6) Hallituksen esitys laiksi kiinteistöverolain muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme kiinteistöverolain
muuttamista, ja hallitushan nyt esittää nimenomaan
ala- ja ylärajojen nostamista, jotta kunnat pääsisivät ongelmissaan
hivenen eteenpäin eli voisivat verottaa enemmän
asukkaita. Tämä kiinteistövero on vain
ongelmallinen muitakin veromuotoja enemmän siinä,
että se on ikään kuin tasavero siinä mielessä,
että sekä köyhän että rikkaamman kiinteistön
arvoa suhteellisesti verotetaan samalla prosenttiyksiköllä.
Sama koskee asumiskiinteistöä kuin myös
esimerkiksi muita kuin vakituisia asuntoja, jotka ovat näitä kesähuviloita,
kesäasuntoja, ja sitten yleistä kiinteistöveroa,
joka liittyy taas muun muassa maaomaisuuteen.
Voi sanoa, että oikeudenmukaisuusnäkökulmasta
kuntien pitäisi tietysti enemmän kiinnittää huomiota
yleiseen kiinteistöveroon kuin asumiskiinteistöjen
verottamiseen, koska tässä ensiksi mainitussa
on mukana myöskin maaomaisuus ja sen verottaminen. On pääsääntöisesti
enemmän rikkaiden asia omistaa maata kuin köyhemmän ihmisen.
Kaiken kaikkiaan siis tämä tilanne on ongelmallinen.
Maan hallitus ei huolehdi kunnista niin, että kunnat pystyisivät
huolehtimaan puolestaan peruspalveluista, vaan avataan kunnille mahdollisuus
lisätä kiinteistöveroja ja verottaa kansalaisiaan
entistä enemmän sen lisäksi, että myöskin
kunnan veroprosentti nousee.
Samalla hallitus kuitenkin väittää,
että 700 miljoonaa euroa annetaan enemmän kunnille
valtionapua vuodessa ensi vuonna kuin tänä vuonna.
Kuitenkin tuo on varsin epätosi väite, koska pääosa
tästä niin sanotusta 700 miljoonan euron valtionosuuden
lisääntymisestä on kompensaatioita kunnille
niiden saamatta jäävistä verotuloista,
mikä johtuu taas esimerkiksi perusvähennyksen
lisäämisestä ja ansiotuloverojen vähentymisestä tällä tavalla
kunnille. Tämä käy ilmi esimerkiksi Kotkan
kaupungissa, jossa kaupungin saamat valtionavut, valtionosuudet,
lisääntyvät ensi vuonna vain 800 000
eurolla. Jos tämä 700 miljoonaa pitäisi
paikkansa, niin tuon luvun pitäisi olla noin 7 miljoonaa,
eli yhteen kymmenesosaan päästään
todellisuudessa siitä, mitä hallitus sanoo. On
siis hämäävä väite
tämä 700 miljoonaa. Se ei ole totta, ja totta
on taas se, että annetaan kunnille mahdollisuus verottaa
kuntalaisiaan entistä voimakkaammin, mitä mahdollisuutta
muun muassa oma kotikaupunkini sitten tulee varmasti käyttämään
hätätilanteessa.
Arvoisa puhemies! Tähän hallituksen esitykseen
119 liittyy siis valtiovarainvaliokunnan mietintö 20, jossa
on myös kolme vastalausetta, ja totean vain, että en
tässä esitä näistä vastalauseista
mitään vielä, koska nämä allekirjoittajat ovat
itse paikalla. Tulen sitten myöhemmin äänestämään
vastalauseen 2 puolesta.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Hallituksen veropoliittinen linja kohtelee
kyllä kaltoin pienituloisia. Ensinnäkin kiinteistöveron
korotushan, siis asumismenojen nousu, kohdistuu kaikkiin, asuu sitten
omistusasunnossa tai vuokralla. Vuokrat tulevat nousemaan, koska
kiinteistövero nousee. Toisena tällaisena veromuotona on
arvonlisäveron korotus, joka hallituksella on esityksenä.
Nämä molemmat ovat tuloista riippumattomia verotusmuotoja
ja näin ollen siinä mielessä hyvin epäsosiaalisia.
Tämä on se hallituksen linja, jolla verorasitusta
siirretään henkilöille, joiden tulot
ovat suhteellisen pienet. Sen sijaan hallitus antaa varsin huomattavat
verohelpotukset hyvätuloisille. (Eduskunnasta: On antanut jo!) — On
antanut useana vuotena, mutta antaa edelleenkin. Myöskin
seuraavana vuonna hallituksen esitykset ovat varsin runsaskätisiä suurituloisille.
Ilman tätä kiinteistöveron rajojen
nostoa kunnat olisivat voineet jo nykyisillä rajoilla saada noin
400 miljoonaa euroa lisätuloa. Ei olisi tarvittu edes muuttaa
näitä rajoja. Näin ollen nyt tämä asuntojen
kiinteistöveron korottaminen merkitsee sitä, että 184
kuntaa joutuu nostamaan asuntojen kiinteistöveroa, ja tämä on
todella epäsosiaalinen veroratkaisu tältä osin.
Herra puhemies! Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä ei
hyväksy tällaista veropoliittista linjaa, ja esitän,
että tämä hallituksen esitys hylätään.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus ihan selkeästi ilmoittaa
tavoittelevansa kiinteistöveron osuuden kasvattamista kuntien
rahoituspohjassa. Se sanotaan ihan selkeästi tavoitteena
tässä esityksessä. Esitys nostaa siis
kiinteistöveron alinta ja ylintä prosenttia ja
pakottaa, kuten täällä ed. Kuoppa totesi,
kuntia korottamaan, voi sanoa, kauttaaltaan Suomen kunnissa kiinteistöveroa.
On kuntia, joissa on asetelma jopa niin, että kunnallisveroa
ei koroteta, mutta tätä ratkaisua odotettaessa
kiinteistöveroa korotetaan tuntuvasti.
Kiinteistövero ei sellaisenaan siis ota huomioon myöskään
asukkaiden ja asianomaisten maksukykyä, ja tässä suhteessa
se on hyvin epäsosiaalinen. Vasemmistoliitto ei halua olla
vauhdittamassa asumiskustannusten nousua.
Kannatan ed. Kuopan tekemää hylkäysesi- tystä.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämän lain ensimmäisen
käsittelyn yleiskeskustelun yhteydessä toin esille
niitä epäkohtia, mitä minun mielestäni
tähän lakiin sisältyy, ja osa niistä epäkohdista,
tai tietenkin kaikki epäkohdat, voidaan muuttaa, jos niin
halutaan.
Mutta eräs mielestäni suuri epäkohta
on se, kun kiinteistön rakennuksen verotusarvo määräytyy
sen mukaan, missä käytössä on
enin osa lattiapinta-alasta. Tämä voi johtaa siihen,
että lähes identtisissä rakennuksissa
toisen kiinteistövero saattaa olla 1 000 euroa
ja toisen 4 000 euroa, vaikka mitään
varsinaista muuta eroa rakennusten välillä ei
ole kuin se, että toisessa on ehkä 300 neliötä liiketilaa
ja 299 neliötä asuinpinta-alaa ja toisessa taas
päinvastoin. Tämmöisessä tapauksessa
veroero voi olla kolme neljä kertaa niin suuri. Ihmettelen
kyllä pikkasen sitä, että yleistä kiinteistöveroa
halutaan nostaa, siis ei asumisen, vaan sitä yleistä kiinteistöveroa.
Se johtaa nimenomaan siihen, että esimerkiksi mainitsemani
Paloheinän asuntoalueen kiinteistöverot siellä nousevat
yli 1 000 euroon vanhasta rintamamiestalosta. Muutenkin
pienyrittäjät kokevat kyllä kiinteistöveron
suurena juuri sen takia, että tämä yleinen
kiinteistövero on selvästi korkeampi kuin veroprosentti
asunnosta.
Arvoisa puhemies! Esitän, että hyväksytään vastalauseessa
1 oleva perustelulausuma.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Kun olin varma siitä, että ed.
Kallis on lopettanut puheenvuoronsa, tohdin vasta nousta seisomaan
tässä.
Täällä ensimmäisessä käsittelyssä puhuttiin kiinteistöveron
ongelmakohdista ja nimenomaan siitä, miten hallitus oman
veropolitiikkansa tuloksena sysää nyt kunnille
sen kaikkein raskaimman vastuun ja päätöksenteon.
Kun veropohja on syöty eikä ole tullut riittävästi
varoja ohjata valtionosuuksia kunnille, sanotaan kunnille, että teillä on
mahdollisuus kerätä itse omaan pottiinne lisää verovaroja,
korottakaa kiinteistöveroa. Toki kunnat voisivat tehdä tämän
jo nykylain mukaan, koska suurin osa kunnista ei ole käyttänyt
sitä maksimaalista rajaa, jonka nykyinen laki jo tarjoaa,
ja sitä suuremmalla syyllä täytyy ihmetellä tätä hallituksen
esitystä.
Mutta kiinteistövero on aika ongelmallinen vero. Siinä on
paljon hyvää. Se on kehittämiskelpoinen,
mutta niin kauan kuin ei huomioida käytännössä veronmaksukykyisyyttä,
ei ole huomioitu sosiaalisesti oikeudenmukaisesti sitä,
kenellä on varaa maksaa missäkin tilanteessa.
Ed. Kallis täällä totesi, miten tämä esitys
tulee kohtelemaan joitain rintamamiestaloja jälleen huomioimatta
lainkaan, onko niiden verojen maksajalla mahdollisuus irrottaa entistä suurempi
osuus tähän maksuun.
Sosialidemokraatit ovat jättäneet tästä vastalauseen,
ja sitä suuremmalla syyllä, kun lukee vastalauseemme
perusteet, tietää sen, miksi esitämme
sitä, että tämä esitys tulee
tässä kohtaa hylätä.
Arvoisa puhemies! Esitän, että esitys hylätään.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Kannatan ed. Paasion tekemää hylkyesitystä.
Valtionosuusjärjestelmän kautta tulee kuntataloutta
enemmän tukea ja erityisesti tällaisena aikana,
jolloin sosiaali- ja terveys- ja opetustoimen perusvoimavarat eli
perusturvallisuus kunnissa on erittäin kovassa paineessa
juuri tämän työttömyyskriisin
pahetessa. Tässä kiinteistöverossa erityisesti
se, että vakituisten asuinrakennusten osalta sitä pakotetaan
184 kunnassa nostamaan ja monissa kunnissa nimenomaan kuntaveron
tason noston lisäksi vielä nostetaan vakituisen
asuinrakennuksen kiinteistöveroa, verorasitus kohdistuu
sosiaalisesti epäoikeudenmukaisesti voimakkaasti pienituloisiin
ja muutoinkin monessa tapauksessa taloudellisissa vaikeuksissa oleviin
vuokralaisiin. Tältä osin olisi hallituksen pitänyt
ehdottomasti nyt, kuten Kuntaliittokin on edellyttänyt,
yleisen valtionosuusjärjestelmän voimakkaamman
käytön kautta tukea kuntataloutta tässä vakavassa
kriisissä.
On todella surullista, että hallituspuolueet ovat tällä tavalla
siirtämässä likaisen työn kuntien
tehtäväksi pakottamalla kunnat leikkaamaan, ulkoistamaan
ja korottamaan epäsosiaalisesti varallisuudesta riippumatonta
verotusta. Näin kävi eilen myös Varkaudessa,
jossa kuntaveroa jouduttiin vaikeassa tilanteessa nostamaan prosentilla
ja sen lisäksi kristillisdemokraatit, keskusta ja kokoomus
nostivat äänin 24—19 myös vakituisten
asuinrakennusten kiinteistöveroa.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Näissä hallituksen esityksen
perusteluissa todetaan, että kiinteistöveron nosto
vähentää paineita tuloverotuksen korottamiseen.
Tätä samaa ontuvaa perustetta käytettiin
myös omassa kunnassani, kun kaupunginhallituksen keskustan
ja kokoomuksen luottamushenkilöt esittävät
kiinteistöverojen nostamista omassa kotikunnassani. Toki
siellä muun muassa vakituisen asunnon kohdalla on tuo alarajan
nosto, joka pakottaa kunnan tämän tekemään.
Näissä puheenvuoroissa on todettu se, että tosiaan
kunnan luottamushenkilöt joutuvat tekemään
tämän niin sanotun likaisen työn. Toisaalta
on muistettava se, että kiinteistöveron kohdalla
kuntalaisen maksukykyä tietyissä tapauksissa ei
ollenkaan huomioida. On tosiaan henkilöitä, jotka
omistavat sen omakotitalon, tai asutaanpa sitten vaikka vuokra-asunnossa,
ja vuokrissa maksetaan tätä kiinteistöveroa,
ja todella nämä henkilöt, joilla tulotaso on
varsin alhainen — varsinkin, jos maapohjalla on arvoa,
niin kuin tietyissä kunnissa on — joutuvat ylitsepääsemättömiin
vaikeuksiin.
Täällä on esitetty jo kahden sosialidemokraattisen
eduskuntaryhmän edustajan toimesta tämän
lakiesityksen hylkäämistä, ja samalla
kannalla on myös puhuja.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tällä lainmuutoksella pyritään
todella lisäämään kiinteistöverotuoton
merkitystä kunnallistaloudelle. Tietysti me tiedämme,
että monissa kunnissa nyt nostetaan kiinteistöveroja,
ja on tärkeää, että se tapahtuisi
oikeudenmukaisuusnäkökulma huomioon ottaen ja
tasapuolisesti.
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Bjarne Kalliksen tekemää,
tässä vastalauseessa 1 olevaa lausumaehdotusta,
jossa todetaan: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
selvittää, kuinka vakituisen asumisen kiinteistöveroa
voidaan yhdenmukaistaa eri asumismuodoissa, ja tuo esityksen eduskunnalle."
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Hallintovaliokunnan lausunnossa todetaan seuraavaa: "Kiinteistöveron
korotus on kuntien kannalta tehokas rahoitusmuoto. Veron tuotto
on vakaa eikä suhdanneherkkä, kuten ansiotulo-
ja yhteisöveron. Tuotto on ennakoitavissa, eikä veroa
ole helppo kiertää. Kiinteistöveron merkitys
vaihtelee kuitenkin kuntakohtaisesti." Edelleen todetaan: "Sen merkitys
on suurin kasvukeskuksissa ja kunnissa, joissa on voimalaitoksia
tai kesämökkejä." Näinhän
se on. "Pienin merkitys sillä on kuntatalouteen muuttotappiokunnissa."
Siis voidaan todeta se, että kiinteistöveron korotus
ei ole oikeudenmukainen, se on alueellisesti eriarvoinen ja kohtelee
erittäin epäsosiaalisesti veronmaksajia.
Nythän käy sillä tavalla, että kunnat
pakotetaan korottamaan kiinteistöveroa johtuen siitä, että kuntatalous
syöksyy kovaa vauhtia ja hyvin todennäköisesti
syöksyy kovempaa kuin on pystytty arvioimaankaan, ja siitä huolimatta
ei valtio eikä hallitus eikä eduskunnan enemmistö ole valmis
kuntien valtionosuuksia riittävästi korottamaan.
Jää nähtäväksi se,
moniko kunta jättää nostamatta kiinteistöveroja.
Kyllä melkein uskaltaa sanoa, että aika vähäiseksi
jää se määrä kuntia,
jotka eivät sitä tee. Sen lisäksi hyvin
hyvin monta kuntaa, arviolta kaksi kolmasosaa kunnista, tulee nostamaan
veroprosenttiaan. Näin tapahtuu muun muassa kotikaupungissani Jyväskylässä:
nostetaan sekä veroprosenttia että kiinteistöveroa.
Näin joutuu hyvin moni kunta toimimaan.
Olin sanomassa tässä, ennen kuin ed. Laxell tuli
paikalle, että on silmiinpistävää,
että salissa ei ole yhtään hallituspuolueiden
edustajaa, jos nyt ei herra puhemiestä lueta hallituskoalitioon, mutta
ed. Laxell jälleen kerran oli pelastamassa hallituksen.
(Eduskunnasta: Pulliainen!) Mutta ehkä tämä on
esimerkki siitä — anteeksi, ed. Pulliainen, mutta
ed. Pulliaisen olen lukenut vähän tänne
opposition puolelle — että sokeasti vaan hallituspuolueiden
edustajat menevät myöskin näissä veropoliittisissa
kysymyksissä hallituksen esitysten mukaisesti.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Opposition kantava voima näköjään
näin naurunremakan seurauksena.
Arvoisa puhemies! Tämä kiinteistövero
on hyvin herkullinen poliittisen retoriikan välineeksi
kerta kaikkiaan. Se on riittävän monimutkainen,
ja siitä ei saa oikeudenmukaista millään. Sellaista
virtuoosia ei ole olemassakaan, joka pystyisi saamaan siitä ehdottoman
oikeudenmukaisen. Ed. Kalliksen puheenvuoro oli tässä suhteessa
erinomaisen valaiseva. Mutta siinäkin esimerkissä,
minkä hän esitti, minä olen sitä mieltä, että kyllä pikkuisen
eteistä siirtämällä se asia
hoitaantuu, se kaksi neliötä, ei kukaan niin tyhmä ole,
ettei sitä temppua tee.
Arvoisa puhemies! Tätä on syytä tarkastella myöskin
koko tämän illan päiväjärjestyksen
kannalta. Nimittäin meillä käsitellään
täällä aluehallinnon remonttia, johonka
liittyy selviä toimivallan muutoksia alueellisella tasolla,
ja siihen liittyy, jos vähänkään
on ajassa mukana ja demokraatti, niin kuin täällä opposition
puolella on oltu demokraatteja tämänkin illan
aikana varsin monessa puheenvuorossa, automaattisesti se, että kun
maakunnan liitoille valtaa lisätään,
tehtäviä lisätään,
niin myöskin pitää demokratian tulla maakuntavaltuuston
vaaleihin. Tämähän tarkoittaa sitä,
että kun se vaihe toteutetaan, niin siinä vaiheessa
pitää myöskin verotusoikeus tulla. Tämä on
kai semmoinen klassinen periaate, että siitä automaattisesti
seuraa verotusoikeus.
Arvoisa puhemies! Jos katsotaan eurooppalaista karttaa sen suhteen,
millä tavalla rahoitetaan nämä aluehallinnot,
joissa on siis demokraattisesti valitut päätöksentekoelimet,
mitenkä verotusoikeutta käytetään,
niin se on kiinteistövero. Se on nimenomaan. Esimerkiksi
Ranskassa, jossa aluehallinto on hyvin merkittävässä asemassa,
on 36 000 kuntaa, jotka ovat mitä sattuu, mutta
valta on nimenomaan alueilla ja alueet kantavat kiinteistöveroa
ja rahoittavat toimintansa ihan pelkästään
kiinteistöverolla.
Arvoisa puhemies! Tässä katsannossa ehdotus,
että hylätään jotakin tästä,
ei kyllä ole tästä ajasta, koska ollaan
menossa siihen suuntaan kuitenkin, mutta se ei estä sitä,
että pitää olla oikeudenmukainen sen
järjestelmän, joka luodaan.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen antamat hulppeat veronkevennykset suurituloisille
ja rikkaille ovat aiheuttaneet nyt sitten paineita muun muassa kiinteistöveron
korotukseen. Niin kuin täällä on tullut
esille, monissa kunnissa ollaankin nyt korottamassa sekä veroprosenttia
että lisäksi myös kiinteistöveroa. Hallitus
on siirtänyt siis näissä kaikissa veroratkaisuissa
verotuksen painopistettä entistä enemmän
pienituloisten harteille.
On selvää, että tällä hallituksen
esityksellä lisätään asumiskustannuksia
ja samalla lisätään sellaista verotusta,
joka ei ota huomioon veronmaksajan maksukykyä, niin kuin
täällä on todettu. Eli tämä ei
ole ollenkaan tasa-arvoinen, ongelmaton vero. Voi olla niin, että kaikkein
pienituloisimmat voivat joutua jopa siihen tilanteeseen, että he
harkitsevat asunnostaan luopumista, ja tämä ei
ole kovin hyvä asia, jos näin käy. Eli kyllä tällainen
esitys on ehdottomasti hylättävä.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää nostettavaksi
entisestään jo sangen korkeita kiinteistöveroja.
Sangen omituista on, että hallitus nostaa sekä kiinteistöveron
ala- että ylärajaa. Nyt nekin kunnat, jotka haluavat
esimerkiksi tukea ja houkutella uusia omakotiasukkaita kuntaansa,
ovat pakotettuja nostamaan kiinteistöveroa vähintään
alarajalle. On todettava, että omakotitalo on hankittu
nimenomaan asumista varten, ei sijoituskohteeksi.
Kiinteistöverosta on tullut sakkoveron luonteinen maksu.
Sitä osoittaa muun muassa se, että veroa on voimassaoloaikanaan
nostettu peräti kolminkertaiseksi ja vaikkapa 15 vuoden
aikana viisi kertaa nopeammin kuin eläketasoa.
Kiinteistövero on hyvin epäoikeudenmukainen
vero. Rikas ja köyhä maksavat periaatteessa saman
suuruisen veron. Pienituloiset, kuten kansaneläkeläiset,
joutuvat aivan kohtuuttomaan asemaan, pahimmassa tapauksessa joutuvat
jopa myymään mummonmökkinsä veron
vuoksi. Miksei meillä tämän veron osalta
voisi olla saman tyyppinen järjestelmä kuin Ruotsissa?
Siellä vakituisen asuintalon kiinteistömaksu saa
olla enintään 4 prosenttia bruttotuloista.
Vantaalla, kotikunnassani, kaikki ryhmät vasemmistoliitosta
kokoomukseen olivat innolla nostamassa kiinteistöveroa
paitsi perussuomalaiset. Perussuomalaiset eivät voi hyväksyä epäoikeudenmukaista
lakiesitystä.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Vaikka täällä ed.
Pulliainen totesi, että hylkäysesitys ei ole tästä päivästä,
niin voisi todeta samalla tavalla, että hallituksen toimet
ja keinovalikoima kuntien tukemiseksi eivät ole tästä päivästä ollenkaan,
elikkä tilanteet ovat ajautuneet todella huolestuttaviksi.
Voin itse kertoa terveiset eilisestä valtuustosta noin
20 000 asukkaan Jämsästä, joka
nosti kaikki kiinteistöveroprosentit äärirajoilleen
ja veroprosenttia 21:een. Siitä voitte sitten laskea, missä tilanteessa
kunnissa mennään.
Keskustelu päättyi.