8) Laki alkoholilain muuttamisesta
Kaj Turunen /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Me suomalaiset hyvin mielellämme
aina arvostelemme Etelä-Euroopan maita löysästä veronkeräämisestä ja
harmaasta taloudesta, aivan aiheesta. Mutta meidän täytyisi muistaa,
missä kunnossa on oma pesä, kuinka meillä on
hommat täällä Suomessa.
Tällä hetkellä alkoholilain anniskelupaikkaa tai
anniskelualuetta koskevissa vaatimuksissa ei mainita mitään
kassalaitteistoa koskevista vaatimuksista. Voimassa olevassa alkoholilaissa
ei siis säädetä esimerkiksi tyyppihyväksyttyjä kassakoneita
pakollisiksi. Ainoastaan asetuksella säädetään
kuitin antamisen velvollisuus. Kuitti on annettava asiakkaalle asetuksen
mukaan aina pyytämättä, tilaamatta ja
yllätyksenä mutta ilman asiakkaan pyyntöä.
Tämä on valitettavasti veteen kirjoitettu vaatimus,
eikä sitä pystytä käytännössä edes
toteuttamaan ilman kassakonekuittia. Kukapa meistä olisi
saanut koskaan jossain kesäterassilla olutjonossa seisomisen
jälkeen, kun valutetaan tuopponen, kuitin niin, että siinä käsin
olisi joku ravintoloitsija tai tarjoilija sitten ruvennut vielä kuittia
kirjoittelemaan.
Alkoholia voidaan siis myydä sellaisessa paikassa,
jossa ei ole kassakonetta ollenkaan. Esimerkiksi kenkälaatikko
tai vastaava voi toimittaa siinä kassakoneen virkaa. Muussa
käteiskaupassa ei tällä hetkellä meillä ole
Suomessa edes kuitinantovelvollisuutta.
Eduskunnan tarkastusvaliokunnan tilaaman, harmaata taloutta
käsittelevän tutkimuksen loppuraportissa Suomen
kansainvälistyvä harmaa talous, eduskunnan tarkastusvaliokunnan
julkaisu 1/2010, todetaan muun muassa seuraavaa: "Tyyppihyväksyttyjen
kassakoneiden käyttöpakko käteistoimialoilla
olisi tehokas keino näiden alojen harmaata taloutta vastaan."
"Kirjanpidon ohimyynti toteutetaan jättämällä osa
myynnistä lyömättä kassakoneeseen
tai korjailemalla kassakonenauhoja jälkikäteen."
Raportin toimenpide-ehdotuksissa listataan yhtenä kohtana
tyyppihyväksyttyjen kassakoneiden käyttövelvollisuus
ravintola-alalla ja muilla asiakkailta paljon käteissuorituksia
vastaanottavilla aloilla. Lisäksi hallitusohjelmassa ilmoitetaan
harmaan talouden torjunnan olevan hallituksen kärkihankkeita
ja todetaan monipuolisen keinovalikoiman olevan välttämätön
harmaan talouden kitkennässä. Kassakoneen edellyttäminen
alkoholia myyviltä ja käteismaksuja ottavilta myyntipaikoilta
olisi tehokas keino torjua harmaata taloutta.
Kassakone, nimenomaan tyyppihyväksytty kassakone, on
välttämätön myynnin kontrolloinnin
väline. Se mahdollistaa sen, että myyntitiedot
vastaavat mahdollisimman tarkasti tosiasiassa tapahtunutta myyntiä.
Kassan tapahtumien rekisteröinnillä voidaan kontrolloida
myös koneen nollasumma-avauksia, siis sellaisia avauksia,
ettei lyödä summaa ollenkaan, ja myös
sitä, että kassaluukkua pidetään
koko ajan auki. Tyyppihyväksytty kassakone olisikin säädettävä pakolliseksi
kaikkiin niihin yrityksiin, jotka ottavat asiakasmaksuja käteisenä.
Lakialoitteellani yritän nyt korjata pahimman puutteen
alkoholilaissa. Tyyppihyväksytty kassakone on harmaan talouden
torjunnan paras apuväline edellä mainituilla aloilla.
Tässä lakiehdotuksessa esitänkin, että alkoholilakiin
lisätään 14 a § kuuluvaksi
seuraavasti: "Anniskeluluvan haltijan rekisteröintivelvollisuus.
Alkoholin myynti tulee rekisteröidä käyttäen
kassakonetta, jonka rekisteritiedot anniskeluluvan haltija on velvollinen
viemään kirjanpitoonsa. Alkoholijuomia ei saa
anniskella velaksi, panttia vastaan tai vaihtokaupalla."
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Turusen lakialoite puuttuu oikeaan
asiaan. Harmaan talouden torjunta on yksi tärkeimpiä hallituksen
kärkihankkeista, ja juuri tämän vuoksi
lukuisia eri toimia onkin aloitettu, ja niitä jatketaan
koko hallituskauden ajan. Muun muassa työ- ja elinkeinoministeriöhän
valmistelee parhaillaan lakia, jossa säädetään
käteistä rahaa käyttäville toimialoille
velvollisuus tarjota asiakkaalle kuitti.
Tyyppihyväksyttyjen kassakoneiden käyttöönottopakossa
on kuitenkin eräitä ongelmia, jotka tulee huomioida.
Se muun muassa asettaa yrittäjät epätasa-arvoiseen
asemaan sen mukaan, mikä on yrityksen koko. Sitä ei
voi kieltää, etteikö kassatapahtumien
manipulointia tällä tavalla estettäisi,
mutta ongelmaksi nousee kustannus, joka kohdistuisi myös
rehellisiin yrittäjiin. Muun muassa Matkailu- ja Ravintolapalvelut
Mara vastustaa tyyppihyväksyttyjen kassakoneiden käyttöönottopakkoa,
sillä niiden kustannusten arvioidaan olevan liian suuria
hyötyihin verrattuna.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Pelkonen nosti esille toisenkin
näkökulman tähän lakialoitteeseen,
mutta jälleen en voi olla toistamatta itseäni.
Se kustannus ei voi olla syynä siinä, etteikö tämänkaltaista
lakialoitetta voitaisi kuitenkin hyväksyä, sillä harmaaseen
talouteen on puututtava tehokkaasti ja olemassa olevin hyvin keinoin.
Jos ne keinot eivät riitä, niin silloin täytyy
keksiä uusia keinoja. Itse ainakin uskon, että tämänkaltainen
toiminta toisi lisää verotuloja valtion kassaan.
Halusin sanoa siitä, että tässä lakialoitteessa on
hyvää se, että tässä haetaan
selkeätä ryhtiliikettä ravintola-alan
toimintaan. Me monet täällä istuvat kansanedustajat
tiedämme, että on ollut erittäin vaikeaa
puuttua tähän harmaan talouden harjoittamiseen
ravintola-alalla, kuten myös rakennusalalla. Mielestäni
nykyiset ehdotetut toimet hallituksen puolelta eivät ole
riittäviä, ja siksi tämä lakiesitys
onkin hyvin kannatettava. Meidän täytyy muistaa
se, että harmaan talouden kustannukset yhteiskunnassa ovat
eri laskelmien mukaan 2—6 miljardia vuodessa verotulojen menetyksinä,
ja se on iso summa rahaa. Oikeilla toimenpiteillä me saamme
näitä tuloja myös takaisin.
Itse en voi olla mainitsematta sitä esimerkkiä, että Uudenmaan
alueellakin on eräs ravintoloitsija, joka lähes
vuoden välein ajaa yrityksensä niin sanotusti
konkurssitilaan, ja yrittäjyys jatkuu samoissa tiloissa.
Tätä on jatkunut useita vuosia mutta vähän
eri henkilön nimellä. Onkin epäoikeudenmukaista
rehellisiä yrittäjiä kohtaan, että vilpillisestä toiminnasta
ei saa juuri minkäänlaisia rangaistuksia ja rangaistukset
ovat aivan liian lieviä siellä päässä.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Nostan vielä esille sen seikan,
että niin paljon kuin kannatankin urheilu- ja nuorisoseurojen
varainkeruuta ja sitä, että ne saavat toimintaansa
riittävästi varoja, niin kyllä kuitenkin
tällä hetkellä olen saanut yhteydenottoja
kotimaakunnastanikin, että urheilu- ja nuorisoseurat voivat
sangen vapaasti olla käyttämättä kassakonetta
ja nimenomaan siinä tilanteessa, kun on kysymys alkoholin
anniskelusta. Minusta se asettaa kyllä vaikka siinä vieressä olevan
yrittäjän, joka maksaa veronsa ja ne kuittinsa
hoitaa oikein, eriarvoiseen asemaan. Tietenkin täytyy pohtia
myöskin sitä, kuinka merkittävässä asemassa
juuri sen alkoholin myynnin täytyy olla sille nuorisoseuralle
tai urheiluseuralle.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Pelkonen otti hyvin tärkeitä asioita
esille, nimenomaan tämän yrittäjien epätasa-arvoisuuden ja
sitten nämä yrityksille tulevat kustannukset. Minä olen
ihan samaa mieltä edustaja Pelkosen kanssa siitä,
että yrityksien täytyy olla tasa-arvoisessa asemassa
kilpailullisesti. Mikään toinen yritys ei saa
hyötyä suhteessa toiseen yritykseen sillä,
että pystyy ja haluaa harjoittaa esimerkiksi harmaata taloutta.
Olen myös sitä mieltä, niin kuin edustaja
Pelkonenkin, että kaikista kustannuksista, jotka tulevat
yrityksille ja jotka lainsäädännöllisesti
tuodaan sinne, pitäisi pyrkiä kyllä eroon,
niin että mahdollisimman vähän niitä tuodaan.
Palaan tähän epätasa-arvoiseen asemaan.
Tämä, että ei ole tyyppihyväksytty
kassapakko, asettaa yritykset nimenomaan epätasa-arvoiseen asemaan.
Meillä alkoholilaissa kun ei ole määritelty
tätä, niin tuolla kentällä on
tilanteita, joissa alkoholitarkastaja antaessaan luvat voi antaa
jollekin yritykselle alkoholiluvat ilman, että vaatii kassaa,
ja toiselta yrittäjältä vaatii alkoholiluvan ehtona
kassakoneen käyttöä. Tämä asettaa
yritykset siinä mielessä eriarvoiseen asemaan,
että toinen yritys voi päivän päätteeksi
omasta päästä ottaa sen tiedon, paljonko
tänään myytiin, ja toinen ottaa sitten
kassanauhasta sen tiedon. Sillä on kyllä merkitystä arvonlisäveroihin
ja kaikkiin muihinkin kustannuksiin, mitä yritykset sitten maksavat.
Toinen on sitten tämä kustannusasia. Minä en pitäisi
kovin isona kustannuksena sitä, että jos tämmöinen
tyyppihyväksytty kassa maksaa jotain 350—450 euroa,
niin onko se nyt yritykselle loppupeleissä mikään
kustannus. Se on yhden ihmisen muutaman päivän
palkkakustannus. Minä en näe oikein tätä kustannusperustettakaan.
(Puhemies koputtaa)
Mutta sitten yksi asia on tämä verotarkastus. Nyt
jos meillä on yrittäjiä, joilla ei ole
näitä kassatietoja kirjanpidossa, vaan omasta
päästä on annettu tiedot sinne kirjanpitoon,
niin verotarkastustilanteessa edelleen nämä yritykset
ovat epätasa-arvoisessa asemassa. Verotarkastusta ei voi
suorittaa toisessa yrityksessä, (Puhemies koputtaa) jossa
ei ole tietoja, mutta toisessa yrityksessä vedetään
niitä päivittäisiä kassanauhoja auki
ja verotarkastus pystytään asianmukaisesti suorittamaan.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kuitinantovelvollisuus on varmasti
yksi keskeisimmistä asioista, millä pystytään
harmaata taloutta estämään. Kyllä minua
kanssa hieman epäilyttää se, kuinka epätasa-arvoiseen
asemaan tässä mennään, mikäli
näitä kassakonevaatimuksia nostetaan ja kustannukset
sitä kautta yrittäjille nousevat. Totta kai rehellisten
yrittäjien velvollisuus se kuitti on antaa, ja näin
varmasti useimmissa tapauksissa tapahtuukin, mutta 350—450
euroa, mitä sitten tulisi lisäkustannuksia, saattaa
kyllä sitten karsia myöskin sitä rehellistä toimintaa,
ja kun tapahtumia ym. järjestetään, niin
se tulee hankaloittamaan ja lisäämään sitä byrokratiaa.
Minun mielestäni ensisijainen vastaus tässä olisi
kumminkin valvonnan lisääminen, pistotarkastusten
tekeminen tällaisiin kohteisiin ja sitä kautta
harmaan talouden ehkäiseminen.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Savola, valvonnan lisääminen
ja pistotarkastuksien tekeminen ovat aivan eri asia kuin mistä nyt
tässä on kysymys. Ei pistotarkastuksilla tai valvonnan
lisäämisellä saavuteta mitään
etua, jos ei ole sitä aineistoa, mistä tehdään
niitä tarkastuksia. Pistotarkastukset taas menevät
niin kuin eri alueille, ei tähän. Ne menevät
sitten työvoiman käyttöön. Työlainsäädännön
noudattamista, pimeitä työntekijöitä jnp.
hoidetaan pistotarkastuksilla, mutta ei pimeätä myyntiä hoideta
pistotarkastuksilla.
Kuitinantovelvollisuus on tällä hetkellä alkoholilaissa,
mutta ei kassankäyttöpakkoa. Miten käytännössä se
toteutetaan? Se on tällä hetkellä täysin
veteen piirretty viiva. Vaikka meillä on asetuksella määrätty
kuitinantovelvollisuus, eihän sitä pysty käytännössä toteuttamaan.
Meillä ei pitäisi olla sellaista lainsäädäntöä,
mitä ei pystytä käytännössä toteuttamaan.
Ainoastaan kassakone on semmoinen, joka saman tien ostostapahtuman
jälkeen antaa sen kuitin.
Ihmettelen aina tämäntyyppisiä vastustuksia siinä mielessä,
että minä olen itse ollut 32 vuotta yrittäjänä ja
siitä noin 17 vuotta ravintolayrittäjänä.
Minä tiedän ihan tasan tarkkaan, mistä on
kysymys. Yrittämisen tasa-arvoisen aseman linjaus on semmoinen,
että jos yritykset toimivat vierekkäin ja toisella
ei ole kassakonetta ja toinen käyttää kassakonetta,
toinen, jolla ei ole sitä kassakonetta, ajaa huvipurrella
ja toinen, kenellä on se kassakone, rimpuilee verojen kanssa.
Näin se vaan elävässä elämässä menee.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti vain totean, kuten
sanoin, että työ- ja elinkeinoministeriöhän
valmistelee parhaillaan lakeja, joissa säädetään
käteistä rahaa käyttäville toimialoille
velvollisuus tarjota asiakkaille kuittia. Mikäli oikein
olen ymmärtänyt, niin tämän
vuoden aikana tehdään vielä erikseen
selvitys, joka koskee tyyppihyväksyttyjen kassakoneiden
käyttöönottoa, eli sitä selvitystä odotellessa.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Pelkoselle vielä: Voidaan
tehdä näitä selvityksiä ja työryhmiä.
Kaikkihan me tiedämme, mihin se sitten johtaa vai johtaako
yhtään mihinkään. Eduskunnan
tarkastusvaliokunta on puuttunut tähän asiaan,
antanut selkeät ohjeet, miettinyt tätä asiaa
hyvin paljon ja kertonut, miten tämä pitäisi ratkaista.
Kuitinantovelvollisuus ei ratkaise nimenomaan tätä asiaa,
mistä nyt tässä lakialoitteessa puhutaan,
koska meillä on alkoholilaissa asetuksella säädetty
kuitinantovelvollisuus. Niin kuin äsken kerroin, se on
käytännössä mahdoton toteuttaa
ilman kassakonetta. Se, että käteiskauppa on sitä,
että jos ostetaan hevonen käteisellä ja että siitä pitää antaa
kuitti, niin se on ihan ok. Hevoskauppaa tehdään
paljon ilman kuittia, se korjaa sitä asiaa. Mutta tätä asiaa
ei korjaa se pelkkä kuitinantovelvollisuus.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Turusen lakialoite on äärimmäisen
kannatettava, mutta tässä kohtaa voisi keskustella
myös siitä, mikä on meidän kunkin
asenne harmaaseen talouteen. Siinä on paljon parannettavaa.
Käsi sydämelle se, joka ei ole ikinä käyttänyt
harmaata taloutta. Minä olen käyttänyt ja
väitän, että suurin osa on. Eli kyllä meillä jokaisella
on itsellämmekin peiliin katsomisen paikka siinä kohtaa,
että kun joku kysyy, haluatko kuitin, niin mitä siihen
vastaat. Tämä on myös haastavaa meille
jokaiselle.
Minä kyllä väittäisin, että aika
moni taloremonttikin on tehty niin, että siinä on
ollut harmaata taloutta mukana. Harmaata taloutta vastaan taistelemme
sekä hallituksessa että oppositiossa, ja kun oppositio
on nyt tässä edustaja Turusen lakialoitteessa
tarjonnut yhden vaihtoehdon taistelussa harmaata taloutta vastaan,
niin kyllä soisin, että hallituspuolueet ottaisivat
tämän esityksen mielihyvin vastaan.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Lindström osui asiassa oikeaan
siinä mielessä, että jokaisen kohdalle
tämä tulee: vaihtoehto, osallistummeko me harmaan
talouden tukemiseen vai emme. Kuitinantopakko sinänsä on
hyvä, mutta sisältyykö siihen jonkinnäköinen
riittävä sanktio, on taas sitten eri asia. Jos
siihen ei sisälly jonkinnäköistä sanktiota
ja esimerkiksi verottajan oletusta siitä, että harjoitetaan
harmaata taloutta ja mätkäistään
kunnon verot päälle, niin se ei ole sen kummempi
kuin jokin muu suositus.
Mielestäni meidän tulee säätää sellaisia
lakeja, joissa harmaaseen talouteen pystytään
kunnolla puuttumaan. Ei ole oikein myöskään
se, että esimerkiksi rehelliset rakennusalan yrittäjät eivät
enää pärjää kilpailussa,
kun on niin paljon harmaan talouden harjoittajia, joiden kanssa
he kilpailevat. Tämä on johtanut myös
siihen, että useat rehelliseksi tunnetut pk-yrittäjät
rupeavat itse tekemään kuititta olevia tarjouksia
rakennustyömailla. Itse tämän tiedän,
kun olen rakennuttanut kaksi omakotitaloa. Välillä oli
vaikeata saada urakoitsijaa, joka suostuu antamaan kuitin, ja tämä on
hälyttävää meidän yhteiskunnassamme, jos
rehellisyys ei ole enää meidän hyveemme. Meidän
tulee itse peräänkuuluttaa sitä hyvettä, että ei
ole oikein oikaista sieltä, mistä aita on matalin,
koska se kostautuu niin monella eri osa-alueella koko yhteiskunnassa.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Edelliset puhujat kyllä ottivat nimenomaan
tärkeisiin asioihin kanssa kantaa siinä, että kysymys
on ilmapiiristä. Minä olen kuullut, että Kreikassa joku
pari kolme vuotta sitten vielä kahvipöydissä kehuttiin
sillä, kuinka paljon pystyttiin — käytän
aina tässä yhteydessä jotain sellaista
termiä, joka liittyy eritteisiin, mutta nyt voisin korvata sen
tietysti — huijaamaan verottajaa. Sitä pidettiin
hyvänä asiana ja sillä kehuttiin naapureille, että nyt
tuli huijattua verottajaa noin ja noin paljon. Siellä ilmapiiri
on tällä hetkellä vaihtunut niin, että enää ei
kehuta, ja jos joku vielä kehuu Kreikassa, että on
huijannut verottajaa, niin sitä paheksutaan.
Suomessahan on tässä suhteessa ehkä pikkuisen
paremmin tilanne, mutta ilmapiiri ylipäänsä on
hyvin merkityksellinen siinä, kuinka yhteiskunnassa kansalaiset
ja yritykset toimivat, ja sen takia meidän pitäisi
edistää nimenomaan rehellistä toimintaa,
joka on reilua ja rehellistä myöskin kanssaihmisille
ja kanssayrityksille. Tämän ilmapiirin ja tämän
hengen muuttamiseksi rehellisempään suuntaan tarvitaan
tämmöisiä pieniä tekoja, jotka
ohjaavat oikeaan suuntaan, ja tämä minun lakialoitteeni
on yksi semmoinen pienen ihmisen pieni teko, mutta oikeaan suuntaan.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Turunen on kyllä perustellut
tämän lakialoitteensa nyt niin monin tavoin ja
hyvin, että se on erittäin kannatettavaa, ja koska
me täällä eduskunnassa pyrimme tietysti
rehellisyyteen ja rehellisiin toimenpiteisiin, niin jotta yrittäjät
ovat samassa asemassa ja lähdetään samalta
pöydältä, kannatan kyllä Turusen
ehdotusta.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Täytyi oikein kiirehtiä tuolta
työhuoneesta tänne, kun huomasin, mistä asiasta
puhumme.
Aivan ehdottomasti on niin, että silloin, kun puhutaan
alkoholin myynnistä, on aina annettava kuitti. Tapahtuipa
se sitten yhtenä päivänä tai 365
päivänä, niin on itsestään
selvää, että siitä on saatava
kuitti. Meillä on alkoholin tarjoilu ja myynti säädelty
tarkoin laissa, ja jotta noudatetaan lakia kaikkinensa siitä,
missä anniskellaan, milloin anniskellaan ja kenelle anniskellaan,
niin ensimmäinen asia, että voidaan luottaa, että näin tapahtuu,
on kyllä se, että siitä myös
saadaan asiallinen kuitti, ja vaikka asia on pieni, niin se on kuitenkin
yksi pieni siivu harmaan talouden torjunnassa.
Keskustelu päättyi.