8) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi maaseudun kehittämisen
tukemisesta annetun lain muuttamisesta
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin toivon aitiossa istuvilta
ministereiltä kärsivällisyyttä,
tässä maataloudessa menee vielä jonkun
aikaa.
Arvoisa puhemies! Tämän HE 195:n osalta nämä ehdotetut
muutokset lakiin ovat ymmärtääkseni suurelta
osin teknisiä ja perustuvat tänä vuonna
voimaan tulleisiin EU-säädöksiin. Nämä esitetyt
asialliset muutokset ovat sekä tuen saa-jien että mitä ilmeisimmin
myös tukia myöntä-vien viranomaisten
kannalta pääosin perusteltuja. Tuen tosiasiallinen
ohjautuminen nimenomaan maaseudun kehittämiseen ja maaseudulla toimiviin
yrityksiin on vielä toki syytä erityisesti varmistaa.
Nythän tätä tukea viljelijöille
maatilan toiminnan laajentamiseen maatalouden ulkopuolelle voidaan
maksaa myös muille kuin maaseutualueille. Tukea voi toki
osoittaa myös muulle kuin maaseutualueelle, eli siis voi
arvioida, että jopa myös kaupunkialueelle, jos
se menee siellä olevien maatilojen yritystoiminnan tukemiseen.
On tietysti selvää, että pääsääntöisesti
tämän lain mukainen tuki pitäisi ohjata
varsinaiselle maaseutualueelle ja totta kai niin, että harvaan asutuilla
alueilla on korkeampi tuki-intensiteetti.
Nyt haluaisin ihan sanoa muutaman sanan tähän
lakiinkin liittyvien kehittämishankkeitten rahoituksen
väljentämisestä. Kaiken kaikkiaan näitten
kehittämishankkeitten rahoituksen väljentäminen
EU-normien mukaiseksi on hyvä asia. Jos tukea ei kerran
ole pakko lukea de minimis -tueksi, niin eihän sitä kansallisilla
normeilla pidä tietenkään sellaiseksi
myöskään julistaa. Toimintaryhmien teemahankkeiden
väljyyden lisääminen on sekin erittäin
hyvä muutos tässä lakiluonnoksessa. Voikin
sanoa, että tässä koko ajan toivo elää,
että me suomalaisetkin joskus vielä oppisimme
hyödyntämään näitä EU-järjestelmiä täysimääräisesti.
Yrityksille toimenpiteeseen annettu pidempi aika on sekin erittäin
hyvä muutos. Miksipä pitäisi rajata toteutusaikaa
tiukemmaksi, jos sitä pystytään myös
väljentämään.
Takaisiperintää koskevia normeja olisi kyllä kehitettävä vastaamaan
muun yhteiskunnan vanhentumissäännöksiä.
Nyt joitakin EU-osarahoitteisia tukiahan voidaan periä takaisin
reilusti yli kymmenen vuoden kuluttua siitä, kun alkuperäinen
tukipäätös on tehty. Tämä on
johtanut aivan kohtuuttomiin takaisinperintöihin, kun tarkastajat
ovat huomanneet jonkin aika olemattoman virheen aikaa sitten päätetyn
hankkeen asiakirjoissa. Esimerkiksi kolme vuotta maksatuksesta olisi
riittävän pitkä aika tarkastukselle.
Jos sinä aikana ei ole mitään virheitä ilmennyt,
niin takaisinperintöihin ei enää saisi
ryhtyä, paitsi tietenkin tahallisissa avustuspetoksissa
tai muissa vastaavissa rikosasioissa.
Olen myös sitä mieltä, että lainvoimaa
vailla olevalle takaisinperintäpäätökselle
ei olisi välttämätöntä määrätä viivästyskorkoa,
tai ainakin valtiolle pitäisi sitten säätää vastaava
velvollisuus maksaa viivästyskorkoa aiheetta takaisinperitylle
määrälle maksupäivästä uudelleenpalautuspäivään.
Mutta, arvoisa puhemies, kokonaisuutena erinomaisen hyvä lakiesitys.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Korhonen totesi, että erinomaisen
hyvä lakiesitys sinänsä. Keskustelin
erään hanketoimijan kanssa tästä muuttuvasta
lainsäädännöstä ja
maaseudun kehittämisen tulevaisuudesta. Pyysin häntä kertomaan
näkemyksensä, mihin suuntaan tämä kehittyy,
ja hänen yhteenvetonsa oli, että rahavirrat pienenevät
ja byrokratia kasvaa.
Toivon todella, että kun kuulemme nyt asiantuntijoita,
niin he ovat samaa mieltä kuin mitä tämä lain
perusteluteksti nyt kertoo, joka kertoo, että "lakiin ehdotetaan
tehtäväksi sellaisia muutoksia, joilla pyritään
lisäämään tukijärjestelmän joustavuutta
ja vähentämään toimijoille ja
viranomaisille aiheutuvaa hallinnollista taakkaa". Tähän
saakkahan tämän hallituskauden esitykset näiltä osin
ovat koko ajan lisänneet sitä hallinnollista taakkaa
ja lisänneet sitä riskiä, että hankkeet tulevat
yhä enemmän tällaisiksi talitinttihankkeiksi,
joissa 90 prosenttia menee lämmittelyyn ja 10 prosenttia
varsinaiseen toimintaan.
Toivoisin, että pohdittaisiin myös sitä,
voisiko laajemmissa hankkeissa olla vastuussa vain yksi ely-keskus.
Sitä kehittämistä ja tehostamista voitaisiin
tälläkin tapaa tehdä.
Sinänsä ne asiat, mitä tuossa edustaja
Korhonen nosti esille, ovat erittäin hyviä, ja
tuenkin vahvasti, että näitä sitten käsittelyssä huomioidaan.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä käsittelyssä oleva
lakiehdotus liittyy Euroopan unionin maatalouspolitiikan uudistukseen.
Sinänsä tämä vaikuttaa varsin
toiveikkaalta lakiesitykseltä siitä huolimatta,
että tämä on hyvin teknisluonteinen.
Tässä ehdotetaan tehtäväksi
sellaisia muutoksia, joilla pyritään lisäämään
tukijärjestelmien joustavuutta ja vähentämään
toimijoille ja viranomaisille aiheutuvaa hallinnollista taakkaa.
Valitettavasti tämän vajaan 20 EU-jäsenyysvuoden aikana
päinvastoin on käynyt: hallinto on monimutkaistunut
ja lisääntynyt sekä Euroopan unionin
toimesta että myöskin sitten kansallisista päätöksistä johtuen.
Lisäksi tässä lakiehdotuksessa ehdotetaan
säädettäväksi, että elintarvikkeiden
jalostukseen ja kaupan pitämiseen myönnettävää tukea
sekä tukea viljelijöille maatilan toiminnan laajentamiseen
maatalouden ulkopuolelle voidaan maksaa myös muille kuin
maaseutualueille. On mielenkiintoista tätä kokonaisuutta
silmällä pitäen, mitä tämä sitten
käytännössä tulee tarkoittamaan
ja miten hallinto tämän koukeron tulee aikanansa ratkaisemaan.
Lisäksi viranomaisten työtä ehdotetaan
vähennettäväksi karsimalla tarpeettomia
lausuntomenettelyjä ja lisäämällä mahdollisuutta
sähköiseen tiedonsiirtoon viranomaisten välillä.
Tämä on äärimmäisen
tervetullut uudistus, mikäli se tämän
lakiehdotuksen kautta toteutuu. Tämänkin osalta
voi todeta niin, että lausuntomenettelyt ovat monimutkaistuneet
ja tieto viranomaisten välillä ei ole kulkenut.
Viljelijä on ollut aina vastuussa näiden tietojen
siirrosta, ja toivottavasti tämä lakiehdotus tuo
nyt sitten tähän muutoksen.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
eduskunnalle laiksi maaseudun kehittämisen tukemisesta
annetun lain muuttamisesta on jonkin verran ristiriidassa esimerkiksi
tuon luopumistukilain käsittelyyn nähden, mikä on
nyt parhaillaan valiokuntakäsittelyssä, kun siellä edellytetään,
että maatilalta saatavan tulon pitäisi olla maataloustuloa
ja sitä pitäisi olla 15 000 euroa, jotta
tila olisi kelpoinen luopumistukijärjestelmiin. Tässä nyt
on lakiesitys, jossa sitten palataan tavallaan 60- tai 70-luvulle,
että milloin kannattavuutta maatalouteen lähdetään hakemaan
sitten. Kuten edustaja Hautala hyvin kuvasi tuossa äsken
ja kuten täällä on kirjoitettu tähän
esityksen tavoitteisiin ja keskeisiin ehdotuksiin, lakiesitys liittyy
osaamisen siirtoon ja innovointiin ja maatalouden kilpailukykyä parannettaisiin
elintarvikeketjun organisoitumisen avulla kaikille alueille, ja
tästä johtuu, että maaseudun kehittämiseen
suunnattuja yritys- ja hanketukia maksetaan lähtökohtaisesti
maaseutualueille, elintarvikkeiden jalostukseen ja kaupan pitämiseen
myönnettävää tukea sekä tukea
viljelijöille maatilan toiminnan laajentamiseen maatalouden
ulkopuolelle. Se, mitä se "ulkopuolelle" tarkoittaa ja
onko se sitten elintarvikkeisiin liittyvää toimintaa
vai koneurakointia vai mitä se on, jää tässä kokonaan
epäselväksi, ja toisaalla ollaan sitten rajoittamassa
kumminkin sukupolvenvaihdoksia ja luopumisia sillä, että siellä pitäisi tulojen
tulla pelkästään maataloudesta.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä edustaja Kalmari
huomautti minua siitä, että olisin sanonut, että tämä lakiesitys
on erinomaisen hyvä. Niin sitä tulee väsyneenä kehuttua
liikaa hallituksen tekemisiä ja saavutuksia. Korjataan
nyt sitten hiukan totuudenmukaisemmaksi, että kyllä tämä lakiesitys
nyt kuitenkin ihan kohtuullinen on.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Tässä hallituksen esityksessä maaseudun
kehittämisen tukemisesta annetun lain muutoksesta vilisevät sellaiset
sanat johdantotekstissä kuin "helpotetaan", "karsitaan",
"väljennetään", "lisätään
mahdollisuutta sähköisen ja teknisen käyttöyhteyden avulla
tapahtuvaan tiedonsiirtoon viranomaisten välillä".
Erinomaisia kirjauksia, näin pitää myöskin
aidosti ja oikeasti tapahtua. Meillä on byrokratiatalkoot,
ja näissä maaseutua lähellä olevissa
kehittämishankkeissa jos missä — maaseutupolitiikassa,
maatalouspolitiikassa — tämä byrokratia
on ihan mahdottomalla tasolla. Sen tietävät kaikki,
ihan kaikki toimijat, viranomaiset, jokainen neuvoja, kaikki tahot.
Ja jotta me pääsem-me aidosti niihin byrokratiatalkoisiin
kiinni, niin niitä on tehtävä laki kerrallaan.
Meillä ei ole mitään semmoista yhtenäistä narua,
mistä vetää, että meillä olisi
20 prosenttia vähemmän byrokratiaa, vaan joka
laki on käytävä erikseen lävitse.
Ja kun tässä laissa nämä edellä mainitut
sanat moneen kertaan vilisevät, niin nyt meidän
pitää valiokunnassa huolehtia siitä,
että ne muuten myös toteutuvat, että ne
tulevat ihan aidosti sinne käyttäjälle,
sinne yrittäjälle, henkilölle, yhdistykselle — mitä onkaan
tämän asian taustalla — myöskin
näkymään, ja samallahan ne helpottavat
viranomaistyötä. Tätä kautta
me pääsemme eteenpäin näissä asioissa,
ja tällä myös kannustamme lähtemään
kehittämistyöhön, investointeihin. Ja
sitä kautta helpotetaan sitä, mistä edustaja
Timo Korhonen tuolla äsken sanoi, että pyytää kärsivällisyyttä ministereiltä.
Silloin me pääsemme aidosti siihen lisätyöllistämiseen,
talouden kohentumiseen, investointien lisääntymiseen
ja sitä kautta meidän hyvinvointimme ja taloutemme
kohentumiseen. Se on se tie, jota meidän on kuljettava.
Maaseutu tarjoaa monipuolisen mahdollisuuden näihin kaikkiin.
Keskustelu päättyi.