Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva lakiesitys
heijastelee ennen kaikkea syyskuun 11. päivän
tapahtumien jälkeistä maailmaa samoin kuin EU:n
todellisuutta ensi vapun jälkeen. Viime vuosina rikollisuus
on ollut suurin harppauksin ammattilaistumassa, liigautumassa sekä kansainvälistymässä.
Tässä tilanteessa maailmankaupan ykkösartikkelit
ovat aiempaakin todennäköisemmin aseet, naiset
ja huumeet. Siksi on ymmärrettävää,
että myös rikoksien torjunnassa tarvitaan laajempaa
kansainvälistä yhteistyötä.
Samoin on ymmärrettävää, että myös
Suomessa eri viranomaiset tiivistävät yhteistyötään,
mistä ilmeisimminkin on kyse, kun Rajavartiolaitos, Tulli
ja Poliisi perustavat alkuvuodesta yhteisen toimintakeskuksensa.
Tiivistyvälle kansainväliselle rikoksentorjuntayhteistyölle
on hyvä laatia yhteiset pelisäännöt,
joiden kuitenkin on edelleenkin kunnioitettava kansallista lainsäädäntöä ja
sen sisältämää kansallista moraali-
ja oikeuskäsitystä sekä perinnettä.
Erityisen epävarmalla pohjalla olemme silloin, kun keskustelemme
rikoksentutkinnan apuna käytettävästä telekuuntelusta
ja televalvonnasta ja kuuntelun kautta saadun materiaalin käytöstä.
Muun muassa telekuunteluunhan liittyy vaara orwellimaisesta isoveljestä,
joka valvoo, kontrolloi ja rankaisee mielivaltaisesti. Siksi lakivaliokuntatyöskentelyn
aikana ilmaisin huoleni siitä, että käsillä olevan
lakiehdotuksen kautta ulkomaalaiset ja kotimaiset viranomaiset saatetaan
telekuuntelun osalta eriarvoiseen asemaan, jos pohjana olevan ensimmäisen
lain 5 §:ssä kansainvälisen yhteistyön
ohjenuoraksi noukitaan vain pakkokeinolain 5 a luvun 10 §:n
1 momentti, jota telekuuntelupyynnön esittäneen jäsenvaltion
viranomaisen tulee noudattaa. Vastaavissa tilanteissahan kotimaista
viranomaista sitoo automaattisesti koko pakkokeinolain 5 a luku
ilman tuomioistuimen harkintaa.
Mielestäni pahimmillaan kyseistä hallituksen esittämää tulkintaa
voidaan myöhemmin käyttää porsaanreikänä,
johon vetoamalla pakkokeinolakiimme asetettujen ehtojen täyttämisessä voidaan
vaatia joustettavaksi kotimaisessa rikoksentorjunnassa eri maiden
viranomaisten yhdenvertaisuuteen vedoten.
Viime vuosina on maailmalla ollut yleistä rajoittaa
ihmisoikeuksia ja polkea ihmisten oikeusturvaa terrorismin vastaisen
sodan varjolla. Oireita tästä on nähtävissä myös
meillä täällä Euroopassa. Siksi
valiokunnassa esittämäni huolen taustalla oli
myös maailmanlaajuinen trendi siitä, miten eri
valtioiden viranomaiset ovat kiihtyvällä tahdilla
eri perustein kokoamassa omista kansalaisistaan ja muiden maiden
kansalaisista erilaisia rekistereitä, joita joissakin maissa
aivan avoimesti kaupataan toisille ja kolmansille tahoille käytettäväksi
muussakin kuin alkuperäisessä kokoamistarkoituksessaan.
Suomalainen tietosuojaturva ja pakkokeinolaki kattavat mielestäni
kohtuullisen hyvin muun muassa telekuuntelun kautta saadun tiedon
käyttö- ja rekisteröintiperusteet sekä ylimääräisen
tiedon käyttö- ja säilyttämisehdot
täällä Suomessa. Kaikissa maissa näin
ei ole. Siksi olisinkin toivonut lakiin tiukempaa kirjausta, jossa
telekuuntelulupa ilman minkäänlaista tulkintavapautta edellyttää,
että tuomioistuin lupaa myöntäessään arvioi
materiaalin keräämistavoitteen aiheellisuuden,
telekuuntelulla hankittujen tietojen käyttötarkoituksen
rajaukset, tiedon ja ylimääräisen tiedon
säilyttämisajat sekä kuuntelun kohteena olevan
henkilön oikeusturvan kannalta muut oleelliset kysymykset.
Arvoisa puhemies! Ansiokkaan keskustelun ja vakuuttelun tuloksena
valiokunta päätyi kompromissina esittämään
kirjauksen kuuntelun kohteen oikeusturvan huomioimisesta lain 5 §:ään. Lisäksi
valiokunta lisäsi perustelutekstiin samaan asiaan liittyvän
viittauksen koko pakkokeinolakiin. Lakivaliokunnan untuvikkona ja
maallikkona toivon sen riittävän. Kyynikkona jään odottelemaan.
Yleiskeskustelu päättyy.