2) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi Taiteen edistämiskeskuksesta,
valtion taiteilija-apurahoista annetun lain muuttamisesta ja alueiden
kehittämisestä annetun lain muuttamisesta
Raija Vahasalo /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä esitys on hallintolaki. Se
kokoaa hallinnollisen kehyksen yhteen. Se ei koske taiteen sisältöön
eikä taiteen sisällöstä päättämiseen.
Tässä halutaan edistää taidetta
ja kulttuuria koko Suomessa, Suomen joka alueella, ja haluamme,
että taiteen ja kulttuurin edistäminen paranee
ja tehostuu meidän maassamme.
Olemme tehneet valiokunnassa tähän useita muutoksia
hyvässä yhteistyössä ministeri
Arhinmäen kanssa, ja kiitän ministeri Arhinmäkeä siitä,
että hän on erinomaisesti ollut tässä mukana. Tällä esityksellä halutaan
tuoda läpinäkyvyyttä, selkeyttää päätöksentekoa,
ja muun muassa halusimme tuoda avustus- ja apuraha-asioihin valituskieltomahdollisuuden.
Me haluamme säilyttää 13 alueellista
taidetoimikuntaa edelleenkin jne.
Kulttuuri-sanasta tuli paljon kritiikkiä valiokunnassa,
ja sen tähden halusimme kulttuurin ja taideasiat selkeyttää siten,
että Taiteen edistämiskeskuksen tehtävissä korostettiin
nimenomaan taiteen edistämistä. 1 §:n
1 momentti kuuluu näin: "Taiteen edistämistä varten
on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen virasto Taiteen
edistämiskeskus, jolla on aluetoimipisteitä."
Kulttuurin osalta haluttiin tehdä muutos 2 momenttiin: "Keskuksen
tehtävänä on myös kulttuurin
edistäminen siltä osin kuin se ei kuulu muun viranomaisen
tehtävään. Keskuksen toiminnan järjestämisestä säädetään
tarkemmin valtioneuvoston asetuksella." Eli halusimme siis erottaa
keskuksen viranomaistehtävät ja luottamuselimen
tehtävät, vertaisarviointiin perustuvat tehtävät
toisistaan. Tästä kulttuuri-sanasta, joka siellä tehtäviin
kuuluu, halusimme myöskin perusteluihin kertoa, mitä sillä tarkoitetaan.
Sillä tarkoitetaan muun muassa lastenkulttuuria, monikulttuurisuutta
tai terveyttä kulttuurista -hanketta ja tämänlaisia
asioita.
Aluetoimipisteiden määrää oli
hallituksen esityksessä vähennetty, mutta valiokunta
ei pitänyt tätä ajatusta perusteltuna,
ja saamamme selvityksen mukaan nykyisten 13 toimipisteen lukumäärää pidettiin
toimivana, ja halusimme sen säilyttää.
Tämä on tärkeää siksi,
että totesimme, että toimipisteen merkitys sijaintipaikkakunnalle
ja muulle sen alueen toiminta-alueelle oli erittäin tärkeä,
ja siksi tämä sivutoimipisteidenkin mahdollisuus
haluttiin jättää ja siitä säädetään
asetuksessa.
Vertaisarviointia haluttiin kovasti korostaa ja vertaisarviointi
haluttiin lisätä myöskin useampaan kohtaan.
Vertaisarvioinnin merkitys on erityinen silloin, kun luottamusmiehiä valitaan,
ja siitä syystä halusimme lisätä taideneuvostopykälään
kohdan, jossa taideneuvosto voi asettaa tarvittaessa valtion taidetoimikuntaan
vertaisarviointiin liittyviä asioita valmistelevia jaostoja. Nämä jaostot
ovat sellaisia elimiä, jotka voivat käsitellä asioita,
kun nousee esimerkiksi uusia taidealoja, taidemuotoja, produktioita
jne.
Toinen asia, mitä muutettiin, oli taideneuvoston jäsenen
pätevyys. Esityksessä ensin oli, että taiteeseen
tai kulttuuriin perehtynyt henkilö olisi jäsen,
mutta halusimme myös korostaa sitä, että henkilöllä on
pätevyys taiteeseen, ja siksi muutimme sen kuulumaan näin:
"Taideneuvoston jäsenen tulee olla taiteeseen ja kulttuuriin
perehtynyt henkilö." Jos olet perehtynyt taiteeseen, niin olet
myös perehtynyt kulttuuriin, mutta päinvastoin
se ei välttämättä sitten toimi.
Siksi muutimme sen. Halusimme myöskin korostaa sitä,
että nimenomaan taidetta edistävät taideneuvosto, valtion
taidetoimikunnat, alueelliset taidetoimikunnat ja erillislautakunnat.
Eli nämä ovat niitä, jotka tekevät
ja päättävät taiteen sisällöstä.
Kaiken kaikkiaan saimme hyvän lopputuloksen, hyvän
mietinnön aikaiseksi valiokunnassa, mutta siitä huolimatta,
arvoisa puhemies, täytyy todeta, että mietintöön
sisältyy vastalause.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kuten puheenjohtaja totesi, niin alkuperäisestä lakiesityksestä
poiketen
tämä laki sai paremman muodon, kun hallituspuolueet
sitä hioivat aikansa. Se täytyy tässä rehellisesti
todeta, mutta siitä huolimatta on se sama viesti, joka
on monista hallituksen päätöksistä tullut
täällä eduskunnassa julki, ja niitä kaikkia
emme edes vielä tiedä. Tästä esityksestä paistaa
se, että tällä myös keskitetään
valtaa yhteen toimipisteeseen, ja tietysti pelkona meillä on,
eikä pelkästään pelkona, vaan
myöskin kentältä tulleissa viesteissä on
se sanoma, että taiteen tekeminen alueilla koko Suomessa
vaikeutuu ja osittain jopa estyy tämän esityksen
myötä. Miksi näin tapahtuu, niin se syy on
tietysti se, että kun keskusjohtoisesti ryhdytään
vetämään tällaista taiteen ja
kulttuurin alaa, niin kuin tässä esityksessä kerrotaan,
niin totta kai se asettaa sellaisia raameja, jotka tekevät
byrokratiaa ja sitä kautta vaikeuttavat toimintaa alueilla.
Toisin kuin puheenjohtaja esittelypuheenvuorossaan totesi, kyllä itse
näen, että tästä tulee laki ja
asetus sen myötä säätelemään
sellaista suuntausta, että taiteen tekeminen alueilla ei
ole enää niin yksinkertaista, helppoa ja vaivatonta,
kuin se tähän asti on ollut. Sen lisäksi
oli dubioita monen asiantuntijan suulla kerrottuna valiokunnassa myös
siitä, että luonnollinen verkottuminen, luonnollinen
toiminta paitsi resurssien suhteen myöskin toiminnallisesti
vaikeutuu, kun tavallaan ohjarina on aina keskusjohtoinen toimielin, jolta
todennäköisesti kysytään ja
joka ohjaa erilaisia toimintatapoja kentällä.
Kuten me kaikki tiedämme, taidetta ei tehdä seinillä.
Tämä malli, mitä tähän
asti on toteutettu alueilla, on ollut erittäin toimintakeskeistä,
on tehty edullisesti, on tehty halvalla, ja meidän kyllä annettiin
ymmärtää tässä asiantuntijakuulemisessa,
että säästöjä tällä ei
haeta, mutta kyllä joissakin asiantuntijakuulemisissa tuli
esille se, että olisi tarve tiivistää hallintoa.
Siihenkin olisi alueilla ollut valmiutta, jos tällaiseen
tarpeeseen olisi päädytty, mutta jotenkin tuntuma
oli se, että keskittäminen on tässä nyt
se ydinasia, jota täytyy tehdä, ja täytyy
johtaa myöskin taiteen tekemistä keskusjohtoisesti.
No, muutamia esimerkkejä, mistä tämä käy
ilmi, on ensinnäkin se, että alueelliset taidetoimikunnat
nimitetään keskushallinnon puolelta, sitten taiteilijoiden
toimeentuloedellytykset hoidetaan. 3 § lakiesityksessä viittaa
siihen myöskin enemmän keskusjohtoisesti, ja suosituksia
tietenkin sieltäpäin tulee enemmän sitten
Suomen osissa, joissa taiteilijafrekvenssi on suurempi.
Niin ikään täällä puhutaan
näistä taidetoimikuntien toimialueista, ja viittaan
tässäkin puheenvuorossani siihen, mihin puheenjohtaja
puheenvuorossaan viittasi, elikkä puhuttiin aluetoimipisteistä.
Niistä nyt sitten hallituspuolueet saivat aikaiseksi ratkaisun,
jossa myös sivutoimipisteet ovat mahdollisia. Se varmaan
lohduttaa joitakin osia Suomea, mutta en tiedä, kuinka
pitkään nämä sivutoimipisteet
sitten toimivat ja kuinka käytännössä niillä on
sitten vaikuttamisen paikka alueelliseen taiteen tekemiseen tai vaikuttamiseen
ylöspäin. Ainahan henkilöt, totta kai,
vaikuttavat, mutta kuitenkin toimintatapa alhaalta ylöspäin
olisi parempi kuin ylhäältä alaspäin.
Sitten laissa ja asetuksessa niin ikään taideneuvosto
ja sen tehtävät on määritelty
erittäin laveasti, elikkä siellä on annettu
toimintakenttää sitten laajemmin kuin alueilla
tehtävään taiteen ja kulttuurin edistämistyöhön,
ja meistä jokainen voi arvioida sitä, onko se
hyvä vai huono suunta.
Taiteen kentän erityispiirteet ovat yksi asia, joka
meitä kaikkia tietysti painaa, ja se on iso, vaakakupissa
painava asia. Meillä on erilaisia alueita. Kukin alue on
valinnut aina oman taiteen tekemisen lajinsa, ja kun toimijoita,
erilaisia vapaaehtoistoimijoita esimerkiksi, on paljon, niin on
tullut erittäin hyviä innovaatioita eri puolille Suomea,
mistä voisi sanoa, että jos pelkästään keskusjohtoisesti
taidetta yritetään alueille suitsea, niin tämä malli
ei toimisi, joten tässäkin suhteessa katson, että alueilta
päin lähtevä taiteen tekeminen on parempaa
kuin se, että rahoitusta ohjataan sitten keskusjohtoisesti
niihin tarpeisiin, mitä sieltä nähdään
parhaimmaksi. Toivon, että näin ei käy,
mutta pelkoni on suuri.
Sitten tähän edelleen kytkeytyy asia, joka
on erittäin tärkeä. Kun taidetoimikunnat
ovat toimineet alueilla, niin niiden tehtävähän
on ollut työskennellä niin, että ne tuovat
taidetta, sellaista taidetta ja sellaisille alueille, missä se
ei ole tyypillistä, elikkä taidetta on viety kouluihin,
kulttuuria on viety kouluihin, päiväkoteihin,
oppilaitoksiin, eri pienille ryhmille ja esitetty hyvinkin eksoottisissa
paikoissa, ja tämän toivoisi jatkuvan myöskin
tämän lakiesityksen myötä.
Sitten vielä läänintaiteilijan tehtäviin.
Meillä on kaikilla kokemuksia ja kontakteja myöskin läänintaiteilijoihin,
heidän työhönsä, ja voisi sanoa,
että jos läänintaiteilija-asemasta tulee
nyt pelkästään keskusjohtoinen voimavara
tai keskusjohdon ohjailussa oleva voimavara, niin pelkäänpä,
että taiteen tekeminen alueilla on vaivalloisempaa, kuin
mitä tähän asti se on ollut.
Sitten verkostotoiminta ja asiantuntemus omalta alueeltaan ovat
tietenkin taidetoimikunnan työn kannalta erittäin
merkityksellisiä ja tärkeitä, ja tämä on
asia, johon kaikesta huolimatta, vaikka keskusjohtoisuuteen ollaan
menossa, toivon paneuduttavan tarkasti.
Yksi huolenaihe tähän vielä ainakin
omasta mielestäni kytkeytyy, ja se on se, että nuoria
taiteilijoitahan on löytynyt vuosien saatossa alueilta
useita ja heidän esille pääsemisensä apurahojen
tai muiden turvin läänintaiteilijoiden etsimänä on
ollut sellaista toimintaa, joka on aina rikastuttanut alueen taidetoimintaa
eri tavoin, ja tätä haluaisin erityisesti korostaa,
että kun Suomi on luovan talouden maaksi kastettu maa,
niin se tarkoittaa myös sitä, että me
poimimme kaikilta alueilta kaikki ne potentiaaliset nuoret, jotka
ovat mahdollisia sitten etsiytymään taiteen tekemisen tai
luovan työn uralle yleensä.
Vielä viimeinen huolenaiheeni, joka tähän
sisältyy, on se, että kun taiteen ja taiteen tekemisen
ei pitäisi olla aina rahasta kiinni, niin myöskään
taiteen ja kulttuurin vastaanottamisen ei pitäisi olla
rahasta kiinni. Siksi tässä esityksessä erityisesti
saatesanoiksi haluaisin sanoa sen, että kun kulttuuri on
kuitenkin ihmiselle se voimavara, josta ihminen ammentaa varsinaiseen
päivärytmiinsä eliksiiriä, niin
pitäisi olla niin, että taide on kaikkien saatavissa
riippumatta siitä, mitkä ovat taloudelliset olosuhteet
kullakin ihmisellä.
Näistä kaikista hyvistä seikoista,
mitä puheenjohtaja tuossa luetteli, huolimatta päädyimme omassa
valiokuntaryhmässämme, keskustan valiokuntaryhmässä,
siihen tulokseen, että emme voi olla tämän
esityksen takana. Sille antoivat hyvää tukea asiantuntijakuulemiset,
joita oli paljon, ja he olivat sitä mieltä, että siirtymäaika
olisi hyvä ja ellei sitä voida toteuttaa, niin
sitten muita muutoksia, nimenomaan pois keskusjohtoisuudesta, niin
tämä lakiesitys olisi voinut tulla hyväksyttäväksi.
Elikkä kun näin ei ole tapahtunut, niin tulen
sitten toisessa käsittelyssä esittämään hylkyä tälle
laille.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esittämä lakimuutos
heikentää taiteen ja kulttuurin tasa-arvoista
asemaa koko Suomessa. Esityksen tavoitteeksi on asetettu selkeyttää taidetoimikuntalaitosten
toimintaa sillä tavalla, että erotetaan viranomais-
ja luottamuselintoiminta. Tämä on hyvinkin perusteltavaa,
mutta toimet ovat erikoisia. Nyt aiotaan rakentaa uusi Taiteen edistämiskeskus
tänne Helsinkiin ja samalla riisutaan maakuntien vaikutusvaltaa
taiteesta ja kulttuurista yleensä. Tämä lakimuutos
ei tue yksilöiden ja alueiden tasa-arvoja eikä myöskään
poliittisesta päätöksenteosta irrottautumista,
kuten jotkut ovat toivoneet. Valta keskittyy nyt muutamille virkamiehille.
Uudistuksessa olisi pitänyt edetä niin, että taiteen
ja kulttuurin kehittämistarpeita ja asiakkuuksia olisi
painotettu enemmän, ei niinkään hallintoa
ja järjestelmiä tässäkään
hallituksen esityksessä. Nykyinen laki on ollut joustava,
ja uudet taiteenalat on saatu mukaan tähän taidekenttään
ja myös rahoituksen jakoon, näistä esimerkkinä valokuva-
ja mediataide.
Ministeri Arhinmäki, me olemme tunteneet teidät
hyvinkin monikulttuurisuuden vaalijana ja paikallisen kulttuurin
edistäjänä. Siksi tämä lakiesitys
kokonaisuudessaan on hyvin hämmentävä,
että se tulee teidän ministeriöstänne
ja ratkaisun vastustajina ovat olleet pitkälti kulttuurin
tekijät alueilta, jotka ovat kritiikkiä esittäneet
hyvinkin laajasti.
Taiteen edistämisen paras osaaminen omasta mielestäni
on alueilla, missä vastuun tulee säilyä myöskin
jatkossa. Aluetoimipisteiden resurssit ja mahdollisuus toimia omalla
alueella, omista lähtökohdista, pitäisi
turvata joka tapauksessa. Nyt tälle rakennettavalle Taiteen
edistämiskeskukselle ei pidä antaa vapaata valtakirjaa,
päätösvaltaa siitä, missä esimerkiksi
aluetoimipisteet sijaitsevat ja kuinka paljon niitä on,
vaan päätös toimipisteistä ja
niiden sijainnista olisi pitänyt kirjoittaa lakiin, jotta
me voisimme vakuuttua siitä, että taidetta ja
kulttuuria ja päätösvaltaa rahoituksen
jaostakin tehdään siellä, missä sitä taidetta
ja kulttuuriakin harjoitetaan.
Päätösvallan läänintaiteilijan
toimialasta ja tehtävistä tulee olla alueellisella
taidetoimikunnalla, ei Taiteen edistämiskeskuksella. Tähän
on tullut paljon alueilta kritiikkiä. Esimerkiksi läänintaiteilijoiden
työ Pohjois-Pohjanmaalla on erittäin merkittävää taiteen
ja kulttuurin kehittämistyötä. Heidän
työpanoksensa määrittely alueellisista
tarpeista käsin on tärkeää,
ja se kosketuspinta toimijoiden kanssa on edelleenkin säilytettävä.
Siksi ihmettelen tätä keskusjohtoisuuden ihannetta,
koska yhteisöille tulevista valtionavuista ja taitelijoiden
matka-apurahoista päätetään
nyt sitten tulevaisuudessa keskusjohtoisesti. Nykyiselläänkin
jo 60 prosenttia taitelija-apurahoista menee pääkaupunkiseudun
taiteilijoille, ja uskonpa, että tahti valitettavasti vain
kiihtyy.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä eduskunnalle annettu
hallituksen esitys on siis sekä julkisuudessa että valiokunnan
asiantuntijakuulemisissa sekä myös täällä salissa
tänään saanut osakseen paljon kritiikkiä.
Lähtökohta on kuitenkin erittäin tärkeä eli
uudistaa 60-luvulta peräisin olevan taidetoimikuntalaitoksen toimintaa
ja rakennetta vastaamaan paremmin vuosikymmenten varrella tapahtuneisiin
toimintaympäristön muutoksiin sekä turvata
taiteen autonomiaan liittyvä vertaisarviointi myös
tulevaisuudessa, ja kaikesta tästä kritiikistä huolimatta katson
sivistysvaliokunnan tavoin, että esitys on kannatettava
valiokunnan esittämin muutoksin.
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki
Arvoisa puhemies! Tämä Taiteen edistämiskeskuksesta
annettu lainsäädäntö on tehnyt
aika pitkän tien. Tämä oli jo viime kaudella
esillä, sai erittäin paljon kritiikkiä,
ja se pyrittiin huomioimaan mahdollisimman laajasti tässä esityksessä.
Erityisesti kritiikki kohdistui siihen, että alueellisten
taidetoimikuntien määrää oltiin
vähentämässä. Nyt alueellisten
taidetoimikuntien määrä ei vähene,
vaan se säilyy samana 13:na kuin tähänkin
asti, mikä oli pohjaesitys. Toinen keskeinen kritiikki
kohdistui siihen, että aikaisemmassa esityksessä olisi taidetoimikuntien
määrä vähentynyt. Nyt ne eivät
tässä esityksessä vähene. Nämä olivat
ne kaksi keskeistä kritiikkiä, jotka korjattiin.
Sen jälkeen on noussut myös muita huolia,
ja tässä sivistysvaliokunnan pohjaesityksessä on aika
hyvin huomioitu — aivan niin kuin tässä on sekä hallituksen
että opposition kansanedustajien puolelta tullut esille — se,
että esimerkiksi kysymystä, mitä on kulttuuri,
on täsmennetty ja oikein mainiosti täsmennetty
sitä, että nimenomaan pitää olla
taiteen ja kulttuurin asiantuntemusta, kun siitä oli huoli,
koska tämän tehtävä on nimenomaan
taiteen edistäminen.
Mitä tulee tähän keskittämiseen
ja alueisiin, niin pitää nyt muistaa, miten tapahtuu
se taiteen edistämistyö alueilla. Läänintaiteilijat
ovat siinä keskeisessä roolissa. Jossain vaiheessa
esitettiin läänintaiteilijoiden nimen muuttamista.
Halusin tässä pohjaesityksessä selkeästi
pitää kiinni tästä tunnustetusta
ja tunnetusta läänintaiteilijan nimestä,
ja läänintaiteilijat ovat nimenomaan ne, jotka
alueilla ovat jatkossakin hajautetusti, tekevät sitä taiteen
edistämistyötä. Jatkossakin läänintaiteilijat
tullaan valitsemaan, kun alueellisia taidetoimikuntia on kuultu
nimenomaan alueiden näkökulmasta.
Toinen huomio ovat nämä aluetoimipisteet, joiden
määrää oltiin vähentämässä.
Nyt on ajatus se, että tulee vähempi määrä aluetoimipisteitä,
mutta voi toimia sivutoimipisteitä. Kysymys on vain siitä,
että voi normaali esittely tulla myös tähän
virastoon — on valmistelija, on esittelijä, on
päätöksenteko — jotta tulee
avoimuutta, läpinäkyvyyttä. Se on oikeusturvakysymys
myös taiteilijalle. Tämä ehkä puheenvuoroissa
jäi huomioimatta, että nyt tältä osin
parannetaan taiteilijoiden oikeusturvaa.
Tässä nämä muutamat huomiot.
Itse en näe, että tässä on pyrkimys
keskittää tai yksittäiselle henkilölle
tuoda lisää valtaa, vaan päinvastoin, tässähän
monelta osin viedään päätöksentekovaltaa
entistä lähemmäksi sitä taidekenttää,
muun muassa siltä osin, missä sijaitsevat nämä aluetoimipisteet
ja missä sijaitsevat sivutoimipisteet. Jatkossa se on taidekenttä itse,
joka siitä päättää, eikä mikään
ylätaso.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva hallituksen
esitys eduskunnalle laeiksi Taiteen edistämiskeskuksesta, valtion
taiteilija-apurahoista annetun lain muuttamisesta ja alueiden kehittämisestä annetun
lain muuttamisesta on valiokunnan asiantuntijakuulemisessa saanut
osakseen paljon kritiikkiä. Valiokunta kuitenkin katsoo,
että hallinnollisesti nimenomaan taidehallinnon järjestämisen
ja kehittämisen kannalta uudistus on tarkoituksenmukainen
ja että hallituksen esitys voitaisiin hyväksyä valiokunnan
siihen tekemin muutosesityksin.
Saatu kritiikki ja huoli on kohdistunut lähinnä kolmeen
asiaan. Ensiksikin on haluttu, että tehtäväksi
rajataan vain taiteen tukeminen eikä koko inhimillistä toimintaa
koskeva kulttuurin kenttä. Pelkona on ollut tehtävän-
ja rahanjaon laajentuminen vaikkapa olutkulttuuriin tai kahvilakulttuuriin — tällaisia
esimerkkejä on mainittu.
Asiantuntijaelinten jäsenten pätevyydestäkin on
kannettu huolta. Ei ole haluttu, että pätevyydeksi
riittäisi vain kulttuurin asiantuntijuus ilman taiteen
tuntemusta. Myös vertaisarvioinnin säilymisestä on
kannettu huolta. On pelätty, että taiteen asiantuntijuus
korvautuu kulttuurin asiantuntijuudella ja taiteen autonomia heikkenee.
Kolmantena huolenaiheena on ollut aluetoimipisteiden määrä,
lähinnä huoli niiden vähenemisestä,
ja myös jaostoista on kannettu huolta. Valiokunnan tekemissä muutosesityksissä on
varsin kattavasti kuitenkin vastattu kritiikissä esiintyneisiin
kohtiin ja huoliin.
Hallituksen esityksen mukaan taiteen ja kulttuurin edistämistä varten
on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen Taiteen edistämiskeskus. Kulttuurin
edistäminen olisi keskuksen tehtävä kuitenkin
ainoastaan siltä osin, kuin se ei kuuluisi muun viranomaisen
tehtävään. Useissa asiantuntijalausunnoissa
on pelätty, että keskuksen laaja tehtäväksianto
myös kulttuurin osalta voisi merkitä tehtävien
painopisteen siirtymistä liikaa kulttuurin keskuksen perimmäisen
tehtävän elikkä taiteen edistämisen
kustannuksella. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kulttuurin
edistämisellä tarkoitetaan tässä yhteydessä esimerkiksi,
niin kuin valiokunnan puheenjohtaja jo mainitsikin, lastenkulttuuriin,
monikulttuurisuuteen tai terveyttä kulttuurista -hankkeeseen
liittyviä tehtäviä, joita jo nyt on sinne
delegoitu. Kyseessä olisi siis lähinnä nykytilan
ylläpitäminen.
Valiokunnan muutosehdotuksen mukaan Taiteen edistämiskeskuksen
tehtävänä olisi taiteen edistäminen,
ei siis taiteen ja kulttuurin edistäminen. Kulttuurin edistäminen
todellakin kuuluu sille vain ja ainoastaan siltä osin,
kuin se ei kuulu muiden viranomaisten tehtäviin.
Opetus- ja kulttuuriministeriö on osana uudistusta
valmistellut alueellisten toimipisteiden määrän
vähentämistä. Valiokunta ei pidä tätä suunnitelmaa
perusteltuna, sillä saamamme selvityksen mukaan nykyinen
13 toimipisteen määrä on ollut toimiva.
Alueellisten taidetoimikuntien asiantuntemusta pitäisi
kyetä hyödyntämään laajasti
alueellisessa kehittämisessä. Tästä syystä myös
aluetoimipisteiden tulisi kyetä riittävästi avustamaan
alueellisia taidetoimikuntia näiden seuratessa alueen taiteellista
toimintaa. Sivistysvaliokunta katsookin, että nykyisilläkin
alueellisten taidetoimikuntien sijaintipaikkakunnilla tulee edelleenkin
säilyttää mahdollisuus sivutoimipisteisiin.
Valiokunnan saaman lisäselvityksen mukaan asetuksella
onkin tarkoitus säätää, että virasto päättäisi
aluetoimipisteiden määrästä ja
sijaintipaikkakunnasta ja että aluetoimipisteillä voisi olla
näitä sivutoimipisteitä. Vaaraa alueellisuuden
heikentymisestä ei siis ole.
Arvoisa puhemies! Vertaisarvioinnin merkitystä taidekentän
kaikissa avustus- ja apuraha-asioissa tulee korostaa. Vertaisarvioinnin
toteutumisen kannalta ovat tärkeitä luottamusmiesten valintaprosessi
ja luottamuselinten asiantuntemuksen laaja-alaisuus. Hallituksen
esityksen mukaan toimikunnan jäsenellä tulisi
olla hyvä taiteellinen asiantuntemus, ja se vastaakin nykykäytäntöä sitä heikentämättä.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisen yhteydessä on esitetty
epäilys, että taiteen vertaisarviointi kärsii,
jos kaikkia taidetoimikuntien jäseniä ei nimetä nykyiseen
tapaan järjestöjen esittämien henkilöiden joukosta.
Esityksen mukaan ennen valtion taidetoimikuntien asettamista taideneuvoston
tulisi kuulla taiteen kannalta merkittäviä tahoja.
Jäseniä valittaessa onkin huolehdittava siitä,
että toimikunnan taiteellinen ja muu asiantuntemus on monipuolinen
ja että kielelliset ja alueelliset näkökohdat
otetaan huomioon. Jäsenten määräämistä ei
voida kuitenkaan sitoa pelkästään järjestöjen
ja laitosten ehdottamiin henkilöihin. Jaostojen asettamismahdollisuus
sen sijaan on tärkeä, sillä se lisää vertaisarvioinnin
laaja-alaisuutta ja asiantuntemusta muun muassa sellaisissa asioissa,
jotka koskevat uusia taiteenaloja tai poikkitaiteellisuutta.
Valiokunnan esityksen mukaan taideneuvosto voikin tarvittaessa
asettaa valtion taidetoimikuntaan vertaisarviointiin liittyviä asioita
valmistelevia jaostoja. Valiokunta on edelleen korostanut taiteen
asemaa uudistuksessa ja täsmentänyt taideneuvoston
jäsenen kelpoisuutta siten, että taideneuvoston
jäsenen tulee olla taiteeseen ja kulttuuriin perehtynyt
henkilö. Pelkkä kulttuurin asiantuntemus ei siis
riitä.
Samoin valtion taidetoimikunnat päättävät vertaisarviointiin
perustuvista apurahoista ja palkinnoista, ja sama koskee alueellisia
taidetoimikuntia, siis nimenomaan vertaisarviointiin perustuvia.
Tähän kokonaisuuteen voikin nyt olla tyytyväinen.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys 52 eduskunnalle laeiksi
Taiteen edistämiskeskuksesta ei edistä suomalaisen
taiteen asemaa, vaan päinvastoin. Esitys ei ole tasapuolinen
taiteiden ja kulttuurin tarjonnan alueellisen tasapainon näkökulmasta.
Taiteen alueellinen edistystoiminta kärsisi väistämättä siellä, missä alueellinen
toimipiste ajettaisiin alas. Ottaen huomioon toimipisteiden nykyiset
sijainnit ei voida väittää, että niitä olisi
tällä hetkelläkään
liikaa. Uudistuksen suunnittelun osalta tuleva kuntauudistus voi
muodostua ongelmaksi, joten päätöksentekoa
tulisi vähintäänkin lykätä,
kunnes tuleva aluehallintojako on selvillä. Hallituksen esitys
tähtää taideapurahojen jakamisen vastuun siirtymiseen
entistä enemmän keskushallinnolle, minkä seurauksena
apurahojen tasapuolinen valtakunnallinen jakautuminen vaarantuu.
Alueellisuutta tulisi mielestäni korostaa entistä enemmän
taideapurahojen osalta. Alueelliset taidetoimikunnat ovat mahdollistaneet
pienemmillä ja suuremmilla paikkakunnilla lukuisten hankkeiden
ja taideprojektien toteutumisen, joihin ei muuten olisi ollut mahdollisuutta.
Lisäksi taidetoimikuntien toiminta edesauttaa taiteilijoitten
ja ammattilaisten verkostoitumista, mikä puolestaan muodostaa
hedelmällisen pohjan uuden taiteen tuottamiselle. Taiteen
alueellinen autonomia voi vaarantua, jos hallituksen esityksen myötä korostunut
keskusjohtoisuus lisääntyy. Lisäksi riittävän
vakuuttavia laskelmia esityksen säästövaikutuksista
ei ole esitetty.
Lakiesitys ei nykymuodossaan ole kannatettava. Valiokunnassa
on kuultu useita asiantuntijaryhmiä. Lopputuloksena perussuomalaisten
ryhmä on päätynyt esittämään
lain hylkäämistä.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Ensin täytyy kiittää ministeri
Arhinmäkeä, että hän on ottanut
hyvin huomioon meidän sivistysvaliokunnan toiveet valmistellessaan
viimeistä versiota täksi uudeksi laiksi. Se on
siltä osin huomattavasti parempi kuin mikä se
alkuperäinen ajatelma siitä oli, aivan kuten hän
itsekin sen täällä jo kertoi.
Hiukan täytyy ihmetellä tuota edellistä puhujaa,
joka myöskin on sivistysvaliokunnan jäsen: näyttää siltä,
niin kuin teiltä olisi jäänyt yksi kierros
väliin tässä lain valmistelussa, sillä nimenomaan
tällä meidän esityksellämme
ja tällä uudella lakiesityksellä turvataan
alueelliset taidetoimikunnat, aluetoimipisteet turvataan ja niiden työ jatkuu
samalla tavalla kuin tähänkin asti on ollut. Siitä on
nyt tässä uudistuksessa kysymys, ja se on se työvoitto,
minkä me sivistysvaliokunnassa saimme aikaiseksi. Tällä ei
siis lakkauteta alueellisia taidetoimikuntia taikka aluetoimipisteitä,
(Kimmo Kivelä: Ei niin ole väitettykään!) ja
se on hyvä asia, ja se on se pyrkimys, mihin me sivistysvaliokunnassa
kiinnitimme huomiota, ja nyt se tulee turvatuksi.
Muutoin tämä lakiesitys on pitkään
odotettu ja kaivattu, ja siinä on varmasti monta sellaista
asiaa, jotka olisi voitu tehdä toisin, mutta niitä voidaan
myös tarvittaessa sitten, kun on nähty, miten
tämä käytännössä toimii,
myöhemmin tulla muuttamaan, niin kuin kaikkia muitakin
lakiesityksiä ja lakeja joudutaan ajan kuluessa muuttamaan.
Tältä pohjalta.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Olen erittäin iloinen siitä,
että 13 alueellista taidetoimikuntaa jatkavat edelleen
toimintaansa. Alkuperäisessä esityksessä ehdotettiin toimikuntien
vähentämistä, ja tämä olisi
tarkoittanut todennäköisesti esimerkiksi Pohjois-Karjalan
taidetoimikunnan lakkauttamista. Se olisi ollut Pohjois-Karjalan
kulttuurin kehittämisen kannalta huono päätös.
Toimikuntien lakkauttamisesta saatu mahdollinen säästö olisi
ollut kovin pieni verrattuna suunnitellun lakkauttamisen kielteisiin
vaikutuksiin. Kiitän siis tästä muutetusta
päätöksestä.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomihan on laaja maa sekä maantieteellisesti, kulttuurisesti
että henkisesti. Taiteen edistämisen tulisi tukea
alueellista taide-elämää sen omista lähtökohdista
käsin.
Tämä lakiesitys on taidepuolella valtaa keskittävä esitys.
Se korostaa keskusjohtoisuutta, ja tässä mielessä se
on alueiden taidetoiminnalle huonompi kuin nykytilanne. Tämä mahdollistaa esimerkiksi
säästöpaineiden tai muuten keskittämistä painottavan
politiikan johdosta alueellisen taiteen edistämistoiminnan
lopettamisen.
Sitten tässä on vielä pari muuta
asiaa, jotka tässä meidän vastalauseessamme
olemme halunneet nostaa esille. Apurahojen ulkopuolinen työ ja
toiminta tulee huomioida vahvasti. Tämä esitys
ei tee sitä. Ja lopuksi: koko maan voimavarat myös
taiteen edistämisessä ja tekemisessä on
uskallettava ottaa käyttöön. Itse ajattelen
omaa lähiympäristöäni ja sellaisia
kirjailijoita kuin naapuripitäjästä Pellosta
Timo K. Mukka, kotipitäjästä Oiva Arvola,
Taivalkoskelta Kalle Päätalo, Yli-Torniolta Rosa
Liksom tai sitten Kittilästä taidemaalari Reidar
Särestöniemi. En väitä, että alueellinen
taidetoimikunta olisi heitä ollut nostamassa; haluan tämän
vain todeta näin, että meillä on lukuisa
määrä kansallisia ja kansainvälisesti
tunnettuja taiteentekijöitä, jotka nimenomaan
ovat nousseet sieltä, sanotaan, syvältä kansan
riveistä, alueilta. Tämä tulevaisuus
täytyy ottaa huomioon: siellä on näitä nuoria
nousevia, joiden vuoksi tämän valtion puolelta
tapahtuvan taidetoiminnan tukemisen täytyy tapahtua alueitten
mahdollisuudet huomioon ottaen.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Taiteen kentällä odotukset
tätä lakiehdotusta kohtaan olivat suuret, mutta
hyvin nopeasti ne muuttuivat pelonsekaisiksi tunteiksi, ja lopputulos
on lässähtänyt pannukakku.
Toki sivistysvaliokunta teki muutoksia esitykseen. Opetusministeriö ministeri
Arhinmäen johdolla otti tietyt korjaukset huomioon, sitä ei
voida kiistää. Mutta lopputulos oli sellainen,
että oli luonnollista, että mietintöön
sisältyi vastalause ja aikanaan toisessa käsittelyssä tullaan
tekemään hylkäysehdotus.
Kuten useammassa puheenvuorossa on tullut todetuksi, lainvalmistelu
on ollut heikkoa. Käytännössä valtavan
suuresta asiantuntijajoukosta, joka sivistysvaliokunnassa vieraili,
ainoastaan Taiteen keskustoimikunta näytti varauksetta
vihreää valoa uudistukselle. Enemmän
tai vähemmän kaikissa muissa asiantuntijalausunnoissa
oli erilaisia dubioita.
Taiteen kentältä edes parsittu versio ei ole
saanut kehuja, eikä voida puhua mistään
parannuksesta. Miksi purkaa hyvin toimivia ja luontevia rakenteita
ja korvata ne jollakin uudella, käsittämättömällä,
toistaiseksi tuntemattomammalla?
Voidaankin perustellusti puhua, että laki toteutuessaan
on vallankaappaus. Se on vallankaappaus taiteen toimijoilta virkamiehille.
Se on vallankaappaus maakunnista keskushallintoon. Se on vallankaappaus
luovuuden edustajilta poliittisesti värittyneille joka
alan asiantuntijoille.
Kuten useammassa puheenvuorossa on mainittu, perustellusti ollaan
huolissaan alueellisen taiteen tekemisen tulevaisuudesta. On totta,
että lukumääräisesti alueelliset
taidetoimikunnat säilyvät samassa suuruusluokassa.
Mutta olennaista on se, kuka nimittää, minkälainen
on ketju. Vaikkakin maakuntia kuullaan, niin kuin täällä on
vakuutettu ministerinkin suulla, niin kuitenkin on pelättävissä,
että alueellinen ääni ei kuulu niin voimakkaana,
se alueellinen ääni, joka on verkostoitunut, joka
on tuonut sen inhimillisen taiteen tekemisen tason lähelle
ihmistä, kouluihin, vanhainkoteihin, ihmisten arkeen.
On valitettavaa, että kulttuuriministeri ei enää voi
olla täällä keskellämme, ilmeisesti
vaalikiireiden ja kuntavaalivelvollisuuksien vuoksi. Hänen
olisi varmasti syytä ollut tätä keskustelua vielä kuunnella.
Mutta on pakko sanoa, että kun hänen edustamansa
puolueen edeltäjäpuolueet ja kansainväliset
esikuvat varsinkin valtaan päästyään
ovat toteuttaneet demokraattista sentralismia, niin kyllä tässäkin
on demokraattisen sentralismin maku. Ja siitä sentralismista
on kyllä, kuten ulkomaisissa esimerkeissäkin,
demokraattisuus kaukana.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Taide ja kulttuuri ovat niitä arkipäivän
ilostuttajia ja sulostuttajia. Keskityn tässä omassa
lyhyessä puheenvuorossani tähän aluetoimipisteiden
määrään. Minun mielestäni
oli aivan oiva asia se, että valiokunta ei pitänyt
sitä suunnitelmaa perusteltuna, sillä kyllä sillä,
että nämä 13 alueellista toimipistettä pystytään
säilyttämään ja ne ovat ihmisiä lähellä siellä sijaintipaikkakunnalla
ja sen ympäristössä, on erittäin
tärkeä rooli. Ja sitten, kun vielä valiokunta
edelleen katsoo, että näillä nykyisilläkin
alueellisten taidetoimikuntien sijaintipaikkakunnilla tulee edelleen
säilyttää mahdollisuus sivutoimipisteisiin,
pidän sitä äärimmäisen
tärkeänä. Kyllä se alueellinen
asiantuntemus ja se, että se on lähellä siinä,
on äärimmäisen tärkeätä meille
ihmisille, jotka joko taiteesta tai kulttuurista tai molemmista
haluamme nauttia, ja sieltä alueellisista lähtökohdista
myöskin se asia sitten kumpuaa.
Jotenkin tuntuu vähän siltä, että tästä keskittämisestä on
nyt tullut muutaman viikon aikana aika lailla muotisana tässä salissa.
Minun mielestäni tässä asiassa ei ole
kyse keskittämisestä.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan samalla tavalla kuin edellinen puhuja
ja edustaja Mäkisalo-Ropponen kiittää sivistysvaliokuntaa
siitä, että he ovat todella tämän
toimipistekysymyksen ratkaisseet hyvällä tavalla
ja saaneet siitä hyvän lausuman.
Ainakin oma käsitykseni etäjohtamisesta on hieman
kielteinen. Jokainen maakunta Suomessa on erilainen, niiden kulttuurihistoria
on erilainen, ja jos me emme huolehdi siitä — jos
on 13 alueellista taidetoimikuntaa eikä olisi yhtä monta
toimipistettä — niin minun mielestäni,
jos viranhaltijat silloin putoavat alueelta pois, se todennäköisesti
vaikuttaa erittäin negatiivisesti siihen motivaatioon ja
taiteen kehittämiseen. Tämä toimipistekysymys
on periaatteellinen kysymys, ja näen, että sivistysvaliokunta
on kyllä tässä erittäin hyvin
kuunnellut kansanedustajia ja tehnyt erittäin hyvän
päätöksen, jonka päälle
on hyvä rakentaa. Toivotaan, että tämä valiokunnan tahto
sitten näkyy myös niissä päätöksissä,
mitä tullaan tekemään.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen myöskin ihan tyytyväinen
niihin muutoksiin, mitä sivistysvaliokunta kykeni ja pystyi
lisäämään tähän
alkuperäiseen lakiesitykseen. Lakiesitys on toki tosiaankin
mennyt eteenpäin, mutta siinä on vielä muutamia
huolestuttavia kohtia alueellisen tasa-arvon ja alueitten vaikuttamisen
näkökulmasta.
Tosiasiahan on se, että 60 prosenttia kulttuurityöläisistä asuu
pääkaupunkiseudun ulkopuolella, ja siinä mielessä olisi
tärkeää, että kuulisimme tehokkaasti
ja hyvin alueiden taiteilijoita ja kulttuurityöntekijöitä.
Olisi tärkeää, että alueellinen
taidetoimikunta voisi myöntää apurahoja alueen
taiteilijoille. Tätä päätösvaltaa
ei saisi viedä pois. Alueellisen taidetoimikunnan pitäisi myöskin
pystyä valitsemaan läänintaitelija, ja
on hyvä, että tämä läänintaitelijan
nimi säilytettiin. Se on tärkeä, arvokas,
historiallinen nimitys. Mutta pitäisin tärkeänä myös
sitä, että läänintaitelija pystyy
itse määrittämään,
kuinka hän oman työnsä kautta pystyy
parhaalla tavalla tukemaan taide-elämää ja
muita taitelijoita alueellaan. Esimerkiksi hänen työtään
ja työskentelyään katsomalla moni taitelija
voi saada itselleen oppia ja virikkeitä. Olisi tärkeää säilyttää autonomia
tässä asiassa.
Jani Toivola /vihr:
Arvoisa puhemies! Täällä on muutamissa
puheenvuoroissa tänään tuotu esille,
että ikään kuin tässä esityksessä kauheasti pyrittäisiin
tähän keskittämiseen tai jonkinlaiseen
politisointiin. Mutta toisaalta, kun kuuntelee salissa puheenvuoroja,
tuntuu, että joissakin puheenvuoroissa nimenomaan syyllistytään
siihen politisointiin, mistä kuitenkaan minun mielestäni
tässä esityksessä ei ole kyse. Esitystä voi katsoa
myös siitä näkökulmasta, että on
aikaa taiteelle, huomioarvoa taiteelle, taide nousee myöskin
keskusteluun.
Jos minä ajattelen tänään
täällä salissa käytettyjä puheenvuoroja,
niin täällä on vahvasti tunnustettu taiteen
alueellinen merkitys sekä taiteen sisällöllinen
merkitys, mistä tietenkin itse olen erittäin iloinen,
koska näen, että taide on hirveän tärkeä työkalu
koko yhteiskunnalle. Sillä on usein aikaa tehdä sitä sellaista
yhteiskunnallista huomio- ja pohdintatyötä, mihin
meillä esimerkiksi tässä talossa harvoin
on aikaa.
Se kulttuuri-sana on aiheuttanut kentällä paljon
närhämää, niin kuin täälläkin
on tullut esille, ja se huoli on tietysti tunnustettava. Minä luulen, että se
osittain lähtee siitä, että on paljon
taiteen alan edustajia, jotka kokevat, ettei välttämättä aina
nähdä sitä, että taiteella myös
itsellään on vahva itsellinen merkitys ja tarve
ikään kuin omana muotonaan kehittyä.
Sillä on myös se ulottuvuus, että sitä viedään
ihmisille ja lähdetään hakemaan kulttuurista
vanhustyötä, tai mitä se voi olla, opetuslaitoksissa
tai lasten parissa. Mutta sitten kun puhutaan ihan vahvasti itsellisistä taidemuodoista,
niillä on myös se oikeus ja tarve itsellään
kehittyä. Puhutaan hyvin marginaalisista taidemuodoista,
mediataiteesta, kuvataiteesta. Minä luulen, että tämä huoli
kumpuaa sieltä, joten myöhemmin sitten tulevaisuudessa tietenkin
tämä huoli on ikään kuin pidettävä korvan
takana ja varmistettava se, että ikään
kuin tämä tasapaino säilyy ja taide edelleen
itsellisesti saa kehittyä ilman mitään
ylimääräisiä ehtoja, ja samaan
aikaan voidaan koko ajan hakea niitä uusia kanavia, miten
sitä taidetta viedään uusille ihmisryhmille
ja miten se voi osallistua kaikenlaiseen muuhun yhteiskunnalliseen
työhön.
Minä en välttämättä näe,
että nämä uhat — se, mitä tuolla
on sanottu tästä keskittämisestä tai ikään
kuin asiantuntijuuden jakautumisesta ihmisille, jotka eivät
tunne taidetta — toteutuvat, mutta nämä huolet
on hyvä kuulla.
Ehkä olisi hyvä vielä miettiä,
miten tästä voidaan kentälle mahdollisimman
hyvin tiedottaa niin, että ymmärrettäisiin
tämä laki kokonaisuudessan ja se, mihin sillä pyritään.
Että se yhteistyö ikään kuin
säilyy, ettei tässä kohtaa synny semmoista
ikään kuin repeytymistä, että nyt
tämä on valmis ja me tiedämme, että tässä eivät
toteudu ne asiat, joita te pelkäätte, piste. Vaan
että ikään kuin miten tämä pelko
voidaan edelleen kantaa mukana niin, että hyvin voidaan
jatkaa myös yhteistyötä ja myös
sitä kehittämistä.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Minä en yhtään
ymmärrä näitä sanoja täällä,
kun sanotaan, että vallankaappaus virkamiehille, kun tässä nimenomaan
valiokuntakin muutti lainsäädäntöä siten,
että kaikki taiteeseen liittyvä päätöksenteko
perustuu aina vertaisarviointiin, ja se laitettiin ihan tänne
lakitekstiin. Täällä lukee: valtion taidetoimikunnat
päättävät "vertaisarviointiin
perustuvista taiteilijoille, taiteilijaryhmille ja yhteisöille
myönnettävistä apurahoista" jne. Alueellisessa
puhutaan ihan samalla lailla: "päättää vertaisarviointiin
perustuvista - -." Eli siinä haluttiin taata se,
että niillä päätöksillä,
mitkä tehdään taiteesta, on oikea perusta,
eikä se ole mikään hallintohommeli, jonka
perusteella tämä tehdään pelkästään.
Yhtään toimipistettä ei haluttu lakkauttaa
eikä yhtään aluetaidetoimikuntaa haluta
vähentää. Kun kaikki säilyy
niin kuin nytkin, ihan samalla tavalla, niin minä en ymmärrä,
mihin perustuu se, että nyt heikkenee joku juttu. Hallintoa,
sitä mitä virkamies tekee — virkamies
ei päätä taiteen sisällöstä yhtään
mitään — halutaan vähän
tehostaa, parantaa sen laatua. Sehän tulee ja koituu vain
kaikille hyödyksi ja eduksi. Nämä ovat
kyllä aivan outoja juttuja, niin että nyt kannattaa
tarkkaan lukea valiokunnan mietintö.
Kimmo Kivelä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kiistatta valiokunta sai eräitä korjauksia
tähän alkuperäiseen esitykseen, mutta
kuitenkin taiteilijajärjestöistä, taiteen
kentältä on valiokunnan jäseniin, ja
niihin jäseniin erityisesti, jotka ovat olleet vastalauseessa
mukana, otettu yhteyttä. Taiteen kenttä ei pidä riittävinä näitä korjauksia,
joita tähän on saatu. Taiteen kentällä ymmärretään,
että taiteen autonomia on vaarassa, ja nykyiselläänkin,
mihin virheellisesti on vedottu, on ollut valitusmahdollisuus. On muistettava,
että valitusmahdollisuus on vain laillisuusperusteista.
Mirja Vehkaperä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä, valiokuntakäsittelyssä tämä hallituksen
esitys muuttui oivallisesti parempaan suuntaan, mutta siltikään
ei riittävästi alueiden taiteen ja kulttuurin
kannalta. Taidetoimikuntien lakkauttaminen olisi ollut katastrofaalista
kehitystä, ja siksi olen tyytyväinen siihen, että valiokuntakäsittelyssä te
teitte hyvän esityksen siitä, että totesitte
taidetoimikuntien tarpeellisuuden, ja se myöskin lakiin
kirjattiin näin.
Mutta hallituspuolueiden edustajien suusta on tullut paljon
optimistista tilannearviota siitä, että nämä aluetoimipisteet
ja sivutoimipisteet tulisivat tulevaisuudessa säilymään
lähes nykyisillään. Tästähän
emme ole mitenkään varmoja, koska niitä ei
ole kirjattu nyt lain tasolle, vaan ne ovat asetuksessa, johon Taiteen
edistämiskeskus sitten käyttää valtaa
tämän asian suhteen.
Ritva Elomaa /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Viitamies ei ole tässä enää.
Hän sanoi, että onko jäänyt
yksi kierros väliin istunnossa. Ei, vaan hän olisi
voinut kuunnella vähän paremmin, mitä puhuin,
elikkä sanoin, että taiteen alueellinen edistystoiminta
kärsisi väistämättä siellä,
mistä alueellinen toimipiste ajettaisiin alas. Elikkä nämä toimipisteet
olivat vaarassa, ja oli erittäin hyvä, että siihen
tuli muutos ja ne pidetään ennallaan. Mutta tämä laki sisältää niin
paljon muuta negatiivista, että sinällään
se ei ole vielä valmis ja pitäisi palauttaa. Ihmettelen,
eikö hallituspuolueiden edustajille ole tullut palautetta,
nimittäin sitä on tullut hyvin paljon sähköpostissa
näiden taiteilijoiden yhteydenottojen yhteydessä.
Eli he ovat erittäin huolissaan eivätkä haluaisi
tämän lain tulevan tällaisenaan voimaan.
Raija Vahasalo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä ei
ole mahdollista valittaa. Eli se tieto kentältä on
virheellinen. Täällä lukee: "Nykyisin
apurahan myöntämistä koskevasta päätöksistä on
säädetty valituskielto." Ja nyt me annamme luvan
valittaa. Okei, se on laillisuusvalitusta tai tällaista,
mutta eihän kukaan pysty varsinaisesti päätöksen
sisältöön ottamaankaan kantaa, mutta
nyt voidaan valittaa. Autonomiaan ei ole koskettu ollenkaan, niin
kuin täällä on sähköpostia
tullut, mutta autonomia on ja pysyy samanlaisena nyt ja tulevaisuudessakin. Sitäkään
ei ole muutettu mitenkään. Sitten kun puhutaan
näistä jaostoista: nyt on ihan täällä pykälässä muutettu
tämä, että ne jaostot voidaan ihan nyt
virallisestikin perustaa.
Eli me saimme tähän paljon hyvää,
mitä kenttä halusi. Ja minä vielä ihmettelen,
mitä muuta konkreettista vielä olisi pitänyt
tähän laittaa; sanokaa jotain konkreettista, mitä vielä,
koska nämä kaikki on jo tehty.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten siirrytään puhujalistaan.
Eila Tiainen /vas:
Arvoisa puhemies! Minä olen hyvin tyytyväinen,
että vuodelta 67 peräisin oleva laki itse asiassa
on saatu tähän vaiheeseen, ja olen aivan erityisen
ilahtunut siitä, että sivistysvaliokunnan puheenjohtaja
Raija Vahasalo tuossa korjasi näitä pahimpia virheitä,
mitä tämän lakiesityksen tulkinnassa
on tehty.
Enemmän täällä nyt on puhuttu
näistä alueellisista taidetoimikunnista, mutta
minun mielestäni pitäisi katsoa tätä koko
kokonaisuutta. Minä olen itse istunut kaksi kautta alueellisen
taidetoimikunnan puheenjohtajana tässä ihan hiljakkoin,
ja minun mielestäni tämä lakiesitys jäntevöittää sitä hallintoa
ja toisaalta sitten säilyttää nämä vertaisarvioinnit,
eli tämä taiteen kentän kuuleminen ja
ymmärtäminen ei häviä mihinkään.
Ja mitä tulee tähän taiteen autonomiaan,
niin onhan se nyt ihan ymmärrettävää,
että taiteilijoilla, kaikkien alojen taiteilijoilla, tässä maassa
on omat etujärjestönsä, ja totta kai
ne lähettävät meille sähköpostia.
Totta kai ne ovat huolestuneita omista asioistaan ja haluavat harjoittaa edunvalvontaa
niin kuin mikä tahansa etujärjestö, minkä tahansa
ammatinharjoittajien etujärjestö, niin että tämä on
minusta siltä osin aivan selvää.
Mutta se, mistä meidän pitäisi olla
huolestuneita, on se, että alueellisilla taidetoimikunnilla, kun
niillä on mahdollisuus toimia, on hirvittävän pienet
rahat, niin että sitä rahaa siellä tarvittaisiin paljon
enemmän kuin mitä sitä nyt on käytettävissä.
Mitä tulee alueellisten taidetoimikuntien jäsenten
valitsemiseen ja nimittämiseen, niin minä en usko,
että tämä laki ollenkaan huonontaa sitä, koska
tällähän hetkellä maakuntien
liitot itse asiassa ovat olleet niitä, jotka ovat nimittäneet
nämä. Kumpi tässä nyt on parempi?
Kysyn vain.
Mika Kari /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä puhuu yhden
maakunnan liiton hallituksen puheenjohtaja jatkaen siitä,
mihin edustaja Tiainen juuri lopetti.
Tahtoisin rohkaista arvoisia kansanedustajia laajempaakin uudistusmielisyyteen
tämän kyseessä olevan asian suhteen.
Kohdistan tämän rohkaisun erityisesti oppositiolle.
Hieman hämmästelen opposition perusteluja näille
vastalauseille, joita tähän mietintöön
on jätetty.
Vaikka täällä on kerrottu, että hallituksen
esitystä olisi viilattu parempaan suuntaan, tuntuu uudistettu
esitys kuitenkin hieman kompromissilta, enemmän kompromissilta
kuin halulta purkaa laajemmin hallintoa ja siirtää seinistä rahaa sitä tarvitseville
eli taiteilijoille. Aikaisemmin hyväksytyt tavat tehdä asioita
eivät välttämättä ole
parhaat mahdolliset tässä ajassa. Rakenteiden
osalta vanhaan nyt kuitenkin päädyttiin niin aluetoimipisteiden
kuin sivutoimipisteidenkin osalta.
Taiteen synty on ihmeellinen asia, jota ei todellakaan voi aina
ihan järjellä selittää. Taide vaatii
sekä luomisvoimaisen yksilön että siihen sopivat
ulkoiset puitteet. Arvostan sitä, että sivistysvaliokunta
on tehnyt huolellista työtä perehtyäkseen
esitykseen ja arvioinut sitä myöskin kriittisesti.
En voi kuitenkaan olla ihan täysin samaa mieltä sen
suhteen, ettei tarvetta muuttaa taidetoimikuntien sijaintia olisi
olemassa. Alkuperäisessä esityksessä taidetoimikuntia
olisi muun muassa keskitetty Lahteen, ja se esitys näin
lahtelaisenakin on hyvä. Seinistä ja rakenteista
on saatava lisää resursseja irti niitä tarvitseville
taiteilijoille.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan täytyy sanoa, että valiokunta oli
varsin tyytyväinen huolimatta tästä vastalauseesta.
Uskon, että kaikki olivat sitä mieltä,
että asia meni parempaan suuntaan, ja että on
tärkeätä sitten jatkossa se, että me
katsomme ja seuraamme tätä esitystä,
miten tämä esitys menee eteenpäin, miten
se käytännössä toimii. Jos on niin,
että korjata pitää, niin sitten korjataan,
mutta sitten kannattaisi esittää jotain konkreettista muutosta,
jos tämmöisiä halutaan, koska nämä yleiset
heitot eivät palvele ketään. Ne ovat
vain semmoista vääränlaista informaatiota
luovaa. Kannattaa olla hyvin tarkka, koska tämä on
erittäin tärkeä laki kulttuuriväelle.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Pyydän anteeksi tuota päästämääni
lapsus linguaeta. Siinä puhuessani kyllä ymmärsin,
että nyt ammuin ohi, eli olin toki tietoinen siitä,
että valitusmahdollisuutta ei tähän asti
ole ollut, niin että anteeksi nyt vain, että tuossa
vähän sekoilin.
Mutta se ei ollut varsinainen asia vaan että ylipäätänsä se,
minkälaisena raakileena lakiesitys eduskunnalle ja sivistysvaliokunnalle
tuli, ei kerro kovinkaan rohkaisevaa kieltä lainvalmistelumme
tasosta. Kuten puheenvuorossani totesin, käytännössä kaikki
tahot, asiantuntijatahot, esittivät voimakasta kritiikkiä ja
dubioita lakiesitystä kohtaan. On valitettavaa, että tällä tavoin
valmisteltuja lakiesityksiä tuodaan eduskuntaan asti.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Sivistysvaliokunnalle toivoisin tämän
lain seuraamisen lisäksi myöskin taloudellisten
vaikutusten seuraamista. Minä vain pahoin pelkään, että tämä on
jonkinnäköinen askel siihen, että alueellisesta
taiteesta ja kulttuurista lähdetään niistämään
sitten niitä säästöeuroja tämän
esityksen mukaisesti. Mutta minä toivon, että valiokunnalla
on sitten paukkuja todeta, että tämän Taiteen
edistämiskeskuksen rakentaminen ei ole pois alueilta, aluetoimikuntien,
sivutoimipisteiden ja muiden toimijoiden kukkarosta.
Yleiskeskustelu päättyi.