1) Hallituksen esitys laiksi Suomen perustuslain muuttamisesta
sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Kimmo Sasi /kok (esittelypuheenvuoro):
Kunnioitettu puhemies! Hallitus esitti jo vuoden 2003 valtiopäivillä perustuslakiin
muutosta, jossa esitetään, että perustuslain
säännöksiä kansalaisten luovuttamisesta
tai siirtämisestä vastoin tahtoaan toiseen maahan
muutettaisiin niin, että siirtäminen olisi mahdollista.
Siitä kuitenkin pitäisi säätää tavallisella
lailla. Tuo luovuttaminen tai siirtäminen tapahtuisi tilanteessa,
jossa siihen on syy rikoksen johdosta tai oikeudenkäyntiä varten.
Myöskin lapsen huoltoa koskevissa tapauksissa siirtäminen
olisi mahdollista. Olennaista on, että hallituksen esityksessä ehtona
tälle siirtämiselle on se, että siirtäminen
voi tapahtua vain sellaiseen maahan, jossa siirrettävän
henkilön ihmisoikeudet ja oikeusturva on taattu.
Tämän lisäksi hallitus esittää,
että perustuslain tasolla säädettäisiin
siitä, että apulaisoikeusasiamiehellä voi
olla sijainen, ja myöskin, että Valtiontalouden
tarkastusviraston pääjohtaja voisi olla läsnä ja
käyttää puheoikeutta eduskunnan täysistunnoissa.
Perustuslakivaliokunnan kanta on se, että perustuslakia
tulee muuttaa vain harkiten ja vakaasti ja huolellisen pohdinnan
jälkeen. Kun aikoinaan uusi perustuslaki astui voimaan
maaliskuun 1. päivänä 2000, lähtökohta
oli se, että saatiin modernisoitu uusi perustuslaki, joka
on pysyvä. Myöskin valiokunta haluaa korostaa
tuon perustuslain arvokkuutta ja asemaa. Tästä syystä jatkuvasti
tehtävät muutokset perustuslakiin eivät
ole toivottavia.
Kuitenkin, mitä tulee tähän hallituksen
esitykseen, joka koskee Suomen kansalaisen luovuttamista toiseen
maahan rikoksen johdosta tai oikeudenkäyntiä varten
tai lapsen huollon järjestämiseksi, tältä osin
voidaan katsoa, että tähän on selkeä,
pakottava tarve ja se perustuslain säännös,
joka tämän kieltää, on tältä osin
vanhentunut. Oikeastaan aikoinaan, kun perusoikeusuudistusta käsiteltiin
1990-luvun alkupuolella, perustuslakivaliokunta itse laittoi tämän
kiellon perustuslakiin. Mutta kun EU:ssa on tehty vastaavat sopimukset
luovuttamisesta ja kun luovuttamiselle on tarvetta useimmissa tapauksissa
ja se on kansainvälinen käytäntö,
tämä muutos on perusteltu ja tarpeen.
Perustuslakivaliokunta lausunnossaan korostaa, että on
erittäin tärkeätä, että tuo
luovuttaminen tapahtuu vain sellaiseen maahan, jossa kansalaisen
ihmisoikeudet ja oikeusturva on taattu, ja tämä arviointi
pitää voida tehdä suurella varmuudella
jo siinä vaiheessa, kun näitä luovuttamissopimuksia
jonkin maan kanssa solmitaan.
Puhemies! Mitä tulee sitten apulaisoikeusasiamiehen
sijaiseen, niin tältä osin katsottiin, että tämä on
sellainen asia, josta ei tarvitse säätää perustuslain
tasolla. Ei ole tarkoituksenmukaista, että perustuslaki
on täynnä hyvin pieniä, yksityiskohtaisia
säännöksiä. Asia on järjestettävissä muulla
kuin perustuslain tasolla.
Perustuslakivaliokunnassa käytiin myöskin keskustelua
siitä, onko tarkoituksenmukaista, että yhä useampi
henkilö voisi osallistua eduskunnan täysistuntoihin
ja käyttää puheenvuoroja. Tältä osin
valiokunnan kanta oli hyvin selkeä ja yksimielinen. Lähdimme
siitä, että uusille henkilöille ei tule
antaa oikeutta osallistua eduskunnan täysistuntoihin ja
käyttää puheenvuoroja. Siitä syystä perustuslakivaliokunta
esittääkin, että tämä hallituksen
esityksen pykälä, jossa Valtiontalouden tarkastusviraston
pääjohtaja saisi läsnäolo- ja
puheoikeuden istunnoissa, hylättäisiin.
Eduskunnan istuntosali on kansanedustajien foorumi, jossa kansanedustajat
tekevät päätöksiä.
Ministereillä on eduskunnalle vastuullisina henkilöinä luonnollisesti
puhe- ja läsnäolo-oikeus eduskunnan täysistunnoissa
ja tietysti silloin, kun asianomaisten asioita käsitellään,
oikeusasiamiehellä ja oikeuskanslerilla, mutta tämän joukon
laajentamisen suhteen pitää olla varovainen. Tältä osinhan
aikaisemmin käsiteltiin Suomen Pankin pääjohtajan
mahdollisuutta osallistua istuntoihin ja käyttää puheenvuoroja.
Perustuslakivaliokunnan kanta aikoinaan oli Suomen Pankin pääjohtajan
osalta se, että hänellekään
ei tuota oikeutta pitäisi antaa, eikä sitä sittemmin annettu.
Mitä tulee säätämisjärjestykseen,
niin kuten alussa korostin, on tärkeätä se,
että hallituksen esitykset, jotka koskevat perustuslakia,
säädetään harkiten ja vakavuudella.
Tästä syystä perustuslakivaliokunta ei
katso olevan mitään syytä tältä osin
julistaa kiireelliseksi tätä hallituksen esitystä,
vaan pitää edetä normaalilla tavalla:
asia hyväksytään näillä valtiopäivillä yksinkertaisella
enemmistöllä ja vaalien jälkeen pidettävillä valtiopäivillä määräenemmistöllä.
Tällä tavalla tuo arvokkuuden ja harkitsevuuden
vaatimus täysimääräisesti toteutuu.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on pääosin
perusteltu, ja valiokunta puoltaa sen hyväksymistä esitetyin
muutoksin.
Liisa Jaakonsaari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunnan kanta siitä,
että valtiosääntöä on
uudistettava harkiten ja että eduskunta on kansanedustajien
foorumi, on perusteltu. Mutta kyllä minua on monta kertaa
ihmetyttänyt se, että Suomen eduskunta omassa
työssään ei ota tarpeeksi huomioon sitä globaalia
toimintaympäristöä ja kansainvälistä toimintaympäristöä,
missä me olemme. Luulenpa esimerkiksi, että kaikkien
muiden maiden parlamentissa, jos esimerkiksi Saksan liittokansleri tai
YK:n pääsihteeri vierailee, he käyttävät
puheenvuoron nimenomaan sen maan arvokkaimmalla foorumilla. Eli
Suomessa heillä olisi mahdollisuus käyttää puheenvuoro
Suomen eduskunnassa.
Kun esimerkiksi eduskunnan ulkoasiainvaliokunta on toivonut,
että hallitus antaisi eduskunnalle laajentumista koskevan
selonteon, niin mikä olisi luontevampaa kuin se, että esimerkiksi
komissaari Olli Rehn istuisi tuolla ministeriaitiossa? Tällä tavalla
tulisi ikään kuin konkreettisesti käsitys
siitä, että olemme osa Euroopan unionia ja kansainväliset
asiat kuuluvat meille ja tärkeimmät puheenvuorot,
joita Suomessa käytetään, käytetään
eduskunnassa. (Hälinää — Puhemies
koputtaa — Ed. Gustafsson: Liisa, kyllä monet
kuuntelivat, hyvä puheenvuoro!)
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Demokratian kehto on tietysti eduskunta, koska
demokratia jo lähtökohtaisesti lähtee
siitä, että kansa hallitsee ja se hallitsee valtiopäiville
valitun eduskunnan kautta. Eduskunnassa puheen merkitys on äärettömän
suuri. Tässä mielessä ed. Jaakonsaaren
kommentit ovat aivan oikeita.
On tärkeätä, että eduskunnan
poliittinen päätöksenteko on läpinäkyvää,
ja se läpinäkyvyys tulee nimenomaisesti juuri
täysistuntotyöskentelystä ja siitä poliittisesta
keskustelusta, joka täällä käydään.
Samalla tietysti tämän keskustelun tulee olla
hyvin olennainen demokratian kehittämisen kannalta siinä mielessä,
että ensinnäkin kansalaisten on tärkeätä saada
tietoa yhteiskunnallisista kysymyksistä ja sen tulee aina
olla demokratiassa kaikkien poliittisten toimijoiden ensimmäinen
huolenaihe, että kansalaisilla on vapaa pääsy
tiedon lähteille. Me Suomessa toki voimme olla ylpeitä siitä,
että meillä on kirjastolaitos ja meillä on
paljon nettiyhteyksiä ja meillä on monipuolinen
lehdistö ainakin toistaiseksi.
Mutta siitä huolimatta meidän vastuullamme on
tiedon lähteille pääsyn ohella ennen
kaikkea juuri se, että poliittinen keskustelu on sellaista, että ihmiset
saavat tietoa siitä, miksi minkäkinlaiset linjavalinnat
on tehty, miten niitä on perusteltu, mitkä ovat
vaihtoehtoja. Poliittisen keskustelun merkityshän parhaimmillaan
on yhteiskunnallisen lukutaidon edistämisessä,
monimutkaisen maailman ymmärtämisessä.
Poliittisen päättäjän tärkein
tehtävä onkin olla hyvä puhuja, puhuja
siinä mielessä, että ne päätökset,
jotka kaikkia ihmisiä koskevat, myöskin avautuvat
ja että niistä voidaan käydä yhteiskunnallista
ja julkista keskustelua.
Mielestäni ei kuitenkaan tämä argumentti
johda siihen, että eduskunnan puheoikeutta tällä foorumilla
pitäisi avata niin, että esimerkiksi Valtiontalouden
tarkastusviraston pääjohtajalla olisi täällä puheoikeus
tai Suomen Pankin pääjohtajalla tai että vaikkapa
kansalaisten kannalta hyvin merkittävän, eduskunnan
valvonnassa olevan instituution eli Kansaneläkelaitoksen
pääjohtajalla olisi täällä puheoikeus.
Kyllä parlamentin puheoikeus luonteensa vuoksi kuuluu ehdottomasti
niille, jotka kansa on valinnut.
Mutta sitä vastoin toki on aina perusteltua pohtia
erilaisia muita työskentelytapoja. Eihän eduskunnan
tarvitse kokoontua tähän saliin pelkästään
täysistuntoon käsittelemään
lainsäädäntöä, vaan
voihan se kokoontua tähän saliin muissakin merkeissä,
kuten vaikkapa EU:n laajentumista käsiteltäessä niin,
että esimerkiksi komissaari Olli Rehn voisi istua tuossa
aitiossa, kuten ed. Jaakonsaari esimerkkinä mainitsi.
Pidän siis tärkeänä sitä,
että poliittinen päättäjä,
kansanedustaja, jokainen meistä täällä,
tulisi omissa toimissansa tietoiseksi siitä, että eduskunnan
työn tärkein asia sitten kuitenkin on se poliittinen
puhe täällä salissa, ja että se
argumentaatio ja se keskustelu olisi juuri sen kaltaista, että kansalaiset
saavat tietää, mistä on kysymys, ja voivat
ottaa halutessansa kantaa. Näin vain voi syntyä hyvää yhteiskunnallista
keskustelua. Yhdyn siihen näkemykseen, että ylipäätänsä poliittisen
päättäjän tärkeimmät
puheenvuorot pitäisi käyttää täällä.
Näin ei kovin usein ole ollut. Se on mielestäni
selvästi puute, ja toivoisin, että tämän hallituksen
aikana tässä voitaisiin saada suunnanmuutos.
Sitten haluaisin puhua siitä, ja sen myöskin valiokunta
on todennut omassa mietinnössänsä, miten
tulisi suhtautua poikkeuslakeihin ja niiden säätämiseen
ja ylipäätänsä perustuslakien
uudistamiseen. Mielestäni on kyllä tärkeätä,
että eduskunta lakia säätävänä elimenä ja
myöskin perustuslaista päätettäessä on
tietoinen siitä, millaisia muutoksia maailmassa ja toimintaympäristössämme
tapahtuu. Tämä esimerkiksi näkyy hyvin monessa
mielessä keskeisten valtioelinten välisissä suhteissa.
Mielestäni on tarpeellista, että esimerkiksi presidentin,
eduskunnan ja hallituksen välisistä toimivaltasuhteista
käydään alati keskustelua sen vuoksi,
että maailmakin on koko aika muutoksessa. Tätä keskustelua
mielestäni ei pitäisi sillä tavoin pelätä ja
kytkeä aina ajankohtaisiin vaaleihin liittyväksi
ja sitä varten sulkea ulkopuolelle, koska itse asiassa
Suomi elää koko ajan jonkin sorttista vaaliaikaa.
Jollei ole presidentinvaalit, on eduskuntavaalit tai on eurovaalit
tai on kunnallisvaalit. Itse asiassa juuri vaalien aikoihinhan tämän
tyyppistä keskustelua pitäisi voida käydä.
On valitettavaa, että emme esimerkiksi voi nyt puhua presidentin
valtaoikeuksista Euroopan unionin kontekstissa sen vuoksi, että presidentinvaalit
ovat tulossa ja emme nyt voi ottaa asiaan kantaa. Mielestäni
juuri nyt olisi ajankohtainen asia keskustella aihepiiristä,
mahdollisesti tehdä tarvittavia muutoksia, kun tuo presidentin toimikausi
on saranavaiheessa.
Tärkeätä olisi mielestäni
myöskin huolehtia siitä, että perustuslait
aina käsitellään normaalissa perustuslain
säätämisjärjestyksessä eli
kaksilla valtiopäivillä, ja tästäkään
syystä ei pitäisi pelätä uusia
keskustelunavauksia perustuslakiemme ajanmukaisuudesta, siitäkin
huolimatta, että nykyinen perustuslaki on ollut voimassa
noin viitisen vuotta. Prosessi, jolla esimerkiksi kansainvälisiä kysymyksiä on
perustuslakiemme mukaan käsitelty, on ollut jo paljon pidempi.
Eli tässä mielessä voi sanoa, että Euroopan
unionin jäsenyys toi jo merkittäviä käytäntömuutoksia,
jotka sitten itse asiassa perustuslaissa vain tulivat kirjatuiksi
toimeen.
Sitten haluaisin myöskin mainita siitä, että kun
valiokuntamme on hylännyt puhemiesneuvoston ehdottaman
eduskunnan työjärjestysmuutoksen — sehän
on tietysti yhteydessä tuohon Valtiontalouden tarkastusviraston
pääjohtajan puheoikeuteen — niin mielestäni
olisi tarpeellista kuitenkin käydä edelleen keskustelua
valiokuntalaitoksesta ja sen toimivuudesta. Käytän tässä yhteydessä hyväksi
mahdollisuutta lausua ainakin muutaman näkökohdan,
jotka mielestäni olisivat tärkeitä.
Valiokuntien kokoonpano voisi olla tällä hetkellä pienempi.
Pitäisi suhtautua aika pidättyvästi uusien
valiokuntien perustamiseen, koska on tärkeätä,
että kansanedustajilla on mahdollisuus tehdä täysipainoisesti
valiokuntatyötä. Tällä hetkellä on
jo selvästi nähtävissä, että jossakin
suhteessa isoissa puolueissa alkaa olla ongelmallista valiokuntatyön
hoitaminen siitä syystä, että ihmisillä on
hyvin monia suuritöisiä valiokuntia sekä aamupäiväksi
että iltapäiväksi. Tämä ei
voi olla tarkoituksenmukaista. Ylipäätänsä meidän pitäisi
myöskin ymmärtää se, että kansainvälisestä yhteydenpidosta
ja kansainvälisestä kumppanuudesta on tullut niin
suuri ja olennainen ja merkittävä osa eduskuntatyötä,
että sillekin tulisi raivata tietä, ja tässä mielessä valiokuntien
kokoonpano voisi avata mahdollisuuksia keventää tässä suhteessa
lainsäädäntötyötä,
mutta antaa myöskin tilaa juuri tälle kansainväliselle
osallistumiselle.
Olisi myöskin tärkeätä,
että valiokuntatyötä jatkuvasti yhteistyössä eduskuntaryhmien
kanssa kehitettäisiin. Eri valiokunnissa on jo otettu vähän
erityyppisiä käytäntöjä.
Talousvaliokunta esimerkiksi käsittelee parhaillaan Fortumin
optiojärjestelyitä, ja joku voisi ehkä kuvitella,
että olisi eduskunnan toimivallassa tehdä asiassa
ratkaisu. Eduskunta toki voi ja valiokunnat voivat ottaa tärkeitä yhteiskunnallisia
kysymyksiä esille, mutta kyllä meidän
pitäisi myöskin miettiä valiokuntalaitoksen
työskentelyä tulevaisuudessa niin, että tämän
tyyppiseen yhteiskunnalliseen ajankohtaiseen keskusteluun tulisi
säännönmukaisempia tapoja reagoida, ja
miettiä, mitkä olisivat sitten ne mahdollisuudet,
joilla eduskunta voi ja valiokunnat voivat ohjeistaa hallitusta
ja tässä tapauksessa valtio-omistajuutta. Uskon, että tästä löytyy
hyvä ratkaisu, mutta mielestäni tämäkin
esimerkki jo osoittaa sitä, että valiokuntalaitoksen
olemassaolo on tullut aivan samalla tavalla muutoksen tarpeeseen
kuin mitkä muutkin tahansa asiat yhteiskunnassa. Perusteiden
ei varmaankaan tarvitse muuttua, mutta työtavat ja ennen
kaikkea kokoonpano ja sen ymmärtäminen, että kansainvälinen
yhteistyö jo sinänsä on muuttanut eduskuntatyötä merkittävästi.
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta siis esittää,
että ne muutokset, joita hallitus on esittänyt
muilta osin kuin nyt sitten Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtajan
puheoikeuden suhteen, voisivat edetä ja että eduskunnan
apulaisoikeusasiamiesjärjestelmän toimivuus taattaisiin siten,
että lailla voitaisiin nimittää sijainen
ja että tämä menettely olisi normaalin
perustuslain mukainen, hyväksyttäisiin tässä eduskunnassa
ja palattaisiin asiaan seuraavassa eduskunnassa. Tämä on
mielestäni hyvä tapa ja on oikeastaan vastaus myöskin
siihen keskusteluun, jota täällä käytiin tekijänoikeuslain
yhteydessä siitä, että jumalanpalvelusmusiikin
yksi pykälä oli irrotettu erilliseksi laiksi ja
olisi käsitelty perustuslain mukaisesti. Olisi ollut erittäin
valitettavaa, mikäli tuo laki olisi hyväksytty
ja näin hyväksytty periaatteellisesti merkittävä muutos
perustuslakimme pysyvyyden suhteen. Emme voi hyväksyä poikkeuslakeja.
Kyllä on lähdettävä siitä,
että perustuslaki toimii ja elää ajan
mukana.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on Suomen
perustuslain muutos, viisi ja puoli vuotta vanhan perustuslain 9 §:n 3
momentin täydentäminen. Tässä perustuslaissa
on 5 §:ssä määritelty, miten
Suomen kansalaisuus saadaan, ja sen jälkeen sitten näyttää siltä, että vain
tässä 9 §:ssä puhutaan, mitä Suomen kansalaisuus
voi ihmiselle merkitä. Kaikissa muissa pykälissä puhutaan
ihmisestä, mutta tässä pykälässä Suomen
kansalaisuudesta ja sen antamasta asemasta tässä maassa.
Nyt tosiasiassa eduskunta on tekemässä päätöstä,
jolla viimeinen Suomen perustuslain Suomen kansalaisuutta koskeva
erityisasia ollaan, ei kokonaan poistamassa, mutta tosiasiassa poistamassa.
Tämä perustuslain 9 §:n 3 momentti kuuluu
seuraavasti: "Suomen kansalaista ei saa estää saapumasta
maahan, karkottaa maasta eikä vastoin tahtoaan luovuttaa
tai siirtää toiseen maahan." Nimenomaan tämä vastoin
tahtoaan luovuttaminen tai siirtäminen toiseen maahan ollaan
nyt purkamassa, niin että täytetään
lähinnä Euroopan unionin neuvoston puitepäätös
eurooppalaisesta pidätysmääräyksestä ja
jäsenvaltioiden välisistä luovutusmenettelyistä.
Kun tätä mainittua puitepäätöstä käsiteltiin vuonna
2001 lakivaliokunnassa, muistelen, että ed. Aittoniemen
kanssa olimme tästä asiasta sitä mieltä,
että Suomen kansalaista ei pitäisi saada luovuttaa
toiseen maahan tässäkään tapauksessa, vaan
Suomen kansalaisella pitäisi olla oikeus tulla syytetyksi
ja tutkituksi rikoksestakin ja syytetyksi ja tuomituksi Suomessa,
mutta Euroopan unioni vie kehitystä siihen suuntaan, että jäsenmaiden
kansalaisuudella ei ole merkitystä, on vain unionin kansalaisuudella
merkitys. Näin ollaan sillä tiellä, että todella
tehdään historiallista päätöstä siinä suhteessa,
että Suomen kansalaisuudella ei enää tämän
jälkeen ole käytännössä sellaisenaan
mitään merkitystä meille. Onko se hyvä vai
huono asia, sitä voidaan tietysti arvioida, mutta tälle
puhujakorokkeelle nousin sen tähden, että haluan
tuoda tämän julki eduskunnalle ja Suomen kansalle,
että tässä mielessä olemme tekemässä historiallista
päätöstä.
Ne perustelut, jotka silloin vuonna 2001 esille tulivat, eivät
sillä tavalla vakuuttaneet, että me olisimme niihin
voineet avoimin sylin yhtyä. Tietysti nyt, kun muun muassa
Turkki on tulossa jatkossa Euroopan unioniin, asiat saavat uutta
väriä monella tavalla eli Suomen kansalainen voidaan
luovuttaa sitten sinnekin. Tässä on kuitenkin
rajauksia eli tavallisella lailla voidaan säätää niin,
että tämä toteutetaan, ja sitten on ehtona myös
se, että luovutettavan tai siirrettävän
kansalaisen ihmisoikeuksien ja oikeusturvan täytyy olla
vastaanottajamaassa taatut. Tämä on tietysti ehdoton
asia, että näin on.
Kysymykseen siitä, voisiko käydä niin,
että Suomen kansalainen luovutettaisiin esimerkiksi terrorismista
epäiltynä Isoon-Britanniaan, joka taas hyvien
suhteittensa perusteella luovuttaisi Suomen kansalaisen edelleen
Yhdysvaltoihin, jossa olisi kuolemanrangaistus odottamassa, vakuutettiin,
että tällaisessa tapauksessa luovuttamista ei
voida toteuttaa. Tämä on tietysti aivan selvä asia,
että olkoon terrorismin vastainen taistelu kuinka rajua
tahansa, niin ei pidä tulla tällaista tilannetta
eteen, eikä tämä järjestelmä,
näin vakuutettiin, sitä mahdollista.
Mutta niin kuin täällä valiokunta
toteaa mietinnössään, perustuslain voimassa
oleva 9 §:n 3 momentti on perusoikeusuudistuksen yhteydessä muotoiltu
ehdottomaksi kielloksi, ja nyt se ehdoton kielto poistuu ja Suomen
kansalaisuudella ei tästä lähtien ole
sitten tosiasiassa mitään merkitystä Suomessa
asuville ja täällä veronsa maksaville
ja eläville ihmisille.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä muutos
on aivan ymmärrettävä nykyisessä yhteiskunnassa.
Jos tekee jossakin toisessa maassa rikoksen, on luonnollista, että Suomen
kansalainenkin voidaan toimittaa siihen maahan, missä tuo
rikos on tapahtunut. Jos lasten huollosta päätetään
niin, että lapsen pitäisi olla huoltajansa luona
toisessa maassa, myöskin tämän täytyy
olla mahdollista Suomen kansalaisen osalta. Tämä on
tämän päivän normaalia kehitystä,
ja tässä suhteessa vain perustuslaki saatetaan
ajan tasalle.
Ed. Jaakonsaari otti esille mielenkiintoisen kysymyksen, joka
koskee täällä täysistuntosalissa
puhumista. Tältä osin täytyy sanoa, että täällä voidaan
ulkomaisia päämiehiä, heidän
esitelmiään, kuulla eduskunnassa muuallakin kuin
itse eduskunnan istunnossa, jossa päätetään
lainsäädännöstä. Tietyllä huolella
ajattelen, millaista olisi ollut, kun Suomen eduskunta olisi päättänyt yya-sopimuksen
ratifioimisesta, kuulla täällä Leonid
Brezhnevin puhuvan istuntosalissa. (Ed. Gustafsson: Tuo on aika
kömpelö esimerkki!) En toivo, että ulkomaalaiset
päämiehet olisivat itse istunnoissa, mutta ei
ole mitään estettä sille, että täällä kuitenkin
voisi olla sitten tilaisuuksia, joita heitä varten järjestetään
ja joissa kansanedustajat ovat paikalla.
Yksi pointti kyllä mielestäni ed. Jaakonsaaren puheenvuorossa
on, ja se on se, että mitä tulee EU-säännöksiin,
niin EU:n direktiivit ja asetukset ovat lainsäädäntötoimintaa.
Tältä osin voitaisiin ehkä miettiä sitä,
että esimerkiksi neuvoston jäsenet, jotka osallistuvat
EU-säännösten hyväksymiseen,
voisivat olla silloin, kun niitä asioita käsitellään,
täällä salissa myöskin tarvittaessa paikalla.
Tietysti tältä osin varmasti jatkotyötä on syytä tehdä tulevaisuudessa,
jotta voidaan tulevaisuudessa pitää huolta siitä,
että eduskunnassa kaikki ne tahot, jotka itse lainsäädäntöprosessiin osallistuvat
ja joilla on merkitystä, voivat olla paikalla.
Puhemies:
Asian käsittely keskeytetään.