Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arvoisa puhemies! Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan opiskelijoiden "kannustamiseksi" aiotaan rajata opinto-oikeutta. Millä tavoin näissä suunnitelmissa otetaan huomioon ihmisten erilaiset elämäntilanteet, muun muassa pääministerin kannustama lasten hankkiminen ja sen aiheuttama viivästyminen opintoihin?
Ed. Jukka Gustafsson merkitään läsnä olevaksi.
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Nyt julkisuudessa on käyty keskustelua työryhmän työstä, joka on vielä kesken. Olen asettanut ministeriössä virkamiestyöryhmän, joka valmistelee esitystä siitä, millä tavalla voitaisiin nopeuttaa opintoja ja tehdä mahdolliseksi se, että opiskelijat voivat oikeasti valmistua nopeammin. Työryhmän tehtävänä on laatia kokonaisesitys, jossa on useita keinoja, millä tavoin tähän tavoitteeseen päästään.
Nyt on keskusteltu julkisuudessa työryhmästä tihkuneista esityksistä, että olisi tällainen tarkkarajainen aika, giljotiini, joka leikkaa ja lopettaa opinnot tietyssä vaiheessa. Sellaista ei varmasti tulla toteuttamaan. Ainakin täytyy ottaa huomioon, jos rajataan opintoja, tietysti sosiaaliset tilanteet ja se, että lapsia syntyy tai että sairastutaan.
Mutta jollain tavalla täytyy porrastaa ja jäntevöittää opintoja. Yksi keino tähän tarjoutuu myös Bolognan prosessin kautta, jossa ollaan siirtymässä 2005 kaksiportaiseen tutkintojärjestelmään, jolloin kandintutkinto on kolme vuotta ja maisterintutkinto suurin piirtein kaksi vuotta. Kun tähän sitten yhdistetään opintojenohjaus ja henkilökohtaiset opintosuunnitelmat, niin tätäkin kautta päästään tavoitteeseen. On ennenaikaista vielä sanoa tarkasti, mitä tullaan tekemään. Työryhmä luovuttaa mietintönsä 9. päivä joulukuuta, ja sen jälkeen ryhdymme valmistelemaan tältä pohjalta esityksiä, jotka alkuvuodesta tulevat sitten päätökseen.
Arvoisa puhemies! Olisin kuitenkin vielä kysynyt tästä mietinnöstä, koska julkisuudessa on esitetty, että myös tutkintoihin kuuluvien opintojen laajuutta aiotaan rajata. Millä tavalla tämä tukee laaja-alaisen sivistyksen hankkimista, jota nykymaailmassa tarvitaan?
Arvoisa puhemies! Tämäkin asiakokonaisuus on vielä siellä työryhmän pohdittavana. Tässä työryhmässähän on jäseninä virkamiehiä, ja sitten siellä valmistelussa ovat mukana myös opiskelijajärjestöt. Toivon, että siellä käytäisiin ihan rehellistä keskustelua ja avointa keskustelua — ja varmasti näin tapahtuukin — ja että sieltä tuodaan esitykset, jotka ovat kestäviä. Ei ole tarkoitus millään tavalla sivistysyliopistoa romuttaa eikä akateemista vapautta rajata. Tavoitteena on se, että yliopistojen työskentelyä voitaisiin strukturoida sillä tavalla, että ajankäytöllisesti on mahdollista valmistua myös tavoiteajoissa, jotka asetetaan. On selvää, että silloin puhutaan myös opiskelijan mahdollisuuksista opiskella, saada opetusta koko lukuvuoden aikana, hyödyntää koko lukukausi, myös kesä mukaan lukien, eli on monia mahdollisuuksia, joilla voidaan vahvistaa ja edistää opintojen etenemistä riittävän nopeassa vauhdissa.
Puhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.