8) Hallituksen esitys laeiksi opintotukilain ja lukiokoulutuksen
ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuesta annetun
lain muuttamisesta
Kaarina Dromberg /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän esityksen ensisijaisena
tavoitteena on muuttaa opintotukilakia ja koulumatkatukilakia niin,
että niissä otettaisiin huomioon perustuslain
vaatimukset säädöstasosta ja valtuussäännöksistä.
Lakia alemman asteisilla säädöksillä on
nykyisin säädetty monista asioista, joiden voidaan
katsoa määrittelevän yksilön
oikeuksien ja velvollisuuksien perusteita. Näitä ovat
opintotuen osalta erityisesti ulkomaalaisen oikeus opintotukeen,
opintojen päätoimisuus ja riittävä edistyminen
sekä opintotukeen oikeuttava aika ja lukuvuoden tukikuukausien määrä.
Koulumatkatuen osalta asetustasolla on säädetty
muun muassa koulumatkatuen laskentaperusteista ja annettu tarkempia
määräyksiä koulumatkatukeen
oikeutetuista opiskelijoista. Opintotuen sisältöön
esityksessä ehdotetaan vähäisiä muutoksia.
Opetusministeriö teettää parhaillaan
selvityksiä opiskelijoiden opintososiaalisesta asemasta
ja tutkintojen tavoiteaikaa koskevista kysymyksistä. Sivistysvaliokunta
pitää tärkeänä opintotukeen
liittyvien epäkohtien poistamista ja opiskelijoiden opintososiaalisten
etujen kehittämistä sen jälkeen, kun
selvitykset ovat valmistuneet.
Perustuslakivaliokunta on käsitellyt täällä asuvien
ulkomaalaisten opiskelua ulkomailla yhdenvertaisuuden kannalta.
Sivistysvaliokunta yhtyy perustuslakivaliokunnan näkemykseen
siitä, että opintotukijärjestelmien eurooppalaisen
sääntelyn tällaisessa kehitysvaiheessa
on hyväksyttävää rajata muut
kuin Suomen kansalaiset käsillä olevan opintotukimuodon
ulkopuolelle.
Sivistysvaliokunta pitää myönteisenä myös hallituksen
esitykseen sisältyvää työssäoppimisjakson
omaa matkustustapaa koskevaa muutosta. Perustuslakivaliokunta huomauttaa
kuitenkin lain soveltamisalasta, että lain säännöksen
sitominen asetukseen tai sitä alemmanasteiseen säädökseen
ei ole säädösten hierarkkisten suhteiden kannalta
asianmukaista. Lainkohta on syytä muotoilla uudelleen,
ja näin sivistysvaliokunta on tehnytkin ja ottanut huomioon
perustuslakivaliokunnan huomautuksen ja tekee myöskin muutosehdotuksen
1 §:n 3 momentin 3 kohtaan.
Sen lisäksi sivistysvaliokunta on puuttunut opintojen
riittävään edistymiseen, koska perustuslakivaliokunta
on todennut, että 5 §:n 1 momentti rajoittaa erilaisiin
opintoihin kohdistuvassa sääntely-yhteydessä asetuksenantovaltuutta riittävästi.
Opintojen riittävän edistymisen perusteista säätämistä tarkoittava
sanamuoto ei kuitenkaan ole perustuslain 80 §:n 1 momentin
näkökulmasta onnistunut. Valiokunnan mielestä onkin
syytä tarkistaa valtuussäännöksen
sanamuotoa. Sivistysvaliokunta ehdottaa säännöstä tarkistettavaksi
siten, että sen nojalla voidaan antaa tarkempia säännöksiä opintojen
riittävän edistymisen arvioimisesta.
Sen lisäksi perustuslakivaliokunta kiinnitti huomiota
siihen, että raskaus ja lapsen syntymä luettaisiin
säännöksessä tarkoitettuihin
erityisiin syihin, joiden perusteella opintotuen maksamista voidaan
jatkaa, vaikka opinnot eivät olisi edistyneet vielä riittävästi.
Sivistysvaliokunta toteaa, että normaalisti etenevä raskaus
ei yleensä hidasta opintoja. Jos raskauteen liittyy terveydellisiä tai
elämäntilanteeseen liittyviä ongelmia,
ne voidaan säännöksen mukaan ottaa huomioon.
Lapsen syntymän yhteydessä vanhemman toimeentulo
on turvattava äitiys- ja vanhempainrahalla. Yleensä on
perusteltua, että opiskelija ei nosta opintotukea aikana,
jona hänen toimeentulonsa on turvattu muun lain nojalla.
Opintotuki on kuitenkin ongelmallinen sairauspäivärahan saamisen
estävänä etuutena, mistä syystä lyhytkestoisten
sairauksien yhteydessä siirtyminen opintotuelta sairauspäivärahalle
ei ole mahdollista. Muissa luetelluissa tilanteissa opiskelijalla
ei myöskään ole lainkaan käytettävissä vaihtoehtoisia
tapoja rahoittaa toimeentuloaan. Sivistysvaliokunta ei katso kuitenkaan
tarpeelliseksi muuttaa hallituksen esitystä tältä osin.
Kuitenkin sivistysvaliokunta näiden muutosten jälkeen
on ollut valmis hyväksymään säätämisjärjestyksen.
Lisäksi perustuslakivaliokunta on edellyttänyt,
että ensimmäisen lakiehdotuksen 56 §:n
2 momenttiin tehty valtiosääntöoikeudellinen
huomautus on otettava huomioon, jotta lakiehdotukset voidaan käsitellä tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.
Sivistysvaliokunta on tehnyt perustuslakivaliokunnan edellyttämän muutoksen
asianomaiseen säännökseen. Näillä esityksillä olemme
olleet valmiit hyväksymään nämä lait.
Tähän meidän mietintöömme
sisältyy vielä kolme vastalausetta.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Sivistysvaliokunnan puheenjohtaja hyvin kuvaili
tätä meidän mietintöämme
ja opintotukilakien muutoksia, ja näin ollen näihin
asioihin en palaa. Mutta yhden yksittäisen asian, joka
liittyy vastalauseeseen, otan tässä esille. Nimittäin
tässä opintotukilain muutoksessa on nyt sellainen
kohta, opintotukilain 19 §, jota pitäisi täällä eduskunnassa
ehdottomasti korjata — sitä yritettiin valiokunnassa,
siinä ei onnistuttu.
Meillähän Suomessa puhutaan paljon ammatillisen
koulutuksen vetovoimaisuuden lisäämisestä.
Tämähän on varsinkin juhlapuheissa hyvin
suosittu aihe. Juhlapuhuja aina mainitsee, että vetovoimaisuutta
pitää lisätä. Nyt meillä on käsillä täällä eduskunnassa
lakiesitys, jossa me voimme lausua eduskunnan kannan toisen asteen
opiskelijoiden eriarvoisesta asemasta opintotuessa. Kyse on siis
ammatillisten oppilaitosten ja lukioiden opiskelijoista. Vuonna
94 voimaan tulleen opintotukilain 19 §:n mukaan muiden
kuin korkeakouluopiskelijoiden ja aikuisopintorahaan oikeutettujen
opiskelijoiden vanhempien tulot otetaan huomioon opintorahaa myönnettäessä,
jos opiskelija on alle 20-vuotias, sekä asumislisää myönnettäessä,
jos opiskelija on alle 18-vuotias. Jos opiskelija on avioliitossa tai
elatusvelvollinen, ei vanhempien tuloja kuitenkaan oteta huomioon.
Tämä on se lähtökohta, eli vanhempien
tuloihin on sidottu tämä opintotuki. Siis alle
20-vuotiaiden toisen asteen opiskelijoiden opintorahan määrään
vaikuttavat vanhempien tulot, vaikkakin opiskelija asuisi jo itsenäisesti
omassa taloudessaan ja vaikka vanhempien tulot olisivat enintään
suomalaista keskitasoa.
Vanhempien tulot eivät myöskään
anna aina todellista kuvaa heidän kyvystään
rahoittaa nuoren opiskelua vieraalla paikkakunnalla. Voidaan ajatella
niinkin, että ylipäätään
ei ole kohtuullista edellyttää, että vanhemmille
kuuluu velvollisuus osallistua täysi-ikäisen lapsensa
opiskelusta aiheutuviin kustannuksiin. Jos lapsi opiskelee toisella
asteella ja samasta talosta vaikkapa kaksosista toinen lähtee
ammatilliseen oppilaitokseen opiskelemaan ja toinen korkeakouluun,
niin sen opiskelijan, joka menee ammattioppilaitokseen, opintotukeen
vaikuttavat vanhempien tulot. Vanhempien elatusvelvollisuushan päättyy lapsen
täytettyä 18 vuotta. Siis tarkoitan, että nämä kaksoset
asuvat muualla kuin kotona. Aika erikoinen tilanne on siinä,
että toiselle ei tule opintotukea samalla lailla kuin toiselle.
Tämä tulosidonnaisuusrajahan on hyvin pitkään
myös pysynyt varsin alhaisena ja tuen epääminen
tapahtuu monesti tulotasolla, joka on selvästi alle suomalaisen
keskipalkan. Meillähän kävi valiokunnassa
asiantuntijoita ja varsin useat asiantuntijat toivat esille tämän
epäkohdan. Heidän mielestään
ei ole mitään perusteita tälle eriarvoisuudelle.
Mutta jostakin syystä tämä asia on sitten
tässä mietinnössä unohdettu,
ikään kuin tätä ongelmaa ei
mitenkään olisi. Siellähän mainitaan
muita ryhmiä, muun muassa ulkomaalaiset opiskelijat, ja
minusta on hyvä, että se tuodaan siinä mietinnössä esille.
Mutta minun mielestäni myöskin meidän
toisen asteen opiskelijoittemme eriarvoinen tilanne olisi pitänyt
kertoa selkokielellä. Kyllähän tämä tilanne
asettaa toisen asteen opiskelijat aivan eriarvoiseen asemaan muun
muassa korkea-asteen opiskelijoiden kanssa. Niin kuin tuossa jo
mainitsin alussa, niin meillä puhutaan vetovoimaisuuden
lisäämisestä. Jos me haluamme poistaa
tulevien vuosien ongelman — meillähän
puhutaan siitä, että kun suuret ikäluokat
siirtyvät eläkkeelle, meillä on työvoimavajausta
niistä henkilöistä, joilla on kädentaitoja
ja jotka osaavat tehdä käytännön
työtehtäviä, niin on selvää,
että eri oppilaitoksissa opiskelevien välillä oleva
eriarvoisuus ei kyllä lisää nuorten halukkuutta
lähteä opiskelemaan ammatillisiin oppilaitoksiin.
Tässä on varmasti näitä perusteita,
ja olin erittäin tyytyväinen siihen, että kun
tästä tein lakialoitteen muutama viikko
sitten, niin muun muassa keskustan ryhmästä tuli
hyvin tukea tälle lakiesitykselleni, myöskin sivistysvaliokunnan vastaava
edustaja Tuomo Hänninen, joka on täällä paikalla,
oli myöskin hyvin lämpimästi asiaa kannattamassa.
Se on hieno asia. Tässä on kyllä syytä mainita,
että tästä samasta asiasta on tehnyt
lakialoitteen myös ed. Antti Rantakangas ja hänellä on
tukenaan suuri joukko keskustan kansanedustajia, ed. Inkeri Kerola,
ed. Lauri Oinonen, joka yleensä on aina paikalla, ed. Pekka
Vilkuna, ed. Petri Neittaanmäki jne. Eli todella laajaa
tukea on tällä — myöskin SDP:stä,
ed. Jukka Gustafsson jne.
Meillä on mahdollisuus nyt sitten yhdessä esittää se
lausuma, jonka tulen esittämään toisessa
käsittelyssä. Se ei maksa mitään,
mutta se vaatii myöskin hallitusta korjaamaan tämän
epäkohdan, ettei tämä jää hallituksen
oman harkinnan varaan, eli tällainen lausuma kun hyväksytään, niin
me pääsemme tässä asiassa eteenpäin.
Tämä on ollut pitkään ongelmana,
ja nyt todella on se korjaamisen paikka.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen alkuperäisenä tarkoituksena
oli saattaa opintotukilakimme vastaamaan paremmin sitä maailmaa,
missä nyt elämme. Vaikka sulkisimme silmämme
hetkeksi siltä todellisuudelta, jossa työttömät
ja opiskelijat muodostavat uuden ajan köyhälistön
kovan ytimen ja jossa opintorahan jälkeenjääneisyys
ilmeisesti kiihtyy koko kuluvan hallituskauden ajan, käsillä olevaan
esitykseen jää muutamia muitakin avoimia kysymyksiä,
jotka ovat kaukana maailmasta, jossa tällä hetkellä elämme.
Ensinnäkin sieltä puuttuu kotimaisen kansainvälistymisemme
ja yhdenvertaisuuden edellyttämä uusi avaus, jolla
tunnustetaan Suomessa vakituisesti asuvat ulkomaalaiset voimavaraksi.
Sen sijaan esityksen rivien välistä saattaa lukea,
kuinka edelleen vakituisesti Suomessa asuvat ulkomaalaiset leimataan
systeemimme hyväksikäyttäjiksi.
Mielestäni olemme jo perustuslain 6 §:n yhdenvertaisuussäännöissä avautuneet
uudenlaiselle voimavara-ajattelulle, ja toivottavasti myös nyt
käsittelyn alla olevalla hallituksen esityksellä laiksi
yhdenvertaisuuden turvaamisesta vahvistamme tätä kehitystä.
Siksi on vähintäänkin hätkähdyttävää,
ellei suorastaan epäilyttävää,
jos siellä, missä pitäisi kulkea uusien
avausten kärjessä eli sivistyksen, tieteen tekemisen
ja suomalaisen tietotaidon kartoittamisen alueella, ei tätä voimavaraa
tunnustettaisi.
Toisaalta pääministerimme on kehottanut useaan
otteeseen kansakuntaamme lisääntymään kiihtyvällä tahdilla,
mutta perheellistyminen opiskeluaikana ei kuitenkaan saa hallitukselta käytännön
tukea käsillä olevassa lakiesityksessä.
Lakiesitykseen kirjatuista hyväksyttävistä opintoja
tilapäisesti hidastavista syistä on hallituksen
esityksen mukaan ainoastaan opiskelijan hyvissä ajoin etukäteen
tietämä oma pitkäaikainen sairaus sellainen,
jonka yhteydessä opiskelija voi olla oikeutettu muuhun
toimeentuloturvaan.
Opintotuki on kuitenkin sairauspäivärahan
estävä etuus, kuten sivistysvaliokunnan puheenjohtaja
täällä edellä totesi, josta
syystä lyhytkestoisten sairauksien yhteydessä siirtyminen
opintotuelta sairauspäivärahalle ei käytännössä ole mahdollista.
Opintotukijärjestelmäviidakon aukkopaikkoja ovat
erityisesti raskauden aikaiset lyhyet sairauspoissaolot sekä lasten
sairauden vuoksi menetetyt opintopäivät, joihin
saattavat ajoittua muun muassa tutkinnon etenemisen kannalta keskeiset,
mutta opinahjojen taloudellisista vaikeuksista johtuvat liian harvat
tenttimismahdollisuudet.
Mielestäni lakiin olisikin pitänyt lisätä,
että hyväksyttäviä syitä opintorahan
maksamisen jatkamiselle voivat olla myös muut perhesyyt,
kuten esimerkiksi raskaus, lapsen syntymä tai pienen lapsen
hoito, vaikka opinnot eivät olisikaan edenneet riittävästi.
Tämä lisäys olisi mielestäni oleellisesti
parantanut vanhemmuuden edellytyksiä opiskeluaikana.
Arvoisa puhemies! Näiden kahden epäkohdan
eli Suomessa vakituisesti asuvien ulkomaalaisten yhdenvertaisuusvajeen
ja opiskelijan perheellisyyden takia puuttuvan tuen osalta tulen tekemään
muutosesityksen opintolain yksityiskohtaisessa käsittelyssä toisen
ja kolmannen vastalauseen mukaisesti. Muiden opiskeluun liittyvien
epäkohtien korjaamisen osalta vasemmistoliiton eduskuntaryhmä palaa
asiaan budjettikäsittelyn yhteydessä.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä esitetään
muutettavaksi lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen eli toiseen
asteen opiskelijoiden koulumatkatukea koskevaa säännöstöä.
Aivan kuten valiokunnan puheenjohtaja esitteli, tässä tavoitteena
on muuttaa näitä asioita ottaen huomioon perustuslain
vaatimukset. Opintotuen sisältöön tässä esityksessä ei
juuri puututa, sillä opintotuesta on selvitysmies Eero
Kurri antanut ihan juuri oman esityksensä.
Täällä vasemmistoliiton ed. Valpas
esitti vähän kritiikkiä opintotuen käsittelemättä jättämisestä.
Pikkuisen on uutena edustajana hämmästellyt, että heti
kun siirrytään sisävuorosta ulkovuoroon,
sitten ruvetaan näkemään näitä asioita ja
niiden tärkeysjärjestystä. Olisi pitänyt
toimia silloin, kun oli hallitusvastuussa, ja myöskin opintotuen
osalta tehdä muutoksia.
Olen ihan vakuuttunut kuitenkin, että nyt selvitysmiehen
esitysten pohjalta opintotukea lähdetään
muuttamaan kannustavan opintotuen suuntaan. Tuo kannustavuus on
minusta ihan hyvä asia. Siinä samalla saadaan
opintoja nopeutettua. Tämä on mielestäni
myöskin opiskelijan oma etu: sekä henkisesti että taloudellisesti
tilanne samalla paranee.
Herra puhemies! Opintotukea kehitetään vaiheittain.
Tässä tehdään pieniä tarkistuksia.
Selvitysmiehen esitysten pohjalta hyvä hallitus tekee lähiviikkoina
päätökset kannustavan opintotuen kehittämisestä.
Ulkomaalaisten opiskelijoiden opintotukea tulee kehittää muun
kuin opintotukilain kautta. Esimerkiksi EU:n piirissä voidaan valmistella
yhtenäistä ulkomaalaisten opiskelijoiden opintotukijärjestelmää.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Valpas otti kyllä erittäin
tärkeä asian täällä esille,
näiden alle kaksikymppisten opintotuen, jotka eivät
asu kotona. Se on todellakin epäoikeudenmukaista, kun ajatellaan,
että alle kaksikymppiset, jotka ovat korkeakouluopiskelijoita,
saavat opintotukea, joka ei ole riippuvainen vanhempien tuloista.
Siinä mielessä tämä epäkohta
on kyllä ihan oleellinen. Toivottavasti se tulee nyt sitten
korjattua todella hyvin. Jotta me vauhditamme sitä, minusta
on erittäin tärkeää, että tästä myöskin äänestetään
täällä, koska on niin moni, joka on allekirjoittanut
tuon lakialoitteen, minkä ed. Valpas on tehnyt,
ja jo tässä vaiheessa oikaistaan se epäoikeudenmukaisuus, mikä laissa
on olemassa.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Toteaisin ed. Hänniselle, että jo
silloin, kun meidän puolueemme oli hallituksessa, tein
lakialoitteen tästä asiasta, mutta valitettavasti
se ei johtanut silloin tulokseen. Nyt tällä asialla
on näin laaja kannatus, mutta ed. Hännisen puheenvuorosta
ei kyllä käynyt selville se, onko hän
varma siitä, että hallitus tekee sellaisen esityksen
ja päätöksen, että tämä eriarvoisuus
poistuu. Kun tämä epävarmuus on olemassa,
sen takia tämä yhteinen lausuma eduskunnasta olisi
varmasti paikallaan, jolloinka hallitus sen varmasti tekisi myöskin
ja Hännisen kannattama ajatus toteutuisi. Eli tämä lausuma
on juuri se, joka varmistaa tälle asialle hyvän
lopputuloksen.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Valpas totesi, siellä on
tiettyjä epäkohtia olemassa eli vanhempien tulotasorajat.
Ne ovat nyt jääneet jälkeen, ja muutenkin
se on tietyllä tavalla ongelma esimerkiksi lapsiperheissä.
Minulla on ihan vakaa käsitys siitä, että Kurrin
esitysten pohjalta myöskin tähän asiaan tullaan
paneutumaan ja tätä epäkohtaa korjataan.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Hännisen puheenvuoro
jo lähentyi hyvin tätä lausumaa, mutta
hän puhui tulotasoista. Eikö tässä ole
epäkohta se, että toisen asteen opiskelijoilla
on opintotuki sidottu vanhempien tuloihin, kun taas esimerkiksi
korkeakouluopiskelijoilla ei ole? Tämähän
on se oleellinen epäkohta. Ei tässä nyt
tulorajoista tarvitse puhua lainkaan mitään, vaan
poistetaan tämä epäkohta ja tehdään
kaikista opiskelijoista saman arvoisia opintotuessa.
Yleiskeskustelu päättyy.