Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää, että nyt
eduskunta hyväksyisi hallituksen esityksen laeiksi julkisesta
työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain muuttamisesta
ja väliaikaisesta muuttamisesta mutta myös työsopimuslain
13 luvun 6 §:n väliaikaisesta muuttamisesta
ja työttömyysturvalain 7 luvun 3 §:n
3 momentin kumoamisesta.
Esityshän liittyy hallituksen rakennuspoliittiseen
ohjelmaan, ja sen keskeinen tavoite on vaikeammin työllistettävien
työttömyyden vähentäminen, työnantajien
ja työttömien työnhakijoiden keskinäisen
yhdenvertaisuuden lisääminen ja palkkatukijärjestelmän
selkeyttäminen ja yksinkertaistaminen.
Hallituksen rakennepoliittisen ohjelman toimeenpanosta tekemän
päätöksen mukaan palkkatukeen liittyvää työnantajien
hallinnollista taakkaa pitäisi keventää ja
arvioida mahdollisuudet muuttaa palkkatuen rakennetta nykyistä yksinkertaisemmaksi.
Näillä toimenpiteillä siis pyritään
lisäämään yritysten osuutta
palkkatuetun työn tarjonnasta ja tätä kautta
parantamaan palkkatukityötä niin, että ihmiset
sijoittuisivat paremmin avoimille työmarkkinoille. Esitys
tukee myös täällä viime viikolla
esitettyä merkittävää lainsäädäntöesitystä koskien
vaikeimmin työllistettävien monialaisen yhteispalveluverkoston
tavoitteita ja tuloksellisuutta.
Nykyistä perustuki-lisäosamalliin perustuvaa palkkatukijärjestelmää pidetään
hyvinkin vaikeaselkoisena. Voimassa oleva lainsäädäntö antaa
työ- ja elinkeinotoimistolle laajan tapauskohtaisen harkinnan
ja mahdollisuuden tehdä omia alueellisia linjauksia palkkatuen
määrästä ja kestosta. Työnantajille
ja työnhakijoille toimistokohtaiset linjaukset näyttäytyvät
erilaisena kohteluna eri alueilla. Käytännössä työnantajien
on siis vaikea ennakoida, kuinka paljon he voivat saada palkkatukea
kussakin yksittäisessä tapauksessa, ja tähän
nyt halutaan muutosta. Uudistus tietysti selkeyttää hallinnollisesti
sekä te-toimistojen että ely-keskuksien työtä ja
keventää sitä ja näitten tukien
maksatusta.
Esityksessä ehdotetaan — ja tämä on
nyt se varsinainen pihvi —palkkatukijärjestelmää muutettavaksi
siten, että palkkatuki olisi aina kiinteä prosentuaalinen
osuus: 30, 40 tai 50 prosenttia palkkakustannuksista. Palkkatuen
määrä ja enimmäiskesto porrastettaisiin
sen perusteella, kuinka pitkään tuella palkattava
on ollut työttömänä. Korkein
tuki suunnattaisiin yli kaksi vuotta työttömänä olleiden
ja osatyökykyisten työllistymisen edistämiseksi.
Vamman tai sairauden aiheuttaman olennaisen ja pysyvän
tai pysyväisluonteisen tuottavuuden alentuman perusteella myönnettävä tuki
on aina 50 prosenttia palkkakustannuksista.
Rekisteröidylle yhdistykselle tai säätiölle,
siis sosiaalisille yrityksille, jotka palkkaavat yli kaksi vuotta
työttömänä olleen ei-elinkeinotoiminnaksi
katsottaviin tehtäviin, palkkatuella voitaisiin kattaa
palkkakustannukset kokonaan enintään 12 kuukauden
ajalta ja enintään 65 prosentin työaikaan
asti. Uudessa järjestelmässä työnantajan
olisi siis helpompi ennakoida tuen määrä ja
yritykset olisivat myös keskenään yhdenvertaisemmassa
asemassa palkkakustannusten suuruudesta riippumatta.
Esityksessä ehdotetaan vähintään
vuoden yhtäjaksoisesti työttömänä olleille,
60 vuotta täyttäneille pitkäkestoista
palkkatukea. Tuki voisi olla käytännössä siis
pysyvä, sillä kahden vuoden enimmäisjakson
jälkeen tuki voidaan myöntää välittömästi
uudelleen enimmäisajaksi. Uudistuksella pyritään
siis edistämään ikääntyneim-pien
työllistymistä ja pidentämään
heidän työuriaan.
Nuorisotakuuseen liittyvä tuki voidaan myöntää nuorille
alle 30-vuotiaille kuten nytkin vuoteen 2016 saakka, ja oppisopimuskoulutuksen osalta
tuki voidaan myöntää koko koulutuksen ajalta,
kuten nytkin.
Palkkatukijärjestelmän uudistamiseen liittyy myös
esitys työsopimuslain 13 luvun 6 §:n
väliaikaisesta muuttamisesta. Ehdotuksen mukaan työnantajan
velvollisuudesta tarjota työtä lomautetuille,
osa-aikatyötä tekeville, takaisinottovelvollisuuden
piirissä oleville työntekijöille olisi mahdollisuus
poiketa, jos rekisteröity yhdistys tai säätiö palkkaa
yli kaksi vuotta työttömänä olleen
muihin kuin elinkeinotoimintaan katsottaviin tehtäviin.
Poikkeus koskisi myös kuntaa sen työllistäessä työllistämisvelvoitteen
nojalla työttömän työnhakijan,
jolla on oikeus työttömyyspäivärahaan,
joka on päättymässä. Tämä ikäraja koskee
siis 57—59-vuotiaita. Myös heitä voitaisiin
palkata näistä kriteereistä riippumatta.
Tarkoituksena on, että myös pidempään
työttömänä olleitten osalta
yhdistykset tai säätiöt, jotka ovat kolmannen
sektorin toimijoita, voisivat palkata näitä ihmisiä osa-aikatyöhön.
Tästähän on tullut paljon kritiikkiä ja
toivomuksia, että tällainen muutos tehtäisiin.
Muuten näitten kolmannen sektorin toimijoitten olisi aika
vaikea toteuttaa osa-aikatyötä ja ylimalkaan työllistää ihmisiä. Nyt
tämä muutos työsopimuslakiin myös
tässä yhteydessä tehtäisiin.
Arvoisa puheenjohtaja! Tässä lyhyesti.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Sitten ihan lyhyt kommentti tuohon äskeisen asiakohdan
keskusteluun, jos olette valmis siihen.
Arvoisa puhemies! Se on totta, että ely-keskuksiin
liittyy nyt monenlaisia haasteita. Lähtökohta
on edelleenkin se, että meillä on 15 ely-keskusta,
se on sovittu hallitusohjelmassa tämän vaalikauden
ajan. Mitä tapahtuu tämän vaalikauden
jälkeen, on sitten eri asia, mutta tästä on
koetettu pitää kiinni.
Kysymys ei ole pelkästään siitä,
että nyt käydään yt-neuvotteluja
ja näitä säästötavoitteita täytyy
myöskin täällä puolella toteuttaa.
Mahdollisimman monessa ratkaisussa pyritään siihen, että saadaan
eläke- ja muilla järjestelyillä tehtyä näitä ratkaisuja,
mutta ne eivät todennäköisesti tule riittämään,
ja sen takia varmaan joudutaan myöskin irtisanomisiin tämän
kehyskauden aikana. Näitä neuvotteluita parasta
aikaa käydään, ja tämä ei
tietenkään mitään helppoa työtä ole,
kun samanaikaisesti myöskin ilman muuta tulee lisää tehtäviä ely-keskuksille.
Mutta sehän edellyttää sitä,
ja se työ on käynnistetty, että myös
täytyy karsia niitä tehtäviä,
mitkä katsotaan sellaisiksi, että ne eivät
ole täysin välttämättömiä.
Ja tämä työ on nyt jokaisen ely-keskukseen
liittyvän ministeriön tehtäväksi
annettu: katsoa niitä töitä, mistä voidaan
luopua. Mutta ydintehtävät pitää hoitaa,
koska muuten se tehtävä käy vaikeaksi, jos
tulee lisävelvoitteita. Jos ei yhtään
karsita, niin sitten tukehdutaan, ja tämä työ nyt
on parasta aikaa ely-keskuksissa menossa.
Tämä kehittämis- ja hallintokeskus
on tärkeä koordinaatiotyö, ja se on osin
tämmöinen virtuaaliseen verkostoon perustuva työ.
Siinä ei välttämättä henkilöitä siirry
kerralla yhteen paikkaan, vaan he ovat eri toimipisteissä mutta
verkostoituvalla tavalla täyttävät tätä kehittämis-
ja hallintotyötä, ja se esitys, jota täällä äsken
käsiteltiin, on senkin takia hyvin perusteltu.
Puhemies! Tässä lyhyesti.
Keskustelu päättyi.