3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtion varoista maksettavasta
korvauksesta turvakotipalvelun tuottajalle
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Viime marraskuussa osana rakennepoliittista
ohjelmaa päätettiin turvakotien rahoituksen siirrosta valtiolle.
Samassa yhteydessä päätettiin myös turvakotitoiminnan
rahoituksesta. Kuntien peruspalvelujen valtionosuusmomentilta siirrettiin 4
miljoonaa euroa ja muualta samoin 4 miljoonaa euroa niin, että se
osoitettiin omalle turvakotipalveluiden momentille valtion talousarviossa. Myös
valtion kehyspäätökseen 2015—2018
on osoitettu 8 miljoonaa euroa vuosittain tähän
toimintaan.
Nyt annettava lakiesitys koskee valtion varoista maksettavaa
korvausta turvakotipalvelun tuottajalle. Koska turvakodeista ei
ole aiemmin ollut juuri minkäänlaista sääntelyä,
on nyt tähän rahoitusta koskevaan lakiin otettu
myös välttämättömät
säännökset turvakoteja koskien.
Tällä hetkellä Suomessa on 20 turvakotia,
joiden perhepaikkalukumäärä vaihtelee.
Yhteensä perhepaikkoja on noin 123. Valtion talousarvioon
tarkoitukseen osoitettavalla 8 miljoonalla eurolla pyritään
turvaamaan tämä olemassa olevien turvakotipaikkojen
määrä. Turvakotitoimintaan varatut rahalliset
resurssit ovat niukat, kuten täällä olen
todennut aiemmin, esimerkiksi kun käsittelimme tuota niin
sanottua Istanbulin sopimuksen ratifiointia, ja nämä resurssit
riittävät akuutin kriisiavun antamiseen turvakodissa. Avohuollon
tukitoiminta ja lähisuhde- ja perheväkivallan
ennalta ehkäisevät toimet tulevat tämänkin
jälkeen pysymään kuntien toimintana.
Tuo Euroopan neuvoston naisiin kohdistuvan väkivallan
ja perheväkivallan ehkäisemistä ja torjumista
koskeva yleissopimus eli niin sanottu Istanbulin sopimus edellyttää,
että turvakotipaikkoja on riittävästi.
Euroopan neuvoston suositusten mukainen turvakotien yhteenlaskettu
perhepaikkamäärä olisi Suomelle siis
noin 530 paikkaa. Tämä edellyttäisi muutaman
vuoden takaisen laskelman mukaan 32 miljoonan euron määrärahaa,
eli tästä lukemasta olemme nyt esillä olevan
esityksen osalta varsin kaukana.
Jotta onnistumme tässä urakassa, työ tulee vaatimaan
yhteistyötä turvakotipalvelujen tuottajien ja
kuntien kesken. Nyt olemassa olevaa asiantuntijuutta ja osaamista
meillä ei ole varaa hukata. Lakiesityksessä on
säännös, joka määrittelee
turvakodin johtajan yhdessä lähisuhde- ja perheväkivallan
hoitoon erikoistuneen henkilöstönsä kanssa
tahoksi, joka arvioisi asiakkaan tilanteen. Lisäksi he
päättäisivät siitä,
tarvitseeko henkilö turvakotia vai selviääkö hän
avohuollon palveluiden kanssa. Kunta vastaa edelleenkin lähisuhdeväkivallan
ennaltaehkäisystä sekä avohuollon toimenpiteiden
tarjonnasta ja itse toimenpiteistä.
Turvakotipalvelujen kehittäminen ja kattavan palveluverkoston
luominen ei tietenkään voi tapahtua yhdessä yössä.
Tämä vaatii vastuutahoja ja monialaista sitoutumista.
Tämä koordinaatiovastuu on tässä lainsäädännössä nyt
selkeästi annettu Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle.
Yhteistyötä tullaan tekemään
kaikkien alueellisten toimijoidemme kanssa.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen rooli turvakotitoiminnan
koordinoinnissa ja ohjaamisessa tulee siis olemaan erittäin
merkittävä. Lainvalmistelun rinnalla THL vetää turvakotipalvelun valtakunnallistamishanketta,
jossa selvitetään muun muassa turvakotien palvelutarjontaan
ja kysyntään liittyvät tarpeet eri puolilla
Suomea. Tämä hanke jatkuu lainsäädännön
toimeenpanohankkeena vuoden 2015 loppuun asti. Hankkeen tuottamaa
tietoa tarvitaan jatkossa, kun arvioidaan kustannuksia, alueellista
kattavuutta ja turvakotitoimintaa ylipäätään.
Kokonaisarvio on suunniteltu viiden vuoden päähän
tämän lain voimaantulosta.
Arvoisa puhemies! Hallitus antoi 18. syyskuuta eduskunnalle
esityksen sosiaalihuoltolaiksi, jonka on tarkoitus tulla voimaan
ensi vuonna. Uudessa sosiaalihuoltolaissa lähisuhde- ja
perheväkivalta luokitellaan yhdeksi avuntarpeen ai-heuttajaksi.
Tämä tarkoittaisi sitä, että kunnilla olisi
myös vastuuta lähisuhde- ja perheväkivallan
ennaltaehkäisyssä ja hoitamisessa. Ja kuten olemme
moneen kertaan täällä yhdessä todenneet,
lähisuhde- ja perheväkivalta on suomalaisen yhteiskunnan
iso ongelma, emmekä voi ummistaa todellakaan silmiämme
tältä. Näin ollen myös kunnissa
tehtävä työ on todella tärkeää näiden
asioiden ennaltaehkäisemiseksi.
Turvakotien rahoitusta koskeva laki, joka siis nyt tänään
esitellään eduskunnalle, liittyy läheisesti
Istanbulin sopimuksen ratifiointiin, jota koskeva hallituksen esitys
on siis jo parhaillaan täällä eduskunnassa
käsiteltävänä. Uskon itse, että Istanbulin
sopimuksen ratifiointi voisi omalta osaltaan tukea ja vauhdittaa
myös turvakotipalveluiden kehittymistä Suomessa,
vaikka sinänsä tämä nyt esiteltävä laki
onkin tuosta esityksestä irrallinen.
Tytti Tuppurainen /sd:
Arvoisa puhemies! Rakennepoliittinen ohjelma siirsi turvakodit
valtion vastuulle. Se on oikein ja tarkoituksenmukaista. Kaikkien
on saatava yhtä lailla turvaa äkillisessä kriisitilanteessa.
Tällä hetkellä suomalaiset turvakodit
eroavat suuresti toisistaan. Lähisuhdeväkivaltaa
kokevat ja sen uhan alla elävät ovat myös
hyvin eriarvoisessa asemassa riippuen siitä, missä päin
Suomea he asuvat, mikä on kotikunnan taloudellinen tilanne
ja miten hyvin kunnat tiedostavat väkivallan uhrin erityispalveluiden
tarpeen tai onko uhrilla perhettä.
Yksi hallitusohjelman tavoitteista on turvakotipaikkojen lisääminen
ja niiden alueellisesti tasaisempi jakautuminen. Olemme kansainvälisessä vertailussa
häpeällisen kaukana turvakotien perhepaikkaluvuissa.
10 000:ta asukasta kohden tulisi olla yksi turvakodin perhepaikka,
eli meillä Suomessa tulisi olla 530 perhepaikkaa. Meillä on
tällä hetkellä 120.
Turvakotipalvelu on julkisen vallan vastuulla olevaa sosiaalipalvelua.
Turvakodit säästävät ihmisiä turhalta
kärsimykseltä ja vähentävät
sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksia. Turvakoti on paikka,
jossa voi ottaa aikalisän vaikeaan tilanteeseen ja saada
apua asioiden selvittämiseen. Tämän lain
ansiosta lähisuhdeväkivallan uhrit sekä muut
tämänkaltaisen väkivallan uhrit tulevat
yhdenvertaisempaan asemaan riippumatta siitä, missä päin
Suomea he asuvat.
Arvoisa puhemies! Turvakotien asukkaat ovat naisia, miehiä ja
lapsia, tavallisia suomalaisia. Tilanteet ovat hyvin erilaisia,
mutta kaikkia yhdistää avuntarve. Meidän
on huolehdittava siitä, että apua on saatavilla
niin Utsjoella, Oulunsalossa kuin vaikkapa Vantaalla. Vaikeassa
tilanteessa oleville on löydettävä apua.
Toivon myös, että turvakodeilla on edellytyksiä jatkaa
tapaamispaikkatoimintaa, jossa lapsille ja tapaavalle vanhemmalle
järjestetään joko tuetusti tai valvotusti
valvottuja tai tuettuja tapaamisia. Tämä on erittäin
tärkeää, erityisesti huoltoriitaperheille.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tätä lakiesitystä on
odotettu kauan ja hartaasti. Turvakotipaikkojen vähäisyys
maassamme on ollut todellinen ongelma jo pitkään. Suomi
on saanut lukuisia huomautuksia YK:n kaikkinaisen naisten syrjinnän
poistamista koskevan yleissopimuksen rikkomisesta ja muun muassa
turvakotipaikkojen vähäisyydestä naisiin
kohdistuvan väkivallan uhreille.
Suomi allekirjoitti ensimmäisten valtioiden joukossa
vuonna 2011 Euroopan neuvoston yleissopimuksen naisiin kohdistuvan
väkivallan ja perheväkivallan ehkäisemisestä ja
torjumisesta. Tämä niin sanottu Istanbulin sopimus
on ensimmäinen eurooppalainen oikeudellisesti sitova, naisiin
kohdistuvaa väkivaltaa koskeva sopimus. Istanbulin sopimus
velvoittaa voimaan tullessaan sopimuksen ratifioineita valtioita
järjestämään lähisuhde-
ja perheväkivallan uhreille tarvittavat turvakotipalvelut.
Suomi valmistelee Istanbulin sopimuksen ratifiointia.
Sen lisäksi, että meillä on liian
vähän turvakotipaikkoja, ne ovat myös
maantieteellisesti epätasaisesti jakautuneet. Turvakotipaikkojen
järjestämisvastuu ja siihen liittyvät
rahoituskysymykset ovat olleet ongelmallisia asian eteenpäinviemiseksi.
Tällä lailla on tarkoitus säätää turvakotipalvelun
tuottajille valtion varoista maksettavasta korvauksesta ja sen perusteista.
Tähän astihan kunnat ovat ostaneet turvakotipaikkoja
henkilöön sidotulla maksusitoumuksella. Tämä on
tarkoittanut sitä, että kaikki turvakotipaikkaa
tarvinneet eivät ole sitä saaneet. Osa Suomen
kunnista on ratkaissut asian tuottamalla turvakotipalvelut itse.
Tämä lakiesitys ei tule poistamaan ongelmaa kokonaan,
sillä talousarvioon varatulla 8 miljoonan euron määrärahalla
pystytään turvaamaan nykyiset noin 223 perhepaikkaa,
vaikka Euroopan neuvosto suosittelee, että Suomen väkilukuun
suhteutettuna meillä pitäisi olla 530 paikkaa.
Tämä edellyttäisi talousarvioon varattavan määrärahan
moninkertaista nostoa, kuten ministerikin äsken totesi.
Toivottavasti asiassa päästään
kuitenkin sillä tavalla eteenpäin, että rahoitusvastuun
selkeyttämisen avulla saadaan turvattua olemassa olevien
turvakotipaikkojen pysyvyys.
Ongelmana on kuitenkin jatkossa muun muassa se, että turvakotipalvelu
rajattaisiin koskemaan turvakodissa akuutista kriisistä selviytymisen
aikaa. Kuntien vastuulle jää avohuoltona tarjottava
apu, kuten ennenkin. Toivottavasti uusi sosiaalihuoltolaki tuo uusia
työvälineitä avohuoltoon.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan ennakkokuulemisessa tuli esille
huoli varatun määrärahan riittävyydestä turvakotipaikkojen
määrän ja alueellisen kattavuuden turvaamiseksi.
Riittääkö varmasti varattu määräraha,
sitä monet asiantuntijat epäilivät ja
kyselivät.
Turvakotien ylläpitäjät ovat ilmaisseet
myös huolensa siitä, saavatko kaikki tällä hetkellä toimivat
turvakodit jatkaa toimintaansa. Sopimuksiahan ei ymmärrettävästä syystä ole
voitu vielä tehdä. Asialla alkaa olla kiire, jos
ja kun laki on tarkoitus saada voimaan ensi vuoden alussa.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä mainitaan,
että "turvakotipalvelua on pidettävä julkisen
vallan vastuulla olevana sosiaalipalveluna". Sinänsä tähän
lauseeseen on helppo yhtyä. Tähän asti
turvakotipalvelu on ollut kunnan järjestämää ja
vastuulla olevaa palvelua ilman selkeää lakisääteistä velvoitetta,
mikä tietenkin on tehnyt siitä epävarmaa niin
palvelun tuottajalle kuin asiakkaallekin.
Arvoisa puhemies! Olisin tiedustellut, kun nyt hallitus käytännössä ottaa
tämän 4 miljoonaa euroa kunnilta, toisesta taskusta
siirtää toiseen taskuun, valtionosuudesta ottaa
pois 4 miljoonaa ja 4 miljoonaa laittaa rahaa: miten tämä raha
tulee riittämään? Tavoite on se 530 turvakotipaikkaa, ja
me saamme tällä sen 123 turvakotipaikkaa, mitä nyt
on jo olemassa, elikkä minä jäin miettimään
vain sitä, että sitten jos ne paikat eivät
riitä, niin maksaako kunta itse sen yli tarpeen olevan maksun.
Tämä on hyvin oletettavaa, että ne maksavat.
Kun ajatellaan nyt näitä pääkaupunkiseudun
kuntia, vaikka Vantaata, mistä olen itse kotoisin, niin
meillähän tämä kasvu on suurinta
ja Helsingissä ja Espoossa.
Tästä hallituksen esityksestä käy
ilmi, että joka neljäs turvakodin asiakkaista
puhui kielenään muuta kuin suomea. Sitten käy
ilmi myös se, että Ruotsissa, missä on
peräti 1 100 turvakotipaikkaa plus 1 300
paikkaa lapsille, kustannukset ovat nousseet ihan merkittävässä määrin. Elikkä voidaanko
olettaa myös, että maahanmuuttajaväestön
kasvaessa myös turvakotipaikkojen määrä kasvaa
ja kustannukset kasvavat? Siinä mielessä haen
tällä kysymyksellä vastausta ministeriltä siihen,
joutuvatko pääkaupunkiseudun kunnat maksumiehiksi
näissä ylimenevissä paikkabuukkauksissa,
joihin ei ole määrärahaa osoitettu.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys ja tämä ratkaisu
on todellakin tehty silloin vuosi sitten tässä rakennepoliittisessa
ohjelmassa, ja on tietenkin kunniaksi tälle hallitukselle,
että tämä asia on päätetty
yhdessä viedä eteenpäin. Siellä muutamista
asioista on jo lähdetty lipsumaan, mutta tämä on
erittäin hyvä ja tärkeä näin.
Muutamissa puheenvuoroissa on jo kerrottu se, kuinka meillä on
Suomessa eriarvoisessa asemassa olevia ihmisiä riippuen
siitä, missä päin maata he asuvat. Meillä on
selviä katvealueita, joille ei turvakotijärjestelmää ole
saatu pystytettyä nimenomaan sen takia, että se
ei tunnu olevan kenenkään vastuulla. Osassa päin
Suomea kunnat ovat ottaneet asian hoitaakseen ja jossakin järjestöt
ja niin edelleen. Nyt me pääsemme yhtenäiseen
käytäntöön siten, että valtio
ottaa nämä hoitaakseen.
Ongelma turvakotipalvelujen tarpeessa ei ole häviämässä mihinkään.
Päinvastoin, aina silloin, kun taloudessa menee huonosti,
kun perheillä menee huonosti, on ollut tapana, että myös
perheväkivalta ja lähisuhdeväkivalta
pahenevat, ja siinä mielessä tämä on
viimeinen hetki saattaa tämä asia kunnolliselle
tolalle. Toisaalta tässä edellinen puhuja moitiskeli
sitä, kuinka tämä on kallista palvelua
yhteiskunnalta. On, näin varmasti on kallista, mutta vielä kalliimpaa
se on, jos me emme hoida näitä ihmisiä ja
päästä heitä tarpeeksi ajoissa
avun piiriin.
Kysyisin oikeastaan ministeriltä vielä sitä — jos
ehditte tässä päivän aikana
vastaamaan — onko THL se taho, joka myöhemmin,
tämän viiden vuoden periodin aikana, myös
valvoo tätä laatua. Kiinnitetäänkö siihen
laatuun yhteismitallisesti jotakin huomiota? Kriteeristöhän
on olemassa tai ainakin tulossa siihen, millä tavalla turvakoteja
perustetaan, mutta ulottuuko valvonta myös laatuun?
Aino-Kaisa Pekonen /vas:
Arvoisa puhemies! Mielenkiintoinen keskustelu täällä salissa käynnissä.
15 puheenvuoroa tällä hetkellä pyydettynä,
ja joukossa taitaa olla yksi mies. Se kertoo siitä, että tämä turvakotikeskustelu
taitaa olla tällainen naisten homma. (Eduskunnasta: Naiset saavat
turpaankin!)
Arvoisa puhemies! Jokaisella ihmisellä täytyy
olla oikeus fyysiseen koskemattomuuteen mutta myös oikeus
turvaan silloin, kun sen tarpeessa on. Tämän esityksen
tarkoituksena on varmistaa turvakotipalvelun tuottamisen rahoitus
niin, että turvakotipalvelu olisi jokaisen sitä tarvitsevan
saatavilla asuinpaikasta riippumatta. Nykytilanteessa kuntien on
ollut vaikea saada valtionosuuksia turvakotitoimintaa varten, ja
jo vuosia turvakotien toiminta on nojannut hankerahoituksella toimiviin
kolmannen sektorin toimijoihin, ennen kaikkea Ensi- ja turvakotien
liittoon.
Periaatteessa tämä hallituksen esitys on hyvä ja
kannatettava, mutta käytännössä turvakotipalvelun
tuottajalle maksettavaan korvaukseen varattu rahoitus on riittämätön.
8 miljoonaa euroa on nyt varattu, mutta tämä summa
ei riitä edes nykyisten paikkojen toiminnan rahoittamiseen. Näyttää siis
siltä, että ministeriön esitys tällaisenaan
pikemminkin vähentää turvakotipaikkoja Suomessa
kuin lisää niitä, sillä turvakotipaikkoja
on noin neljäsosa siitä, mitä Euroopan
neuvosto edellyttää. Surullista tietysti tällaisena
taloudellisena aikana, että tällaisia säästölakeja
täällä eduskunnassa säädetään.
Arvoisa puhemies! Hyvä uudistus tässä esityksessä on
kuitenkin se, että asiakkaalle turvakotipalvelu olisi esityksen
mukaan aina maksutonta. Nykykäytännön
mukaan kunnat velvoittavat asiakkaan maksamaan omavastuuosuuden, 33
euroa vuorokaudessa, ja se voi pahimmillaan olla esteenä turvakotipalvelun
käytölle.
Rahoituksen riittämättömyydestä ministeriö itsekin
kantoi huolta. Mutta, arvoisa ministeri, onko tarkoitus säilyttää nykyinen
turvakotijärjestelmä vai ryhtyä perustamaan
uusia sinne, missä ei vielä ole turvakoteja? Ja
jos on todella ajateltu, että laki astuu voimaan jo vuodenvaihteessa,
alkaa olla aika kiire ratkaista näitä ja muitakin avoinna
olevia kysymyksiä, ja siitä kannan huolta.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Perheväkivalta, lähisuhdeväkivalta,
ihmisen kaltoinkohtelu. Viime päivinä on myös
paljon puhuttu ikääntyneiden ihmisten kaltoinkohtelusta. Olin
viikonloppuna elokuvissa, ja siinä alussa esitettiin sellainen
traileri, missä vanha rouva joi kahvia vapisevilla käsillä ja
odotti, kun hänen selkänsä takana oma
poika poistui asunnosta, ja sen jälkeen vasta tämän
rouvan kädet lakkasivat tärisemästä.
Sen tarinan opetus oli se, että liian moni ikääntynyt
pelkää läheisensä huonoa kohtelua.
Siinä mielessä me aina ajattelemme näin,
että kun valtio ottaa vastuun jostakin asiasta, niin silloin
hartiat ovat isot ja leveät. Ja niin olisi myös nyt
toivottavaa, että todellakin turvakotipaikkoja lisättäisiin.
Kun näyttää sille, että 410
paikkaa puuttuu Suomesta, niin pelottaa tietysti, onko tämä hallituksen
esitys omiaan lisäämään niitä paikkoja
vai kenties vähentämään, koska
rahoitushan on riittämätön. 8 miljoonalla
ei kyllä pystytä tällaista laajaa ja
kattavaa turvakotiverkostoa pitämään
pystyssä, ja sitten voidaan taas kysyä myös
sitä, millainen on laatu. Mutta minusta on hyvä asia,
että asia on esillä ja todellakin valtio ottaa
sitä vastuuta perheväkivallan hoidosta ja ehkäisystä ja
sillä tavalla osoittaa myös sen, että tässä on
hyvin tärkeä asia. Se on myös periaatteellinen
kysymys ja, voisi sanoa näin, myös eettisesti
oikein, että valtio ottaa tällaista vastuuta tästä asiasta.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Turvakodit tekevät äärimmäisen
tärkeää työtä, jota
ilman emme tässä maassa pärjää,
eli hallituksen esitys tulee tässä mielessä erittäin
tarpeeseen. Yhtä lailla ei kuitenkaan voi kehua tätä ensi vuodelle
turvakodeille budjetoitua 8:aa miljoonaa euroa, koska se on selkeästi
riittämätön. Tätä on
kritisoitu monissa muissakin puheenvuoroissa.
Itse olisin huolestunut myös turvakotien avohuollon
palveluista, jotka jäävät edelleen kun-tien
rahoituksen vastuulle. Kysyisin ministeriltä: onko näitä avohuollon
palveluita, niiden kohtaloa, mietitty mitenkään?
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Suomessa ei ole lainsäädäntöä lähisuhdeväkivallan uhrien
turvakotipalveluista. Kunnan palveluiden järjestämisvastuuta
voidaan kuitenkin pitää yleisenä perustuslaista
lähtevänä velvollisuutena. Nyt tässä hallituksen
esityksessä esitetään säädettäväksi
laki valtion varoista maksettavasta korvauksesta turvakotipalvelujen
tuottajalle. Esityksen tarkoituksena on varmistaa turvakotipalvelujen
tuottamisen rahoitus niin, että turvakotipalvelu olisi
jokaisen sitä tarvitsevan saatavilla asuinpaikasta riippumatta.
Suomessa on ikävä kyllä paljon perheväkivaltaa,
joten turvakodeille on tarvetta. Suomen nykyinen paikkamäärä on
valitettavasti suosituksia matalampi. Lisäksi on alueita,
joilla ei ole turvakotia lainkaan. YK:n kaikkinaisen naisten syrjinnän
poistamista koskevaa yleissopimusta käsittelevä Cedaw-komitea
onkin antanut Suomelle vuosien varrella huomautuksia muun muassa
turvakotipalvelujen vähäisyydestä naisiin
kohdistuvan väkivallan uhreille.
Lakiehdotus valtion varoista maksettavasta korvauksesta toivon
mukaan helpottaa turvakotipalvelujen tuottajien toimintaa, sillä rahoitusvastuu
selkenee. Tavoitteena olisi kehittää turvakodeista
tietyn minimikoon täyttäviä kodinomaisia palveluyksiköitä.
Ympärivuorokautisen toiminnan minimihenkilöstö on
seitsemän työntekijää, ja turvakotien
henkilöstömäärä vaihtelee
riippuen siitä, kuinka iso turvakoti on ja onko se ehkä erikoistunut
johonkin toimintaan. Tämä tavoite toteutettaisiin
kuitenkin vähintään 2—3 vuoden siirtymäajalla
hyödyntämällä Terveyden ja hyvinvoinnin
laitoksen suunnitelmaa turvakotien sijoittumisesta tarvetta vastaavasti
eri alueille. Lainmuutos selkeyttää myös
turvakotipalvelujen tuottamista Suomessa, kohtelee turvakotipalvelujen
tuottajia yhdenvertaisemmin sekä takaa paremmin myös
palvelun laadun turvakodin sijaintipaikkakunnasta riippumatta. Lakimuutoksella
turvakotipalvelun akuutin kriisihoidon vaihe tulisi valtion kustantamaksi.
Turvakotipalvelu määritellään
lainsäädännössä ympärivuorokautiseksi,
asiakkaalle maksuttomaksi kriisityön yksiköksi,
johon lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa kokeva
henkilö tai perhe voi mennä oma-aloitteisesti
tai viranomaisen tai muun tahon ohjaamana, tarvittaessa myös
nimettömänä. Turvakotipalvelu on asiakkaalle
maksutonta valtion kustantamaa sosiaalipalvelua, jonka tuottamiseen
voidaan osoittaa valtion varoista määrärahaa
tietyin ehdoin.
Arvoisa puhemies! Raha on tietysti aihe, joka kiinnostaa kaikkia.
Turvakotitoiminnan rahoitukseen on esitetty 8 miljoonaa euroa per
vuosi valtion tulo- ja menoarviokehyksessä 2015—2018.
On laskettu, että talousarvioon osoitettavalla määrärahalla
katettaisiin olemassa olevien turvakotipaikkojen määrä eli
noin 123 perhepaikkaa. Summa on herättänyt paljon
keskustelua siitä, riittääkö tämä kyseiseen
paikkamäärään. Tämä on
asia, joka huolestuttaa myös henkilökohtaisesti,
ja mielestäni syytä onkin jatkaa keskustelua tästä paikkamäärästä.
Olen ymmärtänyt, että ministeri on hyvinkin
tietoinen tästä asiasta, ja hän on täällä maininnutkin
myös tämän THL:n osuuden tässä arvioinnin
puolessa paikkamäärän riittävyyden
suhteen.
Hyvänä pidän sitä, että turvakotipalvelun
tarve, tarjonta ja palvelun tuottaminen valtakunnallisesti tulee
arvioida säännöllisesti, esityksen mukaan
viiden toimintavuoden jälkeen esimerkiksi. Tuolloin turvakotitoiminnan
rahoitus on saatu vakiinnutettua eri puolilla Suomea tarvetta vastaavaksi
ja sitä voidaan tarkastella sosiaali- ja terveydenhuollon
toimintakentän osana, ja näin voidaan arvioida
turvakotipalvelun toimintaympäristöä aina
uudelleen. Tuolloin pitäisi arvioida myös turvakotipaikkojen
riittävyys ja rahoitustarve, myös rahoitusmenettelyn
onnistuminen ylipäätäänsä ja
turvakotien kilpailutilanne. Tarvetta vastaavan turvakotipalvelun
paikkamäärän saavuttaminen edellyttää kuitenkin
vuotuisen määrärahan nostamista vastaavalle
tasolle paikkamäärän lisäyksen
kanssa. Euroopan neuvoston suosittelema taso Suomen väkilukuun
suhteutettuna on noin 530 perhepaikkaa. Tämä edellyttäisi
valtion talousarvioon varattavan määrärahan
moninkertaista nostoa.
Arvoisa puhemies! Huomioitavaa tässä kuitenkin
on se, että turvakotipalvelun ulkopuolelle toistaiseksi
jäävä avohuolto olisi edelleen kunnan
järjestämää toimintaa. Turvakotitoiminnan rahoituksen
yleinen johto, ohjaus ja valvonta kuuluvat uuden lain myötä sosiaali-
ja terveysministeriölle, ja THL huolehtisi valtion varoista maksettavan
korvauksen valmisteluun, korvauksen maksatukseen ja korvauksen käytön
valvontaan liittyvät tehtävät. THL tekisi
myös turvakotipalvelujen tuottajan kanssa sopimuksen viideksi
vuodeksi ehdollisena niin, että valtion varoista maksettavan
korvauksen määrä vahvistettaisiin vuosittain.
Ministeriö vahvistaa turvakotipalvelujen tuottajille jaettavan
vuotuisen korvauksen määrän.
Koska turvakotipalvelujen tuottamisesta ei ole varsinaisesti
kilpailua eikä tunkua, niin toivotaan, että asiat
menisivät uudistuksen myötä parempaan
suuntaan emmekä ainakaan menettäisi yhtään
turvakotia, koska päinvastoin lisää tarvitaan.
Samalla tietysti toivon, ettei turvakodeille olisi enää Suomessa
tarvetta vaan että väkivalta saataisiin loppumaan.
Uskon, että se olisi varmasti tässäkin
salissa kaikkien ensisijainen toive ja tavoite.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Seuraavaksi on edustaja Pekosen kaipaama mieskansanedustaja,
Palola, ja sitten täällä salissa on muitakin
miehiä odottamassa kalastuslain käsittelyä,
niin että ei mene kuuroille korville tämä hyvä keskustelu.
(Naurua)
Mikael Palola /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on minulle tuttu tilanne
aikaisemmasta työstäni tuolla sote-kuntayhtymän
johtajan tehtävissä, ja uskon tästä selviäväni. — Toivoisin,
että ministeri vielä täsmentäisi
tähän lakiesitykseen liittyen: Ollaanko tässä nyt
siirtämässä turvakotipalveluiden järjestämisvastuu
kunnilta valtiolle ja THL:lle? Tuolla rakennepoliittisessa ohjelmassa
todetaan, että vastuu siirtyy, ja tässä lakiesityksessä puhutaan,
että THL hoitaa ja koordinoi. Tarkoitetaanko tällä siis
sitä, että oikeasti se järjestämisvastuu
siirretään kunnilta, vai tarkoitetaanko tässä sitä,
että THL huolehtii jatkossa rahoituksesta ja palveluiden
ikään kuin koordinoinnista, mutta jääkö tässä kuitenkin
viimekätinen järjestämisvastuu edelleen
julkiselle sote-palveluiden järjestäjälle,
kunnille?
Toinen asia, mihin kiinnittäisin huomiota: Tässä laissa
todetaan, että turvakotipalvelun johtajalla, sen palvelun
tuottajalla, on päätösvalta päättää siitä,
milloin asiakas otetaan palvelun piiriin, minkälaisia palveluita
tarjotaan, kuinka pitkä palvelujakso kulloinkin tarvitaan
asiakkaalle. Minusta tämä on hieman kyseenalaista
siinä mielessä, että se palvelun tuottaja
saa päättää, kuka on asiakkaana,
kuinka pitkään pidetään asiakkaana.
Tämä on mielestäni selkeästi
palvelun järjestäjälle kuuluva päätösvalta
ja rooli, varsinkin jos turvakotipalvelun tuottaja saa rahoituksen
sen mukaan, kuinka paljon siellä on asiakkaita, miten pitkät
olojaksot siellä on ja mikä on palvelun sisältö.
Tässä ikään kuin palvelun tuottaja
pääsee itse tilaamaan itseltään
palveluita.
Silvia Modig /vas:
Arvoisa puhemies! Minä olin aikoinaan äärimmäisen
ylpeä siitä, että Suomi allekirjoitti
ensimmäisten joukossa Istanbulin sopimuksen. Se on ensimmäinen
eurooppalainen oikeudellisesti sitova sopimus, joka tähtää naisiin
kohdistuvan väkivallan torjumiseen ja ehkäisemiseen.
Se oli hieno teko, ja minä ajattelin, että me
olemme eturintamassa, me ymmärrämme tämän
asian vakavuuden, varsinkin kun lähisuhdeväkivalta
on Suomessa kansantauti. Sitä on meillä aivan
liikaa — edustaja Niikko lähti, mutta voin sanoa,
että se on ihan kantasuomalaisten tauti. Sen lisäksi
Jyrki Kataisen hallitusohjelmaan kirjattiin pyrkimys siihen, että me
nostamme meidän turvakotipaikkojen määrän
Euroopan neuvoston suositustasolle 530:een ja me parannamme niiden
maantieteellistä saatavuutta.
Nyt meidän edessämme on siis laki, jonka pitäisi
vastata näihin velvoitteisiin. Se laki on monelta osin
hyvä, mutta määrärahojen ilmiselvä riittämättömyys,
kuten ministeri Huovinen tyylilleen rehellisesti myönsi,
ei mahdollista tarvittavaa parannusta nykytilaan. Hallituksen esityksessä sanotaan
suoraan, että tällä rahalla pystytään
ylläpitämään nykyiset paikat,
ei lisäämään. Pessimisti voisi
jopa pelätä paikkojen itse asiassa vähenevän,
koska me tiedämme, että THL on ollut leikkausten
kohteena ja nyt heidän tulee pystyä uuteen, vaativaan
tehtävään vailla lisäresursseja.
Mutta koska minä en ole pessimisti, keskityn seuraavaksi
hyviin asioihin tässä laissa.
Kun vastuu siirtyy kunnilta valtiolle, kohdellaan kaikkia tuottajia
yhdenvertaisesti. Tähän asti kuntien käytännöt
ja panostukset ovat olleet hyvin vaihtelevia ja suomalaiset väkivallan
uhrit sen takia hyvin eriarvoisessa asemassa. Nyt määritellään,
mikä on turvakoti, tehdään kriteerit
sille, mitä toimintaa sen palvelun pitää sisältää,
jotta sitä voi kutsua turvakodiksi. Tähän
asti esimerkiksi jotkut kunnat ovat nähneet, että turvakotitarpeeseen
voi vastata avopalvelulla, josta tiedetään, että se
ei ole riittävää.
Minä uskon myös, että tässä esityksessä on hyvää se,
että miesten asema paranee. Väkivaltaa kohtaavat
kaikki sukupuolet, ja tähän asti miehet ovat jääneet
huomiotta. Minä uskallan väittää,
että kotona lähisuhdeväkivaltaa kokeva mies
on edelleen tabu. Minä uskon, että jos kenelle
tahansa väkivallan uhrille siitä kierteestä irti
pääseminen on vaikeata, se voi tässä meidän kulttuurissamme
olla miehelle vielä askeleen vaikeampaa. Uskon, että tämä tulee
tuomaan sekä miesten että lapsettomien vanhempien
osalta parannuksen nykytilanteeseen. Tähän astihan monet
turvakotipäätökset on tehty lastensuojelun
näkökulmasta. Lastensuojelun näkökulma
on äärimmäisen tärkeä,
lapsia pitää suojella viimeiseen asti, mutta väkivalta
on ihan samaa riippumatta siitä, mikä sinun sukupuolesi
on tai onko sinulla lapsia vai ei.
Nyt kun meillä on THL sopimusten tekijänä, nyt
meillä on THL asemassa valvoa, että laatukriteerit
toteutuvat ja että palvelut toteutuvat maantieteellisesti
tasaisemmin. Nämä seikat tuovat selvästi
parannusta nykytilaan. Mutta väkivallan kohtaaminen on
yhtä vakava ja murskaava asia riippumatta sukupuolesta
tai kotipaikkakunnasta. Siksi on minun mielestäni erittäin
hyvä, että tässä esityksessä puhutaan
lähisuhdeväkivallasta, koska se sisällyttää jokaisen,
joka väkivallan uhriksi voi joutua.
Arvoisa puhemies! Nythän meidän talousarvioaloitteessa
on oma momentti turvakodeille, 8 miljoonaa euroa. Kuten jo todettu,
4 miljoonaa on sitä rahaa, joka aiemmin kunnille annettiin turvakotipalveluiden
tuottamiseen, ja 4 miljoonaa on niin sanotusti uutta rahaa. Ehkä tämän
salin ulkopuolella ei kenellekään valtavia hurraa-huutoja
aiheuta se, että meillä on momentti turvakodeille,
mutta se on merkittävää: Jos me kaikki
tunnemme tuskaa siitä, että tämä määräraha
ei ole riittävä, meillä on kuitenkin
nytten, miten sanotaankaan, niin kuin ovi auki, me voimme parantaa
siitä. Kun meillä on olemassa se momentti, ensi
vuonna siitä tulee korkeampi, ja myöhemmin ministeri
kertoo, miten me pääsemme mahdollisimman pian
tuohon tarvittavaan 32 miljoonaan.
Tämä on se suurin kysymys: miten me saamme
rahoituksen riittävälle tasolle? Kuten niin monissa
sosiaalipalveluissa, myös tässä tästä väkivallasta
aiheutuu enemmän kustannuksia kuin sen ehkäisemisestä.
Vaikka me pääsisimme meidän tarjonnassa
Euroopan neuvoston suosituksen tasolle, silti se väkivalta
aiheuttaa enemmän kustannuksia kuin sen ehkäiseminen
vie. Eli jospa me joskus osaisimme nähdä ihmisten
ja sosiaalipalveluiden kohdalla sen elinkaariajattelun, jota me
monien rakennusten kohdalla osaamme kyllä ajatella. Monet
asiat maksavat itsensä pitkässä juoksussa
takaisin. Tässä puhutaan isoista rahoista eikä pelkästään
siitä, vaan myös henkisestä kärsimyksestä,
joka olisi mahdollista vaihtaa hyvinvoinniksi.
Mutta, arvoisa puhemies, mitä minä haluan kysyä ministeriltä:
Avopalvelut säilyvät edelleen kuntien vastuulla,
ja kun turvakoti tässä laissa määritellään
akuutin kriisin hoitamisjaksoksi, on kuntien vastuu edelleen valtava
avohuollon osalta ja tavallaan koko tämän prosessin
osalta, johon uhri turvakotiin mennessään joutuu.
Jotta uhri pääsee irti väkivallan kierteestä ja
pystyy kuntoutumaan kohtaamastaan väkivallasta, vaatii
se pidemmän hoito- ja palvelujakson. Miten siis varmistetaan,
että uhrin näkökulmasta palveluketju
ei katkea ja turvakotijakson jälkeen apua on tarjolla,
eli miten kuntien ja THL:n yhteistyö varmistetaan?
Kysyisin ministeriltä myös: Mitä askelmerkkejä te
näette, että me pääsemme tähän
tarvittavaan määrärahaan joku päivä?
Mainitsitte, että Istanbulin sopimuksen ratifioiminen on
yksi signaali siihen suuntaan. Mitä muita keinoja, askelmerkkejä on,
että me pääsemme tuohon mainitsemaanne
32 miljoonaan?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Vastaan tässä vaiheessa
nyt esitettyihin kysymyksiin, koska joudun poistumaan hetken päästä tuonne
sote-kokoukseen. Tämä on tämä normaali
selitys näinä aikoina: kun ministeri poistuu aitiosta,
niin yleensä se on sote-kokous, joka siellä odottelee.
Erinomaisia puheenvuoroja on käytetty, ja varmaan tätä yhteistä tuskaa
tästä rahoituksen riittävyydestä tässä on
pohdittu. Ei minulla edustaja Modigin kysymykseen, millä tavalla
tätä rahoituksen riittämättömyyttä voisimme
saada parannetuksi, ole mitään yksiselitteistä vastausta, muuta
kuin se, että uskon kyllä siihen, että tämän aiheen
esilläpito, poliittisten puolueitten puheissa ja myöskin
ehkä tulevissa eduskuntavaaleissa ja sitten laadittavassa
hallitusohjelmassa, on aika keskeinen asia, koska ilman niitä kirjauksia emme
varmaankaan pääse eteenpäin tässä rahoituksen
tasossa. Eli toivon kaikkien yhteistyötä siinä,
että saamme vahvat kirjaukset tulevan hallituksen ohjelmaan
siitä, että tätä rahoituksen
tasoa täytyy korjata merkittävästi ylöspäin,
jotta pystymme näihin tavoitteisiin pääsemään.
Mutta niin kuin sanoin jo esittelypuheenvuorossa: yhdessä yössä ja
yhdellä lakiesityksellä me emme näitä asioita
pysty korjaamaan, vaan tämä on alku, tällä lähdetään
liikkeelle ja toivottavasti sitten päästään
niihin tavoitteisiin, joita tässä lainsäädännössä on
asetettu.
Pidän hyvänä sitä, että täällä on
korostettu kuitenkin maksuttomuuden merkitystä ja sitä,
että tässä saadaan yhtenäiset
laatukriteerit tälle toiminnalle. Me tiedämme
varsin hyvin, että jo tänä päivänä Ensi-
ja turvakotien liiton ohella meillä on ollut tällä alalla
erilaisia muitakin palveluntarjoajia, jotka eivät pidä sisällään
oikeastaan juuri minkäänlaista palvelua tai auttamista
näille väkivallan uhreille. Itse en pidä tällaista
oikeana turvakotitoimintana, jos tarjotaan seinät ja katto
ja sanotaan, että koetapa selvitä, vaan kyllä sen
toiminnan tulee myöskin tarjota niitä eväitä,
jotta ihminen pystyy pääsemään
tästä väkivallasta ulos ja irti ja sillä tavoin
myöskin parantamaan omaa elämänlaatuaan,
ja toisaalta sitten saadaan myöskin yhteiskunnallisesti
vaikuttavuutta aikaiseksi.
Ehkä vielä, puhemies, totean tuohon edustaja Palolan
kysymykseen: kyllä, edelleenkin järjestämisvastuu
tulee tietenkin pysymään kunnilla ja kuntayhtymillä.
Totta kai sote-ratkaisu muuttaa sitten merkittävästi
tässäkin asiassa järjestämisvastuuta,
eli siinä vaiheessa uskon, että pystymme kyllä koordinoimaan
myös ihan eri tavalla väkivallan vastaista työtä,
kun saamme viisi sote-aluetta, jotka voivat ottaa omalla alueellaan
vastuun esimerkiksi tästä väkivallan
ehkäisytyöstä ja myöskin ehkä sitten
jatkossa siitä koordi- nointivastuusta, joka tässä laissa
nyt annetaan THL:lle. Itse ainakin ajattelisin, että se
voisi olla järkevä tie sitten, kunhan pääsemme
tuossa sote-ratkaisussa eteenpäin.
Ja oikeastaan vielä edustaja Modigin kysymykseen siitä,
miten nyt sitten THL pystyy yhdessä kuntien kanssa hoitamaan
sen, että nämä avohuollon palvelut ovat
riittävällä tolalla: kyllä tässä varmasti
tarvitaan ihan sellaista konkreettista yhteistyötä,
ja uskon, että THL:ssä ollaan jo parhaillaan tekemässä työtä sen
eteen, millä tavoin sitten alueiden, kuntien kanssa yhdessä käydään
läpi se, miten se avopalvelu, miten se palveluketju pystytään
pitämään kokonaisena ja saumattomana
ja siten turvaamaan se, että asiakkaat eivät risteile
kodin ja turvakodin välillä vaan pääsisivät
ikään kuin parempaan tilanteeseen omassa elämässään,
ja siinä nimenomaan tämä apu on tärkeää.
Painotan tätä sosiaalihuoltolain kirjausta, joka
siis velvoittaa kunnat myöskin antamaan tätä avohuollon
palvelua, eli meillä on sitäkin kautta aika vahvat
kirjaukset parhaillaan eduskunnan käsittelyssä.
Puhemies! Aivan loppuun totean itsekin, että tietenkin
kaikkein ihanteellisin tilanne olisi se, että emme tarvitsisi
näitä turvakoteja, että meillä olisi
sellainen yhteiskunta, jossa jokainen voisi olla väkivallasta
vapaa eikä kenenkään tarvitsisi omassa
kodissaan pelätä. Mutta koska tosiaankaan maailma
ei ole täydellinen, niin meillä näitä ongelmia
on, ja me tarvitsemme ehdottomasti ihmisille apua mahdollisimman
varhaisessa vaiheessa. Mutta painottaisin kyllä tätä ennaltaehkäisyn
merkitystä, sitä, että me puhumme väkivallattomuuden
puolesta ihan sieltä varhaisesta lapsuudesta lähtien.
Emme me pääse tästä kierteestä eroon,
jollemme me ota tätä asiaa myöskin vahvasti
yhteiskunnallisen keskustelun kohteeksi ja tuomitse sitä,
että joku joutuu kodissaan pelkäämään
väkivaltaa. Tässä mielessä se,
mitä täällä areenoilla ja tässä talossa
puhutaan ja säädetään lainsäädäntöä,
on äärimmäisen tärkeää,
ja pidän kyllä merkityksellisenä sitä,
että hallitus on omalla toiminnallaan ottanut vastuun näistä asioista.
Vaikka resurssi on valitettavasti vielä hyvin pieni, valtiovalta
osoittaa tällä vahvaa sitoutumista tähän
asiaan, joka on erittäin merkittävä ongelma
suomalaisessa yhteiskunnassa.
Ja vielä, puhemies, ihan loppuun, että kun edustaja
Niikko täällä pohdiskeli Ruotsin tilannetta,
niin toteanpahan nyt vain, että kovasti tuntuu olevan meilläkin
tuota tarvetta tälle turvakotitoiminnalle, vaikka maahanmuuttajia
on maassamme varsin vähän. (Silvia Modig: Juuri
näin! Hyvä, ministeri!)
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan jo tässä yhteydessä kiittää ministeri
Huovista tästä hyvästä lakiesityksestä sekä erittäin
ansiokkaasta vastauspuheenvuorosta, joka äsken tuli vastauksena
edustajien tekemiin kysymyksiin. Nämä linjaukset,
joita käytitte, olivat erittäin, erittäin
kannattavia.
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen viime syksyn rakennepoliittisen
ohjelman mukaisesti turvakotitoiminta siirretään
valtion vastuulle. Jatkossa valtio maksaisi palvelujen tuottajille korvausta
palvelujen järjestämisestä. Tavoitteena
on varmistaa, että turvakotipalvelu olisi jatkossa jokaisen
sitä tarvitsevan saatavilla asuinpaikasta riippumatta.
Valtio voisi myöntää rahoitusta toimintaan,
jonka tarkoituksena olisi lähisuhdeväkivallan
kohteena olevan ihmisen ja hänen perheensä terveyden,
hyvinvoinnin ja toimintakyvyn ylläpitäminen. Valtion
varoista maksettavan korvauksen määrä vahvistetaan vuosittain.
Turvakotitoiminnan rahoituksen johto, ohjaus ja valvonta kuuluisivat
sosiaali- ja terveysministeriölle, ja THL huolehtisi rahoitukseen
liittyvistä tehtävistä. THL myös
tekisi sopimukset turvakotipalvelujen tuottajien kanssa.
Arvoisa puhemies! Tämä esitys liittyy olennaisesti
myös eduskunnan hyväksyttävänä olevaan
Istanbulin sopimukseen, jolla ehkäistään
ja torjutaan naisiin kohdistuvaa väkivaltaa ja perheväkivaltaa.
Sopimuksen tavoite on myös uhrien suojeleminen sekä väkivallantekijöiden
saattaminen edesvastuuseen.
Suomessa turvakotien määrä ei vastaa
kansainvälisiä suosituksia. Euroopan
neuvoston suosituksen mukaan paikkoja tulisi olla yksi 10 000:ta
asukasta kohden. Tämän mukaan Suomessa tulisi
olla noin 530 paikkaa, kun niitä tällä hetkellä on
vain noin 120. Tavoitteena on oltava, että turvakotipaikkoja
lisätään eri puolille Suomea. Turvakotien
palveluiden saatavuutta on lisättävä siten,
että riippumatta siitä, missä asukas tai
kuntalainen, ihminen, perhe asuu, hän voi saada tarvittavaa
kriisiapua ja tarvittavaa turvakotipalvelua. Nyt olemassa olevan
lakiesityksen osalta on epäselvyyttä, tullaanko
tässä onnistumaan, minkä takia on ehdottoman
tärkeää, että eduskunta ottaa
sen tavoitelinjauksen, jota tällä lainsäädäntöesityksellä haetaan.
Hallituksen linjausten mukaisesti turvakodit siirtyvät
valtion rahoitusvastuulle ensi vuonna. Toimintaan on osoitettu 8
miljoonan euron määräraha, mikä riittäisi
paikkojen turvaamiseen niin, että valtion korvauksen ulkopuolelle
jää avohuollon osuus, joka toistaiseksi säilyy
kuntien vastuulla yleiseen sosiaalihuoltoon kuuluvana alueena. Meillä on
kuitenkin tieto myös siitä, että koska
rahoitus ei riitä kaikkien osalta, niin jotta tähän
tavoitteeseen päästään turvakotien
osalta ja palveluiden osalta, meidän on kehitettävä turvakotiverkostoa
yhteistyössä kuntien kanssa ja kuntien avohuoltopalveluiden
kautta, jotta ne palveluprosessit, joita asiakkaat ja perheet tarvitsevat,
pystytään tuottamaan ja järjestämään
parhaalla mah-dollisella tavalla. Tämä edellyttää kuitenkin,
että kunnat keskittyvät myös toimiin,
joilla ehkäistään perheiden ongelmia
ja tuetaan perheiden arkea niin, että voidaan tehokkaasti
torjua väkivallantekoja. Kuntien tulee myös tukea
perheitä, jotka muuttavat turvakodista omaan asuntoonsa. Meidän
tulee ennen kaikkea vahvistaa perheiden elämäntilanteeseen
liittyviä ennalta ehkäiseviä palveluja
ja tukimuotoja, jottei turvakotipalveluja ja kriisipalveluja tarvita,
aivan kuten ministeri äsken omassa puheenvuorossaan myös
totesi.
Esitys liittyy myös sosiaalihuoltolain kokonaisuudistukseen,
jossa yksi tuen tarve, johon kunnan pitää tarjota
palvelut, kohdistuu lähisuhde- ja perheväkivallan
kohteeksi joutuneisiin. Toisin sanoen sosiaalihuoltolaki sisältää kunnan velvoitteen
huolehtia lähisuhde- ja perheväkivallan uhrista
ja valtion vastuuta on akuutin avun antaminen turvakodissa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Eero Heinäluoma.