2) Hallituksen esitys laeiksi eräiden koulutusta koskevien
lakien muuttamisesta
Raija Vahasalo /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on käsittelyssä hallituksen
esitys laeiksi eräiden koulutusta koskevien lakien muuttamisesta.
Valiokunta pitää tätä esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa tämän lakiehdotuksen
hyväksymistä.
Tämä esitys koskee arviointia. Se selkeyttää tätä arvioinnin
nykyistä kenttää, joka on varsin sekavakin
ja monimutkainen. Se selkeyttää toimijoiden tehtäviä ja
työnjakoa. Se lisää arviointitoiminnan
ennakoitavuutta, koordinaatiota ja suunnitelmallisuutta.
Sivistysvaliokunta on jo 1990-luvun alussa puhunut tästä arvioinnista,
ja silloin tämä arviointi otettiin osaksi koulutuslainsäädäntöä.
Silloin korostettiin sitä, mikä on itsestäänselvää, että koulutuksen
perimmäinen tavoite on oppilaan oppiminen. Arvioinnin tehtävä on
tukea tätä koulutuksen jatkuvaa kehittämistä.
Arvioiden avulla saadaan palautetta ja sen mukaan sitten edetään.
Tämä esitys jakautuu tavallaan kahteen osaan sillä tavalla,
että koulutuksen arviointineuvosto toteuttaisi koulutuksen
ulkopuolisia arviointeja. Tämä koulutuksen arviointineuvosto
on riippumaton asiantuntijaelin, joka on opetusministeriön
yhteydessä, ja se päättää arviointien
organisoinnista ja tuloksista. Sitten toiseksi Opetushallitus puolestaan
tekee kansallisia oppimistulosten seuranta-arviointeja, kerää siis
niistä oppimistuloksista tietoa ja analysoi myös
tätä tietoa. Eli tässä halutaan
tämä työnjako koulutuksen arviointineuvoston
ja Opetushallituksen välillä tehdä selväksi.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että on olemassa myös muutakin arviointia.
Paikalliset koulutuksen järjestäjät voivat
tehdä itsearviointia ja tarkastella omaa toimintaansa.
Tästä esimerkiksi uudet laatukriteerit ovat hyvä esimerkki.
Opetusministeriö laatii arviointisuunnitelman tätä arviointia
varten, ja valiokunta pitää tärkeänä,
että edelleenkin, kuten tähänkin asti,
ministeriö tekee sen suunnitelmansa yhteistyössä koulutuksen
arviointineuvoston, korkeakoulujen arviointineuvoston, Opetushallituksen
ja muiden keskeisten tahojen kanssa.
Arvoisa puhemies! Tähän mietintöön
sisältyy vastalause.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä 122 esitetään
muutettavaksi koulutuksen arviointia koskevia säännöksiä.
Kyseessä on, tai pitäisi olla, arviointitoiminnan työnjaollinen
selkeytys. Muutoksella halutaan lisätä arviointitoiminnan
ennakoitavuutta ja koordinointia sekä täsmentää koulutuksen
arviointineuvoston ja Opetushallituksen välistä työnjakoa
koulutuksen arvioinnissa.
Esityksen mukaan koulutuksen arviointineuvosto olisi ulkopuolista
arviointia varten opetusministeriön yhteydessä toimiva
riippumaton asiantuntijaelin. Opetushallitus taas tekisi kansallisia
oppimistulosten seuranta-arviointeja. Opetushallituksen tehtäviin
ei kuuluisi näin muu arviointitoiminta.
Esityksen tarkoitus on hyvä, ja ongelma on olemassa.
Toimijoiden mukaan arviointi ei ole riittävän
tehokasta. Päällekkäisyyttä esiintyy,
ja voimavaroja ja myös taloudellisia varoja tuhlataan väärin.
Asiantuntijakuulemisissa sivistysvaliokunnassa kävi ilmi,
että arviointitoiminnan suurimpia ongelmia on ollut voimavarojen
vähäisyyden ohella koulutuksen arviointitoiminnan
jakaminen liian monen arviointiorganisaation vastuulle ja tehtäväksi.
Tästä on seurannut arviointien päällekkäisyyttä.
Vaikka tarkoitus tässä lakiesityksessä tämän
työnjaon tekemisen puolesta on hyvä, kuitenkaan
arviointineuvoston ja Opetushallituksen välinen työnjako
ei vielä selkiydy riittävästi. Opetushallitukselle
jätetty osuus kansallisten oppimistulosten seurannasta ja
arvioinnista voitaisiin siirtää ulkopuoliselle asiantuntijatoimijalle
eli arviointineuvostolle. Arviointitoiminnan selvityksessä on
todettu, että arviointitoiminnan epävakaus, arviointien
koordinoimattomuus ja neuvoston tehtävänkuvan
selkiytymättömyys ovat uhka ulkopuolisen arvioinnin
riippumattomuudelle.
Arvoisa puhemies! Aiemmissa kannanotoissaan uutta arviointijärjestelmää luotaessa
eduskunta on korostanut arvioinnin riippumattomuutta koskien sekä organisatorisia
ratkaisuja että ulkopuolisen arvioinnin periaatteita. Kuitenkaan tämäkään
lakiesitys ei selvennä sitä, onko koulutusjärjestelmässämme
oppimistulosten ulkopuolista riippumatonta arviointia kansainvälistä arviointia
lukuun ottamatta.
Mielestämme arviointitoiminta tulisikin keskittää arviointitoiminnan
riippumattomuuden takia sitä varten perustetulle ulkopuoliselle
toimielimelle eli koulutuksen arviointineuvostolle. Tällä vältyttäisiin
myös työnjaon epäselvyyksistä ja
päällekkäisten arviointien tekemisestä.
Esitämmekin vastalauseessamme, että arviointitoiminta
keskitetään täysin koulutuksen arviointineuvostolle
ja korkeakoulujen arviointineuvostolle ja Opetushallituksen osuus
poistetaan.
Arvoisa puhemies! Eräänä osana hallituksen esityksessä on
arviointisuunnitelman tekeminen. Perusteluissa arviointisuunnitelmaan
katsotaan osallistuvan niin arviointineuvostojen kuin opetusministeriön.
Kuitenkin esityksen lakipykälissä todetaan, että arviointisuunnitelman
laatii opetusministeriö. On varsin kummallista, että arviointia
tekevä toimielin ei osallistuisi suunnitelman laadintaan.
Pelkkä yhteistyö lain perustelujen mukaisesti
ei takaa asiaan sitoutumista edistävää osallistumista.
Esitämmekin vastalausees-sa, että suunnitelman
laatii opetusministeriö yhdessä arvioinnista vastaavien
toimijoiden kanssa. Arviointisuunnitelman valmisteluun tulee osallistua
myös koulutuksen ja korkeakoulujen arviointineuvostojen,
muutoin arviointitoiminnan riippumattomuus ohentuu.
Lisäksi haluamme tuoda esille, että arviointineuvoston
tehtäviin tulisi kuulua arviointipalautteen tekeminen koulutuksen
tilasta suoraan eduskunnalle. Näin tiedonkulku olisi nopeaa
ja eduskunnan olisi helpompi reagoida esimerkiksi koulutuksen kehittämissuunnitelmaa
käsiteltäessä tavoitteiden saavuttamiseen.
Arvoisa puhemies! On perin kummallista, jos Suomessa ei haluta
kiinnittää huomiota arviointitoiminnan koordinoinnin
täsmentämiseen riittävästi.
Jos koulutuspolitiikkamme tähtää elinikäiseen
oppimiseen, ei ole varaa hajottaa arvioinnin voimavaroja tällä tavalla.
Tämäkin lakiesitys edelleen irrottaa esimerkiksi
oppimistulosten arvioinnin muusta arvioinnista vielä selkeämmin yksinoikeusasemaan
ulkopuolisen arvioinnin ulkopuolelle. Jotta koulutuksen järjestäjän
arviointitoimilla voitaisiin saavuttaa kaikki se hyöty, mitä siltä toivotaan,
tulisi mielestämme myös kansainvälinen
ja kansallinen arviointi integroida toisiaan täydentäviksi
jo taloudellisistakin syistä.
Tulen yksityiskohtaisessa käsittelyssä esittämään
pykälämuutoksia.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Sauli Niinistö.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja esittelypuheenvuorossaan
toi esille, arviointi on erittäin tärkeää koulutuksessa
kokonaisuudessaan ja arviointitoiminnan keskeinen merkitys on, että arvioinnin tulosten
perusteella koulutuksen järjestäjä voi kehittää toimintaansa
ja antamaansa koulutusta. Jotta tämä todella onnistuu,
on olennaista, että annetaan palautetta arvioinnin tuloksista.
Tämä on valiokunnan mietinnössä.
Vaikka tämän esityksen tavoite on myös
selkiyttää tätä työnjakoa
ja tehtävää, millä tavalla arviointi
kokonaisuudessaan eri toimijoiden kanssa toteutuu, niin kuten tässä ed.
Peltonen toi esille, vastalauseen mukaisesti tulisi vielä lisätä yksityiskohtaisesti
näihin pykäliin se, millä tavalla kokonaisuudessaan
tämä arviointi toteutetaan, eli koulutuksen arviointi
tapahtuu yhdessä arvioinnin asiantuntijoiden kanssa ja
tällä asiantuntijaelimellä eli koulutuksen
arviointineuvostolla olisi keskeinen rooli. Eli tulen myös
olemaan mukana näissä yksityiskohdissa, kun näitä pykälämuutoksia
käsitellään.
Yleiskeskustelu päättyi.