Täysistunnon pöytäkirja 102/2004 vp

PTK 102/2004 vp

102. KESKIVIIKKONA 6. LOKAKUUTA 2004 kello 15

Tarkistettu versio 2.0

14) Laki ajoneuvoverolain 10 §:n muuttamisesta

 

Lyly Rajala /kok(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! En malta olla puuttumatta äskeiseen ed. Pulliaisen puheenvuoroon sen verran, että on mukavaa, että ed. Pulliainen osaa laskea tämmöisiä itselleen mukavia summia, mutta ei sitten suurempia kokonaisuuksia.

Tein tämän lakialoitteeni siinä mielessä, kun me Suomessa, kuinka ollakaan, luulemme, että me ajelemme täällä kohtuullisen hyvilläkin autoilla. Kuitenkin vielä viime vuonna Suomen henkilöautokanta oli toiseksi vanhin Euroopassa. Vain Kreikassa oli vielä vanhemmat autot kuin meillä. Tänä vuonna me pääsimme listan kärkeen, sinne häntäpäähän, nimittäin ohitimme Kreikankin. Tämän vuoden alusta lähtien Suomen henkilöautot ovat olleet keski-iältään koko Euroopan vanhinta kalustoa vappuun saakka, jolloin uudet kymmenen EU-maata tulivat mukaan.

Vuonna 94 kun budjettivajetta paikattiin — ainahan se otetaan hyvin usein tuolta autoilun puolelta, vaikka autoilu palauttaa sitä monenlaisina veroina, mutta sekään ei riitä — silloin oli ajateltuna, että tulee yhdeksi vuodeksi tämmöinen ajoneuvovero — olikohan tuo sillä nimellä, oli varmaan jo sillä nimellä siihen aikaan. Silloin päätettiin, että peritään yhden vuoden ajan ajoneuvoveroa, uusista autoista 700 markkaa ja vanhoista autoista 500 markkaa. Tuoksi rajapyykiksi, uusien ja vanhojen autojen rajaksi, laitettiin 1.1.94. Olemme eläneet yli kymmenen ja puoli vuotta tuosta ajasta. Tuo rajapyykki on edelleen sama, eli edelleen maksetaan, vaikka tuo ajoneuvoverolaki muuttui tämän vuoden alusta päiväkohtaiseksi, vanhemmista ajoneuvoista 26 senttiä päivässä ja uudemmista 35 senttiä päivässä.

Mutta tämä lakialoitteeni on ikään kuin heräte siihen, että ehkä me todellakin kuvittelemme Suomessa, että meillä on uusi autokanta, kun meidän autojemme keski-ikä on 13,8 vuotta, koskapa maksamme siis niin sanottua uuden auton ajoneuvoveroa myöskin 1.1.94 tai sen jälkeen käyttöön otetuista autoista. Eli vanhaksi autoksi täytyy olla 11-vuotias auto. Siinäpä tämän asian perustelut suunnilleen ovat. Autovero on tuon tapahtuman jälkeen muuttunut montakin kertaa, viimeksi viime vuonna, vuonna 2003, mutta tälle varsinaiselle ajoneuvoverolle, mistä tässä lakialoitteessani puhun, ei ole tehty minkään näköisiä muutoksia. Sitä ei ole niin sanotusti päivitetty. Kuulostaa varmaan koomiselta, että uudeksi autoksi todella lasketaan 11 vuotta vanha auto.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! En ymmärtänyt lainkaan ed. Rajalan äskeistä letkautusta omaan suuntaani.

Totean vain lyhyesti sen, että jos jotakin, niin silloin Lipposen hallitusten aikaan me opimme täällä sen, että budjetit pitää tasapainottaa rehellisesti ja reilusti ja lakialoitteisiin, joilla on fiskaalista vaikutusta ja merkitystä, pitää pyrkiä laittamaan näkyviin, mikä niitten kustannusvaikutus on, ja sitten tulopuolella myöskin arvioimaan tulot.

Keskustelu päättyy.