5) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sotilasvammalain 6 d §:n
muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys eduskunnalle laiksi sotilasvammalain 6 d §:n
muuttamisesta, esitys, jossa ehdotetaan sotilasvammalakia muutettavaksi
niin, että kunnan tai kuntayhtymän vähintään
20 prosentin sotainvalideille järjestämistä sosiaali-
ja terveydenhuollon avopalveluista kunnille ja kuntayhtymille aiheutuviin
kustannuksiin voitaisiin käyttää myös
Raha-automaattiyhdistyksen tuottoa valtion talousarvioon otetun
määrärahan rajoissa.
Esityksellä Raha-automaattiyhdistyksen tuotosta siirretään
10 miljoonaa euroa valtion talousarvion momentille, josta rahoitetaan
sotilasvammakorvauksia käytettäviksi kuntien sotainvalideille
järjestämistä sosiaali- ja terveydenhuollon
avopalveluista aiheutuviin kustannuksiin.
Valtiontalouden kehyspäätöksessä vuosiksi 2013—2016
on päätetty Raha-automaattiyhdistyksen tuoton
ohjaamisesta talousarvion yleiskatteellisille momenteille siten,
että siirto vuonna 2013 on 10 miljoonaa euroa, 20 miljoonaa
euroa vuonna 2014 ja 30 miljoonaa euroa vuodesta 2015 alkaen. Siirrot
toteutetaan valtiontalouden säästöjen
aikaansaamiseksi.
Valiokunta toteaa, että viime vuosina on monia, aiemmin
RAY:n tuotoista rahoitettuja toimintoja siirretty budjettirahoitteisiksi,
jolloin eri kohteiden rahoituspohjaa on selkeytetty. Nyt toisinpäin
tehtävä siirto merkitsee, että sotainvalidien
avohuollon palveluja rahoitetaan jatkossa sekä RAY:n tuotoilla
että budjettivaroilla. Esityksen mukaan varojen siirto
ei heikennä arpajaislain perusteella tehtävää RAY:n
tuoton jakoa sosiaali- ja terveysalan yhteisöille ja säätiöille.
Arvoisa herra puhemies! Valiokunta ilmaisee kuitenkin huolensa
siitä, että kun RAY:n tuoton kehitys on sidoksissa
pelitoiminnan toimintaympäristössä tapahtuviin
muutoksiin, voi tuoton kehitys poiketa oletetusta ja siten tuoton
siirrot voivat lähivuosina johtaa yhteisöille
ja säätiöille jaettavien avustusten vähenemiseen.
Valiokunta ehdottaa, että lakiehdotus hyväksytään
muuttamattomana. Tähän valiokunnan mietintöön
on liitetty kaksi vastalausetta, jotka sitten ajallaan esitellään
erikseen.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan antaa vielä valiokunnan jäsenenä tukeni
tälle valiokunnan mietinnölle siltä osin,
että me kannamme todellista huolta siitä, miten
Raha-automaattiyhdistys tulevaisuudessa pystyy tukemaan järjestöjä.
Raha-automaattiyhdistys on ennen kaikkea perustettu järjestöjä varten
ja järjestöjen toimintoja varten, ja siltä osin,
jos sieltä katetaan rahoitusta budjettivaroihin tarkoitettuihin tai
budjettiin liittyviin menoihin, näkisin, että tämän
pitää olla erittäin pitkälle
harkittua eikä se saa olla normaali toimenpide, vain väliaikainen. Siltä osin
meidän pitää muistaa, että Raha-automaattiyhdistyksen
rahoitus toteutetaan siten, kuten se on alun perinkin tarkoitettu.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Asia, jota tässä hoidetaan,
jonka rahoitus turvataan — sotilasvammalain mukaiset avopalvelut ja
niiden rahoitus kunnille ja kuntayhtymille aiheutuviin kustannuksiin — on
ihan hyvä asia, ja se on hyvä, että se
halutaan varmistaa.
Mutta sitten toinen ja erittäin iso periaatteellinen
kysymys, jota keskustan eduskuntaryhmä ei voi hyväksyä,
on se, että tässä avataan Raha-automaattiyhdistyksen
tuottojen käyttö budjetin yleiskatteeksi kestämättömällä tavalla.
Meillä on hyvin laaja kansallinen yksimielisyys siitä,
että me haluamme säilyttää pelimonopolit
tässä maassa: Veikkaus, Raha-automaattiyhdistys
ja Fintoto. Jotta tämä on mahdollista, on viime eduskunta
ihan viime töinään säätänyt
lain, jossa nuo pelimonopolit sementoitiin aikaisempaa paremmalla
tavalla.
Nyt hallitus on lähtenyt, ymmärrettävistä syistä,
jos rahaa on liian vähän, hakemaan lisää rahaa
budjetin katteeksi: 10 miljoonaa ensi vuonna, 20 miljoonaa vuonna
2014 ja 30 miljoonaa vuonna 2015. Saattaa tuntua vähäpätöiseltä,
mutta tilanteessa, jossa meillä on kansallisesti täysi työ pyrkiä turvaamaan
meidän pelimonopoliemme asema, jotta me pystymme niin Veikkauksen,
Raha-automaattiyhdistyksen kuin Fintotonkin tuottoja jakamaan niihin
hyviin tarkoituksiin, jotka me olemme lainsäädännölläkin
vahvistaneet, ja niihin tarkoituksiin, joita varten tässä tapauksessa
Raha-automaattiyhdistys on aikanaan perustettu, me emme saa ottaa
liian suuria riskejä. Pieneltä tuntuvasta asiasta
saattaa avautua isokin ongelma.
Me tulemme toisessa käsittelyssä esittämään tämän
lain hylkäämistä. Tässä on
kysymys erittäin suuresta yhteiskunnallisesta ja sosiaalipoliittisestakin
asiasta.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edus-taja Rehula kiinnitti huomiota
aivan oleelliseen asiaan. Nimittäin ei ole vastuunkantoa
se, että siirretään valtiolle kuuluvat
kustannukset aina jollekin toiselle taholle, kuten tässä tapauksessa Raha-automaattiyhdistyksen
kannettavaksi. Ra-ha-automaattiyhdistys, jos joku, tarvitsee jokaisen
euronsa. Näinä vaikeina aikoina, kun kunnat joutuvat
leikkaamaan palvelutasoaan ja valtio vähentää osaltaan
myös kuntien valtionosuuksia, sitä enemmässä määrin
järjestöjen apua tarvitaan tänä päivänä.
Kun me tiedämme sen vielä, että Raha-automaattiyhdistykseltä on
joka vuosi ja joka hallituskausi enemmän ja enemmän
vaadittu osallisuutta näihin valtion talkoisiin, niin jossain
vaiheessa siihen täytyy tehdä loppu. Itse osaltani
ainakin odotan mielenkiinnolla ja innoissani sitä, että tässä tapauksessa
keskusta esittää tämän lain
hylkäämistä, sillä tämä laki,
vaikka on muuten hyvä, ei voi olla hyväksyttävä juuri
tämän vuoksi, koska se sysätään
Raha-automaattiyhdistyksen maksettavaksi.
Yleiskeskustelu päättyi.