Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Voisi sanoa, että vihdoin ja
viimein päästään sosiaali- ja
terveysvaliokunnan sektorilla oleviin asioihin.
Sosiaaliluototuksen lainsäädäntö on
mielestäni erittäin mielenkiintoinen ja herättää myös
pohdittavaa. Tämä luo kunnalle uuden tehtävän,
joka tosin määritellään niin,
että tämä tulee sosiaalihuoltolain alle.
Tämän tehtävän luonne on saman
tyyppinen kuin laissa ennalta ehkäisevästä toimeentulotuesta
on ollut. Toisaalta kun esitetään, että luototustehtävän
toimeenpanijana olisi sosiaalitoimi, niin tämä antaa
myös sosiaalityöntekijöille, jos se heille
delegoidaan, uuden tehtävän.
Se, mikä tässä lainsäädännössä on
mielestäni ongelmallista, on se, onko lähtökohtana
ajateltu, että esimerkiksi ennalta ehkäisevää toimeentulotukea
voitaisiin korvata sosiaalisen luototuksen kautta, koska kohderyhmä on
aika saman tyyppinen. Kun lakia lukee, täältä voi
löytää selvästi kaksi erilaista
ryhmää, joille on tarkoitus sosiaalista luototusta
kuntien ruveta antamaan.
Ne opiskelijat, joiden opinnot ovat pitkittyneet ja joilla ei
ole oikeutta saada opintolainaa, olisivat toinen niistä kohderyhmistä.
Tällä hetkellä on se tilanne, että noin
3 000 opiskelijaa, joilla on nämä edellä mainitut
ongelmat, ovat lähestulkoon saaneet kunnilta toimeentulotuen, koska
monta kertaa on kyse nimenomaan ollut esimerkiksi mielenterveysongelmista
näiden pitkittyneiden opintojen kohdalla. Kunta on sitten ikään
kuin rahoittanut toimeentulotuen kautta opiskelijoitten opintoja.
Tämä lainsäädäntö perusteluissaan
lähtee nyt liikkeelle siitä, että tämmöisessä tilanteessa
voitaisiin myöntää sosiaalinen luotto,
koska näillä opiskelijoilla on yleensä luottotiedot
epäkunnossa ja häiriömerkinnät
ja opintolainaa ei ole saanut.
Toisena ryhmänä, joka tuodaan esille, ovat
tilapäiset toimeentulotukiasiakkaat, joilla on esimerkiksi
perheessä kriisi tai on ylivelkaantumisongelma. Velkoja
voidaan järjestää sosiaalisen luototuksen
kautta uudelleen. Näenkin, että tässä voisi
olla kohteena sen tyyppinen ryhmä.
Mutta toisaalta, jos ihan sosiaalityön näkökulmasta
katsoo, ne asiakkaat, jotka eivät ole toimeentulotuen varassa,
mutta joilla esimerkiksi luottotiedot eivät ole kunnossa
ja jotka ovat pienituloisia, olisivat mielestäni paras
kohderyhmä tähän sosiaaliseen luototukseen,
koska muuten on vaarana se, että luototuksen kautta ikään
kuin lähdetään pienentämään
kunnissa ennalta ehkäisevää toimeentulotukea.
Täällä on tosin säädetty
10 §:ssä niin, että ennen kuin sosiaalista
luottoa myönnetään, tulee selvittää hakijan
oikeus saada toimeentulotukea tai ehkäisevää toimeentulotukea,
mutta tämän kohdan valvonta on aika vaikeaa. Toisaalta
jos tämä tehtävä tulee kunnan
sosiaalityöntekijöille, niin tämä on
taas uusi tehtävä. Positiivinen signaali, joka
halutaan antaa, on se, että tämä on uusi
keino sosiaalityöntekijöillä tehdä sosiaalityötä,
mutta en näe kauhean järkevänä sitä,
että ne ihmiset, jotka ovat toimeentulotuen varassa, velkaantuvat
ollessaan toimeentulotuen varassa. Mietin vain sitä, millä tavalla
näitä velkoja voidaan näiltä henkilöiltä ylipäänsä periä,
koska esimerkiksi jos mietitään sitä aikaa
silloin, kun tuli suurimmat luotto-ongelmat 90-luvun alussa perheille,
siellä oli ylivelkaantuneita perheitä, jotka juuri
ylivelkaantumisen takia ja perheen taloudellisten ongelmien takia
tulivat monta kertaa toimeentulotukiasiakkaiksi.
Sosiaalisen luototuksen malleja on haettu esimerkiksi Irlannista,
Alankomaista ja Yhdistyneestä kuningaskunnasta. Mielestäni
nämä maat ovat vähän erityyppisiä.
Niiden sosiaaliturvajärjestelmä on aika erilainen
kuin suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä on.
Meillä on ollut pitkälti universaali sosiaaliturva
eikä tämmöinen residuaalinen malli, jota
tosin viime vuosien aikana meidän järjestelmäämme
on entistä enemmän tuotu. Esimerkiksi Englannin
kohdalla on niin, että siellä voidaan kriisitilanteissa
antaa menoihin tukea, joka sitten myöhemmin peritään
näiltä perheiltä. Onko tämä sitten
niin kuin täällä on jossakin kohtaa sanottu,
että halutaan yhteiskunta, joka on toimiva ja kypsä luottoyhteiskunta? Mielestäni
ei ole kauhean hyvä tavoite, että eletään
luotolla. Mielestäni hyvinvointiyhteiskunta ja sen ylläpitäminen
on hyvä tavoite, mutta ei luottoyhteiskunta.
Tähän lainsäädäntöön
on helppo paneutua, koska tämä tulee sosiaali-
ja terveysvaliokuntaan ja tästä tulee mitä ilmeisimmin
melko laaja kuuleminen, koska täällä on
aika monta kohtaa, jotka herättävät ristiriitoja
sen suhteen, miten nykyinen lainsäädäntö,
toimeentulotukilaki, ja miten tämä sosiaalinen
luototus suhtautuvat toisiinsa. En näe tätä kyllä sen
tyyppisenä lainsäädäntönä nyt,
että annetaan päänavaus ikään
kuin sille, että toimeentulotukea ja ehkäisevää toimeentulotukea
aletaan korvata sosiaalisen luototuksen kautta. Mutta joka tapauksessa
sosiaali- ja terveysvaliokuntaan tämä lainsäädäntö tulee
ja tähän pystyy siinä vaiheessa, kun
valiokunnassa tätä käsitellään,
myös puuttumaan.
Tämä on tuotu budjettilakina, tähän
ei ole kauheasti näitä kustannusvaikutuksia arvioitu.
Tietenkin tässä on myös lähtökohtana
se, että kunnilla on aika suuri päätäntävalta,
missä laajuudessa tätä lainsäädäntöä lähdetään
toteuttamaan. Pitää myös muistaa se,
että kunnille on viime vuosien aikana sälytetty
yhä enenevässä määrin uusia
tehtäviä. Näkisinkin niin, että kauheasti
uusia tehtäviä ei pitäisi kuntasektorille
luoda.
Jos tämä lainsäädäntö on
positiivisella hengellä tehty, niin että täällä ei
ole mitään taka-ajatuksia, silloin tässä on
paljon hyvääkin. Mutta ne ongelmakohdat, joita
on, ovat mielestäni semmoisia, joita pitää vielä selvittää.
Kun opiskelijat on täällä tuotu voimakkaasti esille,
niitä opiskelijoita, joilla ei ole opintolainamahdollisuuksia
tai on pitkittyneet opinnot, on muitakin keinoja auttaa. Olen samaa
mieltä, kun sosiaalityöntekijät ovat
monta kertaa valittaneet sitä, että nämä opiskelijat
eivät kuulu toimeentulotukeen. Pitäisi opintososiaalisten
etuuksien kautta hoitaa niin, että nämä opiskelijat
ovat pois toimeentulotukiluukulta. Jos tällä lainsäädännöllä pystytään
näitä opiskelijoita vähentämään
toimeentulotuesta, se on toisaalta ihan hyvä asia, mutta
toisaalta näitten opiskelijoitten kohdalla tällä hetkellä on
se tilanne, että he ovat saaneet toimeentulotukea, jos
heillä on ollut luottohäiriöitä ja
opinnot ovat pitkittyneet. Näistä on olemassa
ennakkopäätöksiä sen suhteen,
että kunnan pitää se toimeentulotuki
viimesijaisena tukena antaa.
Keskustelu päättyy.