3) Hallituksen esitys laiksi toimenpiteistä tupakoinnin
vähentämiseksi annetun lain muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on hallituksen
esitys laista, joka esittää toimenpiteitä tupakoinnin
vähentämiseksi annetun lain muuttamiseksi. Ja
jos tämän oikein lyhyesti pelkistää,
niin kyse on siitä, että tupakan myynti on jatkossa
luvanvaraista. Tavoitteena on vaikuttaa erityisesti nuorten tupakointiin,
ja lähtökohtana on se, että koskaan ei
edes aloitettaisi tupakointia. Ja kolmas asia liittyy paloturvallisuuteen.
Savukkeet ovat valiokunnan mietinnön mukaan 1.4.2010 jälkeen
itsestään sammuvia, mikä tarkoittaa sitä,
että tässä maassa tullaan säästämään 10—15
ihmishenkeä vuodessa tämän lain voimaantulon
jälkeen.
Kyse on Matti Vanhasen toisen hallituksen hallitusohjelman päihdepoliittisten
linjausten täytäntöönpanosta
niiltä osin, että tupakoinnista aiheutuvia haittoja
pyritään vähentämään
erityisesti alaikäisten osalta. Se tarkoittaa muun muassa
sitä, että myynnin valvontaa tullaan parantamaan
lähtökohtaisesti. Tilanne on jatkossa se, että jotta
tupakkaa voi myydä, siihen pitää olla lupa,
ja sen luvan käyttöä tullaan valvomaan,
ja silloin ollaan tilanteessa, missä viranomaisilla tämän
lain voimaantulon jälkeen on mahdollisuus siihen lupaan
puuttua.
Valiokunta tosin kiinnittää erityistä huomiota siihen,
että nämä rangaistussäännökset
jäävät sellaiselle tasolle, että me
toivomme niihin jatkossa paneuduttavan. Valiokunta kiinnittää huomiota
tupakkalain rangaistussäännöksiin erityisesti
tämän alaikäisille tapahtuvan myynnin
osalta ja siihen, miten jatkossa sanktioidaan tilanteet, jotta tupakkatuotteiden
laiton myynti ja markkinointi saataisiin ehkäistyä.
Tupakkalain rangaistussäännöksiä ei
ole vielä uudistettu. Meillä on rikoslain uudistus
menossa perustuslain uudistamisen jälkeen. Se on pieniltä osiltaan
vielä kesken, ja nämä tupakkalain rangaistussäännökset
kuuluvat siihen joukkoon, jossa vielä valmistelua ja työtä tarvitaan.
Valiokunnan toive on, että säännökset
jatkossa näitten rangaistusten osalta tulisivat rikoslakiin.
Toisekseen valiokunta toivoo, että kun rikoslakiin mennään,
niin siellä omaksuttu käytäntö porrastuksesta
liittyen tekotapaan ja tekomuotoon ja siihen, miten törkeä teko
on, tulisi näissä sanktioissa huomioitua.
Tämä on asia, joka kiinnitti valiokunnan huomiota
niin paljon, että olemme tästä asiasta
esittäneet lausumaa: "Eduskunta edellyttää,
että tupakkalain rangaistussäännösten
tarkoituksenmukaisuus selvitetään pikaisesti ja
arvioidaan erityisesti tupakan alaikäiselle myymisen rangaistustason
asianmukaisuus muiden rikosten vaatimustasoon verrattuna." Olen
henkilökohtaisesti tämän valiokunnan
mietinnön valmistumisen jälkeen keskustellut ministeri
Braxin kanssa asiasta, ja kun tässä meidän
toiveessamme täällä käytämme
sanaa "pikaisesti", niin se "pikaisesti" tässä tarkoittaa
noin/vähintään vuotta, mutta
joka tapauksessa tärkeää on se, että tämä valmistelu tämän
asian osalta etenee.
Valvonta tulee olemaan ongelma, yksi keskustelun aihe, ja valiokunta
kiinnittää siihen mietinnössäänkin
huomiota, on se, että me sanktioimme asioita, teemme myynnistä luvanvaraista.
Miten sitten pystytään lakia valvomaan? Kannattaako
sellaista lakia ylipäätänsä tehdä,
jos sen valvonta ontuu? Valiokunnan lähtökohta
on se, että kun nyt tämä luvanvaraisuus
tulee ja meillä on muitakin toimenpiteitä lähtien
Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen ja Terveydenhuollon
oikeusturvakeskuksen yhdistämisestä, niin tämän
valvonnan paranemiseen tulee tämä hallinnollinenkin
muutos vaikuttamaan. Kuntien resurssit eivät välttämättä ainakaan
alkuvaiheessa ole riittävät, mutta se, että me
saamme valtakunnallisen tason paremman ohjeistuksen jatkossa, on
meille edustajille ja eduskunnalle luvattu.
Toisekseen on tarpeen, että päästään
kiinni tilanteisiin, mitä käytännön
tasolla arkipäivisin tapahtuu kauppakeskuksissa ja kylillä ja
kaupungeissa. Eli tilanteissa, missä aivan ilmiselviä väärinkäytöksiä alaikäiselle
tapahtuvan myynnin osalta tapahtuu, meillä on valvontamekanismi, meillä on
viranomainen, joka valvojana toimii. Emme me mitään
ilmiantomenettelyä tässä ole luomassa,
mutta tämä menettely luo sen mahdollisuuden, että valvovalle
viranomaiselle asioista ilmoitetaan ja asioita seurataan.
Ja analogia löytyy alkoholivalvontaan. Meillähän
viranomaiset tekevät tällaisia tehoiskun kaltaisia
operaatioita, joissa ihan viime viikkojen aikanakin alkoholin anniskelun
osalta on löydetty epäkohtia ja ryhdytty myös
toimenpiteisiin. Näiltä osin itse luotan siihen,
että vaikkemme ihan aukotonta valvontaa saisikaan, niin
tämä laki tulee olemaan edistysaskel näissä asioissa,
ja valiokunta uskoo myös tähän.
Sitten ei aivan vähäpätöisenä vaan
merkittävänä asiana se, että kun
erityisesti nuorten tupakoinnin ehkäisemistä tällä lakiesityksellä tavoitellaan,
niin tupakkamäärän vähimmäismyyntikokoa
tullaan kasvattamaan ja sitä kautta tulee yksittäisen
savukeaskin hinta nousemaan. Eli kun olemme tällä hetkellä tilanteessa,
että se 10 kappaletta maksaa noin reilun 2 euroa ja 20
kappaletta maksaa reilun 4 euroa, ja semminkin kun tähän
lisätään eduskunnan jo hyväksymä tupakkaveron
korotus, niin tämän hinnan kautta, kun tiedetään
sillä olevan vaikutusta siihen, mitenkä tupakkatuotteita
ostetaan, tämä myytävä pakkauskoko
tulee myös vaikuttamaan siihen suuntaan, että nuorten
tupakoiminen tulee vähenemään.
Ja aivan lopuksi, arvoisa puhemies, vielä maininta
siitä, että yksi tämän lain
kolmesta keskeisestä asiasta on se, että meillä jatkossa
on itsesammuvat savukkeet. Tämä on paloturvallisuusasia,
jolla tosiaankin tullaan arvioiden mukaan 10—15 jopa 20
ihmishenkeä vuodessa tässä maassa säästämään
sillä, että poltettu savuke, jos se nukahtamisen
tai muun syyn takia palamaan jää, ei sitten aiheuta
isompaa vahinkoa ja sytytä tulipaloa.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan mietintö on yksimielinen.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pääministeri Matti Vanhasen
toinen hallitus on linjannut hallitusohjelmassaan päihdepolitiikan
osalta tavoitteeksi uudistaa tupakkalainsäädäntöä rajoittamalla
tupakkatuotteiden saatavuutta, tehostamalla valvontaa ja suuntaamalla ennalta
ehkäiseviä toimia erityisesti lapsiin ja nuoriin.
Lisäksi hallitusohjelmassa on mainittu alkoholijuomien
ja tupakkatuotteiden verotuksen korottaminen kansanterveydellisin
perustein.
Hallitusohjelman päihdepoliittisia linjauksia on osaltaan
toteutettu tässä kyseisessä käsiteltävänä olevassa
tupakkalaissa. Tavoitteena on tupakoinnista aiheutuvien haittojen
vähentäminen tehostamalla alaikäisiä koskevan
tupakkatuotteiden myyntikiellon noudattamista, ehkäisemällä tupakkatuotteiden
laitonta vähittäismyyntiä ja säätämällä savukkeille
paloturvallisuusvaatimukset. Tupakkalain muuttamisella sekä tupakkaveron
korotuksella sen rinnalla pyritään puuttumaan
ja ehkäisemään erityisesti lasten ja
nuorten tupakointia.
Painotimme sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnössä erityisesti
nuorten tupakoinnin ehkäisemisen valvonnan ja rangaistussäännösten tärkeyttä.
Nostimme mietinnössämme lausumaehdotukseksi, että tupakkalain
rangaistussäännösten tarkoituksenmukaisuus
ja erityisesti tupakan alaikäiselle myymisen rangaistustason
asianmukaisuus suhteessa muiden rikosten rangaistustasoon verrattuna
arvioidaan pikaisesti.
Arvoisa puhemies! Viime vuonna tehdyn nuorten terveystapatutkimuksen
mukaan tupakan myyntikieltoa rikotaan runsaasti. Viime vuonna tupakkaa
myytiin 14—16-vuotiaille noin 180 000 kertaa ja
16—18-vuotiaille 840 000 kertaa. Terveystapatutkimuksen
mukaan viime vuonna 16—18-vuotiaista pojista tupakoi päivittäin
24 prosenttia ja tytöistä 25 prosenttia. Tupakointia
kokeilleiden ja satunnaisesti tupakoivien nuorten ryhmä on
merkittävä senkin vuoksi, että nikotiiniriippuvuus
syntyy jo lyhytaikaisen tupakoinnin seurauksena.
Alaikäisten tupakoinnin tehokas ehkäisy on myös
paras keino ehkäistä ja vähentää tupakkasairauksia.
Valistustyön lisäksi kaksi keskeistä tekijää,
joilla voimme vaikuttaa nuorten tupakointiin, ovat hinta ja saatavuus.
Tällä hallituksen esityksenä olevalla
lailla vaikutamme hintatekijään kieltämällä niin
sanotut pikkuaskit. Saatavuuteen vastaavasti pyritään
vaikuttamaan valvontaa tehostamalla ja myynnin luvanvaraistamisella.
Kuitenkin keskeisin tapa, millä voimme vaikuttaa tupakan
alaikäisille myymiseen, on sen muuttaminen rikkomuksesta
rikokseksi. Tähän asiaan siis kiinnitimme huomiota
tupakkalain valiokuntakäsittelyssä sosiaali- ja
terveysvaliokunnassa.
Sosiaali- ja terveysministeriö ei vastusta myynnin
kriminalisoimista, mutta oikeusministeri Brax totesi tv-uutisissa
parisen viikkoa sitten, että oikeusministeriössä ei
ole tarvittavia resursseja tehdä lakiesitystä tupakan
alaikäiselle myymisen kriminalisoimiseksi. Asia ei voi
jäädä siihen, että todetaan,
ettei tarvittavia resursseja ole. Lain myötä saatavat
säästöt terveydenhuoltomenoissa olisivat
niin valtavat, että tuntuu aivan hullulta, jos tarvittavan
lakimuutoksen voi estää resurssipula. Maailmanpankki
on laskenut, että teollistuneissa maissa kaikista terveydenhuollon
kustannuksista 6—15 prosenttia johtuu tupakoinnista. Tupakoinnin
vuoksi on Suomessa vuosittain 1,2 miljoonaa sairauspoissaolopäivää ja
600 000 lääkärissä käyntiä.
Tupakkasairauksien hoito puolestaan sitoo vuoden aikana yhden keskussairaalan
verran sairaansijoja. Se merkitsee yli 220 000 hoitopäivää yleissairaalassa.
Otetaan yhdeksi esimerkiksi tupakoivilla varsin yleisen kroonisen
keuhkoputkentulehduksen ja keuhkoahtauman aiheuttamat vuosittaiset
hoitokustannukset. Ne arvioitiin 1,5 miljardiksi markaksi ja kokonaisvaikutukset
5 miljardiksi markaksi vuonna 97. Nämä luvut siis
käsittävät ainoastaan yhden, joskin varsin
yleisen tupakkasairauden hoitokustannukset. Valtiovarainministeriö on
puolestaan laskenut tupakkaveron tämän vuoden
tuotoksi 611 miljoonaa euroa. Valtion saamilla tupakkaveron tuotoilla
ei siis lähimainkaan kateta tupakkasairauksien hoidosta
aiheutuvia kustannuksia.
Arvoisa puhemies! Kun me nyt samaan aikaan olemme vaatimassa
kunnilta ja aluehallinnolta mittavia hallinnon ja toimintojen tehostamistoimenpiteitä,
niin minusta on aika noloa, jos emme valtionhallinnossa osaa erottaa
metsää puilta. Nyt tarvitaan ministeriöiden
yhteistyötä, jotta saamme pikaisesti lakiesityksen
tupakan alaikäiselle myymisen kriminalisoimiseksi. Se olisi
tämän hallituksen parhaita säästölakeja,
jolla säästettäisiin valtavasti tulevien
vuosien ja vuosikymmenten terveydenhuoltomenoja ja lisäksi
inhimillistä kärsimystä. Tupakkatauteihin kuolevat
ovat miltei poikkeuksetta aloittaneet polttamisen alaikäisenä.
Nämä ihmiset menettävät elämästään
keskimäärin 22 vuotta. Lapsi ei osaa ajatella
niin pitkälle tulevaisuuteensa. Siksi meidän aikuisten
ja lainsäätäjien vastuu korostuu erityisesti.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kaikki toimet, joilla yritetään
estää lasten ja nuorten tupakoinnin aloittamista,
ovat todella tarpeen. Tiedetään, että on
tilastollisestikin todennäköistä, että nuori
ei koskaan aloitakaan tupakointia, mikäli ajoitus saadaan
siirrettyä lähemmäs 18—20 ikävuotta.
Tupakkatuotteiden hinta ja saatavuus ovat myös tekijöitä,
joilla tupakoinnin aloittamista ja määrää voidaan
vähentää. Jotta tälläkin
lailla oikeasti päästään siihen tavoitteeseen,
jota haetaan, tulisi mielestäni tarkkailla erityisesti
muutamaa asiaa.
Terveysvalvontaresurssit, terveystarkastajien koulutus ja työllistyminen
on saatava itse asiassa nopeasti reaaliaikaan. Yleisöilmoitusten
vastaanotto on organisoitava ja siitä on tiedotettava kansalaisille
niin, etteivät ilmiannot rikkomuksista kuormita lisää poliisin
hätänumeroa, johon nämä ilmoitukset
eivät todellakaan kuulu. Salakuljetettujen tupakkatuotteiden
säilyttäminen myyntihuoneistossa pitäisi
myös tehdä rangaistavaksi. Näin voitaisiin
puuttua muun muassa nuuskan myyntiin koulujen lähistöllä olevien
kioskien tiskin alta. Tupakkatuotteiden mainonta ja asettelu myymälässä pitäisi
muuttaa niin, että brändäys ja esillepano
eivät voisi toimia myynnin edistäjinä. Ja
viimeiseksi, koko savukkeiden myynti alaikäisille, kuten
itse asiassa valiokuntakin mainitsi, pitäisi rinnastaa
ihan tahalliseen terveyden vaarantamiseen, pahoinpitelyyn ja jopa
kuolemantuottamukseen ja rangaista myöskin rikoksena eikä rikkomuksena.
Rinnastus huumausaine- ja dopingrikoksiin tulisi tehdä pikaisesti
rikoslakiin. Nyt jo olisi syytä ajatella myöskin
sitä, olisiko meillä oikeus suositella myöskin
selvästi vanhempien sakottamista. Tiedän, että tämä kuulostaa
ehkä ihan tämmöiseltä nutturatädin
puheelta, mutta vanhempien ja aikuisten käsissä on
yhteisöjä, jotka sallivat alaikäisten
lasten tupakoimisen, urheiluseurat ja seurakunnat etunenässä.
Vanhempien malli ja asenteet tupakointiin ja lasten tupakoinnin
aloittaminen kulkevat usein käsi kädessä.
Vanhemmille pitäisi myös olla yleisesti vastuuta
omasta ja lastensa terveydestä. Neuvola- ja kouluterveydenhoidon
parantamisella voidaan tässäkin asiassa ehkä vähentää terveyserojen
tapaan sosiaaliluokkien välillä näkyvää tupakointia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Molempien puheenvuorot, ed. Karhuvaaran ja ed.
Heikkisen, olivat oikein hyviä, ja niitä sopii kannattaa.
Tämä näkökulmahan on niin,
että jos tupakka nyt tulisi markkinoille tai joku keksisi
alkaa viljellä tupakkaa ja tarjota sitä, siihen
varmasti suhtauduttaisiin aivan samalla vakavuudella kuin huumeisiin,
esimerkiksi juuri heroiinityyppiseen huumeeseen. Tupakka on todella
moniongelmallinen.
Täällä puhuttiin tupakkasairauksista.
Tuon jo mainitun lisäksi esimerkiksi lievä häkämyrkytys on
jatkuvasti tupakoitsijalla, joka on esimerkiksi ketjupolttaja. Siinä on
nämä karsinogeenit, syöpää aiheuttavat
yhdisteet, ja sitten nikotiini, joka aiheuttaa valtimoiden supistumisen
ja huonontaa oleellisesti etenkin raajojen verenkiertoa. Lukuisia
ovat ne amputaatiot, joita tehdään tupakoitsijoille,
joilla on tietysti sitten vielä muu sairaus, kuten esimerkiksi
diabetes, siinä pohjalla. Myös yhteisvaikutus
ilman saasteiden, yleensä karsinogeenien kanssa, joita
voi tulla ravinnon ja sitten tupakoinnin kautta, lisää syöpäriskiä ja
syövän esiintymistä, eli se on todella
ongelma.
Tässä mielessä se ajatus, mikä täällä oli
esillä, että tupakka kuuluisi todella myyntiartikkelina mieluummin
apteekkiin kuin Nicorette, on varmasti ihan validi ajatus, kun otetaan
huomioon tämän yhdistelmän aiheuttamat
terveysriskit. Tässä mielessä hallitus
on nyt, en tiedä kuinka monetta kertaa, mutta ainakin nyt
ehkä toista kertaa tällä vaalikaudella,
löytänyt oikealle polulle.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Nuorten terveyttä uhkaavat ylipainon
ja vähäisen liikunnan ohella muun muassa alkoholi
ja tupakka. Siltä osin voidaan todeta, että laki
on erittäin tarpeellinen ja samoin valiokunnan lausumaehdotus
on varsin hyvä. Toisaalta tämä laki jää puolitiehen.
Meillä on paljon tapauksia, joissa tupakkaa myydään
ihan laillisesti 18 vuotta täyttäneelle, mutta
tämä 18 vuotta täyttänyt sitten
huristelee autollansa läheisen nuorisotalon pihalle, johon
kertyy 16—17-vuotiaita nuoria odottamaan niitä tupakka-askeja.
Tätähän emme tässä lainkaan
kiellä.
Väitänkin, että tämä laki
ei tosiasiassa tule vähentämään
nuorten tupakointia oikeastaan paljon lainkaan. Siksi realistina
meidän on otettava lusikka kauniiseen käteen ja
jatkettava tupakkalain kehittämistä. Tupakkalakihan
oikeastaan vaan koskettaa elinkeinotoimintaa. Muuten tupakkatuotteiden
ja tupakointivälineiden välittämistä tai
hallussapitoa ei kielletä. Alkoholilaki taas kieltää alkoholin
myynnin, välittämisen ja hallussapidon alle 18-vuotiailta.
Poliisi voi takavarikoida viinoja ja oluita alle 18-vuotiailta,
mutta tupakan osalta se ei ole mahdollista. Miksi poliisi ei tupakan
suhteen voisi käyttää samaa valvontatoimenpidettä kuin
millä valvotaan alkoholinkäyttöä,
koska ihan yhtä lailla ne samat nuoret saattavat sen tupakan
kanssa olla siellä ulkona? Se ei vaadi lisää resursseja.
Samalla myös kouluille tulee mahdollisuus puuttua nuorten
tupakointiin entistä rivakammin. Nykyisellään
jopa yläkouluikäiset voivat rauhassa polttaa tupakkaa
julkisilla paikoilla, koska mikään asia ei sitä kiellä.
Tämä kuulostaa vähän hullulle
nuoren näkökulmasta, että me kiellämme
myymisen ja me vielä lähdemme kriminalisoimaan
sitä tiukemmin, mutta samaan aikaan me emme millään
tavalla sano, että älä pidä sitä tupakkaa
kädessä, hallussa. Tämä antaa
hyvin ristiriitaisen viestin nuorelle, kun kasvatuksessa pitäisi
pyrkiä antamaan yksi viesti, ei niin, että on
kaksi viestiä. Näin ollen toivonkin, että jatkossa
tupakkalakia kehitetään sillä tavalla,
että tupakan hallussapito myöskin kielletään
alle 18-vuotiailta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on ohjelman mukainen,
ja erikoisesti kiinnitän huomiota näitten erittäin
hyvien puheenvuorojen jälkeen tähän lausumaehdotukseen,
jota äärimmäisen voimakkaasti kannatan.
Toivon, että ministeri Brax löytää jostakin salaisesta
laatikosta varallisuuden ja osaamisen tehdä tämän
rangaistussäännösesityksen tänne eduskuntaan.
Se on todella tarpeellinen, se on todella kiireellinen.
Meidän ei tarvitse mennä, arvoisa puhemies, tästä eduskuntatalosta
kuin tuohon Kampin aukiolle. 12-, 13-, 14-kesäisen näköiset
nuoret miehet ja aivan erikoisesti nuoret naiset röökaavat niin
paljon kuin olla voi vaan, ja kun he hengailevat siinä lähestulkoon
alvariinsa, niin voi vain kuvitella, mistä ne röökit
ovat kotoisin. Ne ovat kotoisin sellaisilta, jotka ovat onnistuneet
ne ostamaan ja välittämään näille.
Elikkä toisin sanoen tämä rangaistussäännösaikaansaannos
on erittäin tarpeellinen, erittäin kiireellinen
ja hallitus hoitakoon työnsä tältäkin
osalta päätökseen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Lauslahden kanssa ihan samaa mieltä,
että tällä ei kyllä päästä siihen
päämäärään,
mihin tähdätään, koska tämähän
johtaa semmoiseen käyttäytymiseen, että nuorethan
ostavat kimppatoppia sitten ja jaetaan tupakat. Sehän edistää tämmöistä yhteistoimintaa,
jotta nuoret hakeutuvat jengiin, ja eihän se sinällään
ole paha asia, että porukassa tehdään
asioita, vähän niin kuin tuolla maaseudulla ostetaan
kimpassa koneita, ettei tarvitse jokaisen ostaa puimuria.
Jos ajatellaan, mitä tämä tarkoittaa,
niin ainakin Viron laivoillahan pitäisi sitten ehdottomasti olla
niin, jotta sieltä ei voisi tuoda kuin yhden topan kerrallaan,
koska tämä tulee kyllä lisäämään sitä,
jotta sieltä rahdataan tupakkaa. Ja niin kuin tässä ed.
Lauslahtikin taisi todeta, että kun tämä ei
kiellä myymistä ja välittämästä toiselle
ja hallussapitoa, niin joku signaali tällä voi
olla, mutta ei tämä kokonaan tätä ongelmaa
ratkaise. Sittenhän pitäisi tietysti, kun mennään
eteenpäin tässä, olla puhallustestit
ilman muuta, elikkä kun ikä ei ole riittävä,
niin ei kun poliisi puhalluttamaan, että onko nikotiinia,
imetty miten paljon tupakkaa, ja ei kun sakko siitä sitten,
ilmeisesti näin. Mutta enempää en lähde
tätä keskustelua virittelemään.
Tämä on hyvä juttu sinällään,
koska näen sen ongelman, miten me saamme nuorten tupakoinin vähentymään,
sekä aikuisten. Nimittäin ilmeisesti missään
vaiheessa ei ole liian myöhäistä lopettaa
tupakanpoltto. Jos vielä hengissä on, niin se edistää terveyttä.
Mutta nuorten osalta tällä, niin kuin täällä on
aikaisemmin todettu, pilataan tavallaan koko elämä ja
loppuelämä ennen kaikkea, se lyhenee kyllä,
jotta ei kidu ainakaan hyvin pitkään.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Ensimmäisenä haluan lausua
tyytyväisyyteni siitä, että tämä laki
on saatu aikaan, koska olen itse lakialoitteilla yrittänyt
edistää tätä asiaa viime eduskuntakauden
aikana ja myös nyt. Varhainen puuttuminen on tärkeä asia
tässä, koska nikotiiniriippuvuus syntyy jo lapsena
ja siitä on vaikea päästä eroon.
Jos tällä lailla pystytään tätä varhaista
puuttumista edistämään, niin tilanne
on silloin tosi hyvä.
Yksi asia, joka tässä nyt kiinnittää huomiota, on
tämä 33 a §, jossa valiokunta kyllä ehdottaa
1 momentin täsmentämistä siten, että ykköskohdassa
myyntiluvan määräaikaisen peruuttamisen edellytyksenä on
8 § 1 momentin vastaisen markkinoinnin jatkaminen. Sitten
tulee iso luettelo, ensiksi kirjallinen huomautus, varoitus tai
sakkorangaistus, ja vasta sen jälkeen tulee tämä myyntiluvan
määräaikainen peruuttaminen. Jos ajattelee,
miten byrokraattinen ja monimutkainen tämä homma
on, niin tässä on minusta tämän
lain heikoin lenkki. Tuskin kukaan riskeeraa omaa myyntilupaansa,
jos näin monta porrasta on ennen kuin se johtaa myyntiluvan
peruuttamiseen.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! On kiva, että on tällaisia
hallituksen esityksiä, joista keskustelu on kyllä hyvin
saman sävyinen: tätä kannatetaan laajasti.
Kuitenkin haluaisin todeta siitä, kun tässä on
kritisoitu sitä, ettei tällä hallituksen
esityksellä pystytä vaikuttamaan siihen tärkeimpään
asiaan elikkä nuorten ja alaikäisten tupakointiin.
Mielestäni me sosiaali- ja terveysvaliokunnassa teimme
nyt sen, mitä me sosiaali- ja terveysvaliokuntana pystyimme,
elikkä nostimme lausumaehdotukseksi sen, että tupakan
alaikäiselle myyminen ja sen rikosoikeudelliset toimenpiteet
tulisi tarkastella pian ja saada siten tupakan alaikäiselle
myyminen rikkomuksesta rikokseksi.
Mutta edelleen korostan sitä, että ministeriöitten
yhteistyön tulisi olla nykyistä parempaa. Tässäkin
olisi voitu jo lähtökohtaisesti tehdä yhteistyötä myös
oikeusministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön
kanssa siten, että hallituksen esitys olisi ollut kattavampi
ja tällaista jatkosorvausta ei nyt tarvittaisi eikä tarvitsisi
puhua siitä, että resurssipulaa on, vaan tämä olisi
jo hoidettu etukäteen. Mutta nyt todellakin kiirehdimme
sitä, että resurssit tämän uuden
lain säätämiseen löytyvät.
Lisäksi haluan korostaa sitä, minkä ed.
Lauslahti toi esille. Toinen konkreettinen asia, millä me
vaikutamme nuorten tupakointiin ja tupakoimattomuuteen, on se, että myös
tähän tupakan hallussapitoon pitää aikuisen
pystyä puuttumaan.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On harvoja asioita, josta eduskunnassa
on niin laaja yhteisymmärrys kuin siitä, että meillä on
yhteinen tahto vähentää tupakointia ja
vähentää niitä haittavaikutuksia,
joita tupakoinnista seuraa.
Kun kuuntelin ed. Esa Lahtelan puheenvuoroa, hän vähän
kriittisesti suhtautui esimerkiksi tähän tupakka-askien
koon kasvattamiseen. Hän mainitsi, että aletaan
tehdä kimppahankintoja, porukalla ostetaan niitä isompia
askeja. Se on ihan selvää, että me ihmiset
olemme sen verran kekseliäitä ja meitä nuoremmat
sukupolvet, jotka tällä hetkellä täällä salissa
olemme, ovat vielä kekseliäämpiä,
mielikuvitusta riittää ja varmasti näitä porsaanreikiä,
jos nyt tällä tavalla haluaa tämän
lain kohdalla sanoa, varmasti löytyy.
Minusta peruskysymys on se, nostammeko me kädet pystyyn,
vai teemmekö me toimenpiteitä. Kun vastaus on,
että emme nosta, niin tärkeää on se,
että meillä on useita yksittäisiä saman
suuntaisia toimia, joilla pyrimme ennaltaehkäisemään
tupakointia ja pyrimme katkaisemaan sitä pitkään
jatkunutta tupakointia. Kaikki ovat meidän kansanterveytemme
kannalta, kun puhutaan koko Suomi-nimisestä maasta ja koko
populasta, niitä positiivisia asioita.
Otanpa vaan yhden esimerkin. Viime vaalikaudella säädettiin
laki, jolla ravintolatupakointi kiellettiin. Nyt meillä on
yhden talven yli, joka nyt oli tosin melko leuto talvi, oleva kokemus.
Se on selkeästi vähentänyt tupakoinnin
määrää tässä maassa.
Mekkala oli valtava. Meidät päättäjät haukuttiin
mennen tullen ja takaisinpäin, mutta nyt kun me tiedämme,
miten se käytännössä toimii,
se laki toimii juuri niin kuin se oli aikanaan tarkoitettu.
Ed. Valto Koskelle tuosta 33 a §:stä. Se on asia,
johon valiokunta kiinnittää huomiota, eli nämä rangaistussäännökset
tulee ensiksikin saattaa rikoslakiin ja toisekseen tällainen
moniportaisuus ja sanktioitten lievyys sinänsä,
se, että niitä ei tässä vaiheessa
juurikaan ole, on tämän esityksen heikko kohta,
ja sen takia me olemme kiinnittäneet tähän
rangaistuslainsäädäntöön
ja sen aikaansaamiseen mahdollisimman pikaisesti huomiota.
Yleiskeskustelu päättyi.