13) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi sairausvakuutuslain,
sairausvakuutuslain 2 luvun 3 §:n väliaikaisesta
muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen
sekä Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja
kuntoutusrahaetuuksista annetun lain 12 §:n muuttamisesta
Sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty
Arvoisa puhemies! Tämä taitaa olla nyt viimeinen
lakini tälle illalle.
Hallituksen kehyspäätöksissä vuosilta
2013 ja 2014 on sovittu yhteensä 75 miljoonan euron säästöistä sairausvakuutuskorvausmenoissa,
ja tämä esitys liittyy nyt siihen kokonaisuuteen. Nämä säästöt
ehdotetaan nyt kohdistettaviksi hammashuollon Kela-korvauksiin,
matkakor- vauksiin sekä Kelan harkinnanvaraiseen kuntoutukseen.
Sairausvakuutuksen säästöt toteutettaisiin
asteittain ensi vuodesta alkaen, ja ne olisivat täysimääräiset
vuonna 2017.
Hammashuollossa potilas saisi hampaiden tarkastuksesta Kela-korvauksen
jatkossa vain joka toinen vuosi, ja näin yksityisen hammashuollon korvauskäytäntö
seuraisi
jatkossa sitä, mitä myös julkisessa hammashuollossa
on jo aikaisemmin päätetty tehdä. Tämän
linjauksen mukaan aikuisten hampaat tarkastetaan vain joka toinen
vuosi. Korvaus maksettaisiin kuitenkin edelleen joka vuosi, jos
tiheämpi käyntiväli olisi potilaan terveydentilan
vuoksi tarpeellinen, aivan niin kuin julkisessakin terveydenhuollossa
terveydentila on se, minkä perusteella arvioidaan hoidon
tarve.
Samalla alennettaisiin potilaalle yksityisen hammaslääkärin
ja suuhygienistin antamasta hoidosta maksettavia Kela-korvauksia.
Keskimäärin yksityisestä hammashoidosta
korvattaisiin potilaalle jatkossa 24,1 prosenttia nykyisen 29,5
prosentin sijaan. Yksityisestä hammashoidosta korvattaisiin
korvaustason laskemisen jälkeenkin hieman suurempi osuus
kuin muusta yksityislääkärin antamasta
hoidosta. Yksityislääkärin korvaustasohan
on vuonna 2013 ollut lääkärinpalkkioissa
21,7 prosenttia ja tutkimuksessa ja hoidossa 22 prosenttia.
Sairausvakuutuksesta korvattavien matkojen matkakohtainen omavastuu
nousisi 14,25 eurosta 16 euroon. Samalla matkakustannusten vuosittainen
omavastuu eli niin kutsuttu matkakatto nousisi 242,25 eurosta 272
euroon. Matkakatto vastaisi edelleen 17 yhdensuuntaisen matkan yhteenlaskettuja
omavastuuosuuksia, ihan niin kuin tähänkin asti.
Lisäksi potilaita ohjattaisiin entistä voimakkaammin
tilaamaan taksimatkansa Kelan kanssa suorakorvaussopimuksen tehneiden
välityskeskusten kautta, jotka tulevat olemaan käytössä koko
maassa. Jos potilas tilaisi taksimatkan käyttämättä välityskeskusta,
matkakohtainen omavastuu olisi 32 euroa eikä sitä laskettaisi mukaan
matkakattoon.
Kelan harkinnanvaraiseen kuntoutukseen on lain mukaan käytettävä rahasumma,
joka vastaa 4:ää prosenttia vakuutetuilta kerättävistä sairausvakuutusmaksuista.
Lakisääteistä vähimmäismäärää alennettaisiin
2 prosenttiin sairausvakuutusmaksuista, mikä vastaa lain
voimaantulovuoden eli vuoden 2005 tasoa. Eduskunta kuitenkin päättää edelleen
valtion talousarvion käsittelyn yhteydessä harkinnanvaraiseen
kuntoutukseen käytettävien varojen todellisesta
määrästä. Vuoden 2015 talousarvioesityksessä Kelan
harkinnanvaraiseen kuntoutukseen on esitetty yhteensä 82,1:tä miljoonaa
euroa.
Jotta sairausvakuutuksen säästöt
kohdistuisivat valtion rahoitusosuuteen, sairausvakuutuksen rahoitusosuuksia
muutettaisiin siten, että vakuutetut rahoittaisivat sairaanhoitovakuutuksen kuluista
55,1 prosenttia ja valtio 44,9 prosenttia. Rahoitusosuuksien muutokseen
on kuitenkin perusteltua palata vuoden 2016 lopussa, kun sote-uudistus
ja sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavaisen rahoituksen selkiyttämistyö ovat
valmistuneet ja voidaan ottaa huomioon niiden vaikutus sairaanhoitovakuutuksen
rahoitusosuuksiin.
Aino-Kaisa Pekonen /vas:
Arvoisa puhemies! Tuossa hallituksen esitystä lukiessani
arvelin, että olenko ymmärtänyt aivan
oikein, mutta nyt kun ministeri hyvin asian esitteli, niin olen ymmärtänyt
oikein. Eli siis itsenäisesti tilatut taksimatkat muuttuvat
huomattavasti kalliimmiksi tämän esityksen myötä,
kun nykyinen taksin omavastuu on se 14 euroa 25 senttiä,
kuten ministeri äsken kertoi, ja se nousee esityksen myötä 16
euroon, ja jos taksin tilaa itsenäisesti eikä tämän
tilausvälityskeskuksen kautta, niin se hinta on 32 euroa
eikä sitä kattoa kartuta, kuten kerroitte. Jäin
miettimään, voiko käydä niin,
että joillekin tämä taksimatkan omavastuu
nousee nyt niin suureksi, ettei sairaalaan tai terveyskeskukseen
tule enää lähdettyä. Tietenkin
on aina surullista, että säästöjä tehdään
sairaiden ja vanhusten kustannuksella.
Tässä samassa esityksessä te esitätte
säästöjä suomalaiseen hammashoitoon.
Kuten kerroitte, hammastarkastusten väli tulee nyt pidentymään vuodesta
kahteen vuoteen. Minä ymmärrän ja tiedän,
että säästöjä on tehtävä ja
niitä on etsitty varmasti jokaisen kiven ja kannon alta,
mutta se, että säästetään
kuitenkin näin perushoidosta kuin suun terveydenhoidosta,
on kyllä huolestuttavaa. Niin kuin ministeri varmaan itsekin
tietää, suun terveys on todella tärkeää ihmisen
kokonaishyvinvoinnin kannalta. Hoitamaton suu on kyllä todella
varsinainen infektiopesäke, ja yhä useammin muun
muassa sydän- ja aivoinfarktin syy löytyy hoitamattomasta
suusta.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Valitettavasti tämän esityksen
kohdalla on todettava, että juuri tämä matkakustannusten
omavastuuosuuksien korottaminen kohdistuu todella epätasa-arvoisesti
kansalaisiin ja toisaalta antaa sitten viestiä kyllä tähän
sote-uudistukseen nimenomaan lähipalvelujen merkityksestä.
Tämän lain nykytilan arvioinnissa kiinnitetään
huomiota matkakustannusten omavastuuosuuksien korottamisen osalta
oleellisiin kohtiin. Matkakorvauksia maksetaan eniten väestömäärään
suhteutettuna harvaan asutuille seuduille. Korvaukset kohdentuvat
iäkkäille henkilöille ja nimenomaan sairaalamatkoihin.
Korvattavista matkoista valtaosa on tehty julkisen terveydenhuollon
piirissä. Kaikki lain nykytilan arvioinnissa listatut kohdat
kertovat esityksen epätasa-arvoisesta luonteesta. Harvaan
asutuilla alueilla asuvat sairaat vanhukset, joilla ei ole varaa
ostaa itselleen yksityisiä terveydenhuollon palveluita, joutuvat
pahiten tämän uudistuksen hampaisiin.
Puhemies! Lähes puolet korvauksista maksetaan taksilla
tehdyistä matkoista, ja edelleen lain nykytilan arvioinnissa
kerrotaan, että vuonna 2013 korvattiin 3,1 miljoonaa taksimatkaa
yhteensä noin 430 000 vakuutetulle. Tämä kertoo siitä,
että merkittävä määrä terveydenhuoltopalveluja
kipeästi tarvitsevia suomalaisia asuu alueilla, joilta
on hankalat tai suorastaan olemattomat kulkuyhteydet palvelujen äärelle.
Emme voi säätää sellaista lakia,
joka asettaa suomalaiset näin eriarvoiseen asemaan asuinpaikan
perusteella.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Osana hallituksen rakennepoliittisen ohjelman säästötoimenpiteitä
esitetään
nyt aikuisten suun ja hampaiden tutkimusväliä pidennettäväksi. Tämä sosiaali-
ja terveysministeriön asettama suun terveydenhuollon selvitysryhmä onkin
esittänyt, että jos potilaan suun terveys on hyvä eikä erityistä tarvetta
ole, voitaisiin potilaan tutkimusväliä pidentää kahteen
vuoteen nykyisestä vuoden tutkimusvälistä.
Olen samaa mieltä kuin edustaja Pekonen, että suun
terveys määrittää paljon muuta
terveydentilaa, ja kerron esimerkin tapauksesta, jossa suun terveys
oli hyvä mutta muu terveys ei sitten ollutkaan: Valpas
hammaslääkäri huomasi, että potilaalla
oli ikenet hieman vaaleat, ja toivottikin hänet menemään
suoraan tutkimuksiin. Hän jäi kokeiden jälkeen
suoraan sairaalaan, sillä kävikin ilmi, että hänellä oli
leukemia. Oireena oli ollut ainoastaan väsymys.
Toivoisin, että tätä vielä harkittaisiin,
koska tässä voi tulla myös paljon sellaisia
kuluja, mitä ei osata ennalta ennustaa. Tässä esityksessä todetaan,
että kuntien järjestämän aikuisten
hammashuollon säästötoimenpiteiden on
arvioitu olevan 15,2 miljoonaa euroa, joten sitä kautta
voi tulla myös semmoisia kuluja, jotka tuovat paljon lisäkuluja
kunnille. Tämä ei ole ihan yksioikoinen esitys.
Anu Urpalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Suun terveys on äärimmäisen
tärkeä asia, mutta myös valtiontalous
on hyvin vakava asia ja sen terveys myös. Siinä mielessä talouden
näkökulmasta ymmärrän tämän
hallituksen esityksen, mutta suun terveyden näkökulmasta
tämä on tietysti hyvinkin riskialtis.
On tietysti iso kysymys se, millä tavalla ihmiset tulevat
käyttäytymään. Toivottavasti
tämä esitys ei johda siihen, että ihmiset
entistä enemmän kääntyvät
julkisen suun terveydenhuollon piiriin, koska siinä tapauksessa
taas jonot vastaavasti kasvavat.
Toinen asia on se, että kun lakiuudistuksia 2002 tehtiin
ja kaikille tämä sallittiin, niin tietyllä tavalla
näillä meidän resursseilla, jotka eivät tällä hetkellä riitä kunnolla
kaikkien suun terveydenhoitoon samalla tavalla, on myös
syntynyt sellaisia tilanteita, että lasten ja nuorten osalta
ei enää tehdä säännöllisiä tarkastuksia.
Ainakin itselläni on huoli se, että kun sieltä lasten
ja nuorten päästä nyt supistetaan toimintaa,
jotta aikuisten terveyttä voidaan hoitaa monessakin kunnassa,
niin sen seurauksena vastaavasti voi syntyä aikamoisia
riskitilanteita tulevaisuutta ajatellen.
Olisinkin kysynyt: Onko vielä enemmän mietitty
tätä kohdentamista? Millä tavalla lapsista
ja nuorista tulevaisuudessa kuitenkin edelleen huolehdittaisiin,
jotta sitten opitaan huolehtimaan omasta terveydestä?
Sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty
Arvoisa puhemies! Tähän aivan viimeiseen
edustaja Urpalaisen esille nostamaan kysymykseen: Lapset ja nuoret
ovat tietenkin prioriteettijärjestyksessä hyvin
korkealla. Hehän eivät ole nyt näiden
säästöjen piirissä muutoin kuin
silloin, jos käyttävät yksityisiä suun
ja terveydenhuollon palveluita. Nämä säästöt
eivät nyt kohdistu julkiseen suun terveydenhuoltoon, missä kuitenkin
meidän lasten ja nuorten — sekä koulujen,
päiväkotien että neuvoloiden kautta organisoitu — suun
terveydenhuolto tapahtuu.
Ymmärrän hyvin, että tämänkaltainen
säästö herättää kovasti
keskustelua, ja totta kai olemme ministeriössä myöskin
hyvin paljon pohtineet, millä tavalla kohdennamme nämä 75
miljoonan aika mittavat säästöt sairausvakuutuskorvausjärjestelmään
siten, että ne olisivat mahdollisimman oikeudenmukaiset
mutta myös toteuttamiskelpoiset. Esillä on ollut
myös sellaisia vaihtoehtoja, joissa sitten kunnille siirtyisi
lisää kustannuksia, ja sentyyppisiä malleja
en ainakaan itse halua edistää, vaan haluan, että silloin
kun sitten toimenpiteitä toteutetaan, niin ne myös
todella kohdentuvat sillä tavalla, että sieltä on
myös niitä säästöjä sitten
todellisuudessa tulossa.
Tässä on todella mietitty paljon sitä,
millä tavalla nämä kohdistuvat säästöt
olisivat mahdollisimman oikeudenmukaisia, mutta myös esimerkiksi
näiden matkakorvausten osalta, juuri niin kuin edustaja
Pekonen nosti esille: kyllä, ne ihmiset, jotka käyttävät
tästä matkapalvelukeskuksesta irrotettuja eli
ei sitä kautta tilattuja matkoja joutuvat jatkossa maksamaan
enemmän. Ja tässä ei ole pelkästään
taloudellinen näkökulma, vaan meillä tulee
olemaan näitä matkavälityskeskuksia nyt
sitten aivan joka puolella Suomea. Tällä hetkellä niitä vielä puuttuu
Pohjanmaalta ja Helsingin alueelta, mutta ne on tarkoitus nyt perustaa
tai niitä ollaan juuri perustamassa. Sen jälkeen
koko Suomi on tämän matkapalvelukeskuksen alueena,
ja kyllä se täytyy sanoa, että erityisesti
pitkien taksimatkojen osalta on merkittävästi
ekologisempaa, jos joku muukin matkustaa samassa autossa — pelkästään
talouden näkökul-masta tämä matkojen
yhdisteleminen ei ole järkevää. Tällä lainsäädäntömuutoksella
haluamme myöskin kannustaa ihmisiä jatkossa yhdistelemään
näitä matkoja ja tekemään sen
koko yhteiskunnalle järkevästi ja taloudellisesti
mutta myöskin ekologisesti kestävästi.
Ja kyllä, suun terveydenhuolto on erittäin
tärkeää. Juuri niin kuin täällä edustaja
Louhelainen totesi, se on tärkeää nimenomaan
ihmisen koko terveyden kannalta, siltä kannalta, että monet yleissairaudet
liittyvät suun terveydenhuoltoon ja suun, hampaiden ja
ienten kuntoon, ja sitä kautta on tärkeää,
että se kulkee mukana ihmisen terveydenhuollossa. Haluan
huomauttaa, että edelleen näidenkin säästöjen
jälkeen suun ter-veydenhuollosta yksityisten palveluiden
Kela-korvaukset ovat suuremmat kuin muut lääkärinpalkkioiden
osalta maksettavat Kela-korvaukset.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Palaan vielä ja haluan painottaa
näitä matkakustannuksia ja niitten alueellisesti
eriarvostavaa vaikutusta. Matkojen yhdisteleminenhän ei
sinänsä ole mikään uusi asia.
Tiedetään kyllä, että matkakustannusten
korvausmenot ovat kasvaneet noin 10 prosentin vuosivauhtia. Siihen
on tietyt syynsä, ja valtion säästöpaineet
kyllä tiedetään, mutta näitten
matkakustannusten kasvuun vaikuttaa väestön ikääntyminen,
joukkoliikenteen rapautuminen ja laitoshoidon väheneminen.
Voiko, arvoisa ministeri, hallituksen ratkaisuna olla se, kun julkisia
palveluja tarvitsevia vanhuksia on jatkuvasti enemmän,
että heitä, nimenomaan maaseudulla ja pitkien
välimatkojen seuduilla asuvia vanhuksia, eniten rokotetaan
tämän uudistuksen yhteydessä? Eikö minkäänlaista
muuta, tasa-arvoisempaa ratkaisua voi löytyä?
Joukkoliikenteen vähentyminen on seurausta ihan hallituksen
omista toimenpiteistä, ja siitä ei ole oikein
rangaista sairauksiensa vuoksi julkisia palveluita tarvitsevia suomalaisia.
Samoin laitoshoidon vähentäminen on ollut ihan
yhteisesti sovittu yhteiskunnallinen linjaus, ja siksi sen kustannukset
pitää myös jakaa enemmän yhteisvastuullisesti.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ja vielä ministeri Räty, varsin tiiviisti,
pyydän.
Sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty
Kiitos, arvoisa puhemies! Niin, meillähän
edelleen on olemassa tämä matkakatto, joka takaa
sen, että ne, jotka paljon tarvitsevat näitä matkoja,
eivät maksa enempää kuin sen matkakaton
verran. Eli kustannusten nousu ei ole hallitsematonta kenellekään
ihmiselle, vaan silloin, jos tarvitaan paljon matkoja, on se katto,
ihan niin kuin silloin, kun ihmiset sairastavat paljon ja heidänkin
kustannuksissaan on se lääkekorvauskatto, ja meillä on
myös muita tällaisia kattomekanismeja.
Haluan edelleen painottaa sitä, että meillä on matkakustannusten
vuosittainen omavastuu eli tämä niin kutsuttu
matkakatto, joka nyt nousee 272 euroon, ja se matkakatto vastaa
edelleen 17 yhdensuuntaisen matkan yhteenlaskettuja omavastuuosuuksia.
Jos näitä matkoja siis tarvitsee enemmän
kuin 17, niin sitten ihminen ei siitä maksa.
Keskustelu päättyi.