri nämä vaihtoehtoiset sijoitusrahastot
tarjoavat sen instrumentin, jolla voidaan hyvin kätevästikin
vastata niihin rahoitustarpeisiin, mitä äsken
sanotuilla kohteilla on.
Näistä syistä voin vielä kertaalleen
sanoa, että tämä hallituksen esitys on
ihan hyvä esitys, mutta se, minkälainen merkitys
varsinaisesti suomalaisen talouden kannalta tällä lainmuutoksella on,
riippuu sitten siitä, minkälaisia talouspoliittisia
toimenpiteitä oman pääoman ehtoisen rahoituksen
parantamiseksi lähinnä hallituksen toimesta tullaan
jatkossa esittämään.
Keskustelu päättyi.