Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri Katainen
arvioi puolueensa puoluevaltuuston kokouksessa viime lauantaina, että nyt
Suomen pelastamiseksi tehtävät rakenneuudistukset
ovat pitkälti uskomuksen varaisia. Suora lainaus: "Kaikista
toimista emme pysty osoittamaan vedenpitäviä laskelmia,
vaan ne ovat jollakin tavalla uskomuksenvaraisia. Mutta niiden on
oltava toki loogisia ja uskottavia, ne eivät saa olla uskotaan,
uskotaan -ajattelua", filosofoi pääministeri.
Arvoisa varapääministeri Urpilainen, perustuuko
hallituksen linja todellakin uskomuksiin, vai milloin tuotte eduskunnalle
konkreettiset laskelmat kustannusvaikutuksineen pakottamalla ajamiinne
kuntarakenne- ja sote-uudistuksiin?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Hyvin monet eri toimijat suomalaisessa yhteiskunnassa
ovat todenneet eri yhteyksissä, että meillä on
julkisessa taloudessa kestävyysvaje. Itse asiassa meillä on
tällä hetkellä talouden kolmoishaaste:
meillä on vaikea suhdannetilanne, joka johtuu maailmantaloudesta, meillä on
poikkeuksellisen suuri rakennemuutos käynnissä teollisuudessa,
mikä tarkoittaa sitä, että me olemme
menettäneet yli 100 000 työpaikkaa teollisuudesta
viimeisen 10 vuoden aikana, ja meillä on julkisessa taloudessa
kestävyysvaje, mikä tarkoittaa sitä,
että pidemmällä aikavälillä meidän
tulomme ja menomme eivät ole tasapainossa.
Valtiovarainministeriö on arvioinut, että tuo kestävyysvaje
on noin 4,7 prosenttia bkt:sta. Nämä arviot vaihtelevat
hieman, komissio arvioi sen hieman suuremmaksi ja taas sitten Etla
arvioi sen hieman pienemmäksi, mutta lähtökohta
on se, että me olemme tehneet omat ratkaisumme valtiovarainministeriön
laskelmien perusteella, ja siellä varmasti on erittäin
ammattitaitoista virkamieskuntaa, joka on tehnyt myöskin
sen valmistelun, jonka pohjalta poliittiset päätökset
on budjettiriihessä tehty.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa puhemies! Arvoisa varapääministeri,
te vastasitte aika laajasti ja vähän sivusta.
Viittaan myös tässä STT:n uutiseen Valtiontalouden
tarkastusviraston pääjohtaja Pöystin
arviosta täällä eduskunnassa tarkastusvaliokunnan
kokouksessa, että kuntauudistuksen valmistelussa on puutteita.
Tuon pääjohtajan analyysin mukaan vaikutusmekanismeja
pitäisi katsoa analyyttisemmin, jotta päätöksiä ei
tehtäisi pelkän uskon perusteella. Keskustan eduskuntaryhmässä me
olemme vaatineet juuri laskelmia kaiken aikaa.
Arvoisa valtiovarainministeri, kysyn teiltä myös
niin, että saako eduskunta koskaan — tai milloin
tuotte tänne — konkreettisia laskelmia siitä,
mitä esimerkiksi kuntauudistuksen suuret rakenneuudistukset
ihan oikeasti, aikuisten oikeasti, merkitsevät.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Olen käynyt itsekin valtiovarainvaliokunnassa
kuultavana, ja taitaa olla ensi viikolla seuraava kerta, kun meillä on
valtiovarainvaliokunnan kanssa keskustelutilaisuus, jossa meidän
on tarkoitus nimenomaan käydä kuntatalouden tilannetta
läpi, eli mikä on kuntatalouden pitkän
aikavälin näkymä, mitkä ovat
toisaalta ikääntymisestä tulevat menopaineet
ja näkymät ja mitä se toisaalta sitten
tarkoittaa kuntien pitkän aikavälin kestävyyden
näkökulmasta, koska me tiedämme, että julkisen
talouden kestävyyteen eivät vaikuta pelkästään
ne toimet, joita valtio tekee. Valtio on nostanut veroja ja myöskin
leikannut menoja, jotta me voimme valtiontaloutta tasapainottaa
ja valtion velkasuhteen kääntää laskuun
tämän vaalikauden aikana. Mutta yhtä olennaista
on myös se, mitä kunnissa tapahtuu.
Olen valmis tätä keskustelua jatkossakin käymään
valtiovarainvaliokunnan ja koko eduskunnan kanssa niiden laskelmien
pohjalta, joita valtiovarainministeriön virkamiehet asiantuntemuksellaan
ovat toimittaneet.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin onnittelut ja tsempintoivotukset
uudelle kehitysministeri Haavistolle. Panin ilolla merkille teidän
eiliset lausuntonne esimerkiksi maltin ja kohtuuden vaatimuksesta
yritysjohdon palk-kauksessa sekä selventävistä linjauksista
tuon arktisen jäänmurron osalta, kunhan ympäristökysymykset
huomioidaan.
Rakennemuutoksessa selkeästi se tärkein osa on
uudet työpaikat. Keskusta on esittänyt valtiolle
ja valtio-omistajuudelle selkeämpää ja
keskeisempää roolia tässä osassa
rakennemuutosta. Olemme esittäneet esimerkiksi kasvurahastoa
ja Infra Oy:n perustamista.
Arvoisa ministeri, miten te näette valtion omistajuuden
roolin tässä teollisuuden rakennemuutoksessa ja
uusien työpaikkojen synnyttämisessä Suomeen?
Kehitysministeri Pekka Haavisto
Arvoisa puhemies! Kiitos onnitteluista, ja tässä on
hyvä puhua nyt kolmen tunnin ministerikokemuksella, kun
ei ole vielä tavannut edes omia virkamiehiä, joten
pyydän anteeksi, jos vastaus on vielä vähän
yleinen.
Itse näen siten, ensinnäkin, että tässä valtion omistajaohjauksessa
on tärkeää, kaikissa niissä yhtiöissä,
joita valtio omistaa, painottaa ympäristövastuita,
yhteiskuntavastuita mutta myöskin näiden yritysten
uusiutumista esimerkiksi puhtaan teknologian ja ympäristöteknologian
saralle. Sieltä se Suomen uusi nousu alkaa, ja nämä työpaikat
ovat äärimmäisen tärkeitä.
Valitettavasti tässäkin salissa usein huomio kiinnittyy
siihen, mitä negatiivista on näissä yhtiöissä tapahtunut,
mutta olisi hyvä, että niistä todella
syntyisi uusi kasvupohja.
Toivon, että siinä yhteydessä, kun — niin
kuin eduskuntakin on halunnut — omistajaohjauksesta käydään
eduskuntakeskustelu, käytäisiin myös tässä salissa
semmoinen reilu, rehellinen keskustelu näistä asioista
ja siitä, mitä odotetaan valtio-omistajuudelta,
ja olen siihen keskusteluun valmis.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri Haaviston vastaus kolmen tunnin
jälkeen vaikutti hyvältä. Sen sijaan
valtiovarainministerin vastaus ei vaikuttanut hyvältä. (Naurua)
Te vastasitte ohi, ette siihen, mitä teiltä kysyttiin.
Kyllä me kaikki tiedämme, kuten sanoitte,
että on laskelmia siitä, kuinka suuret vajeet
julkisessa taloudessa on. Me tiedämme, miten kunnat painivat
talousvaikeuksissa, me tiedämme, miten valtio painii talousvaikeuksissa.
Mutta kysymys, jonka Rossi esitti, koski hallituksen esittämiä toimenpiteitä.
Niiden pääministeri Katainen sanoi olevan uskomusten
varassa. Oletteko, valtiovarainministeri Urpilainen, samaa mieltä Kataisen
kanssa, että hallituksen esittämät rakenneuudistukset
ovat uskomusten varassa, vai onko teillä laskelmia esittämienne
toimien tueksi, ja milloin tuotte ne eduskuntaan?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Hallitus tekee päätöksensä virkavalmistelun
pohjalta. Ja me tiedämme kaikki täällä eduskunnassa,
että hallituksen budjettiriihessä tehtiin erittäin
merkittäviä päätöksiä koskien
ensi vuoden budjettia, koskien tämän vuoden lisäbudjettia
ja koskien myöskin rakenteellisia uudistuksia. Ja nämä rakenteelliset
uudistukset, joista hallitus päätti, pohjautuvat
virkamiesvalmisteluun ja myöskin valtiovarainministeriön virkamiesten
laskelmiin. Ne pohjautuvat laskelmiin, niillä on selkeä perusta
olemassa, (Hälinää) ja ne laskelmat ovat
olleet myöskin päätöksenteon
pohjana.
Mitä tulee kuntatalouteen, me tiedämme, että vuoteen
2017 mennessä meillä on kuntataloudessa noin 2
miljardin rakenteellinen alijäämä. Se
on syntynyt — siellä on monia eri syitä taustalla, mikä selittää tuota
rakenteellista alijäämää — mutta
olennaista on se, miten se tullaan umpeen kuromaan. Hallitus on
lähtenyt siitä, että puolet tästä alijäämästä,
noin miljardi, tullaan hoitamaan veronkorotusten kautta ja tuottavuutta
parantamalla, ja noin toinen miljardi tästä alijäämästä tullaan
hoitamaan kuntien tehtäviä ja velvoitteita karsimalla.
Tässähän on käynyt niin,
että vuosien saatossa eri hallitukset ovat siirtäneet
kunnille tehtäviä (Puhemies koputtaa) ja velvoitteita,
(Mauri Pekkarinen: Ja te siirrätte puolella miljardilla!)
mutta ei rahoitusta vastaavassa määrin, ja nyt
on tarkoitus perata nuo tehtävät ja velvoitteet
läpi.
Petteri Orpo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri Katainen
piti hyvän puheen viime viikonloppuna. Minusta on hieman
ikävää se, miten edustajat Rossi ja Tiilikainen
irrottavat tunnin mittaisesta puheesta yksittäisen lauseen
ja irvistelevät sen perusteella koko puhetta.
Jos joku on uskonasia, niin se, että me uskomme siihen,
että työ on se, johon suomalainen hyvinvointi
perustuu, ja hallitus rakennepaketillaan tekee ennen kaikkea toimia,
joilla Suomeen lisätään työpaikkoja,
parannetaan kilpailukykyä. On selvää,
että jokaista toimenpidettä, koska on kysymys
isoista rakennemuutoksista, ei voida eksaktilla euromäärällä arvioida.
Mutta tätä työtä, kuten valtiovarainministeri
kertoi, tehdään virkavalmisteluna, ja aikanaan,
kun nämä rakennepaketin päätökset
konkretisoituvat, ne tuodaan eduskunnan arvioitaviksi.
Edustaja Sipilä jälleen kerran nosti esille
heidän kasvurahastonsa, ja toivoisin, että ministeri Vapaavuori
jälleen kerran kertoisi, että hallituksella on
oma kasvurahastomalli, ja kertoisi edustaja Sipilälle,
miten se toimii.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Tässä ei ehkä varsinaista
kysymystä ollut (Kokoomuksen ryhmästä:
Oli!) mutta ennemminkin pyyntö toistaa vanhoja puheita. Minulla
on se käsitys, että ihan vakavasti ottaen hallitus
ja keskusta on tästä rahastoasiasta täysin yksimielinen
lukuun ottamatta yhtä kysymystä, joka liittyy
rahaston kokoon.
Tässäkin olen huomannut, että keskustan
sisällä näkemykset rahaston koosta vaihtelevat
aivan hirvittävän paljon. Kysymys rahaston koosta on
sen takia tärkeä, että niin keskusta
kuin hallitus lähtevät liikkeelle siitä,
että julkisen rahoituksen ohella tarvitaan yksityistä rahoitusta,
jotta saadaan vipuvaikutusta.
Ja me, toisin kuin keskusta, olemme myös arvioineet,
kuinka paljon sitä yksityistä rahoitusta on saatavilla,
ja sen takia me puhumme hieman maltillisemmista luvuista. Toisaalta
on myös kysymys siitä, löytyykö markkinoilta
aitoja, sopivia, lainmukaisia, hyviä sijoituskohteita,
ja tässäkin suhteessa näkemyksemme keskustan
osalta on hieman maltillisempi: niitä ei riitä.
Olen myös moneen kertaan todennut, että mikäli
hallituksen arviot tässä menevät pieleen,
(Puhemies koputtaa) mikäli aidosti yksityistä kiinnostusta
löytyy enemmän, niin kyllä me olemme
valmiita rahastojen kokoja kasvattamaan. Mutta ei se kuitenkaan
niin tapahdu, että vain ilmoitetaan valtavan iso luku ja
sitten myydään TeliaSonera ja pistetään
se jonnekin ilman, että on oikeasti selvitetty, toimiiko
se vai ei.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus puhuu rakenneuudistuksesta.
Osa on tarpeen. Kyllä minä yhden luvun olen löytänyt
ja lukenut. Se koskee sitä, että kun te romutatte
nykyisen, hyvin toimivan kotihoidontukijärjestelmän,
niin siitä aiheutuu 150 miljoonan euron lisäkulu.
Eikö rakenneuudistusten tarkoitus ole se, että uudistetaan
rakenteita, tehostetaan toimintoja ja lisätään
tuottavuutta niin, että syntyy säästöjä? Päinvastoin
te teette sellaista politiikkaa, joka puuttuu perheen itsemääräämisoikeuteen,
aiheuttaa ahdistusta lapsiperheissä ja vielä lisää kuluja. Onko
teillä muitakin tällaisia rakenneuudistuksia,
jotka itse asiassa lisäävät kuluja, vaikka
niiden tarkoitus olisi niitä laskea?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Soinille voisin todeta sen, että meillä on
oikeastaan näissä rakenneuudistuksissa, joita
me olemme hyvin huolellisesti valmistelleet ja joista päätökset
on tehty, kaksi sellaista punaista lankaa.
Toinen on työnteon lisääminen Suomessa. Täällä on
aikaisemmin tänään kyselytunnilla puhuttu
osatyökykyisten, vammaisten ihmisten mahdollisuudesta päästä työelämään.
Minusta se on erittäin arvokasta ja kannatettavaa. On tärkeätä myöskin
parantaa ikääntyneiden työntekijöiden
mahdollisuutta tehdä nykyistä enemmän
työtä, koska valitettavasti työelämässä kovat
arvot ja tuulet puhaltavat ja irtisanomiset usein kohdistuvat nimenomaan
ikääntyneisiin työntekijöihin. Toisaalta
meidän täytyy myöskin saada nuoret ihmiset
nykyistä paremmin työelämään
mukaan, ja hallitus on luonut muun muassa nuorisotakuun sitä varten.
Eli meidän pitää pystyä nostamaan
työllisyysastetta, koska se on ainoa keino, jolla me voimme
rahoittaa tämänkaltaisen hyvinvointimallin.
Toinen tavoite, toinen punainen lanka, on tuottavuuden parantaminen.
Meidän pitää tehdä asioita fiksummin,
ja meidän pitää pystyä käyttämään
myöskin tietotekniikkaa nykyistä paremmin. Eli
nämä kaksi punaista lankaa näkyvät
hallituksen rakenneuudistuksissa. (Pentti Kettunen: Entäs
kotihoidon tuki?)
Riitta Myller /sd:
Arvoisa puhemies! Näihin rakenneuudistuksiin liittyen
kuntauudistukseen on laitettu paljon toiveita. Kuntiin asetetut
selvitysmiehet ovat jo osin tehneet työtänsä.
Esimerkiksi Joensuun seudulla on tämä selvitys
tehty, ja siitä luetaan, että siellä on
saatavissa selkeitä säästöjä.
Mutta mikä ehkä tärkeintä, kun
katsotaan tämän kokonaisuuden näkökulmasta,
niin silloin saadaan näitä kehityspanoksia alueelle
ja sillä tavalla myöskin elinkeinoelämää ja
työpaikkoja lisättyä nimenomaan niillä alueilla,
jotka ovat luontaisia sille alueelle. Nyt kysyisinkin kuntaministeriltä:
miten te näette, missä vaiheessa nämä selvitykset
ovat, ja miten te arvioitte, millä tavalla näitä toivottuja
hyötyjä tätä kautta tulee?
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä kuntaliitosselvitykset
erityisesti kaupunkiseuduilla ovat lähteneet hyvin liikkeelle.
Valtuustot ovat tehneet päätöksiä siten,
että noin 70 kuntaa on tällä hetkellä jo
tekemässä selvityksiä, ja tuo määrä tulee
nousemaan seuraavien viikkojen aikana. Siinä mielessä se
tärkeä tavoite, että kaupunkiseudut ottaisivat
tässä etunojaa, on hyvin toteutunut.
Se on juuri näin, että näihin kuntaliitoksiin
sisältyy merkittävä potentiaali, kehittämispotentiaali
ja palveluiden uudistamispotentiaali, mikä mahdollistaa
myös entistä taloudellisemman toiminnan. Mutta
kaikki nuo aiemmat tutkimukset ja kokemukset kuntaliitoksista osoittavat
sen, että eiväthän ne toteudu mitenkään
automaattisesti, vaan ne edellyttävät sitä,
että päättäjät paikallisesti,
määrätietoisesti ottavat sen potentiaalin
käyttöön. Juuri siinä mielessä näiden
ikään kuin pitävien taloudellisten laskelmien
osoittaminen siitä, kuinka merkittävä valtakunnallinen hyöty
voitaisiin saada, on erittäin paljon riippuvainen juuri
paikallisesta toteutuksesta ja siitä, kuinka aktiivisesti
päättäjät pystyvät
hyödyntämään kaiken sen mahdollisuuden,
mitä tuo liitos tuo tullessaan. Mutta muistaakseni Joensuussa oli
arvioitu, että noin yhden veroprosenttiyksikön
verran vuositasolla olisi tuo potentiaali varovasti arvioituna.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Eräs kansainvälinen valtioiden
talouden mittari on se, että verrataan valtionvelkaa bruttokansantuotteeseen,
bkt:hen. Velan määrä oli Suomen osalta
tässä vuosi sitten 50 prosenttia, mutta lähenee
nyt jo merkittävästi suurempia summia. Bkt:henhän
vaikuttavat eräät tekijät: julkinen kulutus,
yksityinen kulutus, investoinnit ja maamme vienti. Kaikki nämä elementit,
neljä elementtiä, ovat tässä viime
vuoden aikana merkittävästi laskusuunnassa. Ainut,
mikä on plussan puolella, on kansainvälinen tuonti
Suomeen.
Arvoisa valtiovarainministeri! Nyt ei minun mielestäni
usko auta. Pitää tehdä jotain myöskin hallituksen
toimesta, jotta valtionvelan määrä bruttokansantuotteeseen
saadaan pysymään kohtuullisella tasolla. Muuten
menetämme ne kuuluisat kolme A:ta.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Tuupainen on siinä oikeassa,
että meidän bkt on tällä hetkellä noin 2006-vuoden
syksyn tasolla. Meidän täytyy pystyä kasvattamaan
meidän bkt:tä, mutta samaan aikaan meidän
pitää pystyä myöskin hillitsemään
velkaantumista. Itse asiassa me olemme tehneet kipeitäkin
toimenpiteitä, joilla velkaantumista hillitään.
Me olemme vähentäneet menoja, leikanneet menoja
eri hallinnonaloilta. Myöskin kuntasektori on näissä talkoissa
mukana. Me olemme myöskin nostaneet veroja, pyrkineet sen kyllä tekemään
mahdollisimman oikeudenmukaisesti, että pienituloiset ihmiset
eivät olisi tämän laman maksumiehinä,
vaan suurituloisille ihmisille annetaan myöskin suurempi
maksutaakka näissä talkoissa.
Mutta se on totta, että sen ohella meidän
pitää myöskin ennen kaikkea vahvistaa
kasvupotentiaalia: yrittää synnyttää Suomeen
uusia työpaikkoja niiden työpaikkojen tilalle,
jotka me muun muassa tämän teollisuuden rakennemuutoksen takia
olemme menettäneet. Tässä työssä tarvitaan
sekä valtiota, kuntia että myöskin ennen kaikkea
yksityisiä toimijoita mukaan.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Jatkan sitkeästi kuin syksyinen
flunssa tästä alkuperäisestä kysymyksestä.
Lain valmistelunhan pitäisi — korostan sanaa vähintään
pitäisi — olla hyvää ja erinomaisen
tarkkaa myös taloudellisten vaikutusten arvioinnin osalta.
Nyt jos tarkastellaan hallituksen esityksiä, niin hyvin monet
niistä lisäävät kuntatalouden
rasitusta, tuovat sinne uusia velvoitteita, ja sitä kautta
kuntatalouden rasitus lisääntyy. On arvioitu nyt,
että vanhuspalvelulaki tulee tuomaan kunnille lisärasitusta
150 miljoonaa euroa enemmän kuin alkuperäiset
tavoitteet ja laskelmat olivat. Kuopion kaupungin kohdalla esimerkiksi
se on noin 5 miljoonaa euroa noin 100 000 euron arvion
sijasta.
Siinä mielessä, arvoisa valtiovarainministeri, tiedustelenkin
teiltä sitten: aikooko hallitus tehdä nyt tämän
loppukauden aikana mitään sellaisia ratkaisuja,
joilla kevennetään kuntatalouden rasitusta? Näitä listoja
tehtävien vähentämisestä on
näköjään vaikea löytää,
(Puhemies koputtaa) mutta ette toisi eduskuntaan enää uusia
esityksiä, jotka taas kuntataloutta tulevat rasittamaan. Voiko
hallitus tätä pohtia?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Jos oikein muistan, niin vanhuspalvelulain
osalta valtionosuus oli suurempi kuin normaalisti eli valtio on
rahoittamassa vanhuspalvelulakia suuremmalla osuudella kuin normaalisti.
Se kertoo tietenkin myöskin siitä, että hallitus
pitää vanhuspalvelulakia hyvin tärkeänä.
Sitä on pitkään Suomessa odotettu. Valitettavasti
keskustajohtoiset hallitukset eivät sitä saaneet
aikaan, mutta tämä hallitus sen nyt toteuttaa
ja se varmasti on vastaanotettu hyvin (Välihuutoja) suurella
tyytyväisyydellä.
On tärkeää käydä läpi
tehtävät ja velvoitteet, koska vuosikymmenten
saatossa kunnille on annettu uusia tehtäviä ja
velvoitteita niin, että tehtävien määrä on
noin 500 kappaletta ja velvoitteiden määrä lähes
1 000. Minusta on olennaista, että me aika ajoin
aina tämän harjoituksen teemme, ja hallitus on
siihen sitoutunut. Muistaakseni taisi olla puheenjohtaja Sipilä,
joka lupasi, että keskustakin toteuttaa ja toimittaa hallitukselle oman
listauksensa kuntien tehtävien ja velvoitteiden karsimisesta,
ja tämän listauksen otan erittäin mielelläni
vastaan.