4) Hallituksen esitys laiksi vuorotteluvapaalain 25 §:n
muuttamisesta
Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
on käsitellyt hallituksen esityksen vuorotteluvapaalain
vakinaistamisesta.
Vuorotteluvapaalain kokeilu aloitettiin vuonna 1996, ja kokeilulaki
on ollut voimassa vuodesta 2002, jolloin säädettiin
määräaikainen vuorotteluvapaalaki. Nyt
tällä lailla vuorotteluvapaajärjestelmä vakinaistetaan
sellaiseksi, jollaisena se on ollut voimassa kokeilulain aikana.
Tämän vuorotteluvapaan aikana, vuosina 1996—2007, on
161 000 palkansaajaa ollut vuorotteluvapaalla ja vuorottelusijaisina
143 000 työnhakijaa. Näistä selvä enemmistö on
ollut naisia, 70 prosenttia. Vuorottelijoiden keski-ikä on
ollut 43 vuotta ja sijaisten 34 vuotta. Vuorotteluvapaajärjestelmän
perusajatuksena on ollut se, että henkilö tehtyään
varsin pitkän työuran, esimerkiksi 10 vuotta ...
(Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Ihan hetkinen. — Olkaa hyvä, jatkakaa.
Kiitos, puhemies! — Kyse on tärkeästä asiasta
eli vuorotteluvapaajärjestelmän vakinaistamisesta.
Tämän 10 vuoden jälkeen on ollut
mahdollista pitää taukoa työelämästä ja
käyttää se aika sillä tavalla
kuin vuorotteluvapaalle jäävä itse on halunnut.
Vuorotteluvapaajärjestelmää on myöskin
tutkittu ja aivan hiljattain saatiin aivan uusi työ- ja elinkeinoministeriön
tutkimusjulkaisu 35/2009, joka kertoo kiistattomasti sen,
että vuorotteluvapaa on parantanut nimenomaan sijaisten
työllisyysasemaa eli sijaisten työllisyysaste
on vielä 4—8 vuotta sijaisuuden jälkeenkin
noin 10 prosenttiyksikköä suurempi kuin vertailuryhmällä. Vuorotteluvapaajärjestelmä
on
siten ollut tehokas tapa jakaa työtä ja on myöskin
tukenut nuorten aikuisten pääsyä työelämään
ja sijoittumista vuorottelusijaisuuden jälkeen pysyvästi
työelämään.
On kuitenkin tässä yhteydessä myös
todettava se, että vuorotteluvapaajärjestelmä ei
ole onnistunut siinä tavoitteessaan, että se olisi
johtanut pidempiin työuriin, vaan sama tutkimus osoittaa selkeästi,
että vuorotteluvapaalle jäävien työurat ovat
jääneet lyhyemmiksi ja palkkataso heikommaksi
kuin niiden, jotka eivät ole vuorotteluvapaata käyttäneet.
Tämän vuoksi valiokunta pitää erittäin
tärkeänä, että jatkossa selvitetään
syyt siihen, miksi vuorotteluvapaalla olleiden työura jää lyhyemmäksi
kuin niillä palkansaajilla, jotka eivät pidä vuorotteluvapaata.
Tarkempaa tietoa tulee valiokunnan mielestä saada erityisesti
vuorotteluvapaalle jäämisen syistä sekä vuorotteluvapaan
pituuden ja käyttötarkoituksen merkityksestä vapaan
jälkeiseen työhön palaamisessa, työyhteisöön
sopeutumisessa ja työuran kehityksessä. Nämä tiedot
ovat hyvin tärkeitä myös siitä näkökulmasta,
että kun ihmiset harkitsevat jäämistä vuorotteluvapaalle, niin
heillä on tietoa siitä, miten se saattaa vaikuttaa
heidän työuraansa.
Vuorottelijat itse ovat kokeneet tämän järjestelmän
erittäin hyväksi, ja he ovat kokeneet sen parantaneen
heidän henkistä ja fyysistä hyvinvointiaan,
työmotivaatiotaan ja suhteitaan perheeseen. Muihin palkansaajiin
verrattuna vuorottelijat ovat kokeneet useammin kiirettä ja
vaikeuksia työelämässä kuin
ne, jotka eivät ole vuorotteluvapaalle jääneet.
Vuorotteluvapaajärjestelmän alkuperäinen idea
oli se, että vuorottelua käytettäisiin
paljolti opiskeluun. Tämä käyttötarkoitus
on kuitenkin huomattavasti vähentynyt. Alkuaikoina 30 prosenttia
vuorottelijoista käytti vapaansa opiskeluun, vuonna 2003
ainoastaan vajaat 10 prosenttia. Sen sijaan on kasvanut se prosenttimäärä vuorotteluvapaan
käyttäjistä, jotka käyttävät
sen omaistensa hoitamiseen.
Valiokunta katsoo kuitenkin, että vaikka omaishoito
on yksi tapa käyttää vuorotteluvapaata,
niin se ei voi olla pääasiallinen käyttötarkoitus,
vaan tulisi luoda toiset järjestelmät siihen, miten
omaishoitoa varten käytettävään
hoitovapaaseen olisi työntekijällä oikeus.
Nyt täytyy muistaa, että vuorotteluvapaa ei koskaan
ole subjektiivinen oikeus, vaan se edellyttää sitä,
että pitää löytää sijainen,
joka täyttää vuorottelijan poisjäännin,
ja sen vuoksi sillä ei voida ratkaista näitä omaishoidon
ongelmia kuin osittain.
Aivan lopuksi, puhemies, vielä yhteen kohtaan haluan
kiinnittää huomiota: Valiokunta katsoi, että niillä työpaikoilla
ja toimialoilla, joissa vuorotteluvapaan käyttö on
erityisen suosittua, on tarkkailtava myös työilmapiiriä ja
työkäytäntöjä siellä työpaikassa
itsessään, koska erittäin korkea vuorotteluvapaallejääntihalukkuus,
varsinkin jos se merkittävästi nousee yksittäisellä työpaikalla,
saattaa kertoa myös siitä, että se työpaikan
ilmapiiri koetaan heikoksi ja sen vuoksi haetaan vuorottelua. Tämä ei
ole vuorotteluvapaan pohjimmainen tarkoitus. Siinä vaiheessa myöskin
työnantajalla pitää kellojen soida, jos näin
tapahtuu. Erityisesti tämä koskee monia julkisen
sektorin työnantajia.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Jos kollegat sallivat, niin aloitan puheenvuoroni vähän
henkilökohtaisemmin.
Kun työministeri Liisa Jaakonsaari esitteli vuorotteluvapaakokeilulain
vuonna 1995, niin hän siinä esittelypuheenvuoronsa
alussa totesi, että tälle voidaan antaa nimi Lex
Gustafsson. Kun harvoin on tällainen mahdollisuus ja tilanne,
niin haluan sen ääneen todeta, ja tästä myöskin
seuraa se, että tämä vuorotteluvapaalaki
on ollut tällaisen huolellisen silmälläpidon
kohteenani koko sen voimassaoloajan. Voin sanoa, että olen
ollut tosi tyytyväinen, iloinen siitä, että sitä on
käytetty niin paljon. Yli 150 000 ihmistä on
ollut vuorotteluvapaalla, ja sijainen on päässyt
tekemään oikeaa työtä.
Olen joskus todennut niin, että pidän tätä vuorotteluvapaajärjestelmää lähes
ainoana järkevänä työnjakamisjärjestelmänä Suomessa,
ja aivan niin kuin valiokuntamme puheenjohtaja Arto Satonen totesi,
niin erityisesti sijaisille tämä vuorotteluvapaa
on ollut todella merkittävä asia.
Itse asiassa myöskin nyt tänä päivänä,
kun työttömyys on niin suurta ja nuorisotyöttömyys on
kasvanut räjähdysmäisesti, kannustaisin
kovin niitä 40—50-vuotiaita työntekijöitä,
toimihenkilöitä, johtajia jäämään
vuorotteluvapaalle, jos se suinkin sopii yrityksen tilanteeseen,
jotta esimerkiksi nuoria voitaisiin palkata heidän tilalleen.
Tämä olisi minusta tavattoman isänmaallista
ja sopisi tähän yhteiskunnalliseen hyvin vakavaan
työllisyystilanteeseen hyvin.
Tämän vuorotteluvapaan hyvä puolihan
on se, että sehän ei ole työntekijän
subjektiivinen oikeus vaan siitä tulee neuvotella työnantajan
kanssa, ja tästä myöskin seuraa se, että se
on hyvin tällainen joustava järjestelmä,
joka myöskin seuraa ikään kuin sitä kehitystä,
mikä yrityksessä tai kunnan työpaikassa
on.
Arvoisa puhemies! Haluan myöskin vielä todeta
sen, mitä valiokuntamme puheenjohtaja hyvässä esittelypuheenvuorossaan
muuten ei todennut, että viime eduskuntakaudella, kun työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta käsitteli hallituksen työelämäselontekoa,
niin työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
silloin lausumassaan yksimielisesti edellytti, että vuorotteluvapaa
vakinaistetaan. Siis se oli myöskin valiokunnan yksimielinen
näkemys ja ehdoton tahtotila. Senkin vuoksi on tärkeää todeta,
että tässä on ollut myöskin eduskunnalla
sormet ja näpit pelissä, että tämä tärkeä vuorotteluvapaalaki
nyt vakinaistetaan.
Luonnollisesti toivon, viittaan myöskin tähän vakavaan
työllisyystilanteeseen, että myöskin nyt,
kun laki vakinaistetaan, niin siitä myöskin tiedotetaan
ja kerrotaan entistä laajemmin työpaikoilla, jotta
ihmiset tuntevat ne mahdollisuudet, mitkä vuorotteluvapaalaki
tarjoaa. Sehän on myöskin sillä tavalla
hyvä, että se on mahdollisuus pitää myöskin
osissa, mutta vähintään sen tulee kestää 3
kuukautta, ja on mahdollista myöskin, että se
kestää 12 kuukautta. Uskon, että se on kymmenilletuhansille
ihmisille tarjonnut uutta merkittävää elämänsisältöä,
myöskin niille, jotka vuorotteluvapaalla ovat olleet, puhumattakaan
sille sijaiselle, joka on saanut työtä.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy myöntää,
että hallitus on tehnyt hyvää työtä tehdessään
ratkaisun, että tämä vuorotteluvapaa on
vakinaistettu, ja onnitteluni ed. Gustafssonille, että hän
on saanut oman nimisensä lain. Onneksi olkoon! Mielestäni
olette sen ansainnut. Tärkeää on, kuten
sanoitte, että tämä tiedotetaan myös
riittävän hyvin työntekijöille.
Näin palkansaajan kannalta tämä laki
on mielestäni äärettömän
hyvä, ja varmasti monet niistä, jotka ovat käyttäneet
sitä, olisivat saattaneet jäädä työelämästä pois
jo aikaisemminkin.
Tämä esityshän on osa niin sanotun
Sata-toimikunnan eli sosiaali- ja terveysministeriön asettaman
sosiaaliturvan uudistamiskomitean työtä ja sen
esityksiä. Kokemukset näistä vuorotteluvapaista
ovat pääsääntöisesti
myönteisiä. On kuitenkin ristiriitaista, että ne
henkilöt, jotka ovat käyttäneet tätä,
ovat kuitenkin jääneet pois aikaisemmin työelämästä kuin
muut.
Tässä on selkeästi semmoinen kipupiste,
akilleenkantapää, että tämän
lausunnon mukaan työntekijän kokema stressi ja
kiire ja työpaikan huono ilmapiiri ovat usein syitä vuorotteluvapaalle
jäämiseen. Työtoiminnan heikko johtaminen
ja työyhteisön huono henki uuvuttavat työntekijöitä,
ja vuorotteluvapaa nähdään muutoin uhkaavan
sairausloman vaihtoehtona. Tämän vuoksi tähän
on tukevasti tartuttava ja on putsattava pois tämä huono
johtaminen ja huono työpaikan henki. Siihen on puututtava
kaikin keinoin, millä pystymme.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Gustafsson vaatimattomana miehenä totesi,
että tämä on niin kuin hänen
aikaansaannoksiaan. Siitä pitää kiitos
antaa. Olisi toivonut lain nimikkeessä näkyvän
kanssa tämän, että jotenkin se olisi
yhdistetty Gustafsson-sanaan, mutta se niin kuin näyttää vähän
pahalta minusta kuitenkin, (Ed. Gustafsson: Eipäs nyt vinoilla
kuitenkaan!) koska hän on tehnyt merkittävän
työn tässä, mikä kuvastaa sitä,
että yksittäinen kansanedustajakin voi saada aikaan
täällä merkittäviä uudistuksia, jotka
ovat helpottaneet 150 000 ihmisen elämää. — Ed.
Gustafsson, ei tämä ollut vinoilua vaan tämä oli
niin kuin kunnianosoitus teille.
Sitten yksi asia, joka tässä on matkan varrella tullut
esille. Jostain ihmeen syystä kuitenkaan teollisuustyön
puolella ei tätä ole sillä tavalla otettu
vastaan. En tiedä, onko siinä ollut työnantajien
asenteessa vikaa vai eikö siellä ole tajuttu sitä niin
kuin työntekijöiden puolella. Enimmäkseenhän
tämä on painottunut sitten tänne julkiseen puoleen
ja naisalojen puoleen, hoivapuoleen, opettajat ja tämän
tyyppiset henkilöt ovat lähteneet vuorotteluvapaalle.
Kun tämä vakinaistetaan, niin ainakin minä toivoisin,
jotta myös tämä leviäisi teollisuuden
puolelle, koska siellä on saman tyyppinen tarve, niin kuin
ed. Gustafsson äsken vetosi toimihenkilöihin,
jotta antaisivat tilaa nuorille. Minusta kyllä teollisuuden
puolella kanssa pitäisi olla mahdollista, että nämä nuoret pääsisivät
sinne ja nämä vanhemmat työntekijät tajuaisivat
tämän mahdollisuuden, että tässä on hetken
hengähdysmahdollisuus ja mahdollistetaan työssäjaksaminen.
Sitten se tutkimustulos, josta puheenjohtaja Satonen totesi.
Minä en sitä näkisi sillä tavalla ihan
ongelmattomana, koska on vaikea sanoa siitä tutkimuksesta,
koska välttämättä ei just semmoista
vertailuryhmää ole olemassa. Ketkä vuorotteluvapaalle
ovat hakeutuneet, heillä ovat omat intressit olleet, mahdollisesti
jo osatyökyvyn menetys- tai tämmöinen
työssäjaksamiskysymys. Silloinhan tämä tutkimus
pitäisi tehdä sillä tavalla, jotta pitäisi
löytää just saman tyyppiset, samanlaiset
henkilöt ja verrata niitä, mitä heille
tapahtuisi, eli osa laskea vuorotteluvapaalle, ne, jotka ovat halukkaita,
ja osa ei. Sekin on aika omituinen järjestelmä,
jos näin tehtäisiin, pakotettaisiin toiset jatkamaan
ja sitten pantaisiin vertailuryhmäksi tämän
tyyppiset henkilöt. Se vertailutieto olisi tosi hyvä.
Minä olen luottanut siihen. Kun ihmisiä olen tavannut,
niin he ovat kokeneet itse tämän myönteiseksi
ja hyväksi järjestelmäksi, ja sen takia
on hyvä, että tämä nyt sitten
vakinaistetaan.
Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On tietysti aina niin, kun vertaillaan eri
ryhmiä, että koskaan ei päästä ihan absoluuttiseen
totuuteen. Mutta tämä tutkimus, johon tässä nyt
viitataan, on ensinnäkin kattanut kaikki vuorotteluvapaata
käyttäneet, ja toisekseen se verrokkiryhmä on
haettu niin lähelle kuin mahdollista.
Kuten asiantuntija meille valiokunnassa sanoi, ainoastaan siinä tilanteessa
saataisiin vielä parempi vertailuryhmä, kun osalle
vain sallittaisiin vuorotteluvapaalle lähteminen ja osalle
ei. Ainoastaan silloin saataisiin todellinen vertailu, mutta minä olen
ihan varma, että myöskin ed. Lahtela tietää sen,
että Suomen perustuslaki ei salli sellaista käytäntöä,
että tämän tyyppistä järjestelyä voitaisiin
tehdä, joten sen parempaa tutkimustietoa ei ole olemassa
kuin mitä tällä hetkellä on
jo hyvin vaikea edes saada.
Ehkä tärkeintä on se, että tiedostetaan
se mahdollinen riski, että työhön palaaminen
saattaa olla vaikeaa. Sen riskin tiedostaminen auttaa jo monia ja
vaikuttaa myös siihen, kun harkitaan sitä vuorotteluvapaalle
jäämistä.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oikeastaan puheenjohtaja Satonen äsken
totesi sen, mitä puheessani totesin, että on vaikea
tarkkaan etsiä se verrokkiryhmä. Mutta kun tämä nyt
vakinaistetaan, minä en hirveän paljon enää kantaisi
huolta siitä tutkimustyöstä, koska ei
kai tätä juttua nyt heti olla purkamassa. Kun
nyt on todettu hyväksi tämä systeemi,
sitä voidaan seurata ja katsoa, mitä tapahtuu.
Sen takia hirveän isoja panoksia jonkin uuden tutkimuksen
tekemiseen lienee turha laittaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin onnittelut ed. Gustafssonille!
Lex Gustafssoneista tämä ei tainnut olla ainut,
vaan niitä on ollut täällä muitakin.
Sitten itse tästä asiasta. Esittelypuheenvuorosta
kävi hyvin selvästi ilmi se, että näitten
vuorotteluvapaalla olleitten työurat eivät ole
pidentyneet. Ed. Nurmi taisi olla havainnut, että ne ovat jopa
lyhentyneet.
Minun omat havaintoni ovat hyvin paljon tätä tukevia
julkiselta hallinnolta lähinnä ja sillä tavalla,
että kun henkilö lähtee vuorotteluvapaalle, niin
siinä yhteisössä, jossa tuottavuusohjelmalla tällä tavalla
kisataan hirmuisen paljon, kuka siellä huushollissa pysyy
sisällä, ikään kuin kaari sulkeutuu
edessä ja sitten tulee sijainen. Jos sijainen ylipäätään
tulee, harvoin tulee, niin siitä tulee valtava kisa, elikkä valtio
taitaa voittaa ja vuorotteluvapaalle lähtenyt hävitä.
Sillä tavalla tulos on vähän toinen kuin
alun perin ajateltiin.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siihen tietoon, että vuorotteluvapaalla
olleet eivät sitten kuitenkaan jatka työssään
odotetulla tavalla tai pidennä sitä työuraansa,
myöskin tässä tutkimuksessa annettiin yksi
merkittävä vastaus, kun todettiin, että muihin
palkansaajiin verrattuna vuorottelijat kokivat useammin kiirettä ja
vaikeuksia jatkaa työssään.
Sitten sanoisin vielä lopuksi sen, että jos työuria
pidennettäisiin 4 kuukauden tai 6 kuukauden vuorotteluvapaalla,
niin sitten säädettäisiin se kaikille
pakolliseksi. Ei se työuran pidentäminen, jaksaminen,
ole niin yksinkertaisesta asiasta kiinni kuin 4 kuukauden vuorotteluvapaasta — paljon
monikerroksisemmasta, isommasta asiasta.
Puhemies:
Asian käsittely keskeytetään.