1) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi lääketieteellisestä tutkimuksesta
annetun lain muuttamisesta
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi lääketieteellisestä tutkimuksesta
annettua lakia. Tällä lailla siihen lisättäisiin
perusteet käsitellä tutkittavan henkilötietoja
myös sen jälkeen, kun tutkittava ei enää osallistu
tutkimukseen ja peruuttaa suostumuksensa. Muutos koskisi niin sanottuja
kliinisiä tutkimuksia eli lääke-, laite-
ja menetelmätutkimuksia.
Lääketieteellisessä tutkimuksessa
lähtökohtana on aina tutkittavan suostumus. Suostumuksen tulee
perustua oikeaan tietoon. Tutkittava voi luopua tutkimuksesta joko
keskeyttämällä osallistumisensa siihen
tai peruuttamalla antamansa suostumuksen tutkimukseen osallistumiseen
ja henkilötietojensa käsittelyyn. Tutkittavan
antama suostumus muodostuisi jatkossa entistä selkeämmin
kahdesta osasta. Suostumus koskisi toisaalta osallistumista tutkimukseen
ja toisaalta arkaluontoisten henkilötietojen käsittelyä tutkimuksessa.
Tutkittava voisi antaa suostumuksen molempiin samalla suostumuslomakkeella.
Lakiesityksen mukaan tietoja saisi käsitellä vain,
jos tutkittava tiesi suostuessaan tutkimukseen, että hänen
tietojaan käsitellään osana tutkimusaineistoa
koko kyseisen tutkimuksen ajan. Näin tutkittavalle on kerrottava
selkeästi, että hänen henkilötietojaan
voidaan tietyin edellytyksin käsitellä, vaikka
hän itse vetäytyisikin tutkimuksesta. Tutkittavan
on voitava päättää osallistumisestaan
tietoisena siitä, että jo kerättyjä tietoja
ei poisteta tutkimusaineistosta.
Muutos koskisi tutkimuksen kannalta välttämättömiä henkilötietoja.
Tällaisia ovat esimerkiksi lääkkeen myyntilupahakemukseen
tarvittavat turvallisuustiedot. Tavoitteena on osaltaan turvata
tutkimustiedon eheys.
Tutkittava saattaa keskeyttää tutkimukseen osallistumisen
esimerkiksi ilmenneiden haittavaikutusten tai tutkittavan valmisteen
tehon puutteen takia. Toisaalta myös tutkimuslääkkeestä hyötynyt
saattaa keskeyttää osallistumisensa, koska kokee
esimerkiksi sovitut kontrollikäynnit tarpeettomiksi. Jos
tutkimuksen näillä perusteilla keskeyttänyt
myös peruuttaa suostumuksensa henkilötietojensa
käsittelyyn eikä tietoja enää saisi
käsitellä osana tutkimusaineistoa, johtaisi se
puutteelliseen tutkimustulokseen, kuten esimerkiksi tutkittavan
lääkkeen, laitteen tai menetelmän vääristyneeseen
hyöty—haitta-suhteen arvioon.
Eduskunnan oikeusasiamies totesi joulukuussa 2013 antamassaan
kliinisiä lääketutkimuksia koskevassa
päätöksessä, että vaikka
kliininen lääketutkimus on toimintaa, joka edellyttää pääsääntöisesti
arkaluonteisten henkilötietojen käsittelyä,
ei se vielä itsessään luo oikeutta arkaluonteisten
henkilötietojen käsittelyyn. Henkilötietojen
käsittelylle tulee olla laissa säädetty
peruste. Kliinisessä lääketutkimuksessa
henkilötietojen käsittely on mahdollista lain
mukaisen suostumuksen tai muun laissa säädetyn
perusteen nojalla, ja siksi lakia ehdotetaan nyt tältä osin
täydennettäväksi.
Käytännössä tilanteita,
joissa tutkittava on keskeyttäessään
tutkimuksen halunnut peruuttaa suostumuksensa myös henkilötietojen
käsittelyyn, on kliinisissä lääketutkimuksissa
ollut vain vähän. Sosiaali- ja terveysministeriö on
järjestänyt asiassa useita kuulemistilaisuuksia.
Niiden pohjalta on pidetty tarpeellisena sitä, että tutkimuslakia
näiltä osin täsmennetään,
ja nyt on eduskunnalle siis tuotu tämä kyseinen
esitys.
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Suomessa tehdään korkeatasoista
lääketieteellistä tutkimusta. Tutkimusta
säätelevät muun muassa laki elimien ja
kudosten lääketieteellisestä käytöstä,
laki lääketieteellisestä tutkimuksesta
ja laki potilaan asemasta ja oikeuksista. Ennen tutkimuksen aloittamista
tutkimussuunnitelmasta on saatava eettisen toimikunnan lausunto.
Tutkimusta valvoo vastaava lääkäri tai
hammaslääkäri, jolla on asianmukainen,
ammatillinen ja tieteellinen pätevyys. Terveen vapaaehtoisen
tai potilaan mukaan ottaminen lääketieteelliseen
tutkimukseen edellyttää aina tutkittavalta kirjallista suostumusta.
Nyt käsiteltävässä lakiesityksessä ehdotetaan muutettavaksi
lääketieteellisestä tutkimuksesta annettua
lakia siten, että siihen lisättäisiin
perusteet käsitellä tutkittavan henkilötietoja
sen jälkeen, kun tutkittava on luopunut tutkimukseen osallistumisesta
peruuttamalla suostumuksensa. Tietoja saisi kuitenkin käsitellä vain,
jos tutkittava on tiennyt suostumusta antaessaan, että suostumuksen
peruuttamiseen mennessä kerättyjä tietoja
käsitellään osana tutkimusta.
Mielestäni esitys on hyvin perusteltu. Se, että tutkittavasta
kerättyjä henkilötietoja voidaan käyttää ja
käsitellä, vaikka potilas peruuttaakin osallistumisensa,
takaa sen, ettei jo kerätty tutkimusaineisto vääristy
eikä kenties menetettäisi arvokasta ja korvaamatonta
tutkimusaineistoa, josta voi olla merkittävä lääketieteellinen
hyöty esimerkiksi vakavan sairauden tutkimuksessa ja hoidossa.
Tärkeää on, ettei potilaalle tule peruuttamisesta
mitään jatkoseuraamuksia tai korvausvaateita eikä hänen
riippumaton hoitonsa kärsi tästä. Suomi
on väestöpohjaltaan pieni maa, minkä vuoksi
tieteellisesti riittävän suurten tutkimusaineistojen
kerääminen on haastavaa. Siksi niitä ei
ole varaa menettää.
Arvoisa puhemies! Lakiesitys on hyvin perusteltu, ja se on hyvin
tärkeä. Valtion kliiniseen lääketieteelliseen
tutkimukseen suunnattua rahoitusta ollaan supistamassa ensi vuonna
kolmanneksella: 31,3 miljoonasta 20 miljoonaan. Tutkimus on edellytys
korkeatasoisen hoidon kehittämiselle. Meidän tulee
kaikin käytettävissä olevin keinoin taata
tutkimusedellytykset ja niiden edes osittainenkin säilyminen.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Lääketieteellisessä tutkimuksessa
lähtökohtana on aina tutkittavan tietoon perustuva suostumus — tai
suostumus tietojen luovuttamiseen. Tutkittava voi luopua tutkimuksesta
joko keskeyttämällä osallistumisensa
siihen tai peruuttamalla antamansa suostumuksen. Tutkimuksen luotettavuuden
kannalta on kuitenkin välttämätöntä,
ettei jo kerättyjä tietoja jätetä käyttämättä,
vaikka tutkittava jääkin pois tutkimuksesta. Tämän
hetken lainsäädäntö ei selkeästi
määrittele, miten tämmöisessä tilanteessa
toimitaan. Tällä lakiesityksellä on tarkoitus
turvata lääkkeiden, terveydenhuollon laitteiden
ja tarvikkeiden sekä käytettävien hoito-
ja diagnoosimenetelmien tutkimustoiminnan edellytykset Suomessa
selkeyttämällä lainsäädäntöä tältä osin niin,
että kerätyt välttämättömät
tiedot jäävät tutkimukseen, vaikka tutkittava
jäisi syystä tai toisesta pois itse tutkimuksesta.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiesitys on
hyvä. Ylipäänsä kaikki sellaiset
esitykset ovat hyviä, missä turvataan, kuten esimerkiksi
nyt, suomalaisen lääketieteellisen tutkimuksen
korkea taso. Suomessa tehdään uraauurtavaa tutkimustyötä muun
muassa syöpätautien kohdalla. Suomalaisilta tutkijoilta
on lähtöisin muun muassa HPV-viruksen löytäminen: kuinka
se on yhteydessä kohdunkaulan syöpään ja
nyt viimeisimpien tutkimusten mukaan muun muassa nielu- ja suusyöpään.
On todella hienoa, että suomalaiset tutkijat ovat tämän
viruksen yhteyden tähän löytäneet.
Syöpä on vakava sairaus, ja se koskee yhä useampaa
suomalaista. Olisin tiedustellut teiltä, hyvä ministeri,
kun sosiaali- ja terveysministeriössä olette ymmärtääkseni
linjanneet, että Suomeen olisi tulossa syöpäcenter
tai syöpäkeskus, missä vaiheessa tällainen
tilanne Suomessa on tällä hetkellä. Onko
meille tulossa tällaista oikein vielä kohdennettua,
tähdennettyä tutkimustyötä tekevä center
tai keskus, millä nimellä se sitten ikinä kulkeekaan? — Kiitos.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksen mukaan jatkossa
tutkimuksen kannalta välttämättömiä henkilötietoja
voitaisiin käsitellä siinä lääketieteellisessä tutkimuksessa,
johon tutkittava on antanut suostumuksensa, vaikka hän
myöhemmin luopuisi tutkimukseen osallistumisesta. Toisin
sanoen suostumuksensa peruneen tietoja saisi käyttää tutki-muksessa
tietyin perustein. Tavoitteena on turvata tutkimustiedon eheys sekä lisätä oikeusvarmuutta.
Kuten pitää ollakin, on lääketieteellisessä tutkimuksessa
lähtökohtana aina tutkittavan henkilön
antama tietoon perustuva suostumus. Jatkossa tämä suostumus
olisi aiempaa selvemmin kaksoisosainen niin, että se toisaalta
koskisi tutkimukseen osallistumista ja toisaalta arkaluonteisten
henkilötietojen käsittelyä tutkimuksessa. Tutkittavalla
on oikeus luopua tutkimuksesta joko keskeyttämällä osallistuminen
tai perumalla annettu suostumus. Hänen tietojaan saisi
kuitenkin käsitellä, jos hän on tiennyt
suostumusta antaessaan, että kerättyjä tietoja
käsitellään osana tutkimusaineistoa.
Tutkittavalle olisi siis aina kerrottava, että vaikka
hän peruuttaisikin suostumuksensa henkilötietojen
käsittelyyn, niitä kuitenkin voidaan tietyin edellytyksin
käsitellä. Tutkittavan on voitava päättää osallistumisestaan
tutkimukseen tietoisena siitä, että jo kerättyjä tietoja
ei poisteta tutkimusaineistosta.
Arvoisa herra puhemies! On tärkeää,
että oikeusvarmuutta lisätään
nyt esitetyllä säätelyllä. Tällä hetkellä säätely
on aukollista, koska peruutuksen jälkeisestä henkilötietojen
käsittelystä ei ole säädetty.
Viime kädessä tutkittavan tiedonsaanti siitä,
käytetäänkö hänen tietojaan
vai ei, on pitänyt ratkaista tuomioistuimessa. Nyt kaikkien osapuolten,
niin tutkittavien, tutkijoiden, toimeksiantajien kuin viranomaistenkin,
oikeusvarmuus lisääntyisi.
Olennaista tutkimukseen osallistuvan näkökulmasta
on, että hänelle kerrotaan ennen hänen suostumustaan
se, miten häntä koskevaa tietoa käsitellään,
sekä se, että arkaluonteisia henkilötietoja
voidaan tietyin edellytyksin käsitellä myös
suostumuksen peruuttamisen jälkeen. Tutkittavan on voitava
päättää osallistumisestaan tutkimukseen
tietoisena siitä, että jo kerättyjä tietoja
ei poisteta tutkimusaineistosta.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on varmasti
tarpeellinen ja tarkoituksenmukainen, kuten tässä edellä on
vankasti todistettu. Itselleni tuli vain mieleen, että kuinkahan
tarkasti meidän pitää todella säädellä sitä,
mihin me annamme suostumuksen. Olen kovin mielelläni ollut
aika monessakin tutkimuksessa tutkimusjoukon jäsenenä ja
antanut suostumuksia, mutta oikeastaan ainoa syy, minkä vuoksi
olen halunnut keskeyttää joskus tutkimuksen, on
ollut se, että niitä pyyntöjä suostumuksen
antamisesta on tullut niin paljon, että on ruvennut kyllästyttämään
ja ihan oikeasti mietin, että nyt tämä saa
riittää: jos yksi vielä tulee, niin sitten minä lopetan
tämän.
Haluan tällä nyt vain sanoa sen, että toivottavasti
lainsäädäntöä edelleen
kehitettäessä ja pidettäessä huolta
yksilön tietosuojasta pidetään myöskin
kuitenkin huolta siitä, että pysytään
tältäkin osin jossain kohtuullisuudessa ja että tietosuoja
ei koidu, esimerkiksi nyt tutkittavalle itselleen, haitaksi.
Ja sitten, arvoisa ministeri, arvoisa puhemies, aivan toiseen
asiaan, joka kuitenkin liippaa läheisesti tätä.
Tässähän on kysymys lääketieteellisestä tutkimuksesta,
ja kun tässä puhutaan nyt esimerkiksi tutkimusnäytteistä,
niin kysymys on ikään kuin tämmöisistä ruumiillisista
esineistä eli erilaisista elinten osista ja niin edelleen,
mutta sitten kun tehdään sosiaalitutkimusta ja
on kysymys ihmisten ajatuksista ja niin edelleen, toivoisin, että ehkä samanlaista
lainsäädäntöä tarvittaisiin
sielläkin.
Sitten aivan lopuksi, arvoisa ministeri, kun tiettävästi
tässä maassa valmistellaan sosiaali- ja terveydenhuollon
rakenneuudistusta, tämmöistä järjestämislakia
ollaan tekemässä, niin siellähän nämä lääketieteellinen
ja sosiaalitieteellinen tutkimus ovat hieman eri asemassa. Niin
että kai ministeri pitää huolen siitä,
että tämä ongelma poistuu, ettei tule
lisää ongelmia?
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Todellakin on hyvä, että tämä hallituksen esitys
on tänään täällä lähetekeskustelussa,
ja on syytä kiinnittää huomiota siihen,
että me suomalaisethan suhtaudumme yleisestikin ottaen
tutkimuksiin varsin positiivisesti ja meillä on helppoa löytää vapaaehtoisia.
Perheet voivat sitoutua jopa 20 vuodeksi erilaisiin tutkimuksiin.
Sitten toinen hyvä asia on myös se, että kun meillä on
erittäin paljon harvinaisia sairauksia johtuen tästä meidän
pienestä populaatiosta ja geeniperimästä,
niin sitä taustaa vasten mielestäni nämä kliiniset
tutkimukset, pitkäaikaiset tutkimukset, ovat erittäin
hyviä. Näistä yksilön oikeuksistahan
keskusteltiin täällä jo silloin, kun oli
biopankkilaki käsittelyssä, ja tämä on
ehkä eräänlainen piste siinä.
Mutta sitten ilmaisen jälleen kerran huoleni tästä kliinisestä tutkimuksesta
ja niistä määrärahoista, kun
me kaikki uskomme siihen, että tämän
päivän tutkimus on huomisen hyvää hoitoa, ja
nyt niitä rahoja ollaan leikkaamassa kolmanneksen. Se on
niin dramaattinen pudotus, että me emme oikeasti tiedä,
mitä tulevaisuus tällä sektorilla tuo
tullessaan. Ja kun me katsomme tutkimuksia, Helsingin ja Uudenmaan
sairaanhoitopiiri on tarkistanut, että viimeisen 15 vuoden
aikana kliinisen tutkimuksen hyödyt ovat olleet kiistattomat.
On voitu löytää yli 700 eri omaan tutkimukseen
perustuvaa menetelmää, joilla on pystytty parantamaan
taudinmäärittelyä ja hoitomenetelmiä,
ja ennen kaikkea: terveydenhuollon ammattilaisten oma ammattitaito
on parantunut.
Ja vielä, kun tätä kliinistä tutkimusta
tehdään yliopistosairaaloissa ja se leviää sieltä aluesairaaloihin,
keskussairaaloihin ja yksityiselle sektorille, niin, ministeri,
kantakaa huolta tästä ja koettakaa tehdä selvä polku,
miten se kestävä taso jälleen kerran
saavutettaisiin.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri! Nyt käsittelemme
hallituksen esitystä lääketieteellisestä tutkimuksesta
annetun lain muuttamisesta. Lääketieteellisestä tutkimuksesta
annettua lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että tutkimuksen
kannalta välttämättömiä henkilötietoja
voitaisiin käsitellä siinä lääketieteellisessä tutkimuksessa,
johon tutkittava on antanut suostumuksensa, vaikka hän
myöhemmin luopuisi tutkimukseen osallistumisesta. Tavoitteena
on turvata tutkimustiedon eheys ja lisätä oikeusvarmuutta.
Lääketieteellisessä tutkimuksessa
lähtökohtana on aina tutkittavan tietoon perustuva
suostumus. Tutkimuslain mukaan ihmiseen kohdistuvaa lääketieteellistä tutkimusta
ei saa suorittaa ilman tutkittavan kirjallista tietoon perustuvaa suostumusta.
Suostumusta ei kuitenkaan vaadita silloin, kun sitä ei
voida saada asian kiireellisyyden ja potilaan terveydentilan vuoksi.
Tällä hetkellä henkilötietojen
käsittelystä osana tutkimusaineistoa tilanteessa,
jossa tutkittava luopuu tutkimukseen osallistumisesta, ei ole erikseen
säädetty. Käytännössä tutkittava
on saattanut keskeyttää tutkimukseen osallistumisen
esimerkiksi ilmenneiden haittavaikutusten tai tutkittavan valmisteen
tehon puutteen takia. Toisaalta myös tutkimuslääkkeestä hyötynyt
on saattanut keskeyttää osallistumisensa, koska
on kokenut esimerkiksi sovitut kontrollikäynnit tarpeettomiksi.
Jatkossa tutkittavan antama suostumus muodostuisi entistä selkeämmin
kahdesta kokonaisuudesta: suostumus koskisi toisaalta osallistumista
tutkimukseen ja toisaalta arkaluonteisten henkilötietojen
käsittelyä tutkimuksessa. Tutkittava voisi antaa
suostumuksensa molempiin samalla suostumusasiakirjalla. Ehdotettava
muutos lisäisi oikeusvarmuutta tutkittavien, tutkimusten
toimeksiantajien, tutkijoiden sekä valvovien viranomaisten,
kuten Fimean sekä eettisten toimikuntien, näkökulmasta.
Edustaja Virolainen otti erittäin tärkeän
asian esille. Toivon todella, että kliiniseen tutkimukseen
olisi jatkossakin riittävästi määrärahoja.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Silloin kun puhutaan tutkimuksesta ja siitä,
että tutkimukseen halutaan osallistua ja annetaan suostumus,
niin jotenkin tuntuisi siltä, että silloin siitä pidetään
kiinni. Muutenhan siinä käy sillä tavalla,
että rahat menevät siltä osin hukkaan.
Eli siinä mielessä on erittäin hyvä,
että tämä lakiesitys on nytten täällä.
Mutta haluaisin tosiaan kiinnittää myös
siihen arvon ministerin huomiota, että kun meillä tutkitaan,
meillä tehdään hyviä tutkimuksia,
meillä saadaan hyviä tutkimustuloksia, niin meillä riittäisi
kapasiteettiä sen jälkeen käyttää näitä hyödyllisiä tutkimustuloksia.
Esimerkiksi diabetes on Suomen kasvavin kansantauti, ja se on tällä hetkellä kaikkein
kallein — siitä sanotaan jopa, että se
on pahempi kuin syöpä: se saattaa viedä silmät,
jalat, munuaiset ja pahimmillaan johtaa ehdottomasti kuolemaan.
Täällä tehdään erittäin hyvää diabetestutkimusta.
On muun muassa löydetty useampia aikuistyypin diabeteksen
malleja, ei ole ainoastaan yhtä eikä ainoastaan
kahta vaan on erilaisia, joita pystyttäisiin täsmähoidoilla
hoitamaan, jos vain rahaa olisi. Ja ensimmäinen asia, mihin
diabetespuolella voitaisiin kiinnittää huomiota,
olisi se, että ne diagnosoidut potilaat — enpä ota
nyt kantaa siihen, ovatko he piikillä vai ovatko ruokavaliolla
vai jollakin muulla — saisivat jonkinnäköisiä huojennuksia
siihen ruokavalioonsa, koska se on pitkässä juoksussa paljon
halvempaa kuin dialyysi ja paljon halvempaa kuin amputaatio ja siitä seuraavat
muut kustannukset.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Näin piikkiä käyttävänä diabeetikkona
totean kuitenkin, että sellaiset alennukset ovat kyllä kutakuinkin
turhia. Tavallinen diabeetikko tulee oikein hyvin toimeen ihan tavallisella
ruokavaliolla, eikä hän tarvitse siihen mitään
erityisiä alennuksia.
Kokonaan toinen juttu on sitten se, että kakkostyypin
diabeetikoitten osalta kannattaisi ehkä vähän
miettiä tuota lääkekorvausjärjestelmää, että se
hoitotasapaino saataisiin pysymään kunnossa — sama
koskee tietysti ykköstyypinkin diabeetikoita — jotta
ne silmät ja munuaiset ja jalatkin säilyisivät.
Ehkä mieluummin kuitenkin sairastan diabetesta kuin
syöpää.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys on hyvin selkeä ja
kannatettava.
Täällä sanotaan, että tietojen
käsittely on mahdollista, vaikka tutkittava olisi peruuttanut
suostumuksensa henkilötietojensa käsittelyyn.
Nämä henkilötiedot saattavat olla joskus
hyvinkin arkaluontoisia. Kun sanotaan myös, että tietoja
saisi käsitellä vain, jos tutkittava tiesi suostumusta
antaessaan, että suostumuksen peruuttamiseen mennessä kerättyjä tietoja
käsitellään osana tutkimusaineistoa,
niin haluaisin korostaa vain sitä potilaan näkökohtaa
ajatellen, että aina pitää sitten olla
potilaan niin sanotusti terveenä ja ruumiin ja sielun voimissa,
kun tämä potilas antaa tämän
suostumuksen, että hän todella tietää,
mitä hän on sitten siihen allekirjoitukseen laittanut.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on monin
osin varmasti kannatettava, ja aiemmissa puheenvuoroissa on tuotu näitä näkökulmia
esille. Olisin halunnut esittelevältä ministeriltä kuitenkin
kysyä siihen tarkennusta, kun tässä pykäläehdotuksessa
nyt todetaan, että tutkittavan on pitänyt antaa
suostumuksensa ja että henkilötietoa saa käsitellä,
jos se on välttämätöntä lääkkeen,
terveydenhuollon laitteen tai tarvikkeen taikka menetelmän
käyttötarkoituksen, ominaisuuksien ja niin edelleen
mukaan, niin kuka määrittelee tämän,
onko se välttämätöntä.
Mistä haetaan tähän perusteet, missä menee
raja välttämättömyyden tai ei-välttämättömyyden
kohdalla?
Edustaja Virolainen toi täällä erittäin
tärkeän asian esille omassa puheenvuorossaan.
Tutkimus- ja kehitysrahojen leikkausesitykset ensi vuodelle ovat
hälyttäviä. Jos me mietimme sitä, miten
me voimme kehittää sekä käytännön
työtä että myös erilaisia hoitomenetelmiä,
-käytäntöjä ja lääkkeitä,
niin rahoituksella on siinä valtavan iso merkitys. Olisi
todella tärkeää, että rahoitus
ei ole aina pelkästään intressitahojen
tuomaa ja tutkimus heidän rahoittamaansa vaan olisi puolueetonta
tutkimusrahoitusta, ja siitä kannan minäkin huolta.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Ehkä tässä on
syytä selventää, että en sairasta diabetesta
enkä syöpää, jumalan kiitos.
Tunnen ihmisiä, jotka sairastavat jompaakumpaa tai osa jopa
kumpaakin. En ole vielä aikaisemmin tavannut yhtään
ihmistä, joka sanoo, että mieluummin otan tämän
kuin tämän taudin tai olen onnellinen tästä taudista
mutta tuosta toisesta en.
Edelleenkin kuitenkin sanoisin, että jos puhutaan diabeteksesta,
niin kuin edustaja Virtanen varmasti tietää, niin
vaikka syö mitenkä kotiruokaa, niin kyllä se
vain tässä maassa on vähän niin,
että nuo hedelmät ja vihannekset pakkaavat maksamaan
vähän enemmän kuin nakkimakkara ja lenkkimakkara.
Silloin, kun eletään niillä pienillä päivärahoilla,
ei hirveän paljon pysty katsomaan sitä, mitä syö.
Silloin on syötävä sitä, mitä saa,
hiilihydraattia pääsääntöisesti.
Se on halpaa, ja sitä voi kyllä mättää vaikka
kuinka paljon. Mutta on olemassa huomattavasti terveellisempiäkin
ruokia — kumpaankin äsken mainittuun tautiin,
kuten myös muihin tauteihin — silloin, kun päästään
käyttämään rahoja oikein.
Tässä oli kysymys nimenomaisesti siitä,
että kun on diagnosoitu aikuistyypin diabetes, niin myöskin
aikuisilla ihmisillä pitäisi olla oikeus saada
jonkinnäköistä huojennusta, että he
sitten pystyisivät pitämään
tämän tautinsa kurissa pelkästään
ruokavaliolla, jos kerta omat eväät eivät muutoin
riitä.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Tuon tähän keskusteluun,
joka on tärkeää ja johdonmukaista, vielä yhden
näkökulman. Se liittyy siihen, kuinka tärkeätä meillä kansanterveyden edistämisen
ja siten lääketieteellisen tutkimuksen kannalta
on se, että me löydämme riittävästi tutkimushenkilöitä,
koehenkilöitä, jotka ovat sitten suostuvaisia
tähän tutkimukseen, jota kautta löytyy
sitten niitä tuloksia, jotka lääketieteellistä kehitystä auttavat.
Olen itse ollut joskus mukana lääketieteellisen
tutkimuksen epävirallisena assistenttina ja tiedän
hyvin, kuinka vaikeata on löytää hyvin spesifiin,
erikoiseen, tutkimushankkeeseen soveltuvia koehenkilöitä.
Mitä selkeämpi meillä on lainsäädäntö,
jossa turvataan tutkimushenkilön, koehenkilön,
oikeuksia — hän tietää, mihin
hän suostuu, kun hän suostuu tutkimushenkilöksi — sitä helpompi
on saada näitä tutkimushenkilöitä mukaan
tutkimukseen ja sitä parempia tuloksia sitten saavutetaan.
On hyvin tärkeää selkeyttää tällä tavalla
tätä lainsäädäntöä,
ja mielestäni hallituksen esitys on tavattoman selvä ja
johdonmukainen.
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Ehkä muutama kommentti tässä keskustelussa
nousseisiin huoliin.
Ensinnäkin muistutan edustajia siitä, että todellakin
esitys on lähtenyt liikkeelle muun muassa eduskunnan oikeusasiamiehestä,
joka on halunnut täsmennettäväksi näitä pelisääntöjä silloin,
kun ihmiset osallistuvat erilaisiin tutkimuksiin. Mielestäni
tämä on perusteltua, jotta, niin kuin tässäkin
keskustelussa on todettu, ihmisillä on oikeus tehdä päätöksensä suostumuksesta
perustuen oikeaan tietoon, ja tätä mielestäni
tämä esitys nyt pyrkii parhaalla mahdollisella
tavalla tukemaan.
On totta se huoli, joka täällä esimerkiksi
edustaja Virolaisen ja monen muun toimesta on nostettu esille, että tutkimukseen
osoitettavat resurssit ovat niukkenemassa, valtion budjetin kautta erityisesti.
Tämä johtuu tietenkin siitä taloustilanteesta,
jossa olemme. Täytyy jakaa tässä tätä ministerin
tuskaa: kun katson noita omia momenttejani tuolla ministeriössä,
niin lähes kaikille niistä on nyt jouduttu joitakin
leikkauksia esittämään, eli ei ole ollut
kyllä kovin helppoa myöskään
löytää niitä säästökohteita,
kun tiedämme kaikki, miten merkittävistä asioista
esimerkiksi tässä evo-rahoituksessa on kyse tai
sosiaalialan osaamiskeskuksissa tai lapsilisissä ja niin
edelleen, eli kyllä tilanne on hyvin vaikea, ja helppoja
säästökohteita ei kovin paljon enää ole
olemassa.
Ehkä sitten vielä tähän
edustaja Virtasen esittämään huoleen
siitä, millä tavalla tämä sosiaalipuolen
tutkimustoiminta on turvattu. Tämä on aiheellinen
huoli. Itse olen sitä mieltä, että tuossa sote-lainsäädännössä myöskin
kehittämisen rakenteet on katsottava siten, että sekä terveys-
että sosiaalipuolen tutkimus- ja kehitystyö varmistetaan
myös tässä uudessa rakenteessa.
Vielä ehkä edustaja Juvosen kysymykseen tuosta
syöpäkeskuksesta. On totta, että meillähän
on hallitusohjelmakirjaus, ja tässä on tehty työryhmätyötä,
jossa ovat olleet mukana meidän ministeriön lisäksi
myöskin OKM ja työ- ja elinkeinoministeriö.
Tuo ehdotushan lähti siitä, että tulisi
tällainen koordinoiva yksikkö ja sitten viisi alueellista
keskusta, jotka pohjautuisivat nimenomaan yliopistosairaanhoitopiirien
tukeen. Tätä esitystä tulemme tietenkin
nyt sitten viemään mahdollisuuksien rajoissa eteenpäin,
koska tarvitsemme uutta tietoa myöskin syövän
osalta ja apua ihmisille mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Keskustelu päättyi.