Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys maaseutuhallinnon järjestämisestä kunnissa
on monin tavoin perusteltu. Tavoitteenahan tässä on
toteuttaa kunnissa hoidettavien maaseutuhallinnon tehtävien
kokoaminen suurempiin yksiköihin.
Kuntien maaseutuhallinnon tehtäväkenttä on erittäin
laaja, ja on ehkä syytä korostaa tämän maaseutuhallinnon
merkitystä toteamalla, että maaseutuhallinnon
ihmiset, siellä toimivat ammattilaiset, ovat viljelijöitten,
maaseutuyrittäjien, aivan keskeisimpiä toimintakumppaneita.
Tätä esitystä perustellaan erityisesti
EU:n tukien hallinnointia koskevilla vaatimuksilla. No, tämä tietysti
pitää paikkansa. Mutta itselleni vieläkin
tärkeämpi peruste tälle lakimuutokselle
ja hallinnon järjestämiselle on se, että muodostamalla
suurempia kuntien maaseutuhallinnon yksiköitä toivottavasti
pystytään sitten turvaamaan paremmin maaseutuhallinnon
ammattitaito, ihmisten rekrytointi näihin hallintoyksiköihin,
hallinnon ihmisten tuki toisilleen jne.
Kuntien maaseutuhallinnon tehtävä ei ole vain EU-
ja kansallisten tukien hallinnointi. Työ on myös
paljon, paljon muuta ja joka tapauksessa työtä,
joka vaatii hyvin monipuolista ammattitaitoa. Tuet ja tilojen kehittäminen
kuuluvat yhteen. Eli osatakseen neuvoa esimerkiksi nuoria viljelijöitä on
hallittava tukipolitiikka, rahoitusneuvonta, investointineuvonta,
eläkeneuvonta jne. On hallittava laaja maatilatalouden
toimintaympäristö, ja sen vuoksi näissä suuremmissa hallintoyksiköissä toimivien
ihmisten tietotaidon on tuettava monella tavalla toisiaan.
Jokaisen toimijan näissä hallintoyksiköissä ja hallintoketjussa
on ymmärrettävä kokonaisuus, jos aiotaan
toimia tehokkaasti ja välttää asiakkaille
hyvin kalliiksi tulevia ratkaisuja. On myös erittäin
tärkeää, että hallinnossa voidaan
huolehtia asiakkaista myös pitkien etäisyyksien
alueella, ja sen vuoksi on erittäin hyvä asia,
että tuossa hallituksen esityksessä nämä erityisen
pitkien matkojen alueet, muun muassa Lappi, Koillismaa ja Kainuu,
on huomioitu erikseen.
Tietyllä tavalla suuri pelko tässä uudistuksessa
on se, että tätä myötä maaseutuhallinto
byrokratisoituu entisestään, ja siihen kyllä tässä uudistuksessa
ja uudistuksen toteuttamisessa on kiinnitettävä erityistä huomiota.
Tietynlainen ongelma tässä uudistuksessa on myös
se, että Maaseutuvirastolla on uudistuksessa hyvinkin keskeinen
rooli, siis tilanteessa, jossa Maaseutuvirasto ei ole saanut omaakaan
toimintaa käytännössä kuntoon,
ja siitä on syytä olla jossakin määrin
huolissaan.
Mutta joka tapauksessa toivon, että kunnat suhtautuvat
hyvin vakavasti tähän hallintouudistukseen ja
sen toteuttamiseen.
Keskustelu päättyi.