3) Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan kertomus Euroopan
neuvoston parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnasta vuonna 2002
Liisa Jaakonsaari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Euroopan neuvosto on yksi tärkeistä eurooppalaisista
toimijoista, ja Suomen panostus on ollut vuosien varrella erittäin
vahva Euroopan neuvostossa. Nykyään Euroopan neuvoston
Suomen valtuuskuntaa johtaa asiantuntevasti kansanedustaja Mikko
Elo. (Ed. Elo: Kiitos!)
Kun ulkoasiainvaliokunta käsitteli tätä Euroopan
neuvoston Suomen valtuuskunnan kertomusta, niin se totesi sen, mikä on
aiemminkin todettu, että Euroopan neuvosto on tehnyt erityisen
arvokasta ja pitkäjänteistä työtä erityisesti yleiseurooppalaisen
ihmisoikeusnormiston luomisessa. Tämä on kyllä osoittautunut
nyt erityisen tärkeäksi, kun Euroopan neuvosto
laajenee niin, että Serbian ja Montenegron tultua hyväksytyksi
Euroopan neuvoston jäseneksi huhtikuussa 2003 enää kaksi
eurooppalaista maata, Monaco ja Valko-Venäjä,
on ulkopuolella.
Tietenkin tämä laajeneminen johtaa myös
siihen, mihin kertomuksen arvioon ulkoasiainvaliokunta yhtyi, että nimenomaan
laajentuneen Euroopan neuvoston on sitten hyvä pohtia toimintansa
painopisteitä ja erityisesti ottaa huomioon nämä uudet
kysymykset: globalisaatio, uudet turvallisuusuhat ja se, minkälaiseksi
kansainvälinen politiikka kehittyy.
Se, mikä Euroopan neuvostossa on ollut todella tärkeää työtä,
on jäsenmaiden demokratian tilan seuranta. Kyllä nyt
tätä monitoroinnin, seurannan, tärkeyttä korostavat
esimerkiksi tapahtumat, mitä on Georgiassa. Georgian tämänhetkinen
tilanne osoittaa, kuinka tärkeää on läpivienti ja
seuranta ja ennen kaikkea sitten, että myös jatkossa
kiinnitetään siihen huomiota. Olisi mielenkiintoista
tarkemmin vielä perehtyä esimerkiksi Turkin kysymykseen,
mutta selvästi on nähtävissä se,
että kun Turkille oli annettu määräajaksi huhtikuu
2003 parantaa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen päätösten
täytäntöönpanoa, niin siellä on
selvästi näkynyt, siinäkin maassa, hyvää kehitystä.
Valiokunta korosti jo edellistä kertomusta koskevassa
mietinnössään ja nyt toistamme sen kannan,
että Euroopan neuvoston on jatkettava Tshetshenian ihmisoikeustilanteen
aktiivista seurantaa ja tuettava osaltaan pyrkimyksiä saada aikaan
poliittinen ratkaisu Tshetsheniassa.
Valko-Venäjä onkin sitten ainoa eurooppalainen
valtio, jonka kanssa Euroopan neuvostolla ei ole mitään
institutionaalista suhdetta. Tiedämme kyllä sen
surullisen tilanteen, mikä Valko-Venäjällä tällä hetkellä on.
Siellä on ihmisoikeusloukkauksia ja epädemokratiaa.
Kuitenkin tässäkin tilanteessa tämän
päivän toimintalinja on se, että näistä huolimatta
on tärkeää yrittää estää sen maan
täydellinen eristäytyminen.
Valiokunta toivoo, että myös tästä Euroopan neuvoston
parlamentaarisen yleiskokouksen kertomuksesta eduskunta keskustelisi,
ja tulevaisuudessa on tarkoitus ehkä painopistettä siirtää niin, että pääsisimme
näistä vähän rutiininomaisiksi tulleista
raporteista enemmän tämmöiseen poliittisten
painopisteitten asettamiseen niin, että aina joko ennen
Euroopan neuvoston parlamentaarista yleiskokousta tai kokouksen
jälkeen sitten valiokunnassa paneuduttaisiin kokouksessa
esille tuleviin asioihin.
Mikko Elo /sd:
Herra puhemies! Ensinnäkin haluan lausua kiitokset
ulkoasiainvaliokunnalle tiiviistä, mutta sisältörikkaasta
mietinnöstä jälleen kerran. Minusta ulkoasiainvaliokunta
aina, ainakin lähes aina, niin kauan kuin muistan, on ottanut
esille hyvin keskeisiä asioita koko eurooppalaiseen politiikkaan,
mutta erityisesti Euroopan neuvoston toimintaan liittyen.
Euroopan neuvosto on todella, niin kuin ed. Jaakonsaari totesi,
saavuttanut lähes maksimikokonsa, eli ulkopuolella ovat
enää Monaco ja Valko-Venäjä.
Molemmilla on omia hankaluuksiaan tässä jäsenyydessä.
Monacohan tietysti on aivan erikoistapaus, ja Valko-Venäjään
palaan vähän myöhemmin.
Euroopan unionin laajentuminen myös asettaa suuria
haasteita Euroopan neuvoston toiminnalle. Kun kaksikymmentäviisi
Euroopan neuvoston jäsenmaata on ensi vuonna myöskin
EU:n jäseniä, niin tietysti kysymys on, onko Euroopan neuvosto
pelkästään sitten kahdenkymmenen EU:n
ulkopuolella olevan maan ja kahdenkymmenenviiden EU-maan välinen
yhteistyöjärjestö, jossa sinänsä tietysti
on paljon tekemistä, esimerkiksi kun Venäjä ja
Ukraina ovat mukana Euroopan neuvoston toiminnassa.
Toinen kysymys, josta olen myös iloinen, on se, että yhä selvemmältä näyttää se,
että tässä EU:n perustuslaillisessa sopimuksessa
selvästi päätetään,
että Euroopan unioni liittyy Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimukseen.
Sehän on tavoite, joka Suomen hallituksella on ollut pitkään,
ja myöskin tietysti Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunta
on sitä aina pyrkinyt pitämään
esillä.
Valiokunnan mietinnössä todetaan — ed.
Jaakonsaari otti asian esille — tämä demokratian
tila Euroopassa. Toteaisin kyllä, että ihmisoikeuksien
osalta Euroopan neuvosto on oikeastaan ihan hyvässä kunnossa.
En tarkoita, että jäsenmaat olisivat, mutta meillä on
organisaatio, joka kuitenkin toimii, ihmisoikeustuomioistuin nimenomaan.
Nyt ehkä päähuomio pitäisi tässä lähivuosien
aikana kiinnittää demokratian tilaan varsinkin
näissä uusissa jäsenmaissa, jotka ovat
tulleet 1990-luvun alun jälkeen Euroopan neuvoston toimintaan.
Kyllä kieltämätön tosiasia on, että esimerkiksi
Georgialla, joka nyt aivan viime päivinä on tullut,
tällaisen onneksi verettömän vallankumouksen
jälkeen hyvin voimakkaasti kansainväliseen tietoisuuteen,
oli ongelmia demokratian suhteen jo silloin, kun se tuli Euroopan
neuvoston jäseneksi, niin kuin on ollut monella muullakin
maalla. Euroopan neuvosto on pyrkinyt näitä uusia
jäsenmaita sitten monitoroinnin eli seurannan avulla ohjastamaan
ja opastamaan tässä demokratian vaikeassa taidossa.
Puhemies! Mitä tulee demokratiaan, haluan erityisesti
korostaa tietysti sitä, että näissä maissa,
joissa vaikeuksia on, kiinnitettäisiin huomiota paitsi
ihmisoikeuksiin myös lehdistön vapauteen ja korruptioon.
Niin kuin esimerkiksi Georgian tapahtumat osoittivat,
nimenomaan Georgian opposition mielestä kaikkein tärkein syy,
minkä takia hallintoon oltiin tyytymättömiä,
oli korruptio. Korruptiohan on todella suuri ongelma lähes
kaikissa maissa. Onneksi me suomalaiset voimme ylpeillä vähän
sillä, että me olemme vähiten korruptoitunut
maa ainakin kansainvälisten tilastojen mukaan.
Mutta eräs toinen esimerkki: Nyt Liettuassa käydään
voimakasta keskustelua siitä, onko presidentti jotenkin
ollut osallisena korruptioasiassa. Tämä on kuitenkin
hyvin lähellä meitä oleva maa eli Liettua.
Sekin on osoitus siitä, että ongelmat eivät
suinkaan ole pieniä vaan ne ovat todella suuria, mitä tulee
demokratiaan ja siihen liittyen sitten lehdistön vapauteen
ja sananvapauteen yleensä ja korruptioon.
Puhemies! Myöskin Tshetshenia on asia, joka on jatkuvasti
esillä Euroopan neuvostossa. Kysymys tietysti Venäjän
valtuuskunnan näkökulmasta on siitä,
että se on Venäjän sisäinen
asia, niin kuin tässä muutama viikko sitten poliittisen komitean
kokouksessa eräs venäläinen edustaja totesi.
Tosin kyllä henkilökohtaisesti totesin siinä samassa
kokouksessa, että totta kai Tshetshenia on Venäjän
sisäinen asia, mutta Venäjä on myöskin
Euroopan neuvoston jäsen ja tässä yhteydessä tietysti
Euroopan neuvostolla on velvoitteita Tshetshenian kysymyksessä.
Kannattaa ehkä mainita, että Suomen Amnesty International
on lähettänyt meille, Euroopan neuvoston Suomen
valtuuskunnalle, pyynnön saada keskusteluyhteys aikaan
tästä Tshetshenian tilanteesta, ja me varmasti
löydämme siihen keinon jotenkin vastata.
Puhemies! Mitä tulee Valko-Venäjään,
joka on aivan viimeinen asia tässä ulkoasiainvaliokunnan
mietinnössä, Valko-Venäjältä,
niin kuin tässä todettiin, on otettu pois tämä institutionaalinen
suhde. Valko-Venäjä oli joitakin vuosia sitten
Euroopan neuvostossa special guest -statuksella eli erikoisvieras.
Se status otettiin pois sen jälkeen, kun Lukashenka oli
tullut presidentiksi ja käytännössä Valko-Venäjä oli
muuttunut täydelliseksi diktatuuriksi, niin kuin se on
tänä päivänäkin. Nyt
Euroopan neuvostossa on uudelleen esillä se, että Valko-Venäjälle
myönnettäisiin tämä erityisvieraan
asema. Se oli esillä viime poliittisessa komiteassa, mutta
päätöstä siitä ei vielä tehty
esittää eteenpäin asiaa. Mutta lähtökohtana
oli se, että jos Euroopan neuvosto ottaisi tämmöisen
vähän pitemmän askeleen suhteessa Valko-Venäjään,
Euroopan neuvosto esimerkiksi voisi paremmin valmistautua vaaleihin,
jotka pidetään ensi vuoden lokakuussa Valko-Venäjällä.
Nimittäin tämä vaalivilppi, josta esimerkiksi Georgiassa
juuri oppositio syytti hallitusta, on tietysti myöskin
asia, jota pelätään nyt Valko-Venäjällä,
siis ovatko vaalit todella vapaat ja rehelliset. Henkilökohtainen
käsitykseni on, että Valko-Venäjälle
pitäisi myöntää tällainen
erityisvieraan asema, jotta Euroopan neuvosto saisi enemmän
otetta Valko-Venäjän kehitykseen. Kokonaan toinen
asia on se, että Valko-Venäjä on otettu
uudelleen Etyjiin, esimerkiksi parlamentaariseen yleiskokoukseen,
mutta Etyjin kriteerit ovat tietysti vähän erilaiset
ja lähtökohdat ovat erilaiset kuin Euroopan neuvostolla.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten tässä on jo todettu,
Euroopan neuvosto on oikeastaan eurooppalaisten yhteinen talo: siihen
kuuluvat kaikki maat Valko-Venäjää ja
Monacoa lukuun ottamatta. Se on erittäin tärkeä kokoontumisfoorumi
myös ministereille niin kuin parlamentaarikoillekin. Ongelma
ehkä neuvostossa on se, että siellä käsitellään
liian paljon vähän tärkeitä asioita,
tehdään raportteja ja tällä tavalla ehkä hukataan
niitä resursseja, joita kaiken kaikkiaan on, ja myöskin
sellaisia asioita, jotka kaiken kaikkiaan eivät johda yhtään
mihinkään. Myöskin organisaatiota voitaisiin
kehittää. Tyytyväisyydellä voin
todeta, että tässä juuri pari viikkoa
sitten lopetimme talousvaliokunnassa yhden alakomitean. Täytyy
sanoa valiokuntien alakomiteoista, että pitää olla
erityisen hyvä aihe, jotta niitä kannattaa ylipäätänsä pitää,
jotta niihin saadaan edustava edustus kokouksiin.
Kuten täällä on todettu, monitorointi
on kaikkein tärkein asia. Itse olen monitorointikomitean jäsen,
ja tältä osin täytyy sanoa, että kyllä se
prosessi on jokaisen maan osalta hyödyllinen. Mutta sitten
kyllä valitettavasti täytyy sanoa, että kun ollaan
sitten siellä loppua kohden, niin tietysti tämmöiset
vakaammat demokratiat hoitavat kyllä niille annetut tehtävät
hyvin, mutta näistä maista, jotka on viimeisten
kymmenen vuoden aikana hyväksytty jäseniksi, lupauksia
saadaan paljon, mutta sitten se asioitten täytäntöönpaneminen
ihmisoikeuksien ja demokratian osalta on jossain määrin
puutteellista. Tietysti tältä osin meidän
pitäisi miettiä niitä keinoja, joilla
vahvistettaisiin Euroopan neuvoston mahdollisuuksia, ehkä yhdessä muitten
kanssa niin, että olisi myöskin taloudellisia
ja muita resursseja, joilla pyrittäisiin auttamaan näitä maita
sitten demokratian ja ihmisoikeuksien vahvistamisessa.
Sitten ehkä vielä, kun meillä on
näitä kansainvälisiä järjestöjä valtavan
paljon, jossakin vaiheessa pitäisi miettiä Euroopan
neuvoston ja Etyjin suhdetta, tarvitaanko kahta järjestöä ja
pitäisikö sitten jollakin tavalla kehittää niitä eri
suuntiin, jos kaksi järjestöä halutaan
kaiken kaikkiaan pitää.
Lopuksi vielä, arvoisa puhemies, haluaisin sanoa, että mitä tulee
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen, siellä on tällä hetkellä uudistusreformi
menossa ja sitä meidän täytyy aika tarkkaan
seurata, koska tärkeätä on se, että periaatteessa
jokainen saa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa asiansa käsiteltäväksi,
että siitä ei tule minkäänlaista
ennakkkotuomioistuinta, vaan kaikki saavat siellä oikeuskäsittelyn,
mutta tietysti tehokkaasti katsotaan sellaiset valitukset, jotka
eivät johda yhtään mihinkään,
niin että niihin ei liian paljon uhrata resursseja ja aikaa.
Uskon, että tältä pohjalta saadaan hyvä tuomioistuinreformi
aikaiseksi.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan ed. Sasin jälkeen on
hyvä puuttua siihen kysymykseen, kuinka paljon me tarvitsemme
Euroopassa näitä kansainvälisiä järjestöjä:
Euroopan neuvosto, Euroopan unioni ja Etyj, kuinka paljon niillä on
päällekkäistä työtä.
Mutta katson kuitenkin, että Euroopan neuvosto on Euroopan
omatunto siinä mielessä, että se on ihmisoikeusjärjestelmä,
joka luo astinlaudan niille uusille demokratioille, jotka otetaan
sitten myöskin jäseniksi Euroopan unioniin. Sitä taustaa
vasten pidän sitä erittäin merkityksellisenä myöskin jatkossa.
Meillä on vielä paljon työtä näitten
uusien demokratioiden kanssa. Olen huomannut itsekin sen, kun olen
jo yli 11 vuotta siellä istunut. Varsinkin rikollisuus
on tämän päivän vaativimpia
kysymyksiä. Omassa komiteassanikin on käsitelty
nimenomaan naiskauppaa, huumeita ja sitä, mihin asemaan
nämä naiset joutuvat, kun he tulevat muista maista
esimerkiksi Euroopan alueelle, ja siellä on aina myöskin
rikollisuus takana. Siinä mielessä on erittäin
tärkeätä, että myös poliisivoimat
Euroopan tasolla yhdistyisivät tässä,
että tämä asia saataisiin kuriin, koska
siihen liittyy niin monia muita kysymyksiä.
Sitten ed. Elo otti esille lehdistön vapauden. Minun
mielestäni oli erinomainen asia tämä monitorointi,
että pystytään myöskin jo pitkään
mukana olleiden maiden demokratiaa tutkimaan. Tällä hetkellä,
ihan nimiä mainitsematta, rajoitetaan lehdistön
valtaa myöskin sellaisissa suurissa Euroopan maissa, joissa
demokratia on vasta kypsymässä sille asteelle.
Todella siellä pitää puuttua näihin
kysymyksiin, ja omassa komiteassani varmasti tulevaisuudessa nimenomaan
näihin sananvapauden ja lehdistön kysymyksiin
tulemmekin puuttumaan. Nämähän ovat niitä tärkeimpiä asioita
demokratian edistymisen kannalta.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Itse asiassa edustajat Jaakonsaari, Elo ja
Drombergkin puuttuivat tähän samaan asiaan, jonka itse
näen erittäin tärkeänä,
eli tämän Euroopan neuvoston järjestämän
tarkkailun eri jäsenmaissa erityisesti ihmisoikeuskysymyksissä ja
demokratian kehityksessä.
Täällä otettiin esille Georgia, mutta
minä ottaisin esille myös Azerbaidzhanin, jossa
myös oli vaalit jokin aika sitten. Minulla oli mahdollisuus olla
Euroopan neuvoston lähettämänä vaalitarkkailijana
Azerbaidzhanissa. Me olemme tottuneet demokratiaan täällä Suomessa
niin, että me emme edes voi kuvitella, minkälaisessa
demokratian tilassa jotkin Euroopan neuvoston jäsenmaat
vielä tällä hetkellä ovat. Näin
ollen on erityisen tärkeää, että tarkkailua
näissä Euroopan neuvoston eri jäsenmaissa
tehdään, ja toivoisin tietysti, että sitä voitaisiin
tehdä vielä entistä laajemmassa mittakaavassa,
sillä huomasin, että me pystyimme pieneltä osin
vaikuttamaan tarkkailulla Azerbaidzhanin vaalisysteemiin.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Aivan lyhyesti lähinnä kommenttina
muutamaan puheenvuoroon.
Täällä ed. Sasi kiinnitti huomiota
siihen, että tehdään ehkä vähän
vähemmän tärkeitä raportteja.
Se saattaa tietysti joskus tuntua siltä, kun katselee ulkopuolelta.
Jonkun edustajan mielestä oma raportti on tärkeä ja
se asia, joka nostetaan esille, on tärkeä. Mutta
kyllä ed. Sasi varmaan on oikeassa. Ehkä näissä komiteoissa
voitaisiin vähän tarkemmin miettiä, mitä asioita
ruvetaan selvittämään ja mitä asioita
ruvetaan tutkimaan, koska sehän vaatii aina myöskin
merkittävää sihteeristön panosta,
kun tällaisia raportteja tehdään.
Toinen asia sitten, johon ed. Sasi kiinnitti huomiota, oli tämä Euroopan
neuvoston ja Etyjin suhde. On kuitenkin niin, että kun
Etyj on organisaatio, jossa ovat myös mukana Yhdysvallat
ja Kanada, meidän on aika vaikea täältä Euroopasta
sanoa, että me olemme nyt sitten sitä mieltä, että pistämme
yhteen nämä organisaatiot, eikä sitä ed.
Sasikaan ehdottanut. Mutta joka tapauksessa varmasti organisaatioiden
määrää ja laatua aina voidaan
tarkastella, ja se on aina ihan paikallaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Arvoisien Euroopan neuvoston jäsenten
vielä paikalla ollessa haluaisin kiinnittää huomiota
tähän globalisaatioon, mikä on tässä ulkoasiainvaliokunnan
mietinnön perusteluissa myös mainittu, globalisaation
kehitykseen. Olisi hyvin tärkeätä, että Euroopan
neuvostossa myös globalisaatiokritiikki olisi tarkastelun
kohteena niin, että ei syntyisi vastakkainasettelua Euroopan
ja sitten muun maailman välillä. Tarkoitan tällä sitä,
ettei tämä paljon puhuttu pohjoisen ja etelän
vastakkainasettelu kehity Euroopassa. Se on tärkeätä nimenomaan
näinä aikoina, kun käydään
niin kutsuttua terrorisminvastaista taistelua tällä planeetalla.
Tässä mielessä varmasti on myöskin sellainen
eri tavoin asioita käsittelevä lähtökohta tärkeätä ja
keskustelua on varmasti syytä avata nimenomaan Euroopan
ja muun maailman välisiin ristiriita- taikka muihin kysymyksiin — eihän
niissä aina, puhemies, tarvitse ristiriidasta olla kysymys — yleensäkin
siihen, mitä muilla mantereilla tapahtuu.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Emme me nyt niin pussissa elä siellä Euroopan
neuvostossa. Kyllä me peilaamme kaikki nämä asiat
myöskin globaalitasolla, ja meillä on erityistarkkailijoita
esimerkiksi Kanadasta, Japanista ja Israelista, jotka ovat läsnä näissä kokouksissa,
ja silloin myöskin tämä keskustelu laajenee
aika paljon. Sitä paitsi me keskustelemme myös
siitä, kuinka pitkälle Eurooppa ulottuu, kun aletaan
mennä jo Aasian puolelle tänä päivänä niissä jäsenyyksissä,
jos ajattelee jotain Venäjääkin, joka
ulottuu ihan toiseen laitaan Aasiaa. Eli kyllä siellä on
valtavasti erilaisia mielipiteitä. Globalisaatio on yksi
osa myöskin niitä asioita, mitä me käsittelemme,
riippuen raportista ja riippuen niistä ajankohtaisista
asioista. Siinä mielessä Euroopan neuvosto on
erinomainen elin, että siellä käydään
kaikki poliittiset, tärkeät, ajankohtaiset kysymykset
niin sanottuna urgent debatena, jotka tulevat silloin sinne käsittelyyn,
ja ne eivät käsittele ainoastaan Eurooppaa.
Ed. Anni Sinnemäki merkitään
läsnä olevaksi.
Keskustelu päättyy.