Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ensimmäisessä käsittelyssä oleva
hallituksen esitys 151 näiltä valtiopäiviltä koskettaa muun
muassa kuolemansyyn selvittämistä, ja siinähän
ehdotetaan lääninoikeuslääkärien
virkoja siirrettäväksi Terveyden ja hyvinvoinnin
laitokseen. Siinä valiokunta toteaa lisäksi, ettei
virkojen siirtäminen kuitenkaan merkitse toimintojen keskittämistä,
vaan oikeuslääkärit toimisivat jatkossakin
alueellisesti mutta kuitenkin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen
alaisuudessa.
Itse en tunne asiaa sen enempää muuta kuin että olen
joissakin tilanteissa joutunut hieman seuraamaan asiaa edellisessä elämässä eli
toimiessani nimismiehenä, kun oikeuslääketieteelliseen
avaukseen kuolemansyyn selvittämisen johdosta jouduin määräyksiä kirjoittelemaan.
Olin ymmärtänyt, että pidettiin hyvin
tärkeänä sitä, että oikeuslääkärit
olivat ja tulevat olemaankin hoito- ja muista laitoksista riippumattomia.
Tällä hetkellä, nykykäytännössä,
heidät on sijoitettu lääninhallituksiin
eikä esimerkiksi sairaaloihin, joissa olisi ollut yhteys
hoitavaan yksikköön ja joissa mahdollinen tutkittava
tai epäilty virhe tai laiminlyönti oli sattunut,
eli he ovat ikään kuin itsenäisiä,
riippumattomia suorittamaan niitä tutkimuksia. Sen johdosta
tuli mieleen, kun luin valiokunnan mietintöä,
eikö aluevirasto olisi kuitenkin ollut parempi sijoituspaikka
oikeuslääkäreille. Ruotsissahan on täysin
erillinen valtiollinen yksikkö tätä varten.
Kun yritin selvittää asiaa, niin tämänsuuntainen
oli aikanaan kaikkien alaan liittyvien asiantuntijoiden kanta.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ehdotus tuli sitten siellä toimikunnassa
kuitenkin yllättäen, ja mitään
varsinaisia perusteita ei löytynyt. Eräs peruste
oli se, että on yhteistyötä poliisin kanssa
muun muassa rattijuopumusten veri- ja virtsatutkimusten osalta,
mutta välittömästi sen jälkeenhän
kilpailutuksen johdosta ne siirtyivät eräälle
toiselle laitokselle, toiselle laboratoriolle. On puhuttu myös
säästöistä, mutta mitään
perusteluja ei ole esitetty. Poliittinen tahto oli ollut ilmeisesti
sitten se lopullinen ilmaisu, miksi tämä näin
oli tehty.
Tällä hetkellä näyttää siltä,
että oikeuslääkärit jatkavat
entisellä tavalla entisissä työpisteissä näissä tulevissa
aluevirastoissa ja raha kiertää kuitenkin sitten
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kautta. Tällä hetkellä ei
ole tiedossa mitään muita tapoja, millä nämä järjestelyt
suoritetaan, kun täältä Terveyden ja
hyvinvoinnin laitokselta on ilmoitettu, että heiltä puuttuu
tämän alan asiantuntemus.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni tässä on muutenkin
tämä viimeaikainen kehitys vähän
arveluttavalla tasolla — minun mielestäni. Kun seurasin
joitakin aikoja sitten televisioruutua, siellä kerrottiin,
että Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, mikäli
nyt ymmärsin oikein, saa muun muassa eräältä sveitsiläiseltä lääketehtaalta
noin 6 miljoonaa euroa rahoitusta rokotetutkimuksiin. Kas kummaa,
miten voi olla sattuma, että Suomi ostikin ne rokotteet
kyseiseltä tehtaalta? Näin olen antanut ymmärtää itselleni.
(Ed. Pulliainen: Maailma on ihmeellinen!) Tuntuu joskus siltä tämän
nykyaikaisen ja viimeaikaisen, tämän hallituksenkin
aikaisen, kehityksen osalta, kun haetaan rahoitusta julkisen rahoituksen
ulkopuolelta, että voisi tulla tällaisia kytköksiä tulevaisuudessa
ilmi enemmänkin. Se on minun mielestäni vaarallinen
kehitys.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Kuten ed. Vistbacka totesi, niin varmasti sietää hiukan
raaputtaa syvemmältä tätä yhteyttä sveitsiläiseen
rokotteen valmistajaan. Ed. Arhinmäki on tehnyt toimenpidealoitteen
yleensäkin rokotuksen valmistamisen tarkastelusta Suomessa,
sen uudelleen aloittamisesta ja myöskin tuosta pohjoismaisesta
yhteistyöstä.
Mutta, puhemies, tästä hallituksen esityksestä 15/2009.
Tämä kuolemansyyn selvittäminen, oikeuslääketieteen
obduktio, on perinteisesti ollut ongelmallista. Niin kuin valiokunnan
kannanotossakin todetaan, oikeuslääketieteen erikoislääkäreitä on
sinänsä vähän, työ on
kuormittavaa, on paljon obduktioita eli näitä ruumiinavauksia.
Ikärakennekin tässä lääkärikunnassa
on aika tavalla painottunut yli 63-vuotiaisiin, eli 45:stä 12
on yli 63-vuotiaita, ja kuitenkin heidänkin resurssinsa
pitäisi olla täysipäiväisesti
käytössä.
Puhemies! Tämä kysymys siitä, miten
hitaasti saadaan kuolintodistukset, on ollut jo vuosia, ehkä jo
vuosikymmeniä, ongelma, ja se on viive, jota pitäisi
pystyä lyhentämään. Tässä todetaan, että hautausluvat
on saatu ajoissa ja niiden saanti ei ole ehkä hautaamista
hidastanut, mutta tuo diagnoosi ja kuolinsyy on jäänyt
monesti todella kuukausien päähän — voi
sanoa, että jopa ihan vuoden tasolla ovat nämä aikajaksot,
kuinka kauan joudutaan odottamaan, että päästäisiin
siihen diagnoosiin. Se on omaisille tärkeä asia.
Yleiskeskustelu päättyi.