1) Hallituksen esitys valtuudesta valtiontakuun antamiseksi suomalaisille
lentoyhtiöille koskien kolmansille osapuolille aiheutuvia
sotariskivahinkoja
Valtiovarainministeri Sauli Niinistö
Arvoisa puhemies! Hyvin nopealla aikataululla eduskunnan päätettäväksi
saatetaan nyt valtioneuvoston esitys suostumuksen saamiseksi selvään
takauksen luonteiseen vakuusjärjestelyyn.
Tilanne on purkautunut ainakin Suomeen tulleen tiedon puitteissa
varsin nopeasti. (Hälinää — Puhemies
koputtaa) Viime viikon loppupuolella tultiin tietämään,
että vakuutusyhtiöt, ilmeisesti keskinäisen
sopimuksen perusteella, tulevat irrottautumaan niin sanotusta sotariskistä lentotoiminnassa,
niistä vahingoista, joita kolmansille henkilöille
aiheutetaan.
Epävirallinen Ecofin-kokous käsitteli viikonvaihteen
aikana Liegessä tätä tilannetta, ja silloin
päädyttiin — ei päätetty,
vaan päädyttiin — yksimieliseen suositukseen,
jonka mukaan jäsenvaltiot voisivat niin halutessaan astua
vakuutusyhtiöitten asemaan tältä osin
ja myöskin määritellä suhteellisen
vapaasti ne ehdot, joilla tämä tehdään,
kuukauden ajaksi kerrallaan ja vielä niin, että komissiolle
tulee notifioida kaikki ratkaisut. Taustalla on vain se tekijä,
että sekä lentosäännöstöt
että yksityisoikeudelliset leasingjärjestelyt
olisivat lopettamassa lentoliikenteen, elleivät vakuutukset
olisi voimassa asianmukaisella tavalla.
Nyt joudun jo tässä vaiheessa valittelemaan
sitä, että Suomessa tämä esitys
on jouduttu valmistelemaan pääosin viikonlopun
aikana, jolloinka kaikki relevantti tieto ei vielä eiliseen
esittelyynkään mennessä ennättänyt
tähän listaan. Mutta totean tässä niin
ministeri Heinosen kuin omasta puolestani, että tietysti
kaikki käytettävissä oleva apu on saatavissa.
Me itsekin saamme tietoa tälläkin hetkellä muun
muassa siitä, miten muut EU-maat näitä ratkaisujaan
ovat tekemässä. Ilmeiseltä vaikuttaa,
että tällaiseen vakuutusjärjestelyyn
jokainen lähtee mukaan, mutta sitten pitää vielä erikseen
päättää muun muassa sen maksullisuudesta.
Hallituksen esitys on puettu sellaiseen muotoon ajallisesti,
että kuukaudeksi kerrallaan, huolimatta siitä,
että tuo ministereitten suositus on rajattu vain yhteen
kuukauteen. Tällä ei haluta ennakoida mitään,
mutta tällä halutaan kuitenkin välttää sellainen
tilanne, että joutuisimme toisen kerran esimerkiksi samanlaiseen
nopeaan tilanteeseen, jolloinka eduskunnan suostumus olisi äkkiä pyrittävä saamaan.
Ilmeisesti meidän valtiosääntömme
on tässä suhteessa hivenen kankeanpuoleinen, kun
tällainen takausjärjestelyyn rinnastettava vakuusjärjestely
aina vaatii eduskunnan suostumuksen.
Eräs askarruttava kysymys on myöskin sitten valtiosäännön
kannalta se, onko tuo riski riittävästi määritelty
tässä esityksessä. Nythän esitys lähtee
liikkeelle siitä, että se on miljardi USA:n dollaria
vahinkotapahtumaa kohti. Tässäkin suhteessa ymmärrän
liikenneministeriöltä tulevan valiokuntakäsittelyyn
tarkempaa tietoa esimerkiksi niiden lentokoneitten määrästä,
jotka vakuutuksen piiriin kuuluvat.
Edelleen tämän toiminnan maksullisuudesta, jota
kannattaa tarkoin miettiä. Hallitus esittää nyt,
että tässä suhteessa hallitus saisi vapaat
kädet. Tämän esityksen sanamuodon tarkoituksena nyt
on ollut lähinnä ainoastaan saada asia eteenpäin.
Luonnollisesti tietysti eduskunnalla on valta määrittää myöskin
tässä suhteessa kantansa, jos se sen haluaa tehdä.
Tuo maksullisuus on hivenen ongelmallista. Sikäli kuin
ymmärrän, muissa Pohjoismaissa aiotaan periä vakuutusmaksua,
ja monet seikat puoltaisivatkin sitä, erityisesti se, että periaatteessahan
lentoyhtiöt vapautuvat tässä vanhasta vakuutusmaksusta,
nuo vakuutukset kun on irtisanottu. Toisaalta sitten ilmeisesti
muuhun lentotoimintaan kohdistuvat vakuutusmaksut tulevat tässä yhteydessä vielä nousemaan.
Mutta meidän on myöskin nähtävä vähän
laajemmin tämä tilanne. Jo tämän
päivän lehdissä näyttää olevan
laivaliikenteen kohdalla hivenen samanlaista aihepiiriä.
Jos tällainen ajattelu leviää, joudutaan
tietenkin kysymään julkisen sektorin roolia vakuutuksen
antajana tai vakuutusyhtiönä, ja vastauskin taitaa
olla aika selvä: ei se siihen ollenkaan sovi.
Tietenkin sitten eräs ikävänpuoleinen
näköala on se, että matkustaminen tulee
entistä kalliimmaksi, kun vakuutusmaksut mitä ilmeisimmin
ja ehkä vielä laivaliikenteeseen ulottuen tulevat nousemaan.
Se on aivan selvä asia, mutta silloinkin markkinatalouden
lainalaisuuksien puitteissa maksu ilmeisesti olisi viisainta siirtää itse
palvelujen käyttäjille.
Kilpailutasapainon ylläpitäminen on eräs
seikka, joka väistämättä tulee
vastaan. Yhdysvalloissahan on päädytty aika laajamuotoiseen
lentotoiminnan suoranaiseen tukemiseenkin, jolle valtiovarainministerit
Euroopassa sanoivat hyvin selkeästi "ei". Toisaalta monet
eurooppalaiset yhtiöt ovat kilpailuasetelmissa erityisesti
Atlantin-lentojen osalta yhdysvaltalaisten lentoyhtiöitten kanssa,
joten tämäkin kysymys saattaa putkahdella esiin
huolimatta siitä, että siihen on selkeästi
vastattu jo "ei".
Valittelen todella sitä, että valmisteluaikataulu
on niin kiireinen, että esitys kieltämättä on näiltä osin
hivenen avoin, mutta uskon, että tietoa saadaan jatkuvasti
lisää, niin että eduskunta kykenee toivon
mukaan mahdollisimman pikaiseen päätöksentekoon.
Klaus Hellberg /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Minusta on hyvä, että hallitus
on näin nopeasti toiminut tässä asiassa
ja esittää eduskunnalle nyt määräämillään
ehdoilla, vastavakuuksia vaatimatta, valtiontakuuta suomalaisille
lentoyhtiöille sotariskin kolmansille osapuolille aiheuttamien
henkilö- ja esinevahinkojen osalta. Tämä on
tietysti erittäin tärkeää, jotta
lentotoiminta voisi edelleen jatkua myös esimerkiksi Finnairin
osalta.
Olen tehnyt perjantaina aamupäivällä aloitteen,
eräiden muiden kansanedustajien allekirjoittaessa myös,
että maan hallitus ryhtyisi välittömästi
toimenpiteisiin Finnairin kilpailutilanteen selvittämiseksi
ja varautuisi mahdollisiin taloudellisiin tukitoimiin, siis myös
muilta osin kuin valtiontakuun ja sotariskin osalta. Nythän on
niin, että terrori-iskun jälkeen monet lentoyhtiöt
ovat joutuneet suuriin taloudellisiin vaikeuksiin ja lentoliikenteen
tulevaisuudennäkymät näyttävät
niin ikään huonoilta. Näinhän
on ollut jo pitempään.
Esimerkiksi Euroopassa on useissa maissa tuettu lentoyhtiöitä miljardeilla
markoilla. Nämä ovat olleet varsin kiistanalaisia
tukitoimia, mutta näin on kuitenkin tapahtunut. Nyt Yhdysvaltain hallitus
ja kongressi ovat tehneet päätöksen useisiin
miljardeihin dollareihin nousevasta tukipaketista, jolla tuetaan
yhdysvaltalaisia yhtiöitä suoraan ja takauksilla
välittömästi. Euroopassa useat yhtiöt
ovat jo ilmoittaneet tuhansien työntekijöiden
irtisanomisista ja myös muunlaisesta tuesta lentoyhtiöille.
Minusta nyt hallituksen pitäisi tosiaan selvittää Finnairin
kilpailutilanne mahdollisimman pikaisesti, koska kyseessä on
kansallinen lentoyhtiö ja on kyse sellaisesta toiminnasta,
joka vaatii miljardeja markkoja, jotta se voisi toimia, investoinnit
ovat valtavat, ja minusta on erittäin tärkeää,
että meidän kansallinen lentoyhtiömme
ei menetä kilpailukykyään vaan sen tilanne
selvitetään tarkasti ja varaudutaan mahdollisiin
tukitoimiin.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Lakiesitys on valmisteltu nopealla aikataululla,
ja se on myöskin eduskunnassa syytä käsitellä nopealla
aikataululla, jotta kansalliset lentoyhtiömme voivat toimia.
Teoreettisesti laskien, jos lähdetään
siitä, että jotain todella sattuisi, valtio ottaa
tässä todella ison riskitakuun. Mutta tietenkin
on lähdettävä siitä ja uskottava
siihen, että mitään ei tapahdu. Joka
tapauksessa tämä on välttämätön
järjestely.
Mielestäni on hyvä, että valtiovarainvaliokuntaan
ja sen verojaostoon, ehkä liikennevaliokuntaan, jos tämä siellä käsitellään,
saadaan aivan uusin tieto siitä, miten EU-maat, ja vähän
laajemminkin maat, tulevat menettelemään toisaalta lentoyhtiöiden
tukijärjestelyissä ja toisaalta myöskin
vakuusjärjestelyjen maksullisuudessa, jotta voimme vetää sellaista
linjaa, joka on vertailukelpoinen muihin maihin, ja suomalaiset omat
kansalliset lentoyhtiömme eivät joudu huonompaan
asemaan.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunta aloittikin jo ennakoivasti tämän
asian käsittelyn kuulemalla asiantuntijoita tänä päivänä kokouksessa.
Tarkoituksenamme on, että tämä saataisiin
huomenna takaisin täysistunnon käsittelyyn. On
tietenkin selvä, että kyseessä on poikkeuksellinen
asia, mutta eduskunnassa täytyy olla valmiutta myöskin
poikkeuksellisia asioita käsitellä. Ymmärsin
näin, että jos tässä asiassa
ei nyt edetä, niin Finnairin koneet sitten jäävät
maahan ja tavallaan lentomarkkinat jaetaan uudelleen niiden yhtiöiden
kesken, joilla takuut ja vakuudet on. Tietysti suomalaisen elinkeinoelämän
ja yleensä matkustamisen kannalta tilanne olisi aika ongelmallinen.
Kuulimme myöskin, että Saksassa olisi jo päätetty,
että torstain ja perjantain välisen yön
jälkeen ei sallittaisi Saksan ilmatilassa niitten lentokoneitten
lentämistä, joilla valtiontakauksia ei olisi.
On ilmeistä, että asia on vietävä nyt
eteenpäin, mutta tietysti pitemmän päälle
asia on ratkaistava toisin, koska eihän valtio voi pysyvästi alkaa
vakuutusyhtiöksi. Järjestelyn on oltava mahdollisimman
lyhytaikainen ja vakuusmaksut on saatava mahdollisimman pian järjestykseen. Ilmeistä
on,
että jos kolmansille osapuolille aiheutuvia vahinkoja ei
muuten saada korvausten piiriin, lentämisen hinta ja kustannukset
tulevat nousemaan. Markkinat nyt kai hakevat sitä uutta tilannetta
terrori-iskun ja uusien riskitilanteitten jälkeen.
Ymmärsimme tosiaan valiokunnassa, että itse asiassa
markkinoilta ei oikeastaan ole edes saatavilla vastaavia vakuuksia.
Nyt valtioiden täytyy tulla hätiin siinä tilanteessa,
missä niitä tarvitaan. Tosiaan toivon, että tämä on
mahdollisimman lyhytaikaista ja että ei mentäisi
sellaisiin tukitoimiin, joita ed. Hellberg täällä haikaili.
Minusta niiden aika ei ole, ja toivon, että myöskin Yhdysvalloissa
ne jäisivät mahdollisimman vähäisiksi.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Selkeästi elämme hyvin epätavallisia
aikoja ja teemme myös epätavallisia päätöksiä epätavallisella
aikajännitteellä. Siitä huolimatta on
varmasti syytä paneutua tämän esityksen
yksityiskohtiin. Makaaberilla laskuopilla tämä tulisi
todella kalliiksi, kuten totesimme valtiovarainvaliokunnan kokouksessa,
jos todella koneita paljon tuhoutuisi ja joutuisimme ne korvaamaan.
Tätä emme halua uskoa.
Kuitenkin kokonaisuutena, pääotsikkona, asian
osalta tulee mieleen: Tätäkö se markkinatalous
on: hädässä ystävät
tunnetaan? Elikkä ensimmäiseksi tulee mieleen
kysymys siitä, mitä on vakuutusliiketoimi. Siinä vaiheessa
kun uhat ja korvausvelvoitteet alkavat realisoitua, vakuutukset
irtisanotaan ja haetaan parempi maksaja ja vastuunkantaja. On ensimmäinen
kysymys, joka tulisi selvittää, onko jatkossa
muittenkin vakuutuksien osalta odotettavissa samaa. Valtiovarainministeri
viittasi laivaliikenteeseen, eli selvitettäköön,
mitä kaikkea vakuutustoimintaa valtio alkaa mahdollisen
kriisiajan yleisotsikon alla hoitaa.
Toinen kysymys on se, että esityksessä todetaan,
että Ecofinin ilmeisesti epävirallisessa kokouksessa,
Euroopan yhteisöjen valtiovarainministerien palaverissa,
on todettu, että tässä tilanteessa voidaan
menetellä näin. Ennen kuin ryhdytään
näin menettelemään, vaikka kiireisestikin,
on varmasti syytä saada tietoon, miten muut paikalla olleet
ja sopimukseen yhtyneet maat menettelevät.
Esityksessä todetaan myös, että valtiot
voivat periä takuustaan riskejä vastaavan maksun.
Kuitenkin hallituksen esityksessä todetaan, että lyhyellä aikavälillä se
voidaan jättää perimättä, mutta
esityksessä ei todeta, tässä päätöslausumassa,
miten maksuun palataan tai miten se arvioidaan. Eli me annamme maksuttoman
takuuvaltakirjan tällä paperilla.
Oleellista on se, että tätä on perusteltu
varmasti ja ehdottomasti tärkeällä kansallisen
lentoliikenteen turvaamisella. Se on tärkeä asia,
mutta tässä ei puhuta siitä, että 51
prosentin omistuksella valtio on ottamassa taatakseen myös
yksityisen omaisuuden 49 prosentin osuuden. Tältä osin
tulee todella mieleen: hädässä ystävä tutaan.
Samat joukot ovat jo pitkään käyneet
keskustelua siitä, että valtion omistus haittaa
heidän liiketoimiaan. Mutta ei tunnu haittaavan vakuutustoimia!
__________
Edustajat Skinnari ja Kantalainen merkitään
läsnä oleviksi.
__________
Puhemies:
Vastauspuheenvuorot ovat minuutin pituisia.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Puisto oli hieman epätarkka,
kun hän puhui yksityisomistuksessa olevien koneiden korvaamisesta.
Siitähän ei ole kysymys, vaan tässä on
kysymys kolmannelle osapuolelle tapahtuvan vahingon korvaamisesta.
Toisaalta on kysymys myös sodasta ja terrorismista ja niitten
olosuhteista. Siinä mielestä minusta ed. Puisto
puhui hieman asian vierestä.
Valtiovarainministeri Sauli Niinistö
Arvoisa puhemies! Tämä on mielenkiintoinen
keskustelunaihe, ja itse asiassa minusta sitä kannattaa
valiokunnassakin vielä selvittää. Nimittäin
on hiukan vaikea kysymys, kuka on kolmas taho silloin, jos lentoyhtiö lentää niin
sanotulla leasingkoneella, jolloin koneen omistaja on toinen. Eräs
pohtimisen aihe tietysti, joka ei ilmeisesti ennätä tähän
hätään, liittyy siihen ongelmaan, jota
ed. Puisto hahmotti, että Finnair ei ole suinkaan täysin
valtion omistama. Voisiko Finnair antaa vastatakauksen valtiolle? Se
on muodollista luokkaa tietysti tällaisissa yhteyksissä,
mutta teoriassa ehkä tällaista voisi miettiä.
En usko, että me pääsemme siihen
tilanteeseen, että me tiedämme, mitä kaikki
muut tekevät, koska joku toinenkin saattaa odottaa, mitä kaikki
muut tekevät, ja sitten loppupäässä ei
tapahdu mitään. Sen sijaan me saamme kyllä jatkuvasti
vähän lisää tietoa esimerkiksi
Pohjoismaitten käyttäytymisestä.
Tässä ei ole otettu kantaa ollenkaan siihen, onko
tämä järjestely maksuton. Se, että valtiovarainministerit
näin lausuivat, johtui siitä, että Isossa-Britanniassa
olikin jo ratkaisu tehty ja siellä oli nimenomaan käytetty
tällaista formulaatiota, että lyhytaikaisesti
se voi olla maksutonkin. Nythän on kysymys vain kuukauden
määräajasta. Mutta niin kuin totesin,
haluamatta mitenkään valmistautua mihinkään
erinomaiseen jatkoon, eduskunnalta tavallaan pyydetään
nyt pysyvämpääkin valtuutta. Toivon,
että rajoitatte sen kuitenkin johonkin, se nimittäin
unohtui esitystä laadittaessa.
Virpa Puisto /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensin valtiovarainministerin esitykseen:
Olisi hyvä, että kiireellisesti esitätte, mikä on
se määräaika, jolloin tätä arvioidaan.
Se oli suurin puute tässä.
Sitten ed. Ala-Nissilälle: Voidaan käyttää mitä sanakäänteitä hyvänsä,
jos halutaan vitsailla tämän kanssa. Osinkoa jakaessa
kyllä tiedetään, ketkä ovat
omistajia. On syytä myös vastuita kantaessa tietää se.
Klaus Bremer /r:
Arvoisa rouva puhemies! Käsiteltävänä olevassa
tapauksessa ei pidä unohtaa sitä, että ongelma
ei koske ainoastaan Finnairia ja mahdollisesti Air Botniaa, vaan
periaatteessa kaikkia ansiolentotoimiluvalla operoivia lentoyrityksiä,
myös esimerkiksi niitä pienyhtiöitä, jotka
lennättävät poliittista johtoamme tärkeisiin tapahtumiin
tuonne maailmalle, samoin kuin ambulanssilentoja, joita tehdään
maailmanlaajuisesti suomalaisilla pienkoneilla. Ongelman muodostaa
myöskin se tosiasia, että vastuu itse asiassa
on rajaton kolmannen osapuolen vahingoista. Tässä korotettiin
kolmannen osapuolen vakuutuksia aika huomattavasti EU:n toimesta,
mutta todellisuudessa vastuu on rajaton ja vastuu- ja korvauskysymykset
ratkaistaan esimerkiksi matkustajatapauksissa matkustajan kotimaassa, mikä on
erittäin kipeä asia suomalaisille pienyhtiöille.
Kun ne lennättävät esimerkiksi Lapissa amerikkalaisia
turisteja, mahdollinen amerikkalaiselle turistille sattuva onnettomuus
käsitellään amerikkalaisessa oikeudessa
Amerikassa. Sen tietää, että siellä monta
kertaa korvausvaatimukset ovat sitten sitä luokkaa, että siinä ei
keskisuuri suomalainen yritys pysy pystyssä, ehkä ei
ihan suurikaan.
Näin ollen ed. Aula on ihan oikeassa, kun hän epäili
ja sanoi, että täyden vastuun vakuutuksia ei tiettävästi
ole edes saatavissa. Se pitää paikkansa.
Ed. Puisto, kysymys ei ole niinkään markkinataloudesta
kuin siitä, mitä on määrätty
korvauksen suuruudesta. Niin kauan kuin se on rajaton, me joudumme
sellaiseen tilanteeseen aika äkkiä, etteivät
tässä valtionkaan varat enää riitä.
Meidän pitäisi rajoittaa sitä riskiä ja
korvausvelvollisuutta, joka nyt on päässyt vähän
käsistä.
Ed. Hellberg, tukitoimia on tässä vaikea enää lähteä kannattamaan.
Finnair kuuluu niihin harvoihin eurooppalaisiin yhtiöihin,
joita todella tuetaan valtion varoin, viimeksi tässä eduskunnassa
päätetyllä liikennelentäjien
koulutusasialla, jossa pelastettiin Finnairilta pois yli-investointeihin
sortunut Ilmailuopisto ja siirrettiin se valtion harteille. Ed.
Hellberg, kun Finnairin liikennelentäjä tuli maksamaan
800 000 markkaa, yksityiset kouluttivat 300 000
markalla liikennelentäjiä. Nyt kuitenkin jatketaan
sitä systeemiä, että valtio otti koulutuksen
kantaakseen ja maksaa 800 000 markkaa per liikennelentäjä,
kun sitä vastoin jos valtio olisi suostunut maksamaan yksityisille
per valmistunut liikennelentäjä koko kurssimaksun,
koko koulutusmaksun, se olisi päässyt 300 000
markalla per liikennelentäjä eli 0,5 miljoonaa
markkaa per liikennelentäjä olisi säästetty.
Tämä jos mikä on Finnairin suosimista,
samallahan Finnair sai koko liikennekoulutuksensa siirrettyä veronmaksajien
piikkiin. (Ed. Kekkonen: Mikä on Ilmavoimien osuus tässä?) Tämä on
tällaista tukitoimintaa.
Miljardeilla markoilla ei ole mitään eurooppalaisia
liikennelentoyhtiöitä, flag carriereitä,
valtionyhtiöitä, enää pitkiin
aikoihin tuettu. Air France on kaikkein kyseenalaisin tapaus ollut.
Periaatteessa näistä on luovuttu. (Ed. Kekkonen: Entä Ilmavoimien
lentokoulutus?) — Ilmavoimien lentokoulutuksella ei ole
tässä asiassa mitään tekemistä.
Ilmavoimat kouluttaa itse lentäjiä. Tukitoimi,
joka toteutetaan nyt valtion lentokoulun kautta, junailtiin hyvin
salakähmäisesti otsikolla Ilmavoimien lentokoulutus.
Niin kuin ed. Kekkonen varmasti hyvin muistaa, pari vuotta taaksepäin
valtion budjettiesityksessä sitä ei tullut liikennevaliokunnan
rooteliin, ei sitä tullut opetusministeriön, ei
sivistysvaliokunnan puolelle, vaan se junailtiin valtiovarainvaliokunnan (Puhemies
koputtaa) puolustusjaoksen otsikon Ilmavoimien lentokoulutus alle,
ja sitten päädyttiin yksityisen koulutuksen avustamiseen
ja ottamiseen valtion kannettavaksi.
Maria Kaisa Aula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin täsmentää ed.
Bremerin puheenvuoroon, että tässähän
ei käsitellä nyt kaikkia mahdollisia onnettomuusvakuutuksia.
Onkin pidettävä hyvin tiukka raja siinä,
että tätä kautta ei vyörytetä valtion
riskille tai tavallaan valtion harteille mitään
kuin tämä terrorismia ja sotatilanteita koskeva
kolmansille osapuolille aiheutuvia vahinkoja koskeva vakuutus. Esimerkiksi
juuri World Trade Centerin tuho tai Pentagonin tuho viime viikkojen
tapahtumista ovat niitä, joita tämä vakuutus
koskettaa, ei kaikkia mahdollisia onnettomuuksia tai niissä tapahtuvia
henkilövahinkoja laisinkaan.
Tässähän on kyllä raja
valtiolle esitetty, 1 miljardi US dollaria elikkä noin
6 miljardia markkaa. Siinä mielessä tämä tietenkään
ei ihan rajaton ole yhtä tapahtumaa kohti. Mutta tietysti
jos niitä olisi useampia, silloin se totta kai on sitten eri
asia. Tästä esityksestähän käy
ilmi, että markkinoilla on saatavissa tällä hetkellä vain
vakuutuksia, joissa katto on 50 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria.
Se on juuri ongelma, että leasingsopimukset ja muut eivät
mahdollista lentämistä niin alhaisilla vakuutussummilla.
Virpa Puisto /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ajatellen vakuutusmaksujen tarkentamista,
mitä tämä kattaa tai pitää sisällään,
olisi varmasti hyvä valtiovarainvaliokuntaan saada tieto
myös siitä, mitkä ovat ne summat, jotka
vapautuvat nyt Finnairilta, kun koko summa siirtyy tavallaan toisen
otsikon alle.
Tukitoimista: Varmasti joudumme työllisyyden nimissä miettimään
erilaisia tukitoimia. Jos on vaikea selkeyttää Finnairilta
vapautuvaa osuutta vakuutusmaksuista, varmasti neuvottelukysymys
olisi, että he voisivat arvioida, paljonko pitää lomauttaa
tai katkaista määräaikaisia työsuhteita.
Klaus Bremer /r(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Miljardin dollarin raja on itse valittu
raja. Todellisuudessa vastuu on määritelty rajattomaksi.
Siitä käydään sitten oikeutta,
miten suuri se kulloinkin on.
Olen ymmärtänyt, että tämä koskee
sotatoimialueita. USA:han on ilmoittanut olevansa sotatoimialuetta
tai sodassa. Se saattaa olla löysää puhetta
presidentiltä, mutta näinhän on ilmoittanut
presidentti Bush, että USA on nyt sodassa. Ei tarvinne
odottaa kauaakaan, niin mahdollisesti Venäjäkin
on sodassa ja moni muukin valtio, jos USA jatkaa terrorisminvastaista
toimintaansa sillä tavalla kuin se on ilmoittanut.
Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! Silloin kun sotavahinkoja on paljon, koko
kansa kärsii ja ottaa vastuulleen ne. Sikäli on
täysin järkevää, että tämäntapainen
ratkaisu tehdään, jota hallitus parhaillaan esittää.
Meillä on tiedossa, että sotatoimialueiden
lähellä parveilee paljon enemmän laivojakin
kuin rauhantoimialueiden lähellä, koska se on
kova bisnes. Muodollisesti sotatoimet voivat kohdistua myös
muihin liikennemuotoihin kuin pelkästään
lentoliikenteeseen. Hauskana yksityiskohtana kerron, että Suomessa
on edelleen toiminnassa Sotavahinkoyhdistyksen säätiö,
joka oli vakuutusyhtiöiden perustama yhdistys sota-ajalta. Sen
rahat säätiöitiin. Monet eivät
sitä tunne, mutta se on ollut sikäli hyvä,
että se on vakuuttanut muun muassa rauhanliikettä niiltä tuhoilta,
joita valtio on aiheuttanut, eli jakanut rahoja.
Nytkin kolmen päivän kuluttua meillä on
terrorismiin liittyvä kokous Suomessa, pienaseiden vastainen
kokous, johon valtiolta on saatu 180 000 markkaa, mutta
onneksi Sotavahinkoyhdistyksen säätiöltä hiukan
lisää. Sinne tulee 250—300 ulkomaista
vierasta. Ehkä säätiö rahoittaa
YK:n pääsihteerin raportin Prevention of Armed
Conflicts, jonka puheenjohtajana on ollut suomalainen YK:n apulaispääsihteeri
Tapio Kanninen. Pyytäessäni valtiolta, muun muassa UM:ltä,
alustavasti rahaa valtiolla ei ollut rahaa tähän
toimintaan, koska kaikki menee helikoptereille ja näihin
vakuutuksiin ja vastaaviin. Mutta onneksi meidän kulukorvauksemme
ovat myös verraten korkeita, joten tällainen YK:n
raportin suomeksi julkaiseminen on mahdollista myös yksityisellä toimella,
ellei valtio nyt käännä pikkuisen toimintaa
muualle kuin turvallisuus-, poliisi-, salapoliisi-, armeija- ja
vastaavalle puolelle.
Mutta pääasia, tämä ehdotus,
joka nyt tehdään, on täysin järkevä.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kysymys silloin, kun puhutaan takauksesta
ja takaus annetaan, on aina vakava ja siihen on syytä suhtautua
tietysti sillä vakavuudella, että mahdollisesti
jossakin erityistapauksessa ainakin osa siitä voi realisoitua.
Toisaalta kysymys on myöskin sellaisesta tilanteesta, että jos puhutaan
vaihtoehdottomuudesta, kyllä voi sanoa tässä yhteydessä,
että muita järkeviä vaihtoehtoja ei ole
olemassa.
Haluan kiinnittää myöskin huomiota
erääseen asiaan. Tässä on tavallaan
kaksi osaa. Ensinnäkin kolmansille osapuolille aiheutetut
vahingot. Perusteluissa mainitaan, että vakuuttajat irtisanovat
myöskin lentokoneiden sotariskivakuutuksen, elleivät
lentoyhtiöt ole suostuneet lisämaksuun. Tämä raja
pitäisi nyt tehdä selväksi, että tämä ei,
jos vain suinkin mahdollista, ainakaan tule tämän
takauksen piiriin.
Toisaalta voi sanoa, että hiukan ihmettelen sitä,
että täällä tarjotaan Finnairille
tukea etukäteen, vaikka se ei ole mitään
pyytänytkään. Kyllä minusta
tuntuu vähän siltä, että eduskunnan
ei ole syytä etukäteen lähteä tällaisia
asioita esittelemään, vaan jos, niin kuin näistä varmasti
lentoyhtiöille on vaikeuksia ja ongelmia, syntyy sellainen
tilanne, niin käsitellään asioita sitten,
jos ne tänne tulevat. Mutta etukäteen ei ole varmaan tarpeen
täällä tällaisista asioista
keskustella.
Minusta tässä on kysymys niin vakavasta asiasta,
että me selvitämme sen, minkä kerkiämme, ja
luotamme valtioneuvoston vakaaseen harkintaan muiden lopullisten
ehtojen osalta.
Valtiovarainministeri Sauli Niinistö
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin täällä on
puhuttu sotatila-alueista. Sotatilariskiin rinnastetaan terrorismiriski,
joten tuolla alue-termillä ei ole kovin paljoa merkitystä.
En tiedä, ymmärsinkö ed. Mannista
aivan oikein. Finnair on pyytänyt nyt käsiteltävänä olevaa
asiaa. (Ed. Manninen: Tarkoitin muita avustuksia!) — No,
se on tainnut tulla substanssiministeriöstä ikään
kuin informaationa. — Olen aika lailla kanssanne samaa
mieltä ja myöskin niitten muiden puhujien kanssa,
jotka ovat puhuneet siitä, että vakuutustoiminta
on vakuutustoimintaa ja jos riski kasvaa, sitten pelataan vakuutusoikeudellisten
ja sopimusteknisten kysymysten kanssa vakuutusyhtiön ja
asiakkaan välillä. Sehän on se luonteva
järjestys. Nyt on vain pakkotila nimenomaan tämän
mittavuuden vuoksi. Kyllä valtion vastuu on tietysti rajattu
siihen, mihin asti valtio takaa, mutta varmasti on näin,
että lentoyhtiön kohdalla voi jatkua keskustelu,
jos näin olisi.
Ed. Puisto, kaipaamaanne tietoa siitä, miltä osin
vakuutusmaksuista vapaudutaan, parasta aikaa selvitetään.
Siinä on liikesalaisuuksia kuuleman mukaan, mutta kyllä se
haarukoidaan.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Mannisen puheenvuoron johdosta haluan
todeta, että tänään valtiovarainvaliokunta
on kuullut asiantuntijoita, ja siellä myöskin
ed. Manninen on ollut mukana. Siellä on tuotu esille Finnairin
puolelta juuri tämän lain kohdalta, että he
tarvitsevat tätä erityislainsäädäntöä,
takauslainsäädäntöä.
Mitä tulee muihin liikesalaisuuksiin, joita ministeri
Niinistö otti esille, näkisin kuitenkin, että valtiovarainministerin
pitää saada tieto niistä asioista, kun
on kysymyksessä kuitenkin takuu. Sinänsä tämä laki
on tarpeellinen.
Hannes Manninen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tulin väärin ymmärretyksi.
Tarkoitin muun muassa ed. Hellbergin puheenvuoroa, jossa ymmärsin
selkeästi sanotun, että jos on tulossa lomautuksia
tai muita, niin valtion pitää tarjota apuaan.
Tätä tarkoitin, että ei olisi syytä etukäteen
lähteä tarjoamaan yhtiölle apuaan. Tämän
on hiukan eri kysymys. Pidemmällä tähtäyksellä voi
sanoa, että tämänhän ei välttämättä,
jos siitä maksu peritään, tarvitse olla edes
apua noin rahallisessa mielessä.
Valtiovarainministeri Sauli Niinistö
Arvoisa puhemies! Tämä muu tuki on todella
sitten vaikea kysymys. Suomi on aika johdonmukaisesti pyrkinyt muun
muassa laivaliikenteen osalta siihen, että ei järjestettäisi
Euroopan sisällä tukikilpailuja. Jos lentoliikenteen
osalta päädytään pysyvämmin
siihen, missä nyt ollaan, eli siihen, että ihmiset
lentävät vähemmän, asiakkaita
on vähemmän, ei se seikka, että EU:n
valtiot rupeavat kilvan jakamaan veronmaksajiensa rahoja, ollenkaan
lisää asiakkaitten määrää niissä koneissa,
jolloinka kilpailu ei enää olisikaan terveellä pohjalla,
vaan se olisi tukikilpailua. Tämä on äärimmäisen
vaarallinen tie.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Sinänsä hallituksen esitys
on varmasti näin ratkaistava kuin esitetään.
Se, että tämä asia on nyt esillä tässä salissa,
puhuu tietysti nykytilanteen vakavuudesta. WTC:n kahden viikon takaiset
tapahtumat ovat tässä nyt käsittelyssämme.
Samalla maailman tapahtumien kulku, miten tästä mennään
eteenpäin, kiinnostaa meitä kaikkia. Mikäli Yhdysvaltain
kokemat tragediat johtavat vain sotatoimiin eivätkä maapallon
epäoikeudenmukaisuuksien ja köyhyyden tarkasteluun
ja johtopäätöksiin siitä, varmaankin
voimme olettaa, että vastaavan tyyppisiä myös
suomalaisia hyvin ikävällä tavalla koskevia
taloudellisia asioita tulee entistä enemmän pöydälle
ja myös muita lakiesityksiä, hallituksen tiedonantoja
jne. Siis olemme todella nyt puhumassa tästä globaalista
ongelmasta.
Valtiovarainministeri Sauli Niinistö
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen, siirsitte vähän
keskustelun toiselle areenalle, mutta vastaisin mielelläni
lyhyesti.
Minusta on ollut yllättävän positiivista
nähdä, miten kansainvälinen yhteisö on
keräytynyt. Toivon, että tämä ei
nyt kuulosta mitenkään makaaberilta, mutta saattaa
olla, että koko tästä tapahtumasarjasta
voi koitua sellainen etu, että aletaan ymmärtää paremmin
toisiamme.
Mutta sitä en oikein ymmärrä, että osaksikaan motiivit
juuri sille kohtalokkaalle syyskuun 11. päivälle
olisivat olleet maailmantalouden epätasaisessa jakautumisessa.
Kukaan ei ole kyllä ilmoittautunutkaan tekijäksi,
mutta eipä ole tällaista motiiviakaan arvailuissa
edes, vaan motiivit näyttävät olevan
aika lailla jossain muualla.
Ulla Juurola /sd:
Arvoisa puhemies! Itse joudun huomenna esittelemään
tätä asiaa verojaostossa, ja hallituksen esitystä lukiessani
olen päätynyt siihen, että tämä on
varsin avoin valtakirja valtioneuvostolle määritellä kaikki
takaamiseen liittyvät erityisehdot. Kun tätä keskustelua
nyt olen kuunnellut, tavallaan tuntuu, että asia käy
yhä vaikeammaksi tai tulee yhä enemmän
kysymyksiä mieleen. Toivonkin nyt, kun tätä huomenna
käsitellään, että molemmat ministeriöt
varsin selkeästi pystyisivät selvittämään vastuurajaukset
tarkemmin, minkälaisista kolmansista osapuolista tässä on
kysymys, mitkä ovat markkamäärät,
joista ed. Bremer ikään kuin sanoi, ettei ole
mitään markkamääriä,
tai mikä on maksukäytäntö ja
mitä nämä ovat muissa maissa. Jotenkin
tuntuisi, että tässä tarvittaisiin aika tarkkoja
tietoja huomenna sitten.
Valtiovarainministeri Sauli Niinistö
Arvoisa puhemies! Kyllä, tarkoitus on tuottaa kaikki
se tieto. Toivon, että todella ymmärrätte,
että viikonlopun aikana — hallituksen esityshän
on eilen aamupäivällä tehty — on
ollut aika vaikea saada kaikkea sitä tietoa, joka varmasti
olisi paikallaan. Nyt tietysti eduskunnan kannalta kuitenkin se,
että valtioneuvosto eduskunnan rajauksin oikeutetaan antamaan
takuu, on riittävä toimenpide. Viimeksi olimme
tässä samassa tilanteessa silloin, kun presidentti
Ahtisaari lensi sotatoimialueelle. Silloin lentoyhtiöille
riitti se, että se järjestettiin tällaisena
hallituksen lupauksena ottaa seuraavaan lisätalousarvioon
mahdollisesti aiheutuvan vahingon kattaminen. Mutta tässä on
tietysti nyt aivan eri tilanteesta kysymys.
Valitettavasti todellakin me olemme tekemisissä hyvin
vaikeaselkoisen vakuutustoiminnan haaran kanssa, joten — täälläkin
on jo kuultu erilaisia käsityksiä siitä ja
maitten poikkeavista lainsäädännöistä — valitettavasti
me joudumme nyt tyytymään siihen tietoon, jota
näinä päivinä saadaan kerätyksi.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Itsekään en pysty tätä tuskaa
yhtään vähentämään, vaan
pikemminkin päinvastoin, koska tässä rupeaa
olemaan aika tavalla pankkikriisin aikaisia tilanteita käsillä,
jolloin noin miljardin markan tarkkuudella laitettiin valtion takuita
ja rahaa liikkeelle. Tässä on taas kysymys siitä,
että noin miljardin markan tarkkuudella pystytään
arvioimaan, mitkä ovat vastuut.
Tässä on tällaisia määritelmiä kuten
sotariski. Mikä on sotariski? Missä vaiheessa
se toteutuu? Onko tämä se tilanne, jossa on otettu
yksi esimerkki siitä, mikä on sotariski?
Kuulin, että ministeri on tuonut täällä esille näistä elinkeinoista
myös laivojen osalta. Missä vaiheessa laivanvarustajat
ilmoittavat, että laivat eivät lähde,
ellei tule takuita? Sitten on ydinjätteitä kuljettavat
junat. Missä vaiheessa kannattaa enää vakuuttaa
ollenkaan, jos kerta tämä riski tulee liian suureksi?
Mutta sekin asia, millä tavalla vakuutusvalvonta Suomessa
on järjestetty, on kesken. Viime hallituksen osalta se
oli loppuvaiheessa melkein valmis se valvonta. Nyt on 2,5 vuotta
kulunut ja sitä taas edelleen selvitetään.
Finanssitavaratalojen osalta: Millä tavalla eri tahot
joutuvat vastuuseen tämän tyyppisissä tilanteissa,
ettei käy sillä tavoin, että ne, jotka
ovat maksaneet työeläkettä tai ovat maksaneet
jotain muuta vakuutusta, ovat vieneet rahaa pankkiin, ovat yhtäkkiä mukana
tämän tyyppisissä rahoituksissa? Valvonta
pitäisi saada Suomessa järjestykseen.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Heinosen tultua paikalle haluan
vielä tiedustella häneltä: Valtiovarojen
kuulemisessa sekä valtiovarojen että liikenneministeriön
edustajat vetosivat tämän asian nopeaan käsittelyyn
perustellen sitä kansallisen lentoliikenteen merkityksellä sekä kansalaisille
että tuottavalle teollisuudelle, meidän liiketoiminnallemme,
ja vedottiin myös siihen tai painotettiin sitä,
että enemmistöomistaja valtio ottaa tämän
vastuun. Nyt tiedustelisin teiltä tämän
asian käsittelyn yhteydessä, ministeri Heinonen:
Kauanko nämä perusteet painavat valtion enemmistöosakkuuden
säilyttämiseksi kriisin jälkeen?
Liikenne- ja viestintäministeri Olli-Pekka Heinonen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kysymykseen, joka täällä on
tullut esille rajauksen osalta: Kokonaisuus, josta puhutaan, on
niin sanottu sotariski, joka pitää sisällään
paitsi sotatoimet myös terrorismiin tai lentokonekaappaukseen
rinnastettavat tapahtumat ja niistä aiheutuvat vaikutukset
kolmannelle taholle. Se on se rajaus, joka tässä on
kysymyksessä. Kysymyksessä on rajaus myöskin
siinä suhteessa, että tämä ratkaisu
koskee suomalaisia lentoyhtiöitä, ei siis pelkästään
Finnairia vaan Suomessa rekisteröityjä yhtiöitä.
Samalla tavalla muut eurooppalaiset maat ovat tehneet ratkaisuja
nimenomaan omassa maassaan rekisteröityjen yhtiöiden
osalta.
Mitä tulee Finnairiin, näen, että tässä suhteessa
todellakin tarkastelu on koko alaa ja Suomessa toimivia toimijoita
kohtaan, ei pelkästään Finnairia kohtaan,
joka tietysti toki on merkittävin toimija tällä kentällä.
Mitä tulee ed. Puiston kysymykseen omistaja-asiasta, tässä suhteessa
ei ole olemassa mitään akuuttia, että tällä hetkellä tai
tämän tilanteen jälkeen olisimme tehneet
ratkaisuja, jotka tarkoittaisivat toiseen suuntaan menemistä.
Haluan yhtyä ministeri Niinistön toteamaan, että tietysti
pyrimme antamaan kaiken sen mahdollisen tiedon, jota tässä tarvitaan
ja jota jatkuvasti saamme siitä, minkälaisia ratkaisuja
muissa maissa on tehty, myöskin ratkaisuja sen suhteen,
miten tätä vastuuta kyettäisiin mahdollisimman
tarkasti yksilöimään. Eräs mahdollinen
tapa silloin tietysti yksilöidä sitä on
koneitten lukumäärä, joita vastuu käytännössä koskee.
Näiltä osin pyrimme sitä tietoa valiokunnan
ja eduskunnan käyttöön saattamaan.
Mitä tulee kysymykseen lentoyhtiöitten yleisestä tuesta,
uskon, että on Suomen kansallinen intressi, ettemme tällä alalla
lähde siihen tukihuutokauppaan, joka esimerkiksi laivaliikenteessä on
ollut näkyvissä. Uskon, että suomalainen lentoyhtiö pärjää tällä kentällä puhtaan
kilpailun ehdoin ilman valtion tukia paremmin kuin niiden kanssa.
Valtiovarainministeri Sauli Niinistö
Arvoisa puhemies! Vastaisin minäkin ed. Puistolle valtionyhtiöominaisuudesta,
että olemme nyt tilanteessa, joka on riippumaton siitä,
onko valtio Finnairin omistaja vai ei. Joutuisimme ottamaan kannan
siihen, lentääkö suomalainen yhtiö vai
ei. Tässä on muitakin, niin kuin kuulimme, jopa
pienkoneyhtiöitä. Juuri tämä,
niin kuin oikein totesitte, korostaa tietysti maksuharkintaa, mutta
sekin olisi ollut joka tapauksessa harkittavana.
Vakuusvalvonnan osalta olen ed. Skinnarin kanssa siinä mielessä samaa
mieltä, että se kokonaisuus näyttää viipyvän,
mutta kyllä meillä kuitenkin on vakuutusyhtiövalvontaa
ja se on ymmärtääkseni varsin hyvällä pohjalla.
Toinen kysymys on se, että kehitys kohti finanssitavarataloja
minunkin mielestäni vaatisi sitä, että tämä mahdollisesti
(Puhemies koputtaa) yhdistettynä sujuisi huomattavasti
paremmin, siis pankki- ja vakuutuslaitosten yhdistetty valvontavirasto.
Sen pitäisi itse asiassa olla pikkuhiljaa pöydällä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Pidän tätä tietysti
asiallisena ja oikeana toimenpiteenä juuri sillä perusteella
kuin ministeri Niinistö äsken totesi, lentääkö suomalainen
lentokalusto kansainvälisessä liikenteessä vai
ei.
Ymmärrän niin, että vakuutusyhtiöt
totesivat päätöksenteossaan sotariskin
realistisesti, kun päättivät sanoa nämä vakuutukset
irti kahden viikon takaisten tapausten perusteella. Jos ajatellaan,
missä tilanteessa nyt ollaan, niin ollaan tilanteessa,
jossa sen jälkeen on, noin lainausmerkeissä, julistettu
sota kertomatta vielä sitä, millä kentillä sota
käydään. Tällöin tulee
tietysti mieleen se, onko valtioneuvoston taholla kartoitettu sitä,
millä kansainvälisen vakuutustoiminnan kentillä on
sellaista vakuutustoimintaa, jossa juuri se sotariski realisoituu,
mikä nyt on seurausvaikutuksena ilmiselvästi tulossa,
ja mitä se vaikuttaa kansainväliseen vakuutustoimintaan
ja seuraako siitä jotakin vaikutuksia Suomelle, niin että meille
tulee yhtä pikaisesti hoidettaviksi jotakin tänne
pöydälle kuin tuli tänä päivänä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Hellberg peräänkuulutti
sinänsä ihan vakavaa huolta, miten kansallinen
vaikkei valtion täysin omistama lentoyhtiö tulisi
toimeen, ja kuultiin vastaus, että ehkä paremmin
ilman valtion tukiaisia kuin niiden kanssa, niin kuin ministeri
Heinonen totesi. Mutta itse ongelma ja huoli on aito. Mielestäni
se on hyvä täälläkin todeta
ja tukea sitä ajatusta, että tavalla tai toisella,
ei välttämättä suinkaan valtion
niin sanotuilla tukiaisilla, mahdollistetaan kuitenkin se, että meillä on myös
vastaisuudessa suomalainen lentoyhtiö. Siinä mielessä tätä ongelmaa
ei pitäisi vain ohittaa.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ministerit Heinonen ja Niinistö esittivät tukiasian
sinällään aivan oikein, eli Suomen lähtökohdan
pitää olla se, että varsinaisiin tukiaisiin ei
mennä ja toimitaan kansainvälisesti yhteistyössä tähän
suuntaan.
Kun ed. Puiston puheenvuoroja kuuntelee, kyllä täytyy
muistaa, että sota on sota ja terrorismi on terrorismia,
ja tämä laki tehdään nyt näihin oloihin.
Yksi asia, mikä todella kaipaisi selvittämistä, mihin
ministeri Niinistökin viittasi, on "kolmas osapuoli". Toivon,
että määritellään aika
tarkkaan, mitä sillä tarkoitetaan. Jos teoreettisessa
tilanteessa jouduttaisiin tätä lakia soveltamaan, siitä voisi
tulla epäselvyyttä tämän tekstin
perusteella.
Valtiovarainministeri Sauli Niinistö
Arvoisa puhemies! Lähinnä ed. Pulliaisen
kysymykseen: Jos on tarkoitus saattaa maailmanjärjestys
sekaisin, silloin iskun kohteena on finanssimaailma. Se on kaikkein
tehokkain tapa sotkea maailmanjärjestys tavallisten ihmisten
olemista myöden, ja eräs tapa on tietysti sitten
vakuusjärjestelyjen puitteissa, joille erityisesti länsimainen
järjestelmä hyvin pitkälti rakentuu.
Nyt sotariskin vuoksi vakuutusyhtiöt ovat muuttamassa
riskinottoaan. Mehän muistamme kaikki syyskuun 11. päivän
jälkeiset uutisoinnit ja kysymykset siitä, joutuuko
jokin vakuutusyhtiö jo tapahtuneen vuoksi vaikeuksiin,
ja jos tällaisia kysymyksiä esitetään,
silloin tietysti pohditaan myöskin, mitkä ovat
vakuutusyhtiöitten vastuunkannon hartiat tulevaisuuteen
päin. En tiedä, kuinka paljon tämä on
vaikuttanut tähän faktiseen tilanteeseen, että on
jo vahinkotapahtumia sattunut. Kaikillahan on muun muassa vakuusmääräyksensä,
siis myöskin vakuutusyhtiöillä. Todellakaan
en tiedä, mutta tällainenkin ajatus on aika lähellä.
Hallitus ei ole lähtenyt erikseen kartoittamaan nyt,
ja otin laivaliikenteen esimerkiksi vain sen vuoksi, että havaitsin
lehdissä sellaisen jutun, joka sekään
ei ole lähtenyt liikkeelle laivayhtiöstä vaan
vakuutuspuolelta. Ellei kansainvälinen yhteistoiminta tässä onnistu
ja jos joudutaan kohtaamaan jatkossakin tällaisia tapahtumia,
niin kyllä niissä on vakavista taloudellisistakin
seuraamuksista kysymys, vaikkakin tietysti talous on sittenkin vain
taloutta verrattuna kaikkeen muuhun mitä on tapahtunut.
Keskustelu päättyy.