8) Hallituksen esitys vammaisetuuksien määrän
sekä eläkkeensaajien asumistuessa hyväksyttävien
asumiskustannusten enimmäismäärien tarkistamista
koskevaksi lainsäädännöksi
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kyllä tämänkin
lakimuutoksen kohdalla hallituksella olisi ollut mahdollisuus parantaa eläkkeensaajien
asioita ja nostaa eriasteisia hoitotukia, niin kuin vastalauseessa
todetaan, jälleen kerran yksi tilaisuus. Kauniita puheita
paljon, mutta vähän tekoja.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Jatkoksi ed. Nepposen puheenvuoroon voi todeta, että kovin
vähäisiksi todella tässäkin
asiassa nämä parannukset jäävät.
Erityisesti haluaisin kiinnittää huomiota eläkkeensaajien
asumistukeen. Jo lakiesityksen perusteluista käy ilmi,
että pahimmillaan asumistuen korotuksessa käy
niin, että kun tämä yhteensovitus toteutetaan,
joittenkin asumistuen saajien ja eläkkeensaajien osalta huolimatta
siitä, että etuutta korotetaan, käteenjäävä tulo
pienenee. Se ei voi tietenkään olla millään
tavoin perusteltua. Tästä syystä teimme
tämän lausumaesityksen vastalause 2:een. Valitettavasti,
vaikka mukaan tuli yksi hallituspuolueittenkin kansanedustaja, se
ei valiokunnan enemmistölle kelvannut. Siinä vaadimme,
että on kiinnitettävä huomiota näitten
eri yhteensovituksien aiheuttamiin ongelmiin ja tuotava eduskuntaan sellainen
esitys, jossa näitä ongelmia pyritään poistamaan.
Tämä ei koske tietysti pelkästään eläkkeensaajien
asumistukea, vaan monia muitakin sosiaalietuuksia.
Sen lisäksi oikeastaan voisi sanoa, että olisi
pitänyt tehdä pykälävastalausekin
siitä, että kun tässä hieman
tarkistetaan asumistuen vuokran ylärajoja, niin kovin vaatimattomaksi
se korotus jäi. Tämä tarkoittaa esimerkiksi
sitä, että Helsingissä vuokra-asunnoista,
joitten vuokra on yli 500 euroa, tätä tukea ei
saa. Sitä voi itse kukin edustajista kuvitella, mitä se
käytännössä tarkoittaa. Pitää asua
aika pienessä asunnossa, että saa täysimääräisen
asumistuen ja sen korotuksen.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa rouva puhemies! Hämmästyttää vaan,
että näiden vaikeassa asemassa olevien vanhusten
osalta parannuksia ei juuri lainkaan tehdä, ne ovat kosmeettisia.
Kun tietää, millä tavoin erityishoitotuki
ja hoitotuki ja myöskin korotettu hoitotuki kohdentuvat,
niin millä tavoin pystytään kattamaan
ne ylimääräiset kustannukset, joita näille
vanhuksille aiheutuu? Itse juuri käsittelin tuossa erästä kielteistä päätöstä,
jossa kuljetuspalvelut kiellettiin erittäin huonosti liikkuvalta
vanhukselta, kun todettiin, että ei voida antaa vaikeavammaisten
kuljetuspalvelua, kun ei ole erityisen vaikeasti vammainen. Tuntuu
oudolta, että lähes 90-vuotias vanhus joutuu itse
ikään kuin kustantamaan ne taksikuljetukset, kun
hän joutuu käymään sairaalassa
tai lääkärin vastaanotolla. Eli joku
selvä parannus, euromääräinen
parannus, niin kuin ainakin ensimmäisessä vastalauseessa
näyttää osoitetun, olisi järkevää.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä hallituksen
esityksessähän ehdotetaan muutettavaksi lapsen
hoitotuesta annettua lakia, vammaistukilakia, kansaneläkelakia
sekä annettavaksi laki eläkkeensaajien asumistuessa hyväksyttävien
asumiskustannusten enimmäismäärästä vuonna
2007. Ehdotetulla lailla tuettaisiin vaikeavammaisten ja sairaiden
sekä pientä eläkettä saavien
asumiskustannuksia. Tämä liittyy ensi vuoden talousarvioon,
se on niin sanottu budjettilaki, ei varmasti riittävä,
niin kuin täällä ed. Erkki Virtanen toi
esille, mutta joka tapauksessa oikean suuntainen. Näin,
ed. Nepponen, yritetään parantaa myöskin
vaikeammassa asemassa olevien eläkeläisten, vammaisten
asemaa, tällä asteittain pyritään
siihen, ja uskon, että seuraavallekin hallitukselle riittää tässä kyllä työkenttää.
Jos ed. Nepposen puolue on silloin hallituksessa, niin siinä on
sitten kyllä mahdollisuus tehdä suuriakin tekoja,
jos vaan rahaa löytyy.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä tietysti on juuri
niin kuin ensiksi ed. Virtanen kertoi ja nyt ed. Vihriälä kertoi,
eli molemmat kertoivat suuren totuuden, vaan vähän
eri kantilta.
Arvoisa edustajatoverini Vihriälä, te nyt
jätitte seuraavalle hallitukselle kohtuuttoman ison työtehtävän.
Miksi ihmeessä te sillä tavalla teette? Teidän
olisi pitänyt nimenomaan katsoa, että nipistätte
sen työtehtävistä ja helpotatte sen roolia,
ja nyt te teette justiin päinvastoin. Tässä suhteessa
te, ed. Vihriälä, joka olette loistava kansanedustaja — tätä saa
käyttää vaalimainoksena — olette
turhan pidättyväinen ja vaatimaton.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! On syytä välillä olla, ed.
Pulliainen, myöskin pidättyväinen. Ei
voi kaikkea saada yhtä aikaa korjattua, ja tämä liittyy
nyt tämän hallituksen linjaan, mikä on
valittu, ja sitä viedään määrätietoisesti
eteenpäin. (Ed. Pulliainen: Ei saa olla pidättyväinen!) — Kyllä tietyissä asioissa
pitää olla, mutta tämä suunta
on aivan oikea, tästä me olemme varmasti ed. Pulliaisen
kanssa aivan samaa mieltä.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On sinänsä tietysti kaunista
ja hyvien tapojen mukaista olla pidättyväinen
noin yleisesti, mutta kun on puhe kaikkein heikoimmassa asemassa
olevien eduista, niin silloin tietysti toivoisi, että joskus
pidättyvyys häviäisi vastuuntunnolle.
Reijo Laitinen /sd:
Rouva puhemies! Näinhän siinä on
käynyt. Kun nyt olen saanut neljättä kautta
olla täällä eduskunnassa, niin aina sitä on puhuttu,
kun on hallituksessa oltu, että jääpähän jotain
seuraavallekin hallitukselle huolimatta siitä, mikä puolue
on hallituksessa kulloinkin istunut. Varmaa on kuitenkin se, että seuraavillekin hallituksille
jää hyvin paljon tehtävää.
Tässähän on positiivisista asioista
sinänsä kyllä kysymys ja on hyvä,
että tehdään tiettyjä tasokorotuksia,
joilla on positiivista vaikutusta ihmisten toimeentuloon. Mutta
on pakko myöntää se, että kun
nyt Suomi on vaurastunut erittäin kovasti, meillä on
jaettu tulonsiirtoina huomattavat määrät
muun muassa veropolitiikan kautta ihmisille rahaa, sitten on väestönosa,
joka on jäänyt vähemmälle. Kyllä voisi
ajatella sillä tavalla, että heikommassa asemassa
olevien asemaa kohennettaisiin paremmin, kuin mitä tämä hallitus
on tällä kaudella pystynyt valitettavasti tekemään.
Minusta tässä vastalauseessa 2 on olennainen asia,
jossa puhutaan yhteensovittamisesta, kun se koskee valitettavasti
myöskin muita sosiaalitukia, ja siitä huolimatta,
vaikka tämä meidän sosiaalitukemme on
melkoinen viidakko, niin kyllä tässä yhteensovittamisessa
pitäisi, eikä vain pitäisi, vaan pitää päästä selkeämpiin
ratkaisuihin niin, ettei toinen tuki syö toista tukea ja
käteen ei jää juuri välttämättä mitään.
Ei ole tarkoituksenmukaista tällaista lainsäädäntöä ylläpitää.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti, ed. Laitinen, olette aivan
oikeassa. Tähän meillä löytyy konsti,
siis, että kenellekään ei tapahdu etujen heikentymistä,
ja se on se, että sanotaan, että tällä uudistuksella
ei saa kenenkään euromääräistä etua
pienentää. Sillä tavalla päästäisiin
nopeasti liikkeelle.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen täällä viittasi
nykyisen hallituksen toimiin ja tulevien hallituksien toimiin. Jos
te olisitte ollut looginen tuossa puheenvuorossanne, voitaisiin
viitata niihin hallituskausiin, jolloin vihreät tai kokoomus
olivat mukana. Tässä suhteessahan meille ei olisi
jäänyt mitään tekemistä näiden
osalta.
Mutta vakavasti puhuttuna tämä lakihan sisältää muun
muassa vammaisetuuksien korotuksia. Täytyy muistaa, että muun
muassa tämä etuisuus on etuoikeutettua tuloa,
joten käteenjäävä osuus on mielestäni
varsin kohtuullinen, puhutaan kuitenkin aivan heikoimmassa asemassa
olevista ihmisistä. 15 euroa on hyvä askel parempaan
suuntaan. Ehkä me kansanedustajat olemme niin hyvätuloisia,
että se tuntuu pieneltä, mutta veikkaanpa, että näille
henkilöille tämä on hyvin tervetullut,
tästä on hyvä jatkaa.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Muistuttaisin ed. Moilanen-Savolaiselle,
että Lipposen ykkös- ja kakkoshallituksen aikana
oltiin aivan erilaisessa taloudellisessa tilanteessa kuin nyt ollaan
Vanhasen hallituksen aikana. Nyt on miljardeja ylijäämäinen
budjetti ja te kohtelette vanhuksia näin kuin kohdellaan
tässäkin, että murusia annetaan. Tämä koskee,
niin kuin täällä on todettu, kumminkin
tämän maan pientuloisia ja vähävaraisia
ihmisiä. Ensimmäisenä työnä te annoitte
varallisuusveron poiston tämän maan varakkaimmille
ihmisille, 230 miljoonaako se oli, ja tästä hamaan
tulevaisuuteen ja jättiveronalennuksia, ja vielä varmuuden
vuoksi prosenttimääräisinä hyvätuloiset
sen saavat ja sitten jätetään miljoona
tämän maan pienituloisinta ihmistä lähes
nuolemaan näppejään. Kiinnittäisin myös
huomiota, niin kuin täällä on todettu,
tähän yhteensovittamisen ongelmaan. Ed. Pulliainen siihen
konstin keksi, otetaan ne sanat käyttöön, että kenenkään
edut eivät saa tämän johdosta muuttua.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä en kyllä nyt ed. Kankaan
logiikkaa ymmärrä. En minä näe,
että tämän lain tarkoitus olisi jollakin tavalla
rangaista heikommassa asemassa olevia, päinvastoin. Jos
katsotaan Matti Vanhasen hallituksen aikaansaannoksia kokonaisuudessaan
tulonsiirtojen osalta lapsiperheille, vammaisille, vanhuksille jne.
ja myöskin satsauksia palveluihin, niin en minä tätä kyllä moittisi.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vielä ed. Moilanen-Savolaiselle:
Kyllähän te kerroitte, jos katsotaan edellisiä hallituksia,
miten ne kohtelivat, mutta rahaa oli silloin paljon vähemmän
jaossa. Nyt Suomen kuntatalous, minkä vastuulle nämä asiat
on Suomessa laitettu, vanhusten- ja sairaanhoito sekä vammaisten
hoito, on huonossa tilassa. Ei siinä voi kyllä kiitosta
tälle hallitukselle antaa, päinvastoin. Kunnat
ovat edelleenkin suurissa vaikeuksissa näitä palveluita
ihmisille järjestäessään. Toivoisi,
niin kuin Kuntaliitto viime viikolla vetosi tähän
hallitukseen, että pitäisi saada harkinnanvaraisia
valtionapuja nostettua, nyt joudutaan leikkaamaan liikaa.
Muun muassa kotikaupungissani Jyväskylässä on
nyt tehty sitä, parikin valitusta on tehty, että vammaislain
piiristä siirretään ihmisiä kylmästi vaan
sairaanhoidon puolelle eikä anneta niitä vammaispalvelun
kautta tulevia etuisuuksia, joita on jo vuosia saanut, vaan leikataan
näitä. Se on ihmisryhmä, joka ei oikein
voi puolustaa itseään, kun kaikki eivät
osaa edes puhuakaan.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Ilkka Kanerva.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Luulisi kyllä kokoomuksen puolella
erityisesti ymmärrettävän talouspolitiikkaa,
minä olen aina uskonut. Silloin kun varallisuusvero poistettiin, siellä ei
tainnut yhtään punaista nappia löytyä tuolta
taululta, kun katselin, jotta se on vaan sillä tavalla,
että kun ei ole rahnaa kassassa, ei ole oikein mistä menettääkään
hirveän paljon tai jakaa.
Sen takia tässäkin kysymyksessä minusta tämä vastalause
2, jossa todetaan näistä ongelmista, on ihan hyvä siinä mielessä,
jotta meillä on olemassa erinäköisiä loukkuja,
joista puhuttiin, tuloloukuista, Lipposen hallituksen aikoihin ja
joita pyrittiin purkamaan. Tietysti nyt Vanhasenkin hallituksen
aikana on pyritty purkamaan joitakin loukkuja, mutta tässä on
semmoinen sosiaaliloukku olemassa. Välttämättä,
vaikka jotain etuutta nostetaan, niin toinen leikkautuu. Näin
on monessa kohdassa näissä, lapsiperheiden osalta,
vanhusten osalta. Sen takia nämä, joihin on kiinnitetty
huomiota tässä vastalauseen 2 ponnessa, pitäisi
kyllä hoitaa.
Sen takia minä odotan, että tämä menee
kyllä kirkkaasti läpi tässä eduskunnassa,
jos halutaan poistaa nämä loukut. Tietysti ne,
jotka äänestyksessä ovat sitä mieltä,
että nämä loukut pysytetään,
painelevat vaan vihreätä nappia ja ovat sitä mieltä,
että ei niitä poisteta.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Lahtela asettaa kyllä vastakkain
minun mielestäni vääriä asioita.
Kyllä tämä laki on selvä osoitus siitä,
miten istuva punamultahallitus suhtautuu heikoimpiin ihmisiin. Meillä on
aikaisemmilta viikoilta, kuukausilta, vuosilta jo paljon esimerkkejä — kansaneläkkeiden
korotukset 7 eurolla ja sitten 5 eurolla, miten suhtauduttiin vaikeavammaisten
subjektiiviseen oikeuteen saada henkilökohtainen avustaja
jnp.
Meillä on samanlainen tilanne osittain kunnissakin
heikoimpien osalta, kun pakkolainan vuoksi ovat kunnat joutuneet
tinkimään. Ne ovat joutuneet tinkimään
myöskin tällaisista asioista ja jopa niin, että kanteluita
on lääninhallitukselle tehty vammaisten osalta.
Täällä sanottiin, että suunta
on oikea, mutta askeleet ovat kyllä aivan liian pienet.
Sanoisin, että ne ovat täysin olemattomat, jopa
osittain taaksepäinmenoa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin täällä on
todettu, niin tämä hallituksen esittämä tasokorotus on kyllä todella vaatimatonta
tasoa. Sitä voi verrata kansaneläkkeisiin tulleeseen
5 euron korotukseen. Pitää huomioida se, paljonko
elantokustannukset ovat nousseet myös asumisen osalta — ja
myöskin sähkö nousee ja kaikki muu — ja
myöskin se, että silloin kun on kyse niistä palveluista,
joita kunta antaa, silloin jos ei ole kyse subjektiivisesta oikeudesta,
niitä ei tahdota saada, koska vedotaan, että talousarviossa
ei ole rahaa. Näin valitettavasti ainakin Etelä-Pohjanmaalla
on, en tiedä, onko Lapissa sitten kaikki niin hyvin.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! En henkilökohtaisesti usko siihen, että heikommassa
asemassa olevien henkilöiden tilannetta voidaan edistää sillä,
että käymme täällä pitkiä keskusteluja
siitä, kenen hallitus on saanut mitäkin aikaiseksi.
Ed. Kankaalle sanoisin, että ymmärrän
täysin sen huolen, mikä oli Lipposen hallituksen
aikana. Taloudellinen tilanne todellakin oli vaikeampi kuin tällä hetkellä,
mutta minä veikkaan, että yksi tämän
hallituksen parhaimpia saavutuksia on myös se, että varaudutaan
tuleviin haasteisiin. Ihan ykkössijalle nostaisin kyllä ikääntymisen
ja työelämään liittyvät
kysymykset.
Mutta tämän lain yhteydessä, kun
täällä aikaisemmin ed. Pulliainen sanoi,
että ei olisi syytä jättää töitä tuleville
hallituksille, tarkoitin, että jos aiemmat olisivat sen
tehneet, niin meidän ei tarvitsisi tästä tänään
keskustella. Sanon edelleenkin, että tämä on
oikean suuntainen ja muun muassa 15 euroa on mielestäni
varsin hyvä kädenojennus tältä hallitukselta.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Esa Lahtela täällä heitti
palloa kokoomuksen suuntaan. Kyllä me yhdyimme valiokunnassa
siihen, että nämä yhteensovittamiset
ovat ongelmia, ja siihen viitataan valiokunnan mietinnössä.
Uskon, että kun tämä lausuma tulee äänestykseen,
niin sitäkin hyvää lausumaa tullaan tukemaan,
mutta tämä keskusteluhan lähti erityisesti
siitä ja kiinnitin huomiota siihen, että nyt olisi
hallituksella ollut mahdollisuus kiinnittää huomiota
eriasteista hoitotukea saavien eläkeläisten asemaan.
Hoitotuki ei useinkaan riitä korvaamaan toimintakyvyn alentumisesta
johtuvia ylimääräisiä kustannuksia.
Nyt olisi ollut mahdollisuus vaikuttaa, se jäi vaan tekemättä valitettavasti.
Nyt kokoomus on esittänyt eriävän mielipiteen
tässä asiassa.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä Vanhasen—Heinäluoman
hallitus haluaa auttaa heikommassa asemassa olevia. (Ed. Nepponen:
Emme usko, tehkää jotakin!) — Ja nimenomaan,
ed. Nepponen, tällä lailla myöskin tähän
päämäärään
pyritään. Myönnämme avoimesti,
että tämä ei ole riittävä,
mutta aivan oikean suuntainen, ja ed. Nepponenkin sen tunnustaa. — Kun
ed. Vielma toi esille taas kuntien vaikeudet ja pakkolainat, mitä on,
ed. Vielma, te hyvin tiedätte, milloin ne syntyivät,
missä olosuhteissa. Näiden sosiaalietuuksien yhteensovittamisesta
olen aivan samaa mieltä, mitä täällä on esitetty.
Sehän on kohtuutonta, että siinä toinen etuus
syö toista. Eilen viimeksi sain juuri tämmöisen
eläkeläisen paperit, jossa oli näin käynyt, ja
se tuntuu ikävältä, kun näin
käy. Mutta sitten ed. Esa Lahtelalle haluaisin todeta,
että, ed. Esa Lahtela, te olette myöskin hallituksessa
ainakin tällä hetkellä olevan puolueen
kansanedustaja ja minä toivoisin, että tekin istutte
joko hallituksessa tai sitten siirrytte oppositioon.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Moilanen-Savolainen jo tuolta selän
takaa häipyi pois, mutta hän lukee pöytäkirjasta
sitten tämän sanoman, nimittäin sen,
että se suuri muutos, mikä on tapahtunut niihin
aikaisempiin aikoihin, on se, että tämä hallitus
ei näy saavan harmaata ja mustaa taloutta lainkaan kuriin.
5 miljardia euroa jää verotuloja kantamatta, ja
jos ne olisi käytettävissä, niin eipä tämmöisiä keskusteluja
tarvitsisi täällä käydä ollenkaan.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti ed. Vihriälälle
sanoisin, että kyllä on ensinnäkin korkean
elintason maassa Suomessa suorastaan häpeä puhua
tänä päivänä, niin
kun täällä on puhuttu, köyhyyspaketista.
Ja sitten meille tuodaan lakiesityksiä, jossa pieniä roposia heitetään
sinne tänne, ja kerrotaan, että suunta on oikea,
mutta askeleet liian pieniä, ihan kuin Bernsteinin oppi
aikoinaan. Mutta sanoisin näin, ed. Vihriälä,
että tahtoa on, mutta ei kykyä sitten kuitenkaan
hoitaa tätä asiaa. Ja nyt on paljon parempi taloudellinen
tilanne, paljon paremmat resurssit kuin 10 vuotta sitten, ja ed.
Vihriälä tietää myöskin
ihan hyvin, mikä oli tilanne 90-luvun alussa ja miksi.
Sitä hoidettiin talkoilla ja jouduttiin puuttumaan vähän
jokaiseen asiaan, jopa hyvin vaikeisiinkin asioihin. Niitä on
turha muistella, ja nyt pitäisi katsoa, kun rahaa kirstussa
on enemmän, ja antaa sinne, minne se raha kuuluu, eli vähäosaisille.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa näin
pakanana, viitaten tuonne aiempiin keskusteluihin, voisi kai nyt
vedota kirkkohistoriaan. Kirkkoisä Tuomas Kempiläinen
totesi aikanaan, että viimeisellä tuomiolla sinulta
ei kysytä, mitä olet puhunut tai kirjoittanut,
vaan mitä olet tehnyt. Kun tässä nyt
on erilaisia hallituksia syytetty tekemisistä tai tekemättä jättämisestä,
niin joka tapauksessa toivoisi, että näissä kaikkein
heikoimpia koskevissa asioissa edes joku hallitus tekisi jotakin
ennen sitä viimeistä tuomiota.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Sehän on vähän sillä tavalla,
että kenen leipää syöt, sen lauluja
laulat. Oppositiopuolueen kansanedustajat tietysti, kun syövät
oppositioleipää, laulavat oppositiolauluja, ja
hallituspuolueessa on taas päinvastoin. Näin se
on aina kulkenut ja näin se näyttää kulkevan
(Ed. Nepponen: Ei se riitä selitykseksi!) myöskin
jatkossakin. Mutta ongelma, asia ongelmana on tosi vakava, mistä me
nyt puhumme. Siis tosiasia on se, että köyhyys
on Suomessa kasvanut samanaikaisesti, kun varallisuus on lisääntynyt
kovasti. Kun Suomi on rikkaampi kuin koskaan, niin kyllä yhteisvastuullisesti,
ottamatta kantaa mihinkään poliittiseen ideologiaan,
tulisi tämä asia hoitaa. Eiköhän
sovita nyt niin jo ennen tässä vaaleja, että ensi
vaalikaudella käynnistetään köyhyyden
poistamisen politiikkaohjelma, jolla estetään,
ehkäistään ja poistetaan köyhyys
Suomessa? Sosialidemokraatit haastaa näihin talkoisiin
muut puolueet mukaan.
Yleiskeskustelu päättyy.