Lyly Rajala /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En malta olla puuttumatta äskeiseen
ed. Pulliaisen puheenvuoroon sen verran, että on mukavaa,
että ed. Pulliainen osaa laskea tämmöisiä itselleen
mukavia summia, mutta ei sitten suurempia kokonaisuuksia.
Tein tämän lakialoitteeni siinä mielessä,
kun me Suomessa, kuinka ollakaan, luulemme, että me ajelemme
täällä kohtuullisen hyvilläkin
autoilla. Kuitenkin vielä viime vuonna Suomen henkilöautokanta
oli toiseksi vanhin Euroopassa. Vain Kreikassa oli vielä vanhemmat
autot kuin meillä. Tänä vuonna me pääsimme
listan kärkeen, sinne häntäpäähän,
nimittäin ohitimme Kreikankin. Tämän
vuoden alusta lähtien Suomen henkilöautot ovat
olleet keski-iältään koko Euroopan vanhinta
kalustoa vappuun saakka, jolloin uudet kymmenen EU-maata tulivat
mukaan.
Vuonna 94 kun budjettivajetta paikattiin — ainahan
se otetaan hyvin usein tuolta autoilun puolelta, vaikka autoilu
palauttaa sitä monenlaisina veroina, mutta sekään
ei riitä — silloin oli ajateltuna, että tulee
yhdeksi vuodeksi tämmöinen ajoneuvovero — olikohan
tuo sillä nimellä, oli varmaan jo sillä nimellä siihen
aikaan. Silloin päätettiin, että peritään
yhden vuoden ajan ajoneuvoveroa, uusista autoista 700 markkaa ja
vanhoista autoista 500 markkaa. Tuoksi rajapyykiksi, uusien ja vanhojen
autojen rajaksi, laitettiin 1.1.94. Olemme eläneet yli
kymmenen ja puoli vuotta tuosta ajasta. Tuo rajapyykki on edelleen
sama, eli edelleen maksetaan, vaikka tuo ajoneuvoverolaki muuttui
tämän vuoden alusta päiväkohtaiseksi,
vanhemmista ajoneuvoista 26 senttiä päivässä ja
uudemmista 35 senttiä päivässä.
Mutta tämä lakialoitteeni on ikään
kuin heräte siihen, että ehkä me todellakin
kuvittelemme Suomessa, että meillä on uusi autokanta,
kun meidän autojemme keski-ikä on 13,8 vuotta,
koskapa maksamme siis niin sanottua uuden auton ajoneuvoveroa myöskin
1.1.94 tai sen jälkeen käyttöön
otetuista autoista. Eli vanhaksi autoksi täytyy olla 11-vuotias
auto. Siinäpä tämän asian perustelut
suunnilleen ovat. Autovero on tuon tapahtuman jälkeen muuttunut
montakin kertaa, viimeksi viime vuonna, vuonna 2003, mutta tälle varsinaiselle
ajoneuvoverolle, mistä tässä lakialoitteessani
puhun, ei ole tehty minkään näköisiä muutoksia.
Sitä ei ole niin sanotusti päivitetty. Kuulostaa
varmaan koomiselta, että uudeksi autoksi todella lasketaan
11 vuotta vanha auto.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! En ymmärtänyt lainkaan
ed. Rajalan äskeistä letkautusta omaan suuntaani.
Totean vain lyhyesti sen, että jos jotakin, niin silloin
Lipposen hallitusten aikaan me opimme täällä sen,
että budjetit pitää tasapainottaa rehellisesti
ja reilusti ja lakialoitteisiin, joilla on fiskaalista vaikutusta
ja merkitystä, pitää pyrkiä laittamaan
näkyviin, mikä niitten kustannusvaikutus on, ja
sitten tulopuolella myöskin arvioimaan tulot.
Keskustelu päättyy.