6) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi uusjakojen tukemisesta
ja kiinteistönmuodostamislain muuttamisesta
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Uusjaolla on ollut merkittävä vaikutus
siihen, että maatilojen rakenne paranee ja sitä myötä kannattavuus
paranee. Sillä on ollut merkittävä vaikutus
myös siihen, että ilmaston kannalta on tullut
edullista kehitystä, kun ei tarvitse polttoainetta maantiellä polttaa,
koska pellot sijaitsevat lähempänä talouskeskusta
ja lähempänä toisiaan. On surullista,
että säästöjen vuoksi tilusjärjestelymäärät
varmasti laskevat nyt, ja toivoisinkin, että valiokunnassa
voitaisiin vielä tätä lakiesitystä mahdollisuuksien
mukaan muuttaa, niin että kaikki se, mitä on tehtävissä,
että tämä positiivinen toiminta voisi
nykylaajuudessaan jatkua, siellä valiokunnassa tehdään.
Sinänsä on positiivista tietysti se, että maksuosuutta
sieltä tiloilta ei tarvitse nyt sitten jatkossa kerralla
maksaa. Mutta se on laiha lohtu.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi uusjakojen
tukemisesta ja kiinteistön muodostamisen muuttamisesta.
Esityksessä ehdotetaan valtion tukitason sopeuttamista
vastaamaan maa- ja metsäta-loustuotannon toimintaympäristössä ja
tuotantotoiminnassa tapahtuneiden muutosten asettamia vaatimuksia.
Tarkoituksena on luopua uusjaon kiinteistömaksun täysimääräistukemisesta
sekä vähentää valtion tukea
uusjakotoimituksen yh-teydessä suoritettaville mukauttamistoimenpiteille.
Vuoden 2015 alusta lukien vireille tulevissa uusjaoissa valtion
lopullisiksi menoiksi voitaisiin jättää enintään
50 prosenttia uusjaon alueellisten mukauttamistoimien kustannuksista
ja enintään 75 prosenttia uusjaon kiinteistötoimitusmaksusta.
Esityksessä ehdotetaan lisäksi asiaa koskevan
päätöksen siirtämistä maa-
ja metsätalousministeriöltä Maanmittauslaitokselle.
Tähän asiaan — vaikka on positiivista,
että voidaan valtion kustannuksella yhdistää alueita
ja tiloja ja saadaan maita siirrettyä lähemmäksi — on
ollut osassa maata, tuolla Pohjanmaalla etenkin, ilmeisesti tyytymättömiä ihmisiä,
jotka ovat osittain joutuneet mukaan näihin uudistustoimenpiteisiin
ja ovat saattaneet saada tilalle huonompaa maata, tai sitten olemassa
olleet yhteydet tilalta kantateille ovat heikentyneet, kun on tehty
tilusjärjestelyjä ja tilalle on rakennettu huonompi
tie, ja tilan omistajat ovat joutuneet maksamaan siitä osan,
vaikka valtio on korvannut suurimman osan. Paljon on kaivattu siihen
tämmöistä riippumatonta viranomaista
tai valvojaa, jolloin ei vaadittaisi sitä, että tilan
omistaja joutuu oikeusteitse peräämään
oikeuksiaan, vaan että tähän tilusjakotoimintaan
liittyisi tämmöinen riippumaton tarkastaja, joka
sitten voisi riitatapauksissa jakaa oikeutta halvemmalla niille,
jotka eivät ole tyytyväisiä toimintaan.
Ruotsissa ja Norjassa nämä tilusjärjestelyt ovat
vapaaehtoisia, siellä valtiot eivät tue, tosin Saksassa
sitten EU ja valtio tukevat tilusjärjestelyjä enemmänkin
kuin Suomessa. On tietysti murheellista, että tukimaksuja
ollaan alentamassa tilanteessa, jossa maatalouden tuottavuus on hyvin
alamaissa. Toisaalta kun valtiontalous on alamaissa ja jos tilat
eivät kovin paljon tuota, on tietysti kyseenalaista se,
onko tarkoituksenmukaista sijoittaa valtion rahoja siihen maitten
siirtämiseen, koska ne, jotka hankkivat lisämaita, voisivat
kylissään keskustelemalla naapureittensa kanssa
mahdollisesti päätyä ilman tämmöisiä valtion
maksujakin siihen, että maita voitaisiin siirtää ja
vaihtaa. Toki silloin tämä veroetu, mikä on
liittynyt näihin tilusjärjestelyihin, tulisi säilyttää,
ettei tarvitse maiden vaihdosta maksaa kauppahinnan veroja.
Sitten on sanottu, että tällä lakiesityksellä voitaisiin
säästää 900 euroa hehtaaria
kohti 20 vuoden aikajänteellä. Jos ei ole suurempaa
säästöä tulossa, niin voi tietysti
ajatella, onko tämä koko touhu kyseenalaista,
jos se on omiaan tuottamaan kyläyhteisöissä epäsopua
naapureiden välillä.
Sitten on tietysti se, onko Suomessa nyt tultu jo siihen tilanteeseen,
että maatalouden tuloja pitäisi pystyä nostamaan
jollain muulla tavalla kuin kasvattamalla tilakokoa ja karjakokoa. Kaikki
kehitys ja markkinahinnat maailmalla antavat semmoisen kuvan, että tämä tie
on tavallaan kuljettu loppuun ja tuottavuutta pitäisi saada
jostain muualta kuin tämmöisistä keinotekoisista
järjestelyistä.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeriön virkamiestyönä laatiman
esityksen tarkoituksena on leikata valtion tukia uusjaolle ja siirtää päätöksentekovastuu
asiasta ministeriöltä Maanmittauslaitokselle.
Arvoisa puhemies! En näe tätä esitystä millään
tavalla järkevänä esityksenä.
Tukea ei pidä leikata, eikä päätöksentekoa
ole syytä siirtää pois ministeriöstä.
Uusjaon valtiontuki on ollut vuosittain noin vajaa 5 miljoonaa euroa.
Summa on kaiken kaikkiaan hyvin pieni verrattuna sillä saavutettuihin
hyötyihin tälle yhteiskunnalle. Tuen avulla on
saatu käynnistettyä yksityisiä investointeja
ja taloudellista toimeliaisuutta maa- ja metsätaloudessa
moninkertaisesti myönnettyyn tukeen verrattuna. Jos tukea
leikataan, nämä investoinnit jäävät
jatkossa osin tekemättä, ja ensimmäiseksi
siitä kärsivät uusjakoalueella työtä tekevät
kuorma-autoilijat, rakennusurakoitsijat, salaojaurakoitsijat, heidän
yrityksensä ja heidän työntekijänsä.
Tässä esityksessä ei ole lainkaan arvioitu
näin menetettävien työpaikkojen määrää.
Luonnoksessa väitetään, että tuen
leikkauksen jälkeen käynnistyvät uudet
hankkeet olisivat nykytilanteeseen nähden taloudellisesti
kannattavampia ja vaikuttavampia. Tätä on perusteltu kuitenkin
erittäin huonosti, eli ymmärränkin sillä tavalla,
että kysymyksessä lienee lähinnä ainoastaan
esitykseen perustuva toive. Itse näen sillä tavalla,
että uusjakojen avulla on edelleenkin mahdollista saavuttaa
merkittäviä yhteiskunnallisia hyötyjä hyvin
kohtuullisin kustannuksin.
Lainmuutoksen perustelut ja etenkin sen vaikutukset, näin
ollen, maatalouden rakennekehitykseen olisi syytä selvittää tässä lakiesityksessä
tehtyä huolellisemmin,
vaikkapa jonkinlaisen työryhmän toimesta, mutta,
arvoisa puhemies, tässä vaiheessa, kuten alussa
totesin, en pidä tätä lakiesitystä järkevänä.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset haluavat kehittää nimenomaan
tilarakentamista. Maaseutupoliittinen ohjelmamme vuodelta 2011 kertoo
seuraavaa: "Tilarakenteen kehittämiseksi tarpeellisilta
vapaaehtoisilta tilusvaihdoilta ja -kaupoilta tulee poistaa varainsiirtovero,
maanmittauskulut ja mahdollinen myyntivoittovero." Maata ei valmisteta
uutta, se on siksi arvokasta, ja tilusvaihtojen tuomat hyödyt
toki ovat kiistattomia, vaikkapa aina ilmastopolitiikkaa tai tiejärjestelyjä myöten.
Mutta kyllä tämä laki on leikkauslaki,
valitettavasti, ja toivoisin, kuten edustaja Kalmari, että valiokunnassa
vielä pystytään vaikuttamaan hivenen
positiivisempaan suuntaan ja kehittämään tätä tilusvaihtoa
niin kuin sen tarkoitus on ollut. Lakiesityskin toteaa, että se
tuo lisäarvoa hehtaareille vuosien saatossa, ja jotenkin
tässä maatalouden kannattavuustilanteessa me tarvitsemme kyllä lisäarvoa
niille maatalousmaana oleville peltohehtaareille.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tällä lakiehdotuksella
muutetaan kiinteistönmuodostamislakia ja käytännössä heikennetään
uusjakojen rahoitusta.
Uusjaosta on Suomessa pitkät perinteet, jo 1850-luvulta
alkaen on näitä uusjakoja suoritettu, ja hyviä,
onnistuneita hanke-esimerkkejä löytyy eri puolilta
Suomea. Uusjaolla on vaikutettu merkittävästi
maatalouden rakennekehitykseen, maankäytön suunnitteluun
ja maankäytön toteutukseen, viljelytekniikan kehittymiseen
ja myöskin sitten verotuksellisiin tekijöihin.
Pirstaleiset tilakokonaisuudet on kyetty kokoamaan selkeiksi kokonaisuuksiksi,
joista on tullut selkeää taloudellista hyötyä varsinaisille
tiloille.
Valtio on tukenut alun alkaen jopa 85-prosenttisesti kuivatus-
ja viljelysteiden tekoa. Euroopan unionin jäsenyyden jälkeen
tämä tuki aleni 10 prosenttia elikkä 75
prosenttiin, ja nyt tällä lakiehdotuksella se
alenee noin puoleen. Tällä hetkellä meillä Suomessa
on käynnissä noin 55 valtion varoista tuettavaa
uusjakohanketta, jotka käsittävät noin
76 000 peltohehtaaria, ja näiden hankkeiden lisäksi
on tarveselvityksiä noin 33 alueella eli noin 58 000
hehtaarilla. Nämä molemmat lukukokonaisuudet osoittavat
sen, että uusjaolle on edelleen Suomessa tarvetta, ja siksi pidän
hämmästyttävänä sitä,
että nyt tässä yhteydessä ollaan
supistamassa tätä tukea näin merkittävässä määrin.
Myös sitä, että maa- ja metsätalousministeriöltä siirtyy
käytännössä vastuu Maanmittauslaitokselle,
pidän tarpeettomana, koska epäilen, että Maanmittauslaitoksella
asiantuntemusta maatalouden rakenteen kannalta ei ole niin merkittävästi
kuin sitä asiantuntemusta, joka keskittyy näihin
varsinaisiin mittaustehtäviin.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomen maanomistus on hyvin sirpaleista.
Yksikin maatila tai kiinteistö voi muodostua kymmenestä eri
palstasta. Voi olla esim. metsäpalsta, mikä on
25—30 metriä leveä ja kilometrin pituinen.
Tällaisissa palstoissa on kaikenlainen metsän
uudistaminen ja hoitaminen nykytekniikalla erittäin kallista,
hankalaa ja epätaloudellista. Sen vuoksi olisi todella
hyvä, että asianmukaista kiinteistön
uudelleenjakoa elikkä uusjakoa voitaisiin kannustaa yhä enemmän
ja enem-män eteenpäin.
Näin ollen en voi missään tapauksessa
kannattaa tätä lakiesitystä. Toivonkin,
että Suomen kehityksen vuoksi otettaisiin käyttöön
pieniäkin asioita, pieniä palasia, millä me
saisimme muun muassa maa- ja metsätalousmaat paljon paremmin
hyödynnettyä.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomalaisen maatalouden kannattavuus viimeisten
20 vuoden aikana on kehittynyt hyvin positiiviseen suuntaan oikeastaan
meidän kaikkien yllätykseksi. Tilakoko on kasvanut,
tilat ovat erikoistuneet, ja yhteiskuntakin on kyennyt investointitukijärjestelmän
kautta luomaan edellytyksiä.
Nyt kuitenkin tilakoon kasvaessa ja erikoistumisesta johtuen
kotieläintilat tarvitsevat entistä enemmän
peltopinta-alaa. Tällä käsittelyn pohjana
olevalla lailla aikanaan on kyetty muodostamaan laajempia kokonaisuuksia,
kokoamaan yhteen erilaisia pirstaloituneita peltoja, ja sen tähden
voi olla, että tämä tulee tulevaisuudessa
jarruttamaan tätä positiivista kehitystä,
josta totesin. Tämä on myös ollut yksi
keino ja mahdollisuus, jolla yhteiskunta on voinut tukea kansallis-ta
elintarviketuotantoa ja maataloustuotantoa, ja sen tähden
tästä olisi ollut syytä pitää kiinni.
Toivon, jos valiokunta vain löytää yhteistä näkemystä luoda
edellytyksiä, että jatkossakin suomalainen maatalous
ja sen kannattavuus tällä tavalla voisi edelleen
kehittyä ja parantua.
Keskustelu päättyi.