2) Hallituksen esitys laiksi virallistetusta parisuhteesta
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi virallistetusta
parisuhteesta on nyt toisessa käsittelyssä, ja
asia on monessa mielessä periaatteellisesti merkittävä.
Erityisen merkittävää on se, että hallitus
on lähtenyt lakiesityksellä liikkeelle tällaisessa
syvästi kansaa jakavassa kysymyksessä. Vaikka
asiassa on muodollisesti kansanedustajilla vapaat kädet,
on tietenkin aina pelättävissä, että solidaarisuus
hallituksen esitykselle voi olla joillekuille ainoa peruste kannattaa
tätä mielestäni vastustettavaa lakiesitystä.
Hyväksymällä tämän
lain olemme tekemässä mielestäni huonoa
lainsäädäntötyötä.
Tämä laki on monella tavalla kehno, ja otaksun,
että mikäli tämän lain hyväksymme,
tulemme jatkossa, ja melko pian, näkemään
muutos- ja lisäysesityksiä siihen.
Aivan kuten kansanedustaja Annika Lapintie totesi ensimmäisessä käsittelyssä syyskuun
19. päivänä, on nyt esitetty laki vain
välitavoite. Ed. Lapintie totesi muun muassa: "Koska todellakaan
en halua vaarantaa lakiesityksen läpimenoa, sen vuoksi
en nyt esitä niitä sisältömuutoksia,
jotka olen vastalauseeseeni kirjoittanut, vaan toivon, että voimme
hyväksyä nyt tämän lakivaliokunnan
esityksen. Sen lisäksi melko pian joudumme palaamaan lasten
asemaan ja tekemään kuten Ruotsissakin on tehty.
Siellä alun perin ei hyväksytty adoptiomahdollisuutta
- -". Aivan lopuksi ed. Lapintie totesi vielä: "Toivon,
että hyväksymme tämän lain ja
hallitus nopeasti valmistelee muutosesityksen, jonka mukaan perheen
sisäinen adoptio sallitaan."
Ed. Lapintie paljasti rehellisesti tavoitteensa. Se on sinänsä arvostettavaa,
vaikka itse asia on vastustettava. Ed. Lapintien puheista voi päätellä,
että mikäli tämä laki nyt hyväksytään,
tulemme näkemään vielä ennen
lumen tuloa kansanedustajan lakialoitteen adoptio-oikeuden ja muiden
toiseksi jääneiden tavoitteiden sisällyttämisestä lakiin.
Tällä viikolla vietämme kodin ja
perheen viikkoa. Olen sanonut tämän ennenkin,
että homolaki on troijan puuhevonen, jolla käydään
perinteisen Suomen perhe- ja yhteiskunta-arvojen kimppuun. Tämä toteutuu
nyt teemaviikkoa myöden. Puuhevosvertaukseni on ilmeisesti
kuvaava, sillä uskontotieteen dosentti Raimo Harjula kommentoi
sitä tänään Helsingin Sanomien
mielipidesivuilla.
Tämän lain symbolimerkitys on huomattava ja kauaskantoinen.
Se yhdellä tavalla normalisoi poikkeavuutta, mikä on
mielestäni suuri virhe. Yksi asia tämän
lain seurauksena tosin paljastuu, mikäli se hyväksytään.
Se on se, että silloin todella näemme, kuinka
marginaalinen ilmiö homoseksuaalisuus on. Parisuhteiden
rekisteröinti tulee olemaan melko harvinaista, koska homoseksuaaleja
on luultua paljon vähemmän. Julkisten viranomaisten
ovensaranat eivät juurikaan lisää rasitu
rekisteröintiparien takia.
Tämä homorummutus on saanut osan kansasta
ja suuren osan mediastakin luulemaan, että kysymys on todella
merkittävästä vähemmistöstä. Mikäli
lakiesitys hyväksytään vasten omaa käsitystäni,
laiha totuus nähdään tulevaisuudessa. Pienen
porukan iso meteli harhauttaa koko yhteiskuntaa. Meidän
ei täällä eduskunnassa pitäisi tanssia
pienten pillipiipariryhmien lobbausten tuloksena.
Ruotsissa vastaava parisuhdelaki on ollut voimassa vuodesta
1995 lähtien. Tuoreimman, Setan välityksellä saamani
tiedon mukaan vuonna 1999 Ruotsissa eli tällaisessa virallistetussa
parisuhteessa vajaat 2 000 ihmistä: noin 1 200
miestä ja runsaat 600 naista. Ruotsin väkiluku
on yli kolme miljoonaa Suomea suurempi, joten tästä voimme
päätellä, että Suomessa tämän
lain piiriin tulisi kuulumaan muutama sata ihmistä vuodessa.
Tämä kysymys on syvästi kansaa jakava. Kannattaako
meidän todella räätälöidä tämä kiistanalainen
laki näin pientä vähemmistöä varten?
Arvoisa puhemies! Perussuomalaisten eduskuntaryhmä ei
millään muotoa voi hyväksyä nyt esitettyä parisuhdelakia.
Katsomme, että esitys on mahdoton hyväksyä niin
kristillisestä perinteestä ja perhekäsityksestä käsin
kuin myös sen esimerkkivaikutusten pohjalta. Tämä hanke
pistettiin aikoinaan alulle homosuhteessa eläneiden perintöasioissa
ilmenneiden epäkohtien varjolla, mutta varsin pian hanketta
alettiin johdonmukaisesti ajaa kohti virallista yhteiskunnallista
instituutiota, joka on lain kannattajien perimmäinen tarkoituskin.
Tämä hivutustaktiikka on toiminut hämmästyttävän
hyvin, ja osa ihmisistä ei vieläkään
ole kyennyt tai ei halua nähdä lain lopullista
päämäärää,
joka on samanarvoinen asema avioliiton kanssa. Tämän
kohdistan erityisesti kokoomuksen ja keskustan eduskuntaryhmien edustajiin.
Tällaiseen arvojen ja käsitteiden sekamelskaan
en halua olla Suomea viemässä.
Nyt käsittelyssä olevan lain pohjana on avioliittolaki,
jonka säädöksiin toistuvasti viitataan, yli
kymmenen kertaa. Tämä käsittelytapa viittaa mielestäni
selkeästi siihen, että pyrkimyksenä on luoda
tasa-arvoinen instituutio avioliiton kanssa, vaikka ensimmäisessä käsittelyssä eräät
edustajat juuri päinvastaista väittivätkin.
Avioliitolla on ja sillä tulee jatkossakin olla selkeä ja
kiistaton suosituimmuusasema. Järjestäytyneessä yhteiskunnassa
on oltava selkeät ja yksiselitteiset pelisäännöt.
Epäselvä ja tulkinnanvarainen lainsäädäntö aiheuttaa
paljon tulkintariitoja ja selvittelyä. Kelvottomuus käy
usein kalliiksi.
Arvoisa puhemies! Meillä on suomalaisessa yhteiskunnassa
monia vähemmistöryhmiä, joiden eduissa
ja elämän olosuhteissa on paljon korjaamisen varaa.
Vammaiset, joita maassamme on kymmeniätuhansia, ovat yksi
tällainen ryhmä, jotka saavat vuodesta toiseen
taistella laillisten oikeuksiensa puolesta. Heillä on laki
takanaan, mutta silti monet kunnat ja kaupungit eivät noudata
vammaispalvelulain velvoitteita. Kyseiseen lakiin olisi toki saatava
parannus siten, että lain tarkoittamat palvelut olisivat
vammaisille niin sanottu subjektiivinen oikeus. Olisi hyvä,
jos heidän oikeuksiinsa ja vaikeuksiinsa saataisiin suunnattua
yhtä paljon tarmoa ja julkisuutta kuin esillä olevaan
niin sanottuun homolakiin.
Arvoisa puhemies! Perussuomalaisten eduskuntaryhmä ei
hyväksy esitystä parisuhdelaiksi. Ehdotan, että nyt
käsittelyssä oleva lakiehdotus hylätään.
Ed. Vehkaoja merkitään
läsnä olevaksi.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Hyvät edustajat! Muistelen,
että tässä salissa on menneinä vuosinakin äänestetty
juhannushäistä. Tämä tuli mieleeni,
kun kaksi nuorta lesbonaista kertoi viime keskiviikkona TV1:n uutisissa,
että jos tämä käsittelyssä oleva
laki menee läpi, niin he menevät naimisiin ensi
juhannuksena.
Siinähän se tuli, arvoisa oikeusministeri,
lakivaliokunnan edustajat ja muut edustajat: Juhannuksena homohäät.
Ne, joita tämä laki koskisi, käsittivät
niin, että tämä laki mahdollistaa samaa sukupuolta
olevien avioliiton.
Sen, että keisarin uudet vaatteet on tämä homoavioliittolaki,
näkee suurin osa kansasta ja asianomaisista. Sen sijaan
lakivaliokunta ja sen enemmistön kannalla olevat jaksavat
vieläkin kaunistella juridiikan sanakäänteillä asiaa,
kun puhuvat samaa sukupuolta olevien parisuhteen virallistamisesta.
Haluan näin aluksi kerrata, minkä puolesta olen.
Haluan parantaa homojen sosiaalisia oloja. Olen tyytyväinen,
että homoudesta on käyty tämän
lakiehdotuksen johdosta laaja keskustelu, vaikka syvällisyys
siitä on lähes täysin puuttunut. Olen
asuinkumppanuusmallin puolesta, jolla huomioitaisiin myös
homotalousyksiköt muiden asuinkumppanuusmuotojen rinnalla.
Näin paljon voin olla samaa mieltä tämän
lakiehdotuksen taustaideasta. Miksi siis kulutan energiaani tämän
lakiehdotuksen vastustamiseen?
Tämä homoavioliittolakiehdotus lepää perusolettamuksella,
että homouden tulee olla yksi yhteiskunnan hyväksymistä normeista.
Normi on sääntö, ohje, malli tai yhteisöelämän
käyttäytymissääntö.
Lakiehdotus puhuu juuri samaa sukupuolta olevien parisuhteesta.
Tämä perusolettamus, homous on normi, on kuin
annettu meidän eteemme syötäväksi
ja se meidän on syötävä mukamas
ilman, että saisimme kysyä, mistä homoudessa
on todella kysymys. Tätä perusolettamusta lakivaliokunta
on erittäin vähän pohtinut. Tästä homouden
normittamisesta yhteiskuntaan lain puoltajat eivät halua
puhua, ja toisaalta vähemmistön puolustamisinnossaan
he eivät näe, mitä muuta he ovat tekemässä.
Miksi tämä normittaminen on niin tärkeä kysymys?
Yhteiskunnan normit ovat tärkeitä juuri etenkin
asianomaisille. Homoavioliittolaki olisi kuin ihanne homotaipumuksen
omaavalle: näin sinun tulee elää ja tätä sinun
tulee tavoitella. Mutta kun on totta, että homous ei ole
absoluuttisen pysyvä ominaisuus ihmisessä — tähän
palaan kohta myöhemmin — homotaipumuksen omaavalla
on valittavana kaksi tietä: edellä mainittu, joka
nyt haluttaisiin päättää ainoaksi
tieksi elikkä normiksi. Hänellä on myös
toinen tie: lähteä selvittämään,
mistä hänen homotaipumuksensa johtuu. Tässä tarvitaan
ehdottomasti yhteiskunnan ja lähipiirin vahvaa tukea. Tällaisia ihmisiä on
Suomessa sadoittain, eikä yhteiskunta millään
tavalla halua tukea heitä antamalla esimerkiksi terapia-apua.
He ovat oikeutettuja yhteiskunnan apuun, niin kuin esimerkiksi uskottomuudesta
tai alkoholismista kärsivät ihmiset. Lisäksi
meidän täytyy muistaa, että kansainvälisessä tautiluokituksessa
on edelleen määritys "itseään
häiritsevä seksuaalisuus". Tämä on
tuon oikeuden yksi perusta.
En halua moniavioliittolailla antaa signaalia homotaipumuksen
omaavalle, että hänellä on vain yksi
elämäntyyli valittavanaan. En halua antaa tätä signaalia
vanhemmille, kasvatuksen, opetuksen ja terveydenhuollon ammattilaisille.
Arvoisa puhemies! Politiikan satiirissa mellastava Itse valtiaat
-televisio-ohjelma on esitellyt meidät kristillisdemokraatit
ihmisinä, joilla ei ole muuta tehtävää kuin
toisten seksuaalisuuden valvominen. Tässä ja nyt
tämä pilkka karahtaa kyllä täysin
kiville. On päivänselvää, että juuri homoavioliittolain
puolustajat haluavat, että makuukamareissa touhuavat ehdottomasti
kaksi miestä tai kaksi naista. Täällä salissa
jo aikaisemmin selittämäni ja kirkon tukema asuinkumppanuusmalli
rekisteröisi ihmisten talousyksikköä, ei
heidän seksuaalista käyttäytymistään
tai suuntautuneisuuttaan. Seksuaalisuhteen edellyttäminen
kaikkia asuinkumppaneita koskevien epäkohtien ratkaisemisessa
on epäoikeudenmukaista niitä kohtaan, jotka asuvat
yhdessä ystävinä, kumppaneina, toisilleen
rakkaina ihmisinä ilman seksuaalisuhdetta.
Kerroin viime viikon keskiviikkona puheessani Columbian yliopiston
professorin Robert Spitzerin tutkimuksesta, joka viime toukokuussa
julkaistiin Amerikan psykiatrisen yhdistyksen vuosikokouksessa.
Nähtävästi joku suomalaisen homoliikkeen
edustaja oli ripeästi toimittanut puheeni professori Spitzerille,
kai myös käännettynä englanniksi.
Sain nimittäin professori Spitzeriltä eilen sähköpostiviestin,
jossa hän kirjoittaa muun muassa seuraavasti:
"Tutkimukseni perustui hyvin ainutlaatuiseen otokseen. Vastoin
monien mielenterveysalan ammattilaisten nykyisiä näkemyksiä tutkimus osoitti,
että jotkut homoseksuaalit voivat kokea seksuaalisen suuntautumisen
muutosta huomattavassa määrin. Esitykseni keskusteluosuudessa kerroin,
että tällaiset tulokset ovat todennäköisesti
melko harvinaisia hyvin motivoituneiden homoseksuaalien joukossa.
Sanoin myös, että olisi vakava virhe päätellä tutkimuksestani,
että kuka tahansa hyvin motivoitunut homoseksuaali voisi
kokea muutoksen seksuaalisessa suuntautumisessaan tai että tutkimukseni
osoittaisi homoseksuaalisuuden olevan valinta."
Hän jatkaa vielä näin: "Voivatko
jotkut homoseksuaalit kokea muutoksen vai eivät, on tieteellinen
kysymys. Minulla tällä ei ole mitään
merkitystä tarkasteltaessa eettistä kysymystä homoseksuaalien
syrjintää kieltävistä laeista
ja parisuhdelaista. Kansalaisena, " — hän korostaa — "en
tiedemiehenä, henkilökohtaisesti kannatan homoseksuaalien
parisuhdelakia ja syrjintää kieltäviä lakeja."
Tässä professori Spitzer vahvistaa, niin kuin viime
viikon puheessani sanoin, että jotkut homot voivat muuttua
heteroiksi. Aivan samalla tavalla hän sitä itse
vielä haluaa vahvistaa. Se on todistettu monella tutkimuksella,
viimeksi tällä USA:n Columbian yliopiston professorin
tutkimuksella. Professori Spitzer on hyvin rehellinen tiedemies,
vaikka onkin homoliikkeen kannattaja, niin kuin viestin lopusta
selvästi näemme. Tällaista rehellisyyttä kaipaisin
suomalaiselta homoliikkeeltä ja homoavioliittolain puolustajilta.
Täällä salissa on sanottu, että Suomi
on kuin jäljessä kansainvälisestä trendistä säätämässä homoja
varten avioliittolakia. Kuitenkaan kansainvälinen oikeus
ei tunnusta kahden samaa sukupuolta olevan henkilön oikeutta
avioliittoon tai perheeseen. Kansainvälisessä oikeudessa
on toki vihdoin etabloituneena oikeus avioliittoon, ja sen perusteella
johdetaan oikeus perheeseen. Oikeus avioliittoon käsittää kahden
biologisesti eri sukupuolta edustavan henkilön oikeutta
avioliittoon.
Euroopan ihmisoikeussopimuksen yhteydessä sekä Euroopan
ihmisoikeustuomioistuin että ihmisoikeuskomissio ovat tähän
saakka väistäneet kysymyksen samaa sukupuolta
olevien avioliitosta. Epäilemättä kysymys
tulee nousemaan esille tuomioistuimen oikeuskäytännössä ennemmin
tai myöhemmin. Ihmisoikeuskomissio on käsitellyt
samaa sukupuolta olevien avioliittoa yksityiselämän
asiana, siis oikeutena yksityiselämään
artikla 8:n mukaan.
Artikla 12 puhuu oikeudesta avioliittoon. Sekä ihmisoikeuskomission
että ihmisoikeustuomioistuimen mukaan tämä oikeus
ei sovellu homoseksuaaliseen elämänmuotoon. Vuonna
87 tuomioistuin sanoi suoraan, että tämä oikeus
viittaa perinteiseen avioliittoon, miehen ja naisen väliseen avioliittoon.
Tämän oikeussäännön
takana on siis ajatus suojata avioliittoa perhemuotona.
Kansainvälisen oikeuden tasolla ei siis ole mitään
samaa sukupuolta olevien henkilöiden oikeutta avioliittoon.
On hyvä muistaa koko oikeusjärjestelmän
systeemi, jossa kansainvälinen oikeus, ennen kaikkea kansainvälinen
tapaoikeus ja multilateraaliset kansainväliset sopimukset,
on hierarkiassa kansallisten oikeusjärjestelmien yläpuolella.
Valtioilla on toki kansallistasolla sisäisesti aika paljon
harkintavaltaa, mutta ei ole olemassa ylipäätään
mitään juridista tai poliittista konsensusta homoavioliitoista
edes Euroopan tasolla. Emme ole siis myöhästymässä mistään
junasta, jos hylkäämme tämän
lakiehdotuksen. Pikemminkin: tällöin emme ajaudu
väärille raiteille.
Muun muassa monet nuoret naiskansanedustajat väittivät
täällä viime viikolla, että monet
luterilaiset teologit ovat tämän lakiehdotuksen puolesta.
Toistan ajatuksen: kirkkohistoriallisesti kirkon kannan kertovat
piispat.
Pikkuvertaus politiikkaan: Sillä ei ole paljonkaan
merkitystä, mitä kansanedustaja Kari Kärkkäinen
väittää Suomen ulkopolitiikan linjaksi. Suomen
virallisen kannanoton muodostavat kyllä tasavallan presidentti
ja hallitus yhdessä.
Nämä teologit kirkon jäseninä edustavat
pientä vähemmistöä. Usein he
ovat niin sanottuja liberaaliteologeja, jotka kieltävät
kristinuskon keskeisimpiä dogmeja. Suomen kaikki kristilliset
kirkkokunnat ovat tätä lakiehdotusta vastaan, siis
Suomen kaikki kristilliset kirkkokunnat ovat tätä lakiesitystä vastaan.
Samassa rintamassa seisovat Suomen juutalaiset ja muslimit.
Arvoisa puhemies! Meillä on kaksi vaihtoehtoa. Käymmekö kohti
juhannuksen homohäitä, vai käymmekö kohti
syvällisempää totuutta homoudesta? Siitä me
päätämme ensi perjantaina.
Homoja meistä on 1—2 prosenttia eli 50 000—100 000
ihmistä. Heistä vain murto-osaa tulisi koskettamaan
tämä homoavioliittolaki. Silti tällä lailla
olisi suuri symboliarvo homouden normittamisessa yhteiskuntaamme.
Niin kuin homoliikkeen edustajat ovat tunnustaneet: tämä idea
on homohäiden takana.
Vai toinen vaihtoehto: Käymmekö kohti totuutta,
joka tunnustaa, että homojen sosiaalisia olosuhteita voidaan
parantaa muun muassa perintöverolain muutoksella ja asuinkumppanuusmallilla,
ei homoavioliittolailla, ja kohti sitä totuutta, joka samanaikaisesti
tunnustaa, että yhteiskunnan on annettava tukea niille,
jotka haluavat homoudesta ulospääsyä?
Tämä olisi aitoa demokratiaa, sanoisinko, kristillisdemokratiaa.
Arvoisa rouva puhemies! Kannatan ed. Vistbackan ehdotusta.
Kirsi Ojansuu /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisi hyvä, jos nyt olisivat olleet
ed. Kärkkäisen rinnakkaislakialoitteet käsittelyssä,
joissa hän olisi näitä kyseisiä oikeuksia homo-
ja lesbopareille esittänyt. Se olisi ollut uskottavuuden
kannalta erinomaisen tärkeää.
Spitzer, tutkijaprofessori, johon Kärkkäinen on
vedonnut, toukokuussa ilmoitti World Street Journal -lehdessä olevansa
kauhistunut tavasta, jolla eheytysliike vääristeli
hänen sanojaan. Hän sanoo näin: "Tutkimukseni
päätyi tärkeään varoitukseen:
sitä ei saisi käyttää perustelemaan kansalaisoikeuksien
kieltämistä homoilta ja lesboilta tai pakkohoidon
tukemiseen. En väittänyt, että kaikkien
homojen tulisi yrittää muuttua tai edes että he
voisivat paremmin, jos yrittäisivät. Kuitenkin
kauhukseni huomasin joidenkin tiedotusvälineiden" — ja
täällä kristillisdemokraattien edustajat
ovat tehneet samoin — "raportoivan tutkimukseni väittävän,
että homoseksuaalisuus on valinta ja että merkittävä muutos
on mahdollinen jokaiselle homolle ja lesbolle, joka päättää yrittää."
Hän itse irtisanoutuu näistä teidän
johtopäätöksistänne.
Vetoan vielä: jokainen meistä äitinä ja
isänä hyväksyy lapsensa, olivat he minkälaisia
tahansa, ja jokaisen meistä lapselle (Puhemies koputtaa)
voi tulla mitä tahansa asioita eteen, kuka tahansa voi
kasvaa homoksi tai lesboksi, ja me rakastamme heitä ihan
yhtä lailla ja haluamme heille oikeudet.
Puhemies:
Muistutan, että vastauspuheenvuoron mitta on 1 minuutti
ja että meillä on myös puheenvuoron pituudesta
10 minuutin suositus.
Susanna Rahkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin sanoa, että homoseksuaalisuus
on tosiasia, syntyi se mistä syystä hyvänsä.
Parisuhteet ovat tosiasia, ja pysyvät parisuhteet ovat
mielestäni toivottavampia kuin ei-pysyvät parisuhteet.
Tässä laissa nimenomaan ratkotaan muitakin ongelmia
kuin perintöoikeudellisia ongelmia. Tämä on
kokoelma erilaisia tilanteita, joihin tarvitaan ratkaisuja. Ei sen kummemmasta
ole kyse.
Avioliittolaki ei ole yhtä kuin avioliittoinstituutio,
avioliittoinstituutio on paljon enemmän. Eivät
nämä lakiviittaukset tähän lakiin
mitään perheinstituutiota ja avioliittoinstituutiota
mielestäni voi romuttaa.
Päivi Räsänen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen täysin samaa mieltä ed. Ojansuun
kanssa oman lapsen rakastamisesta ja hyväksymisestä.
Mutta kun te kuulutitte rinnakkaislakialoitetta käsiteltäväksi
samanaikaisesti tämän esityksen kanssa, niin esimerkiksi
perintöverolain muutos ei olisi onnistunut rinnakkaislakialoitteena
tässä kohden, koska muutokset olisivat kohdistuneet
teknisesti aivan eri pykäliin kuin nyt käsittelemme.
Itse asiassa käsittelemme nyt sellaista lakikokonaisuutta
ja niitä pykäliä, joille nimenomaisesti
emme halua, eli avioliittolaille, rinnakkaislakia. Mutta perintöverolain muutos
on käsiteltävänä erillisenä aloitteena.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Ojansuulle totean, että melko
tasan neljä vuotta sitten eduskunta päätti
lausuman, että hallitus ryhtyy asianmukaisiin lainsäädäntötoimiin
samaa sukupuolta olevien kumppaneiden yhteiselämään
liittyvien oikeudellisten epäkohtien poistamiseksi. Sitten
mietinnössä vielä todettiin, että lähtökohtana
tulee olla se, ettei parisuhdetta rinnasteta avioliittoon.
Arvoisa puhemies! Hallitus on menetellyt eduskunnan tahdon vastaisesti
antaessaan tällaisen esityksen avioliittolakiin rinnasteisesta
lakiehdotuksesta ja avioliittoinstituutioon rinnastuvan järjestelmän
luomisesta. Eduskunnan tahto oli, että näitä epäkohtia
korjataan, niin kuin ponsi sanoo, mutta hallituksessa, jossa vihreätkin
ovat, ei ole eduskunnan tahtoa haluttu noudattaa.
Esa Lahtela / sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin ed. Rahkoselle
voisi todeta, kun hän totesi, jotta pysyvät parisuhteet
ovat tärkeämmät kuin ei-pysyvät:
Tähän lauseeseen sisältyy semmoinen ajattelu,
jotta miehen ja naisen välinen parisuhde ei ole hyvin pysyvä ja
se on epävakaa ja samaa sukupuolta olevien parisuhde on
sitten vakaa. Tällaisen johtopäätöksen
tästä voi tehdä. (Välihuutoja)
Ed. Ojansuulle voisi todeta, kun hän luki jotakin professorin
paperia kansalaisoikeuksista, jotta minun käsitykseni mukaan
missään ei sanota sillä tavalla, jotta
samaa sukupuolta olevien rekisteröinnin pitää olla
kansalaisoikeus, jotta tässä loukataan kansalaisoikeuksia,
kun ei tällaista sallita. En minä ole vielä kuullut
mistään kansalaisoikeudesta tai muualla mainittavan
semmoisesta. Tämä on tällä hetkellä meidän
oma keskustelumme. Suomen eduskunta voi tehdä tässä päätöksiä ihan
puhtaalla omallatunnolla. Ei voida verrata mihinkään
sellaiseen, että jossakin meidät pakotetaan tekemään
tällainen päätös. Tämä on
arvokysymys ja omantunnon kysymys.
Kari Kärkkäinen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ihan lyhyesti ed. Ojansuulle haluan
vastata, että tulemme tekemään mielellämme
aloitteen perintöverolain uudistamisesta. Toivomme, että,
ed. Ojansuu, te voitte — arvoisa edustaja, se ei ollut
mahdollista tässä rinnakkaislakialoitteena, mutta
me tulemme tekemään aloitteen teille — perjantain äänestyksessä ikään
kuin kaataa tämän lain kanssamme, niin kuin se
siltä tällä hetkellä näyttää.
Me tulemme mielellämme jatkamaan keskustelua sitten asuinkumppanuusmallista,
mikä helpottaisi monen rakkaan ihmisen elämää.
Lauri Oinonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Minusta lainsäädännölle
pitää olla yhteiskunnallinen tarve. Tälle laille,
jota nyt käsittelemme, ei ole olemassa mitään
yhteiskunnallista tarvetta. Näin ollen en pidä tätä lakia
miltään osin tarpeellisena enkä kannatettavana.
Henrik Lax /r(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! On traaginen asia syntyä homoseksuaaliksi.
Valinta ei ole omaehtoinen, joutuu vääjäämättä heikompaan
yhteiskunnalliseen asemaan kuin muut. Lakivaliokunnassa olen aivan
liian monta kertaa joutunut todistamaan, kuinka nöyryyttäviin
ja epäinhimillisiin tilanteisiin homoseksuaalinen henkilö voi
joutua siksi, että hänelle ei ole suotu laissa
tunnustettua lähiomaisen asemaa.
Mitä me kansanedustajat teemme, jos me hylkäämme
tämän lain? Me annamme rankan viestin. Me annamme
tuomion kymmenilletuhansille Suomen kansalaisille. Me sanomme heille:
Te olette toisen luokan kansalaisia. Te olette vähemmän
arvoisia kuin me muut.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Eduskunnalla on lukuisia hyviä perusteluja
hylätä käsiteltävänä oleva
esitys.
Ensiksi, käsiteltävä esitys ei vastaa
eduskunnan oman toimeksiannon, ponnen, linjauksia, jossa edellytettiin
samaa sukupuolta olevien parien aseman selvittämistä niin,
että tällaista suhdetta ei kuitenkaan rinnastettaisi
avioliittoon. Tässä esityksessä rinnastaminen
tapahtuu, vaikka muitakin vaihtoehtoja olisi ollut tarjolla, esimerkiksi
Kirkkohallituksen lausunnossa ehdotettu yhteistalousmalli, joka
olisi koskenut muitakin kuin homoseksuaaleja pareja. Jo tämän
ristiriidan vuoksi esitys pitäisi mielestäni hylätä ja aloittaa
uusi valmistelu ponnen viitoittamalta perustalta.
Jos halutaan estää kehitys kohti samaa sukupuolta
olevien parien adoptio- ja hedelmällisyyshoito-oikeuksia
sekä kirkollista vihkimistä, tämä aloite
on syytä hylätä nyt. On sinisilmäistä kuvitella,
että kehitys kohti virallistetun parisuhteen täydellistä rinnastamista
avioliittoon pysähtyisi tähän, ovathan
hallituksen omat ponnet jo edellyttämässä adoptio-oikeuden
jatkotyöstämistä. Muut Pohjoismaat ja
esimerkiksi Hollanti ovat varoittava esimerkki tästä kehityksestä. Ruotsissa
on jo valmisteilla esitys kirkollisesta vihkimisestä homopareille.
Hollanti on edennyt pisimmälle avaamalla avioliiton kaikkine
oikeuksineen samaa sukupuolta oleville henkilöille. Jos
tämä laki nyt menee läpi, on selvää,
että hyvin pian joudumme tässä salissa
käsittelemään esitystä samaa
sukupuolta olevien parien adoptio-oikeudesta ja oikeudesta hedelmällisyyshoitoihin.
Tällaiset vaatimukset ovat merkillisiä signaaleja
aikana, jolloin samaan aikaan yritetään kannustaa
isiä kantamaan vastuunsa lasten kasvatuksesta, peräänkuulutetaan
molempien sukupuolten vanhemmuutta.
Eduskunnan tehtävä on myös linjata
sitä, millaisten arvojen pohjalta yhteiskuntaa kehitetään. Ensimmäisen
käsittelyn keskusteluissa monet edustajat perustelivat
hyväksyvää kantaansa sillä,
että eduskunnasta käsin ei voida vaikuttaa siihen,
millaisia perheitä arjessa syntyy. Ajatuksena oli se, että kun
samaa sukupuolta olevia perheitä kerran on, eduskunnan
tulee seurata perässä ja säätää sitä mukaa
lakeja kuin erilaisia ilmiöitä alkaa esiintyä.
Itse ajattelen, että lainsäädännön
merkittävä tehtävä on ohjata
yhteiskunnan elämää sellaiseen suuntaan,
jota lainsäätäjä pitää hyvänä ja
tavoiteltavana. Jos lailla ei olisi kielletty esimerkiksi avioliittoa
alle 15-vuotiailta, se olisi yhteiskunnassa sallittua.
Lisäksi pidän varsin mahdollisena ja suorastaan
jopa todennäköisenä sitä, että homoseksuaalisuus
voi lisääntyä, mikäli sitä lainsäädännön
tasolla suositaan heteroseksuaalisen aviosuhteen rinnalla. On merkillistä,
jos täällä kuvitellaan, ettei ympäröivällä kulttuurilla
ole mitään vaikutusta homoseksuaalisuuden esiintyvyyteen.
Esimerkiksi klassisen ajan kreikkalais-roomalaisessa kulttuurissa
niin sanottu pederastia, poikarakkaus, ja homoseksuaalisuus olivat
yleinen ja täysin hyväksytty ilmiö. Miesten
homoseksuaalisuus hyväksyttiin yleisesti, ja sitä esiintyi
varsin paljon. Toki homoseksuaalisuutta esiintyy niissäkin kulttuureissa,
joissa siihen suhtaudutaan torjuvasti, mutta on perusteetonta väittää,
että sen esiintyvyys olisi vakio kulttuurista riippumatta.
Samaa sukupuolta olevien parisuhteen rinnastaminen avioliittoon
muuttaisi paitsi yleistä perhekäsitystä myös
koulujen perhe- ja seksuaalikasvatusta. Tämä on
mielestäni hyvin tärkeä näkökohta.
Jos laki tulisi voimaan, lapsille opetettaisiin, että täysi-ikäisenä voi
mennä naimisiin eri tai samaa sukupuolta olevan henkilön
kanssa. Tämä voi lisätä hämmennystä etenkin
varhaisnuorille, joiden seksuaali-identiteetti on usein vielä epävarma,
mutta seksikokeilut alkavat nuorilla varhain. Yli 34 000
koululaiselle tehty tutkimus vuonna 91 kertoi, että 12-vuotiaista
26 prosenttia kertoi olevansa epävarma seksuaalisesta identiteetistään.
18-vuotiaista epävarmoja oli enää 5 prosenttia.
Tässä iässä vain yhteensä 1,1 prosenttia
kuvasi itsensä homoseksuaalina tai biseksuaalina. Valtaosa
aiemmin seksuaali-identiteetiltään epävarmoista
kehittyi murrosiän myötä heteroseksuaaleiksi.
On todettu myös se, että mitä varhaisemmassa
vaiheessa nuorella on homoseksuaalisia kokemuksia, sitä vaikeampaa tästä taipumuksesta
on myöhemmin päästä eroon. Nykyisen
arvoköyhän, pinnallisen, seksikokeiluihin yllyttävän
seksuaalikulttuurin yhdistyminen homoseksuaalisten suhteiden yleiseen hyväksyttyinä
esittämiseen,
normaalistamiseen, on yhdistelmä, joka saattaa altistaa
homoseksuaalisuuden yleistymiseen.
Yleinen perustelu lain kannattajilla on ollut käsitys
seksuaalisen taipumuksen muuttumattomuudesta, suorastaan sen synnynnäisyydestä. Kuulimme
juuri äsken ed. Laxin toteavan, että on traaginen
asia syntyä homoseksuaaliksi. (Ed. Lax: Onko se omaehtoinen
valinta?) — Se ei välttämättä ole
omaehtoinen valinta, mutta ei se myöskään
välttämättä ole synnynnäistä.
Nimittäin tällainen näkemys on täysin
vailla tieteellistä näyttöä,
puhutaanpa sitten homoseksuaalisuuden muuttumisesta heteroseksuaalisuudeksi
tai päinvastoin. Esimerkiksi valtaosa lesboäideistä on
elänyt aiemmin heteroseksuaalista elämää.
Lesboaktivisti Paula Kuosmanen on todennut artikkelissaan, joka
on otsikoitu "Lesboäidit ja lapset on lesboperhe?", näin:
"Suomessa tyypillisin lesboperhemuoto on uusperhe, jossa lasten biologinen äiti
on hankkinut lapsensa perinteisessä heteroliitossa ja vasta
myöhemmin perustanut uusperheen toisen naisen kanssa."
Jos taipumus voi muuttua heteroseksuaalisuudesta homoseksuaalisuuteen,
miksei se voi muuttua toisinkin päin? Tästäkin
on useita tutkimuksia olemassa.
Kansainvälisen ihmisoikeussopimukset tai kansainvälinen
oikeus eivät myöskään edellytä muuttamaan
lainsäädäntöä nyt esitetyllä tavalla, toisin
kuin ensimmäisen käsittelyn yhteydessä eräät
edustajat ovat otaksuneet. Kansainvälinen oikeus ei tunnusta
kahden samaa sukupuolta olevan henkilön oikeutta avioliittoon.
Kansainvälisessä oikeudessa oikeus avioliittoon
käsittää kahden biologisesti eri sukupuolta
edustavan henkilön oikeuden avioliittoon. Euroopan ihmisoikeuskomissio
on käsitellyt nimenomaisesti samaa sukupuolta olevien parien
kysymyksiä oikeutena yksityiselämään
artiklan 8 mukaan, ei oikeutena avioliittoon tai perheeseen. Kysymystä käsitellään
ainoastaan sekaantumisena oikeuteen yksityiselämän
kunnioittamiseen, ei oikeutena avioliittoon.
Euroopan ihmisoikeussopimuksen artiklassa 12 mainittu oikeus
avioliittoon on sekä ihmisoikeuskomission että tuomioistuimen
mukaan todettu soveltumattomaksi homoseksuaaliseen elämänmuotoon.
Ennakkopäätöksessä tuomioistuin totesi,
että tämä oikeus viittaa perinteiseen
miehen ja naisen väliseen avioliittoon.
Viimeksi haluan kommentoida ensimmäisen käsittelyn
keskusteluissa esiintyneitä väitteitä. Nimittäin
useat lakia kannattaneet edustajat puheenvuoroissaan viittasivat
kristillisiin arvoihin ja Raamattuun, itse asiassa jopa enemmän
kuin lain vastustajat. Puheissa toistuu ajatus: minun kristilliset
arvoni suvaitsevat tai minun kirkkoni suvaitsee homoseksuaalisen
elämänmuodon. Kuitenkin tässä jos
missä kysymyksessä Raamatun etiikka on harvinaisen
selkeä. Myös Yhteys-liikkeen keulakuvaksi noussut
dekaani Raija Sollamo totesi eduskunnassa Setan järjestämässä seminaarissa,
että Raamatusta ei löydy yhtään
kohtaa, jossa osoitettaisiin hyväksyntää homoseksuaaliselle
elämänmuodolle. Sen sijaan sitä pidetään
selvästi Jumalan luoman seksuaalisuuden vastaisena toimintana,
ei suinkaan pelkästään Vanhassa testamentissa,
kuten eräät edustajat otaksuivat viime viikon
keskustelussa, vaan vielä voimakkaammin Uudessa testamentissa.
Raamatun perussanoma on toki sanoma Jumalan armosta ja rakkaudesta
Jeesuksessa Kristuksessa, mutta tämä ei ole ristiriidassa
Jumalan tahdonilmauksen kanssa, päinvastoin. Siksi me kaikki juuri
armoa tarvitsemmekin, että olemme syntisiä ja
Jumalan tahtoa vastaan rikkovia ihmisiä.
Lopuksi, arvoisa puhemies, totean, että pidän vääränä ja
suorastaan loukkaavana sitä, että tämän
lain vastustajat on eräissä puheenvuoroissa leimattu
homofoobikoiksi, homokammoisiksi. Kiistän ehdottomasti
sen, että pelkäisin homoseksuaalisia lähimmäisiäni
tai heidän seksuaalisuuttaan. Minulla on useita homoseksuaalisia
ystäviä, aivan tavallisia lahjakkaita ihmisiä,
tuttava- ja ystäväpiirissäni, joita kunnioitan
siinä, missä heteroystäviänikin.
Sen sijaan tässä laissa on kysymys arvoista, jotka
osuvat yhteiskunnan ytimeen, sen perusyksikköön
perheeseen ja yhteiskunnallisesti ainutlaatuista tehtävää suorittavan
avioliiton asemaan.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Haluaisin todeta, että tällä lailla
ei voida perustaa kenellekään ihmisarvoa eikä tällä lailla
voida myöskään viedä keneltäkään
ihmisarvoa, toisin kuin tässä salissa on tänään
esitetty.
Minunkin mielestäni ongelma on se, että hallituksen
esitys ei vastaa eduskunnan pontta. Yhdyn moniin ed. Räsäsen
käsityksiin, muun muassa käsitykseen siitä,
että asuinkumppanuuslaki olisi poistanut tunnetut epäkohdat.
Se olisi lisäksi antanut monille muillekin ihmisille kuin
samaa sukupuolta oleville kumppaneille mahdollisuuden omaisuus-
ja läheisjärjestelyihin.
Julkisuudessa on esitetty erittäin paljon virheellisiä käsityksiä tämän
lainsäädännön merkityksestä ja
myöskin homoseksuaalien kohtelusta muun muassa terveydenhuollon
yhteydessä. Toivoisin, että pysyttäisiin
oikeassa tiedossa.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Edustajat Kärkkäinen
ja Räsänen ovatkin jo käsitelleet kansainväliseen
oikeuteen liittyviä kysymyksiä, joten en mene
niihin enää syvemmin.
Suomessa asiaa on käsitelty useammassakin eri eduskunnassa.
Ensimmäisen kerranhan asia oli liikkeellä lakialoitteen
muodossa kaudella 91—95. Itse asiassa jo silloin tiedostettiin
ne ääriliberalistiset paineet, joita pinnan alla
oli. Perustuslakiinhan tehtiin silloin melkoinen muutos jättämällä pois
tavallisen lain lepäämään jättämisen
mahdollisuus. Tätä tarkoittava lakiehdotushan
oli lepäämässä kaudelta 87—91.
Poistaessaan lopullisesti lepäämäänjättämissäännökset perustuslaista
eduskunta 92 totesi jo perustuslakivaliokunnassa esitetyn ponnen
mukaan äänin 148—22, että "uudistettaessa
perheoikeutta ja yleensäkin elämän perusarvoja
käsittävää lainsäädäntöä tulee
yhteiskunnassa pyrkiä laajaan yhteisymmärrykseen
ja kansalaiskeskusteluun eikä puheena olevaa lainsäädäntöä tule
muuttaa niukan eduskuntaenemmistön turvin".
Keskustelua on ollut, mutta muutoin näyttää siltä,
että tämä ponsi jää täällä unholaan,
jopa pahemmin kuin Helteen ponsi presidentin toimivallan parlamentaaristen
piirteitten vahvistamisesta.
Viime vuoden maaliskuun alussa astui voimaan uusi perustuslaki
2000. Sitä ennen oli uudistettu perusoikeuksia koskeva
sääntely vuonna 94 ilmeisesti kansainvälisesti
arvioiden erääksi moderneimmista. Uusi perusoikeusjakso
turvaa monet yksilön oikeudet nimenomaan suhteessa valtiovaltaan.
Tämä on liberalistisen valtio-opin periaate, jota
kannatamme. Kuitenkin eräissä tulkinnoissa ja
liitynnöissä mukaan on yritetty tuoda sellaisia
korostuksia, joita liberalismin oppi-isät tuskin osasivat
edes aavistaa.
Perustuslakivaliokunta käsitteli nyt esillä olevaa
parisuhteen virallistamista koskevaa lakiehdotusta varsin pitkään.
Selväksi tuli, että laki hyväksytään
tai hylätään yksinkertaisessa järjestyksessä.
Näin siitä huolimatta, että eräitä innokkaimpien
ajamia elementtejä, kuten adoptiota ja yhteistä nimeä,
ei esityksessä ole.
Perustuslakivaliokunnan mietinnössä todetaan
muun muassa, että avioliittolainsäädäntöä ja sen
kanssa rinnasteisia lakeja säädettäessä on kyse
sellaisista erityisistä yhteiskunnan tulevaisuuteen ja
arvoihin liittyvistä ratkaisuista, joissa avioliiton asettaminen
naisen ja miehen parisuhteena erityisasemaan lainsäädännössä on
perusteltua.
Arvoisa puhemies! Eri yhteyksissä on käynyt ilmeiseksi
myös se, mitä valiokunnan mietinnössä edelleen
todetaan: "Lakien tulkinta toisaalta saattaa ajan kuluessa muuttua
ja perustuslain tulkinta aktiivisesti muuttaa arvokäsityksiä."
On selvää, että nyt ollaan tekemässä perusratkaisua.
Jos nyt tehdään esitetty ratkaisu, hännät seuraavat
perässä. Kenenkään ei siis pidä lohduttaa
itseään sillä, mitä tässä lainsäädännössä ei vielä ole.
Arvolähtökohtiin liittyvissä tulkintatilanteissa
voidaan todella puhua junasta, joka on liikkeellä tiettyyn
suuntaan ja tietyllä nopeudella. Nyt kuitenkin ollaan risteysasemalla,
jolla voidaan suuntaan ratkaisevasti vaikuttaa.
Arvoisa puhemies! Yksiselitteistä on, että voimassa
oleva uusi perustuslakimme, kansainväliset sopimukset,
tasa-arvon vaatimus, perusoikeudet tai ihmisoikeudet eivät
pakota meitä tämän lain säätämiseen.
Me ihan itse kukin yksittäisinä kansanedustajina
hyväksymme tai hylkäämme ehdotuksen.
Avioliitto on tarkoitettu puolisoiden ja lasten turvaksi, ja
se on yhteiskunnan perussolu. Sellaisena se tarvitsee meidän
kaiken tukemme. Raamattu kertoo, että meidät on
luotu mieheksi ja naiseksi. Tämä puhuu meille
paljon ja johtaa ajatuksemme oikeaan suuntaan. Eivät nämä muut mallit
menestykseksi koidu. Voimme tulla samaan johtopäätökseen
jo katsomalla vähän ympärillemme. Niin
kuin eri vastalauseista havaitsemme, voimme perustellusti motivoida
päätöksemme miettimällä hetken
yhteiskunnan turvallisuutta ja tulevaisuutta.
Monet kokevat olevansa vailla ihmisarvoa ja turvaa. Perheet
ja avioliitot ovat nykyisellään varsin kovilla.
On monia taloudellisia ja sosiaalisia ongelmia, joita pitäisi
pikaisesti korjata. Se olisi aivan välttämätöntä myös
lasten hyvinvoinnin kannalta. Työtä siis riittää,
mutta toisissa kohdin kuin valiokunta nyt esittää.
Arvoisa rouva puhemies! Avioliiton rinnalle tai sen katveeseen
ei pidä säätää näitä elämän lainalaisuuksia
rikkovia muita vaihtoehtoja.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin, käsittelyssä olevaa
asiaa on käsitelty niin monelta kulmalta, että tuskin
mikään asia on jäänyt käsittelemättä.
Mutta eräs näkökulma, joka on jäänyt
hyvin vähälle huomiolle, on lapsen näkökulma.
Ed. Laxille sanoisin hänen antamastaan lausunnosta
lain mahdollisesti tultua hylätyksi, että se oli
niin kärkevä, että toivoisin, että se
ei ainakaan kattaisi kaikkia eduskunnan jäseniä.
Arvoisa puhemies! Suomessa otetaan vuosittain runsaat 14 000
avioeroa. Niiden lisäksi tulevat avoerot. Kokonainen pieni
kaupunki siis saattaa erota vuosittain. Joka vuosi perheen hajoamisen
kokee noin 30 000 lasta. Summa on oikeastaan aika suuri.
Valtavat ovat myös yhteiskunnalle aiheutuvat kulut. Pahinta
on kuitenkin eroista aiheutuva lasten tuskan määrä,
jota on mahdotonta mitata tai edes kuvata sanallisesti.
Miten tämä liittyy nyt käsiteltävään
parisuhdelakiehdotukseen? Edellä olevat luvut kertovat siitä,
miten vähän, jos lainkaan, yhteiskunnassamme ajatellaan
lapsia ja heidän parastaan. Joka asiassa, niin tässäkin
käsiteltävässä lakiehdotuksessa,
on keskitytty vain ja ainoastaan aikuisten oikeuksiin ja vapauteen
tehdä niin kuin tahtoo. Kukaan ei puhu aikuisten vastuusta
ja lapsen oikeuksista, esimerkiksi lapsen oikeudesta isään
ja äitiin. Tämä kysymys nousee esille
jokaisen lapsen elämässä, kun hän
itse rakentaa omaa identiteettiään. Me aikuiset
olemme vastuussa siitä, miten kipeästi tai rajusti
tämä kysymys nousee vaikuttamaan lapsen elämään.
Käsittelyssä olevaa lakiehdotusta perustellaan sillä,
että nykyinen tilanne on vaikea erityisesti sairastamis-
tai kuolemantapauksissa. Mielestäni asiaa on lähdetty
hoitamaan liian järeällä ja väärällä aseella
perusteinaan suvaitsevaisuuden ja kansainvälisyyden mittaristot.
Miksei tilannetta ole edes yritetty korjata esimerkiksi perintöverolain
muutoksilla, niin kuin täällä on esitetty? Miksi
tarvitaan massiivinen instituutio turvaamaan mitä kekseliäimmätkin
yhdessäelämisen muodot? Oma kysymyksensä ja
tärkeä sellainen on se, tullaanko nyt käsiteltävänä olevalla
lailla pitämään hallinnassa erilaisten
uusien liittojen mukanaan tuomat yhteiskunnalliset ongelmat ja niiden
pitkälle menevät vaikutukset.
Näen tämän lakiesityksen taustalla
jo esityksen adoptio-oikeudesta. Varmaa on myös se, että asiaa
puolustellaan jokaisen ihmisen — lue: aikuisen — oikeudella
hankkia lapsia. Kuka puhuu silloin aikuisen vastuusta? Entä kuka
muistaa lapsen oikeuksia? Ajatusta voi jatkaa vielä eteenpäin.
Itse asiassa lainsäätäjinä meidän
on katsottavakin pitkälle tulevaisuuteen. Näemmekö kymmenen
vuoden kuluttua edessämme tilanteen, että ensimmäisiä virallistettujen
parisuhteiden ero-oikeudenkäyntejä käydään
ja suurimpana kiistana on kysymys lapsen huoltajuudesta?
Jokainen aikuinen suunnitelkoon tulevaisuutensa, mutta vastuullisesti,
kunhan asia ei koske negatiivisesti avutonta, suojatonta lasta.
Lainsäätäjänä en voi
hyväksyä sitä, että yhteiskuntaamme
ollaan rakentamassa sellaista järjestelmää, joka
väistämättä koskettaa lapsia
kielteisesti. Olen aikuinen, olen lainsäätäjä,
olen vastuussa lapsista, jo syntyneistä ja vielä syntymättömistä.
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva laki
ei suinkaan mielestäni edistä yhteiskuntamme harmoniaa,
kuten otaksutaan. Toivon, että jokainen edustaja vielä kerran
harkitsee käsittelemämme asian todellisen sisällön
ja ennen kaikkea seuraukset yhteiskuntamme monilla eri aloilla,
päätöksenteossa ja ihmisten elämässä.
Niistä avioliitto ei ole vähäisin vaikutuksen
kohde, päinvastoin. Toivon myös jokaisen meistä miettivän
ja tarkistavan arvopohjaansa, jolta tulevia päätöksiä teemme.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Parisuhteiden sääntely
on leimallisesti sosiaali-, uskonto-, kulttuuri- ja yhteiskuntasidonnaista. Tässä
katsannossa
erityisesti avioliittoinstituutiolla on pitkät oikeudelliset,
sosiaaliset ja uskonnolliset perinteet. Avioliiton sääntelyä on
pidettävä välttämättömänä.
Avioliitto on paitsi parisuhde myös yhteiskunnan kehityksen
ja väestökehityksen eettinen ja sosiaalinen kulmakivi. Yhteiskunnan
perusyksikkö perhe rakentuu sille. Vaikka perherakenteet
ovat avioerojen ja niin sanottujen avoliittojen yleistymisen myötä muuttuneet
olennaisesti 1970—1990-luvulla, naisen ja miehen solmimaa
avioliittoa tulee edelleen pitää perustavana yhdessä elämisen
muotona. Yhteiskunnan tulee antaa kaikki mahdollinen tuki avioliitolle
ja sen aseman vahvistamiselle. Avioliiton rinnalle ei tule luoda
siihen rinnastettavia instituutioita.
Perustuslakivaliokunta on lakivaliokunnalle antamassaan yksimielisessä lausunnossa
todennut: "Avioliittolainsäädäntöä ja
sen kanssa rinnasteisia lakeja säädettäessä on
kysymys sellaisista erityisistä yhteiskunnan tulevaisuuteen
ja arvoihin liittyvistä ratkaisuista, joissa avioliiton asettaminen
naisen ja miehen parisuhteena erityisasemaan lainsäädännössä on
perusteltua."
Eduskunta hylkäsi yksimielisesti vuonna 1997 lakialoitteen
samaa sukupuolta olevien parisuhteen virallistamisesta. Hylkäys
perustui lakivaliokunnan mietintöön. Valiokunta
ja eduskunta edellyttivät tuolloin, että kun samaa
sukupuolta olevien parisuhteen joitakin epäkohtia selvitetään,
lähtökohtana tulee olla se, ettei parisuhdetta
rinnasteta avioliittoon. Edelleen todettiin, että kyseessä on
perhelainsäädännön perusteita
koskettava lainsäädäntöhanke.
Tämän johdosta eduskunta piti tärkeänä,
että asiaa valmistellaan perusteellisesti.
Hallituksen esitys laiksi virallistetusta parisuhteesta perustuu
kuitenkin eduskunnan tahdon vastaisesti hyvin kapea-alaisen työryhmän
valmisteluun. Työryhmään kuului ainoastaan
muutama virkamies ja vain yhden etujärjestön edustaja.
Toimikunta käsitteli asiaa pelkästään
juridisena kysymyksenä ja siltäkin osin hyvin
pintapuolisesti. Perhelainsäädännön
perusteet, lasten asema ja yhteiskunnan arvoperusta jäivät
unohduksiin.
Huolimatta rekisteröityjä parisuhteita koskevan
lakiehdotuksen tavoitteesta pitää avioliitto ja rekisteröity
parisuhde erillisinä oikeudellisina instituutioina parisuhde
kuitenkin käytännössä tulee
rinnastumaan avioliittoon. Tähän viittaa jo sekin,
että parisuhteen rekisteröinti tuo sen osapuolille
pääsääntöisesti samat
oikeudet ja velvollisuudet kuin avioliiton solmiminen. Rekisteröidyissä parisuhteissa
tai avioliitossa olevien kesken tulee vallitsemaan pääsääntöisesti
eräs merkittävä ero. Parisuhteessa eläville
ei yleensä ole velvoitusta kasvattaa uutta sukupolvea.
Vastuu lasten kasvattamisesta ei ole pelkästään
myötäelämistä, vaan siinä on
paljon niin henkistä kuin taloudellistakin vastuuta.
Erillispyrkimyksen kannalta ristiriitaisena voidaan pitää lakiehdotuksessa
käytettyä lakiteknistä viittaustekniikkaa
muuhun avioliitto- ja perheoikeudelliseen lainsäädäntöön.
Myöskään käytetyn terminologian
ja selväpiirteisyyden kannalta valittu ratkaisutapa ei
ollut perusteltu. Käytetyt oikeudelliset käsitteet,
kuten avio-oikeus ja avioehtosopimus, eivät ole ymmärrettävästi erillisiä ilman,
että ne saatetaan yhteen avioliitto- ja perheoikeudessa
käytettävien vastaavien käsitteiden ja
normien kanssa.
Erilaisissa yhteystalouksissa asuvien asemaan liittyviä epäkohtia
on kuitenkin mahdollisuuksien mukaan pyrittävä poistamaan
muuttamalla lainsäädäntöä muulla
tavoin kuin perustamalla avioliittoa vastaavantyyppisiä instituutioita. Tämä mahdollistaisi
myös muille kuin seksuaalisuhteelle perustuvien yhteistalouksien
ja asuinkumppanuuksien oikeudellisten epäkohtien juridiset
järjestelyt. Tällaisten yhteistalouksien oikeudellisten
epäkohtien poistamiseksi ja niissä asuvien sosiaalisen,
taloudellisen ja oikeudellisen aseman parantamiseksi ei tarvita
rekisteröityä parisuhdetta.
Epäkohtien korjaaminen ja samaa sukupuolta olevien
muodostamien parien pääsy perhettä koskevan
lainsäädännön piiriin voidaan
toteuttaa usealla eri tavalla. Erään vaihtoehdon
tarjoaisi järjestely, jossa samaa sukupuolta olevien parisuhteet
rinnastettaisiin avioliitonomaiseen suhteeseen eli avoliittoihin.
Ne oikeusvaikutukset, jotka laki liittää avioliitossa
elämiseen, tulisivat tällöin koskettamaan
myös samaa sukupuolta olevien muodostamia pareja.
Vaikka lainsäädännössä ei
ole aviopuolisoiden keskinäisiä siviilioikeudellisia
suhteita erikseen säännelty, esimerkiksi tulo-
ja varallisuusverotuksessa avioliiton säännöstaso
on otettu huomioon jo kauan. Vastaavanlaiset innostukset 1990-luvulla
ovat lisääntyneet sekä sosiaali- että siviilioikeudessa.
Avioliiton omaisia suhteita koskevan yksittäisen säännöstön
tai niiden tulkinnan muuttaminen siten, että samaa sukupuolta
olevat parit pääsisivät sen piiriin,
on mahdollinen ratkaisu samaa sukupuolta olevien parien oikeudellisen
aseman kohentamiseksi.
Erityisesti sosiaalioikeuden piiriin kuuluvissa niin sanotuisssa
perhesidonnaisissa säännöksissä perhesuhteet
otetaan huomioon vaihtelevin tavoin. Osin säännökset
ovat yksilöllisiä, jolloin perhesuhteilla ei ole
merkitystä. Osassa säädöksiä otetaan
huomioon se, että asianomainen henkilö elää avioliitossa
tai avoliitossa. Tällaisella säätelyllä on
suuri käytännöllinen, taloudellinen ja
periaatteellinen merkitys. Esimerkiksi toimeentulotuki ja asumistukisäännökset
ovat perhe- ja ruokakuntakohtaisia. Aviopuolisot ja avioliiton omaisissa
olosuhteissa yhteistaloudessa elävät henkilöt
otetaan tukien suuruutta harkittaessa ja niitä maksettaessa
huomioon.
Lakivaliokunnan mietinnön mukaan niitä säännöksiä,
joita lainsäädännössä on
avioliitonomaisista suhteista, ei sovelleta samaa sukupuolta oleviin
yhdessä asuviin henkilöihin. Jos laki hyväksytään
mietinnön muodossa, tulevat samaa sukupuolta olevat avoparit
useassa tapauksessa parempaan taloudelliseen asemaan kuin perinteiset
avoparit. Perinteisen avoparin oikeus esimerkiksi asumistukeen ja
korotettuun lapsilisään voidaan rajata yhteenlaskettujen
tulojen perusteella. Näin ei kuitenkaan tapahdu, jos avopari
muodostuu kahdesta samaa sukupuolta olevasta henkilöstä.
Yhdenvertaisuuden kannalta on tärkeää,
että mahdollinen rekisteröidyn parisuhteen hyväksyminen
ei aseta miehen ja naisen välistä parisuhdetta
perhesidonnaisessa lainsäädännössä rekisteröityä parisuhdetta
huonompaan asemaan.
Lakivaliokunta on hyväksynyt hallituksen esityksen
nimikettä lukuunottamatta sellaisenaan. Tämä merkitsee
sitä, että lapsen adoptio-oikeutta ei 9 §:n
sanamuodosta johtuen suljeta kokonaan pois. Adoptio-oikeuden osittainen
salliminen johtaa monenlaisiin ongelmiin, jotka valiokunta on jättänyt
pääosin selvittämättä.
Adoptiossa lapsen asema on aina tärkeintä, ja
sen jättäminen laissa epämääräiseksi
on vakava epäkohta. Samaan 9 §:ään
sisältyvä yhteistä sukunimeä koskeva
säädös on harhaanjohtava. Yhteisen sukunimen,
jopa kaksoisnimen, saaminen on säännöksen
näistä kielloista riippumatta käytännössä mahdollista,
joten siihen liittyvät hallituksen esityksen perustelut
ovat epätarkat. Tässä hallitus osaltaan
rinnastaa rekisteröidyn parisuhteen avioliittoon.
Arvoisa puhemies! Jos laki olisi laadittu siten kuin eduskunta
1997 edellytti, voisin harkita asian hyväksymistä,
mutta tätä lakiesitystä en voi hyväksyä.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Mikkola.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Parisuhdelain yhteydessä on
puhuttu paljon asiaa, mutta on sanottu myös paljon sellaista,
joka olisi ehkä ollut parasta jättää sanomatta.
Suvaitsevaisuus on noussut tämän keskustelun keskeiseksi
käsitteeksi. Eräs valtakunnallinen päälehti
otsikoi pääkirjoituksensa seuraavasti: "Parisuhdelaki
on eduskunnan suvaitsevaisuustesti." Miten ja millä tavalla
se sitä on? Mitä on suvaitsevaisuus ja kuka on
suvaitsematon?
Jos minä oman omantuntoni ja arvojeni pohjalta en voi
hyväksyä tätä lakiesitystä,
millä perusteella joku sanoo, että minä olen
suvaitsematon. Minä voin yhtä perustellusti sanoa,
että se, joka ei hyväksy minun toimintaani ja
käsitystäni tässä asiassa, on
suvaitsematon. Vai olemmeko me molemmat suvaitsemattomia? Itse määrittelen
suvaitsevaisuuden niin, että se edellyttää toisen
ihmisen hyväksymistä sellaisena kuin hän
on ja hänen kunnioittamistaan, mutta suvaitsevaisuuden
varjolla ei voida vaatia toista ihmistä aktiivisesti edistämään
vaatijan arvoja ja tekoja.
Tältä pohjalta ja käsittäen
näin suvaitsevaisuuden tulen äänestämään
lakia vastaan, enkä katso olevani suvaitsematon, kuten
niistä julkisuuden määritelmistä helposti
ymmärtäisi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Jokaisella yhteiskunnalla on normit
ja jokaisella yhteiskunnalla, myös päätöksentekoelimellä,
on oikeus tehdä uusia normeja, verrata ovatko entiset normit
kohdallaan ja niiden arvojen pohjalta, mitä enemmistö kulloinkin
päättää. Tässä ollaan nyt
siinä saumakohdassa päättämässä yhdestä asiasta,
yksistä normeista.
Voi yhtyä edelliseen puhujaan aika pitkälti
siinä, jotta tämän keskustelun aikana,
mikä virallistetun parisuhdelain osalta on käyty,
täällä on sanottu paljon sellaista, mikä olisi
voinut jäädä sanomatta, ja käytetty
sellaisia termejä, mitkä johtavat moneen pohdintaan.
Ilmeisesti itsekin olen tullut sanoneeksi, mutta jotkut muutkin
ja muutaman huomion siitä ajattelin käydä läpi.
Paikaltani arvioin jo joidenkin puhujien sanontoja. Täällä on
käytetty sanaa kansalaisoikeus siinä mitassa niin
kuin meidät pakotettaisiin tekemään ja
hyväksymään tämä laki:
tässä on kyse kansalaisoikeudesta, kyse siitä,
jotta nyt niillä ihmisillä, joita tämä koskee,
ei olisi kansalaisoikeuksia. Minä väitän
sillä tavalla, että kukaan ei ole oikeuksia ollut
viemässä pois. Joskus aikaisemmin ne oikeudet
ovat voineet olla heikot, mutta tähän mennessä en
usko tai ole kuullut ainakaan, jotta olisi olemassa mustia listoja
tai syrjintää. Tässä on toisesta
asiasta kyse. Nyt vain halutaan vielä laajentaa oikeuksia
siten, jotta perinteisestä avioliittokäsityksestä,
jota varten monet lait on tehty, tässä halutaan
laajentaa oikeuksia huomattavasti pitemmälle, vaikka ei
vielä ihan täydellisesti siihen mittaan, mitä koko avioliittoasiassa
on olemassa. Se on sanomattakin selvää, niin kuin
olen aikaisemmin todennut, jotta kannatan tämän
hylkäämistä. Ne pienet epäkohdat,
jotka täällä on todettu, pitää korjata muulla
tavalla, mutta ei sillä tavalla, että rinnastetaan
täydellisesti avioliittoon.
Sitten keskustelussa on jo aikaisemmin ja tänäkin
iltana käytetty sanontaa siitä, jotta pysyvät parisuhteet
ovat suotavia. Se sanonta pitää sisällään
sen, jotta jollakin tavalla samaa sukupuolta olevien parisuhteet
olisivat parempia, kestäisivät paremmin kasassa,
ja niissä ei olisi riitoja. Minä en usko sitä ollenkaan.
Minusta se antaa harhaanjohtavan kuvan ensinnäkin. Ihmisiä nimittäin
on varmasti silläkin puolella, ja varmasti tulee riitoja
samalla tavalla kuin missä hyvänsä suhteessa. Mutta
tämä heittää sen varjon, jotta
miehen ja naisen välisessä avioliitossa olisi
ennen kaikkea paljon riitoja ja se olisi jotenkin huonompi. Ainakin
jos semmoinen ajatus leviää hyvin laajasti yhteiskuntaan
ja nuorten keskuuteen, niin varmaan tulee semmoinen mielikuva, kuin
itsellenikin tuli tuollaisesta sanonnasta.
Sitten siitä, onko tässä kyse tasa-arvosta:
Itse kuulun työ- ja tasa-arvoasiainvaliokuntaan, ja yleensä me
puhumme aika pitkälle tasa-arvosta siinä mielessä,
miten on työelämässä, sorretaanko
jossakin miehiä tai sorretaanko jossakin naisia, ovatko
säännökset sellaisia ja onko jossakin tapahtunut
tällaista. Tässä minusta ei voi semmoisesta
tasa-arvosta puhua, koska meillähän tämänhetkisessä yhteiskunnallisessa
normituksessa on sillä tavalla, jotta avioliitto on avioliitto,
ja silloin ei voi puhua tasa-arvosta. Jos samaa sukupuolta olevat
henkilöt asuvat yhdessä, niin ei voida sanoa,
että tämä olisi tasa-arvokysymys, koska
nyt tässä tehdään kyllä,
jos tämä menee läpi, niin tässä tietysti
nostetaan sillä tavalla, että nämä suhteet
rinnastetaan avioliittoon. Sen takia minusta se väite,
jotta tämä on tasa-arvokysymys, ei ole pitävä.
Itse kun olen maa- ja metsätalousvaliokunnassa ja muaseuvvun
ihminen, niin meillähän puhutaan aina luomusta
ja tällaisista asioista. Minä kyllä kannatan
tässä luomuliittoja, siis luonnonmukaisia liittoja.
Siksi tulen äänestämään
tämän lakiesityksen kumoon saattamiseksi.
Johannes Leppänen /kesk:
Arvoisa puhemies! Toisessa eli ratkaisevassa käsittelyssä on nyt
laki virallistetusta parisuhteesta. Ensimmäisen käsittelyn
yhteydessä asiasta puhuttiin hyvin vilkkaasti, mutta niin
kuin täällä tapahtui, muutosesityksiä lakivaliokunnan
enemmistön kantana muodostuneeseen mietintöön
ei tehty. Nyt on siis kysymyksessä päätös
siitä, hyväksytäänkö laki
vai hylätäänkö se.
Edellisessä käsittelyssä käydyissä puheenvuoroissa
esiintyi hyvin usein perustuslain nojalla tehty vaatimus kansalaisten
yhdenvertaisen kohtelun puolesta. Tällä haluttiin
ilmeisesti saada hyväksymisen puolelle perustuslaillinen
velvoite, ikään kuin perustuslain henki velvoittaisi
hyväksymään tämän lain.
Tätäkin asiaa on puheenvuoroissa jo käsitelty,
enkä siihen sen syvemmälle mene.
Perustuslain 6 §:n 1 momenttihan kuuluu: "Ihmiset ovat
yhdenvertaisia lain edessä." Tämä on yksiselitteinen
lähtökohta lain käytössä ja
lain säätämisessä ja siten tarkoitettu
noudatettavaksi. Saman 6 §:n 2 momentti kuuluu: "Ketään
ei saa ilman hyväksyttävää perustetta
asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän,
kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden
tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."
Lainsäätäjälle on siten jätetty mahdollisuus
arvioida hyväksyttävää syytä ja
sen painavuutta lainsäädäntötyössä silloin,
kun tarkastellaan yhdenvertaisuuden toteutumista.
Arvoisa puhemies! Minun arvopohjani ja siltä nouseva
käsitys tämän asian yhteydessä on
se, että nyt on hyväksyttävä peruste
sille, ettei samaa sukupuolta olevien suhdetta tule rekisteröinnillä laillistaa.
Avioliitto ja perhe on instituutioista maailman vanhimpia, taitaa
olla maailman vanhin. Sen asetti ja vahvisti Jumala viisaudessaan.
Se on kestänyt maailmanhistorian läpi vahvana
ja elämää ylläpitävänä ja
suojelevana instituutiona. Uskon sen merkitykseen ja vahvuuteen nytkin
ja tulevaisuudessa.
Olen hyvin tietoinen siitä, että avioliiton
ja perheen merkitys on länsimaisessa yhteiskuntakäsityksessä ohentunut
ja ihmisten itsekkyyden vuoksi menettänyt merkitystään,
mutta se ei ole instituution syy, vaan syy on meissä ihmisissä. Tämän
instituution eli avioliiton rinnalle ei yhdenvertaisuussyistä tule
nostaa nyt käsiteltävänä olevaa
parisuhdetta.
Perustuslakivaliokunta totesi lausunnossaan muun muassa: "Avioliittolainsäädäntöä
ja
sen kanssa rinnasteisia lakeja säädettäessä on
kyse sellaisista erityisistä yhteiskunnan tulevaisuuteen
ja arvoihin liittyvistä ratkaisuista, joissa avioliiton
asettaminen naisen ja miehen parisuhteena erityisasemaan lainsäädännössä on
perusteltua."
Edellä kerrotulla lyhyellä perustelulla kannatan
lain hylkäämistä.
Marja-Leena Kemppainen /kd:
Arvoisa puhemies! Kun tämä lakiehdotus aikanaan
tehtiin, mielestäni jo valmisteluvaiheessa tiedettiin, mitä sen
suuret kysymykset ja ristiriidat tulevat aiheuttamaan. Vuonna 97
silloisen lakiehdotuksen hylkäyksen yhteydessä tuli
selkeä yhteinen näkemys siitä, että joitakin
epäkohtia samaa sukupuolta olevien parien kohdalla tulee
selvittää siitä lähtökohdasta,
ettei parisuhdetta rinnasteta avioliittoon. Koska samalla oli myös
kysymys perhelainsäädännön perusteita
koskettavasta asiasta, se tuli myös valmistella erittäin
huolella.
Kun hallituksen esitys laiksi virallistetusta parisuhteesta
annettiin, törmättiin tähän
asiaan jo heti ensimetreillä. Eduskunnan kannanotto oli unohtunut
jo siinä vaiheessa, kun työryhmä valittiin
asiaa valmistelemaan. Kysymys, miksi työryhmään
ei valittu laajempaa asiantuntijaryhmää, esimerkiksi
kirkon edustusta, ei ole mielestäni saanut perusteltua
vastausta. Jo tällä toiminnalla olisi vältytty
monelta monelta kysymykseltä. En ole voinut tulla muuhun
lopputulokseen kuin siihen, että asiaa ei haluttukaan selvittää laajemmin.
Tuolloin olisi jo voinut todeta, että lain valmistelua
ei tehty perusteellisesti, kuten eduskunta oli edellyttänyt.
Monien muiden asioiden yhteydessä me kansanedustajat kyllä vaadimme hallitukselta
eduskunnan tahdon toteutumista. Miksi sitten emme tässä?
Lakiesityksessä tulee selkeästi esille rinnastus avioliittoon,
vaikkei sitä halutakaan myöntää. Pieniä poikkeuksia
lukuun ottamatta lakiesitys antaa samat oikeudet ja velvollisuudet
kuin aviopareilla. Kysymys ei ole vain tarkoituksellisista, teknisistä syistä johtuvista
maininnoista. Jokainen, joka on mietinnön lukenut, ymmärtää,
mihin tällä todellisuudessa pyritään.
Edelleen kysyn, miksi näin esitetään?
Eduskunnan tahdossa selkeästi toivottiin aikanaan, että näin
ei saa tapahtua.
Maassamme asuu yhdessä erilaisista syistä monia
samaa sukupuolta olevia ihmisiä. Osa on sukulaisia, jotkut
muista syistä, suhteissa, joihin ei sisälly seksuaalisuus.
Jo sekin, että heidät on jätetty täysin
ulkopuolelle tämän lain valmistelussa, kertoo
siitä, että ollaan rakentamassa avioliiton rinnalle
uutta instituutiota, myönnettiinpä sitä tai
ei. Onkin aika erikoista vaatia näitä ihmisiä rekisteröitymään
sen vuoksi, että tietyt verotukselliset ja juridiset asiat
voidaan hoitaa järkevästi. Tietenkin se lisäisi
tilastoissa rekisteröityjen parisuhteiden määrää,
jos se on tavoitteena. Tämäkö on eduskunnan
tahto?
Tähän asiaan olivat puuttuneet myös
sosiaali- ja terveysministeriön asiantuntijat valiokunnassa,
mutta asia jätettiin valiokunnan enemmistön tahdon
mukaisesti hoitamatta. Jos tarkoituksellisesti tehdään
sellainen laki, jonka käytännön tulkinta
jätetään valitusviranomaisten ja lain
soveltajan varaan, ei voi kuin ihmetellä. Sen ymmärtää,
jos lain toimimattomuus tulee myöhemmin käytännössä esille,
mutta sitä en voi ymmärtää, että jo
valmisteluvaiheessa näin ajatellaan.
Tämän lakiehdotuksen yhteydessä on
vedottu ihmisoikeuksiin, tasa-arvoon ja perustuslakiin. Kuitenkaan
mikään edellisistä ei edellytä tämän lain
hyväksymistä. Uskon, että ne arkipäivän
ongelmat, joihin lakiesityksen puolustajat vetoavat, voidaan korvata
muilla jo täällä aiemmin esitetyillä lainmuutoksilla.
Erillistä avioliittoon rinnastettavaa instituutiota ei
tarvita.
Tämän lakiesityksen vastustajana olen saanut hyvin
monenlaisia yhteydenottoja: puolesta ja vastaan, asiallisia ja asiattomia,
nimellisiä ja nimettömiä. Olen halunnut
perehtyä niihin jokaiseen huolella mahdollisimman neutraalisti
ja yrittänyt löytää vastauksia
niihin kysymyksiin, joita minulle esitetään. Kuitenkaan
en ole löytänyt mitään sellaista
uutta argumenttia, joka olisi pannut edes vähäisestikään
miettimään lain hyväksymistä,
päinvastoin olen saanut lisää tietoja, jotka
tukevat entisiä käsityksiäni asiasta.
Pitkään sairaalatyössä niin
psykiatrisella kuin somaattisella puolella työskennelleenä olen
joutunut kohtaamaan myös nämä asiat.
Sitä, että minua ja meitä muita vastustajia
syytetään homofoobikoiksi, en hyväksy.
En hyväksy, että itseäni kutsutaan suvaitsemattomaksi,
enkä sitä, että muita vastustajia kutsutaan
siten, enkä sitä, että meidät
luokitellaan toisen luokan kansalaisiksi sen takia, että me
tätä vastustamme. Haluan olla rakentamassa sellaista
yhteiskuntaa, jossa mennään eteenpäin
luonnollisella tavalla.
Ed. E. Lahtela toi esiin oman ajatuksensa: luomuavioliiton.
Hieman humoristinen nimitys, mutta se pitää paljon
sisällään. Luoja on luonut elämän
jatkumisen. Miksi me emme tässä talossa toteuttaisi
sitä? Minusta meidän tulee se tehdä.
Siksi esitän ja olen sen kannalla, että tämä lakiesitys
hylätään.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ed. Kemppainen kyseli työryhmän
kapeudesta. Työryhmän asetti oikeusministerinä Kari
Häkämies, joka siinä vaiheessa itse kovasti
vastusti ajatusta ja ilmeisesti myös varmisti, että on
riittävän monipuolinen ja moniarvoinen työryhmä,
joka asiaa valmistelee. Sittemmin kun ehdotus on muuttunut, ilmeisesti
Häkämieskin saattaisi nykyisen mallin jo hyväksyä.
Järjestettiin kaksi poikkeuksellisen laajaa lausuntokierrosta:
sekä työryhmän ehdotuksesta että vielä hallituksen
esitysluonnoksesta, ja myöskin täydentäviä kuulemisia.
Kyllä tässä on hyvin tarkoin otettu varteen, mitä tärkeimmät
lausunnonantajat, kuten kirkkoa edustavat tahot, ovat esittäneet.
Marja-Leena Kemppainen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin kyllä edelleen perännyt
sitä, että valmistelevasta työryhmästä jätettiin
kirkon edustus pois. Minusta se on tarkoitushakuisuutta, ja haluttiin
tehdä näin, myönnettiinpä sitä tahi
ei.
Toinen asia on se, mikä on kirkon virallinen kanta.
Väitetään, että kirkon virallinen
kanta on toinen kuin se todellisuudessa on. Tänä päivänä ed.
Kärkkäinen toi sen selkeästi esille.
Se ei ole yksittäisen pienryhmän kanta, vaan kirkon
virallinen kanta on julkinen, ja se on tuotu esille valiokunnassa
ja myös tässä salissa.
Leea Hiltunen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jatkaen ed. Kemppaisen puheenvuoroon: Kun
lausunnoissa kuitenkin oli kirkonkin kanta ja kristityssä maassa
enemmistö kuitenkin kristillisiä arvoja kunnioittaa
ja näkee avioliittolainsäädännön
merkityksen, niin olisin halunnut kuulla ministerin vastauksen siihen, miksi
ei sitten selvitetty tässä työryhmässä vaihtoehtomalleja,
esimerkiksi yhteistalousmallia sillä tavalla, että olisi
niihin epäkohtiin, joita samaa sukupuolta olevilla on tänä päivänä yhteisasumisessa
ja muissa kysymyksissä, haettu muita ratkaisuja. Täällä monissa
puheenvuoroissa on aivan vedottu, että tämä asia
olisi voitu hoitaa monella muullakin tavalla, esimerkiksi sillä tavalla, että olisi
korjattu lainsäädäntöä tai
yhteistalousmallin pohjalta lähdetty etsimään
ratkaisua. Minun mielestäni näillä henkilöillä täytyy
olla ihmisarvo ja tasa-arvoisesti heidän asioitaan tulee hoitaa.
Mutta samalla tavalla meillä on monia muita epäoikeudenmukaisessa
asemassa olevia pienryhmiä, vammaisia ja sairaita, ja heillekään ei
sillä (Puhemies koputtaa) tavalla erillislakia ole laadittu.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! En voi vastata edeltäjäni
puolesta, miksi ei työryhmän kokoonpano ollut
laajempi. Tosiaankin koko työryhmän työskentely
tapahtui edellisellä hallituskaudella. Vasta luovutus tuli
tämän hallituksen nimiin. Mutta tarkkaan siellä kuultiin
eri näkökohtia. Sen jälkeen tehdyissä muutoksissahan on
nimenomaan etäännytty siitä alkuperäisestä ehdotuksesta
kirkon haluamaan suuntaan elikkä on korostettu rekisteröidyn
parisuhteen erillisyyttä instituutiona avioliitosta.
Miksi ei muita yhteistaloussuhteita lähdetty tässä yhteydessä selvittämään?
Niissä on kysymys aivan eri tilanteesta. Ainoastaan näissä on kysymys
saman tyyppisestä elinikäisestä sitoutumisesta
parisuhteeseen kuin avioliitossa ja tarvitaan yhtä kattava
oikeudellinen järjestely. Ei tarvita rinnastusta avioliittoon,
mutta tarvitaan yhtä kattava oikeudellinen järjestely.
Näitä muita verotus- ja sosiaalilainsäädännön
ongelmia taas pitää asia kerrallaan selvittää ja
purkaa.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunta ja eduskunta edellyttivät
vuonna 1997, että kun samaa sukupuolta olevien parisuhteen
joitakin epäkohtia selvitetään, lähtökohtana "tulee
olla se, ettei parisuhdetta rinnasteta avioliittoon". Edelleen todettiin,
että "kysymyksessä on perhelainsäädännön
perusteita koskettava lainsäädäntöhanke".
Tämän takia tätä esitystä on erityisesti
katsottu ja arvioitu kristillisen perinteen pohjalta. Kristilliseen
uskoonhan kuuluu selkeä käsitys siitä,
mikä erottaa meidät toisistamme ja Jumalasta,
eli tuo kuuluisa synti-käsite. Samaan suurten kokonaisuuksien
ryhmään liittyvät myös käsitykset
tuomiosta, armosta, eheydestä ja rakkaudesta — nämä vain
tässä mainittuina sen syvemmin niihin nyt uppoutumatta.
Parisuhdelain taustaksi voi kuitenkin todeta, että sekä Vanhassa
testamentissa että Uudessa testamentissa torjutaan selkeästi
samaa sukupuolta olevien parisuhteet. Israelin naapurimaissa olivat
aikoinaan ennen ajanlaskumme alkua homosuhteet yleisiä näiden
kansojen harjoittamissa uskonnoissa, mutta myös yksityiselämässä.
Rajanveto torjuvassa mielessä oli silti juutalaisten keskuudessa
hyvin selvä. Yhtä kirkas raja oli suhteessa kreikkalaiseen
kulttuuriin. Eihän ollut mitenkään harvinaista
muinoin Ateenassa, että vapailla miehillä oli
toki kotonaan vaimo ja myös lapsia, mutta sukupuolinen
suuntautuminen kohdistui voimakkaammin ensisijaisesti nuoriin poikiin.
Ilmiö on siis hyvin vanha, ei mitenkään
meidän aikamme keksintö. Kuitenkin niin juutalaisuus
kuin kristinuskokin säilyttivät torjuvan suhtautumisensa
tähän malliin. Tämä ei merkitse
tietenkään sitä, että asetetaan
kyseisten henkilöiden ihmisarvo mitenkään
kysymyksenalaiseksi. Kun on kyse homoseksuaalisuudesta tai kristillisen
uskon perusytimestä, armosta ja rakkaudesta, niin molemmissa
tapauksissa kirkon perinne on aivan selvä. Miten paljon
me sitten annamme tämän ohjata päätöksiämme,
jää meidän kaikkien harkintaan. Tätä ratkaisua
tehdessämme meidän kannattaa pohtia ja miettiä ratkaisun
seurausvaikutuksia suomalaiselle yhteiskunnalle.
Äänestystilanteessa ja sen jälkeen
meidän kannattaa kuitenkin kunnioittaa toisiamme leimaamatta
ja syyllistämättä eri johtopäätökseen tulevia
edustajia. Ongelmiksi koetut perintökysymykset ja tapaamisoikeus
olisi voitu ratkaista muulla tavoin huomioiden samalla samassa taloudessa
asuvien sisarusten edut. Tämä linja olisi saanut
minunkin tukeni. Tämä esitys ei.
Keskustelu päättyy.