Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyse on yli 11 miljardista, kun käsittelemme
sitä, miten meidän sairausvakuutuksemme, kansaneläkkeemme
ja eri lainsäädäntöön
perustuvat etuutemme maksetaan. Kysymys on Kansaneläkelaitoksen
rahoitukseen liittyvästä lainsäädännöstä,
jossa lainsäädäntöä tämän
rahoituksen osalta selkeytetään ja yksinkertaistetaan,
ja niin kuin tänä päivänä hyvin
muodikasta, trendikästäkin, on puhua läpinäkyvyyden
lisäämisestä, tämän
lainsäädännön osalta tulee näin
tapahtumaan.
Jatkossa meillä on Kansaneläkerahasto, Sairausvakuutusrahasto
ja valiokunnan muutosesityksen jälkeen Sosiaaliturvan yleisrahasto.
Tämä ei tule muuttamaan rahoituksen perusteita,
vastuujakoja, nykyisestään. Tämä on
siinä mielessä tekninen uudistus. Jatkossa kansaneläkelaissa
säädetty valtion perusrahoitusosuus tulee olemaan näihin
rahastoihin 53 prosenttia ja loppu jaetaan eri etuustyyppien mukaisesti
työntekijöitten ja työnantajien välillä,
kuten aikaisemmassa lainsäädännössä on
päätetty.
Tässä on kysymys Kansaneläkelaitoksen
rahoituksen pitkäjänteisyyden edistämisestä ja
aikaansaamisesta. Meillä on ollut malli, jossa on maksettu
niin sanottua valtion takuusuoritusta Kansaneläkelaitokselle.
Eli tämä vuosittain vaihtunut summa on ollut satojen
miljoonien eurojen luokkaa viime vuosina, ja tästä jatkossa
päästään eroon. Tulee uusi valtion
lisärahoitusosuuden nimellä oleva raha, joka toimii
jatkossa joustoeränä ja joka on nykyisen takuusuorituksen
kaltainen. Mutta tämä lakiesitys toteutuessaan
tulee olemaan sen kaltainen, että tämän
joustoerän määrä tulee olemaan
selkeästi nykyistä takuusuoritusta pienempi.
Sairausvakuutuksen rahoitusuudistusta muutama vuosi sitten tehtäessä valiokunta
katsoi, että on tärkeää huolehtia
sairausvakuutusmaksujen ja muiden maksujen järkevästä ja
mahdollisimman tasaisesta kehityksestä, ja valiokunta on
mietinnöissään kahdesti aikaisemmin todennut
sen, että erityisesti Sairausvakuutusrahastoon pitää tulla puskuri,
jolla pystytään varautumaan ainakin pikaisella
aikataululla, ettei tarvitsisi mennä näitten maksujen
muutoksiin, vaan olisi olemassa kustannusten kasvua vastaan jonkunlainen
puskuri. Tällä lakiesityksellä Sairausvakuutusrahaston
vähimmäismäärän liikkumavaraa
tullaan lisäämään, mikä täten
osaltaan tulee vastaamaan tähän valiokunnan aikaisempaan
vaatimukseen siitä, että tällainen puskuri
aikaansaadaan.
Sairausvakuutuksen ja muiden sosiaaliturvaetuuksien maksamiseen
liittyen tätä ehdotetaan uudistettavaksi eriyttämällä nämä rahastot
nykyisestään. Niin kuin sanoin aluksi, jatkossa
on Kansaneläkerahasto, Sairausvakuutusrahasto ja sitten
tämä Sosiaaliturvan yleisrahasto. Hallituksen
esityksessä oli tämän kolmannen rahaston nimi
Muun sosiaaliturvan rahasto. Se oli ihan käypä nimi,
mutta kun tämä muu sosiaaliturva tarkoittaa käytännössä lapsilisiä,
kotihoidon tukea, äitiysavustusta, asumistukea, opintotukea, työttömyysturvan
peruspäivärahaa ja työmarkkinatukea sekä koulutustukea,
niin jos tässä mielikuvien maailmassa näitten
etuuksien osalta rahaston nimi olisi Muun sosiaaliturvan rahasto
tilanteessa, missä tämä asia rupeaa elämään
omaa elämäänsä, niin valiokunta
sinänsä pieneltä kuulostavaan asiaan
kiinnitti huomiota ja muuttaa ehdotuksessaan hallituksen esitystä sikäli,
että rahaston uudeksi nimeksi tulee Sosiaaliturvan yleisrahasto,
joka valiokunnan mielestä paremmin kuvaa itse asiaa.
Arvoisa puhemies! Tässä on myös toinen, tämmöinen
periaatteellisempi asia rahoituksen vakauttamisen ja läpinäkyvyyden
lisäämisen lisäksi. Kun sairausvakuutusrahoitus
uudistettiin, niin meillä on lainsäädäntö,
jossa vuosittain on määrätty sairausvakuutuksen
sairaanhoitomaksun maksuprosentit. Hallitus esitti esityksessään, että jatkossa
lain sijasta tuo maksu voitaisiin määrittää valtioneuvoston
asetuksella. Tämä ei ole täysin ongelmaton
asia, ja perustuslakivaliokunta on omassa lausunnossaan tähän
ongelmallisuuteen, problematiikkaan, huomiota kiinnittänyt.
Meillähän on lähtökohta se,
että säännökset veronluonteisista
maksuista ja niistä perusteista, joilla veron suuruus määritellään
ja joista seuraa myös verovelvollisen oikeusturva, säädetään lailla.
Tähän perustuslakivaliokunnan huomioon valiokunta
on mietinnössään vastannut tavalla, jossa
toteutuu toisaalta se joustavuuselementti, jota hallitus esityksessään
on hakenut siitä, että maksu voitaisiin ilman
eduskunnan päätöstä asetuksella
päättää, ja toisaalta sitten
kysymys siitä, että perustuslain edellytykset
tulevat täytettyä. Me esitämme, että jatkossa
tämä sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksu voitaisiin
säätää asetuksella niin, että kun
tuo maksu aikanaan vuonna 2006 liikkeelle lähdettäessä oli
suuruudeltaan 1,33 prosenttia, niin maksusta olisi mahdollista säästää asetuksella
haarukassa yli 1,18 prosenttia ja alle 1,48 prosenttia. Siis tämä prosenttimäärä tulee
tämän maksun pohjana olevasta palkkatulosta, ja
tämän haarukan sisällä olisi
mahdollisuus asetuksella toimia. Mikäli nämä raja-arvot eivät
toteutuisi eli joko 1,18 prosenttia alitettaisiin tai 1,48 ylitettäisiin,
tämä esitys pitäisi eduskuntaan tuoda.
Ensi vuodelle maksu tulee olemaan 1,28 prosenttia, eli mehän
olemme tilanteessa, että silloin kaksi vuotta olleesta
summasta, kun ensimmäisen kerran maksu määrättiin,
maksu on ollut alenemassa kiitos sen, että olemme pystyneet
sairausvakuutuksen menoja joiltakin osin hillitsemään
ja vähentämään. Mutta sitten
taas näköala on sen kaltainen, että nousupaineitakin
meillä on. Mutta joka tapauksessa valiokunta nyt sitten
esittää eduskunnan päätettäväksi
mietintönään, että tällaisen
liikkumavaran sisällä hallitus pystyisi päätöksiä tekemään.
Tässähän on sellainen yksi ja ihan
keskeinen lähtökohta se, että tuon maksun
tulisi olla mahdollisimman oikea, koska mitään
tarvetta toisaalta ei ole, vaikka puskureita on edellytettykin,
kerätä maksua liikaa. Toisaalta jos tilanteet
muuttuvat, niin sekään, että tuo maksu
on alimitoitettu, ei hyvä asia ole. Näin ollen
tämä päätös pystyttäisiin
tekemään mahdollisimman myöhäisessä vaiheessa
seuraavaa vuotta varten, ja tämä on yksi tämän
lain perustelu, mikä tekee tämän hyväksi ja
kannatettavaksi esitykseksi.
Tänne on oppositio jättänyt oman
vastalauseensa, jonka he tullevat tämän keskustelun
kuluessa esittelemään.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja totesi,
sosialidemokraatit ja vasemmistoliitto ovat jättäneet
vastalauseen tässä asiassa. Kyse on tästä sairausvakuutuksen
sairaanhoitomaksun määräämisestä. Niin
kuin valiokunnan puheenjohtaja totesi, valiokunnan enemmistö oli
sitä mieltä, että tämmöinen
haarukka olisi olemassa, jonka sisällä tämä voitaisiin
säätää asetuksella, mutta niin
kuin perustuslakivaliokunta totesi lausunnossaan, pitää olla
erityisen painava syy. Meidän mielestämme tuo
asia tuo enemmänkin noppailua. Tämä edelleen
pitää säilyttää siten,
jotta tämä maksun määräytyminen
tuodaan eduskuntaan. Täällä eduskunta
kuitenkin työskentelee, niin se ei ole niin iso asia, jotta
tämä hirveästi rasittaisi eduskuntaa, koska
niin kuin nyt tässä salissa tänäkin
iltana nähdään, niin tämä käsittely
ei hirveän paljon ainakaan täällä nyt
tällä hetkellä aikaa vie, ja sen takia
huomenna sitten, vai pitääkö tämä nyt
esittää, mutta kuitenkin tullaan esittämään
tämän 2. lakiehdotuksen 23 §:n poistamista.
Mutta sitten toinen asia, joka tässä vastalauseessa
on myös, jotta kun tiedetään, mitä tulevaisuudessa
tulee tapahtumaan ikäluokille, keski-ikä kasvaa
ja ilmeisesti tarvitaan enemmän näitä sairaanhoitovaroja
myös, niin meidän mielestämme työnantajilta
pitäisi edellyttää kanssa, jotta he osallistuvat
jatkossa enemmän näiden kustannusten kattamiseen.
Yleiskeskustelu päättyi.