9) Hallituksen esitys laiksi Suomen Akatemiasta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on siis hallituksen
esitys laiksi Suomen Akatemiasta ja sivistysvaliokunnan mietintö 8.
Meitä on tänään kymmenen jälkeen
illalla täällä pieni joukko. Sivistyspuolue
kokoomuksen kansanedustajia en näe. Asia koskee siis Suomen
Akatemiaa, sen asemaa ja tulevaisuutta.
Tässä mietinnössä on vastalause,
jonka ovat allekirjoittaneet edustajat Tuula Peltonen, Paavo Arhinmäki,
Ilkka Kantola, Pauliina Viitamies, Anneli Kiljunen ja Leena Rauhala.
Arvoisa puhemies! Tämä vastalause lähtee
siitä, että lakiehdotus hylätään.
Esitänkin omasta puolestani, että tämä hallituksen
esitys ja sivistysvaliokunnan mietintö käsitellään
vastalauseen mukaisesti ja esitän, että lakiehdotus
hylätään.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Hyvät kansanedustajat! Kannatan ed.
Tiusasen esitystä siitä, että tämä lakiesitys
hylättäisiin.
On valitettavasti todettava, että tämä käsillä oleva
laki Suomen Akatemiasta on paitsi huono myös turha. Se
ei paranna tieteenteon mahdollisuuksia eikä ole millään
lailla välttämätön. Tämä siitä huolimatta,
että lakia on perusteltu kytkemällä se
viime keväänä hyväksyttyyn uuteen
yliopistolakiin. Kyseenalaisinta hallituksen esityksessä on
Akatemian virkojen lakkauttaminen ja siirtäminen määrärahoina
yliopiston tai tutkimuslaitosten palvelussuhteiksi.
Akatemiatutkijan työnantajan vaihtuminen Suomen Akatemiasta
yliopistoksi tulee mitä todennäköisimmin
kaventamaan Akatemian rahoituksella työskentelevien tutkijoiden
mahdollisuutta edistää tieteen monialaisuutta.
Se, että yliopistoon työsuhteessa oleva tutkija
on tähän saakka tehnyt tutkimustaan työsuhteessa
Suomen Akatemiaan, on taannut tutkijalle tietyn työrauhan.
Tutkija on huomattavasti vapaampi valitsemaan tutkimuskohteensa,
valloittamaan kokonaan uusia tutkimusalueita tai yhdistämään
tutkimusalueita luovasti, jos hän tekee tutkimustaan Suomen
Akatemian eikä yliopiston alaisuudessa. Akatemian rahoituksella
työskentelevän tutkijan vapaus yliopisto- ja oppiaineorganisaatiosta
takaa sen, että tutkijalla on mahdollisuus tehdä tutkimusta
myös tavalla, joka ei ole synkronissa laitoksen virallisen
tutkimusparadigman tai dominoivan tutkimusalueen kanssa.
Tämä ei ole syytös yliopistoja kohtaan.
Tunnettu tosiasia on, että yliopistolaitoksilla tehty tutkimus
on luonteeltaan konservatiivisempaa ja rajoittuneempaa kuin vapaana
perusopetuksen ja laitoksen profiloitumisen paineesta tehty tutkimus.
Yliopistollisille oppiaineille on tyypillistä kannustaa
opettajiaan ja tutkijoitaan valitsemaan tutkimuskohteensa siten,
että tutkimus palvelee samalla perusopetusta ja tutkimustulokset
hyödyttävät sitä tutkimusta,
jossa laitos on ansioitunut tai jolla se haluaa profiloitua. Tämä heikentää laitokseen
palvelussuhteessa olevien opettajien ja tutkijoiden mahdollisuuksia
keskittyä omaan tutkimukseensa siten, että myös
uusien yllättävien tieteellisten avausten tekeminen
on mahdollista. Sanoessani näin en moiti yliopistoja. Tieteellisessä keskittymisessä,
syventymisessä, historiatietoisuudessa ja konservatiivisuudessa
on omat hyvät puolensa. Harvemmin on kuitenkaan niin, että sama
laitos onnistuu sekä profiloitumaan tietyn tutkimussuunnan
kansainvälisenä suunnannäyttäjänä että tekemään
uusia innovatiivisia avauksia eli kasvattamaan laitoksen monialaisuutta.
Koska yliopistollisilla laitoksilla on omat tehtävänsä,
muun muassa opetustehtävä, on ymmärrettävää,
että meillä tähän saakka on
ollut erikseen yliopisto ja tutkimuslaitokset ja niiden lisäksi
riippumaton Suomen Akatemia, jonka tehtävänä on
ollut vastata korkeimmasta tieteellisestä tutkimuksesta
maassamme. Suomen Akatemian tutkijoiden riippumattomuus yliopiston organisaatiosta
on taannut tutkijoille edes teoreettisen mahdollisuuden esittää uusia
tieteellisiä avauksia ja tulkintoja silloinkin, kun ne
ovat olleet ristiriidassa yliopistossa tai kyseessä olevalla
tutkimuslaitoksella vakiintuneiden näkemysten kanssa.
Suomen Akatemian itsenäisyyttä on tähän saakka
arvostettu. Yliopistotutkijoiden keskuudessa akatemiavirat ovat
olleet tavoiteltuja juuri niiden suoman työrauhan vuoksi.
Suomen Akatemia -lain uudistusta kohtaan esitetty kritiikki on
näin ollen lähtenyt siitä, miten tiedeorganisaatiot
meillä toimivat ja millaiset olosuhteet ovat otollisimmat
uutta luovan tieteen syntymiselle. Yliopistoilla on omat tehtävänsä ja
Akatemialla omansa.
On odotettavissa, että yliopistot ja tutkimuslaitokset
tulevat jatkossa uuden yliopistolain myötä profiloitumaan
entistä tiukemmin. Pärjätäkseen
rahanjaossa yliopistojen on erottauduttava, siis profiloiduttava
ja keskityttävä omille alueilleen entistä selkeämmin.
Näin voidaan tehdä läpimurtoja ja syventää ymmärrystä valituilla tutkimusalueilla,
mutta on selvää, että myös yksittäisiin
tutkijoihin kohdistuvat paineet keskittää tutkimuksensa
nimenomaan taustaorganisaationsa valitsemalle alueelle tulevat samalla
kasvamaan. Keskittymisen ja syventymisen varjopuoli on se, ettei
yksilöille ja toisinajattelijoille ole järjestelmässä riittävästi
tilaa.
Arvoisa puhemies! Viimeisimmässä Helsingin
Sanomien Viikkoliitteessä on haastateltu erästä ansioituneimmista
suomalaisista tutkijoista, taloustieteilijää ja
Nobel-ehdokasta Bengt Holmströmiä. Holmströmin
tarina on esimerkki siitä, miten pitkälle visionäärinen
ja tottelematon tutkija voi tieteellisellä uralla päästä.
Uusista yllättävistä näkökulmista
asioita ajatteleva voi edetä aina Nobel-palkintoon saakka.
Kyse on siitä, onko tutkijalla mahdollisuutta tai rohkeutta
tarttua aiheisiin, jotka eivät ole kyseessä olevan
laitoksen tai oppiaineen vallitsevan paradigman mukaisia. Jos tutkimuksen
edellytyksiä halutaan tiedepoliittisesti edistää,
luovan tieteen ehtoja ei pitäisi tietoisesti kaventaa.
Nyt uudistettavan Suomen Akatemia -lain sisältämien
epäkohtien vuoksi on välttämätöntä, että lain
vaikutuksia seurataan ja lakia ollaan valmiita muuttamaan, mikäli
laissa nähdyt riskit, kuten tieteen monialaisuuden kapeneminen,
realisoituvat, mitä kukaan ei tietenkään
toivo.
Lisään lopuksi, että tämän
lain kohdalla olisin hyvin mielelläni väärässä.
Tulkintani vastaa kuitenkin sitä kritiikkiä, jota
akateemikot, Suomen Akatemian tutkijat ja professorit samoin kuin Tieteentekijöiden
liitto ja Professoriliitto ovat julkisuudessa laajasti tuoneet esiin.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraatit olivat edellisessä hallituksessa laittamassa
alulle historiallista yliopistouudistusta. Saimme tällä vaalikaudella
sitten tarkoin varjella, ettei tämä hallitus tee
uudistuksesta historiallista epäonnistumista. Saimme onneksi
hiukan pelastettua edes pahimmat mokat esityksestä.
Nyt samainen hallitus on esittämässä Suomen Akatemian
tutkijoiden virkojen siirtämistä yliopistojen
alaisuuteen. Siirrolla ei ole mitään tiede- ja
tutkimuspoliittista perustetta. Joudummekin jälleen pelastamaan
huippututkimuksen tulevaisuutta nyt akatemiavirkojen säilyttämisellä Akatemiassa.
Esitämme siis tämän hallituksen esityksen
hylkäämistä.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Peltosen tekemää hylkäysesitystä.
Silloin viimeksi huhtikuussa kun tästä keskusteltiin,
oli Suomen Kuvalehti juuri julkaissut 37 akatemiaprofessorin kirjoitukset,
jotka arvostelivat ankarasti tätä lakiesitystä ja
sanoivat, että se on hyppy pimeään. Me
saimme myös kirjeen tieteen akateemikoilta, vanhoilta herroilta,
ensimmäinen nimi oli Erik Allardt, oli Olli Lehto, Päiviö Tommila,
Pekka Jauho ja monta muuta, jotka myös arvostelivat tätä esitystä.
Täällä salissa hyvin harvoin kuulee edes
hallituspuolueiden edustajia, jotka ovat kannattaneet tätä esitystä, niin
että joutuu kysymään, miksi tätä ajetaan
ja kuka lopulta on tämän takana.
Minusta tämä on harvinaisen harkitsematon juttu.
Jos tämä toteutuu tällaisenaan, niin
sen viraston, joka sitten jää, nimi ei ole kyllä minkään Suomen
Akatemian arvoinen, vaan se on sitten jonkunlainen tutkimusvirasto
tai virasto, joka tutkii tutkimusta, niin kuin se on monissa muissakin
maissa, joissa ei ole pyritty niin yleviin tavoitteisiin kuin mitä Suomen
Akatemia on saavuttanut. Tämä on surkea esitys.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ihan ulkomaita myöten on todettu,
että tämä toimintarakenne, mikä nykyisellä Suomen
Akatemialla on, on erittäin toimiva ja hyvä malli,
ja sitä on pidetty nimenomaan, jos ajatellaan tämmöistä nykyaikaista
tiedehallintoa, hyvänä. Sen vuoksi tuntuu ihmeelliseltä,
että kaikki se, mistä on todettu, että se
toimii ja on hyvä, ollaan nyt sitten romuttamassa tai purkamassa
alas ja tekemässä sellaista, jota perustellaan
nyt tässä niin kuin tätä yliopistouudistuskokonaisuutta.
Ikään kuin tässä samassa on,
lainausmerkeissä sanottuna, pakko tehdä myös
tämä Akatemiaan liittyvä muutos.
Kun sivistysvaliokunnassa kuuntelimme asiantuntijoita, niin
voi sanoa, että nimenomaan tätä ei kannatettu.
Ne, jotka hyvin tämän Akatemian käytännön
ja sen, mitä se kaiken kaikkiaan tuottaa ja on, tunsivat
hyvin, totesivat, että näin ei tulisi tehdä.
Niinpä itsekin olen tässä vastalauseessa
allekirjoittajana ja todella kannatan sitä, että tämä lakiehdotus
tultaisiin hylkäämään. Ja kun varmasti
näin on, että tätä ei hylätä vaan
tämä laki tulee voimaan, niin toivoisin, että tästä tulee sellainen
arviointi ja seuranta, mitä se sitten merkitsee meidän
nuorille tutkijoillemme, jos tämä Akatemian rakenne,
mikä on ollut, muuttuu, kun siellä on saanut tehdä tutkimusta
ja on todella saanut tutkijan uraa kehittää ja
päästä eteenpäin, mitä merkitsee
nyt tämä uusi yliopiston sisälle soluttautuminen.
Siinä tulee sitten tämmöisiä kahden
kerroksen erilaisia professoreita. Tämän seurannan
tulisi olla todella nyt valvonnassa, mitä se merkitsee.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Todellakin tämä torso hallituksen
esitys joutaa tulla hylätyksi. Se on aivan selvä asia.
Tämä esityshän on syntynyt kuulemma vain
sillä perusteella, että tällä tavalla
Suomen Akatemian resurssit saadaan valtioneuvoston tuottavuusohjelman
piiriin, mikä tarkoittaa sitä, että voidaan
näitä vakansseja lakkauttaa, kun ne ovat yliopistoinstituution
sisällä omalla tavallaan.
Tämä mietintö on poikkeuksellisen
kelvottomasti tehty. Se jättää enemmän
asioita auki kuin ratkaisee ongelmia, ja sitä paitsi se
on sisäisesti ristiriitainen: toisaalta sanotaan näin
ja toisaalta sanotaan noin. Tästä ei todellakaan
ole mitään hyvää sanottavaa.
Todellakin kannatan tämän esityksen hylkäämistä.
Keskustelu päättyi.