3) Hallituksen esitys laeiksi ulkomaalaisrekisteristä annetun
lain 7 ja 8 §:n sekä verotusmenettelystä annetun
lain 18 §:n muuttamisesta
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on hyvästä lakiesityksestä kyse.
Tässähän parannetaan Verohallinnon ja
Maahanmuuttoviraston tietojensaantia keskenään
elikkä tällä pyritään saamaan
aisoihin tätä pimeää ja harmaata
taloutta.
Tänään tavattiin Pääkaupunkiseudun
pääluottamusmiehiä, jotka ovat rakennuspuolella
töissä, ja heidän tarinansa oli aika
surullista kuultavaa. Tässä on muutama luku: Todetaan,
jotta vuonna 2007 Suomessa työskenteli noin 30 000
ulkomaista työntekijää ja verottajalle
näistä 1 000 oli ilmoittautunut. Sitten
vuonna 2008 oli noin 20 000 ulkomaista työntekijää vielä ja
siitä 150 on verottajan tiedossa. Tämä kuvastaa,
jotta meillä on tosi paha tämmöinen pimeän
työvoiman ongelma, joka näköjään
erityisesti on rakennuspuolella. Sehän on muuallakin, mutta
tämä rakennusala käyttää hyväkseen
tätä.
Näiden pääluottamusmiesten viesti
oli siinä, jotta ei ihme, vaikka tämmöinen
ulkomaalaisvihamielisyys kasvaisikin, koska siellä viedään härskisti
suomalaisten työpaikkoja, ja tämä pitäisi
saada hallintaan. Tämä on yksi osa, mikä tässä nyt
on käsittelyssä, tämä asia,
jotta tässä tietojen saantia parannettaisiin.
Mutta pääluottamusmiesten viesti oli sen oloinen,
jotta pitäisi jokaisen, joka tulee Suomeen, rekisteröityä Suomeen
ennen kuin työnantaja ottaa töihin, olipa se lähetetty
työntekijä taikka tulee suoraan, jolloin voitaisiin
heti tarkistaa työmaalla, ovatko paperit kunnossa, ja myös
verottaja voisi suoraan iskeä siihen kiinni. Tällä hetkellä ei
tämäkään laki vielä sitä mahdollisuutta
anna, vaan tässä seurataan viranomaisten keskinäistä tietojenvaihtoa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys sinällään
on kannatettava, ja tähtäys on varmasti hyvä.
Kerrankin jotakin hyvää voi sanoa siltä osin,
että pyritään siihen, että harmaa
työvoima saadaan jollakin tavoin kuriin, ja myöskin
yhteiskunta saa oman osansa ja nimenomaan sillä tavoin,
että työnantajat eivät tahallisesti laiminlyö niitä velvoitteita, joita
työnantajilla on.
Eräs ongelma joka tapauksessa säilyy valitettavasti
vielä, ja se on se, että kun tänne tulee
ulkomaista työvoimaa, niin työvoimaviranomaiset eivät
tiedä lainkaan. Minun mielestäni olisi ollut hyvä,
että tähän olisi vielä liitetty
se, että silloin kun ulkomaista työvoimaa tulee,
niin työvoimaviranomaisten olisi tiedettävä se.
Silloin se ohjaisi myös työvoimaviranomaisten
toimintoja.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Tässä on kaksi näkökulmaa.
Ensinnäkin on harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunta,
jolta osin valitettavasti lokakuussa 2006 tehdyn neljännen talousrikostorjuntaohjelman
eräs kohta ei ole valtiovarainministeriössä edennyt,
ja se on juuri verotustietojen käyttöön
saanti. Tämä on aika olennainen asia. Tämä on
nyt pysähtynyt tämän hallituksen aikana.
Tietysti toinen puoli on sitten, että myöskin
maahanmuuton määrällinen ja laadullinen
hallinta on hyvin tärkeätä työmarkkinoiden
vakauden ja myös sisäisen turvallisuuden näkökulmasta.
Tältä osin laitonta työvoimaa käyttäviin
työnantajiin kohdistuvat sanktiot, joita Euroopan unioni
ja komissio on esittänyt muun muassa viime vuonna ja viime
talvena, on pikaisesti vietävä myös Suomessa
käytäntöön, niin että työsuojelun
työehtojen valvonta ja voimavarat turvataan. Tältä osinhan
aluehallintouudistuskin, joka meillä tänään
on vielä listalla, valitettavasti heikentää työsuojelun
käytännön toteutusta, ja tämä tulee
näkymään myöskin tällä puolella.
Toinen asia on se, että on erittäin harkitsematonta,
että tässä vakavassa tilanteessa, jossa
massatyöttömyys uhkaa muun muassa Suomessa nuoria,
hallitus suunnittelee työvoiman saatavuusharkinnan poistamista.
Se tarkoittaa sitä, että kuka tahansa voi tuoda
mille alalle tahansa mistä tahansa työvoimaa Suomeen
ilman, että suoritetaan minkäänlaista
työmarkkinoiden ja työehtojen harkintaa. On nyt
vihdoin viimein vedottava hallitukseen, eikö ole riittävästi
jo maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan hallintaa menetetty. Pitäisi
työmarkkinoiden vakauden ja myöskin niiden lieveilmiöiden
takia harkita, ettei tehdä uusia virheitä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun kymmenkunta vuotta sitten käynnistettiin täällä ison
salin puheilla taistelu harmaata taloutta ja talousrikollisuutta
vastaan, niin silloin rekisterien ristiinajo oli se keskeinen väline,
joka kaikissa mahdollisissa puheenvuoroissa tuli esille. Kun käytiin
asiantuntijakeskusteluja, oli sittemmin Virke-projekti jnp., täsmälleen
sama asia tuli esille. Silloisen valtiovarainministerinkin kanssa asiasta
keskusteltiin monta kertaa ja hartaasti, että tähän
pitäisi päästä.
Nyt on hyvä, että näitä askeleita
otetaan jälleen kerran, ja aivan erikoisesti, arvoisa puhemies,
kiinnitän huomiota siihen, että tämä ajankohta
on nyt harvinaisen sopiva tähän. Kun tällä hetkellä tätä joukkoa
on suhteellisen vähän, niin se porukka, mikä täällä on,
saadaan nyt helpommin hallintaan ja rekisteröityä ja
sillä tavalla tämä kulttuuri jälleen
uudistettua, niin että hyvään suuntaan
ollaan menossa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Paikalla on useampi harmaan talouden taistelun
veteraani, ja tämä taistelu jatkuu. Aika ajoin
aika hitaastihan siinä on edetty ja päästy
parempaan.
Mutta tämä hallituksen esitys 95 näiltä valtiopäiviltä,
niin kuin täällä todettiin, on positiivinen nimenomaan
myös sen takia, ettei syntyisi niitä ed. Rajamäen
lieveilmiöiksi kuvaamia asioita, jotka todellakin saattavat
sitten kehittyä vaikeiksi, eli meillä tämä harmaa
talous käyttää hyväkseen muualta
tuotua työvoimaa suomalaisen työvoiman ollessa
työttömänä tai ainakin niin,
että näillä henkilöillä,
joita tänne tuodaan, teetätetään
työt pienemmillä palkoilla, kun pystytään tekemään
niin sanotusti pimeästi ja työnantaja ei maksa
veroja eikä sosiaaliturvamaksuja. Näin ollen kiitoksia
hallitukselle tästä aktiivisuudesta.
Mutta kaiken kaikkiaan, jotta tuo ksenofobia eli toisenlaisuuden
vierastaminen ja jopa pelko ja viha ei lisääntyisi,
sen edellytyksenä on se, ettei synny vastaavanlaista tilannetta
kuin esimerkiksi Ranskassa on ollut jo pitkään,
jossa on hyvin laajat, lähinnä Pohjois-Afrikasta
tulevia työntekijöitä hyväkseen
käyttävät harmaat ja mustat työmarkkinat.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta tätä taistelua
pitää jatkaa ja pyrkiä saamaan vielä hallintaan
tämä lähetettyjen työntekijöiden
ongelma. Nimittäin Pääkaupunkiseudulla
käy yllättävän paljon suoraan
Virosta ihmisiä töissä ja he eivät
ole kirjoissa eivätkä kansissa ja työnantajat käyttävät
aika härskisti näitä hyväkseen.
Tänään tuli esille, kun olin tilaisuudessa,
jotta nämä rakennustyömiehet ovat saaneet
3—13 euroa tunnille palkkaa ja se tehdään
sillä tavalla, jotta kun tänne tullaan lähetettyinä työntekijöinä,
tehdään urakkasopimus täällä ja
se urakka on rakennettu siten, jotta siinä ei pääse
sen paremmalle palkalle, ja heillä ei ole mitään
turvaa vähimmäisehdoista, mitä pitäisi
saada, jolloin tämä kuvastaa sitä, miten
härskisti käytetään hyväksi tällaisia
ihmisiä ja toisaalta poljetaan meidän työehtosopimuksiamme,
niitä periaatteita, mitkä Suomessa ovat olemassa.
Toisaalta terveet yritykset siinä kärsivät
ja ne ihmiset, jotka ovat suomalaista työvoimaa.
Tähän pitäisi ihan erityisesti saada
paneuduttua, koska ilmeisesti tämä laki, joka
nyt tässä on menossa, ei näissä rekistereissä näy
millään muotoa. Tässä on kyse
Maahanmuuttoviraston tilastoista ja verottajan tilastoista, mutta
kun kokonaan ollaan ulkopuolella siitä, niin se on pimeää työvoimaa
tällä hetkellä.
Yleiskeskustelu päättyi.