4) Hallituksen esitys eduskunnalle kalastuslaiksi ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Maa- ja metsätalousministeri Petteri Orpo
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kiitän joustavuudesta
aikataulun suhteen. Joudun lähtemään
työmatkalle Strasbourgiin, missä on esillä muun
muassa Venäjän-vientikieltoon liittyviä kompensaatiokysymyksiä, jotka
on tärkeää päästä hoitamaan.
Mutta minulla on ilo, kunniakin, esitellä eduskunnalle
vuosien työn tulos eli uusi kalastuslakikokonaisuus, jonka
valtioneuvosto yksimielisesti antoi eteenpäin viime viikolla.
Tämä on hieno laki, joka uudistaa suomalaisen
kalastuslainsäädännön moderniksi,
ehkä moderneimpia maailmassa.
Keskeinen ajatus on se, miten kalavaroja voidaan hyödyntää ekologisesti,
taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla.
Lähtöajatus lähtee siitä, että jos
me huolehdimme meidän kalakantojemme vahvuudesta, elämän
elinolosuhteista, kyvystä luontaiseen lisääntymiseen
ja siitä, että kalastetaan kohtuullisella ja kestävällä tavalla,
meidän vesistöissämme, järvissä,
joissa, meressä, puroissa, on kalaa niin paljon, että sitä riittää vapaa-ajankalastajille
eri muodoissaan, mato-onkijalle, verkkokalastajalle, uistelijalle, heittouistelijalle,
perhokalastajalle, rysäpyytäjälle, ammattikalastajalle,
matkailuoppaille asiakkaineen. Tämä on mahdollista,
kun tämä laki toteutuu ja kun sitä viedään
käytäntöön hyvänä viranomaisten
yhteistyönä. Laki kokoaa yhteen eri kalaviranomaiset
ja myöskin yhteistyöjärjestöt, mikä mahdollistaa
kalakantojen kokonaisvaltaisen tarkastelun ja hoidon ja sitä kautta
kestävän kalastuksen periaatteet ja sen mahdollistamisen.
Minä olen erittäin tyytyväinen ja
voin kertoa, että myöskin ministeriö ja
tätä vuosia valmistelleet virkamiehet ja ne järjestöt,
jotka ovat olleet työssä mukana, yhtyvät
siihen tyytyväisyyteen, että tämä on
eduskuntaan saatu.
Kalastuslaki herättää valtavasti
intohimoja. Lähestulkoon jokaisella sadoistatuhansista
suomalaisista kalastusta harrastavista on oma näkemyksensä siitä,
millainen olisi hyvä kalastuslaki. Kalastuslaki herättää intohimoja,
on sitten vedenomistaja tai vapaa-ajankalastaja esimerkiksi, ammattikalastaja
tai vapaa-ajankalastaja. Siksi on vaikea tehdä sellaista
lakia, joka yksiselitteisesti tyydyttäisi jokaista, ja
varmasti vieläkin, kun eduskunta tätä nyt
alkaa käsittelemään muun muassa maa-
ja metsätalousvaliokunnassa ja ympäristövaliokunnassa,
riittää paljon asioita, joita pohditaan, (Jari
Myllykoski: Ei kai?) mutta haluan korostaa sitä, että jossain
vaiheessa tätä seitsemän vuoden valmistelua
vain pitää puhaltaa pilliin ja pistää kirkko
keskelle kylää. Siitä huolimatta, että kompromisseja
on jouduttu tekemään, minusta tämä kokonaisuus
on hyvä.
Paljon keskustelua loppuvaiheessa aiheuttanut kalastusmaksu
on loppujen lopuksi yksi osa tässä suuressa kokonaisuudessa.
Tämäkin on asia, josta on erilaisia mielipiteitä.
On perusteltuja mielipiteitä, ja ei kuitenkaan ole ehkä yhtä oikeaa
vastausta. Mutta tämä laki on itsessään
niin arvokas, että oli hyvä, että tämä on
nyt saatu eteenpäin ja on selkeät linjaukset siitä,
mihin kalastusmaksu perustuu. Mutta kalastusmaksussakin, ja tässä esityksessä,
kaikkein oleellisin uudistus on se, että meillä on
yksi yhtäläinen ja — edelleen, mitä sillä saa — kohtuullisen
edullinen kalastuksenhoitomaksu, jolla voi kalastaa yhdellä luvalla
ympäri vuoden koko Suomessa. Minusta tämä on
erittäin hyvä ja tervetullut uudistus, ja itsekin
vapaa-ajankalastajana tiedän, että tätä mahdollisuutta
arvostetaan.
Ehkä viimeisenä asiana haluaisin korostaa
sitä, että tämä laki ja sen
yhteydessä valtioneuvoston hyväksymä lohi-
ja meritaimenstrategia ja itse asiassa jo vuonna 12 hyväksytty
kalatiestrategia vahvistavat erityisesti vaelluskalojen elinolosuhteita
ja mahdollisuuksia selvitä. Meillä on uhanalaisia
vaelluskalakantoja, jotka ovat todella vaarassa kokonaan kuolla
sukupuuttoon. Tämä laki ja keväällä tehtävä kalastusasetus
antavat kaikki mahdollisuudet siihen, että me voimme suojella
uhanalaisia kalakantoja ja vahvistaa niitä. Tämä on
erittäin tärkeä kysymys, ja ehkä tässä yhteydessä otetaan
myös se esille, että monet, tietysti luonnonsuojelujärjestöt,
olisivat halunneet jo lain tasolle määriteltävän
ja nimettävän ne uhanalaisimmat kalalajit, mutta
vakuutan tässä omalta osaltani, että minusta
ne tulisi kirjata sitten seuraavassa vaiheessa asetukseen, joka
on tärkeä työväline, jolla tämän
lain yksityiskohtia voidaan tarkentaa.
Hyvät kansanedustajat! Arvoisa puhemies! Minusta lakiesitys
on hyvä, ja toivon, että käydään
eduskunnan ja sen valiokuntien kanssa hyvää keskustelua
sen loppuun saattamisesta ja saadaan laki voimaan 1.1.2016.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvin pitkälti kalastuksessa on näkynyt
valitettavasti vesialueiden omistajien ja omistamattomien välinen
jännite. Kala ui edelleen monen mielestä omistajan
merkki suomussa, ja se näkyi tässä, kun
vuoden 1997 alusta lakialoitteeni pohjalta eduskunta sääti
lain, jota vastustivat hallitus sekä silloinen oppositio
ja jolla luotiin jokamiehenoikeudet ongintaan ja pilkintään
97 alusta, läänikohtainen viehekortti ja myös
alle 18-vuotiaiden ohella yli 65-vuotiai-den vapautus maksusta.
Alkoi välittömästi maa- ja metsätalousministeriössä ja
vesialueiden ja MTK:n piirissä tämmöinen
revanssivalmistelu, jossa pyrittiin kyseenalaistamaan pilkintää,
rajaamaan takaisinpäin maksuttomien kalastusoikeuksien
kysymystä ynnä muuta. Tässä suhteessa
oli tietysti tärkeää, että tältä osin
ei menty ikärajaheikennyksiin nykyisestä käytännöstä.
Meillä tosiaan, niin kuin ministerikin sanoi, kalakannat
mahdollistavat maaseutumatkailun, aktiivisemman vapaa-ajan harrastuksen.
Meidän on hyödynnettävä näitä voimavaroja
aktiivisemmalla otteella, mutta edistettävä vapaa-ajankalastusta.
Olisi tarvittu muun muassa useamman vavan erityislisämaksu
käyttöön.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kaksi kysymystä ministerille.
Ensinnäkin tämä kotitarvekalastuksen
asema. Minkä takia on määritelty niin,
että muilla kuin kaupallisilla kalastajilla verkkomäärä on
enimmillään se kahdeksan verkkoa? Eikö tämä asia voitaisi
päättää aluekohtaisesti joko
ely-keskustasolla tai sitten kalatalousalueitten?
Toinen kysymys liittyy siihen, kun talossa on käsittelyssä saamelaiskäräjälaki.
Täällähän on Inarijärven
kohdalla mielenkiintoinen linjaus silloin, kun puhutaan kestävän
kalastuksen enimmäismäärästä ja
sen jakamisesta. Muilla vesialueilla se on puolet Metsähallitukselle,
puolet muille, mutta Inarijärvellä, jossa pitäisi
esimerkiksi kalastajasaamelaisilla olla aivan erityiset oikeudet,
jako-osuus onkin niinpäin, että kaksi kolmasosaa
Metsähallitukselle ja yksi kolmasosa paikallisille, juuri
näille saamelaisille ja perinteisten luontaiselinkeinojen
harjoittajille. Toivon kyllä, että viimeistään
perustuslakivaliokunnassa tämä pykälä kaatuu.
Anne Kalmari /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minua huolestuttaa tässä lainsäädännössä se,
että samaan aikaan kun ely-keskuksen voimavaroja ollaan
vähentämässä, tässäkin
lainsäädännössä aiheutetaan
lisää byrokratiaa ely-keskuksille, mutta mikä siinä on vaarallista,
on se, että se valta viedään kalastusalueilta,
jotka mielestäni osaavat kyllä itse päättää omien
alueidensa kalavesien hoidosta ja siitä, kenellä siellä pitäisi
olla lupa kalastaa. (Kari Rajamäki: Niinpä, siinä se
ongelma oli!) On vaarallista sosialisointia suorastaan, (Kari Rajamäki:
Siinä se oli, sosialisointia!) jos niitä kovin moninaisin
määräyksin tullaan säätelemään.
Pahimmillaan voi käydä niin, että lohesta
tulee ikään kuin uusi liito-orava, jolloin — kun
nyt normaali kalavesien käyttö on ollut ihan sopusoinnussa
niin vapaa-ajankalastajien, ammattikalastajien kuin kotitarvekalastajien
välillä — tämä lohi
tulee määräämään
ulkopuolelta sen, miten näitä vesiä käytetään.
Mielestäni tähän asiaan on syytä kiinnittää huomiota
sitten, kun asetustekstejä tehdään. (Puhemies
koputtaa) Itse asiassa toivoisin, että ministeri kuuntelisi
valiokunnan mielipidettä sitten, kun tätä keskustelua
käydään.
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Täytyy sanoa, että kun valiokunnassa
olen ollut ja kun lohi on nostettu pöytään,
niin minä olen kyllä ollut varmaan eri paikassa
silloin kuin edustaja Kalmari. Sopuisaa se kovinkaan ei ole ollut,
ja varmaan tämä seitsemän vuoden valmisteluaikakin
kertoo jostakin, kuinka hyvässä yhteisymmärryksessä on
oltu.
Oikeastaan en ole ollenkaan harmissani tässä kohtaa
byrokratian lisääntymisestä, sillä jos
me ajattelemme sisävesien ammattikalastuksen kehittämistä ja
toimintaedellytyksiä, niin olisin toivonut kyllä,
että lupamenettelyissä jollakin lailla olisi huomioitu,
että vaikkapa nyt jossakin Keiteleellä, missä on
aivan huikeita eroja verkkomaksujen osalta, jollakin tavoin olisi
pystytty kohtelemaan kalastajia samalla tavoin. Ihan yhtä lailla ristiriitaisissa
tunnelmissa kuin edustaja Mustajärvi: sitten näillä,
joilla on oikeus kalastaa, kotitarvekalastuksessa verkkomäärää rajoitetaan, mutta
sitten ammattikalastajille se verkkojen hinta voi olla kyllä kohtuuton.
Mikael Palola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässähän ollaan
elyille antamassa vastuuta näitten vesialueiden kalojen
hoitamisesta, ja elyt ovat tähän asti saaneet
näiltä osakaskunnilta tiedot kalakannoista. Kysyisin: miten
varmistetaan jatkossa, että elyt saavat jatkossakin tietoja
kalakantojen tilasta ja tarvittavista toimenpiteistä, kun
joidenkin tulkintojen mukaan tämän lain myötä osakaskuntien
toiminta useilla alueilla lakkaa?
Heikki Autto /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Haluan kiittää ministeri
Orpoa siitä, että hän on tuonut tämän
kalastuslain kokonaisuudistuksen eduskunnan käsiteltäväksi.
Tässäkin salissa on kalamiehiä, jotka
ovat itse asiassa nuorempia kuin tämä laki, joten
varmaan oli jo aika palata tähän vuonna 83 voimaan
tulleeseen kalastuslakiin. (Kari Rajamäki: Vuoden 87 alusta!) — En
ollenkaan halua tietenkään tällä vähätellä sitä,
etteikö esimerkiksi edustaja Rajamäki ole pitkin
matkaa tehnyt tärkeää työtä suomalaisen
vapaa-ajankalastuksen edistämiseksi.
On todella tärkeää, että tässäkin
nyt sitten, uudessa laissa, valiokunta tämän hyvän
esityksen pohjalta tekee tarkkaa työtä kaikissa
niissä näkökulmissa, jotka liittyvät
siihen, että toisaalta kotitarvekalastajien asema turvataan
tuolla Itä- ja Pohjois-Suomessa, ammattikalastajat saavat
saaliinsa, saadaan hyvää kotimaista kalaa pöytään, ja
sitten myös se vapaa-ajankalastajien asema, niin vesialueita
omistavien kuin omistamattomienkin mahdollisuudet, tulee turvatuksi.
Tässä on monia yksityiskohtia vielä,
mihin varmasti valiokunnan tulee paneutua näitten erityisperusteisten
kalastusoikeuksien osalta, vaikkapa tämän Inarijärven
osalta, (Puhemies koputtaa) joka nousi jo esille, mutta...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja nyt aika on täynnä.
...että päälinja on... [Puhemies
antoi puheenvuoron seuraavalle puhujalle.]
Tytti Tuppurainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakiesitystä voi kiittää kalakantojen
suojelusta ja kalojen luonnonvaraisen lisääntymisen
edistämisestä.
SDP puolustaa yleiskalastusoikeuksia, on puolustanut niitä jo
koko olemassaolonsa ajan. On erittäin hyvä, että hallituspuolueet
pääsivät sopuun kalastusmaksun kohdentamisesta.
Ikäihmisten kalastusharrastusta pitää kannustaa,
sitä ei pidä rajoittaa.
Mutta yhtä asiaa ihmettelen tässä kalastusmaksukortissa,
tässä yhden kortin mallissa, ja se on se, että tämän
maksun joutuisivat maksamaan myös ne, jotka eivät
harrasta kalastusta viehemaksulain tarkoittamalla tavalla, siis
ne mökkiläiset, jotka pitävät
katiskaa rannassaan tai satunnaisesti pitävät
verkkoja vedessä. Arvoisa ministeri, onko tämä tarkoituksenmukaista
ja oikein, että kalastusmaksun joutuvat maksamaan myös nämä satunnaisesti
mökeillään kalastusta harrastavat?
Johanna Karimäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitos ministeri Orvolle, että toitte
uuden kalastuslain eduskuntaan. Tämä on vihreällekin
ryhmälle erittäin tärkeä tavoite, että turvataan
uhanalaisten vaelluskalojen elinkiertoa (Kari Rajamäki:
Nykyiselläkin lailla muuten olisi voinut!) ja elinvoimaisuutta.
Mutta lakiinhan on jäänyt hyvin paljon asetuksella
säädettäviksi asioita, kuten kalastuksen
rajoitukset ja pyydysten rakenteen ja niiden käyttötavan
rajoitukset. Onko, ministeri, teillä jo pohdinnassa, minkä tyyppiset
asetukset ovat ensisijaisesti tulossa ja kriittisimpiä?
Toivoisin myös tarkennusta siihen, tuoko laki parannusta
kalaväylien rakentamiseen ja määritykseen,
vahvistuuko ely-keskusten toimivalta tässä.
Ja ehkä vielä kolmanneksi kysyisin: On hyvä, että tulee
alueelliset hoitosuunnitelmat, jotka parantavat kalojen suojelua
eri vesialueilla — nythän on ongelmana ollut juuri
tämä vesialueiden pirstaleisuus. Kun ely-keskuksen
antamat rauhoitukset eivät ole olleet voimassa esimerkiksi kuntien
vesialueilla, niin (Puhemies koputtaa) onko nyt jatkossa niin, että rajoitukset
ovat voimassa koko alueella?
Timo V. Korhonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Itse koen jonkinlaiseksi ongelmaksi tässäkin
lakiesityksessä sen, että tämänkin
pohjalta siirretään aika paljon merkittävien
asioitten päätöksentekovaltaa asetusten taakse,
ohi eduskunnan päätösvallan.
Mutta sitten toinen asia, johon itsekin haluan kiinnittää huomiota:
Tälläkin uudistuksella nyt sitten puututaan kalaveden
omistajien oikeuksiin (Kari Rajamäki: No niin!) laajentamalla
yleiskalastusoikeuksia tai siirtämällä päätöksentekoa ely-keskukselle,
eli siis lailliselta organisaatiolta siirretään
päätöksentekovaltaa pois. Tätä käytännössä voi
vähän verrata esimerkiksi yhteismetsiin: yhteismetsiltä otettaisiin
päätösvaltaa muun muassa puuston myynnistä pois
ja niin poispäin. Arvoisa ministeri, pohdittiinko tässä lainvalmistelun
yhteydessä nyt sitten kuinka paljon sitä, että myös
kalastuslakiin otettaisiin ikään kuin mallia metsälain
uudistuksesta, jossa päätösvaltaa siirretään
entistä enemmän sille metsänomistajalle?
(Kari Rajamäki: Kalan omistaja?)
Jukka Kopra /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin itse toivonut, että tämä kalastuksen
kalastonhoitomaksu olisi ollut samansuuruinen kaikenikäisille,
ja myöskin eläkeläiset olisivat mielestäni
hyvin voineet osallistua sen maksamiseen, näin ei olisi
tarvinnut nuorempien polvien maksaa sitten vastaavasti vähän enemmän.
Mutta tämä Rinne-lisä voitaneen sitten
pitkin hampain hyväksyä, jos sillä kompromissi
saadaan aikaiseksi.
Täällä on moneen otteeseen mainittu
tästä ely-keskuksen määräysvallan
kasvusta, ja siitä olen huolestunut minäkin. Minulla
on sellainen käsitys tuon lain luettuani, ettei osakaskuntien ääni kuulu
silloin, kun ammattikalastuslupia ollaan myöntämässä,
ja riski on siinä, että ammattilaiset vievät
sitten kalat harrastajien pöydästä ja suusta.
Edelleen, kun näitä lupia ammattilaisille myönnetään,
niin mikä on se oikea korvaus, joka ammattikalastajan tulee
sitten maksaa, pitäisikö sen perustua pyydysyksikköön?
Minusta se on kyllä liian pieni korvaus; sen pitäisi
ennemminkin perustua saatavan saaliin arvoon, jolloinka korvaus
olisi osakaskunnalle kohtuullinen ja se voisi sitten sillä rahalla
toimintaansa kehittää.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt alkaa kokoomuksen ja erityisesti vesialueiden
omistajien ja MTK:n ääni kuulua: kalassa on suomussa
omistajan merkki. Te puhutte rahastuslaista, ette kalastuslaista.
Nykyisen lain mukaan alle 18-vuotiaat ja yli 65-vuotiaat on vapautettu
kalastuksenhoitomaksusta. Te haluaisitte, että 4 miljoonaa
euroa kerättäisiin nyt niiltä, jotka
tänä päivänä saavat
kalastaa meidän runsaissa kalavesissämme fyysisen
ja henkisen kunnon ylläpitämiseksi. Mutta te ette luoneet
omistusoikeuden ylikorostuksen takia luotuun vaparajoitteeseen mitään
erityismaksuluokkaa, jolla olisi kerätty rahaa enemmän.
Nyt moni joutuu hakemaan kalastusalueita, jotta voisi useammalla
vavalla uistella. Olisi voitu luoda muutaman vavan lisämaksu.
Mutta tässä näkyy selvästi,
että tässä on nyt kalojen omistajien ääni,
joka oli hyvin voimakas täällä aikoinaan
96, kun perustuslakivaliokunta tätä käsitteli.
Silloin sentään puolet kokoomuksesta ja kolmasosa
keskustasta oli tämän nykyisen lain takana.
Anne Kalmari /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kun teimme valiokunnassa riistanhoitolakia,
me valiokunnassa — jokainen meistä — silloin
yksimielisesti ajattelimme, että olisi hyvä, että mahdollisimman
paljon valtaa, vastuuta ja rahavaroja menisi sinne alueelle, missä varsinainen
hoitotyö tehdään. Aivan samoinhan on
osakaskunnissa, siellä tehdään kalanistutukset,
siellä tehdään vesienkunnostustyöt,
ja siksi olisi tärkeää, että nämä osakaskunnat
kokisivat voivansa vaikuttaa, koska he tekevät varsinaiset
työtkin niillä alueilla, joista sitten kaikki
yhteisesti nautimme, onneksi pääasiallisesti sulassa
sovussa eri järvillä. Mutta siksi tämä ei
ole läpihuutojuttu, että se valta sieltä alueilta viedään.
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On tärkeätä,
että raha ohjautuu sinne, missä työt
tehdään ja hoito hoidetaan. Mutta tässä pitää nähdä,
että nyt ei puhuta, että yhdessä järvessä on
vain yksi osakaskunta, vaan on isoja järvialueita, missä on
monta, ja kyllä siinä kohtaa pitää olla
joku semmoinen isompi verkosto siinä päällä,
joka mahdollistaa sen koko vesistöalueen hyvän
kalakannan hoitamisen. Sen vuoksi olisikin tärkeää,
että kun edustaja Rajamäki toi tässä nämä maksuttoman
oi- keuden omaavat tahot, niin tässä yhteydessä ja tätä lakia
säädettäessä ulotettaisiin maksuttomuus
niihin toimeentulotuella oleviin ja työttömiin
ihmisiin, joilleka tällä varmasti noin mielen virkeyden
kannalta olisi erittäin suuri merkitys, eikä se
toisi maksuun suurtakaan eroa. Kysynkin ministeriltä: voidaanko
miettiä, että tämä ulotetaan
kaikkein pienituloisimpiin suomalaisiin väestöryhmiin?
Katja Taimela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ministeri totesi tuossa omassa esittelypuheenvuorossaan,
että paljon puhetta vasta lain loppuvaiheessa, sen valmistumisen
vaiheessa, syntyi 65-vuotiaiden maksuvapaudesta.
Turha tehdä tästä eläkeläisten,
tai oikeammin sanottuna yli 65-vuotiaiden, maksuttomuudesta kenenkään
vaalivirveliä, koska se on hallitusohjelman mukainen teko.
Hallitusohjelmaneuvotteluissa keväällä 2011
ajoimme hallitusohjelmaan vahvan kirjauksen: "Maksuttomia ja maksullisia yleiskalastusoikeuksia
kehitetään ja laajennetaan kestävällä tavalla
vapaa-ajan kalastusta laajojen kansalaispiirien luontoharrastuksena."
Niin ministeri Koskinen kuin te, ministeri Orpo, tiesitte aivan
taatusti, että sosialidemokraatit eivät tule tuosta
kirjauksesta tällä hallituskaudella luopumaan.
Mitä tulee sitten taas isomman hallituskumppanin tekoihin
ja sanoihin: ihmettelen, että heillä oli tarve
viedä kalastuksen kohdalla yli 65-vuotiaiden maksuttomuus,
mutta norminpurkutalkoiden hengessä heidän henkensä edellyttää edelleen
vaikkapa mökkirannassa katiskalla kalastavalta tai laiturilta
onkivalta ihmiseltä kalastusluvan hankkimista. Onko tässä mitään
järkeä? Herää kysymys, kuka
tätä valvoo.
Simo Rundgren /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomi on kymmenientuhansien järvien
maa, ja jos tässä maassa saadaan nämä järvet
tuottamaan kalaa maksimaalisesti, niin me pystymme ruokkimaan muitakin
kuin suomalaisia tällä kalamäärällä.
Tämän vuoksi on äärettömän
tärkeää, että kalastuslaki on
sen muotoinen sisällöltään,
että se tukee kalaston hoitoa niin, että pystymme
todellakin saamaan järvemme ja jokemme tuottamaan.
Tässä edustaja Mustajärvi nosti jo
ne asiat, jotka erityisesti Lapissa ovat nousseet esille. Tämä kotitarvekalastus
koskee varmasti myöskin laajasti Itä- ja Pohjois-Suomea.
Me joudumme sitä kyllä varmasti tarkastelemaan
kriittisesti tuolla valiokunnassa.
Toinen asia sitten näihin vaelluskaloihin liit-tyen:
On äärettömän tärkeä asia
se, että periaatteellisesti hyväksyttäisiin
lähtökohtana se, että vaelluskalat ovat
jokien kaloja, jotka käyvät merellä vaelluksella.
Tästä syystä täytyy kunnioittaa
sitä kalastusta, mikä tapahtuu siellä joella, koska
se ratkaisee, minkälaisia määriä (Puhemies
koputtaa) näitä vaelluskaloja syntyy.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ylimmän kalastusviranomaisen eli
maa- ja metsätalousministeriön valtuudet näyttävät
säilyvän jokseenkin ennallaan. Miten sitten ministeriö käyttää valtuuksiaan,
käy ilmi siitä tulevasta kalastusasetuksesta.
Kokemukset eivät välttämättä ole
30 vuoden ajalta ihan hyviä, siinä valtuuksien
käytössä siis, eivätkä kovasti rohkaise,
sillä niitä valtuuksia ei todellakaan ole käytetty.
Esimerkkinä otan sen, että vaelluskalojen alamittojen
nosto lähelle riittävää tasoa
kesti 30 vuotta. Ministeri totesi omassa puheessaan äsken
tuossa, että kalastusasetus tulee keväällä vasta.
Eikö olisi hyvä, erinomainen asia, että ainakin
luonnoksia kalastusasetuksesta olisi tämän eduskuntakäsittelyn
aikana jo olemassa?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen ministeri Orpo, 5
minuuttia puhuja-aitiosta. — Olkaa hyvä.
Maa- ja metsätalousministeri Petteri Orpo
Arvoisa herra puhemies! Kiitos aivan erinomaisista puheenvuoroista
ja kommenteista. Otetaan ensin nämä osakaskunnat,
vesialueet ja ely-keskukset.
Itse koen, ja lain valmistelussa on lähdetty nimenomaan
siitä ajatuksesta, että meillä on vesistöjä,
jotka koostuvat laajoistakin vesialueista ja useista eri vesiosuuskunnista,
ja ne toimivat kovin eri tavalla, kaikista vesistöistä ja
kaikista osista ei sellaisia löydy. Ja kun kerroin, että tämän
lain yksi keskeinen osa, tai sen peruslähtökohta,
on nimenomaan kestävä kalakantojen hoito, niin
kalakantoja ei voi hoitaa vain osassa vesistöä,
koska kala ei tunne sen osakaskunnan rajaa. Ymmärrän,
että tämä asia on sellainen, joka herättää keskustelua,
mutta minun mielestäni, jos tunnustetaan se lain peruslähtökohta
eli kestävä kalakantojen hoito ja kestävän
kalastuksen oh- jaus, tämä on silloin oikea linjaus.
Mitä tulee sitten ely-keskusten valtaan, niin minusta
jollakin sen vallan pitää olla — tähän äskeiseen
puheenvuoroon viitaten — ja ely-keskus on se viranomainen.
Me olemme tällä hetkellä uudistamassa
ely-keskusten kalaviranomaistoimintoja, ja siitäkin huolimatta,
että ely-keskuksella on julkisen hallinnon säästöpaineet,
niin katsotaan sitä siitä näkökulmasta,
että se pystyy parhaalla mahdollisella tavalla toimimaan.
Mutta minusta on aivan päivänselvää,
että ely-keskus ei voi toimia ilman, että sillä on
jatkuva ja hyvä keskusteluyhteys ja yhteistyömuodot
vesialueiden ja osakaskuntien kanssa, joilla — paikallisten
lisäksi — on kuitenkin se paras tieto siitä,
niin kuin täälläkin todettiin, mikä se
kalakantojen tila on. Ei ely-keskuksissa asu yksin se viisaus, miten
se tehdään. Tämä laki nimenomaan pyrkii
siihen, että katsotaan vesistökohtaisesti ja viranomaisten,
vesien omistajien, kalastajien ja ammattikalastajien välisenä hyvänä yhteistyönä näitä
asioita.
Asetuksen osalta pyritään niin nopeaan aikatauluun
kuin mahdollista. Nyt sitten ensi vaiheessa, ennen kuin lupaan mitään
päivämäärää,
milloin asetus voisi olla täällä, olisi
erinomaisen tärkeää, että valiokunnissa
tehdään huolellista työtä ja
evästetään jo tässä vaiheessa
sitä, mitä asetuksessa pitäisi ottaa
huomioon. Me pyrimme tuomaan sen mahdollisimman nopealla aikataululla,
ja asetuksessa nimenomaan mennään asioihin tarkemmin,
esimerkiksi voidaan katsoa näitä uhanalaisia kalalajeja,
niiden alamittoja, ja määritellä tarkemmin
sitä, miten vesistökohtaisesti me voimme suojella
kalakantojamme.
Tämä lainsäädäntö antaa
mahdollisuuden siihen, että me voimme velvoittaa istukaskalojen rasvaeväleikkaukseen.
Minusta tämä on välttämätöntä tehdä.
Ruotsissa se on käytössä. Se antaa meille
loistavan työvälineen suojella aidosti kalakantoja.
Voimme joissakin vesistöissä todeta, että luonnonkala,
luonnon järvitaimen on täysin rauhoitettu, sitä ei
kalasteta, mutta istukaskalaa saa kalastaa, tiettyjen alamittojen
mukaan tietenkin, mikä säilyttää sen
motivaation myöskin kalojen istutukselle ja kalakantojen
hoidolle paikallisesti.
Kalastusmaksusta: sitä valmisteltiin tosiaan laajapohjaisessa
työryhmässä, ja siinä se lähtökohta
ja ajatus oli siis tämä yksi yhtäläinen
maksu yli 18-vuotiaille. Jokaisella hallituspuolueella on varmasti
omia kynnyskysymyksiä ja lähtökohtia — luulen,
että minunkin edustamallani kansanliikkeellä oli
joitakin — mutta kun yhdessä pitää päättää,
niin johonkin ne päätökset sitten perustuvat.
Mutta se lähtökohta siihen, että on yksi
yhtäläinen kalastusmaksu, piti sisällään
sen ajatuksen, että vaikka omassa rannassaan kalastaa,
niin silloinkin osallistuu sen kalakannan hoitoon, kun se kala ei
kerran tunne niitä rajoja, sen oman veden rajaa, vaan se
saattaa tulla sieltä vähän laajemmaltakin
alueelta.
Kotitarvekalastus, kahdeksan verkkoa. (Kari Rajamäki:
Liian paljon!) Suojelunäkökulmasta jotkut olivat
sitä mieltä, että neljä olisi
oikein. Aivan toisesta näkökulmasta oltiin sitä mieltä,
ettei mitään järkeä rajoittaa.
Tässä suhteessa mielestäni olisi hyvä,
jos jatkossa päästäisiin siihen, että näitä voidaan
vesialuekohtaisesti katsoa, mutta on hyvä, että on
joku rajoitus, josta läh-detään
liikkeelle. Inarijärven osalta tämä perustuu
Maanmittauslaitokselta ja Metsähallitukselta saatuihin
lukuihin, mutta asia on varmasti sellainen, joka tulee perustuslakivaliokunnassa
varmasti katsoa ja käydä läpi.
Arvoisa puhemies! Paljon oli hyviä puheenvuoroja ja
kysymyksiä, mutta saamani ajan puitteissa nämä vastaukset,
ja nyt joudun valitettavasti poistumaan. Jatketaan keskustelua. — Kiitos.