Tytti Tuppurainen /sd:
Arvoisa puhemies! Koulujen ja oppilaitosten turvallisuus puhuttaa jälleen.
Valitettavasti näiden ja viime viikonkin järkyttävien
tapahtumien jälkeen on perusteltua, että me kansanedustajat
ja erityisesti maamme hallitus paneudumme jälleen syvällisesti
lasten ja nuorten turvallisuuden parantamiseen kouluissa. On meidän
kaikkien yhteinen kunnia-asia, että luomme jälleen
rauhallisen ja turvallisen opetus- ja oppimisympäristön
lapsillemme, nuorillemme ja opetushenkilöstöllemme.
Edellinen opetusministeri Gustafsson käynnisti lainsäädäntötyön
koulujen työrauhan ja turvallisuuden parantamiseksi. Tämä on
ollut pitkään toivottu ja tarpeeseen tullut lakipaketti.
Kysynkin opetusministeri Kiurulta: miten arvioitte koulujen työrauhaan
ja turvallisuuteen tähtäävän lainsäädännön
mahdollisuuksia ja miten te aiotte edistää sen
sisällön toteutumista?
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Uskon, että jokainen meistä on
pahoillaan siitä, että suomalaisiin kouluihin
silloin tällöin kohdistuu todella järkyttäviä väkivallan
tekoja, ja uskon, että jokainen meistä on sitä mieltä,
että tätä ilmiötä me
emme Suomeen kaipaa. Väkivalta ei vain kuulu suomalaisiin
kouluihin, ja sitä kautta meillä pitää olla
näitä ilmiöitä kohtaan nollatoleranssi.
Minusta edeltäjäni, ministeri Gustafsson, aloitti
ja teki erittäin suuren työn siinä, että näitä kurinpito-ongelmia
mutta myöskin koulun työrauhaan yleisemmin liittyviä asioita
lähdettiin edistämään ja hakemaan
ratkaisua siihen, miten tätä väkivallan
kierrettä voitaisiin katkaista. Tämä paketti
tunnetaan koulurauhapakettina eli käytännössä oppilas- ja
opiskelijahuoltolakina, joka on tällä hetkellä eduskunnan
käsittelyssä. Siinä on kolme isoa linjaa,
joissa tehdään isoja ratkaisuja. (Puhemies koputtaa)
Ensinnäkin — varmasti saan jatkaa vielä sitten
edustajan kysymystä — mutta siinä on
kolme isoa juttua, missä mennään eteenpäin.
Tytti Tuppurainen /sd:
Arvoisa puhemies! On selvää, että kouluissa
ja oppilaiden keskuudessa olevat ongelmakohdat olisi nähtävä paljon nykyistä aiemmin.
Siinä korostuvat ennaltaehkäisyn ja yhteisöllisyyden
merkitys. Julkisuudessa on esitetty, ja itse asiassa aiemmin aiemman kysymyksen
yhteydessä myös tänään
tässä salissa, että tässä taloustilanteessa
olisi helpointa luopua niistä hallituksen esityksistä,
joita ei ole vielä ehditty antaa eduskunnalle ja jotka
ovat vasta eduskunnan käsittelyssä. Opetusministeri
Kiuru: Minkälaisia ajatuksia tämäntyyppiset
vetoomukset teissä herättävät?
Olisiko meillä todellisuudessa edes varaa siihen, että luopuisimme
koulupsykologien ja -kuraattorien palveluiden tuomisesta
lakisääteisesti toiselle asteelle, siis lukioihin
ja ammatillisiin oppilaitoksiin?
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvostamani puhemies! Täytyy kyllä sanoa
ihan jyrkästi, että joskus politiikassa joudutaan
tekemään arvovalintoja, ja minä en ole
siihen valmis, että me tulemme vetämään
koulurauhapaketin pois täältä käsittelystä sen
takia, että kuntien taloudellinen tilanne on ahdas. Kyllä me
pystymme tekemään yhteiskunnassa arvovalintoja
ja sitten sitä kautta katsomaan, onko jotain muuta, josta
me olemme valmiita luopumaan, jotta tärkeistä asioista
saadaan muutettua maailmaa. Se, joka hyväksyy sen, että kouluissa
jatketaan tätä väkivallan kierrettä sillä,
että voidaan vetää näitä konkreettisia toimenpiteitä pois
eduskunnan käsittelyssä olevasta lakiehdotuksesta,
minusta se on kyllä sellainen arvovalinta, jota minä en
itse ole valmis tekemään.
Haluan vielä ihan lopuksi kerrata: Siinä on kolme
tärkeää asiaa. Me tuomme nyt ensimmäistä kertaa
toiselle asteelle koulukuraattori- ja psykologipalvelut,
tuomme lisää yhteisöllisyyttä sinne
koulukulttuuriin ja sen lisäksi parannamme tiedonkulkua,
ja näihin kaikkiin liittyy tämä iso kokonaisuus,
joka täällä on tällä hetkellä käsittelyssä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Jatkamme hiukan yli viiden tämän asian käsittelyä.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä koulujen turvallisuus
on erittäin tärkeä asia, ja se on oikeasti
kiinni hyvin monesta eri tekijästä, muun muassa
siitä, että kouluissa voi olla pätevä henkilökunta,
pätevät opettajat, jotka osaavat tehdä työnsä kunnolla.
Tietenkin on näin, että vaikka tehtäisiin
minkälaisia lainsäädännöllisiä asioita
täällä, niin loppujen lopuksi viime kädessä se
asia on opettajistolla ja rehtorilla. Kysyisinkin sitä ministeriltä,
mitä mieltä olette siitä, että jotta
kunnat palkkaisivat enemmän päteviä opettajia
ja kannustettaisiin siihen, voitaisiin ajatella tällaista
opettajarekisteriä, joka osoittaa jo kunnille heti rekrytointivaiheessa, kuka
hakijoista on pätevä. Se myöskin parantaisi laatua
ja myöskin oppilaiden turvallisuutta.
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! On selvää, että me
tarvitsemme vielä lisätoimenpiteitä.
Minä luulen, että tämä opinto-ohjaus
ja ylipäänsäkin kiusaamisen nollatoleranssi
on seuraava iso työ, joka eduskunnalla on kyllä edessä.
Sillä puolella meidän pitäisi pystyä etenemään,
jotta tämä iso kokonaisuus sitten kaiken kaikkiaan
saadaan haltuun. Meillä on nyt käynnistymässä ministeriön
omia toimia tähän kiusaamisen kitkemiseen pois
peruskouluista, eli haetaan niitä toimenpiteitä ja
myöskin toiselle asteelle tuodaan näitä ohjauskeinoja.
En halua tässä vaiheessa ottaa kantaa tähän opettajarekisteriin
sen takia, että me olemme selvittämässä tätä tilannetta,
ja se on pitkään ollut vireillä. Siihen
liittyy monenlaisia ongelmia, mutta tietysti se on myös
kustannuskysymys.
Olen jo oppinut sen, että kun nyt julkisessa keskustelussa
poliitikot priorisoivat erilaisia asioita, niin tällä hetkellä meillä on
yksi ykkösprioriteetti opetuksen puolella, ja se on aivan
varmasti tämä koulurauhapaketti, ja siihen pitää olla
varaa. Sen jälkeen arvioidaan muita juttuja, koska jokaisen
nuoren syrjäytyminen meidän nuorisotakuuohjausryhmän
mukaan on arviolta noin 750 000:n luokkaa, kun lasketaan
toimeentulokustannukset siihen.
Eli kyllä tämä on iso kansantalouden
kysymys ja liittyy myöskin tähän kestävyysvajeen kitkemiseen,
josta käytiin tänään jo ansiokas
keskustelu. Eli tästä pitää lähteä liikkeelle,
ja sen jälkeen arvioidaan muita toimia.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Takavuosinahan meillä oli
käytössä käyttäytymisen
arvioiminen myös päättötodistuksessa,
mutta sittemmin tämä on sensitiivisyyssyistä poistettu.
Mielestäni olisi aiheellista keskustella siitä,
kun haetaan myös näitä kustannustehokkaita
ratkaisuja, josko me voisimme tämän käyttäytymisen
arvioinnin palauttaa sinne päättötodistuksiin,
koska sillä on tietyllä tavalla varmasti myös
esimerkiksi kotijoukkoja kannustava voima siihen, että seurataan
tämän oppilaan toimintaa tarkemmin ja otetaan
ne viestit sieltä koulusta vakavasti.
Haluaisinkin tiedustella ministeriltä, oletteko te
esimerkiksi kartoittaneet, onko maan sisällä miten
isoja eroja tällä hetkellä ylipäätään
käyttäytymisen arvioinnissa siltä osin,
minkämoisia arvosanoja tulee. Jos on, niin sehän
viittaa siihen sitten, että tavallaan on muitakin syitä varmasti kuin
niitä koulun sisäisiä syitä.
Meillähän on laadukas opettajankoulutus. Edelleen
peräisin sitä, että jos paljastuu, että on
tällaisia alueellisia eroja, niin mitä reaktiota
siihen olisi opetusministerin toimesta tehtävissä,
ja oletteko te valmiit harkitsemaan tätä käyttäytymisen
arvioinnin palauttamista päättötodistuksiin
yhtenä hyvänä keinona.
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Varmasti on hyvä yhtyä siihen
arvioon, joka varmaan on yleinen näkökulma ja
koko keskustelu, että kyllä meidän täytyy
huomata, että meidän lasten ja nuorten hyvinvointi
ei ole sitä luokkaa kuin me aikuisina ihmisinä olettaisimme,
eli vakava huoli varmasti jokaisella meillä on siitä,
miten meidän lapset ja nuoret tällä hetkellä voivat.
En usko, että sitä ratkaistaan yksistään
sillä, onko päättötodistuksessa
siis jonkinlainen arvio siitä, millä tavalla ollaan
käyttäydytty.
Mutta tietysti nämä yksittäiset kysymykset ratkeavat
nyt, kun me opetussuunnitelmia uudistamme sen valtioneuvoston tuntijaon
pohjalta, eli poliittisesti päätettiin, mitä suomalaisessa
peruskoulussa opetetaan. Seuraava vaihe on nyt sitten tekeillä Opetushallituksessa,
että mietitään näitä sisältöjä.
Mutta minä luulen, että me kaipaamme isompaakin
keskustelua siitä, miten me lisäämme
sitä yhteisöllisyyttä ja sitä,
että jokainen nuori kokee, että he ovat osa tätä yhteisöä,
ja miten sellaista osattomuutta, joka on alkanut pesiytymään
nuoren ihmisen mieleen, pystyttäisiin sillä kitkemään,
että jokaiselle (Puhemies koputtaa) tulisi paikka.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Koulun työrauhaongelmien ja myös
vakavam-pien väkivallantekojen takana on erittäin
usein koulukiusaaminen. Nyt laki ei suoraan velvoita ketään
oikeastaan siihen, että tuloksia koulukiusaamisen ehkäisystä todella
saataisiin aikaan. Se on epämääräinen
se laki tällä hetkellä. Kiusaaminen voi
jatkua joidenkin lasten ja nuorten kohdalla vuosia, jopa vuosikymmenen.
Me tarvitsemmekin erittäin selkeän mallin
siitä, miten ja kuka vastaa kiusaamisen ehkäisystä, siihen
puuttumisesta koulussa ja minkälaisia työkaluja
siihen kehitetään ja mitä siitä kiusaamisesta
seuraa. Me tarvitsemme myös jälkihoidon mallin
näille kiusatuille. Tämä samahan on onnettomuustapauksissakin,
kun me tarjoamme jälkihoitoa uhreille, mutta kymmenen vuotta
koulukiusattuna oleminen ei saa Suomessa minkäänlaista
jälkihoitoa. Tämmöinen malli pitää nyt
kehittää, ja semmoinen on itse asiassa kehitteillä. Koska
se saadaan aikaiseksi, ja koska saamme käyttöön
kouluissa tällaisen?
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Monia asioita voidaan tehdä ilmankin lainsäädäntöä,
monia sitten tarvitaan eteenpäin vietäväksi
niin, että siinä on lainsäädäntöpohjaa. Viittasin
jo aikaisemmin tässä keskustelussa siihen, että meidän
on vakavasti arvioitava myös se, pitääkö Suomessa
tämä kiusaaminen ottaa niin vakavasti, että myös
lainsäädännöllisesti ruvetaan
tähän puuttumaan järeämmällä kädellä. Meillä on
olemassa hyviä esimerkkejä maailmalla siinä,
miten kiusaamista on kitketty myöskin tehokkaammin lainsäädännöllisin
toimin. Mutta niin kuin totesin, tämä asia täytyy
vielä arvioida, minkälaisiin toimenpiteisiin voidaan
lähteä sitten lainsäädännöllisesti.
Mutta yhtä tärkeää on puuttua
tähän ilmiöön niin, että me
tarjoamme kouluille tukea. Tällä hetkellä on
kuitenkin myöskin keinovalikoimaa lisättävänä sillä tavalla,
että sekä tämän psykososiaalisen
hyvinvoinnin että elämäntaitojen kehittämiseen
me tarvitsemme erilaisia toimenpiteitä, ja keinovalikoimassa
on myöskin kiusaamisen vähentäminen.
Tarkoituksena on nyt erityisesti toisen asteen oppilaitoksille tuoda
konkreettisia työmalleja, niin kuin tässä edustaja
peräsikin, että miten pystytään
näihin ongelma-tilanteisiin puuttumaan ja ehkäisemään
sitä, ettei synny elämänhallintaan liittyviä ongelmia, jotka
näyttelevät liian suurta roolia kouluissa, tai kiusaamista.
Tämä meillä on nyt lähdössä liikkeelle,
ja minusta tämä on yksi sellainen konkreettinen
toimi, johon me lähdemme heti.