7) Laki tuloverolain 105 a §:n muuttami-sesta
Sari Palm /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysymys on kristillisdemokraattien lakialoitteesta.
Arvoisa puhemies! Viime vuonna julkaistusta Veronmaksajain pääekonomisti
Jaana Kurenojan tutkimuksesta selvisi, että 11 eurooppalaismaan
vertailussa palkansaajaperheille jää Suomessa
samasta palkasta eri tulotasoilla keskimääräistä vähemmän
käteen verojen ja lapsilisien jälkeen. Kansainvälisessä vertailussa
suomalaisten lapsiperheiden tuloverotus on suhteessa kireämpää kuin
perheettömän palkansaajan. Tutkimuksen mukaan
työverotus on merkittävin tekijä käytettävissä olevien
tulojen määräytymiselle, sillä lapsilisien
vaikutus eroihin jää vähäisemmäksi.
Lähes kaikissa Euroopan maissa myönnetään lapsiperheille
erilaisia vähennyksiä verotuksessa. Suomi kuuluu
niihin harvoihin maihin, joissa ei ole käytössä mitään
puoliso- tai lapsikohtaista verovähennystä. Ei
voi kieltää, että suomalaisen lapsiperheen
verorasitus on liian korkea veronmaksukykyyn nähden. Näin
on erityisesti yhden tulonsaajan perheissä.
Kristillisdemokraatit esittävät tässä aloitteessa
lapsen huoltajan ansiotulovähennystä lääkkeeksi
suomalaisten lapsiperheiden kireään ja progressioltaan
ankaraan verotukseen. Nyt käsittelyssä olevassa
aloitteessa esitämme, että jompikumpi lapsen huoltajista
tai yksinhuoltaja saisi 53 prosentin ansiotulovähennyksen
tulojen 2 500 euroa ylittävältä osalta
7 230 euron määrään
asti ja sen ylittävältä osalta 29 prosentin
mukaan. Enimmäismäärä olisi
kuitenkin 4 500 euron kohdalla. Aloitteen malli suosii
pienituloisia lapsiperheiden tulonsaajia. Myös yksinhuoltaja
saa saman edun. Kyseessä on huoltajan lukumäärään
nähden tasa-arvoisempi malli kuin niin sanottu perheverotusmalli
yhteenlaskettuine tuloineen.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan lapsiperheiden köyhyys
on lähes kolminkertaistunut Suomessa 1900-lukuun verrattuna.
Heikoin tilanne on yksinhuoltajien ja monilapsisten perheiden lapsilla.
Suhteellinen köyhyys on Tilastokeskuksen toukokuussa julkaiseman
tulonjakotilaston mukaan yksinhuoltajaperheillä yli kolme
kertaa yleisempää kuin kahden vanhemman perheillä.
Köyhyys on lapsiväestössä yleisempää kuin muun
väestön keskuudessa. Suomen väestöstä noin
viidesosa on lapsia ja nuoria, 0—17-vuotiaita. Näistä lapsista
köyhyysrajan alapuolelle kuuluvien lasten osuus on 14 prosenttia.
Yli 150 000 suomalaislasta elää niin
sanotun köyhyysrajan alapuolella. Taloudellinen taantuma on
heikentänyt tilannetta edelleen näistä viimeisimmistä tutkimustuloksista,
ja työttömyyden kasvu tullee tekemään
sitä lisää.
Köyhyys ei tarkoita aina sitä, että lapsi
ei voi valita jouluna kaikkia leluja, jotka lelukuvasto hänelle
esittää. Suhteellisella köyhyydellä tarkoitetaan
paljon muutakin. Henkilöllä ei ole mahdollisuutta
tehdä valintoja ja osallistua sosiaalisiin suhteisiin siten
kuin tavanomaiseen nykyiseen suomalaiseen elämäntapaan
kuuluu. Kun toiset lapset lähtevät jääkiekkoharjoituksiin
tai leffaan, elokuviin, köyhä lapsi jää kotiin.
Hän ei voi saavuttaa minimiksi katsottua elintasoa, koska
taloudelliset voimavarat eivät siihen riitä.
Mitä köyhyys sitten aiheuttaa lapsen elämään?
Mannerheimin Lastensuojeluliitto on selvittänyt, että lapsena
koettu köyhyys vaikuttaa kielteisesti lapsen osallisuuden
kokemuksiin. Lapsen jääminen vallitsevien harrastus-
ja kulutusmahdollisuuksien ulkopuolelle aiheuttaa osattomuuden ja
ulkopuolisuuden kokemuksia, jopa häpeää,
ja voi vaikuttaa myös kielteisesti mielenterveyteen. Köyhyys
vaikuttaa terveys- ja hyvinvointikäyttäytymiseen,
lisää jopa syrjäytymisriskiä ja
ylläpitää myös ylisukupolvista
köyhyyttä. Köyhyys perheessä voi
uhata myös vanhemman jaksamista. Köyhyys on merkittävä riski
lasten ja nuorten kehitykselle.
Lasten ja nuorten syrjäytymisriskiä kuvaa
se, että kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten ja nuorten
määrä on koko 2000-luvun kasvanut noin
5 prosentilla vuodessa. Huostaanotettuja lapsia on Suomessa jo yli
16 000. Erityispäivähoidossa olevien
lasten osuus on kasvanut 8,5 prosenttiin 6 prosentista vuonna 2001
päivähoidon piirissä olevista lapsista.
Peruskoulun kesken jättäneiden ja toisen asteen
koulutukseen hakeutumatta jättäneiden 17—24-vuotiaiden
nuorten osuus on kasvanut, ja se on tällä hetkellä jo 61 000:n
luokkaa.
Tämän kaltainen kehitys on kaikin keinoin
pysäytettävä. Lapsiperheiden aseman parantaminen
ja lapsiköyhyyden vähentäminen edellyttävät
sitä, että työn verotusta kevennetään
myös perheen osalta.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Olen kiinnittänyt huomiota siihen,
että pääministeri Vanhanen on useaan
otteeseen nostanut esiin tavoitteen perheverotuksen aikaansaamiseksi,
ja tämä keskustapuolueen puheenjohtajalta tullut ehdotus
on ammuttu alas siitä pelosta, että näin palattaisiin
kotirouva-aikaan, jossa naiset kannustettaisiin verotuksen keinoin
jäämään kotiin.
Toivon, että pääministeri tutustuisi
tähän ed. Palmin lakialoitteeseen, joka on myös
kristillisdemokraattien vaihtoehtobudjettiin sisältyvä ehdotus.
Nimittäin lapsenhuoltajan ansiotulovähennys on
sosiaalisesti oikeudenmukainen tapa keventää lapsiperheiden
verotusta, raskasta verotaakkaa, koska se suosii pienituloisia ja
se huomioi myös yksinhuoltajaperheet, siis ne yksinhuoltajat,
jotka käyvät ansiotyössä aivan
samalla tavalla kuin kahden vanhemman perheet.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tässä on
puututtu hyvin tärkeään asiaan, ja mielestäni
lapsiperheiden verovähennykset helpottaisivat lapsiperheiden
arkea ja olisivat paljon tervetulleempi muutos tilanteeseen, jolloin euro
on tiukassa, kuin se, että on tulonsiirtoja. On kuitenkin
kaikin keinoin pyrittävä siihen, että työnteko
kannattaa, kuin siihen, että tulee tulonsiirtoja. Toisaalta
se, että meillä ei ole minkäänlaisia
verovähennyksiä liittyen lapsiperheisiin, kertoo
myös meidän yhteiskuntamme asennoitumisesta lapsiperheitä kohtaan.
Ehkä jos niitä verovähennyksiä olisi
enemmän, niin meillä myös perhekoot olisivat
suurempia, tulisi uusia veronmaksajia maahamme.
Katson, että lapsiperheet tarvitsevat riittävästi resursseja:
tarvitaan rahaa ruokaan, vaatteisiin ja tietenkin vanhemmilla lapsilla
myös harrastuksiin, mistä kuulimme jo esimerkkejä täällä.
Varmasti köyhyys vaikuttaa myös osaltaan terveyteen
mutta ennen kaikkea syrjäytymiseen. Ei tietenkään
kaikista vähävaraisista tule syrjäytyneitä,
mutta jokainen syrjäytyminen pitää pystyä ehkäisemään,
koska syrjäytyminen tulee yhteiskunnalle kalliiksi, puhumattakaan
siitä inhimillisestä kurjuudesta, joka siitä seuraa.
Mielestäni syrjäytymisen syyt on pystyttävä kartoittamaan
ja niihin on kaikin keinoin löydettävä ratkaisut
ja keinot poistaa syrjäytymistä. Tästä puhui
muun muassa tänään Sixten Korkman.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Meiltähän on vuosi vuodelta
poistuneet kaikki lapsipoliittiset vähennykset verotuksesta,
ja se on ollut siinä mielessä ikävä asia.
En tiedä, onko sillä suoraan ollut vaikutusta
tähän syntyvyyteen, mutta luulen, että sillä ainakin
pieni vaikutus on ollut. Sen takia tämäkin ed.
Palmin tekemä aloite tähtää hyvään
siinä mielessä, jotta tässä parannettaisiin
näiden lapsiperheiden asemaa, ja minä olen kyllä kannattamassa
tämän tyyppistä ajattelua. Ovatko ne
nämä summat vai ei, mutta joku tämmöinen
veropoliittinen etuus tarvitaan, koska se kyllä ainakin
helpottaisi asemaa monessa tapauksessa. Kysehän on siitä,
jotta se on iso kysymys, jos on tämmöinen köyhä perhe.
Se heijastuu nimittäin koulussa, se heijastuu joka paikassa,
ja lapsi monesti kokee sitten, jotta hän on huonompi tai
heillä ollaan huonompia, ja jo se elämänasenne
lähtee sieltä. Niin kuin täällä on
sanottu, köyhyys sieltä kautta voi periytyä.
Yksi hyvä tapaus — tai huono tapaus — kuvastaa
sitä: Joskus aikanaan tein kirjallisen kysymyksen köyhän
lapsen oikeudesta polkupyörään — löytyy
muuten tuolta kirjallisten kysymysten joukosta — ja tapaus
on semmoinen, että Joensuussa oli yksi tämmöinen
yksinhuoltajaäiti ja hänen tyttärensä joutui
aika huonoon asemaan siinä mielessä, kun kaikki
muut lapset siltä luokalta lähtivät polkupyörällä retkelle
ja sieltä sitten uimahallille ja tämä lapsi
laitettiin sitten kävelemään sinne, ja
totta kai hän sai pilkkaa osakseen siitä.
Minun kysymykseni koski sitä, eikö harkinnanvaraisessa
toimeentulotuessa pitäisi olla nimetty se, jotta tämän
tyyppinen ei voi toistua siten, jotta siinä tapauksessa,
kun tämä äiti oli käynyt hakemassa
toimeentulotukea, koska ei pysty muuten ostamaan polkupyörää,
vaikka olisi pystynyt käytetyn polkupyörän
ostamaan sille lapselleen, ei olisi tämmöistä silmätikkuasetelmaa tullut.
Ja toivon mukaan nyt se on kunnossa. En tiedä, miten tämä lapsi
pärjäsi, mutta varmaan hänelle jäi
aika pahat kokemukset siitä tilanteesta.
Sari Palm /kd:
Arvoisa puhemies! Vähän tähän
niin kuin keskustelun lopuksi totean, että monissa kouluissa
esimerkiksi otetaan tällaisia asioita huomioon ja siellä on
tietynlaiset varustevarastot ylipäätänsä lasten
tilanteen tasapainottamiseksi. Mutta minun mielestäni se
päätös täytyy tehdä myös
kodissa ja kotona voidaan tehdä niitä valintoja
ja ratkaisuja, tukea kotona sitä lasta, ja sen takia katson,
että meidän eduskuntaryhmän lakialoite
on perusteltu ja kohdentuu nyt nimenomaan niillä summilla
niihin perheisiin, joissa se tulotaso ei ole niin korkea.
Keskustelu päättyi.