13) Hallituksen esitys laiksi biopolttoaineiden käytön
edistämisestä liikenteessä annetun lain
muuttamisesta
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Biopolttoaineiden osuuden lisääntyminen
liikenteen polttoaineissa ei vähennä merkittävästi päästöjä.
Tämä on syytä muistaa, kun käsittelemme
tätä lakiesitystä. Biopolttoaineiden
osuuden lisääminen toteuttaa kylläkin
EU:n asettamia tavoitteita. Ehkä tärkeämpää olisi
kuitenkin verotuksellisin keinoin edistää hybridi-
ja sähköautojen käyttöä liikenteessä.
Liikenteen biopolttoaineiden ja muiden uusiutuvien polttoaineiden
käytön edistämisestä annetussa
direktiivissä määrätään
viitearvot dieselöljyn ja bensiinin osittaisesta korvaamisesta.
Viitearvon mukaan vuonna 2010 jäsenmaiden pitäisi
kattaa liikennepolttoaineiden kulutuksesta 5,75 prosenttia uusiutuvilla
polttoaineilla. Koska Suomi ei ole saavuttanut edes aikaisempaa
tavoitetasoa, on meille tullut EU:n taholta huomautuksia.
Liikennepolttoaineiden jakelijoille säädetään lailla
velvoite panna kulutukseen portaittain kasvava osuus biopolttoaineita.
Jakeluverkostossa saisi lakiesityksen mukaan kohdentaa biopolttoaineet
ja -komponentit eri polttonesteisiin. Jotta käyttövelvoitteesta
ei eri polttoaineiden kuluttajille aiheutuisi erilaisia kustannuksia,
lakiin tarvitaan yksilöity pykälä siitä,
että biopolttoaineosuudet lisätään
tasavertaisesti bensiiniin ja dieselöljyyn.
Arvoisa rouva puhemies! On arvioitu, että biopolttoaineen
1 prosentin käyttötavoite nostaisi polttoaineiden
hintoja 1 sentillä litralta. Jos käyttötavoite
nousee 6 prosenttiin, nousee hintakin vähintään
6 sentillä. Käyttövelvoitteesta aiheutuvat
lisäkustannukset jätetään liikenne-
ja kuljetussektorin maksettaviksi. Jälleen kerran on kysyttävä,
miten hallitus kompensoi kuljetusyrittäjille tulevat lisäkustannukset.
Maanteiden kuljetusyritykset käyttävät
ammattimaisessa kuorma- ja pakettiautoliikenteessä vuosittain
noin 1,2 miljardia litraa dieselöljyä. Suomessa
dieselöljyn litrahinnassa kannetaan valmisteveroa, joka
on yhtä kuin perus- ja lisävero, kaikkiaan 31,59
senttiä litralta. EU:n energiaverodirektiivi antaa mahdollisuuden
säädellä kansallista verokantaa vapaasti,
kunhan minimitasoa ei alenneta. Direktiivi mahdollistaa verovapauksien
ja verohuojennusten myöntämisen polttoaineille,
jotka ovat osittain tai kokonaan biokomponenteista koostuvia. Nyt
niitä huojennuksia ja vapauksia tarvittaisiin.
Maanteiden tavaraliikenne säilyy johtavana kuljetusmuotona
niin Suomessa kuin koko EU-alueella. Koska käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys perustuu kotimaassa tapahtuvaan markkinoinnin
ja jakelun myötä asetettuun käyttövelvoitteeseen,
jäävät maassamme liikennöivät
kolmansien maiden ajoneuvot säädösten
soveltamispiirin ulkopuolelle.
Arvoisa rouva puhemies! Laki antaa venäläisille
kuljetusyrityksille kilpailuedun. Venäläiset raskaat
ajoneuvot eivät käytännössä koskaan hanki
polttoainetta Suomen jakeluverkostolta. Muista EU:n jäsenmaista
peräisin olevat ajoneuvot vastaavasti noudattavat biopolttoaineen
edistämisestä annetun direktiivin velvoitteita
kansallisten mallien mukaan, joten he ovat tässä suhteessa
tasavertaisessa asemassa suomalaisten kanssa. Jotta suomalaisten
kuljetus- ja liikennepalveluyritysten kilpailukyky ei erityisesti
venäläisyrityksiin verrattuna rapautuisi entisestään, on
venäläisrekisterissä olevan kaluston
tullivapaa polttoainetuonti saatava samalle tasolle suomalaisten
kanssa.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Uusiutuvan energian lisääntyvä käyttö liikenteessä on
mielestäni välttämättömyys. Öljyvarat vähenevät
vääjäämättä,
ja erityisesti juuri liikenne on täysin riippuvainen raakaöljyn
saatavuudesta. Eräiden arvioiden mukaan Oecd-maissa raakaöljyn
osuus kaiken liikenteen energiankulutuksesta on yli 95 prosenttia.
Näin ei voi pitkässä juoksussa jatkua.
Kulutuksen ja päästöjen kannalta
on myös merkityksellistä, että autoistuminen
maailmassa lisääntyy edelleen nopeaan tahtiin.
YK on ennakoinut maailman autojen lukumäärän
kaksinkertaistuvan nykyisestä noin 800 miljoonasta 1 600 miljoonaan
autoon vuoteen 2030 mennessä. Euroopan unionissa omaksuttu
liikennebiopolttoaineiden asteittainen nostaminen on toimintatapa, joka
pakottaa biopolttoaineiden tuotannon lisäämiseen.
Hyvänä linjauksena pidän myös
sitä, että sekoitusvelvoitteen toteuttamisessa
käytetään tuplalaskentaa kestävällä tavalla
tuotettujen biopolttoaineiden osalta. Tällä on
suuri ohjaava vaikutus.
Parhaimmillaan liikenteen biopolttoaineilla voidaan vähentää kasvihuonekaasupäästöjä,
varmistaa tarvittavan energian saatavuus, lisätä omavaraisuutta
sekä parantaa työllisyyttä. Biopolttoaineilla
voi siis olla monia positiivisia vaikutuksia, jos niitä tuotetaan
kestävällä tavalla. Tämä kestävyysnäkökulma
onneksi sisältyy myös nyt käsittelyssä olevaan
lakiesitykseen.
Kolikon toinen puoli on sitten se, että biopolttoaineiden
laajamittainen tuotanto saattaa aiheuttaa merkittäviä ympäristöllisiä ja
sosiaalisia ongelmia. Eräiden tutkimusten mukaan tuotanto voi
lisätä kasvihuonekaasupäästöjä pahimmillaan
moninkertaisesti fossiilisiin verrattuna. Se voi olla energiataloudellisesti
perusteetonta ja voi johtaa luonnon monimuotoisuuden vähenemiseen
sekä ruoan hinnannousuun. Ruoan hinnannoususta hyvä esimerkki
on Yhdysvalloista, jossa biopolttoainepäätös
nosti maissin hintaa siinä määrin, että meksikolaisilla
viljelijöillä ei ollut enää varaa
ostaa peruselintarvikettaan.
Palmuöljykeskustelu täällä Suomessa
on puolestaan tuonut esiin niitä eettisiä ongelmia,
jotka liittyvät biopolttoaineiden raaka-ainetuotantoon kehitysmaissa.
Minun mielestäni onkin tärkeää, että biopolttoaineiden
tuotannossa varmistetaan niiden energia- ja päästötaloudellisuus
sekä se, että ne eivät aiheuta ympäristöllisiä eivätkä sosiaalisia
haittoja. Joka tapauksessa on välttämätöntä,
että fossiilisille polttoaineille kehitetään
tehokkaita uusiutuvia vaihtoehtoja.
Suomelle liikenteen biopolttoaineet ovat suuri haaste mutta
myös erinomainen mahdollisuus. Esityksen perusteluissakin
todetaan, että kotimaiseen raaka-aineeseen perustuvan biopolttoainetuotannon
osuus biopolttoaineiden kokonaiskäytöstä on
vielä vaatimatonta. Meillä on toki ulkomaiseen
raaka-aineeseen perustuvaa biodieseltuotantoa sekä vähäisemmässä määrin
jätepohjaisia etanolin tuotantolaitoksia. Monia kehittämishankkeita
on kuitenkin parhaillaan meneillään, ja uskon,
että meilläkin päästään
laajamittaiseen biodieselin ja bioetanolin tuotantoon lähivuosina.
Yleinen käsityshän on, että ilmastonmuutokseen
liittyvät liiketoimintamahdollisuudet lisääntyvät
tulevaisuudessa. Liikenteen biopolttoaineet ovat yksi selkeä alue,
jolla meillä suomalaisilla on mahdollisuuksia luoda uutta
tuotantoa sekä vahvistaa ja monipuolistaa hiipuvaa teollisuuttamme.
Tämä toki vaatii pitkäjänteistä panostusta.
Tekesin tutkimushankkeen mukaan järkevimmät liikenteen
biopolttoaineen kotimaiset raaka-aineet ovat metsien hakkuujäte
ja maatiloilta saatava olki. Hakkuutähteen osalta ongelmana
on toki se, että jos sitä aletaan laajasti käyttää liikenteen
biopolttoaineeksi, se voi vaikeuttaa raaka-aineen saantia sähkön
ja lämmön tuotantoon.
Arvoisa puhemies! Itse näen suurena tulevaisuuden mahdollisuutena
itseensä rasvaa varastoivat levälajit. Eräiden
levien kuivamassasta 30—50 prosenttia on varastorasvoja.
Levän öljyntuottokyky onkin merkittävä, öljypalmuun
verrattuna jopa viisinkertainen. Levän kasvu on myös nopeaa.
Levä jakautuu parhaimmillaan jopa alle vuorokaudessa. Levä ei
myöskään kilpaile ruokatuotannon kanssa
esimerkiksi makeasta vedestä tai maa-alueista, sillä tuotantoa
voidaan sijoittaa joutomaille. Levän hyödyntämisen
osalta ollaan toki vasta alkumetreillä, mutta tulevaisuudessa
sillä voi todellakin olla merkittävä potentiaali
liikenteen biopolttoaineeksi. Toivon, että Suomi on vahvasti
mukana, kun levää hyödynnetään
energiaksi tulevina vuosina.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! On tärkeää, että liikenteen
päästöjä vähennetään ja
irtaudutaan pikkuhiljaa öljyriippuvuudesta. Tässä urakassa
meillä on hyvin laaja keinovalikoima käytössä:
Meidän pitää onnistua vähentämään
liikennetarvetta eli ihmisten pakkoa liikkua paikasta toiseen; sitä voidaan
karsia erilaisin ohjauskeinoin ja tekniikoin. Meidän pitää onnistua
kannustamaan ihmisiä valitsemaan joukko- ja kevyttä liikennettä siellä,
missä se on realistinen vaihtoehto. Meidän pitää parantaa
meidän autojemme energiatehokkuutta, ja meidän
pitää hyvin ripeään tahtiin
sähköistää meidän autokantamme.
Näitten keinojen ohella tarvitsemme myös keinopaletissa
biopolttoaineiden käytön lisäämistä.
Hallituksen esityksessä on hyvin kunnianhimoinen tavoite
vuodelle 2020, selvästi kunnianhimoisempi tavoite kuin
oikeastaan missään vertailukelpoisessa maassa.
Brasiliassa on päästy toki paljon suurempaan osuuteen
biopolttoaineissa, mutta Euroopasta ei vastaavia esimerkkejä löydy.
Hyvää ilman muuta esityksessä on se, että siinä nojataan
niihin Euroopan unionissa yhteisesti hyväksyttyihin kestävyyskriteereihin, joissa
edellytetään, että kaikkien biopolttoaineiden,
joita luetaan tämän tavoitteen hyväksi,
täytyy johtaa vähintään tietyn
suuruisiin päästövähennyksiin
ja muutenkin kestävyys pitää ottaa huomioon
niitten tuotannossa.
Hyvää on myös se, että niin
ikään tästä samaisesta uusiutuvan
energiankäytön edistämiseen laaditusta
direktiivistä on omaksuttu kansalliseen lainsäädäntöön
kaksoislaskennan periaate eli erityisen hyvät biopolttoaineet,
jätteistä ja selluloosasta valmistetut, lasketaan
kaksinkertaisesti tämän prosenttitavoitteen saavuttamiseen.
Eli periaatteessa, jos 10 prosenttia pystyttäisiin liikenteen
energiantarpeesta kattamaan vaikka kotimaisella puuperäisellä biopolttoaineella,
se yksin riittäisi kattamaan tämän 20
prosentin päästötavoitteen, koska jokainen
tällä tavoin saavutettu prosenttiyksikkö lasketaan
kaksinkertaisesti tavoitteeseen mukaan.
Pulmana kuitenkin on se, että siinä, miten
kestävyyskriteerejä meillä Suomessa on
tähän asti totuttu tulkitsemaan, ei ole otettu
huomioon kaikkia merkittäviä päästöihin
vaikuttavia tekijöitä. Tässä ed.
Kallio edellä viittasi palmuöljyn ympärillä käytyyn
keskusteluun. Meillä on tähän päivään
mennessä karttunut erittäin mittava tutkimusnäyttö,
joka viittaa siihen, että osalla biopolttoaineista saattaa
olla hyvinkin huomattavia epäsuoria vaikutuksia päästöihin.
Palmuöljyn tapauksessa se vaikutusmekanismi menee suunnilleen
niin, että kun viljellään palmuöljyä biopolttoaineiden
raaka-aineeksi, se lisää maankäyttöpainetta
toisaalla, mikä johtaa sademetsien raivaamiseen, mistä aiheutuu
erittäin mittavat päästöt mutta
myös haittoja luonnon monimuotoisuudelle. Monien arvioiden
mukaan tällä tavoin valmistettu biodiesel on hyvinkin
todennäköisesti päästöiltään
jopa pahempi vaihtoehto kuin perinteisiin fossiilisiin polttoaineisiin
perustuvat ratkaisut. Ja jos meillä biopolttoaineiden lisäämisessä on
yhtenä keskeisenä ajurina nimenomaan päästöjen
vähentäminen, niin toki tämän
kaltainen biopolttoaineiden lisääminen ei palvele
tarkoitustaan eikä sitä ole tarpeen edistää.
Tämä 20 prosentin tavoite biopolttoaineiden osuudessa
on tästä huolimatta hyvä, jos se onnistutaan
kattamaan nimenomaan kestävillä biopolttoaineilla,
mieluiten ehkä täällä kotimaassa valmistetuilla
jäteperäisillä tai selluloosaperäisillä biopolttoaineilla,
joitten valmistus ei kilpaile ruuantuotannon kanssa ja joitten valmistuksesta ei
synny huomattavia päästöjä.
Mutta biopolttoaineille sovellettuja kestävyyskriteerejä on
kyllä paikallaan tarkentaa matkan varrella niin, että ne
varmasti kattavat kaikki merkittävät päästölähteet
ja koko elinkaaren aikaiset päästöt.
Jos kestäviä biopolttoaineita ei näytä olevan
riittävästi saatavilla tämän
20 prosentin tavoitteen saavuttamiseen, niin tulevina vuosina on
varmaan paikallaan arvioida sitä vielä kriittisesti,
mutta nyt se muodostanee näillä lähtötiedoilla
ehkä ihan perustellun tavoitteen.
Lopuksi, arvoisa puhemies, toteaisin vain, että tämä biopolttoainetta
koskevan hallituksen esityksen käsittely osuu hyvään
aikaan, koska myöhemmin meillä on tänään
asialistalla myös jätelaki, ja jätehuolto
tietysti kytkeytyy aivan olennaisella tavalla nimenomaan jäteperäisten
kestävien biopolttoaineiden valmistukseen. Palannemme siihen
seuraavassa keskustelussa.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että hallituksen
ilmastopoliittinen erityisasiantuntija ed. Tynkkynen on täällä salissa,
ja hän jo viittasikin tuohon eilen kohua herättäneeseen
MOT-ohjelmaan ja nimenomaan sen ohjelman antina olleeseen väitteeseen
siitä, että Neste Oil kun valmistaa tätä palmuöljyä,
jota kutsutaan biopolttoaineeksi, se todellisuudessa aiheuttaa valtavan
suuret ilmastopäästöt. Nyt kysyisinkin
asiantuntija ed. Tynkkyseltä: Miten hyvin tunnette tämän
ongelman? Onko Suomen hallitus jotenkin selvillä siitä,
miten tämä Nesteen palmuöljytuotanto
siellä Kaukoidässä loppujen lopuksi toteutetaan? Toteutetaanko
se esimerkiksi niin, että sademetsiä hakataan
ja se tuotetaan niillä alueilla, ja kuinka paljon tästä sitten
päästöjä syntyy?
Oras Tynkkynen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sellainen tarkennus, että en viitannut
puheenvuorossani MOT-ohjelmaan, koska en sitä katsonut
enkä katso, mutta sen sijaan viittasin aika lukuisaan joukkoon
tutkimuksia, joissa näitä epäsuoria maankäyttövaikutuksia
on yritetty arvioida, ja niitten viesti on kyllä aika yhdenmukaisesti
se, että monissa tapauksissa näitten epäsuorien
maankäyttövaikutusten päästömäärä voi
olla erittäin huomattava ja se voi mitätöidä ne
muuten saavutettavissa olevat päästövähenemät,
mitä näillä biopolttoaineilla voitaisiin
saada aikaan.
Hallituksen sisällä on toki käyty
tästä aiheesta keskustelua, ja ministeri Lehtomäki
on toki ministerinä tähän oikeampi henkilö vastaamaan. Suomessa
on lähdetty siitä lähestymistavasta, että me
Euroopan unionissa laadimme yhteiset kestävyyskriteerit
ja sitten niitä sovelletaan kansallisesti. Euroopan unionissahan
näitten kestävyyskriteerien arviointi ja tarkistaminen
on oikeastaan koko ajan meneillään, eli sieltä toivottavasti
saadaan hieman kättä pidempää myös
näitten epäsuorien maankäyttövaikutusten
arviointiin ja huomioon ottamiseen.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Varmasti tässä salissa
ja Suomessa ylipäätään puhutaan
energiapolitiikasta vielä jatkossa monet kerrat ja varmaan
tällä vaalikaudella vielä hallituksen
ja eduskunnan piirissä. Itse olen nostanut neljä ja
puoli vuotta sitten tämän kotimaassa tuotetun
biopolttoaineen, nimenomaan liikenteen biopolttoaineet, erityisesti
esille, ja täällä vuonna 2006 kevättalvella
143 kansanedustajaa allekirjoitti tuolloin aloitteen, joka tähtäsi
siihen, että kaikki liikenteessä käytetyt
bioperäiset polttonesteet vapautetaan kokonaan valmisteverosta.
Se ei sitten kuitenkaan ole toteutunut, mutta sen sijaan nyt ollaan
toteuttamassa tämän nykyhallituksen linjaa, joka
tähtää siihen, että vuonna 2020
liikenteen polttonesteistä 20 prosenttia olisi bioperäisiä,
ja tämä hallitus tähtää tavoitteeseen
nimenomaan jakeluvelvoitteen kautta. Tämä jakeluvelvoite
lähtee siitä, että kaikki ne yhtiöt,
jotka Suomessa polttonesteitä jakelevat, ovat velvoitetut
sekoittamaan tämän bioperäisen polttonesteen
niihin tuotteisiin, mitä myyvät.
Arvoisa puhemies! Olen edelleen sitä mieltä, että Suomessa
olisi suuret mahdollisuudet aika laajaankin biopolttonesteiden tuotantoon.
Samalla kun uusiutuvan energian käyttöä lisättäisiin huomattavasti,
sen mahdollisuudet uudelle yritystoiminnalle Suomessa olisivat todella
merkittävät. Suomessa voitaisiin hyödyntää tätä suomalaista
osaamista, ja täällä on käyttämätöntä potentiaalia
todella paljon uusiutuvien energiamuotojen hyödyntämisessä.
Muun muassa arvioiden mukaan noin 500 000 hehtaaria peltoa
olisi käytettävissä polttonesteiden tuotantoon.
Uusiutuvien energialähteiden laajamittainen käyttöönotto
ja bioenergian hyödyntäminen ilman muuta vähentävät,
kuten nyt kaikki EU:n alueella olemme todenneet, ympäristökuormitusta.
Joidenkin arvioiden mukaan kuitenkin, kuten edellisissäkin
puheenvuoroissa on todettu, kasvihuoneilmiö joko saattaa
hidastua taikka sitten kasvihuoneilmiö saattaa jopa pahentua.
Arvoisa puhemies! Liikennepolttoaineiden tuotantoon ja muuhun
nestemäisen energian tuotantoon soveltuvia raaka-ainelähteitä Suomessa on
runsaasti. Kaikki tiedämme, että puu eri muodoissaan
on raaka-aineena hyödynnettävissä, mutta
myöskin, kuten jo aiemmin tässä viittasin, pellolla
tuotettavat monet viljeltävät kasvit. Fossiilinen
dieselöljy voidaan korvata valmistamalla rypsistä taikka
muista kasvi- ja eläinöljyistä biodieseliä.
Bensiiniä korvaavaa polttoainetta etanolia voidaan tuottaa
myös Suomessa viljeltävistä kasveista,
esimerkiksi vehnästä, perunasta, ohrasta ja sokerijuurikkaasta.
Arvoisa puhemies! Euroopan unioni sallii jäsenvaltioiden
soveltavan omassa lainsäädännössään
nollaverotusta biopolttoaineille siitä huolimatta, että muista
raaka-ainelähteistä tuotettuja polttoaineita verotetaan.
Tästä esimerkkinä Ruotsissa etanoli on
kokonaan vapautettu verosta. Myös Saksassa biodiesel ja
etanoli on vapautettu verosta, ja monissa muissa EU-maissa, kuten
Ranskassa, Italiassa, Itävallassa ja Tšekissä, biodiesel
on kokonaan valmisteverotonta. Meidän suomalaisten tavoitteena
tulisi olla biopolttonesteiden vapauttaminen valmisteverosta kokonaan,
kuten näissä äsken mainituissa maissa
on tapahtunut. Mutta tämän hallituksen viimeaikaiset
energiapoliittiset ratkaisut kyllä antavat ymmärtää ihan
jotain muuta. Nimittäin täällä eduskunnan
käsiteltävänä parhaillaan olevat
energiaverotuksen uudistamisesitykset kuitenkin lähtevät
siitä, että energiasisällön
mukaan verotettaisiin tulevaisuudessa myöskin biopolttonesteitä. Tämä ei
ole tulevaisuuden kannalta oikea kehityssuunta, vaan meidän
Suomessa pitäisi liikenteen biopolttonesteet vapauttaa
kokonaan verosta.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
laiksi biopolttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä on
osa hallituksen todella mittavaa uusiutuvan energian edistämispakettia
ja -ohjelmaa. Täytyy sanoa, että tällä hallituskaudella
tullaan hyvin historiallisella tavalla lisäämään
uusiutuvan energian käyttöä kaikella
tavalla sekä sähköntuotannossa, lämmöntuotannossa,
yhdistelmätuotannossa että liikenteen polttoaineena.
Tällä on erityisen paljon myönteisiä vaikutuksia
myöskin aluekehitykseen, koska tätä raaka-ainetuotantoa
harjoitetaan luonnollisesti koko maan alueella ja erityisesti maaseutualueella.
Tässä mielessä tällä uusiutuvan
energian laajalla paketilla on ilmastotavoitteet ja hyvien ilmastotavoitteitten
ohella myöskin hyvin merkittävää myönteistä aluekehitysvaikutusta
erityisesti niille alueille, joilla muutoin työpaikkojen
luominen ei ole niin itsestäänselvää ja
helppoa.
Tässä mielessä pitää antaa
hallitukselle myönteinen palaute siitä, että on
aikaansaatu näin hyvä kokonaisuus, joka merkitsee
todella mittasuhteiltaan tuhansia ja tuhansia työpaikkoja
koko maan alueelle ja tietysti niin, että tämä on
osa tätä yhteistä Euroopan unionin tavoiteasetantaa
myöskin täällä uusiutuvan energian
käytössä. Mutta niin kuin sanoin, myönteinen
vaikutus tänne kotimaahan heijastuu ilman muuta näitten
työpaikkojen kautta.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Biopolttoaineiden käyttö ja
sen edistäminen liikenteessä on todella kannatettava
asia.
Haluan keskittyä ed. Kallion puheenvuoroon. Hän
otti erittäin tärkeän leväkysymyksen
esille. Levähän on todellakin nopeakasvuinen,
ja sen hyödyntäminen liikennepolttoaineiden hyväksi on
vielä alkutekijöissään Suomessa.
Haluan hiukan kertoa kotiseudustani. Anjalan oppimiskeskuksessa
tutkitaan vahvasti tätä leväasiaa, ja
toivonkin, että asianomainen ministeriö tukisi
tätä kehitys- ja tutkimustyötä,
jolla haetaan patenttia tälle asialle.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kuinka ollakaan, puheeni aiheena on
biokaasu. Se on ollut sitä jo viimeiset yhdeksän,
tai taitaa olla liki kymmenen, vuotta, uudelleen ja uudelleen. Saa
nähdä, kumpi tässä lopulta voittaa,
valtiovarainministeriön autovero-osasto vaiko eduskunta.
Näyttää sillä puolen kuitenkin
se innovatiivisuus ja aktiivisuus biokaasun liikennekäytön
estämiseksi olevan moninaisempaa ja hetkittäin
vahvempaakin kuin mitä on minun aktiivisuuteni sen edistämiseksi.
Mutta sikäli uskallan sitä edistää avoimesti,
että on ehdottomasti paras tapa käyttää se
biokaasu liikenteessä ja liikenteessä fossiilista
polttoainetta korvaavana aineena kaasu on ehdottomasti paras. Se
on ainut tapa käyttää kaasua sillä lailla,
että sillä korvataan vain ja ainoastaan fossiilista
polttoainetta. Jos kaasua käytetään jossain
muussa, sähköntuotannossa, lämmöntuotannossa,
silloin sillä korvataan joko fossiilista tai puuta tai
hiiltä tai tuulta tai mitä hyvänsä.
Mutta se aktiivisuus, millä valtiovarainministeriön
autovero-osasto vastustaa tätä asiaa, on täysin
käsittämätöntä, sikäli
kuin se kaasupotentiaali, mikä Suomessa on, jo yksinään
riittäisi korvaamaan sen 20 prosentin tavoitteen, minkä EU
on asettanut uusiutuville polttoaineille.
Näyttö siitä aktiivisuudesta tuli
jälleen kerran tämän lain yhteydessä,
kun mehän saimme eduskuntaan 178 edustajan allekirjoittamana
ministeriön pään kääntymään,
että kaasuautot vapautettiin käyttövoimaverosta,
ja perusteluna oli se, että sen auton täytyy olla
niin edullinen, että kaasun jakeluasemien investoijille
jäisi käsitys, että se on niin edullista
hommaa, että kannattaa ruveta rakentamaan jakeluasemia.
No, niitä jakeluasemia nyt ei ole kuitenkaan rakennettu
kuin pari kolme. Kuitenkin nyt tässä esityksessä lukee,
että perusteet kaasuautojen käyttövoimaverovapaudelle
ovat kadonneet elikkä niille palautetaan se käyttövoimavero.
Totta kai se näyttää paperilla hyvältä,
että se on riittävä kädenojennus
kaasuautolle, kun se itse kaasu on liikennekäytössä verovapaa.
Mutta on hyvin helppo panna semmoinen asia verovapaaksi, jota ei
koskaan kukaan tule tarvitsemaan siihen asiaan.
Nyt kun tämä syöttötariffihomma
tehtiin, kaasullakin on syöttötariffi sähkölle
ja lämmölle. Kuitenkin kaikki tietävät,
että jos se pannaan liikennekäyttöön,
se pitää vielä kertaalleen prosessoida,
sen tuotanto on kalliimpaa kuin lämpö- tai sähkökäyttö.
Ei kukaan tee sen jälkeen kaasua yhtään
liikennekäyttöön, jos sille on halvempi
ja houkuttelevampi vaihtoehto kaasun- ja lämmöntuotannossa.
Jos vaan haluttaisiin käyttää sitä sinne
liikenteeseen, se tulisi jopa halvemmaksi kuin nykyinen syöttötariffisysteemi,
jossa on sekä syöttötariffi sähkölle
että lämpöpreemio. Niiden yhteenlaskettu
määrä on 83 euroa ja muutama sentti päälle,
mitä kaasulaitokset tulevat saamaan, mutta liikennekäytössä,
jos tämä verovapaus edelleen pysyy sillä itse
polttoaineella liikenteessä, riittäisi 50 euron
preemio. Se tulisi valtiolle halvemmaksi, mutta se näyttää olevan semmoinen
asia, että kun idea on tullut täältä eduskunnasta
päin, niin sitä ei voida ministeriössä millään
hyväksyä.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Vilkuna todellakin tarttui siihen
aiheeseen, mihin hän on tarttunut täällä jo
ainakin yhdeksän vuoden ajan, ja ihan aiheellisesti, kun
puhutaan liikenteen polttoaineiden verovapaudesta taikka verotuksen
keventämisestä, joka kai tämän
hallituksen esityksen, joka meillä käsiteltävänä nyt
on, tarkoitus ja tämmöinen julkinen yleisluonne
onkin. Mutta on olemassa biokaasu liikennekäytössä,
jonka verotusta tämä esitys tulee kiristämään.
Tällä hetkellä liikennekäytössä biokaasu
on verovapaata, mutta tämän hallituksen esityksen
jälkeen, kun se tulee toteutumaan eduskunnan päätöksenä,
biokaasu on verollista.
Pekka Vilkuna /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Todellakaan tämä ei ole
valtiontaloudelle rahakysymys. Jos ne biokaasuautot pidettäisiin
nyt käyttövoimaverovapaina, valtio menettää 85 000
euroa verotuloa. Jo yhden ainoan jakeluaseman rakentaminen, jos investoijat
sen päättävät tehdä,
tuottaa arvonlisäverona takaisin enemmän.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Otin puheenvuoroni lähinnä sen
takia, että kattoin eilisen ohjelman televisiosta, minkä ed. Hemmilä täällä otti
jo esiin. Ed. Tynkkynen ei ollu ilmeisesti nähny sitä,
mutta kovin tietoisesti hän tuolla pöntös
puhu näistä asioista, aivan niinku olis ohjelman
kattonu. Mutta täytyy sanoa, että kun Neste Oil
on sinne lähteny ja investoinu hirviästi ja jos
tämä ohjelma pitää paikkansa
faktana, mitä sieltä puhuttihin, niin hurjalta
tuntuu. Ja jos se on totta, että sieltä kasvihuonepäästöjä tuloo
enemmän sitte siitä, ku sitä ei jälleenkäsitellä,
ku siellä näytettihin niitä lietealtahia,
niin herää vain kysymys. Aivan oikein ed. Tynkkynen
sanoi, että jos siellä normaaliviljelysmaata on
siirtyny palmuöljyn viljelyhyn, niin jos sitä halutahan
lisätä sillä lailla, että niillä suoalueilla sitä viljellähän,
silloin tämä kasvihuoneilmiö vain lisääntyy.
Toisin sanoen tämä vain tarkoottaa sitä,
että ku meillä täällä pelatahan
todella tarkkaa peliä, niin aivan hyvin vähemmillä kasvihuonekaasupäästööllä päästääs,
ku täällä ruvettaas tekemähän öljyä Suomen
soista.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä tästä Nesteen
palmuöljytuotannosta se, että jos se todellakin
pitää paikkansa, että Nesteen palmuöljytuotanto
rakentuu sille, että sademetsiä hakataan ja raivataan
palmuöljytuotantoon, niin ed. Tynkkynen varmasti varsin
hyvin, ehkä parhaiten meistä kaikista edustajista,
tietää sen, että siinä tapauksessa
palmuöljyn tuotannossa syntyvät suuret metaanipäästöt.
Ja metaani taitaa olla monikymmenkertaisesti pahempi kasvihuonekaasupäästö kuin
hiilidioksidi. Jos tämä todellakin pitää paikkansa,
niin tästä tulee kyllä Nesteelle ja tulee
varmasti meille kaikille suomalaisille aika iso ongelma.
Tästä eilisiltaisesta MOT-ohjelmasta vielä: Tässä ohjelmassa
oli haastateltu EU:n energiakomissaarin tiedottajaa, ja hänen
mukaansa komissio tulkitsee direktiiviä niin, että metaani
on aina otettava talteen tuotantoprosessissa, jotta palmuöljypohjainen
biopolttoaine täyttäisi EU:n kriteerit. Ja tämä on
juuri se iso kysymys, otetaanko Nesteen jalostuksessa se metaani
käyttöön vai ei.
Arvoisa puhemies! Vielä haluaisin puuttua siihen, mitä ed.
Rantakangas aiemmin tässä keskustelussa hehkutti.
Hän hehkutti, että tässä luodaan useita
tuhansia työpaikkoja Suomeen. Nimenomaisesti tällä biopolttoaineiden
käytön edistämisellä liikenteessä,
tällä hallituksen esityksellä, ei kyllä luoda
montaa työpaikkaa Suomeen. Jos ne työpaikat luodaan,
niin ne luodaan jonnekin muualle kuin Suomeen.
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Trooppinen metsäkato ja erityisesti
sen torjunta on yksi keskeisimmistä konkreettisista asioista
kansainvälisessä ilmastopolitiikassa juuri nyt.
Tietysti näissä mittavien metsävarojen
maissa on maankäytön muutokselle muitakin paineita
kuin uusiutuvan energian tuotanto, mutta se on yksi niistä.
Tietysti Suomi tekee töitä sen eteen, että kansainvälisellä tasolla löydettäisiin
ratkaisut ja pystyttäisiin lanseeraamaan mekanismi siihen,
että trooppinen metsäkato pystyttäisiin
pysäyttämään, koska sen merkitys
globaalisti kasvihuonekaasujen päästöjen aiheuttajana
on noin viidenneksen luokkaa.
Mitä tulee liikenteen biopolttoaineisiin, siinä tietysti
esimerkiksi sertifioinnin ja muiden, kansallisellakin tasolla tapahtuvien,
toimenpiteiden kautta pyritään vaikuttamaan siihen,
että myös Euroopassa käytettävä liikenteen
biopolttoaine olisi mahdollisimman kestävästi
tuotettua, ja siihen nämä EU:n kestävyyskriteerit
niin ikään pyrkivät. Mutta kysymyksessä on
yhteinen haaste, johon meidän täytyy löytää myöskin
tukevia mekanismeja, koska emme me taas toisaalta voi pelkästään
Suomesta sanoa, ettei toisilla olisi mahdollisuutta omien metsävarantojensa
käyttöön, vaan meidän pitää löytää semmoiset
mekanismit, jotka mahdollistavat kestävän hyödyntämisen
ja myös perinteisten elinkeinojen harjoittamisen noilla
alueilla.
Keskustelu päättyi.