2) Hallituksen esitys käräjäoikeuksien
kokoonpanoa koskevien säännösten uudistamiseksi
Heidi Hautala /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys koskee käräjäoikeuksien
kokoonpanosäännöksiä. Tarkoituksena
on, että lautamiesjärjestelmää uudistetaan
siten, että lautamiesten käyttöalaa rikosasioissa
supistetaan ja yhden tuomarin toimivaltuuksia rikosasioissa samalla
laajennetaan. Myös otetaan uutena käyttöön
kolmen lainoppineen tuomarin kokoonpano rikosasioissa, mutta riita-asioissa
lautamieskokoonpano ei enää jatkossa olisi mahdollinen.
Tähän lakiesitykseen sisältyy aika
vähän varsinaisia pykälämuutoksia,
mutta se on periaatteelliselta kannalta merkittävä esitys.
Keskeinen kysymys tässä esityksessä on
se, missä määrin lautamiesten osallistuminen
lainkäyttöön on perusteltua. Jos haluamme
arvioida tämän hallituksen esityksen ja lakivaliokunnan
mietinnön mukaisen esityksen vaikutuksia, niin voimme todeta,
että ennen kirjallista menettelyä rikosasioita käsiteltiin
lautamieskokoonpanossa noin 47 000 asiaa vuodessa kaikkiaan
76 500:sta. Kirjallinen menettely vähensi lautamieskokoonpanossa
käsiteltävien asioiden määrää 30 000:een,
ja nyt voidaan esittää seuraavanlainen arvio:
tämän esityksen vaikutuksesta lautamieskokoonpano
jäisi arviolta 10 000 asiaan. Mutta on kuitenkin
huomattava, että rikosasioissa jatkossakin lautamieskokoonpano
olisi aina mahdollinen.
Lakivaliokunta pitää hallituksen esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa siihen sisältyvien
lakiehdotusten hyväksymistä. Lakivaliokunta tekee
vain yhden asiallisen muutosehdotuksen hallituksen esitykseen. Se
koskee notaarien toimivaltuuksia toimia lautamieskokoonpanon puheenjohtajana.
Lautamiesten historia on pitkä ja se on kestänyt
vuosisatoja. Lautamiesjärjestelmää on
sekä puollettu että vastustettu tämänkin
esityksen käsittelyn yhteydessä. Ääripäinä ovat
olleet ne kannat, joissa toisaalta on puolustettu nykyjärjestelmän
säilyttämistä sellaisenaan ja toisessa ääripäässä on
esitetty lautamiesjärjestelmästä luopumista
kokonaan.
Lautamiesjärjestelmää edelleen puoltaa
se, että sillä on vaikutusta tuomioistuinlaitoksen nauttimaan
luottamukseen ja se myöskin vahvistaa käräjäoikeuden
kokoonpanoa ja lisää sen uskottavuutta. Se myöskin
edistää sitä, että asia ja esitetty
näyttö joutuu monipuolisen harkinnan kohteeksi.
Tuomioistuimen ratkaisut ovat usein lautamieskokoonpanon ansiosta
ymmärrettävämpiä. Myöskin
kansainvälisessä vertailussa voidaan todeta, että lautamiesjärjestelmä on
toiminut pääosin hyvin.
Valiokunta katsoo, että lautamiesten osallistuminen
lainkäyttöön on jatkossakin tärkeää ja
tarpeellista. Kyse ei siis tässä esityksessä ole
lautamiesjärjestelmän poistamisesta, mutta on
aivan ilmeistä tarvetta kehittää ja uudistaa
lautamiesjärjestelmän käyttöalaa.
Kysymys on siis siitä, minkälaisissa asioissa
lautamiesten osallistuminen lainkäyttöön
on järkevää ja tarkoituksenmukaista.
Nykytilassahan voidaan todeta, että lautamieskokoonpanossa
käsitellään runsaasti rutiiniluonteisia
rikosasioita ja toisaalta rikosasiat ovat myös vaikeutuneet
ja laajentuneet sitä myötä, että yhteiskunta
on monimutkaistunut.
Keskeisiltä osiltaan tämä hallituksen
esitys monipuolistaa käräjäoikeuden käytettävissä olevia
kokoonpanovaihtoehtoja. Tätä valiokunta pitää yleisesti
ottaen hyvänä, siis sitä, että käräjäoikeuden
kokoonpanolle tulee vaihtoehtoja. Näin asiat voidaan käsitellä mahdollisimman
tarkoituksenmukaisessa kokoonpanossa riippuen asian laadusta ja
laajuudesta, ja tällä tavalla tuomioistuinresursseja
voidaan kohdentaa mahdollisimman järkiperäisesti.
Esitykseen sisältyy lautamieskokoonpano ja yhden tuomarin
kokoonpano. Hallituksen esityksessä lautamieskokoonpano
olisi käytössä sellaisissa rikosasioissa,
joissa syytteessä tarkoitetun yksittäisen rikoksen
rangaistusmaksimi olisi yli 2 vuotta vankeutta. Samalla yhden tuomarin
kokoonpanon toimivaltuuksia laajennetaan. Valiokunta katsoo, että yleisesti
ottaen on perusteltua laajentaa yhden tuomarin toimivaltuuksia sellaisiin
rikosasioihin, joita ei voida pitää vakavina tai
yhteiskunnallisesti merkittävinä. Lakivaliokunta
puoltaa yhden tuomarin toimivaltuuksien kytkemistä sellaisiin
rikosasioihin, joissa syytteessä tarkoitetusta yksittäisestä rikoksesta
ei ole säädetty ankarampaa rangaistusta kuin vankeutta
enintään 2 vuotta.
Valiokunta pitää myös hyväksyttävänä,
että yhden tuomarin kokoonpanossa voitaisiin käsitellä tietyt
erikseen mainitut rikokset, joista säädetty enimmäisrangaistus
on yli 2 vuotta. Tällaisia ovat muun muassa törkeä varkaus,
törkeä kavallus, törkeä vahingonteko,
törkeä petos. Tätä voidaan perustella
muun muassa sillä, että sama kokoonpano voisi
käsitellä rikosten tavalliset ja törkeät
tekomuodot. Rikosten törkeysarvosteluhan perustuu useimmiten
omaisuuden arvoon, mistä ei sinällään
seuraa uusia oikeudellisia tai näytöllisiä ongelmia.
Kuitenkin valiokunta korostaa, että lautamieskokoonpano
on tämän uudistuksen jälkeenkin käräjäoikeuden
peruskokoonpano. Lautamieskokoonpano olisi siis jatkossakin aina
toimivaltainen käsittelemään yhden tuomarin
toimivaltuuksien piiriin kuuluvat asiat.
Oikeusturvamerkitys käräjäoikeuden
kokoonpanon harkinnassa on tärkeää. Valiokunta
korostaa, että muutoksenhaku hovioikeuteen ei saisi lisääntyä pelkästään
siitä syystä, että asia on käsitelty
yhden tuomarin kokoonpanossa. Myöskään taloudelliset
perusteet eivät saa olla esteenä lautamieskokoonpanon
käytölle. Ja lopuksi, uudistuksen toimivuutta
ja sen vaikutuksia tulee seurata.
Sitten hallituksen esitykseen sisältyy esitys kolmen
virkatuomarin kokoonpanosta rikosasioissa. Sellainen kokoonpano
olisi mahdollinen, jos sitä asian laadun tai muun erityisen
syyn vuoksi on pidettävä perusteltuna. Tätä lakivaliokunta
tarkastelee seuraavalla tavalla. Sitä pidetään
tarpeellisena ja perusteltuna lisänä käräjäoikeuden
kokoonpanovaihtoehtoihin.
Lakiin sisältyvät suhteellisen väljät
määräytymisperusteet eivät kuitenkaan
saa johtaa siihen, että kolmen tuomarin kokoonpano muodostuu pääsäännöksi,
tai siihen, ettei kyseistä kokoonpanoa käytetä niissäkään
asioissa, joissa se olisi perusteltua. Tämänkin
vuoksi sääntelyn toimivuutta on seurattava. Käräjäoikeuksilla
tulee myös käytännössä olla
tosiasialliset mahdollisuudet käyttää kolmen
lainoppineen tuomarin kokoonpanoa. Resurssien niukkuus ei saa muodostaa
estettä uudelle kolmen lainoppineen tuomarin käyttämiselle.
Esitykseen sisältyy myös muutoksia käräjäoikeuden
kokoonpanoon riita-asioissa. Hallitus esittää,
että lautamiehet eivät enää jatkossa
osallistuisi eräiden riita-asioiden käsittelyyn.
Tällaisia ovat muun muassa perheoikeudelliset kysymykset
ja huoneenvuokra-asiat. Valiokunta puoltaa tätä esitystä ottaen
huomioon, että lautamieskokoonpano on riita-asioissa ollut
käytännössä erittäin
harvinainen, ja tämä esitys on osa hallituksen
esityksen kokonaisratkaisua. Mutta lakivaliokunta katsoo välttämättömäksi,
että uudistusta tältäkin osin seurataan.
Hallituksen esitykseen sisältyy ehdotus, että notaari
ja käräjäviskaali eivät enää olisi
toimivaltaisia toimimaan puheenjohtajana lautamieskokoonpanossa.
Tältä osin valiokunta katsoo, että notaarin
ja käräjäviskaalin nykyiset toimivaltuudet
toimia lautamieskokoonpanon puheenjohtajana tulisi tämän
uudistuksen yhteydessä säilyttää ennallaan,
ja tähän siis liittyy valiokunnan tekemä pykälämuutosehdotus.
Yhden tuomarin toimivaltuuksien laajentamisesta ei nimittäin
sinällään seuraa välttämättä tarvetta
kaventaa notaarin ja käräjäviskaalin
edellä mainittuja toimivaltuuksia, koska lautamieskokoonpano
voi jatkossakin aina käsitellä yhden tuomarin
toimivaltuuksien piiriin kuuluvat asiat. Tämä voi
käytännössä olla tarkoituksenmukaista
ja järkevää käräjäoikeuden
voimavarojen käyttöä niin, että lautamieskokoonpanon
puheenjohtajana voi tällöin toimia notaari tai
käräjäviskaali. Myös tuomioistuinharjoittelun
sisältö ja mielekkyys ovat tärkeitä seikkoja,
jotka puoltavat sitä, että notaarin ja käräjäviskaalin
nykyisiin toimivaltuuksiin ei tässä yhteydessä puututa.
Notaarin asema ja kehittäminen olisi hyvä jättää pohdittavaksi
työryhmälle, joka parhaillaan pohtii asiaa oikeusministeriössä.
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies, valiokunta on keskustellut
paljon lautamiesten käytön supistamisesta saatavien
säästöjen kohdentamisesta. Valiokunta
painottaa, että säästöt tulee
kohdentaa hallitusohjelman mukaisesti pahiten ruuhkautuneiden käräjäoikeuksien
vahvistamiseen. Antaessaan lausunnon talousarvioesityksestä lakivaliokunta
hiljattain painotti erityisesti tuomariresurssien vahvistamista.
Säästöjen määrää onkin
seurattava, ja lakivaliokunta on edellyttänyt, että se
saa säästöistä ja niiden kohdentamisesta selvityksen
vuoden 2009 syysistuntokauden päättymiseen mennessä.
Keskusteltuani asiasta oikeusministeriön edustajien kanssa
olemme saaneet lupauksen, että näin myös
tapahtuu. Tämähän on itse asiassa lainsäädäntöön
itsestään selvänä kuuluvaa vaikutusten
seuraamista.
Mietintöön, arvoisa puhemies, sisältyy
pykälävastalause.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Lautamiesjärjestelmällä on
pitkä historia suomalaisessa oikeuslaitoksessa, ja lautamiehet
ovat tärkeä osa suomalaista oikeusjärjestelmää.
Sosialidemokraatit kannattavat lakiesityksen mahdollistamaa kolmen
virkatuomarin uutta kokoonpanoa silloin, kun se on asian laadun
tai muun erityisen syyn kannalta perusteltua. Sen sijaan emme kannata
esityksen sisältämää kokonaisratkaisua
lautamiesten käytön radikaaliksi vähentämiseksi
nykyisestä. Tämän vuoksi olemmekin jättäneet
asiassa vastalauseen.
Joiltakin osin lautamiessäännösten
tarkistaminen on kuitenkin mielestämme perusteltua. Mielestämme
viimeaikaisten uudistusten johdosta yleistynyt kirjallinen menettely
on jo jossain määrin jopa vaarantanut oikeusturvan
toteutumista niin rikoksista epäiltyjen kuin rikosten asianomistajienkin
kohdalla. Monijäseninen kokoonpano käytettäessä tuomiovaltaa
parantaa ratkaisun laatua ja lisää oikeusturvaa,
kun asiaa on tuomioharkintaa tehtäessä pohdittu
monelta eri kantilta. Sikäli lautamiehillä on
myös tärkeä kontrollifunktio oikeudenkäytössä.
Nykyjärjestelmä mahdollistaa sen, että yhden
tuomarin kokoonpanossa ratkaistaan kirjallisessa menettelyssä asioita,
joista voi rangaistuksena seurata maksimissaan kaksi vuotta vankeutta.
Pidämme järjestelmän yhdenmukaisuuden
kannalta perusteltuna, että myös suullisessa menettelyssä voitaisiin
käyttää yhden tuomarin kokonpanoa kahden
vuoden rangaistusmaksimirajaan asti.
Lautamiesinstituution puolesta esitetyt perustelut eivät
tue kuitenkaan heidän rajaamistaan pois tiettyjen listattujen
rikostyyppien osalta tätä vakavammissa rikoksissa.
Lukuisten aiheesta tehtyjen tutkimusten mukaan lautamiesjärjestelmän
ylläpitämistä puoltaa myös se,
että lautamiesten käyttö ylläpitää suuren
yleisön luottamusta tuomioistuinlaitosta kohtaan. Lautamiesjärjestelmän
synnyttämällä luottamuksella on merkitystä paitsi
rikos- myös riita-asioiden käsittelyssä.
Toisin kuin hallitus esittää, lautamieskokoonpanon
käyttäminen tulisi säilyttää edelleen mahdollisena
riitajutuissa, sillä esimerkiksi lapsen huoltoa, asumista
tai tapaamisoikeutta käsittelevissä jutuissa lautamiehistä on
havaittu olevan selvää hyötyä.
Lautamiesjärjestelmän ylläpitäminen
esittämällämme yhtenäisellä tasolla
olisi kustannustehokas tapa varmistaa oikeudenkäytön
julkisuus, ratkaisuharkintaa usein hyödyttävä paikallistuntemus
ja elämänkokemus, kansalaisten luottamus oikeuslaitokseen,
tuomarin harkinnan peilaaminen ja parantaminen sekä oikeusturvan
toteutuminen. Säästöjen pakonomainen
nipistäminen sieltä, missä kustannustehokkuus
on parhaimmillaan, ei ole tarkoituksenmukaista. On totta, että käräjäoikeuksia
vaivaavien jutturuuhkien purkamiseen tarvitaan lisäresursseja.
Resursseja tarvitaan myös joissakin juridisesti hankalimmissa
jutuissa kolmen tuomarin kokoonpanon käyttämiseen.
Määrärahoja näihin tarpeisiin ei
tulisi etsiä niin, että heikennetään
kansalaisten oikeustajua tai luottamusta oikeuslaitokseen. Sosialidemokraattien
mielestä kyseessä ei ole nollasummapeli. Käräjäoikeuksien
ruuhka on purettava, mutta sitä ei saa tehdä asianomaisten
oikeusturvaa heikentämällä. Käräjäoikeuksien
tuomarivoimavaroista on huolehdittava muuten kuin vesittämällä historiallista
lautamiesjärjestelmäämme.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Lautamiehet ovat osallistuneet alioikeuksien
lainkäyttöön vuosisatoja, ja maallikkojen
käyttö kuuluu länsimaisten valtioiden
oikeuskäytäntöön. Lautamiesjärjestelmä on
ollut kustannustehokas tapa toteuttaa kansalaisten oikeusturva ja
varmistaa kansalaisten luottamus oikeuslaitokseen. Nyt kuitenkin
käräjäoikeuksien jutturuuhkan vähentämiseen
ja tuomarien määrärahojen lisäämiseen etsitään
ratkaisua kustannustehokasta lautamiesjärjestelmää karsimalla.
Todellista säästöä tulee esityksellä syntymään
vain vähän, ja käräjäoikeuden
tuomarivoimaa esitys ei tule lisäämään olennaisesti.
Lautamiessäännösten tarkistus on
kuitenkin joiltakin osin järkevää, mutta
lautamiesten määrän ja käytön
vähentäminen näin radikaalisti kuin on
esitetty, ei ole selkeästi vieläkään
perusteltua. Siksi kannatankin esittämäämme
ja jättämäämme vastalausetta.
Arvoisa puhemies! Lautamiesten määrä on laskenut
viimeaikaisten uudistusten johdosta 30 000:een, sillä nykyjärjestelmällä voidaan
jo niin sanotussa kirjallisessa menettelyssä hoitaa asioita
yhden tuomarin voimin, jos rangaistusta seuraa korkeintaan kaksi
vuotta. Mielenkiintoinen yhtälö syntyy nyt siitä,
että lakivaliokunta korostaa yhä, että yhden
lainoppineen ja kolmen lautamiehen kokoonpano on jatkossakin aina mahdollinen
eli käräjäoikeuden niin sanottu peruskokoonpano,
vaikka kuitenkin hallituksen esityksen päätavoitteena
on vähentää lautamiesten määrää noin
10 000:een eli 20 000 lautamiestä oikeusturvaa
vaarantamatta.
Kansalaisten yhdenvertaisuuden vuoksi suullisissa menettelyissä on
perusteltua laajentaa yhden tuomarin kokoonpanon päätösvaltaa
sellaisiin rikoksiin, joista rangaistusta seuraa enintään kahden
vuoden verran. Sen sijaan valiokunnassa kuullut perustelut eivät
riitä lautamiesten rajaamiseksi ulos tiettyjen listattujen
rikostyyppien osalta tätä vakavammissa rikoksissa.
Yhden tuomarin toimivaltuuksia ei saa laajentaa rikoksiin, joita
pidetään vakavina tai yhteiskunnallisesti merkittävinä.
Mitä tämä sitten merkitsee tilanteessa,
jossa asiantuntijoiden näkemykset erosivat yhden tuomarin
toimintavaltuuksien laajentamisesta esitettyyn rikostyyppien luetteloon
eikä yksimielisyyttä ollut siitä, mitkä rikostyypit
pitäisi todellisuudessa olla tässä luettelossa.
Näin ollen ilman lautamiehiä ei tulisi käsitellä virkamiehen
väkivaltaista vastustamista, törkeää varkautta,
törkeää kavallusta, törkeää moottorikulkuneuvon
käyttövarkautta, törkeää kätkemisrikosta,
törkeää vahingontekoa, törkeää petosta, törkeää maksuvälinepetosta
tai edellä mainittujen rikosten rangaistavaa yritystä.
Myöskään lautamiehiä ei saisi
rajata pois riita-asioiden käsittelystä, kuten
nyt esitetään. Tälle näkemykselle löytyi
myös tukea asiantuntijakuulemisesta.
Arvoisa puhemies! Oikeusturvan kannalta on merkityksellistä,
että esitys tarjoaa käräjäoikeudelle
laajat mahdollisuudet harkita käräjäoikeuden
kokoonpanoa jatkossa. Yhden tuomarin kokoonpanoa tulisi käyttää vain
sellaisissa tapauksissa, joissa oikeusturvan kannalta ei tarvita
lautamiesten tai kolmen virkamiehen kokoonpanoa. Asiantuntijat olivat
kuitenkin valiokunnassa kovin montaa mieltä siitä,
mitä tämä käytännössä tulee
tarkoittamaan. Esityksen mukaan mikä tahansa rikostyyppi
voisi periaatteessa tulla käsittelyyn kolmen tuomarin kokoonpanossa,
vaikkakin tarkoitus on käyttää kolmen
tuomarin kokoonpanoa juuri oikeudellisesti vaikeissa asioissa. Asiantuntijat
toivat syystäkin huolensa esiin siitä, että todellisuudessa
kolmen tuomarin kokoonpanoa tulee estämään
yksinkertaisesti juuri taloudellisten resurssien niukkuus.
Arvoisa puhemies! Oikeusministeriön tulee jatkossa
seurata erityisellä huolella, kuinka uudistus tulee toimimaan
ja miten se vaikuttaa lautamieskokoonpanon käyttöön.
Myös kolmen lainoppineen kokoonpanon käyttöä ja
tosiasiallista mahdollisuutta uuteen käytäntöön
tulee tarkkailla oikeusministeriönkin taholta. Erityisen
olennaista on, että ministeriö antaa jatkossa
selvityksen lautamiesten käyttöalan supistamisesta
aiheutuvista säästöistä ja niiden
kohdentamisesta vuoden 2009 syysistuntokauden loppuun mennessä.
__________
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
__________
Anna-Maja Henriksson /r:
Ärade herr talman! För en rättsstat
som Finland är det av yttersta vikt att folket har förtroende
för domstolsväsendet. I vårt land har
nämndemännen som representanter för folket
deltagit i rättsskipningen vid underrätterna i
flera århundraden och systemet har visat sig fungera i
huvudsak väl.
Regeringen vill nu revidera bestämmelserna om tingsrätternas
sammansättning. Det centrala och det viktiga är
att också efter den här revideringen ska sammansättningen
med en lagfaren domare och tre nämndemän fortfarande
ses som grundsammansättningen i tingsrätterna.
Lagutskottet har i sitt betänkande fäst särskild
uppmärksamhet vid just det här. Lagutskottet understryker
också att ekonomiska skäl inte får vara
ett hinder för att använda nämndsammansättning.
Hallitus haluaa nyt uudistaa käräjäoikeuksien kokoonpanoa.
Keskeistä ja tärkeää on, että myös tämän
uudistuksen jälkeen käräjäoikeuksien
peruskokoonpanona on pidettävä yhden virkatuomarin
ja kolmen lautamiehen kokoonpanoa. Lakivaliokunta onkin mietinnössään
kiinnittänyt erityistä huomiota juuri tähän.
Valiokunta myös korostaa, etteivät taloudelliset
perusteet saa muodostaa estettä lautamieskokoonpanon käyttämiselle.
Det är också på sin plats att konstatera
att det är motiverat att tingsrätten i en endomarsammansättning
ska kunna avgöra mål som till sin karaktär är
klara och juridiskt okomplicerade, såsom till exempel de
flesta trafik- och rattfyllerimål ju är.
Samhället genomgår fortgående förändringar och
dessvärre tenderar också kriminaliteten att utvecklas
så att brotten till vissa delar blir allt mera invecklade.
Av den anledningen är regeringens förslag att
införa möjligheten till en sammansättning
med tre lagfarna domare välkommen. Det är bra
att exempelvis juridiskt svåra mål med omfattande
bevisning kan behandlas i en sådan sammansättning.
Viktigt är ändå, vilket utskottet också poängterar,
att den här sammansättningen inte blir huvudregel. Å andra
sidan får det inte heller gå så att brist
på resurser leder till att en sammansättning med
tre domare i praktiken inte kan komma i fråga. Därför
vill lagutskottet också att justitieministeriet följer
upp hur kriterierna fungerar och vilka effekter de får
i praktiken samt vid behov vidtar åtgärder för översyn
av bestämmelserna.
Då det gäller notarierna, det vill säga
de juris kandidater som auskulterar vid våra domstolar, kommer
lagutskottet med en viktig ändring till regeringens proposition.
Enligt propositionen skulle notarier och tingsfiskaler inte mera
ha varit behöriga att vara ordförande för
en nämndemannasammansättning. Det här
har lagutskottet ansett att skulle inverka menligt på den
för notarierna så viktiga domstolspraktiken. Många
sakkunniga uttryckte också under utskottsbehandlingen sin
oro över just detta.
Domstolspraktiken är en nödvändig
förutsättning för domarkarriären
och för Finland är det viktigt att vårt
utbildnings- och rättssystem lyckas lära upp duktiga
domare. Därför är jag personligen mycket
nöjd med utskottets linjedragning och förslag
att notarier fortsättningsvis ska kunna sitta som ordförande
i en sammansättning med nämndemän. De
mål som enligt lagförslaget kunde avgöras
i en domarsammansättning kan alltså fortsättningsvis
också avgöras av till exempel en notarie med nämnd.
Naturligt är att notarier inte får förordnas
att behandla mål som till sin art eller omfattning bör
anses svåra att avgöra.
Herr talman! Slutligen vill jag konstatera att nämndemännen
också i framtiden kommer att ha en central roll i vårt
domstolsväsende. Det här är viktigt att
notera. Under behandlingen i utskottet fästes också vikt
vid att det framledes kunde vara skäl att överväga
att stärka domstolarna med särskild fackkunskap,
till exempel i skattefrågor och ekonomiska frågor.
Nyt käsiteltävänä oleva
esitys ei sisällä mahdollisuutta vahventaa käräjäoikeuden
kokoonpanoa erityisasiantuntijoilla. Lakivaliokunnan mielestä tällaista
vahventamista ja sen tarvetta olisi kuitenkin hyvä jatkossa
arvioida, mutta sen saa aika näyttää.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Minulla on tapana ollut aina kannattaa kaikkia
hallituksen hyviä esityksiä, ja huonoja, mitkä eivät
ole niin hyviä, olen yleensä vastustanut. Tässä on semmoinen
esitys, jota kokonaisuutena en voi hyväksyä.
Kun mietitään, mikä tässä se
juju on, niin kun on kylmästä lakitekstistä kyse
ja sitten maalaisjärjestä — meillä päin
se on mualaisjärki, siis lakiteksti ja mualaisjärki — niin
nämä lautamiehet tuovat tässä sen
mualaisjärjen tähän oikeuden käsittelyyn.
Niin kuin täällä on todettu monissa puheenvuoroissa,
miten vanha tämä järjestelmä on ja
miten tämä on käytössä laajasti
maailmassa, niin minkä takia tässä ollaan
nyt tekemässä semmoista systeemiä, joka
heikentää tavallaan sen oikeuden uskottavuutta?
Sitten toisaalta tämä mualaisjärki tekee
sen, jotta myös nämä ihmiset, jotka ovat
tuomittavina, kokevat sen sillä tavalla, jotta heitä paremmin
kuullaan, siihen tulee semmoinen inhimillisempi näkökulma.
Toisaalta lautamiesjärjestelmä on myös
jakanut sitä vastuuta siten, jotta se tulee leveämmille
hartioille. Useammat ottavat sen vastuun, jolloin ei ole pelkästään
yksi tuomari, jota voidaan käydä pommittamaan,
että on tehnyt tämmöisen tuomion.
Sen takia minusta kaiken kaikkiaan näillä perusteilla,
mitä äsken käytin, tämä demarien
vastalause, mikä tähän on jätetty,
on kokonaan asiaa. Toivoisi, että täällä salissa
sitten hallituspuolueetkin voisivat tähän yhtyä.
Tiedän, että tämä on toive,
koska siinähän hallitus kaatuisi ja eihän semmoista
voi tehdä missään tapauksessa. Mutta olisitte
valiokunnassa voineet tämmöisen tempun tehdä,
että olisitte sanoneet, että tämä on huono
esitys.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen tarkoituksena on säästää rahaa vähentämällä
lautamiesten
käyttöä ja käyttämällä rahat
tuomareiden palkkaamiseen. En tiedä, onko motiivi täysin
oikea. Lautamiehet oikeuden maallikkojäseninä edustavat
aikuisväestöä ja kansalaismielipidettä.
Lautamies edistää kansanvaltaa, oikeudenkäynnin
julkisuutta ja yleisön luottamusta tuomioistuinten toimintaan
sekä pienissä yksiköissä tuntee
asiakkaan, josta siitäkin voi olla kovasti hyötyä.
Olen useissa puheenvuoroissa arvostellut kihlakuntien, maistraattien,
poliisin ja ulosottotoimen keskittämistä maakuntakeskuksiin.
Olen viime kuukausina saanut useita huolestuttavia viestejä valtion
paikallishallinnon keskittämisen ongelmista. Ongelmana
nähdään johtamisen ja organisaation jatkuvat,
liian tiheään toteutetut uudistukset, jolloin
järjestelmiä ei ole kentällä ehditty
omaksua eikä toimintatapoja muuttaa järjestelmän
edellyttämällä tavalla. Yleinen kommentti
on, että emmehän me täällä tiedetä mitään,
kun kukaan ei kerro mistään. Kysymys on paitsi
muutosjohtamisesta myös muutosviestinnästä.
Kun henkilöstö ei tiedä, mitä tehdään,
miten tehdään ja miksi tehdään,
on seurauksena epämääräinen
muutosvastarinta.
Arvoisa puhemies! On todennäköistä,
että esimerkiksi poliisin toiminnan keskittäminen
heikentää poliisin paikallista läsnäoloa.
On myös todennäköistä, että valtion
paikallishallinnon uudistus on tulossa erittäin kalliiksi
ratkaisuksi eikä etukäteen ennakoituja säästöjä saadakaan.
Ongelma on pitkälti siinä, ettei valtion palvelujen keskittäminen
tuo lisää henkilöstöresursseja, vaan
on tultava toimeen nykyisellä tai vähemmällä porukalla.
Teoriat siitä, että mahdollisimman paljon voimavaroja
voidaan vapauttaa hallinnollisista tehtävistä kenttätehtäviin
ja erikoistumiseen, eivät pidäkään
paikkaansa. Asiakaskunta on edelleen yhtä lukuisa, jopa
määrällisesti kasvava, mutta sitä pitää palvella
nyt kaukaa henkilöstöllä, jonka paikallistuntemus
on entisestä heikentynyt.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
käräjäoikeuksien kokoonpanoa koskevien
säännösten uudistamiseksi on yksi osa
nykyisen oikeusministerin ja oikeusministeriön uudistusprosesseista,
joita voi kyllä hyvinkin syvällisesti pohtia,
ovatko ne menossa oikeaan suuntaan ja mitä niistä aiheutuu.
Täällähän juuri äänestyspäätöksellä ratkottiin tämä muuntorangaistuksen
poistaminen ammattirikollisilta, mikä tarkoittaa sitä,
että ammattirikollinen voi rikkoa ylinopeuksia, ajella
kortitta, kun on menettänyt sen huumeiden takia, ja tavallinen
työssäkävijä, joka on vaikka
yksinhuoltaja, maksaa sakkonsa, ja nämä rosvot
eivät. Mutta sellaista tämä elämä on.
Tämä uudistus käsittelee keskeistä asiaa,
kansalaisten oikeudenjakoa. Siinä on kyllä kysymys siitä,
että jokaisen kansalaisen on saatava oikeudenmukainen kohtelu,
ja toisaalta sitten tässä oikeudenmukaisessa kohtelussa
on keskeisenä osana kansalaisten luottamus oikeusjärjestelmään.
Lautamiesjärjestelmä on kautta vuosisatojen ollut
keskeinen luottamuksen lisääjä ja mahdollistaja,
ja on ihan turha jollakin erillisellä tutkimuksella todistella,
ettei näin olisi. Kyllä se on varmasti niin, että kun
menee ja kysyy tavalliselta kansalaiselta, kuinka paljon he luottavat
siihen, että oikeuslaitoksessa on tavallisia kansalaisia
eikä pelkästään juristeja, niin
vastaus on varmasti kyllä selvä.
Tämäkin esitys lähtee säästöjen
hakemisesta, ja toisaalta on kuitenkin kysymys marginaalisista säästöistä,
kun on kysymys lautamiesten palkkioista. No, se on hyvä,
että tässä esitetään
niitä kohdennettavaksi käräjätuomarien
palkkaamiseen ja oikeudenkäytön tehostamiseen.
Toisaalta on hyvää se, että tässä on
monipuolisia kokoonpanoja käräjäoikeuden
istunnoille, ja sitten olennaiset kohdat ovat nämä,
että yhden tuomarin ratkaisuvaltaa laajennetaan, riita-asioissa
ei ole enää lautamiehet osallistumassa ja sitten
notaarin ja käräjäoikeuden käräjäviskaalin käyttäminen
oikeudessa.
Nyt jos katsotaan tätä yhden tuomarin toimivaltaa,
niin tietysti siinä tulee ensimmäiseksi mieleen
se, kuinka paljon yksi tuomari voi tuomioita antaa. Jos on useita
rikoksia, joissa on alle kaksi vuotta rangaistusmaksimi, niin hän
voi käsitellä samassa yhteydessä useita
tämmöisiä rikoksia, antaa niistä tuomion.
Toisaalta sitten, kun tähän on erikseen lueteltu
tämä luettelo, mitä muita rikoksia, joiden
rangaistusmaksimi on yli kaksi vuotta, voi yksi tuomari käsitellä:
virkamiehen väkivaltainen vastustaminen, törkeä varkaus,
törkeä kavallus, törkeä moottorikulkuneuvon
käyttövarkaus jne. No, perusteluna on se, että kun
se tavanomainenkin rikos käsitellään siellä,
ne on hyvä käsitellä samassa kokoonpanossa,
mutta kyllä tässä vaaransa on. Oikeusministeriön
perusteluissa sanotaan, että tavallinen pahoinpitely ja
laiton uhkaus voidaan rinnastaa virkamiehen väkivaltaiseen
vastustamiseen. Näin ei tietenkään ole
missään tapauksessa. Eli aina virkamieheen kohdistunut
väkivaltainen vastustaminen kohdistuu yhteiskuntaan, sen säännöksiin
ja niiden noudattamiseen, ja laiton uhkaus on tästä ihan
eri tasolla.
No, miten sitten tässä käytännössä tulisi
menetellä? Mielestäni valiokunta on kiinnittänyt erittäin
tärkeään asiaan huomiota, nimittäin
siihen, että kun tässähän peruskokoonpano
on aina lautakuntakokoonpano, niin käräjäoikeuksien
ei tule lähteä etsimään säästöjä siitä,
että jätetään lautamiehet pois
ja käsitellään mahdollisimman paljon
maksimimäärässään näitä rikoksia,
joita tämä laki mahdollistaisi, vaan sielläkin
täytyy lähteä siitä, miten oikeus
toteutuu ja jokainen kansalainen saa oikeutensa oikealla tavalla.
Silloin käräjäoikeuksien tulisi määritellä niin,
että aina kun on tämmöisiä tapauksia,
niihin otetaan lautamiehet mukaan. Tietenkin tässä tulee
erilaista käytäntöä eri tuomioistuimissa,
mutta lähtökohtaisesti tulisi olla näin.
Toisaalta tietysti aina tulisi katsoa sitä yksittäistä rikosta,
voidaanko sitä ratkaista yksittäisen tuomarin
päätösvallalla. Täällähän
todetaan valiokunnan lausunnossa, että erityisesti lautamieskokoonpanoa
olisi syytä käyttää, jos tuomittavasta
rangaistuksesta näyttäisi tulevan ankara ja toisaalta
jos ei tämä asia vaikuta rutiininomaiselta tai
jos rikosasia on laaja, yleisöä kiinnostava.
Kun elämäni aikana olen jonkun verran lakikirjoja
aukonut ja soveltanut, niin näen kyllä huolen
tässä, että mikäli tätä valiokunnan
lausuntoa ei siellä oikeusasteessa ihan oikein ja kunnolla
lueta ja toimita, niin kyllä on vaarana, että karkaa
menettely siihen, että rangaistuksia annetaan kovin törkeistä jutuista
yhden tuomarin päätöksenä.
No, sitten mitä liittyy tähän sosialidemokraattien
vastalauseeseen, niin havaitsin, että ed. Lahtelalla on
erilainen näkemys kuin sosialidemokraattisella ryhmällä,
joka tämän vastalauseen on kirjoittanut, nimittäin
te vastustatte kokonaan lautamiesten vähentämistä.
Ja asiavirheenä kyllä totean, että sosialidemokraattien
esitys ei tarkoita sitä, että te vastustatte lautamiesten
vähentämistä radikaalisti näissä käräjäoikeuksien
istunnoissa, koska riita-asioissa ei nytkään ole
ollut kovin monesti lautamiehiä ja te hyväksytte
tämän muutoksen sinänsä. Minusta
tässä on vakava ristiriita. Eli esiintyminen täällä,
että puolustetaan lautamiesten säilyttämistä,
ei perustu kyllä tähän teidän
vastalauseeseenne eikä tähän lakiin eikä tähän
lakiesitykseen. Eli jos riita-asioissa käytetään
lautamiehiä, niin se on hyvin pieni osa tästä lautamiesten
käytön lisäyksestä, koska sitten
nämä luetellut rikokset, joita tässä on,
niin näissä on juuri tapaus sellainen, että niin
valiokunnankin mielestä käräjäoikeuksien
tulisi käyttää näitä lautamiehiä tätä tuomiota
annettaessa. Johdonmukaisempi olisi ollut ed. Lahtelan näkemys
siitä, että ei tämmöistä olisi
ollenkaan pitänyt hyväksyä. Silloin meillä olisi
se entinen lautamiesmäärä, mutta näiden
pykälien hyväksymisellä meillä ei
tule olemaan tämmöistä määrää lautamiehiä.
Mutta kaiken kaikkiaan toivoa sopii, että oikeutta
jaetaan sillä tavalla kuin kansa haluaa, ja sen vuoksi
oikeusministeriön tehtävänä on
seurata tämän lain vaikutuksia. Myös
kansan täytyy seurata aktiivisesti. Pahinta olisi, jos
tässä kustannukset tosiasiassa nousisivat sillä tavalla,
että yhden tuomarin käräjäoikeuden
käsittelystä säännönmukaisesti
valitettaisiin ja menisi koko revohka hovioikeuteen, koska siellä on
nykyisin sellainen käsittely, ja sehän tämän
tarkoitus ei ole ollenkaan. Silloin kustannukset kyllä karkaavat käsistä.
Jos on vähänkään tiedossa, että on
erityisesti epäselvä tai törkeä rikos,
niin kyllä sitä kannattaa ihan lautamiesten kanssa
pohtia, että siihen saa semmoisen tuomion ja päätöksen,
että nämä asianosaiset tyytyvät
tai eivät lähde ainakaan turhanpäiten
tai kovin helposti valittamaan ja kokevat, että ovat saaneet
oikeutta.
Kaiken kaikkiaan kansalaisten mahdollisuus saada oikeutta kohtuullisen
matkan päästä vaarantuu, jos kaikkia
istuntopaikkoja keskitetään. Meillä on
esimerkiksi Satakunnassa Raumalla 21 virkamiestä, ja kun
oikeusministeriö on suunnitellut siirrettäväksi
kaikki Poriin, jossa ei ole tiloja, minne rakennetaan lisää tilaa,
ja kun Raumalla on poliisivankila ja tilat, joihin tuodaan käräjävangit,
niin samaan aikaan sitten, jos nämä siirretään
Poriin, niin Porin pitää alkaa suurentaa poliisilaitosta.
Mutta en tiedä, missä se viisaus on.
On kovasti ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana keskittäminen
semmoinen jonkunlainen keskeisin ilmaisu yhteiskunnan kehittämisessä. Sitten
kansalaisten palvelut ovat jääneet vähän heikoille.
Minä olen ed. Laxellin kanssa samaa mieltä tästä,
että tämä keskityshomma, kun jokainen
viranomainen ja virasto keskittää omatoimisesti,
niin ei eduskunta eikä hallitus pysty päättämään,
onko maaseudun kunnissa erilaisia palveluja vai ei.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten olemme kuulleet, lautamieskäytännöllä on
meillä oikeuskäytännössä vuosisatojen
perinne ja on myös kuultu se, että nykyinen lautamiesjärjestelmä on
toiminut melko hyvin. Lautamiehet vahvistavat käräjäoikeuden
kokoonpanoa, tuovat siihen uskottavuutta ja lautamiehet myös
edistävät ratkaisujen ymmärrettävyyttä sekä harkinnan monipuolisuutta.
Tuomioistuinlaitoksen kehittämiskomitea on kuitenkin
tullut tulokseen, että on aika kehittää järjestelmää.
Uudistamistarpeita löydettiin kolmenlaisia, koskien lautamiesjärjestelmän
käytön laajuutta, lautamiesten valintamenettelyä ja äänestyssääntöjä.
Tämä käsillä oleva hallituksen esitys
keskittyy tähän ensimmäiseen eli lautamiesjärjestelmän
käytön laajuuteen.
Lautamiesten käyttöalasta ja sen kehittämisestä on
esitetty varsin ristiriitaisia näkemyksiä: pitäisikö se
säilyttää nykyisellään,
pitäisikö vähentää vai
pitäisikö jopa lautamiesjärjestelmästä luopua.
Hallituksen esitystä voidaan kuitenkin pitää kohtuullisen
hyvänä kompromissina kaikista esityksistä.
Tämän hallituksen esityksen tuomien säästöjen
vaikutusta käräjäoikeuksien vahvistamiseen
on tässä edellä aika lailla vähätelty
etenkin vastalauseen esittäjien puolelta, mutta esityksen
mukaan toteutetun uudistuksen myötä voitaisiin
kuitenkin palkata 12 tai 13 käräjätuomaria
tai jopa 9 käräjätuomarista ja käräjäsihteeristä koostuvaa
työparia. Ei siis lainkaan mitätön lisäys
nykyisessä juttujen ruuhkatilanteessa. Jotta nämä säästöt
kuitenkin aidosti toteutuvat aiotulla tavalla ja kohdentuvat oikein,
mistä on esitetty myös pelkoja, on ministeriön
syytä seurata lain muiden vaikutusten ohella tiiviisti
säästöjä ja niiden kohdentamista
käräjäoikeuksien vahvistamiseen ja myös
raportoitava tilanteesta valiokunnan edellyttämällä tavalla.
Lautamiesten aseman turvaaminen on ollut perusteltua ja järjestelmän
on nähty olevan kantava pilari oikeuden toteutumisessa
myös jatkossa. Järjestelmän vahvistamisen
kannalta on kuitenkin myös tärkeää,
että huolehditaan siitä, että lautamieheksi
valikoituu kyvykkäitä ja motivoituneita henkilöitä,
ja että lautamiesten kouluttamiseen ja lautamiestyöhön
perehdyttämiseen panostetaan nykyistä paremmin.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraatit haluavat olla johdonmukaisia
tässä esityksessä ja poistaa tämän
ristiriidan, jossa nykyisellään kirjallisessa
menettelyssä voidaan yhden tuomarin kokoonpanossa käsitellä sellaisia
asioita, jotka suullisessa menettelyssä pitäisi
ratkaista lautamieskokoonpanossa. Mutta ed. Oiva Kaltiokumpu valitettavasti poistui
jo tästä salista, sillä hän
ei tarkkakorvaisesti kuunnellut tätä sosialidemokraattien
vastalausetta. Eli me edellytämme, että lautamiehet säilyisivät
riita-asioiden käsittelyssä. Lisäksi
sitten myös esitämme, että lautamiehet
säilyisivät näissä listarikosasioissa,
joista hallitus esittää lautamiehiä poistettavaksi.
Tämä hallituksen esitys vähentää lautamiesten
kokoonpanon tarvetta vielä noin 1 200 asialla
vuodessa. Eli kyllä meillä tässä sosialidemokraatit
puoltavat lautamiesten oikeutusta ja olemassaoloa.
Tässä on se vaara, että lautamiesten
harkintavaikutus ja osallistuminen suomalaisista oikeuslaitoksista
katoaa tämän esityksen myötä kokonaan.
Syytettyjen kannalta uudistus merkitsee sitä, että kaikki
oikeudelliset päätökset syyllisyyden
toteen näyttämisestä ja rangaistuksen
mittaamisesta aina tuomion kohtuullistamiseen taikka koventamiseen
saakka riippuisi ainoastaan yhdestä virkatuomarista. Samoin
myös kaikkia korvauksia koskevat päätökset
jäisivät tämän yhden ainoan
tuomarin yksilölliseen harkintaan, mikä ei kyllä mielestäni
myöskään ole syytetyn etu.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä tässä terävöittää tätä sosialidemokraattien
näkemystä lautamiesjärjestelmän
käytöstä ja sen laajuudesta.
Ensinnäkin, toisin kuin tässä nyt
on todettu, niin kyllä hallituksen päätavoite
tässä esityksessä on ollut lautamiesten
käytön selkeä vähentäminen.
Tästä syystä johtuen tätä on
sitten perusteltu myös tällaisilla kustannussäästöillä,
joita voidaan kohdentaa käräjätuomareiden
lisäpalkkaamiseen. Arvovalinta on aika kova, kun puhumme
kuitenkin tuhansista lautamiehistä, joiden vähentämisen
vastapainona saamme mahdollisesti palkattua 12—13 tuomaria.
Kyllä kysymys on selkeästä arvovalinnasta,
miten oikeutta Suomessa jatkossa turvataan.
No, sitten haluan kiinnittää huomiota myöskin
siihen, että me sosialidemokraatit olemme selkeästi
lähteneet siitä, että riita-asioissa
näillä lautamiehillä on selkeä hyötyarvo,
ja toivomme, että lautamiehet kuitenkin näihin
riita-asioihin olisivat jääneet toisin kuin nyt
tässä esitetään. Se ei olisi
ollut edes kustannustehokkuuden nimissä mahdoton ajatus.
Näin ei kuitenkaan haluttu tehdä.
Lisäksi, mitä tulee näihin listarikoksiin,
on kiinnitettävä huomiota erityisesti juuri siihen, millä kriteereillä tämä rikostyyppien
luettelo tehdään ja mitkä rikostyypit
pitäisi tässä luettelossa todellisuudessa
olla. Kuitenkin yhteinen tahtotila oli se, että yhden tuomarin
toimintavaltuuksia ei saisi laajentaa sellaisiin rikoksiin, joita
pidetään vakavina tai yhteiskunnallisesti merkittävinä.
Nyt näyttää kuitenkin käyvän
niin, että yksimielisyyttä tästä luettelosta
ei kuitenkaan ole yli kahden vuoden rikosten osalta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Edelliseen ei ole enää paljon
lisättävää, mutta sen verran,
kun ed. Kaltiokumpu tuossa arvosteli sosialidemokraattien vastalausetta
ja tulkitsi näitä asioita omalla tavallaan, niin
kuitenkin hänen puheessaan oli monia kriittisiä kohtia.
Hän totesi, että käräjäoikeudet
voivat jättää lukematta tästä mietinnöstä ne
kohdat, mitä tässä valiokunta on todennut,
mikä kuvaa sitä tilannetta, jotta voi olla, jotta
ne kriittiset kohdat, mitä hän tuolta puhujapöntöstä totesi,
ne toteutuvatkin siinä ja tehdäänkin
sillä tavalla, jotta oikeuksiin ei pyydetäkään
lautamiehiä niissä tilanteissa, vaan niputetaan
ja mennään maksimirajoilla, jolloin tuomarit tekevät
päätöksiä aika paljon ja päätöksenteko
kärsii, ja niin kuin tässä on todettu
lautamiehiä ei kutsuta ja tapahtuu siten, jotta tämä valiokunnan
henki, joka tässä on ilmeisesti ollut hyvä ja mitä on
tarkoitettu, ei toteudukaan. Siinä mielessä olisi
odottanut, jotta kirjoitetaan se sitten auki, mitä tässä näkyy
pykälissä eikä sitä, mitä tällä tarkoitetaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen mielenkiinnolla kuunnellut tätä keskustelua
ja kiinnitän huomiota vaan sosialidemokraattisten edustajien äskeisiin
puheenvuoroihin siitä, mikä tässä on
sitä perimmäistä. Kyllä minusta
se perimmäisyys on äärimmäisen
pragmaattinen. Kysymys on juristin virkojen perustamisesta ja sellaisesta
järjestelmästä, jossa niitä helposti
voidaan lakkauttaa, kun se tilanne koittaa tuottavuusohjelman mukaisesti.
Ei tässä mitään sen uljaampia
ole. Sen edellytys on se, että lautamiesten tosiasiallista
lukumäärää radikaalisti pienennetään.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen puhuu viisaita. Ed. Kiurulle
oikeastaan vielä täsmentäisin, että tärkeitä arvovalintoja
ovat olleet myös se, että lautamiesjärjestelmä säilyy,
ja se, että oikeusturva ei vaarannu.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Yhdyn edelliseen puheenvuoroon. Kysymyshän on
siitä, että lautamiesjärjestelmää edelleen
tarvitaan ja se on erittäin tärkeä järjestelmä.
Kysymys on kuitenkin siitä, kannattaako meidän
hyvin raskaasti käsitellä asioita, jotka ovat
hyvin yksinkertaisia ja helppoja ja joihin ei liity suurempaa harkintaa.
Herää kysymys, onko jopa oikeusturvan kannalta
parempi, että ne käsitellään kevennetysti
kuin se, että meillä on hyvin monimutkainen ja
raskas järjestelmä käsittelemässä. Tässä kun
me saamme myös näitä säästöjä aikaiseksi
ja perustettua lisää tuomarinvirkoja, niin toivottavasti
myös me saamme näitä oikeustapauksia
eteenpäin rivakammin.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Tietysti kansalaisten oikeusturvan ja yhdenvertaisuuden
kannalta ei ole ollenkaan sama, tehdäänkö päätöksiä kevennetysti
oikeuksissa vai eikö näin tehdä. Se ajattelu,
että 12—13 käräjäoikeudentuomarin
palkkaaminen olisi tällainen tuottavuusohjelman torjuntavoitto,
tuntuu kuitenkin kovin mielenkiintoiselta ajatukselta. Itse näen, että oikeudessa
pitää jakaa tuomioita selkeästi asiasta
ja tarkoituksenmukaisesti, ja olemme lähteneet siitä,
että lautamiesten käytölle riittää selkeät
perusteet näin myöskin jatkossa tehdä.
Lisäksi haluan vielä, puhemies, ottaa yhden asian
esille, joka on minusta koko tässä esityksessä kaikkein
ratkaisevinta. Se on se, että nyt tämä kokoonpano
jää aika pitkälti huolimatta lakivaliokunnan
hyvästä yrityksestä käräjäoikeuksien
omien päätösten armoille. Näin
sitten kokoonpanovalinta voi olla myöskin yhdenvertaisuuden
ja oikeusturvan kannalta erityisen haasteellista jatkossa. Tämä on
minusta se suurin asia, että millä kokoonpanolla
jatkossa juttuja istutaan. Toivonkin, että täällä eduskunnassa
kiinnitämme erityistä huomiota juuri tähän
mahdollisuuteen ja myöskin oikeuteen valita käräjäoikeustasolla
tämä kokoonpano aina sitten tarpeen ja asian mukaan.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän esityksen pääasiallinen
sisältö on kuitenkin tämä lautamiesten
vähentäminen käräjäoikeuksista.
Se on aika hurjaa. Ihmiset ovat tottuneet siihen kumminkin, että he
tuntevat ja tietävät kylältä tai
lähipiiristä jonkun ihmisen, joka toimii lautamiehenä käräjäoikeudessa.
Se on antanut semmoisen selvän viestin, että oikeudessa
pidetään myös tavallisten ihmisten puolta
ja siellä edustaa lautamies näitä syytettyjä.
Nyt on harmillista, että virkatuomari voi antaa kaksi vuotta vankeutta,
yksi virkatuomari. Ilman muuta tästä tulee varmasti
eteenpäin valituksia ja mahdollisesti sitten prosessit
jatkuvat ja kestävät pitempään.
Puhutaan, että säästösyistä vähennetään
lautamiehiä, mutta sitten puhutaan kumminkin heti toisella
kantilla, että hetkinen, ei se ole todellista säästöä,
rahaa ei jää, jos ne käytetään
sitten kumminkin 12—13 tuomarin palkkaamiseen. Se on vaan
päätös siitä, mihin sitä rahaa
halutaan laittaa, halutaanko säilyttää lautamiesjärjestelmä vai sitten
lisätä tuomareita. Mutta mikäli on ongelmaa
siinä, että jutut kestävät pitkään
ja on ruuhkaa, niin kyllä Suomen valtiolla on varaa myös tarvittaessa
lisätä tuomareitten määrääkin.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Sanna Lauslahti otti tässä esille
vähäisenä pidetyt rikokset, mutta kyllä ne
ovat veteen piirrettyjä viivoja, mitä voidaan
pitää vähäisenä rikoksena.
Usein on niin, että henkirikos on näytön
osalta selkeämpi kuin ryöstö tai muu
vähäisenä pidetty rikos. Tällainen
vähäinen rikosasia kuitenkin saattaa laukaista
tuomitun niskaan aikaisemmin määrätyn
ehdollisen tuomion, keskeyttää päihdekuntoutuksen,
viedä työpaikan tai ylipäätään
sotkea elämän, ehkä kun on juuri ja juuri
sen saanut raiteilleen. Kyllä pidän tärkeänä, että lautamiehet
säilyisivät myös tämän
tyyppisissä asioissa ja käyttäisivät
sitä harkintaa. Siinä on myös se etu,
että lautamiesjärjestelmä oikeudessa
mahdollistaa päätöksenteon kollegiaalisuuden
eikä päätös henkilöidy
yksistään puheenjohtajaan.
Ed. Kuusisto otti esille nämä säästöt,
ja toivon kyllä myös, että jos tässä tämä esitys
huomisessa äänestyksessä voittaa, niin
pidettäisiin huolta siitä, että nämä rahat
eivät nyt valu sinne ministeriön yleiskatteeseen,
vaan nämä tosiaan menisivät tuomarin
palkkaamiseen ja virkoihin.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Tähän ed. Ojala-Niemelän
viimeiseen kommenttiin voi täysin yhtyä, että on
tärkeää, että ne resurssit, jotka
säästyvät, kohdennetaan oikein. Ja tähän oikeusturva-asiaan
vielä sen verran, että oikeusturvaa on myös
se, että prosessit sujuvat ja että oikeusasteet
on resursoitu niin, että ne ovat toimivia ja toimintakykyisiä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Itse olen kyllä sitä mieltä,
että varsin paljon on sellaisia oikeudenkäyntejä,
joissa tällainen virkatuomarin ja kolmen lautamiehen kokoonpano
on liian raskas. Ne ovat tyypillisiä, toistuvia, varsin vähäisiä rikkeitä:
mopolla ajoa ehkä alkoholin vaikutuksen alaisena, erilaisia
lieviä pahoinpitelyjä, kiistoja, joissa alkoholi
on ollut keskeisenä tekijänä. Ja mikä tyypillistä,
toistuvasti samat henkilöt ovat siellä näissä tapahtumissa.
Monesti myös jää sitten syytetty tulematta
paikalle, ja joskus sattuu niin, ettei lautamieskään
ole muistanut tulla paikalle. Tämä ei ole tehokasta
ja hyvää ja, sanoisinko, myöskään
järkevää oikeuden käyttöä.
Se saattaa turhauttaakin lautamiehiä, ja näin
ollen kyllä tiettyä selkeätä ryhdistäytymistä tässä asiassa
on hyvä tehdä. Muuten, niin kuin esityskin sinänsä pitää sisällään,
lautamieskokoonpano säilytetään pääperiaatteena,
ja se on tietysti ihan oikein.
Yleiskeskustelu päättyi.