14) Hallituksen esitys laiksi Euroopan yhteisön yhteisen
maatalouspolitiikan täytäntöönpanosta
annetun lain muuttamisesta
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa puhemies! Esityksessä Euroopan unionin maatalouspolitiikan täytäntöönpanosta
annetun lain muuttamisesta on sanottu, että maa- ja metsätalousministeriö pääsääntöisesti
näitä hallinnoi ja se voi siirtää toimivaltaansa
muillekin instansseille. Käytännössä te-keskukset
ovat tämän valvonnan suorittaneet, mutta nyt tässä annetaan
myöskin mahdollisuuksia suorittaa näitä tarkastuksia
muille alan hallinnoijille, joita voi käyttää apuna
näinä valvovina viranomaisina. Tässä löytyy
varmaan perusteita sille, että määrättyjä asioita
voidaan siirtää tällä tavalla.
Mutta yksi merkittävä asia siinä on,
että silloin kun puhutaan tarkistuksista ja tarkastuksista maataloudessa,
pitää olla hyvin tarkkaan säädelty,
ohjeistettu, millä tavalla ne tehdään,
koska silloin liikutaan hiuksenhienoissa asioissa mutta toisaalta
suurissa taloudellisissa kysymyksissä. Mikäli
viljelijä jossakin tapauksessa on pannut ruksin väärään
ruutuun vahingossa — sanon näin, että se
on tullut miltei aina vahingossa, jos se on mennyt väärään
ruutuun — jokainen meistä tietää,
että sanktiot ovat varsin kovat ja sitä tuskin
kukaan haluaa itselleen kyllä tehdä eikä edes kepillä kokeilla
jäätä, miten tässä onnistuisi.
Siinä mielessä, kun tarkastuksia suoritetaan,
silloin pitää olla ammattihenkilöstön
asialla, joka ymmärtää ja tulkitsee asioita
ja ohjeita samalla tavalla.
Voisi olettaa, että kun ministeriö on antanut ohjeet
te-keskuksille, silloin tämä toteutus olisi, sanoisiko,
ainakin teoriassa sataprosenttisesti samanlainen joka kohteessa.
Mutta tietenkin siinä on aina, kun ihmiset tätä tekevät,
omia ongelmiaan. Siinä on tälläkin hetkellä ollut,
ja näitä käytännön
tulkintoja on tullut asiassa esille. Sitten kun tässä eri
tarkastuksiin mennään varsinkin ympäristökysymyksissä,
siihen astuvat ympäristöpiirit, ympäristökeskukset
mukaan, ja silloin voi olla jo tulkintoja.
Otan yhden tämmöisen ääriesimerkin,
joka ei ainakaan meikäläisen maalaisjärkeen
millään mahdu: On kyseessä joku valtaoja,
jossa naapurit ovat eri puolilla ojaa. Olemme tehneet ympäristötukisopimukset
itse kukin, sopineet aikoinaan, että metrin suojakaista
riittää tälle ojalle, kun se ei ole joki.
Tulkintoja löytyy, ääritapauksia, että ojan
vasemmalla puolen on hyväksytty metri, niin kuin on sovittu,
ja toisella puolen ojaa on vaadittu 3 metriä. Kun se kaista
on metriksi tehty ja sillä tavalla viljelty, ei muuta kuin
sanktiot päälle. Minusta tämä on
yksi tällainen varmaan aika ääriesimerkki,
mitä on tapahtunut, mutta tämä osoittaa
sen, kuinka samat ohjeet voidaan tulkita eri tavalla. Minusta kukaan
ei hyväksy sitä, jos on kaksi palkansaajaa, että joku
voi tulla sanomaan, että 30 prosenttia sinun palkastasi
pois, samasta työstä, ja toinen saa täyden
palkan.
Tämä on tulkintaa, ja siinä mielessä,
jos näitä tarkastusoikeuksia annetaan myöskin
muille, tulee huolehtia siitä, että ohjeet ovat
yhtenäiset ja niitä myöskin noudatetaan.
Silloin puhutaan suurista taloudellisista asioista rahallisesti,
ja sanoisin, että monta kertaa henkinen puoli on rahaakin
tärkeämpi, jos viljelijä kokee, että hän
on tässä vähän niin kuin rikoksentekijä,
vaikkei hän sitä todella ole eikä ole
sillä tavalla tiedostanut väärin tekevänsä,
kun on noudattanut niitä ohjeita, joiden mukaiseen sopimukseen
on nimen laittanut ja peruslähtökohtana on niitä myöskin
noudattanut.
Tässä tulee sama kohta kuin rahoituslaissa, nämä tarkastukset.
Silloin, kun puhutaan jatkojalostustapauksista, kotirauhakysymys
tulee hyvin pitkälle esille, koska yleensä maataloudessa
tai ainakin monissa kohdissa maataloudessa on asuintilojen yhteyteen
tai tuotantotilojen yhteyteen jatkojalostustila rakennettu. Siinäkin
yhteydessä tulee ottaa huomioon se, että silloin
tarkastukset tulee kohdistaa vain näihin tiloihin eikä sen
pidemmälle. Varmasti voi sanoa, että pääsääntöisesti
näin onkin. Ainakin omien kokemusteni perusteella voin
sanoa, että minulla ei ole mitään valittamista
tarkastuksista, ja kun on menty tiloissa pitemmälle kuin
laki antaa myöten, silloin minä olen kutsunut
tarkastajan kahville tai syömään, miten
on milloinkin sattunut talossa ruoka- ja kahviaika olemaan. Se ei
ole negatiivinen vaan positiivinen asia. Tässäkin
asiassa toivon, että muistettaisiin, että tällaiset
asunnot ovat aina perheille kuuluvia ja siellä ei mielenrauhaa
rikota eikä sinne mennä.
Tärkeintä minusta on se, että kun
tarkastuksia tehdään, kaikki viljelijät
ovat saman arvoisia, samalla lähtöviivalla, ja
tulkinnat olisivat sitten saman suuntaisia. Se on hyvin tärkeää,
mihin pitää jatkossakin kiinnittää huomiota,
ja jos siitä huolimatta, kun ihmiset tarkastuksia tekevät,
virheita sattuu, nekin pitää pystyä oikaisemaan
ilman suuria oikeudenkäyntejä.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni on aivan oikein,
että yhtäläiset ohjeet Euroopan unionin
alueella maatilojen tarkastuksista tehdään.
Ed. Hannu Aholle huomautan: Mikä ero on esimerkiksi
katsastustoiminnassa yksityistettynä? Kun ammattimiehet
hoitavat sen katsastuksen samalla tavalla kuin viranomainen, ei
siinä muuta eroa ole kuin se, että palkanmaksaja
vain on eri henkilö. Maatilojenkin tarkastuksissa, jos on
samanlaisia ammattimiehiä kuin virkamiehet, ei siinä mielestäni
mitään eroa ole. Monta kertaa yksityiset tarkastajat
ovat vielä tehokkaampia kuin virkamiehet.
Hannu Aho /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos nyt ihan ottaa tähän
esimerkin: Jos auto ei mene läpi, sitä voi käyttää uudestaan
eikä tule muuta sanktiota, mutta tässä joutuu
rahallisesti kärsimään. Jos markoista
puhutaan, jopa 100 000—200 000 markkaa
tulee sanktiota. Siinä on pieni ero, jos ei vanha Anglia menekään
läpi ensi kerralla, vaan pitää käyttää toisen
kerran. Kuten sanoin, tämä on inhimillistä toimintaa,
mutta tässä on paljon enemmän nippelioppia,
jossa voi heittää tulkinta aika voimakkaasti,
ja se on se olemassa oleva vaaratekijä.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Suomi on nyt todella kahdeksatta vuotta Euroopan
unionin jäsen, ja meillä on yhteinen maatalouspolitiikka.
Sen me kaikki varmaan tiedämme. Nyt me olemme täällä lähettämässä valiokuntaan
hallituksen esitystä, jolla Euroopan yhteisön
yhteisen maatalouspolitiikan — alleviivaan: yhteisen maatalouspolitiikan — täytäntöönpanosta
annettua lakia muutetaan siten, että maa- ja metsätalousministeriö voisi
siirtää toimivaltaansa kuuluvia asioita myös
yksityisoikeudellisille maatalousalan yhteisöille tuotannon
ja tuotteiden valvonnan ja rekisterien ylläpitotehtävien
osalta. Valvontoja voisivat suorittaa myös muut viranomaiset
kuin maa- ja metsätalousministeriön alaiset organisaatiot.
Tarkastusoikeutta koskevat säännökset
ehdotetaan muutettavaksi perustuslain kotirauhan suojaa vastaaviksi. Tuensaajan
velvollisuuksia ehdotetaan täsmennettäväksi.
Viranomaisasemassa toimivien yksityisoikeudellisten yhteisöjen
edustajien virkamiesoikeudellinen asema ehdotetaan määriteltäväksi.
Mielestäni tässä on hallituksen esityksen
pääasiallinen sisältö, ja tämä on
aika merkittävä muutos siihen käytäntöön,
mitä meillä on tähän saakka
noudatettu. Täällä todetaan esityksen
vaikutuksista yleisperustelujen osalta, että tällä esityksellä ei
ole merkittäviä valtiontaloudellisia vaikutuksia.
Aika ylimalkaisesti todetaan, "ei ole merkittäviä".
Kumpaan suuntaan nämä vaikutukset sitten ovat,
ylöspäinkö, ovatko ne kasvavia, vai ovatko
ne väheneviä? Edelleen täällä todetaan
myös, että ei ole suoranaisia organisaatioon, ympäristöön
eikä aluekehitykseen kohdistuvia vaikutuksia.
Mutta, arvoisa herra puhemies, mielestäni, kun lukee
yleisperusteluista asian valmistelusta, täältä avautuu
se koko näköala, miksi tämä lakiesitys
on tuotu ja saattaa olla perusteltu ja myös tarpeellinen.
Nimittäin hallitushan antoi syyskuussa 2001 eduskunnalle
esityksen Maaseutuviraston perustamista koskevaksi lainsäädännöksi,
mutta asia ei edennytkään. Ei suinkaan oppositio
pystynyt sitä vastustamaan, vaan hallituspuolueet maa-
ja metsätalousvaliokunnassa kaatoivat tämän
tai eivät kaataneet, mutta kävi selväksi,
että tämä lakiesitys ei etene maa- ja metsätalousvaliokunnassa
vaan se kaatuu siellä ja tulisi kaatumaan myöskin
täällä suuressa salissa. Sen takia lakiesitys
vedettiin pois. Tosiaan marraskuussa viime vuonna hallitus peruutti tämä lakiesityksen.
Tämän takia hallitus antaa nyt uuden erillisen esityksen
Euroopan yhteisön yhteisen maatalouspolitiikan täytäntöönpanosta
annetun lain muuttamisesta. Nimittäin tähän
lakiesitykseen silloin, kun Maaseutuvirasto-lakiesitys täällä oli, liittyi
hyvin voimakkaasti myös tämän viraston hajasijoittaminen.
Sitä oltiin ajamassa, ja sille paloi aika voimakas vihreä valo,
mutta viraston ei annettu syntyä. Nyt näyttääkin
siltä, että kun tämä laki viedään
läpi, mitään hajasijoitusta maa- ja metsätalousministeriössä näiden
toimintojen kohdalta ei ole tulemassa ja ennen kaikkea tässä tulee
mukaan myöskin niin sanottu yksityinen sektori omalla tavallaan.
En pysty arvioimaan sitä, tuleeko tämä olemaan
viljelijäväestön kannalta positiivinen
vai negatiivinen. Ed. Hannu Aho käytännön
viljelijänä jo perusteli, miten valvonnassa tulisi
menetellä ja toimia. Joka tapauksessahan on niin, että kokonaisuudessaan
tämä ei missään tapauksessa byrokratiaa
vähennä. En tiedä, tuleeko se byrokratia
sitten joustavammaksi, kun tarkastuksen suorittaa muu kuin maa-
ja metsätalousministeriön alainen viranhaltija,
olipa hän sitten te-keskuksesta tai suoraan keskushallinnosta
oleva viranhaltija, jos tämä muutos menee läpi.
Toivoisinkin, arvoisa puhemies, että maa- ja metsätalousvaliokunta
erittäin huolella perehtyisi tähän lakiesitykseen
ja katsoisi, onko tämä todella tuomassa parannusta,
ja toisaalta myöskin miettisi, tekeekö tämä nyt
sitten mahdottomaksi tulevaisuudessa maa- ja metsätalousministeriön eri
toimintojen hajasijoittamisen Pääkaupunkiseudun
ulkopuolelle, kun tämä laki saadaan voimaan, vai
mahdollistaako tämä sen, että näitä tehtäviä siirtyy
tämän lain myötä myös
maakuntiin hoidettavaksi.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On helppo jatkaa ed. Vihriälän
puheen perään ja kyseenalaistaa koko tämä esitys.
Esitys sellaisenaan ei mielestäni ole huono siihen tarkoitukseen,
mihin se varmasti on tehty, mutta väittäisin,
että sisällössään ja
periaatteissaan ei tässä nyt oikein kovin paljon
muuta ole kuin yleistunne, että se saattaa olla hätävarjelun
liioittelua.
Herra puhemies! Oikeastaan syy, minkä takia tulin täältä edestä tätä asiaa
puhumaan ja tähän kantaa ottamaan, on se, että ed.
Kuosmanen vertasi katsastusmiehiin EU-perusteisia tarkastajia. Mielestäni
tämä vertaus on kyllä erinomaisen hyvä.
Kun ajatellaan aikaa 20—25 vuotta sitten, katsastusmiehet
olivat todella huonossa maineessa. Heillä oli sammumattoman
epäkiitollinen ammatti, eikä katsastusmiehiä kukaan
kunnioittanut eikä arvostanut. Mutta vain koulutuksen ja elämänkokemuksen
kautta katsastusmiehetkin ovat muuttuneet niin, että he
ovat arvostettua kansaa, inhimillisiä, hyväntahtoisia
ja hoitavat tämän asiansa parhaalla mahdollisella
tavalla ja pyrkivät vaikuttamaan siihen, että auton
tai muun ajoneuvon katsastukseen vievälle henkilölle
jää myönteinen vaikutelma, vaikka hänelle
korjattavaa tulisikin eikä auto katsastuksessa kelpaisi.
Mutta valitettavasti näiden EU-tarkastajien ja yleensä maatalouteen
liittyvä tarkastustoiminnan maine on saman tyyppinen kuin
ennen oli katsastusmiesten. Siinä mielessä, kun
ed. Kuosmanen, jos oikein ymmärsin, näitte, että tämä on hyvä asia,
katson, että tässä aiheessa on sellainen näköala,
että esitys on hyvä, mutta ennenaikainen taikka
myöhäsyntyinen, koska teksti on vähän
sen tyyppistä kuin ennen Neuvostoliitossa, missä kaikkea
epäiltiin, kaikessa oli jotain vilppiä taikka
epäselvää.
Siihen nähden mielestäni tämä entiselläänkin olisi
riittänyt. Käsittääkseni, vaikka
ymmärrän erinomaisen hyvin, kuinka sammumaton
kotirauha-käsite on olemassa, niin tästä jää tällainen hätävarjelun,
liioittelun, maku. Ensimmäisen ja toisenkin kerran lukemalla
jää vähän sellainen tuntuma,
että kun kotirauhan piiriin asuntoon pitää mennä ja
päästä — tulee semmoinen epäily — epäilläänkö nyt,
että joku viljelijä pitäisi porsaita
peräkamarissa ja sen takia pitäisi sinne päästä.
Siinä mielessä katson, ettei tällä ole
kyllä paljon normaalin elämän kanssa
tekemistä eikä mahdollisuutta.
Herra puhemies! Toivon, että valiokunnassa tämän
asian käsittelyyn käytetään
myöskin maalaisjärkeä, käytetään
sellaista näköalaa, että tähän
sisältöön ja henkeen löytyisi
myöskin inhimillinen, neuvova ja kannustava asenne ja rakenne,
kun täällä niin tarkat asetuksenantamismahdollisuudetkin
annetaan ja tehdään.
Vielä, herra puhemies, toivon, että ed. Kuosmanenkin
perehtyy tähän maatalouden ongelmaan ja näkee,
kuinka tämä on henkisesti raskasta ja raakaa,
ja siellä kuitenkin tämän yhteiskunnan
kantavat voimat ovat olemassa jotka leivän meille kansanedustajillekin
siellä tuottavat.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Totean ed. Seppo Lahtelalle, että tämä tarkastusohjehan
koskee koko EU:n aluetta. Me hyvin muistamme, että esimerkiksi
Italiassa ja Espanjassa, näissä Etelä-Euroopan
maissa, on monien miljardien eurojen väärinkäytöksiä.
Siinä mielessä varmasti tämä direktiivi
ja tämä laki on paikallaan, jolla tarkastustoimintaan
lisätään virkamiesten lisäksi
ulkopuolisia tarkastajia. Samoin on meillä Suomessa. Ei
meistä kukaan epäile rehellistä maatalouden
yrittäjää. Mutta minkä takia
ed. Lahtela kuitenkin pelkää ja sanoo, että ne
tarkastajat ovat pahasta?
Mitä tulee minun ammattitaitooni maanviljelijänä,
niin olen maanviljelijän poika. Olen ollut nyt kolme vuotta
valtiovarainvaliokunnan maatalousjaostossa, joten olen erittäin
hyvin perehtynyt ajankohtaisiin asioihin. (Puhemies koputtaa) Ihmettelen
ed. Lahtelan ajatusmaailmaa näiltä osin.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ottamatta varsinaisesti kantaa siihen, onko tämä laki
hyvä tai huono haluan kiinnittää kuitenkin
huomiota siihen, että valiokunnan tulisi selvittää se,
onko tämä laki perustuslain mukainen ja meidän
lainsäädäntömme mukainen, sillä meidän
lainsäädäntömme mukaan merkittävän julkisen
vallan käyttämistä sisältäviä tehtäviä voidaan
antaa vain viranomaiselle, elikkä jos tämä tarkastaja
käyttää merkittävää julkista
valtaa, niin silloin tätä lakia ei ole mahdollista
säätää niin, että ulkopuoliset
voisivat suorittaa näitä tarkastuksia.
Mielestäni yleensäkin peruslähtökohtana
pitäisi olla sen, että julkista valtaa käsittävät
tehtävät hoidettaisiin viranomaisten toimesta,
ja muuta varsinaista palvelutoimintaa ja tuotantotoimintaa voidaan
kyllä ostaa ja antaa yksityisille ja erilaisille järjestöille.
(Ed. Kuosmanen: Neuvostoliiton-malli!) — Tältä lähtökohdalta
kun ajatellaan koko EU-järjestelmää,
niin voi sanoa, että Neuvostoliitto oli pieni byrokratia
tämän EU-byrokratian rinnalla, ja se kiusaa myöskin
suomalaisia viljelijöitä, että he luulivat,
että Neuvostoliitto on hajonnut, mutta joutuivat uuteen
Yli-Neuvostoliittoon osallisiksi.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Minulla oli perjantaina mahdollisuus olla
tilaisuudessa, jossa maaseutusihteerit selvittivät kokemuksiaan
EU-byrokratiasta, niin että pitää tätäkin
lakiesitystä saatella niillä ajatuksilla.
On todella tyypillistä, että byrokratia ruokkii itse
itseään. Tämä on hyvin tyypillinen
lakiesitys. Tämä lakiesitys on ilmentymä siitä.
Esimerkiksi pellon pinta-alan mittaaminen: Kun mitataan kymmenen
kertaa, herra puhemies, niin aina saadaan eri tulos, koska on vähän
tulkintakysymys, mistä se oja alkaa, mihin se päättyy
ja mihin lohko milloinkin päättyy. Suomen oloihin tämä byrokratia
on aivan ylimitoitettu. Tämänkin lakiesityksen
yhteydessä pitäisi korostaa sitä, että tämä ei
ole missään suhteessa näihin taloudellisiin
arvoihin nähden, mistä on kysymys. Tällä hetkellä yksi
ongelma on se, että jos on sähköpylväs
jollain peltolohkolla, niin se pitää laskea erikseen.
Tämä on aivan naurettavaa byrokratiaa, mikä tähän
liittyy.
Arvoisa puhemies! Suomen pitää olla aktiivinen
siinä, että EU-byrokratiaa voidaan järkevöittää.
Keskustelu päättyy.