2) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi sosiaalihuollon asiakkaan
asemasta ja oikeuksista annetun lain ja potilaan asemasta ja oikeuksista
annetun lain muuttamisesta sekä eräiksi niihin
liittyviksi laeiksi
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Esityksen tarkoituksena on yhdenmukaistaa
sosiaali- ja terveydenhuollon kantelukäsittelyä ja
muistutusmenettelyn asemaa suhteessa kanteluun. Laki vahvistaa ihmisten
oikeusturvaa sääntelemällä nykyistä tarkemmin
muistutuksen käsittelystä. Samalla se tehostaa
sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaviranomaisten työtä.
Esitys on myös omiaan tukemaan valvonnan painopisteen siirtoa
omavalvontaan.
Tiedämme kaikki, että kansalaiset tekevät enenevässä määrin
ilmoituksia erilaisista asioista valvontaviranomaisille. Näin
tapahtuu ymmärrettävistä syistä etenkin
sosiaali- ja terveydenhuollossa. Valvontaviranomaiset ovat arvioineet,
että läheskään kaikki tällaiset
ilmoitukset eivät tosiasiallisesti vaatisi varsin raskasta
viranomaiskäsittelyä. Osa olisi luontevinta ja
tehokkainta käsitellä siellä, missä ilmoitukseen
johtanut asia on tapahtunut.
Tässä esityksessä siis ehdotetaan,
että sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaviranomaisilla olisi
oikeus siirtää kanteluna tullut asia siihen toimintayksikköön,
jota kyseinen asia koskee. Kantelu käsiteltäisiin
muistutuksena ja muistutuksen käsittelystä säänneltäisiin
nykyistä tarkemmin. Kanteluissa siirryttäisiin
kahden vuoden vanhentumisaikoihin eräin poikkeuksin.
Tämä esitys on ollut lausuntokierroksella,
ja se on valmisteltu yhdessä valtiovarainministeriön
kanssa. Lausunnot ovat olleet valtaosin tätä esitystä tukevia.
Eduskunnan oikeusasiamies ja oikeuskansleri ovat kummatkin pitäneet
tätä esitettyä siirtomenettelyä kannatettavana.
Valvira on kannattanut yhdenmukaisuutta hallintolain kanssa
ja pitänyt muistutusmenettelyn vahvistamista hyvänä.
Valvira on kuitenkin katsonut valmistelun aikana ja myös
omassa lausunnossaan, että muistutuksen tulisi olla kantelun pakollinen
esiaste ja että siirtomenettely on menetelmiltään
varsin raskas. Tästä asiasta olemme käyneet
lausuntokierroksen jälkeen keskustelua muun muassa oikeusministeriön
ja ylimpien laillisuusvalvojien kanssa. Johtopäätöksenä kuitenkin
todettiin, että kantelu on perusoikeuksiin kuuluva asia
eikä sen tekemistä näin ollen ole esimerkiksi
Valviran ehdottamalla tavalla mahdollista rajoittaa. Sen vuoksi
tässä hallituksen esityksessä on lähdetty
liikkeelle tästä siirtomenettelystä.
Arvoisa puhemies! Tämän lain voimaantuloksi
esitetään 1.1.2015.
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Terveydenhuollon potilaalla tai asiakkaalla
on aina mahdollisuus antaa palautetta hoidostaan ja saada tietoa
hoitoonsa liittyvistä asioista. Palaute voidaan antaa suullisesti
keskustelemalla henkilöä hoitavan yksikön
kanssa tai hoitaneen henkilön esimiehen kanssa. Hyvin usein
koetut epäselvyydet ja epäilyt hoidon laadusta
tai potilaan kohtelusta selviävät tällä tavalla
nopeasti, ja monet kenties väärinkäsityksiin
perustuvat asiat voidaan välittömästi
korjata ilman raskaita valitusprosesseja.
Usein kuitenkin tulee esiin tilanteita, joissa potilas ei koe
tätä riittävänä menettelynä,
ja tällöin hän voi tehdä muistutuksen
sairaanhoitoyksikön johtajalle. Alaikäisen kohdalla
muistutuksen tekee hänen holhoojansa. Tämä on
myös hyvä tapa selvittää asia,
sillä muistutusprosessi käydään
aina lähellä hoitanutta yksikköä ja
hoitoon osallistuneita henkilöitä, mikä on
käytännössä epäselvän
tilanteen hoidon kannalta eduksi.
Toisinaan asiat eivät kuitenkaan ratkea kaikkia tyydyttävällä tavalla
tai potilas haluaa jo heti alkuvaiheessa kannella hoidostaan. Tällöin
kantelu laaditaan paikalliseen aluehallintovirastoon tai vakavamman
asian kyseessä ollessa Valviraan. Prosessina tällainen
menettely on aika raskas. Se vaatii paljon kirjallisia selvityksiä ja
voi usein viedä kuukausia, jopa vuosia.
Nyt käsittelyssä oleva lakiesitys lähtee
siitä, että sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaviranomaisilla
olisi harkintaansa perustuen mahdollisuus siirtää niille
tehty kantelu toimintayksikköjen muistutuksena käsiteltäväksi
sellaisessa tilanteessa, jossa muistutusta ei olisi ennen kantelun
tekemistä tehty. Esityksen tavoitteena on vahvistaa muistutusmenettelyn
asemaa ensisijaisena keinona kanteluun nähden ja siten
myös parantaa oikeusturvan saamista siten, että kantelut ja
muut valvonta-asiat tulevat käsitellyiksi nykyistä joutuisammin.
Samalla tavoitteena on parantaa sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden omavalvontaa.
Arvoisa puhemies! Lakiesitys on kannatettava. Lähtökohtana
tulee aina olla potilaan tai asiakkaan oikeusturvan takaaminen ja
hänen asioittensa sujuvampi ja nopeampi hoitaminen. Tämänkaltainen
menettely myös vähentää byrokratiaa
ja sen kautta kustannuksia, mikä ei myöskään
ole vähäpätöinen asia.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä vahvistetaan
muistutuksen asemaa suhteessa kanteluun. Jos asiakas tai potilas
on tyytymätön saamaansa hoitoon tai hoivaan, niiden
laatuun tai muuhun kohteluun, niin hän voi tehdä muistutuksen
toimintayksikköön tai kantelun valvontaviranomaisille.
Muutos tähän nykyiseen lainsäädäntöön
olisi se, että valvontaviranomainen, Valvira tai aluehallintovirasto,
voisi siirtää sille tehdyn kantelun käsiteltäväksi
ensin muistutuksena toimintayksikössä. Jatkossa
viranomaiskäsittelyyn otettaisiin suoraan ainoastaan vakavat
asiat, kuten epäilyt vakavasta virheestä ammattitoiminnassa
ja muut vastaavat. Muutoin kannustetaan siihen, että asiat
käsiteltäisiin toimintayksikössä,
johon asiakkaan tai potilaan moite on kohdistunut. Tämä on erittäin
hyvä lakiesitys, ja tässähän
korostetaan myös sitä, että tämän
muistutuksen voi tehdä suullisesti mutta vastaus pitää antaa
aina kirjallisesti ja toimintayksikköjen olisi tiedotettava
aktiivisesti asiakkaille ja potilaille muistutusmenettelyn käytöstä.
Kysyn kuitenkin ministeriltä: Miten toimitaan niissä tapauksissa,
jos asiakas, potilas, on tyytymätön muistutukseen
tai hän ei saa siihen kirjallista vastausta? Lisäksi
epäselvää voi ainakin aluksi olla se,
mikä on muistutuksen ja niin sanotun normaalin palautteen
välinen ero. Tarkoitan tällä sitä,
että ymmärtävätkö asiakkaat
ja erityisesti toimintayksiköt, milloin kyseessä on
niin sanotusti normaali palaute ja milloin taas hiukan vakavampi
tapaus, kuten muistutus. Voiko tässä asiassa tulla
väärinkäsityksiä?
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys sosiaalihuollon asiakkaan
ja potilaan aseman ja oikeuksien parantamiseksi on tervetullut,
kiitos ministerille siitä.
Lukaisin tämän hallituksen esityksen tässä hetki
sitten läpi, ja muutama havainto:
Esityksessä mainitaan, että vuonna 2011 Valvirassa
ratkaistuista terveydenhuollon valvonta-asioista 20 prosenttia kesti
yli 7 kuukautta käsitellä ja 10 prosenttia kesti
jopa yli 23 kuukautta, elikkä voidaan puhua merkittävistä myöhästyneistä käsittelyajoista.
Eduskunnan oikeusasiamies on kiinnittänyt useampia kertoja
huomiota kanteluasioiden pitkiin käsittelyaikoihin Valvirassa,
ja vuonna 2012 lähes puolet näistä valvonta-
ja kanteluratkaisuista on koskenut vanhustenhuoltoa, joten merkittävää huolta
ihmisillä on vanhustenhuollon palvelun tasosta ja laadusta. Noin
viidesosa näistä ratkaisuista on koskenut lastensuojelutapauksia
ja 9 prosenttia toimeentulotukia. Nähtävästi
tässä pääsääntöisesti
puhutaan käsittelyajoista. Toimeentulotukea koskevat valvonta-asiat
ovat liittyneet säädettyjen määräaikojen
toteutumiseen kunnissa.
Arvoisa puhemies! Vantaalla on parannettu huomattavasti toimeentulotukihakemusten
käsittelyaikoja, koska aluehallintovirasto antoi siitä uhkasakon,
ja vasta uhkasakon jälkeen nämä käsittelyajat
saatiin lain vaatimalle seitsemän vuorokauden tasolle.
Ihmettelen kuitenkin, koska on hyvin oletettavaa, että useita
tuhansia esimerkiksi toimeentulotuen varassa eläviä asiakkaita
on saanut myöhässä päätöksensä,
että näitä valituksia tehtiin toimeentulotuen
myöhästymisen johdosta vain kuitenkin 14 kappaletta,
vuoden 2012 ratkaisujen mukaan. Siinä mielessä on
hyvä, että kuitenkin Valvira on selkeästi
kiinnittänyt huomiota näihin valituksiin ja tehnyt
sen mukaan sitten myös vanhustenhuollon alueella valvontatarkastuksia
13 vanhustenhuollon yksikköön vuonna 2010, ja
toimeentulotuen osalta on tehty valvontakäyntejä ja
otettu valvontaan 33 kuntaa vuonna 2011. Siinä mielessä haluan
nostaa esille sen, että näillä huomautuksilla
ja valituksilla on se merkitys, että kunnat parantavat
huomattavasti toimintaansa, kun saadaan ensin se tieto, missä se
puute on, ja sinne tehdään niitä valvontakäyntejä.
Arvoisa puhemies! Yksi asia tässä kuitenkin on
huono. Niin kuin hallituksen esityksestä käy ilmi,
Valvira on ohjauksessaan todennut kohtuullisena käsittelyaikana
pidettävän 1:tä—4:ää viikkoa,
mutta hallituksen esityksessä kuitenkaan ei ole millään
tavalla määritelty tätä käsittelyaikaa muuten
kuin "kohtuullisessa ajassa", elikkä ei ole tällaista
aikamäärää tänne haluttu
kirjata. Samoin me tiedämme myös, että eduskunnan
oi- keusasiamies on pitänyt kohtuullisena, ainakin täällä olevan
tekstin mukaan, noin kuukauden mittaista käsittelyaikaa.
Kun en itse tässä valiokunnassa ole, ihmettelen
sitä, miten näissä lausunnoissa sitten
on kuitenkin tultu siihen lopputulokseen, ettei tämmöistä määräaikaa
haluttaisi lakiin kirjata näitten käsittelyaikojen
pituuden suhteen. Siinä mielessä olisin ministeriltä kysynyt:
nyt kun tämä menee valiokuntiin käsittelyyn,
voisiko tätä jollakin tavalla ajatella muutettavaksi
siten, että tämän "kohtuullisen käsittelyajan"
sijasta olisi jonkinnäköinen määräaika,
jonka sisällä nämä muistutukset
pitäisi käsitellä? Samoin myös
näitten kanteluiden osalta olisi oltava joku määräaika,
koska me tiedämme, että jos ei ole määräaikaa,
niin mikä estää käsittelemästä edelleenkin
jopa 23 tai 26 kuukauden pituisissa jaksoissa, kuten täällä on
useita tapauksia ollut.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tiedustelisin teiltä, ministeri,
tarkoittaako tämä lakiesitys sitä, että henkilön
kannattaisi aina ensin tehdä se muistutus sinne omaan toimintayksikköön
ja vasta sen jälkeen mahdollisesti kantelu. Ymmärsin
niin, että mikäli muistutusta ei ole tehty vaan
tehdään suoraan se kantelu, niin se kantelu palautuu
sitten sinne toimintayksikköön ja siitä tulee
tavallaan muistutus. Ihan vain jotenkin selvennystä tähän
asiaan.
Minä pidän hyvänä sitä,
että ihmisillä on mahdollisuus ja oikeus valittaa
saamastaan hoidosta silloin, kun siellä hoidossa tapahtuu
näitä epäkohtia. Ongelmana ehkä meillä Suomessa
on se, että ihmiset eivät välttämättä tiedä,
kuinka tulee menetellä. Varsinkin monet ikääntyneet
ihmiset ja heidän omaisensa eivät tiedä sitä polkua,
millä tavalla ja mihin ottaa yhteyttä, kun siellä hoivapaikassa
sattuu joku tällainen vakavakin asia, ja sitten he ottavat
yhteyttä vaikkapa meihin kansanedustajiin. Saattaa tulla
valokuvia, saattaa tulla potilaskertomuksia, ja pyydetään
sitten apua, että mitä ihmettä tässä tehtäisiin.
Minä näen tämän esityksen
sillä tavalla hyvänä, että tämä on
ikään kuin jatkumoa tälle ohjelmalle
"parannetaan potilasturvallisuutta yhdessä", jonka päämääränä on
ollut vähentää potilasvahinkoja. Siinähän
on tapana se, että pyritään ennakointiin
ja ennaltaehkäisyyn niin, että aina kun vaaratilanne
syntyy, asia käsitellään siellä toimintayksikössä ja
siitä otetaan opiksi. Siinä mielessä näen
tämän omavalvonnan tässä asiassa
hyvänä, koska siellähän se on
paras selvittää, missä tällainen
vaikkapa hoidossa tapahtunut laiminlyönti tai muuten joku
virhe tai ongelma tapahtuu, elikkä siellä toimintayksikössä.
Mutta kysyn vielä sitten sitä, toteutuuko
tässä varmasti nyt sen valittajan tai potilaan
oikeusturva niin, että se muistutus aivan varmasti käsitellään
siellä yksikössä ja että se
on luotettavaa ja hyvää tutkimustyötä siellä.
Ja pidetäänkö näistä asioista
jollakin tavalla kirjaa ja seurataan sitten, mitenkä nämä asiat
ratkaistaan ja minkälaisiin lopputuloksiin niissä päästään?
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Jokainen ihminen haluaa, että häntä kohdellaan
asiallisesti, että hän saa hyvää hoitoa
ja kohtelua ja että asiakaslähtöisyys
tuo molemminpuolista luottamusta. Olemme itse kukin saaneet lukea epäkohdista,
miten asiakkaita kohdellaan, onpa kysymyksessä sosiaali-
tai terveystoimi, onpa kysymyksessä lapsi tai vanhus.
Nyt käsiteltävänä oleva
esitys vahvistaa muistutusten asemaa suhteessa kanteluihin. Muistutus
tehdään yleensä kirjallisesti. Apuna
voi olla potilasasiamies, ja jos kyseessä on hyvin iäkäs henkilö,
muistutus voidaan tehdä myös suullisesti. Kirjelmässä on
hyvä todeta, keitä henkilöitä muistutus
koskee. Ainakin tämän esityksen mukaan vastaus
tulisi antaa 1—4 viikon kuluessa kirjallisena, mikä toimisi
oikeusturvana niin asiakkaalle kuin muistutuksen saaneelle toimintayksikölle.
Jotta asiakkaan suhde hoitohenkilökuntaan säilyisi
hyvänä, vastauksen tulisi olla niin selkeä,
että muistutuksen tehnyt voi luottaa, että hänen
ajamansa asia on käsitelty oikeudenmukaisesti. Jos toimintayksikössä on
tapahtunut virhe, se tulisi myöntää.
Muistutukseen annettuun vastaukseen ei saisi hakea muutosta. Ja edelleen
asiakkailla ja potilailla olisi oikeus tehdä myös
kantelu sosiaali- ja terveydenhuoltoa valvoville viranomaisille
hallintolain kantelusäännösten mukaisesti.
Ja mikäli esimerkiksi asiakasta ei vastaus tyydytä,
hän voi tehdä kantelun joko Valviraan tai aluehallintovirastoon.
Kantelu Valviraan tehdään esimerkiksi silloin,
kun hoitovirhe-epäily koskee hoidossa menehtyneen tai vaikeasti
vammautuneen hoitoa. Vuonna 2012 Valviralle tehtiin vajaa 400 kantelua
ja ilmoituksia terveydenhuollon ammattihenkilöistä lähes
700. Noin kolmasosa johti johonkin seuraamukseen. Kun asiakas tekee
valituksen, hänen on asian käsittelyn nopeuttamiseksi hyvä liittää valitukseen
muistutukseen annettu vastaus. Kantelujen vanhenemisaikaa esitetään lyhennettäväksi
viidestä vuodesta kahteen.
Lain tarkoituksena olisi, että kantelut vähentyisivät
muistutusmahdollisuuksien vuoksi. Jokainen ymmärtää,
että tämä niin sanottu muistutusmenettely
on huomattavasti kevyempi toimenpide kuin valitukset.
Kaiken kaikkiaan tämä lakiesitys on kyllä hyväksyttävissä.
Mikael Palola /kok:
Arvoisa puhemies! Asiakkaat ja potilaat antavat palautetta,
ihan normaalia asiakaspalautetta, sote-palveluista, ja se on jokaisen
organisaation kannalta hyvin tärkeää ja
toivottavaakin. Mutta kiinnittäisin huomiota ihan samaan
asiaan kuin edustaja Mäkisalo-Ropponen tuossa edellä:
miten tässä laissa voitaisiin vielä nykyistä paremmin
täsmentää, milloin kysymyksessä on
muistutus ja milloin kysymyksessä on normaali asiakaspalautetilanne.
Täällä laissahan on määritelty
hyvin yksityiskohtaiset muotoseikat muistutuksen käsittelylle,
ja kokemuksesta tiedän, että tämmöisen
muistutuksen käsittely vaatii hallinnollista aikaa ja lisää byrokratiaa.
Näen tässä vaarana, että jos
siellä palvelun-tuottajaorganisaatiossa ja myöskään
asiakkaan ja potilaan näkökulmasta ei ole yksiselitteisen
selvää, milloin kysymys on muistutuksesta ja milloin
kysymys on normaalista asiakaspalautteesta, niin palveluntuottaja
ryhtyy käsittelemään normaalitkin asiakaspalautteet
raskaan muistutusprosessin kautta, ja se ei varmasti ole tämän lain
tarkoitus. Näen tässä tällaisen
vaaran, ja kysyisinkin ministeriltä: olisiko tätä asiaa
vielä mahdollista tässä laissa jollain
lailla täsmentää?
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksellä tarkennetaan
sosiaali- ja terveydenhuollon muistutusten ja kantelun käsittelyä.
Pidän esitystä tärkeänä,
sillä se mahdollistaa ihmisille nykyistä paremman
oikeusturvan ja myös tehostaa viranomaistyötä. Nämä ovat
erittäin tärkeitä tavoitteita.
Arvoisa puhemies! Kantelut kuormittavat sosiaali- ja terveydenhuollon
valvontaviranomaisia tällä hetkellä huomattavasti,
ja pidentyneet käsittelyajat heikentävät
ihmisten oikeusturvaa. Kantelukulttuuri on muuttunut, ja kantelujen määrä on
jatkuvasti kasvussa. Kantelut ovat myös monimutkaistuneet.
Kantelun tekemiseen on hyvin matala kynnys, ja toisaalta kaikki
ta- paukset pitää myös tutkia.
Palvelutapahtumia sosiaali- ja terveydenhuollossa on aiempaa
enemmän, mutta myös ihmisten odotukset palvelujen
laadusta ovat kasvaneet ja tietoisuus on lisääntynyt.
Samalla resursseja on tiukennettu, palvelut ovat pirstaloituneet,
palveluseteleiden käyttö ja ostopalvelut ovat
kasvaneet ja kiire on lisääntynyt. Nämä kaikki
syyt saattavat aiheuttaa kanteluun johtavia tapahtumia aiempaa enemmän.
Tilastot eivät kuitenkaan osoita, että toiminta
sinänsä olisi aiempaa virheellisempää,
sillä toimenpiteisiin johtaneita kanteluita suhteessa ratkaisuihin
on jokseenkin sama määrä kuin aiemmin.
Osa kanteluista on selkeästi sellaisia, että asian
voisi selvittää tehokkaammin ja nopeammin kantelun
kohteena olevassa toimintayksikössä tai — kuten
täällä ovat edustajat Palola ja Mäkisalo-Ropponen
tuoneet esille — toiminnan kehittämisen ajatuksena.
Nykytilanne on epätarkoituksenmukainen. Valvontaviranomaisille
tehtyä kantelua ei voi siirtää käsiteltäväksi
muistutuksena, vaikka viranomainen huomaisi heti, että asian
käsittely olisi järkevintä käsitellä palvelutuottajan
omassa järjestelmässä. Muistutusmenettelyn
tehokkaampaa käyttöä puoltaa moni seikka.
Olennainen on asiakkaan ja potilaan aseman parantaminen niin, että asia
käsitellään aina mahdollisimman nopeasti
ja tehokkaasti siellä, missä asiat ovat tapahtuneet.
Muistutus on asiakkaalle helppo ja matalan kynnyksen keino saattaa
oma asia käsittelyyn. Menettely on myös toimintayksikölle
hyödyllinen, sillä näin se voi käsitellä asiaa
itsenäisesti ilman ulkopuolisia resursseja, ja toisaalta asiakas-
ja potilassuhteen vielä jatkuessa se voi itse vaikuttaa
muistutuksen kohteena olevaan asiaan ja tehdä konkreettisia
muutoksia asiassa. Näin myös vahvistetaan toimintayksikön
omia menettelyjä ja edistetään omavalvontaa.
Eri selvityksissä on korostettu omavalvonnan vahvistamista
ja kehittämistä, jolloin ongelmien ennaltaehkäisy
korostuisi ja jälkikäteen tehtävät
muistutukset ja kantelut täydentäisivät
laillisuusvalvontaa.
Tällä hetkellä myös muistutusmenettelyssä on ongelmia.
Vastaamista ei ole järjestetty eikä ohjeistettu
sosiaalihuollon toimintayksiköissä riittävän
hyvin, ja myös terveydenhuollon osalta Valvira on havainnut
vakavia puutteita. Vastausta ei aina saa kohtuullisessa ajassa tai
muistutukseen vastataan suullisesti. Muistutukseen jätetään
myös kokonaan vastaamatta, tai vastaukset ovat hyvin yleisellä tasolla.
Toisinaan kunnissa on ollut epäselvää,
kenen tulisi vastata muistutukseen. Muistutuksia on jopa ohjattu
muistutuksen kohteena olleen henkilön itsensä käsiteltäväksi.
Osa asiakkaista kokee muistutuksen tekemisen vaikeaksi ja osa pelkää muistutuksen
ai-heuttamia seurauksia itselleen tai palveluilleen. Muistutusmenettely
ei ole vakiinnuttanut asemaa tehokkaana ensisijaisena keinona ratkaista asiaa.
Lisäksi tehdään päällekkäin
muistutuksia ja kanteluita samasta asiasta.
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää, että muistutusten
asemaa suhteessa kanteluihin vahvistetaan. Jos asiakas on tyytymätön
saamaansa hoitoon tai hoivaan, niiden laatuun tai niihin liittyvään
kohteluun, hän voi edelleen tehdä asiasta muistutuksen
toimintayksikköön tai kantelun valvontaviranomaiselle.
Jatkossa valvontaviranomainen voi kuitenkin siirtää saamansa
kantelun käsiteltäväksi ensin muistutuksena
toimintayksikössä. Huolena kuitenkin on, että asiaa
pompotellaan eri viranomaisten epäselvyyksien takia. Toivottavasti
näin ei tule tapahtumaan. Tavoitteena on, että viranomaiskäsittelyyn
otettaisiin suoraan vakavat asiat, kuten epäilyt vakavasta virheestä ammattitoiminnassa.
Muutoin kannustetaan siihen, että asiat käsiteltäisiin
siinä toimintayksikössä, johon asiakkaan
tai potilaan moite kohdistuu. Näin toimintayksikkö voi
myös itse valvoa omaa toimintaansa ja laatuaan paremmin. Muistutuksen
voisi jatkossa tehdä myös suullisesti, mutta vastaus
pitäisi aina antaa kirjallisesti. Toimintayksikön
olisi tiedotettava aktiivisesti asiakkaille ja potilaille muistutusmenettelyn
käytöstä. Muistutuksen tekemisen pitäisi
olla ihmisille mahdollisimman vaivatonta.
Jotta muistutusmenettelystä saadaan toimiva järjestelmä,
joka aidosti parantaa oikeusturvaa ja toimii myös omavalvonnan
edistäjänä, on olennaista, että toimintayksiköt
kehittävät omaa toimintaansa ja muistutusten käsittelyä.
Se edellyttää paitsi vahvaa ohjausta myös
sitä, että toimintayksiköt osaltaan toteuttavat
ja kehittävät muistutuksen käsittelyä.
On tärkeää, että muistutusten
käsittely on laadultaan ja oikeusturvaltaan asianmukaista.
Siksi aluevalvontaviranomaisten on syytä kouluttaa palveluntuottajia
lain käsittelyn vaatimaan tasoon. Toimintayksiköissä,
joissa tällä hetkellä ei ole riittävästi
organisoitu muistutusten käsittelyä, muutos saattaa
aiheuttaa kustannuksia. Muistutusmenettely on kuitenkin jo tällä hetkellä laissa
nimenomaan asiakkaan matalan kynnyksen keinona reagoida epäkohtiin,
eli toimintayksiköissä pitäisi jo nykyisin
olla toimintamallit muistutusten käsittelyyn. On olennaista
nähdä muistutusten käsittely organisaatiossa
nimenomaan oman toiminnan ja laadun ja valvonnan kehittämisenä.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan pidän esitystä kannatettavana
niin viranomaistoiminnan tehostumisen kuin palveluyksiköiden
toiminnan ja omavalvonnan laadun parantamisen näkökulmasta
sekä asiakkaiden ja potilaiden kannalta.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Lakiesityksellä on tärkeitä tavoitteita:
oikeusturva, käsittelyaikojen nopeutuminen ja omavalvonta.
Kokonaan toinen kysymys on sitten se, miten nämä kannatettavat
tavoitteet tulevat toteutumaan ottaen huomioon, riittävätkö aika
ja muut resurssit ja kyetäänkö antamaan
riittävästi koulutusta. Äsken ministeri
puhui ministerin tuskasta, ja voi ymmärtää,
että sitä ministerin tuskaa on myös tämän
lain toteutumisen yhteydessä, ja sanon henkilökohtaisesti,
että tunnen suurta empatiaa ministeriä kohtaan.
Mutta ihmettelen, että tähän lakiin
jätetään, tai siihen voi mahdollisesti
jäädä, porsaanreikiä ihan sen
vuoksi, että lain perusteluissa käytetään
konditionaalia. Tämähän väljentää lain
henkeä — esimerkiksi puhutaan tyyliin "sosiaali-
ja terveydenhuollon toimintayksikköjen tulisi tiedottaa asiakkailleen
ja potilailleen muistutusmenettelyn käytöstä ja
käsitellä tehdyt muistutukset asianmukaisesti
kohtuullisessa ajassa". Tästä olen samaa mieltä edustaja
Niikon kanssa, että määräaika
olisi parempi kuin tämä kohtuullinen aika. Ja
tämä jatkuu vielä, että "muistutuksiin
tulisi antaa kirjallinen perusteltu vastaus". Aina silloin tällöin
kansalaiset oikeutetusti ihmettelevät, miten laki voi olla
tällainen, ja eihän tässäkään
tämä lain henki ole sellainen, vaan juuri tämä lakiehdotuksen
perustelussa oleva asia saattaa sitten jättää tällaisen
porsaanreiän.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssämme on erittäin
tärkeä lakiesitys. Tässä lakiesityksessä tarkennetaan,
tai ainakin olisi tarkoitus tarkentaa, erilaisia potilaan tai asiakkaan
mahdollisuuksia jättää muistutus tai
kantelu tai antaa palautetta terveydenhuollon tai sosiaalitoimen
asiakkaana ollessaan saamastaan kohtelusta, palvelusta, hoidosta
tai epäillessään, että hoidossa
on menetelty virheellisesti.
Aiemmissa puheenvuoroissa on hyvin kuvattu näitä joitakin
epäkohtia, joita tässä lakiesityksessä on,
ja semmoisia tietyllä tavalla harmaita alueita, joiden
osalta kirjauksia ehkä voisi selkeyttää.
Edellisissä puheenvuoroissa on tuotu esille jo sitä,
että muistutusoikeudesta pitää tämän
lakiesityksen mukaan tiedottaa potilaalle ja tästä oikeudesta
pitää tehdä helppo käytettävyydeltään.
Tuolla lakiesitysteksteissä on kuvattu sitä,
että esimerkiksi sairaanhoitopiirin, sairaalan tai jonkin
muun hoitoa antavan tahon nettisivuilla voisi olla kohta, josta
helposti voi edetä muistutuksen tekemiseen. Tällähän
hetkellä varsin monet hoitoa antavat tahot keräävät
aktiivisesti nettisivujensa kautta asiakaspalautetta. Täällä on
edustaja Mäkisalo-Ropponen tuonut ensimmäisenä esille juuri
tämän huolen, miten erotamme asiakaspalautteen
ja muistutuksen toisistaan. Edelleen toisin esille sen, että lakiesityksen
mukaan muistutus ja kantelu voidaan jättää samoista
asioista samoilla perusteilla, eli näiden kolmen välillä on ehkä semmoista
epäselvyyttä, että lainsäätäjälle se
saattaa tuntua selkeältä mutta tavalliselle asiakkaalle,
potilaalle, voi olla joskus epäselvää, milloin
puhutaan ja mistä käsitteestä. Kaikista tärkeintä mielestäni
kuitenkin on se, että oli kysymys mistä tahansa
menettelystä, asiakas tai potilas kokee menettelyn päättymisen
jälkeen saaneensa vastauksen esittämiinsä kysymyksiin,
tai mikäli hänen kohtelussaan on ollut epäasiallisuutta
tai hoidossa virheitä, hän saa niihin vas-tauksen.
Tavoite on ensisijaisen tärkeä. Ongelmatilanteet
tietenkin voivat tulla sitten siitä, jos asiakas esimerkiksi
kokee jättäneensä suullisesti muistutuksen
mutta vastaanottajataho on ymmärtänytkin sen ainoastaan
suullisena asiakaspalautteena. Tätä kohtaa varmaan
siellä käytännön työssä joudutaan
miettimään ja selkeyttämään.
Lakiesityksessä todetaan, nimenomaan perustelupuolella,
että kirjallinen menettely olisi ensisijainen ja suullinen
menettely toissijainen, mutta pykälätekstissä nämä ovat
mielestäni täysin rinnakkaisia: siellä puhutaan
joko suullisesta tai kirjallisesta menettelystä. Tämä,
en tiedä, voisi ehkä vaatia tarkennusta, mikäli
todellakin halutaan, että suullinen menettely olisi vasta
toissijainen.
Suullisen menettelyn osalta todetaan, että erityisesti
ikääntyneelle ihmiselle se voisi olla helpompi
ja parempi ja vaivattomampi tapa kuin kirjallinen menettely. Toisin
esille tässä myös pari muuta ryhmää,
joiden osalta suullinen menettely varmasti olisi palveleva ja yksinkertaisempi.
Erityisesti silloin, jos suomen tai ruotsin kielen taito on heikompi,
suullinen menettely voi olla yksinkertaisempi. Toisaalta potilasasiamieheltä voi
saada apua myös näissä tilanteissa tai voi
pyytää omilta läheisiltään,
tuttaviltaan tai joltain muulta taholta apua muistutuksen tai kantelun
tekemisessä.
Toinen ryhmä, jolle suullinen menettely voisi olla
helpompi, on ihmiset, joilla on vaikeuksia tuottaa kirjallisesti
tekstiä — jos on erilaisia lu-ki-, kirjoitusvaikeuksia
esimerkiksi — ja siksi tämä suullinen
menettely mielestäni pitää säilyttää ja
on erityisen tärkeää, että se
säilytetään.
Mutta mielestäni on erinomaisen tärkeää,
että vastaus pitää aina antaa kirjallisesti.
Jos vastaus voitaisiin antaa suullisesti, siinä jäisi
huomattavasti enemmän tulkinnanvaraa ja muistinvaraiseksi
se, mitä asiakas on kuullut ja miten hän on ymmärtänyt
sen. Kirjalliseen vastaukseen on aina helpompi palata, ja sitä on
helpompi tarkastella myöhemmin.
Ensisijaisen tärkeää kuitenkin on
se, että toimintayksiköissä kehitetään
toimintaa jatkuvasti. Tälläkin hetkellähän
meillä on terveydenhuollossa erilaisia vaaratapahtumailmoituksia,
HaiProt sun muut, joiden kautta toimijat itse pyrkivät
ilmoittamaan ei pelkästään sattuneista
ongelmista ja vaaratilanteista vaan myös niiden uhasta,
jolloinka jo uhkatilanteissa pystytään muuttamaan toimintatapoja,
kehittämään niitä sillä tavalla, että mahdollisimman
vähän tulee jatkossa vaaratilanteita ja voidaan
ennalta ehkäistä potilasvahinkoja.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys tehostaa
valvontaa ja siirtää painopistettä omaan
valvontaan, mikä on äärettömän
hyvä asia. Poikkeuksellista on myös se, että tästä lakiesityksestä ei
tule lisää kuluja.
Terveydenhuoltolaissa säädetään
useissa kohdin käytännössä omavalvontaan
kuuluvista asioista. Laissa edellytetään esimerkiksi,
että ter-veydenhuollon toimintayksikön tulee laatia suunnitelmat
laadunhallinnasta ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanosta.
Kunnan omana toimintanaan tuottamien sosiaalipalvelujen osalta säädökset
laadunhallinnasta vielä puuttuvat, mutta on äärettömän
hyvä asia, että myös sosiaalipuolelle
lisätään tätä ennakoivaa
omavalvontaa. Se on asiakkaitten, se on terveydenhuollon ammattilaisten
kannalta äärettömän hyvä asia.
Tämä lakiesitys on kaiken kaikkiaan hyvä,
jos ajattelee asiakkaita ja tätä valvontaa ja
myös heidän mahdollisuuksiaan tehdä valituksia
ja kanteluita ja saada niihin vastaukset kohtuuajassa.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
puhuttu omavalvonnasta, ja viittaan tässä vähän
taustana vanhuspalvelulakiin, jota käsiteltiin viime vuonna — se
ikään kuin pohjana ministeri Huoviselle, niin
voitte seurata helpommin.
Vanhuspalvelulain perusteluissa ja itse lakipykälissä sanottiin
"hyvinvointi" 78 kertaa, "omavalvonta" 27 kertaa mutta sen sijaan
"kuntoilu" 0 kertaa, "ulkoilu" 2 kertaa ja "liikunta" 4 kertaa. Kysyn,
ministeri Huovinen: onko asiakkaalla tämän lain
osalta, jota nyt käsitellään, peruste muistutukselle
tai kantelulle, mikäli hän ei ole päässyt
ulkoilemaan parhaaksi katsomallaan, kykyjensä ja terveytensä mukaisella
tavalla?
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Arvioiden mukaan Suomessa joka kymmenettä sairaalapotilasta
hoidetaan virheellisesti ja peräti 700—1 700
henkilöä kuolee joka vuosi hoitovirheen vuoksi.
Nämä ovat hätkähdyttäviä lukuja. Yle
julkaisi äskettäin sairaanhoitopiirien välisen potilasvahinkovertailun,
ja paljastui, että sairaanhoitopiirien väliset
erot ovat yllättävän suuret. On ilmeistä,
ettei hoitovirheiden ehkäisemisen kulttuuri ole kaikkialla
yhtä hyvällä tasolla.
Tässä kun olemme suuren sote-uudistuksen kynnyksellä,
voi toimintoja uudelleenjärjesteltäessä käydä niin,
ettei potilasturvallisuus saa osakseen riittävää huomiota.
Kuitenkin huono potilasturvallisuus maksaa näiden lukuisten vammautumisten
ja kuolemantapausten lisäksi suomalaiselle yhteiskunnalle
puhtaasti rahassa mitaten noin miljardi euroa vuodessa. Eli työtä potilasturvallisuuden
parantamiseksi on sote-uudistuksen osana jatkettava ja tehostettava.
Nyt käsiteltävänä oleva
lakiesitys sisältää hyviä elementtejä,
jotka vaikuttavat potilasturvallisuuden parantamisen suuntaan. On
tärkeää, että palautteen antamista
koetuista puutteista helpotetaan. Toiminnan kehittämisen
kannalta onkin ensiarvoisen tärkeää,
että palaute käsitellään nopeasti
ja tehokkaasti. Omavalvonnan tehostaminen on hyvä tavoite,
koska toiminnan jatkuva kehittäminen on laadun parantamisen
avain.
Toivottavasti lakiesityksen mukaisilla muutoksilla voidaan myöskin
näitä sairaanhoitopii-rien välisiä eroja
vähentää.
Johanna Jurva /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on kaiken kaikkiaan kannatettava lukuun
ottamatta esille nousseita epäkohtia, joita tulisi vielä täsmentää.
Hallituksen esityksessä puhutaan kohteluunsa tyytymättömästä potilaasta
sekä sosiaalihuoltoonsa tyytymättömästä asiakkaasta.
On huomioitavaa, että usein myös potilaan tai
asiakkaan omaiset tekevät muistutuksen. Esityksestä ei
selviä, kuinka nämä asiat tullaan käsittelemään. Näissä tilanteissa
saattaa tulla ongelmia muun muassa tietosuojaan liittyen.
Kaiken kaikkiaan todella lakiesityksestä löytyy
hyviä elementtejä, kuten täällä on
kuultu, mutta todella sitä lain sisällön
täsmentämistä tarvitaan, jotta potilaan
sekä asiakkaan oikeusturva toteutuu myös tulevaisuudessa.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Haluaisin viedä tuoda semmoisen näkökulman
esille tähän, että tämä aluehallintoviraston
asettama uhkasakko voi parantaa asiakkaan oikeusturvaa kunnissa
hyvinkin paljon, ja on parantanut, mutta onko siitä hyötyä tilanteessa,
jossa vahinko on jo tapahtunut?
Kuten täällä nyt tuli aikaisemmissa
puheenvuoroissa ilmi, näitä potilasvahinkojakin
tapahtuu paljon, ja esimerkiksi toimeentulotukiasiakkaan kohdalla,
jos se päätöksenteko toistuvasti viivästyy,
siitähän aiheutuu merkittävää vahinkoa.
Siinä mielessä olisi hyvä joskus myös
suomalaisessa lainsäädännössä kiinnittää huomiota siihen
oikeusturvaan, siihen, toteutuuko se loppujen lopuksi. Tämmöinen
valitushan on helppo tehdä, ja se voidaan käsitellä asianmukaisesti, mutta
tuoko se oikeusturvaa asiakkaalle, se on se ydinkysymys.
Vantaalla ainakin kävi esille se, kun me saimme hyvin
paljon palautteita asiakkailta, kun meillä olivat vähän
aikaa sekaisin ne toimeentulotukihakemusten käsittelyajat,
että hyvin moni asiakas turvautui esimerkiksi pikavippeihin
saadakseen syödä ruokaa, kun oli jopa 4—5
viikkoa myöhässä käsittely,
ja osa jopa menetti asuntonsa sen takia, kun se ei tullut ajoissa,
ja kun sitä kesti tarpeeksi monta kuukautta, niin vuokranantajan
kärsivällisyys loppui.
Siinä mielessä toivoisin, arvoisa ministeri,
että pohdittaisiin semmoisia sanamuotoja tänne
lakiin, että se oikeasti lisäisi vastuuta ja velvollisuuksia.
Kuten aikaisemmin mainitsin tämän käsittelyaikojen
pituuden näissä valituksissa: jos sitä ei
ole lakiin kirjattu, se jää ilmaan roikkumaan
ja siinä mielessä se ei välttämättä tuo
sitä toivottua, hyvää lopputulosta, jota
tällä lailla haetaan tältä osin.
Mikael Palola /kok:
Arvoisa puhemies! Tarkistaisin vielä ministeriltä:
sovelletaanko tätä lakia myöskin täysin
yksityisiin sote-palveluihin? Sen ymmärrän, että tätä sovelletaan
julkisen palvelunjärjestäjän järjestämiin
ja sillä perusteella joko julkisen tuottajan tai yksityisen
tuottajan tuottamiin palveluihin, mutta onko vielä näitten lisäksi
tätä lakia tarkoitus soveltaa täysin
yksityisiin sote-palveluihin?
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
tosi hyviä puheenvuoroja käytetty potilasturvallisuudesta,
joka vääjäämättä on
noussut tämän esityksen myötä keskusteluun.
2009—2013 toiminut "Edistämme potilasturvallisuutta
yhdessä" -ohjelma on nyt siis päättynyt.
Kysyisin teiltä, ministeri: mitenkä tämä ohjelma
mahdollisesti tulevaisuudessa jatkuu, päivitetäänkö tätä vai
millä tavalla näihin tärkeisiin asioihin
kiinnitetään edelleenkin huomiota?
Potilasvahingot ovat estettävissä monesti
hyvin yksinkertaisilla keinoilla: siellä paikallistasolla
analysoidaan, ennakoidaan ja estetään ja pidetään
ihan kirjaa siitä, millaisia vaaratilanteita siellä paikan
päällä on sattunut. Tässä strategiassahan
on otettu mallia muun muassa lentoturvallisuudesta, sitä on
käytetty niin kuin ydinosaamisena tässä,
millä tavalla siellä toimitaan, kun jokainen pienikin
väärä liike voi aiheuttaa katastrofaalisen
potilasvahingon, joka tuottaa suuria inhimillisiä kärsimyksiä niin
sille henkilölle, joka sen kohtaa, kuin myös tietysti
sille hoivapaikalle, jossa se tapahtuu, koska ei niistä vahingoista ikinä kukaan
selviä ehjänä, ne ovat äärettömän dramaattisia.
Eli todellakin, mitenkä tämä potilasvahinkojen
ennaltaehkäisy ja kaikki toimet siihen jatkuvat tulevaisuudessa?
En malta olla sanomatta sitä vanhaa sanaa, jonka hoitajana
olen oppinut jo siellä koulun penkillä varmaan
ensimmäisenä koulupäivänä:
aseptinen omatunto. Se on hoitoalalta kadonnut täysin.
Sen kun ministeri saa nyt iskostettua vielä kaikille hoitoalalla,
että muistakaa se aseptinen omatunto, niin yhä useampi
potilas selviää ilman vaikkapa vakavaa sairaalabakteeria.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Juvonen nosti erittäin
tärkeitä asioita äskeisessä puheenvuorossaan
esille. Olisin itse halunnut korostaa täsmälleen
samoja asioita: herkkyyttä tunnistaa omaan toimintaan liittyviä virhetilanteita
ja niiden riskiä. Leikkaussalitoiminnassahan meillä on
otettu monessa paikassa juuri näitä tsekkauslistoja
käyttöön juuri sen takia, että pienistäkin
asioista saattaa syntyä varsin vaikeita tilanteita, jos
niitä ei huomioida ajoissa, ja tsekkauslistojen kautta
kaikki erilaiset tilanteet tulevat etukäteen huomioitua.
Mutta toinen puoli sitten tässä meidän
kantelu- ja muistutusmenettelyssä on nämä kohtelukysymykset.
Ne ovat huomattavasti vaikeampia ja monesti myös tulkinnanvaraisia,
henkilökemiastakin joskus lähtöisin olevia,
hoitotilanteissa, sosiaalipuolen kohtaamisissa, ja nämä ovat
varmasti niitä, joissa tulkinnanvaraisuutta tulee huomattavasti
enemmän, ja niiden käsittely tulee olemaan varmasti
myös monesti vaikeampaa, kun siinä on herkemmin
sana sanaa vastaan ja tilanteiden jälkikäteinen
läpikäyminen ei ole niin yksinkertaista kuin silloin,
jos kysymyksessä on potilasvahinko.
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Oikeastaan on helppo aloittaa näistä viimeisimmistä puheenvuoroista
— lyhyet
kommentit.
Tavoitteen tietenkin pitäisi olla se, että itse
tuo toiminta kaikessa sosiaali- ja terveydenhuollossa olisi niin
laadukasta, että me emme tarvitsisi tämänkaltaisia
keinoja asiakkaalle puuttua siihen saamaansa kohteluun. Eli kyllä sen
tavoitetason pitäisi olla niin korkealla koulutuksessa,
täydennyskoulutuksessa mutta erityisesti siinä työssä, jota
tehdään eri toimintayksiköissä:
pystyttäisiin riittävällä tavalla
käymään läpi ne työkäytännöt, jotta
vältyttäisiin sellaisilta tilanteilta, joissa
sattuu jotain vahinkoja, tai sitten sellaisilta tilanteilta myös,
joissa ihminen itse, joka on potilaana tai asiakkaana, kokee, että ei
ole saanut asiallista kohtelua. Mutta koska tiedämme, että maailma
ei ole täydellinen, niin on selvää, että tarvitaan
näitä keinoja siihen, että asiakas tai
potilas sitten voi tilanteessa myöskin omasta kokemuksestaan eteenpäin
kertoa.
Itse kyllä ajattelen, että kaikista tärkeintä olisi se,
että noissa kaikissa meidän toimintayksiköissämme
se suora palaute olisi annettavissa helposti siinä tilanteessa,
jossa tuo tilanne sattuu, eli että ei olisi niin kovasti
sitä kynnystä sanoa tai vaivaantua siitä,
että tulee sanoneeksi jotain kriittistäkin palautetta,
koska usein niistä asioista juuri voidaan parhaiten myös
oppia tulevassa työssä. Mutta koska kaikki eivät
halua tai eivät ehkä siinä tilanteessa
pysty sitä palautetta antamaan, tarvitaan niin muistutusmenettely
kuin sitten tämä raskaampi kantelumenettely, joita
tässä esityksessä nyt sitten käydään
läpi.
Täällä esitettiin nyt kysymyksiä erityisesti
siitä, millä tavalla tuollainen normaali palaute
ei sekoittuisi tähän muistutusmenettelyyn. Kyllä itse ajattelen,
että tämä on varmaan asia, joka nimenomaan
korostuu siinä tiedottamisessa: Millä tavalla
näistä oikeuksista asiakkaille ja potilaille tiedotetaan?
Mikä on sitä suoraa palautetta, ja mikä on
sitten taas suullinen muistutus sellaisesta toiminnasta, josta haluaa
myös sen palautteen kirjallisesti saada? Eli tässä mielessä se
aktiivinen tiedottaminen, oikea tieto kaikille asiakkaille, potilaille
mutta myös omaisille, on äärimmäisen
tärkeää.
Sitten mitä tulee tähän edustaja
Niikon esiin nostamaan määräaikakysymykseen,
niin täältä lain perusteluistahan löytyy
kyllä niitä viitteellisiä määräaikoja,
jotka ovat normaaleita esimerkiksi Valviran osalta ja joita on pidetty
ikään kuin kohtuullisena aikana, mutta lain pykälissä ei todellakaan
nyt ole sitten näitä käytetty. Mutta uskon
kyllä, että myös perusteluissa olevat
viit-taukset tähän määräaikaan
ja sen kohtuullisuuteen tulevat toimimaan aivan hyvin puitteena
tässä uudessakin tilanteessa.
Ja vielä, puhemies, ihan loppuun totean, että itse
kyllä näen sellaisena tulevaisuuden haasteena
sitten sen, millä tavalla pystymme tätä tietoa, jota
esimerkiksi näiden muistutusten osalta saamme, keräämään
ja myöskin tilastoimaan yhdessä, jotta pystymme
sitten valtakunnallisesti viemään kehitystä oikeaan
suuntaan. Tässä varmasti on meille yhteistä urakkaa
vielä tarjolla.
Keskustelu päättyi.