Eero Lankia /kesk:
Rouva puhemies! Kauppa- ja teollisuusministeriö myönsi
tällä viikolla ranskalaiselle yhtiölle
valtausluvan uraanitutkimuksia varten Enossa ja Kontiolahdella tietyin rajoituksin.
Sama yhtiö on hakenut valtauslupaa itäiselle Uudellemaalle
vuonna 2005 ja läntiselle Uudellemaalle tällä viikolla.
Kysyn ministeri Pekkariselta:
Onko tilanne uraanivaltauksia ajatellen lähtökohtaisesti
sama tiheään asutuilla Etelä-Suomen rintamailla
kuin erämaatyyppisellä Pohjois-Karjalan alueella?
Onko paikallisella, hyvin yksituumaisella kansalaismielipiteellä ja
asianomaisten kuntien kielteisillä kannoilla merkitystä ministeriön
ratkaistessa kantaansa yhtiön valtaushakemuksiin?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Joidenkin periaatteellisten linjausten osalta
yhtäläisyyksiä voidaan vetää,
mutta totta kai alueet ovat niin erilaisia, että ihan yksi
yhteen ei voi sanoa, että Pohjois-Karjalan ratkaisut tulisivat
sellaisenaan toteutumaan täällä Uudenmaan
alueella. Se, mikä linjana saa sijaa myös Uudellamaalla,
on se, että oikeusvaikutteisen kaavan alueelle ei näitä valtauslupia
tulla myöntämään, ei myöskään
sellaisille alueille, joissa on jotain muuta tällaista
hyvin tärkeää yhdyskunnallista toimintoa,
joko sellaista pohjavettä, joka tarvitaan alueen vesihuoltoon,
tai jotain muuta vastaavaa. Sellaisille ei myönnetä valtauslupia.
Meidän tulkintamme on, että laki antaa siihen
mahdollisuuden, että niille ei näitä valtauslupia
myönnetä.
Mitä tulee eri tahojen kuulemiseen, niin täällä Pohjois-Karjalassakin
kaivoslain yli meni uusi hallintolaki, jota me tulkitsimme ja joka
käytännössä tarkoitti sitä,
että me annoimme tilaisuuden alueen asukkaille, niille,
joita tämä hanke Pohjois-Karjalassa koskee, tulla
kuulluiksi, ja viime kädessä (Puhemies koputtaa)
Pohjois-Karjalassa ratkaisu noudatti asianomaisten kuntien lausuntoa.
Eero Lankia /kesk:
Rouva puhemies! Kaivoslain uudistus on vireillä ministeriössä.
Vaikka tämä hallitus ei uutta lakia tiettävästi
ehdikään antaa, rohkenetteko arvioida, mitä muutoksia
lakiin on tulossa erityisesti kuulemisia ja kuulemisten merkitystä ajatellen?
Voidaanko ajatella esimerkiksi, että kuntien virallisten
mielipiteiden painoa ratkaisuja mietittäessä voitaisiin lisätä?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tämä lain valmistelu oli
jo liikkeellä, jossakin vaiheessa valmistelutyötä tehtiin,
mutta se on erittäin iso ja laaja valmistelutyö.
Se on sellaisessa valmistelussa, joka luo edellytykset sille, että seuraava
hallitus voi sitten tehdä konkreettisia ratkaisuja. Oli
nimittäin niin, että nämä hakemukset
sekä Pohjois-Karjalassa että Uudellamaalla pitää ratkaista
ei sen uuden lain pohjalta, jos se uusi laki olisi saatu voimaan,
vaan olemassa olevan vanhan lain pohjalta. Elikkä näihin
ei kuitenkaan tämä uusi laki olisi vaikuttanut.
Millä tavalla uusi laki mahdollisesti vaikuttaa kuulemismenettelyyn?
Ymmärtääkseni ei kovin paljon tule lisää tai
muutosta siihen, mitä menettelyä me nyt jo noudatamme
kuulemisessa. Vielä kertaalleen: kaikille niille, joita
nämä valtaushakemukset koskevat, me annamme tilaisuuden tulla
kuulluiksi. Kuntien lausunto painaa aika paljon, niin kuin sanoin.
Enon ja Kontiolahden kuntien tapauksessa juuri kuntien näkemysten mukaan
meni myös ministeriön päätös.
Astrid Thors /r:
Värderade talman, värderade ministrar! Minister
Pekkarinen sade att det här inmutningstillståndet
beviljas enligt gällande lag, men den väsentliga
frågan är ju själva tillståndet
till gruvdriften, för vi vet att inmutningsförfarandet
kommer att räcka en viss tid. Edra tjänstemän
har sagt att själva gruvdriftstillståndet beviljats
enligt då gällande lag, och här väntar
vi nu på många viktiga förbättringar
som skall komma innan gruvdriften tillåts.
Arvoisa ministeri! Voitteko vahvistaa sen kannan, jonka ainakin
jotkut teidän ministeriönne virkamiehistä ovat
antaneet, että varsinainen kaivoslupahakemus käsitellään
sen lainsäädännön mukaan, joka
silloin on voimassa, kun sitä käsitellään — nyt
valtausasia oli erikseen — siis varsinainen kaivoslupa?
Toivottavasti silloin voidaan myöskin huomioida, ettei
asutuille seuduille, missä ihmisillä on vakinainen
asunto, myönnetä varsinaista kaivoslupaa.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Nyt minun täytyy sanoa, että minä en
uskalla ihan varmasti vakuuttaa, että näin tulisi
tapahtumaan. Periaate on, että kun hanke on pantu vireille,
niin se vireille laitettu hanke tai lupahakemus käsitellään
sen lain mukaisesti, joka sillä hetkellä on voimassa.
Mutta toisaalta, kun nämä hakemukset kulkevat
eri vaiheisiin, voi olla, että lopullinen kaivospäätös on
tehtävä sitten silloin voimassa olevan lain pohjalta.
Nyt joudun sanomaan, että minä en voi antaa semmoista
ehdotonta varmuutta tähän kysymykseen, onko se
jaa vai ei, vastaus tuohon kysymykseen. Luulen, että kysyjä on
oikeassa, se lopullinen kaivospäätös
käsitellään silloin voimassa olevan lain
pohjalta, mutta olen hivenen epävarma.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Nykyinen kaivoslakihan on jostain menneisyydestä, siitä ajasta,
kun oli mittaamattomia erämaita eikä ollut rekisteröity
vielä näitä alueita. Suomessa on tilanne ihan toinen.
Suomessa on jokainen pläntti jonkun omistuksessa oleva.
Tätä taustaa vasten tuntuu aika ihmeeltä,
että voi jostakin muualtakin yhtiö tulla tänne
kepittämään maan ja sitten ministeriö antaa
luvan toimenpiteisiin.
Eikö tämä kaivoslaki pitäisi
nyt uudistaa ja katsoa se tähän aikaan sopivaksi?
Tämä loukkaa omistajan suojaa, tämä loukkaa
asukkaita. Ministeri sanoi, että on kuultu asiakkaita,
mutta ilmeisesti ei ole ymmärretty, mitä ne asukkaat
ovat sanoneet. Jotenkin nämä ovat ihan eri asiat,
tämä kuuleminen ja se, että tehdään
sen mukainen päätös, mitä asukkaat
haluavat.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Minä nyt en oikein osaa sanoa, mikä on
parempi tapa kuunnella Kontiolahden ja Enon kuntien asukkaita, kuka edustaa
paremmin sen alueen asukkaiden mielipidettä kuin näiden
alueitten kunnat. (Eduskunnasta: Ed. Lahtela!) Ed. Lahtela, nämä kaksi
kuntaa puolsivat just sellaista esitystä, mihin kauppa-
ja teollisuusministeriö omassa ratkaisussaan pääsi.
On näkemys ja näkemys; totta kai maanomistajienkin
näkemyksiä otetaan huomioon, ne kuunneltiin, ne
kuultiin, heille annettiin tilaisuus kuulla.
Metalliliitto on syyttänyt kauppa- ja teollisuusministeriötä siitä,
että me annamme tilaisuuden näille ihmisille tulla
kuulluiksi, mutta me viittaamme kintaalla Metalliliiton vaatimukselle,
koska uusi hallintolaki edellyttää sitä,
että pitää antaa sija ja tila näille
ihmisille tulla kuulluiksi. Mutta sen jälkeen me teemme
ratkaisun, ja tällä kertaa teimme juuri näitten
kuntien näkemyksen mukaisesti.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Haluaisin täsmentää,
mitä ministeri Pekkarinen sanoi: se on Metalliliiton puheenjohtaja Vuorenmaa,
joka on puhunut tästä hysteriasta, ja menee kyllä hänen
piikkiinsä se asia. Mutta mielestäni tässä on
hyvin tärkeästä kuntalaisten, ihmisten
mahdollisuudesta vaikuttaa omaan elinympäristöönsä kysymys.
Kysyisinkin ministeri Enestamilta:
Onko ministeriö aktivoitunut ohjeistaakseen alueellisia
ympäristökeskuksia, jotta ympäristökeskukset
voisivat vaatia ympäristövaikutusarvioinnin suorittamista
esimerkiksi nyt Pohjois-Karjalassa? Se on asia, josta olemme toki
paljon keskustelleet myös ympäristövaliokunnan
ja ministeriön kanssa.
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa rouva puhemies! Kun asetus ympäristövaikutusten
arvioinnista muutettiin, niin samalla nyt asetuksen hankeluetteloon
on lisätty uraanin louhinta, rikastaminen ja käsittely
lukuun ottamatta vielä koelouhintaa, koerikastamista ja muuta
vastaavaa käsittelyä. Tämä on
nyt sillä tavalla, että hyvää menettelyä sovelletaan
aina hankkeen koosta riippumatta. Tämä on
uudistus tässä asetuksessa. Tällä tavalla
on toimittu, ja totta kai ympäristökeskukset ovat tästä tietoisia.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Me olemme tulkinneet uuden hallintolain vaateita
tämän menettelytavan suhteen sillä tavalla,
että se uusi menettelytapa on juuri se, että tämä valtauspäätös
tai valtauslupa tehdään niillä perusteilla,
joihin äsken aikaisemmin viittasin. Se antaa luvan kuitenkin
sille hakijalle suorittaa ainoastaan tällaisia koekairauksia
sillä valtausalueella.
Jos hän tulee, tämä hakija, siihen
tulokseen, että siellä on malmio, jota kannattaa
enemmän tutkia, sen jälkeen tämä hakija
joutuu jättämään täydennetyn
hakemuksen, jossa täydennetyssä hakemuksessa hän
joutuu määrittelemään, missä tarkkaan
ottaen tämä louhinta tai koerikastaminen tapahtuu,
minkälaisia ympäristövaikutuksia on,
ja siihen voidaan vaatia tämä pikku-yva, sen tekeminen.
Tämä on se menettelytapa, mitä noudatetaan
myös näissä Pohjois-Karjalan 18 kohteessa,
jotka ovat sen valtausluvan nyt saaneet.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Ministeri Pekkarinen on tässä oikein
mallikkaasti kertonut, miten kauppa- ja teollisuusministeriössä joudutaan
improvisoimaan lainsäädäntöä,
kun ei ole ajan tasalla, voimassa olevaa kelvollista lainsäädäntöä.
Haluaisinkin kysyä:
Kuka ottaa vastuun siitä, että nämä valtausprosessit
kestävät vuosikausia? Se ed. Thorsin mainitsema
lopullinen kaivospäätöshän tulee vasta
joskus vuosien, vuosien kuluttua. Esimerkiksi Länsi-Uudenmaan
ja Itä-Uudenmaan tapauksissa yrittäjäjärjestöt
ovat huolissaan siitä, että elinkeinon harjoittaminen
muilla keinoilla vaarantuu, ja sitten nämä menetetyt
omaisuuksien arvot ovat aivan selvät, siis tämä on
aivan selvää tilastotietoa kiinteistönvälittäjältä.
Kuka ottaa vastuun siitä, että kauppa- ja teollisuusministeriö on
istunut vuodesta 1999 kaivoslain uudistuksen päällä?
Miten se on selitettävissä?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ei tässä kyllä improvisoida
millään tavalla. Me jokainen tiedämme,
jotka olemme kansanedustajina olleet pitemmän aikaa, että on
substanssilainsäädäntöä,
joka määrää jostakin asiasta,
ja sitten voi olla joku toinen lainsäädäntö,
joka on otettava huomioon sen substanssilainsäädännön
käytännön sovelluksessa. Eikö niin,
ed. Hautala? Kaivoslaki on oma laki. Hallintolaki määrää,
millä tavalla hallinnolliset menettelyt pitää toteuttaa
erinäköisissä asioissa. Näin
tässäkin tapauksessa on. Ei tätä improvisoida,
tässä sovelletaan olemassa olevia uusia lakeja
kaivoslain käytännön toimeenpanoon.
Mitä tulee siihen, että näitten hakemusten
käsittely on vienyt pitkän ajan, se on tietysti
totta. Ensimmäinen syy Pohjois-Karjalassa oli, että kun
hakija jätti 11.11. hakemuksen, puolen vuoden ajan jouduttiin
häneltä tai toimijalta pyytämään
lisää selvityksiä erinäköisiin
asioihin. Toinen syy on se, että kannattaa muistaa, että Suomessa
ei ole 50 vuoteen käsitelty uraanilupahakemuksia. Ja kolmas
syy oli se, että me halusimme nämä hallintolain
ja perustuslain muutosten vaikutukset katsoa, millä tavalla
se käytännön sovellus sitten pitää toteuttaa.
Nämä ovat olleet syitä siihen, että aika
pitkään, kieltämättä minunkin
mielestäni ihan liian pitkään, tämä käsittely
on kestänyt. Uskon, että nyt, kun tämä linja
on avattu, tämän jälkeen ei varmaan hakemuksen
käsittely kestä näin pitkään.
Luotan siihen.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Esitän kysymyksen ministeri Pekkariselle:
Minkä takia Suomessa malmin etsintä valtion
toimesta on niin vaatimatonta, että ulkolaiset yhtiöt
joutuvat hoitamaan tämän tehtävän? Aikaisemmin,
30 vuotta sitten, olin itsekin malmin etsinnässä kahtena
kesänä tuolla Kuhmossa ja totesin, että erittäin
isoja malmiesiintymiä sieltä on löytynyt,
ja nyt vasta ruvetaan niitä hyödyntämään.
Kysyn ministeri Pekkariselta, kun te olette
niin tehokas ja hyvä ministeri muuten:
Miten voisitte vaikuttaa jatkossa, että suomalaiset
yhtiöt ja ennen kaikkea valtio hoitaisivat tämän
malmin etsinnän?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Minä olen ymmärtänyt,
että ed. Kuosmanen kannattaa tällaista yksityistä yrittäjyyttä,
mitä se sitten onkin. Suomessa toimivat tällä hetkellä suurin
piirtein kaikki maailman suurimmat kaivosyhtiöt. Ne suorittavat
täällä koekairauksia, ja ne panevat rahaa
vuosittain noin 30 miljoonaa malmien etsintään
Suomessa tällä hetkellä. Minusta meidän
kannattaa olla erittäin tyytyväisiä,
että näin tapahtuu. Suomessa on useita kaivoshankkeita,
joista ensimmäinen, Euroopan suurin, lähtee liikkeelle.
Kahden viikon päästä on avajaiset. Minä luulen,
että kaikki kansanedustajatkin ovat halukkaat sinne tulemaan
ja ovat tervetulleita.
Sen lisäksi täällä on muutamia
muita erittäin lupaavia kaivoshankkeita. Tässä näkymä on
erittäin positiivinen. Minusta on hyvä, että myös
ulkolaiset toimijat ovat asialla. Me emme enää,
ed. Kuosmanen, voi mitään sille, että eräät
yhtiöt, jotka toimivat vielä 70-luvun ja 80-luvun
alkupuolella, luopuivat tästä toiminnasta merkittävästi
ja antoivat pelikentän muille. Parempi nyt on, että siinä pelikentällä toimii
joku, saa työpaikkoja tänne, kuin että siinä ei
toimi kukaan. Tähän tehtävään
me tuskin lähdemme perustamaan uusia valtionyhtiöitä.