8) Hallituksen esitys aluehallinnon uudistamista koskevaksi lainsäädännöksi
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunnan mietintö 13
näiltä valtiopäiviltä käsittelee
siis hallituksen esitystä 59, aluehallinnon uudistamista.
Tästä yleispiirteisesti tulee todeta, että se
on sekava, kiireessä tehty ja jättää todella
paljon avoimia kysymyksiä ja vähän vastauksia.
Ympäristöpuolelta erityisesti tämä on
ongelmallinen. Resursseja vähennetään,
ja ympäristö ja luonnonsuojelu joutuvat entistä huonompaan asemaan,
ja aivan selvästi nyt jo alueellisista ympäristökeskuksista,
muun muassa Kaakkois-Suomen ympäristökeskuksesta,
tulee tietoja siitä, että resursseja selvästi
entisestään heikennetään. Virallisestihan
valiokuntatasolla on kuultu, että 200 ympäristötyöpaikkaa
lähtee ely-tasolta. Osa ympäristökeskuksen
työpaikoista siirtyy aluehallintovirastoon, ja tällä tavalla
entisestään työmahdollisuudet ympäristönsuojelun
ja luonnonsuojelun puitteissa heikentyvät.
Edelleenkin ely-tasolla pomona on TEM eli työ- ja elinkeinoministeriö.
Muistanpa tässä, että ministeri Pekkarinen
ensimmäisen käsittelyn vaiheessa lupasi tulla
kertomaan tähän kakkoskäsittelyyn sen,
kuka allekirjoittaa elyssä tehdyt päätökset,
jotka liittyvät esimerkiksi luonnonsuojelulausuntoihin,
ympäristönsuojelulausuntoihin. Hän ei
silloin ensimmäisen käsittelyn yhteydessä itse
pystynyt tähän kysymykseen vastaamaan. Itse pelkään
kovasti, että se on kuitenkin TEMin nimeämän
johtajan tehtävä elyn puolesta, kulloisenkin elinkeino-,
liikenne- ja ympäristöviraston puolesta, allekirjoittaa
nämä elyn lausunnot, jolloinka tämä lopullisen
päätöksen syntyminen on sitten kuitenkin
koko viraston asia, ja se on suomeksi taas puheenjohtajan eli johtajan
asia, ja hänen asemansa korostuu.
Arvoisa puhemies! Tässä kaiken kaikkiaan myöskin
tuodaan maakuntahallitusten asema uuteen tarkasteluun ja ikään
kuin avataan maakuntahallituksien aseman ja maakuntien liittojen
aseman vahvistaminen nyt lain tasolle. 9. laissa määritellään
maakunnan liiton tehtävät. Sinne on siirretty
valtiovallan tehtävistä koko joukko liittyen koulutustarpeiden
yhteensovittamiseen, liittyen liikennejärjestelmäsuunnitelmien
yhteensovittamiseen erikseen Pääkaupunkiseudulla
ja alueellisten, laaja-alaisten luonnonvaroja ja ympäristöä koskevien
suunnitelmien laatimisen yhteensovittamiseen.
Itse pidän tätä tilannetta hiukan
ongelmallisena, koska maakunnan liiton katsontakulma, lähestymiskulma,
näihin luonnonsuojelu-, luonnonvara- ja ympäristökysymyksiin
voi olla hiukan rajoittuneempi kuin valtion viranomaisella, enemmän
kuntatahtoon sitoutuva. Näinä aikoina ehkä näitä luonnonvaroja
halutaan avata usein ehkä vastoin valtakunnallisia alueidenkäytön
tavoitteitakin tavalla, joka ei ole ympäristöllisesti kestävä eikä luonnontalouden
näkökulmasta tai kestävän kehityksen
näkökulmasta kestävä.
Sen lisäksi tässä valtio ei ole valmis
antamaan resursseja näiden tehtävien täyttämiseen,
ja yhteistoiminta-alueiden avaaminen on yksi, joka vaatisi lisäresursseja
näiden lueteltujen lisäksi. Toisaalta maakuntaohjelmien
sitovuusasteen nousua ja sitä, että niitä pitäisi
yhdessä valtion viranomaisten kanssa tarkastella niin,
että myöskin valtion toimintoja nämä maakuntaohjelmat sitten
ohjaavat, ei resurssitasolla ole otettu huomioon, ainoastaan puhutaan
yhdestä lisähenkilötyövuodesta
per maakuntaliitto, ja se on aivan liian vähän.
Kaiken kaikkiaan hallintovaliokunta siis esittää tämän
hallituksen esityksen 59 hyväksymistä, kuitenkin
niin, että tässä on selkeästi
vastalauseet tähän hallituksen esitykseen opposition
puolelta, ja vastalauseita on kaksi kappaletta.
Arvoisa puhemies! Itse omasta puolestani esitän, että eduskunta
päättää tästä hallituksen
esityksestä vastalauseen 2 mukaisesti, jossa esitetään
lakiehdotukset hylättäväksi. Tässä vastalauseessa
2 on ensimmäisenä allekirjoittajana ed. Valpas,
ja esitänkin, että eduskunta päättää tästä asiasta
tämän vastalauseen 2 perustelujen mukaisesti ja
hylkää lakiehdotukset.
Lopuksi haluaisin todeta, että tuo aluehallinnon uudistaminen
ympäristönäkökulmasta on yksi
osa tätä surullista riviä huonoja ympäristö- ja
luonnonsuojelutekoja, joita nykyhallitus on esittänyt ja
edelleen esittää. Se lista on kohtuullisen pitkä.
Nyt en enää näin pitkän istunnon
jälkeen käytä aikaa sen esittelemiseen,
menisi vielä yliajalle.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän lain tavoitteena
on valtionhallinnon uudistaminen asiakaslähtöisesti
ja kansanvaltaisesta näkökulmasta ja nimenomaan
valtion viranomaistoimintojen selkiyttäminen ja yksinkertaistaminen.
Lain tavoitteet ovat hyvät, mutta ne tässä kiireellisessä aikataulussa
kyllä näyttävät jäävän toteutumatta.
Hallintovaliokunnan ja muidenkin valiokuntien käsittelyn
aikana nousi esille lukuisia ristiriitaisuuksia ja epäselvyyksiä,
jotka nousevat esiin joka tapauksessa lain toteuttamisvaiheessa.
Täytyy todeta, että eduskunta teki erittäin
hyvää työtä tämän
lain käsittelyssä, ja mielestämme hallintovaliokunnan
ansiokkaan mietinnön tulisikin olla lain jatkovalmistelun
pohjana. Ensin tulisi tämä esitys, minkä hallitus
on tehnyt, hylätä ja jatkaa valmistelua valiokunnan
mietinnön pohjalta huomioiden lisäksi, että vastauksia tulee
löytyä muun muassa siihen, onko ympäristöhallinnon
riippumattomuus toteutettavissa ja samoin työsuojelupiirien
itsenäisyys ja miten voidaan nuoriso-, liikunta- ja kulttuuritoimi
ajatella siirrettäväksi avi-virastoihin. Yksi
kysymys on, toteutuvatko oikeusturva ja kielelliset oikeudet, kuten
perustuslakivaliokunta on vaatinut.
Näiden syiden vuoksi, arvoisa puhemies, tähän
hallintovaliokunnan mietintöön sisältyy
vastalause 1, jonka pohjalta esitän, että tämä lakiehdotus
hylätään.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Hiltusen hylkäysesitystä.
Silloin, kun puhuin tästä lähetekeskustelussa, palautin
mieleen sen, mikä on lääninhallinnon tehtävä.
Eli lääninhallinnon tehtävä on
se, että se valvoo, että eduskunnan säätämät
lait pannaan toimeen oikealla tavalla. Siihen on aina liittynyt myös
se, että lääninhallintoon voi kannella
ja lääninhallitus voi kanteluita tutkiessaan sitten
yrittää varmistaa, että lakeja pannaan
toimeen oikealla tavalla.
Nyt siirrytään pois tästä ajatuksesta,
että olisi sellainen aluehallinto, joka valvoisi lakeja.
Tässä lakiesityksessä puhutaan siitä,
että on yhdenvertaisuustehtäviä, ja kun
niitä tutkii enemmän, kysymys on enemmän
alueitten yhdenvertaisuudesta, joka varmaan on tärkeämpi
asia kuin ihmisten yhdenvertaisuus, jonka perustuslaki määrää.
Eli oikeastaan siirrytään jonkunlaiseen latinalaisamerikkalaiseen
hallintojärjestelmään, jossa lait ovat
yleensä hyvin edistyksellisiä ja mukavia, mutta
kukaan ei valvo niiden täytäntöönpanoa.
Sitten täällä on johtamistavoissa
hyvin merkillisiä asioita. Kaikkein hauskin on tämmöinen luottamus
strategiseen asiakirjaan ja strategiseen tulostavoitteiden määrittelyyn.
1970-luvullahan oli hyvin muodikasta tämä, että kaikki
piti suunnitella. Minä luulen, että vaikutteet
taisivat tulla DDR:stä, ja nyt ne lopulta pääsevät
mukaan tähän Suomen lainsäädäntöön
tämän hallituksen toimesta, josta tietysti onnittelen
myös hallintovaliokunnan puheenjohtajaa, että hän
on voinut tällaiseen myötävaikuttaa.
Minä kyllä tulen eläkepäivinäni
huvittuneena seuraamaan, kuinka tätä strategista
asiakirjaa sitten noudatetaan siellä aluehallinnossa. Helpointa
on yleensä vaan noudattaa lakia ja toimia järkevästi,
mutta nyt päästään tähän
strategiaan.
Sitten tässä on kaksi hyvin tärkeätä viranomaista
alistettu nyt tämän avin sisälle. Toinen on
työsuojeluhallinto. Ilon sopimus lähtee nimenomaan
siitä, että se olisi itsenäistä.
Se upotetaan tämän avin sisälle. Toinen
on ympäristönsuojelu, jonka itsenäisyys
riistetään. Ympäristöministeri
onkin lausunut Hufvudstadsbladetissa, että ympäristö on
vain eräs näkökohta, kun päätöksiä tehdään,
ja se on kai tämän ajattelun ilmentymä,
että se sinne pannaan.
Nyt väitetään sitten, että siellä nämä toimisivat
itsenäisesti. No, jokainen, joka on ollut hallinnossa,
tietää sen, että vaikkei muodollisesti asioihin
voi puuttua, voi huoneistojärjestelyillä ja budjettiratkaisuilla
ja kaiken maailman tempuilla alistaa toinen hallinto tekemään
päätöksiä, joita se ei ollenkaan
haluaisi tehdä. Tästä kai tässä on
kysymys, että ne käytännössä alistetaan
tämän työministeriön ajattelun
alaisuuteen, jota osa elinkeinoelämää on
hyvin kauan toivonut.
Sitten nimitetään korkea virkamies, mutta
sitä ei voi sanoa maaherraksi, ja on alue, jota ei voi sanoa
lääniksi. Minä en ole nähnyt
mitään järjellistä perustelua,
miksi luovuttaisiin näistä, jos kuitenkin maksetaan
korkeata palkkaa ja kuitenkin se alue on lääni.
Ilmeisesti siinä ajatuksena se, että nämä,
maakuntahallinto ja maakuntajohtaja, vihdoinkin pääsisivät
ykköseksi sillä alueella ja pääsisivät
paistattelemaan näiden virkanimikkeiden kunniassa, ja tämä vanha
maaherra-titteli poistettaisiin. No, toivottavasti he tulevat onnelliseksi
tässä hommassa.
Silloin, kun minulla oli mahdollisuus toimia lääninhallinnossa,
tärkein osasto ihmisten kannalta oli kouluosasto, jolla
oli todella suuri merkitys sekä peruskoulun että ammattikoulujen kohdalla,
sen lisäksi vielä kirjastopuolella, urheilu- ja
liikuntapuolella ja nuorisopuolella. Kaikkein tärkein tehtävä oli
se, että hyvin tarkkaan yritettiin laskea se, millä tavalla
palvelut muuttuvat sen mukaan kuin ikäryhmät muuttuvat.
Nyt tässä loisteliaassa esityksessä pirstotaan tämä kouluosasto
kolmeen kappaleeseen. Yksi jäisi kouluja valvomaan, sitten
kirjasto- ja nuorisotoiminta ja ulkoilu kuuluisivat jostain syystä tähän
TEMin alaisuuteen eli bisneksen tekoon. Ilmeisesti siinä halutaan
vaikuttaa mahdolliseen rakennustoimintaan, joka on jollain tavalla
kiinnostavaa. Sitten koko sen ennakointi, millä tavalla
ikäluokat kehittyvät, annettaisiin maakuntaliitoille,
jossa se on sitten varmaan aika innovatiivisen laskennan kohteena.
Minä pidän tätä kyllä hyvin
suurena virheenä.
Siinä alkuperäisessä esityksessä oli
semmoinen suuri ajatus, että viranomaiset voisivat olla esteellisiä.
Perustuslakivaliokunta nyt kuitenkin sai lausuttua, että yleensä virkamiehet
ovat esteellisiä, eivätkä virastot ole
esteellisiä. Nyt on valiokunta keksinyt siihen muutoksen.
Tämä muutos on kummallinen sekin, mutta tässä kiireessä kai
eduskunta senkin tulee hyväksymään. Siinäkin
nyt ilmenee koko tämä hallintomöykyn sekavuus,
että tarvitaan tämän tyyppisiä säännöksiä.
Yhteenvetona tämän esityksen aatteellisesta pohjasta:
Nythän yleensä poliitikot eivät ollenkaan
ole kiinnostuneet hallinnosta, mutta minä voisin nyt vetää yhteen
ja kertoa teille, mitä tässä tapahtuu.
Tässä on tarkoitus heikentää valtion
ja laillisuuden osuutta väliportaan hallinnossa, aluehallinnossa.
Tässä on tarkoitus, että kaikki ne päätökset,
joihin liittyy raha, tulisivat TEMin alaisuuteen, tämän
vilkkaan ministeri Pekkarisen alaisuuteen, jolle on jo perustettu
tällä eduskuntakaudella oma ministeriö.
Sitten tässä on tarkoitus nostaa maakuntahallintoa
ja erityisesti maakuntajohtajan asemaa.
På svenska vill jag säga en viktig sak genom att
läsa grundlagsutskottets betänkandes mest viktiga
punkt. Grundlagsutskottet säger rätt så enhälligt:
"Det är i vilket fall som helst klart att områdesindelningen
i statsrådets förordning längre fram
måste bygga på en adekvat bedömning av
beslutets språkliga konsekvenser. Det är nödvändigt
att statsrådet skyndsamt tillsätter en expertarbetsgrupp
för att klarlägga konsekvenserna av de ändringar
i områdesindelningen som denna lagstiftning ger upphov
till för de två befolkningsgruppernas faktiska
möjligheter att få tillgång till de grundlagsfästa
tjänsterna på lika grunder. Utskottet poängterar
att statsrådets beslutsfattande på denna punkt är
laglighetsprövning."
Lite tidigare säger man här i utskottet att
en språklig minoritets "tillgång till tjänster
på sitt eget språk, liksom också deras
möjligheter till medinflytande i den regionala förvaltningen över lag,
ställs på spel inte minst om den språkliga
minoriteten blir en mycket liten grupp i periferin."
Nu har ministern inte följt den här uppmaningen,
tvärtom, så har man tillsatt två olika
arbetsgrupper som ingendera strävar till en helhetsbedömning.
Justitiekanslern har anmärkt på det här förfarandet,
synbarligen för döva öron. Därför skulle
jag bara vilja säga att det är viktigt för
regeringar och ministrar att följa grundlagen, och det är
absolut att rekommendera. Gör man inte det så har
man mycket lätt en konstitutionell kris på nacken.
Tässä on, arvoisa puhemies, viime aikoina
puhuttu hirveän paljon parlamentarismista ja puhuttu siitä,
että nyt pitäisi vielä parantaa parlamentarismia
sillä tavalla, että tasavallan presidentiltä riisutaan
viimeisetkin oikeudet. Jos te mietitte, mitä me nyt olemme
tekemässä, me olemme hyväksymässä suurta
uudistusta, johon kukaan ei ole oikeastaan kunnolla paneutunut.
Tässä tuli muutama kuukausi sitten tämmöinen
paksu esitys, jossa on 215 lakia, joita kukaan ei ole täällä lukenut.
Siellä varmaan on lukuisia teknisiä virheitä sen
sisällä.
Moni täällä salissa tietää,
että tämä on todella hassu uudistus,
jota vedetään läpi, ja kenelläkään ei
ole oikeutta ikään kuin hallituksen puolelta siihen
puuttua. Mikä tässä on parlamentarismia? Minä oikeastaan
toivoisin sitä, että olisi edelleen presidentti,
jolla olisi valtaoikeuksia ja voisi puuttua tämmöiseen
hullutteluun.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ensiksi kannatan ed. Tiusasen hylkäysehdotusta,
ja perustelut hylkäykselle löytyvät hallintovaliokunnassa
tekemästäni vastalauseesta 2, johonka myöskin
perussuomalaisten edustaja on yhtynyt.
Arvoisa puhemies! Hallitus väittää,
että valtionhallinto selkeytyy, kun läänit
lakkautetaan ja samalla myös maaherrat siirtyvät
historiaan. Läänien tilalle tulee 15 elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskusta, näitä elyjä,
lisäksi tulee 4 aluehallintovirastoa, avia, ja uudistus
vaikuttaa noin 250 lakiin ja näissä laissa noin
1 200 säännökseen. Tällainen
myllerrys ei varmasti tule selkeyttämään
kansalaisten käsitystä aluehallinnosta.
Esitetty aluehallintolaki ja valtion tuottavuusohjelma poistavat
runsaasti työpaikkoja. Puhutaan jopa yli 1 000
työpaikan poistumisesta. On selvää, että näin
suuri vähennys näkyy alueiden palvelujen heikentymisenä.
Muuten ei voi olla. Näyttää siltä,
että aluehallintouudistuksesta tulee myöskin tällainen
henkilöstön vähennysohjelma. Minusta
tuntuu, että tämä on juuri yksi tavoite,
jota ainakin valtiovarainministeriö kannattaa.
Niin kuin tuossa jo ed. Tiusanen totesi, niin kovaa kritiikkiä hallituksen
esitys on saanut erityisesti ympäristöhallinnon
asemasta, ja sitten on tämä sivistystoimen täysin
epätarkoituksenmukainen jakaminen eri viranomaisten hoidettavaksi.
Tästähän sivistysvaliokuntakin yksimielisesti huomautti.
Arvoisa puhemies! Minunkin mielestäni tämä ympäristöhallinnon
asema on erityisen ongelmallinen. Hallituksen esitys alistaa luonnonsuojelun
ja ympäristönsuojelun puoluepolitikoinnin ja kulloisenkin
hallitusohjelman armoille, ja silloin päätösten
riippumattomuus tulee vaarantumaan. Erityisen kummallista tässä on
se, että hallituskipeät vihreät joutunevat
nielemään tämän samalla tavalla
kuin ydinvoiman lisärakentamisen, mutta tähän
alkaa jo tottua. Eihän vihreillä oikein omaa linjaa
ole enää ollut pitkiin aikoihin.
Arvoisa puhemies! Aluehallintouudistuksessa nykyiset maakuntaliitot
säilyvät ja niiden asemaa vahvistetaan. Mutta
tässä on se ongelma, että demokratiaa
maakuntien hallinnossa ei kuitenkaan lisätä, vaikka
lisätään valtaa, vaikka siihen olisi
erityisen hyvä mahdollisuus nyt. Maakuntavaltuustot valitaan
edelleen vanhalla mallilla, joka etenkin Pohjois-Suomessa takaa
keskustalle epädemokraattisen ylivallan maakunnan hallinnossa.
Tässä kohtaa kyllä herää kysymys,
miksi Kainuun mallin mukaista demo-kraattista maakuntavaalia ei
otettu nyt käyttöön — oiva tilaisuus
demokratisoida myöskin maakuntahallintoa.
Kaiken kaikkiaan kokonaisuuden ymmärtäminen
alkaa nyt olla todella vaikeaa, ja jo ensi vuoden alusta elyt, avit
ja maakuntaliitot alkavat hoitaa aluehallinnon tehtäviä.
En tiedä, kuinka moni tietää ja ymmärtää,
mistä on kysymys ja mihin ollaan menossa. Aivan niin kuin
ed. Söderman sanoi, tarvittaisiin tässä joitakin
korkeampia voimia järjestämään
tämä uudistus siihen malliin, että siitä olisi
jotain ymmärrystä olemassa, mitä tehdään.
Arvoisa puhemies! Tässä lyhyesti niitä perusteita,
joihin meidän hylkäysehdotuksemme perustuu.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Aluehallinnon uudistamisesitys on eri valiokunnissa
saanut hyvin ristiriitaisen ja kriittisen vastaanoton. Samoin valiokuntien
kuulemien asiantuntijoiden lausunnot ovat osoittaneet, että esitys ei
ole esitetyssä muodossaan toimiva vaan byrokraattinen ja
sekava ja viranomaisten väliset suhteet jäävät
esityksessä epäselviksi. Myös entisen maaherran
ed. Södermanin kriittiset esitykset ovat huomionarvoisia.
Erittäin huolestuttavia ovat korkeimman hallinto-oikeuden
edustajan korostamat, suorastaan oikeudelliset ongelmat, jotka joudutaan
ratkaisemaan tuomioistuimissa.
Maakunnissa on edelleen paha demokratiavaje. Maakuntahallintoa
on kehitetty ja toimivaltaa lisätty usean vuoden ajan keskustelematta
lainkaan siitä, miten maakuntien valtuustot tulisi valita.
Tällä hetkellä maakuntavaltuusto ja -hallitus valitaan
useissa maakunnissa puolueiden piiriedustajien, lähinnä piirisihteerien
nimilistan pohjalta. Onko tämä todellista demokratiaa? Maakuntavaltuuston
jäsenten valitseminen tulisi siirtää äänioikeutetuille
kuntavaaleissa.
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Valppaan vastalausetta, että lakiehdotus
hylätään.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Aluehallintolaki on sekava, kiireellä tehty,
ja nyt pakolla läpi viedään. Täällä on
useita ongelmia. Kun käyn keskustelemassa lääninhallituksen työntekijöiden
kanssa, riskinä nähdään vähennykset
henkilöstömäärissä,
tehtävien siirroissa, joista nyt, noin kuukausi ennen,
ei ole vielä mitään havaintoa. Myöskään
uudet vastuut eivät ole vielä määritellyt.
Suurta kriittisyyttä on esitetty myöskin tähän
oto-johtajuusmalliin, jossa vastuut eivät ole kovinkaan
selvät. Selviä riskejä heikennyksistä toimintaan
tulee ympäristökeskusten ja työsuojelun
osalta. Vaikka sosialidemokraatit ovat alun perin olleet kannattamassa aluehallinnon
uudistamista, emme halua sitä tällaisessa muodossa
läpi viedä, ja siitä syystä olemme
esittäneet hylkäystä.
Mutta sitten erääseen yksityiskohtaisempaan aiheeseen
elikkä liikunta-, nuoriso- ja kirjastotoimeen. Tämä on
hyvä esimerkki varsin erikoisesta tavasta viedä tätä väkisin
eteenpäin. En tiedä yhtään tahoa
näiden takaa, joka olisi valmistelussa ollut sitä mieltä,
että kirjasto-, nuoriso- tai liikuntatoimi tulisi jättää elyyn,
vaan kaikki minun saamani tiedon mukaan ovat olleet alkuvalmistelussa
sitä mieltä, että niiden tulisi olla
avissa. Tämän jälkeen sivistysvaliokunta
kuuli laajan joukon eri tahoja, joista kaikki olivat sitä mieltä,
että aluehallintovirasto on se oikea paikka näille
kolmelle toimialalle. Siis mitään merkitystä ei
hallitukselle tunnu olevan niillä asiantuntijoilla, jotka tekevät
kirjastotoimea, jotka tekevät nuorisotyötä,
jotka tekevät liikuntaa. Niiden tuhansien ja tuhansien
ihmisten mielipiteellä, jotka toimivat vaikka urheiluseuroissa,
ei ole tälle hallitukselle mitään merkitystä.
Se on käsittämätöntä.
Ja tämän kaiken jälkeen sivistysvaliokunta
tekee yksimielisen esityksen siitä, että nämä kolme
sektoria ovat aveissa paremmassa paikassa.
Ja mitä tekee hallitus? Ministerin suulla ilmoittaa,
että mitään ei muuteta, mitään
kohtaa ei muuteta. Perusteet tähän ovat varsin
moninaiset, miksi näin olisi pitänyt toimia. Jos
ajattelemme, ainakin minä henkilökohtaisesti,
että kirjastotoimi on osa sivistystyötä,
kuten myöskin liikunta on osa sivistystyötä,
niin miksipä ei liikunta terveyspuolelta ole myöskin
osa sosiaali- ja terveystoimea? Peruspalveluiden arviointi on aveilla
elikkä sillä viranomaisella, mutta kuka arvioi nyt
sitten liikuntatoimen, nuorisotoimen ja kirjastotoimen, jotka kai
kuitenkin lasketaan perustason palveluiksi kuntien tuottamina?
Toinen syy tähän ovat siis kunnat. Kun kuntien
yhteistyökumppani valtion puolella on monessa tapauksessa
aluehallintovirasto, niin näissä tapauksissa sitten
kunnat toimivat TEMin alaisen elyn kanssa. Miksi pitää jakaa
kahteen sektoriin? Myös lupa-asioissa vaikkapa urheilukilpailujen
järjestämisessä on paikka kuitenkin avi,
ei ely. Sieltä ei anota mitään lupia
ja sieltä ei tehdä valvontaa, mutta tässä kohden
jaetaan siis urheilu muun muassa kahtia. Kun puhutaan liikuntapaikkarakentamisesta,
on se monesti kytköksissä myöskin muun
muassa akatemioiden kautta koulutukseen, kun myöskin liikuntapaikkoja
tehdään samalla, kun tehdään
kouluja. Nyt tässä kohden liikuntapaikat ovat
sitten muissa sektoreissa kuin koulupuoli.
Kun puhutaan liikuntapaikkarakentamisesta, ovat alueelliset
liikuntaneuvostot tietenkin olleet merkittävässä roolissa,
samalla tavalla kuin taidetoimikunnat. Nyt nämä alistetaan
valittaviksi maakuntavaltuustoissa ja nähtävästi
muutenkin maakuntavaltuustojen alaisuuteen. Jos ajattelen Kymenlaakson
maakuntaa, jossa on todennäköisesti tulevaisuudessa
kolme kuntaa, niin saa olla varsin pieniä hankkeita, jotka
voidaan päättää sitten maakuntatasolla,
jos liikuntaneuvostot ovat pelkästään
tämän kokoisia ja maakunnalle alisteisia. Tästä syystä opetusministeriön
puolelta valittavat ja päätettävät
liikuntaneuvoston jäsenet olisivat olleet perusteltuja.
Meidän pöydillämme ovat ne paksut
tiiliskiven kokoiset pinot näitä lakiesityksiä,
jotka tulevat muuttumaan tässä samalla. Mutta
muun muassa liikunnan osalta joudutaan avaamaan liikuntalaki, joka
ei tässä nipussa vielä ole, vaan se tulee
nyt käsiteltäväksi myöhemmin.
Oletettavasti myöskin näihin muihin sektoreihin
joudumme palaamaan, jotenka paperia siis riittää.
Näistä syistä olisin toivonut, että hallitus
olisi ottanut lusikan kauniiseen kouraan ja kuunnellut niitä asiantuntijoita,
jotka ovat tätä asiaa pohtineet.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Aluehallinnon uudistamisen aikataulu on ensinnäkin osoittautunut
erittäin ja liiankin tiukaksi. Muutoksen vaikutuksia ei
ole kokonaisuutena ehditty arvioida riittävästi.
Tämä näkyy niin rahallisten tarpeiden
kuin myös henkilöresurssien osalta. Kummallista
on myös, että samaan aikaan, kun tuottavuusohjelma
nakertaa henkilöstön voimia, pistetään
pakka totaalisesti sekaisin. Voisi kuvitella, että tammikuussa
2010 moni asia tässä mylläkässä on
edelleen täysin sekaisin.
Opetusministeriön hallinnonalaa esitys ei kohtele kovin
hyvin, kuten jo edellisestä puheenvuorosta saimme kuulla.
Ihmetellä täytyy, miksi esityksen myötä halutaan
hajottaa opetusministeriön hallinnon toimet täysin
irralleen kokonaisuudesta. On todella käymässä niin,
että aluehallinnon tehtävät hajautuvat
uudistuksen myötä usealle taholle ja kokonaisvaltainen
sivistysajattelu kärsii. Sivistysvaliokunta tekikin lausuman
siitä, että opetusministeriön toimiala
pitäisi keskittää aviin. Toisaalta sitten
voidaan kysyä, onko avikaan oikea paikka, jos puhutaan
esimerkiksi koulutuksen kehittämisestä. Emme tietysti
tiedä, millaiseksi virastojen toiminta muotoutuu. Tietäneekö sitä vielä kukaan?
Arvoisa puhemies! Aluehallintoviranomaisten ohjaus vaatii opetusministeriöltä jatkossa
huomattavasti
enemmän resursseja kuin aiemmin. Ohjausrakenteesta tulee
moniportainen. Kysynkin siis, mistä tulee tehokkuus. Ymmärsin,
että tällä uudistuksella haluttiin luoda
tehokkuutta ja tuottavuutta. Näillä muutoksilla
se tavoite tuntuu mahdottomalta, kysymyksessä kun on myös
usean ministeriön välinen ohjailu. Hallitus toisaalta
peräänkuuluttaa tuottavuutta, mutta miten se näkyy
tässä uudistuksessa?
Aluehallinnon ohjaus- ja johtajajärjestelmästä tulee
sekava, ja sen on vaikea täyttää uudistukselle
asetettuja tehokkuuden, tuloksellisuuden ja työnjaon täsmentämisen
vaatimuksia. Opetusministeriön ohjaus hajoaa usealle eri
aluejaolla toimivalle taholle. Myös maakuntaliittojen asemassa
tapahtuu merkittävä muutos. Ihmetyttää kaiken
kaikkiaan tämä hajottava ote. En näe
mitään etua siinä, että opetus-,
kirjasto- ja nuoriso- ja liikuntatoimen muutoinkin vähäisten
aluehallinnon resurssit uudistuksessa pirstaloidaan. Tämä ei
millään tavalla edistä, niin kuin sanoin,
sivistyksellisten perusoikeuksien tasapainoista ja alueellista toteutumista.
Arvoisa puhemies! Huoli kanteluviranomaisen pedagogisen asiantuntemuksen
tasosta on suuri. Koulutuksessa joudutaan aika ajoin vastaamaan
valituksiin, kanteluihin, jolloin asiantuntemus on enemmän
kuin tarpeen. Nyt vastuiden siirtyessä uusille toimijoille
ei ole varmistettu sitä, löytyykö uudelta
kanteluviranomaiselta pedagogista osaamista. Viime aikoina kanteluja on
tehty muun muassa opettajien lomautuksia koskien. Koulutusasioiden
oikeusturvakysymyksessä on taattava pedagoginen asiantuntemus.
Ongelmallista esityksessä on myös se, että ensi
vuoden alusta opettajien, rehtoreiden ja muun opetushenkilöstön
täydennyskoulutus järjestetään
eri virastoissa: ammatillinen ja aikuiskoulutus elyssä ja
yleissivistävä avissa. Onko tämä hyvä ratkaisu
opettajankoulutukselle, joka muutoinkin on haasteiden edessä?
Tässä on varmastikin totisesti haastetta virastojen
väliselle yhteistyölle.
Huomattava virhe esityksessä on myös se, että kirjaston
eli toisin sanoen peruspalveluiden arviointi on siirtymässä kuuden
aluehallintoviranomaisen vastuulle, mutta niissä ei ole
kirjastoalan asiantuntijavirkoja. Melko mielenkiintoisen ohuella
osaamisella aiotaan haasteesta selvitä.
Kulttuurin osuus myös jää vähäiseksi.
Esitys ei mahdollista alueellista yhteistyötä.
Miten sitten säilyy kokonaisnäkemys kulttuurin
kehittämisestä? Sama koskee alueellisia taidetoimikuntia.
Maakunnan liitoilla ei yhteisiä linjauksia ole, ja suhtautuminen
taiteeseen ja kulttuuriin on alueilla vaihtelevaa. Siellä ei
ole eikä tarvitsekaan olla eri taiteen alojen asiantuntemusta.
Nythän maakuntaliittojen on pystyttävä arvioimaan muun
muassa taidetoimikuntien kokoonpanoa ja toimintaa. Herää kysymys,
onko maakunnissa riittävää osaamista
tälle alueelle.
Tämä on kaiken kaikkiaan esitys, joka olisi tarvinnut
uudelleen osiin purkamista ja uutta kokoamista vielä täysin,
eli kannatan tässäkin mielessä ed. Hiltusen
tekemää hylkäysesitystä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta tähän
keskusteluun eräällä tavalla vähän
niin kuin kommentoiden ja korjaten.
Missä ihmeessä arvoisat opposition edustajat ovat
nähneet sanottavan, että tässä on
kysymys pyrkimyksestä linjakkaaseen, hyvin perusteltuun
uuteen aluehallintoon? (Ed. Tiusanen: Ei missään!)
Ei sellaista ole luvattu yhtään missään.
Eivät tämän muutoksen tehtävänä ole
missään nimessä tämänlaatuiset
asiat.
Tässä on kysymys lähtökohtaisesti
yhdestä ainoasta asiasta: tässä on kysymys
siitä, että ympäristöministeriö lakkautetaan
ja ympäristöhallinto yleensä mitätöidään
täydellisesti. Tämä on tullut harvinaisen
selvästi esille. Heti kun hallitus aloitti työskentelynsä,
maa- ja metsätalousministeri totesi lehdistötilaisuudessa,
että tästä on kysymys. Ympäristöministeri
tämän hallituksen esityksen esittelyssä totesi,
että nythän tässä juuri saadaan
ympäristöasiat mukaan siihen prosessiin, siis
siihen prosessiin — se ei ole niin kuin erillinen asia,
vaan se on osa sitä prosessia, jolla tehdään
nämä taloudelliset ja hallinnolliset päätökset
elikkä alistetaan elikkä häivytetään.
Tämä on se perimmäinen tavoite. Mitenkä tämä parhaiten
toteutuu? Tämä tietysti toteutuu parhaimmin sillä tavalla,
että esitys on kohtuullisen heikosti valmisteltu tässä kiireessä,
jolloinka se antaa johtaville viranomaisille mitä suurimman
mahdollisuuden käyttää henkilökohtaista
valtaa.
Mielenkiintoinen tämä mietintö on
siinä, kuinka sitten vähän yllättäen
on tullut kiusallisia yksityiskohtia vastaan. Yksi semmoinen kiusallinen
yksityiskohta on Kainuun malli, joka on pistänyt kovasti
nikottelemaan, että mitä tässä nyt tehdään.
Toinen, joka on ollut tosi sokki kerta kaikkiaan mietinnön
kirjoittajallekin varmasti, on se, että työsuojeluasioissa
pitää Ilo ottaa huomioon. Se on ollut tosi kova
pala, kun on yritetty pyöritellä sitä sanaa,
että mitenkä tämä asia nyt oikein
pitäisi ilmoittaa tässä ja ottaa huomioon jne.
Kysymys on siis nimenomaan hyvin selvästä poliittisesta
tarkoituksenmukaisuuskäyttäytymisestä.
Ja minä sanon, arvoisa puhemies, sen, missä se
törmäys tulee seuraavan kerran vastaan, ja se
on vakava asia. Nimittäin ajatellaanpas sillä tavalla,
että kansa päättäisi valita
vähän toisenlaisen kokoonpanon tänne
eduskuntaan ja sen mukaisesti myöskin seuraava hallitus
olisi poliittiselta koostumukseltaan vähän toisenlainen.
Ja kun on toteutettu tämä aluehallintoremontti
tällä tavalla ja sitten tuleekin vähän
toisenlaista politiikkaa toteuttava hallitus, niin kun joka tapauksessa — niin
kuin ex-maaherra ed. Söderman tässä totesi — valtionhallinnollisesti
täytyy toteuttaa sitä, mitä se hallitus
ja eduskunta, se silloin oleva, haluaa, niin siinä ajetaan
kyllä mielenkiintoiselle törmäyskurssille.
Elikkä siis toisin sanoen harvoin on niin tarkoitushakuista
hallinnollista remonttia tehty kuin tässä vaiheessa
on. Minä luotan seuraavien eduskuntavaalien tulokseen,
ja se korjaa tämän politiikan ihan toisille urille.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaisen monien puheenvuorojen jälkeen
on aika vaikea aloittaa omaa puheenvuoroa, ja nyt on jälleen
kerran sen tyyppinen tilanne. Joka tapauksessa tässä on
käytetty monia erittäin hyviä puheenvuoroja,
joissa on tullut esille itse asiassa aika moniakin aika vastaansanomattomia
mielipiteitä, mutta rohkenen nyt muutamaa kommentoida.
Ensinnäkin tuo ympäristöhallinnon
asema kaiken kaikkiaan tässä uudistuksessa: En
itse missään vaiheessa ole huomioinut tällaista,
että olisimme lakkauttamassa ympäristöministeriötä. Mutta
ensinnäkin tämän ympäristökeskusten aseman
näissä elyissä itse näen sillä tavalla,
että kun tämä muutos joka tapauksessa
tehdään, niin on joka tapauksessa hyvä,
että nämä ympäristökeskukset
nyt tulevat sitten ikään kuin samaan pöytään
muitten kehittäjätahojen kanssa.
Sitten tämä työsuojelupiirien riippumattomuus,
joka on äärettömän tärkeä asia.
Itse asiassa näen sillä tavalla, että tässä esityksessä työsuojelutoiminnan
riippumattomuus on pyritty varmistamaan erittäinkin monella
tavalla. Elikkä kun tätä esitystä käy
lävitse, niin sitä riippumattomuutta on korostettu
monella eri toimenpiteellä.
Sitten joissakin puheenvuoroissa nousi esille tämä lääninhallitusten
sivistysosastojen rooli ja merkitys. Nythän kuitenkin on
todettava, että tänä päivänä käytännössä lääninhallitusten
sivistysosastojen rooli on itse asiassa hyvin, hyvin vaatimaton.
Käytännössä niillä on
lähinnä tehtäviä EU-rahojen
jakamisessa, ja niittenkin jakomenettelyt on hyvin tiukasti normitettu.
Eli käytännössä monessakin läänissä sivistysosastot ovat
menettäneet sen käytännön toimijan
roolinsa aika perusteellisesti.
Ed. Valpas täällä viittasi maakuntavaltuustojen
demokraattiseen valintamenettelyyn. Yhdyn lämpimästi
siihen ajatukseen, että esimerkkiä voitaisiin
ottaa Kainuun maakuntamallista.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Ed. Pulliainen omassa puheenvuorossaan ennakoi
tämän linjauksen, mitä nyt aluehallintouudistuksessa
ympäristöhallinnon suhteen noudatetaan, merkitsevän
ympäristöministeriön lakkauttamista,
ja itse olen täsmälleen samaa mieltä.
Se on sitä samaa linjausta, jolla halutaan maahan voimaministeriö,
luonnonvarainministeriötyyppinen ministeriö, jossa
sitten luonnonsuojelu, ympäristönsuojelu, ympäristöministeriö ovat
alaosastona siellä sisällä. Tämä on
linja, joka on tullut esiin, niin kuin ed. Pulliainen totesi aikaisemmin.
Näin ollen uskon itsekin, että seuraavissa hallitusneuvotteluissa
pöytien ääressä on enemmistö siellä suunnassa,
joka haluaa tukea vahvaa, toimivaa ympäristöministeriötä,
ja tämä on yksi tärkeä kysymys
seuraavissa vaaleissa.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituspuolueitten edustajat ovat kovin
heikosti tänään puolustaneet tätä esitystä.
Esityksen puolustaminen on jäänyt lähinnä ed.
Pulliaisen harteille, ja hänenkin kannanottonsa taitavat
olla lähempänä opposition näkemyksiä.
Arvoisa puhemies! Neuvoja on kyllä opposition taholta
annettu hallitukselle koko tämän valmistelun ajan,
mutta tämä hallituksen esitys oli kuin kiveen
hakattu ja mitään korjauksia ei suostuttu huomioon
ottamaan, ei yksimielistä sivistysvaliokunnan kannanottoa.
Eihän tällainen ole yhteistä, vaan se
on suuri asia, olisi vaatinut vähän laajempaa
yhteistä näkemystä tälle, mutta
ei edes yritettykään mitään.
Arvoisa puhemies! Ed. Timo Korhonen antoi kuitenkin toivoa,
niin kuin sanotaan. Hän sanoi, että tämä maakuntavaltuustojen
valinta on demokratisoitava tämän Kainuun mallin
mukaisesti. Odotan sitten oikeita esityksiä.
Bjarne Kallis /kd:
Herra puhemies! Katsoin juuri, kuinka paksu ja laaja tämä hallituksen
esitys on, 1 140 sivua, käsitelty aika lyhyessä ajassa,
ja varmasti hallintovaliokunnan jäsenet tuntevat sen parhaiten
niin kuin myöskin perustuslakivaliokunnan jäsenet,
mutta me muut edustajat tunnemme vain sen, minkä me olemme
oikeastaan mietinnöstä ja lausunnoista lukeneet.
Mutta ihmettelen sitä, ettei näin suurta asiaa ole
hallituspuolueitten edustajia puolustamassa. Kyllä debattia
pitäisi käydä näin suuresta
asiasta. Nyt tietenkin voidaan sanoa, että sitä käytiin ensimmäisen
käsittelyn yhteydessä. Kyllä silloin oli
aika pitkä keskustelu, mutta siinäkin asetettiin
ja esitettiin paljon kysymyksiä, joihin ei ole saatu vastausta.
Ne hallituspuolueitten edustajat, jotka tänään ovat
tästä asiasta jotakin lausuneet, ovat olleet tosi
kriittisiä. Ja ihmettelen ... No, en minä enää ihmettele.
Kyllähän tämä laki hyväksytään äänestyksen
jälkeen siitä huolimatta, että hallituspuolueitten
edustajat ovat kritisoineet ja toivoneet, että no, seuraava
eduskunta, seuraava hallitus korjaa. Mutta ei mene oikein perille.
Jos tiedetään, että laissa on epäkohtia,
ei niitä tietoisesti pidä hyväksyä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tuossa lonkalta kun paukuttelin tulemaan,
niin unohtui kaksi mielenkiintoista todistusta siitä, että asiat
ovat suurin piirtein sillä tavalla kuin sanoin. Nimittäin
MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila otti tähän asiaan
voimakkaasti pari kolme viikkoa sitten kantaa ja viittasi hallituslähteisiin
siinä, ja sitten vielä kaiken huipuksi kun maa-
ja metsätalousvaliokunta oli visiitillä Metsähallituksessa
tutustumassa pääjohtaja Kankaan johdolla tähän
metsähallitusuudistukseen, niin hän esitti tämän
saman asian, että nyt Metsähallituksen asema paranee,
kun kahden leidin loukusta päästään
irti ja yhden ministeriön eli luonnonvarainministeriön
alaisuuteen.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Sivistysvaliokunnan jäsenenä haluan
ilmaista mielipahani siitä, että todellakaan ministeriössä ei
ole millään tavalla huomioitu sitä yksimielistä kritiikkiä,
joka tuli ilmaistuksi sivistysvaliokunnan yksimielisessä lausunnossa.
Voin yhtyä siihen ed. Kalliksen esittämään huomioon,
että tämä laki on hyvin laaja ja että yksittäisen
kansanedustajan on ollut mahdotonta perehtyä näin
laajaan lakiin työskennellessään esimerkiksi
vain parissa tai kolmessa valiokunnassa ja katsoessaan asioita niiden
näkökulmasta. Mutta on ihan selvää,
mitä tulee näihin sivistys- ja kulttuuriasioihin,
joista valiokunta lausui, että niiden asema tässä uudessa
laissa on kyllä hyvin huolestuttava, samoin kuin mitä tulee luonnonhoidon
kysymyksiin, niin niistä on syytä olla huolissaan,
kuten ed. Pulliainen tuossa toi aikaisemmin esille.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Johannes Koskinen.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Tästä aluehallintouudistuksesta
on tässä toisessa käsittelyssä käyty
kohtuullisen monipuolista keskustelua ja erityisesti luonnollisesti
oppositiopuolueiden taholta esitetty kritiikkiä, mutta
mielestäni pääosin rakentavaa kritiikkiä.
Muutamaan asiaan haluan kiinnittää huomiota, jotka
totesin myös ensimmäisen käsittelyn yhteydessä.
Hallintovaliokunnalle antoi lausunnon kahdeksan valiokuntaa.
Voin sanoa, että näitä lausuntoja kyllä tutkittiin.
En voi yhtyä siihen tai hyväksyä sitä kommenttia,
että valiokunta olisi olkaa kohauttanut tai sivuuttanut
täysin substanssivaliokuntien lausunnot. Esimerkiksi sivistysvaliokunnan
lausuntoa pohdittiin hyvin pitkään ja kuultiin
myös asiantuntijoita ja kuultiin ministeriöiden
kannanottoja. Eivät nämä asiat ole mustavalkoisia,
mutta silloin, jos tehdään muutos valiokunnassa
hallituksen esitykseen, aina tarvitsee olla vahvat perusteet.
Siihen arvostamani ed. Pulliaisen esittämään näkemykseen
liittyen, että tässä on ollut tavoitteena
ajaa ympäristöministeriö tai ympäristöhallinto
alas, myöskin ympäristönäkökulma
on mielestäni tässä valiokunnan mietinnössä kohtuullisen
hyvin otettu huomioon. On luonnollista, että asioista voidaan
olla eri mieltä, mutta kuitenkin voin sanoa, että näin
mittavaan ja haasteelliseen asiaan tämän käytettävissä olevan
ajan puitteissakin valiokunta paneutui mielestäni kohtuullisen
hyvin ja lopputulos on kohtuullisen hyvä. Erittäin
haasteellinen tulee olemaan toimeenpano ensi vuoden alusta ja sen
toteutumisen seuranta, ja juuri sen vuoksi, jos jostakin mietinnöstä on aiheellista
esittää selontekoa, niin tässä,
ja sen selonteon merkitys tulee olemaan suuri.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Tölli on siinä oikeassa,
että näitä lausuntoja on kyllä huomioitu
mietinnön sisällössä, mutta oleellistahan
tässä on se, että mitään
kohtaa ei ole muutettu eli hallituksen esitys on ihan sellaisenaan
viety läpi. Kun hallituspuolueittenkin edustajat tietävät,
että muutoksen tarvetta olisi, niin olisi pitänyt
olla myöskin ryhtiä tehdä niitä muutoksia
eikä vain mietinnössä sitten tuoda niitä esille.
Ei tämä sillä tavalla tuota yhtään
mitään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Töllille kommenttina vaan se,
että silloin, kun oltiin Säätytalolla
hallitusneuvotteluissa, niin silloinhan nimenomaan se asia ilmaistiin niin,
että tämän aluehallintouudistuksen täytyy olla
sellainen, että luonnonvarainministeriövaihtoehto
on luonnollinen vaihtoehto ilman ympäristöministeriötä.
Mutta kun me tulimme sieltä ulos ja hallitus oli aloittanut
työskentelynsä, niin maa- ja metsätalousministeri
Anttila sanoi sen selvästi julkisuuteen, tuli ulos ja kertoi,
että se tarkoittaa tätä. Ei muuta.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Minä olen vähän
loukkaantunut ed. Töllille, kun hän väitti,
että minä olisin täällä tuonut
esille rakentavaa kritiikkiä. Se ei lainkaan ollut minun tarkoitukseni.
Minun tarkoitukseni oli tuoda esille repivää kritiikkiä ja
kaikin tavoin osoittaa, että tämä on
täysin kelvoton esitys ja että siitä tulee suuri
hallinnollinen fiasko. Luulen, että se hallinnollinen fiasko
tulee olemaan melkein samanlainen kuin tämä hallituksen
rokotusohjelma, että kansalaisista ei välitetä roskaakaan,
vaan heitä seisotetaan odottamassa rokotteita, joita ei
ole, ja ei ole mitään eroa, onko vanha tai sairas,
heitä pompotellaan. Te ette välitä Suomen
kansasta lainkaan tässä uudistuksessa, ette lainkaan.
Minä arvostan ed. Tölliä kohteliaana
miehenä. Jos se oli sarkasmia, minä en loukkaannu,
mutta ajatus oli esittää todella repivää kritiikkiä.
Hän sitten sanoi, että tässä ajassa,
mutta tässähän se juju onkin, että tässä ei
ollut aikaa ja teidän tehtävänänne
on ollut huolehtia siitä, että mikään
ei muutu, koska tämä valmistelutyöhän
on viety jo hyvin pitkälle. Toivon, että kaikki
viisaat ihmiset tässä salissa ovat mukana hylkäämässä tätä esitystä.
Keskustelu päättyi.